Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Testervaringen rollend materieel => Topic gestart door: ToThePoint op 29 december 2012, 02:51:29 am

Titel: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 29 december 2012, 02:51:29 am
Bon voor zij die het nog niet wisten heb ik de lok op de foto eens aan een test onderworpen.
In msm 121 staat een testartikel, maar de bewuste msm is hier nog niet gearriveerd.

Het gaat om dit exemplaar

(http://www.all-that-is.eu/2002&292901.JPG)

Ik vind het mooi afgewerkt en gedetailleerd.
Met een esu decoder (DCC) loopt ie max 119km/h volgens koploper (geijkte snelheid) En vermoedelijk is dat ongeveer wel juist.
Phil Dambly schrijft in zijn bijbel dat type 29 max 96.5km/h aankon en waren gelimiteert op 105km/h. In elk geval oogt de snelheid van de lok realistisch en mooi.
De aandrijfwielen zijn afgeveerd behalve daar waar de antislipbanden op zitten. Die wielen met antislipbanden worden aangedreven door de inwendige motor.
De voorloper heeft geen systeem dat het tegen de rails drukt en dat baarde me zorgen.

Uit een test op de baan (met o.a. Fleischmann profi wissels allerhande) blijkt inderdaad dat de voorloper uit de rails wordt gelicht. Jammer ik zal een messing plaatje monteren dat de voorloper op de rails drukt zoals in menig andere stoomlok te vinden is van andere fabrikanten. Als ik het niet mis heb had de type 12 daar ook last van en was opgelost nadat ik daar ook dergelijke aanpassing had gedaan.

Ik stel me de vraag of de afgeveerde aandrijfwielen voldoende speling hebben in verticale richting, en of het überhaupt functioneert. Want men moet in verhouding veel kracht uitoefenen om de wielen in te drukken.

De stroomafname is matig om niet te zeggen pover.
De lok valt op elke wissel stil.
Vreemd omdat niet enkel op de tender maar ook op het eerste en laatste aandrijfwiel stroomafnemers gemonteerd zijn.
Oftewel is er een slecht contact tussen lok en tender dan wel dat de draad die gebruikt is ipv lamellen om stroom af te nemen niet veerkrachtig genoeg is om contact te houden met de wielen omdat deze verticaal kunnen bewegen. Want de stroomafneemdraden op de voorste aandrijfwielen maken contact bovenaan. Als de wielen verticaal naar boven gaan en er is geen veerkracht genoeg blijven die onderweg hangen als de wielen terug naar beneden gaan.
Aangezien ik er rijtuigen ga aanhangen met stroomafname op alle wielen vormt dat voor mij echter geen groot probleem.

De trekkracht van de lok bedraagt 70 a 100 gram. Ben eens benieuwd of dit voldoende gaat zijn op hellingen.
Eveneens de rp25 wielen baren me zorgen op de baan hier op zolder. Er is al een engelse kruiswissel (fleischmann) waar die gegarandeerd uitgaat.

Ik heb de lok niet gekocht om in de kast te stoppen, rijden zal die doen, maar van de type 12 ben ik meer tevreden.
Hopelijk is het geen zorgenkindje van 725€

N.b. Heb de versie met een koplamp. Voor 50 € extra hab men dat verschrikkelijk gat in de keteldeur wel eens mogen dichtmetselen met putty of iets dergelijks !

P.s. Ik ben vergeten te vermelden dat er op de fijne mechaniek een pin ontbrak zodat de verbinding tussen de schuif en het bovengelegen onderdeel verbroken was.
Foto volgt van de herstelling.

Ook maakt de lok een kling geluid als die vooruit rijd. Het is een extra geluid en niet zozeer een geluid dat wijst op een defect op kort dan wel lange termijn. Vanwaar dat komt is mij een raadsel.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: jacques timmermans op 29 december 2012, 08:35:03 am
Jean-Paul,

Je haalt aan dat de loc op wissels stilvalt. Heb je het hartstuk van deze wissels gepolariseerd? Ook zie ik dat je, zoals het hoort, de wissels een likje roestverf gegeven hebt. Mijn ervaring met verf behandelde wissels is dat de wisseltongen, om achteraf een storingsvrij bedrijf te verkrijgen, van een aparte elektrische aansluiting voorzien moeten worden. Dit kan door de betreffende wisseltong met een zeer soepel stukje draad (afval van decoder aansluitdraad) elektrisch met de betreffende vleugelrail te verbinden.

Jacques Timmermans
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: loco op 29 december 2012, 10:47:45 am
Proficiat met je aankoop. Dank je voor het dele van je eerste bevindingen.Ik ga het model aan mij laten voorbij gaan. Ik zit hier nog met een DJH kit en die zou ik graag eerst afwerken.
 
Om de voorloopas van een veerplaatje te voorzien lijkt me een goed idee. Het gaat zeker bijdragen om de as in het spoor te houden wanneer je hiermee hinder zou ondervinden. Normaal zou dit echter geen probleem mogen opleveren. Maar als je spoor hier en daar wat oneffenheden vertoont (en welke modelbaan heeft dit niet) is het zeker een goed idee.

Wat ik wel vreemd vind is dat je op de lok moet duwen om de vering van de wielen in te drukken. Ik zou denken dat de veren steeds ingedrukt zouden zijn, en dat de loc voldoende gewicht zou hebben om de veren ingedrukt te houden. Ik begrijp anders het nut niet van deze vering. Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar normaal moet de vering bij elke oneffenheid in de baan de wielen op het spoor houden zodat de wielen steeds en altijd contact hebben met het spoor. Kan je dit nog eens controleren?
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 29 december 2012, 11:18:16 am
Jean-Paul,

Je haalt aan dat de loc op wissels stilvalt. Heb je het hartstuk van deze wissels gepolariseerd? Ook zie ik dat je, zoals het hoort, de wissels een likje roestverf gegeven hebt. Mijn ervaring met verf behandelde wissels is dat de wisseltongen, om achteraf een storingsvrij bedrijf te verkrijgen, van een aparte elektrische aansluiting voorzien moeten worden. Dit kan door de betreffende wisseltong met een zeer soepel stukje draad (afval van decoder aansluitdraad) elektrisch met de betreffende vleugelrail te verbinden.

Jacques Timmermans

Jacques normaal zijn ze gepolariseerd. Ik onderzoek dat even vanavond.
Nochtans is de volledige lengte lang genoeg om de wissel te overbruggen. Als er stroom word afgenomen op alle stroomafnemers mag dat geen probleem zijn.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 29 december 2012, 11:24:32 am
Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar normaal moet de vering bij elke oneffenheid in de baan de wielen op het spoor houden zodat de wielen steeds en altijd contact hebben met het spoor. Kan je dit nog eens controleren?

Dat meen ik ook.
Ik controleer dat zeker want ik wil uitsluitsel.
Ik ga hetvolgende doen.
Ik neem een stuk rail en leg dat op een vlak oppervlak. Met een messing plaatje van 0.1mm onder een (en de) wiel(en) zouden de andere contact moeten blijven houden.
Ik ga de resultaten posten.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dgrr57 op 29 december 2012, 12:19:43 pm
<snip>
Heb de versie met een koplamp. Voor 50 € extra hab men dat verschrikkelijk gat in de keteldeur wel eens mogen dichtmetselen met putty of iets dergelijks !
Alle versies hebben dit gat. Zo kan iedereen kiezen of hij een lantaarn (of hoe noem je dat) aan de rookkast deur vast maakt of niet. Guido beweert dat die lantaarn nooit brandde. Daarom heeft hij gekozen voor de gemakkelijkste (of goedkoopste) manier om iedereen tevreden te stellen. Wie een lantaarn wil plaatst de lantaarn die als onderdeel bijgeleverd is. Wie geen lantaarn wil zit wel met een gat. Maar dat gat kan men vullen met de lantaarn-houder die ook als onderdeel bijgeleverd is.

Je heb dus keuze :

Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 29 december 2012, 13:14:33 pm
@Jacques

De wisseltongen zijn doorgemeten en zijn allen gepolariseerd. Wat ik ook verwachte want wissels van fleischmann worden intern gepolariseerd.
Heb hem even op de rollenbank gezet en ook daarop doet ie moeilijk. Enkel als ik op de tender druk uitoefen doet ie zijn ding.

Goed, reeds de wielen en de druk uitgetest.
Op het granieten blad van de keuken een stuk fleischmann profirail gelegd.
Met 0.3mm onder een wiel geeft dat volgende resultaten.

Het achterste wiel wordt opgelicht wat niet mag.

(http://www.all-that-is.eu/292902.JPG)

Aan de andere kant is het wel bijna OK

(http://www.all-that-is.eu/292905.JPG)

Als ik lichte druk uitoefen op de lok komt dat wel goed.

(http://www.all-that-is.eu/292906.JPG)

Idem dito voor het vooste wiel.

(http://www.all-that-is.eu/292903.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/292904.JPG)

Dit is met een wiel op een oneffenheid.
Als er 2 zijn dan is alle contact verloren.
Ik dien de veren dus aan te passen.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: loco op 29 december 2012, 14:12:05 pm
Bedankt voor de test. Heel leerzaam. Zo zie je maar. Alhoewel je zelden zulke niveauverschillen zult tegenkomen. Toch de test was duidelijk. Het wiel zou inderdaad naar beneden moeten gedrukt worden om het contact met het spoor te behouden en om de loc in het spoor te houden. Zo voorkom je ook ontsporingen. Blijkbaar is de vering eerder een gadget. Maar niet getreur, ook in Spoor 1 kom ik zulke zaken tegen. Ondermeer bij de duurdere modellen van Kiss. Niet bij KM1. Anderzijds heb ik mijn modellen van DJH ook nooit afgeveerd. Ik zie hiervan het nut niet in in HO.

Zo te zien zou je er goed aan doen om de loc te verzwaren. Dat zal niet eenvoudig zijn, want je zou het gewicht min of meer gelijkmatig moeten verdelen. Hopelijk vind je hiervoor in de ketel voldoende ruimte. Ook de de tender zou je moeten verzwaren, want blijkbaar heb je daar ook stroomafname die verloren gaat wanneer je hem op de testbank zet.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: rgp op 29 december 2012, 16:47:28 pm
Dag,

Gisteravond was het in de club dus "29" en "53" avond.
Bij de Mârklinisten was de pret er rap af: de "29" blijkt namelijk niet te rijden over K-wissels.  Het hele onderstelste gedeelte waar de remblokken aan bevestigd zitten stoot tegen de puntcontacten.

Ik heb er gelukkig geen besteld, maar begrijp toch niet goed dat zoiets vandaag nog kan: de normen zijn vrij beschikbaar (mss vertalen in het chinees) de rails waarop ze moeten zijden zijn vrij te koop en zoals ene zei na een voorschot in juni 2010 betaald te hebben dit voorhebben, het is om dood te vallen.

Ik wens Guido veel moed om aan die spleetogen uit te leggen hoe en goed werkend model er moet uitzien.

Roland
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Michiel op 29 december 2012, 17:42:05 pm
Wat ontzettend jammer. Zo'n mooie loc, zo'n mooi model en zo'n problematisch rijgedrag. Het is toch bijna om te huilen, vooral dat de verwachting zo ontzettend hoog was.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ERVIN op 29 december 2012, 17:49:04 pm
Het is idd een pareltje , ondanks ik niet direct voor stoomlocs ben , maar voor die prijs moet hij het gewoon subliem doen , dat gat mag er niet zitten als je die bepaalde versie hebt gekocht , die verstraler moet van de eerste keer de juiste lichtsterkte hebben , maar vooral dat ontsporen en het slechte rijgedrag mogen absoluut niet , het is toch te gek voor woorden dat je zelf extra gewichtjes moet gaan monteren of de veren zelf moet gaan aan of ontspannen zodat de loc een goed contact krijgt met de rails.
JP is een ervaren " rot " in zulke zaken , maar ik kan mij heel goed inbeelden dat meer dan 90% van onze collega's dat niet zijn , en dat is toch jammer , zeker als je de prijs ziet!!

Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dgrr57 op 29 december 2012, 17:53:00 pm
Dag,

Gisteravond was het in de club dus "29" en "53" avond.
Bij de Mârklinisten was de pret er rap af: de "29" blijkt namelijk niet te rijden over K-wissels.  Het hele onderstelste gedeelte waar de remblokken aan bevestigd zitten stoot tegen de puntcontacten.

Ik heb er gelukkig geen besteld, maar begrijp toch niet goed dat zoiets vandaag nog kan: de normen zijn vrij beschikbaar (mss vertalen in het chinees) de rails waarop ze moeten zijden zijn vrij te koop en zoals ene zei na een voorschot in juni 2010 betaald te hebben dit voorhebben, het is om dood te vallen.

Ik wens Guido veel moed om aan die spleetogen uit te leggen hoe en goed werkend model er moet uitzien.

Roland
Ik had de mijne alleen op een test baantje met c-rails getest. Nu eens op mijn modules met K-wissels en ... inderdaad... hij rijdt NIET  S...  >:( >:( >:( >:( >:(

ps.: in 2012 was de 29 nog zelfs niet aangekondigd. Voorschot is van april/mei 2012
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: GeM op 29 december 2012, 18:45:59 pm
Net terug van bij Olaerts: het probleem met de 29 AC versie en de puko's op K-rails is bij hen gekend en hij laat een nieuw onderdeel maken, die zouden binnenkort beschikbaar zijn.
Bij de 53 zijn er versies bij die wat 'waggelen', die kan je probleemloos laten omruilen. Voor de versies zonder railing bovenop de lok komen binnenkort nog kleine onderdeeltjes zodat de gaatjes kunnen dichtgestopt worden. Op de testbaan bij Guido geraakte de 53 niet met lagere snelheid over de C-rail 3-weg wissel. De sleper lijkt te klein te zijn om de grote afstand tussen 2 puko's te overbruggen
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: argilla op 29 december 2012, 19:16:54 pm
sorry berichtje verplaatst naar type 53 item. Was hier verkeerd gepost.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Havoc op 29 december 2012, 20:42:35 pm
De reeks 29 was dan ook reeds toen goedkope import van Canada en de US :D
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 29 december 2012, 23:36:17 pm
Uit hetvolgende filmke blijkt dat er enkel stroom wordt afgenomen door de tender.
DEES (http://youtu.be/bl-pkWnssq0)

En een vergelijkende test tegenover een piko reeks 28 die in van BINCO overnam.
Het test ovaal is gemaakt van fleischmann profirails dat net gereinigd is met de railgom.
Het is wel donkerder opgenomen zodat u de lampen goed in het oog kan houden ivm stroomonderbrekingen.
De type 29 ontspoord in de boogwissel.

Reeks 28 versus type 29 (http://youtu.be/DTeUvelHJZ4)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 30 december 2012, 02:58:54 am
We zijn weer een paar stappen verder.
De veren zijn met 1,5 a 2mm ingekort zodanig dat de onderkant van de bussen waar de wielen inzitten net gelijk komt met de onderkant van het chassis. Dat is een hele verbetering !

Na testen met de ohmmeter met de lok op zen kop en doormeten tussen de wielen van de tender en lok blijkt inderdaad dat er GEEN verbinding is tussen die twee. Wat ook blijkt is dat een kant der wielen geïsoleerd is (nogal wiedens) en daar er geen verbinding is tussen het niet geïsoleerd wiel en het chassis zodanig dat het derde aandrijfwiel geen stroom kan doorgeven via het chassis. Welke slimmerik heeft die studie's gedaan ?

Bon het voorloopwiel is voorzien van een vering en bevalt me super.
Ik nam messing van 0.1mm en boorde een gaatje van 1.5mm.
Het boutje waar het voorloopwiel mee bevestigd is is 1.5mm en verdikt halverwege naar +- 3mm.
Door het gaatje van 1.5mm komt het plaatje klem te zitten als men de zaak terug monteert.
Geplooid en breedte heb ik naar eigen goeddunken en kan men enigszins de veerkracht (begrijp druk ) regelen.

Zo ziet dat eruit

(http://www.all-that-is.eu/292907.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/292908.JPG)

Heb ook de ketel verwijderd van het chassis om de oorzaak te vinden van het niet doorvoeren van de railspanning.
MAN MAN MAN het is net een vivisectie van een zoogdier met slokdarm, maag, dunne darm, dikke darm enz...
Wat zit daar allemaal in en wat een spaghetti.
Ik begin een bleek blauw vermoeden te hebben waarom iemand zijn type 29 maar 65km/h rijd.
Dat kleine printje lijkt op een spanningsbeperker !
Wat ik ook merkte als ik de verstraler ( lees koplamp) wou regelen met de decoder dat die eigenlijk niet in sterkte minderde maar die begon te knipperen. Ik dacht dat het de decoder was. We zullen zien of dat printje er voor iets tussen zit.
Ik ontwar de spaghetti morgen wel of zo. Ik moet en zal weten wat hier gaande is, maar kruip nu in bed.

(http://www.all-that-is.eu/292909.JPG)

En als klap op de vuurpijl !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De verbinding tussen motor en aandrijfkast.
Het is een heel korte kardankoppeling. Werkt prima vooral al men gebrol wil laten werken.
Des te rechter op elkaar aangesloten (motor en tandwielkast) des te minder wrijving = minder warmteontwikkeling =  minder energieverlies = minder slijtage. Als men de support nu 1mm kleiner had gemaakt had het tip top geweest.

Kijk en huiver mee !

(http://www.all-that-is.eu/2929010.JPG)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Binco op 30 december 2012, 10:26:04 am
Tof om te zien dat mijn TRAXX het goed doet bij jou,
en zelfs met sound! Dat had hij bij mij nooit gekregen  ::)

Ik hoop dat je er uit geraakt met de type29,
Het is zonde dat je er nog zoveel aan moet doen ...

Ik volg mee  ;)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 30 december 2012, 10:39:35 am
Tof om te zien dat mijn TRAXX het goed doet bij jou,
en zelfs met sound! Dat had hij bij mij nooit gekregen  ::)

Ik hoop dat je er uit geraakt met de type29,
Het is zonde dat je er nog zoveel aan moet doen ...

Ik volg mee  ;)

Kweet het Stephen, kweet ed.
Terug naar de limburg (200km H/T) ga ik niet doen. Zolang ik het zelf kan aanpassen tenminste.
Zeker als ik u deze anekdote vertel.

Op weg de vrijdag middag rond 15u richting Olaerts.
Gutsende regen, halverwege zie ik tot men verbazing dat de ruitenwisser arm (compleet met ruitenwisser en al) aan de bestuurderskant het voor bekeken houd. Hop foetsie en weg was die ! Die blijkt achteraf afgebroken te zijn een vijftal centimeter na de bevestigingsbout aan de onderkant. Dus de ganse wisserarm weg ! Nochtans is dat van zamac of zoiets en nogal redelijk dik en stevig.
Dat kan wel tellen als anekdote.

Wat ik vooral frappant vind is dat men na de gebruikelijke loktest op een testbaantje ook nog een multimeter moet gaan meezeulen !
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Guy Van Meroye op 30 december 2012, 11:24:34 am
Beste forumleden,
Ik ben toch enigzins verbaasd over de problemen met de 29 van Olaerts. Voor het testartikel, te lezen in MSM 121 (als die eindelijk door de postbode wordt afgeleverd), had ik van TSO een gelijkstroommodel met locsound ter beschikking gekregen. Op de testbaan gaf deze geen enkel probleem. De minimumstraal op deze baan is weliswaar 55cm (Roco R5), de wissels zijn Roco en Peco code 75. Zelfs bij een wissel met niet gepolariseerd puntstuk (Roco) had ik geen probleem. Ook de maximumsnelheid was m.i. voldoende. Ik heb ook geen enkele ontsporing genoteerd door het loopwiel, ook niet bij het rijden over meerdere achter elkaar liggende wissels.
De vraag is dan ook of er iets mis is met de eindcontrole van de machines????
De AC-versie heb ik niet getest, spijtig dat hier blijkbaar een structureel probleem is.
Guy Van Meroye
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Jurgen op 30 december 2012, 11:26:14 am
Het ziet er inderdaad een hele wirwar uit binnenin.

De grote fabrikanten laten soms wel steken vallen, maar je moet het hen nageven, hun modellen rijden wel!
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: bollen neus op 30 december 2012, 11:36:50 am
Wat met de garantie bij zo een nieuw model?
En tja een "eenvoudige" oplossing geven pinnen afdoen kon mijnen kleinsten ook wel bedenken hoor.
Triestige boel vind ik het, hoe "moderner" je kan werken en hoe meer toeters en bellen jullie willen hoe meer wegwerppolitiek jullie creeren, en der is al afval genoeg op den wereld.
Tis triestig. Vroeger werd er tenminste aan "handenarbeid" gedaan meeste jonge gastjes kennen dat woordje zelfs niet, ons generatie die zullen ook altijd het zelf maken in plaats van effen terug sturen met het gekende resultaat.Das wat ik erover kwijt wil, meer zeker niet.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 30 december 2012, 13:16:29 pm
Even kort reageren want ik moet seffes gaan werken.
Heb de darmen ontleed.
De smd IC's zijn spanningregulators voor de voorste leds. Type LM317L
Het is daarom dat de lichtsterkte niet geregeld kan worden vanuit de decoder.
Een ordinaire weerstand is te ordinair vermoed ik.
Die handel gaat eruit !
Ook merk ik dat de kleur van de stroomafname draden (rood en zwart) tussen lok en eerste printplaat in de tender van kleur wisselen ! Zoiets is tegen alle regels in.
Ook merk ik dat de motor en stroomafnamedraden op de lok op een stekker zitten (4draden die makkelijk kan omgewisseld worden.
Mijn advies: Enkel als u heel vertrouwd bent met elektriciteit en/of elektronica de ketel van het chassis halen want die stekker gaat heel makkelijk uit elkaar en als men hem verkeert terug in elkaar zet (wat uiteraard makkelijk gaat) en u heeft een decoder geïnstalleerd dan komt de railspanning op de motoraansluiting van de decoder te staan en dan heeft u gegarandeerd een indianen zender. Die gaat even zwarte rook produceren en  definitief stuk zijn.
Ik maak later wel een foto om te bewijzen wat ik beweer.

Mijn vermoeden dat er geen voorziening was tussen lok en tender ivm stroomafname blijkt onjuist. Wel was de rode draad in de lok afgebroken, maar dat verklaart nog niet waarom de zwarte ook geen contact gaf.
Misschien een slecht contact. Ik onderzoek dat later nog.

Zo we zijn weeral een stap dichter.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dieselfreak op 30 december 2012, 14:10:18 pm
Als ik dit horrorverhaal lees ben ik blij dat ik het meest eenvoudige model van het type 29 heb besteld: analoog, geen sound, geen rook, geen toeters en zeker geen bellen. Mijn model moet gewoon mooi zijn (en dat is hij ongetwijfeld), want hij dient alleen maar om in mijn vitrinekast te staan. Dat is nu het voordeel wanneer je enkel modellen verzameld en er niet mee rijdt. Ik heb ook geen baan en dus ook geen frustraties hierover want die is toch nooit zoals ik het zou willen. M.a.w. ik ben blij met manier waarop ik mijn treinenhobby beoefen. Al besef ik wel dat de meesten onder jullie hiermee geen genoegen zouden nemen, maar ieder diertje zijn pleziertje nietwaar?
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dgrr57 op 30 december 2012, 14:52:10 pm
Als ik dit horrorverhaal lees ben ik blij dat ik het meest eenvoudige model van het type 29 heb besteld: analoog, geen sound, geen rook, geen toeters en zeker geen bellen. Mijn model moet gewoon mooi zijn (en dat is hij ongetwijfeld), want hij dient alleen maar om in mijn vitrinekast te staan. Dat is nu het voordeel wanneer je enkel modellen verzameld en er niet mee rijdt. Ik heb ook geen baan en dus ook geen frustraties hierover want die is toch nooit zoals ik het zou willen. M.a.w. ik ben blij met manier waarop ik mijn treinenhobby beoefen. Al besef ik wel dat de meesten onder jullie hiermee geen genoegen zouden nemen, maar ieder diertje zijn pleziertje nietwaar?
Misschien dummy's vragen. Dat zal waarschijnlijk goedkoper uitkomen  :D :D
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 30 december 2012, 14:54:18 pm
Beste forumleden,
Ik ben toch enigzins verbaasd over de problemen met de 29 van Olaerts. Voor het testartikel, te lezen in MSM 121 (als die eindelijk door de postbode wordt afgeleverd), had ik van TSO een gelijkstroommodel met locsound ter beschikking gekregen. Op de testbaan gaf deze geen enkel probleem. De minimumstraal op deze baan is weliswaar 55cm (Roco R5), de wissels zijn Roco en Peco code 75. Zelfs bij een wissel met niet gepolariseerd puntstuk (Roco) had ik geen probleem. Ook de maximumsnelheid was m.i. voldoende. Ik heb ook geen enkele ontsporing genoteerd door het loopwiel, ook niet bij het rijden over meerdere achter elkaar liggende wissels.
De vraag is dan ook of er iets mis is met de eindcontrole van de machines????
De AC-versie heb ik niet getest, spijtig dat hier blijkbaar een structureel probleem is.
Guy Van Meroye

mogelijks kreeg jij een exemplaar waar men 200% zeker van was dat het helemaal in orde was(en misschien nog een nazicht kreeg) ; stel je voor een demo-of test loc die die het niet (helemaal) goed doet is toch ook geen reklame !

Groeten Peter ;)

Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 30 december 2012, 14:57:30 pm
Amai JP ik ben toch vol bewondering van je knutselkunsten bij die  toch wel een wat duurdere loc !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dieselfreak op 30 december 2012, 15:04:30 pm
Misschien dummy's vragen. Dat zal waarschijnlijk goedkoper uitkomen  :D :D
[/quote]

Idd, dat zou ongetwijfeld een pak schelen in de prijs, ik zal eens vragen aan Guido of hij voor mij een motorloze wil maken, dan kan ik er 2 kopen voor de prijs van 1. :D
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Peter op 30 december 2012, 16:24:50 pm
Spijtig dat er zoveel problemen zijn met de 29. Het is een prachtig model.
Heeft er iemand al eens kontakt opgenomen met Guido over deze problemen? En dan bedoel ik niet een emailtje gestuurd want net als zoveel andere winkeliers is antwoorden op emails niet zijn sterkste of snelste eigenschap, maar direkt via telefoon of naar Diepenbeek geweest.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: rgp op 30 december 2012, 20:09:22 pm
Dag,

Ik schrik gewoon van de problemen van de 29: dit is niet meer normaal, zeker niet als je dan hoort "we weten ervan" !

Ik denk dat hier een economisch gegeven speelt: de loks zijn verkocht om het nodige kapitaal die in zo'n project steekt te recupereren !  Als men de loks had afgekeurd en de onvolkomenheden had opgelost (nieuw plaatje voor de AC, grondige eindcontrole op de modellen, dan had men nog meer verskapitaal moeten injecteren.  't is maar een gissing, maar :-\

In ieder geval geen goede reklame voor de modelspoorhobby.

Roland
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Dirky op 30 december 2012, 21:26:42 pm
Of het nu gaat om speelwaar of een dure industriële machine, de verkoper is verantwoordelijk voor de goede werking van het verkochte product. Ik ken "Guido" niet persoonlijk maar ben ervan overtuigd dat hij de problemen zal oplossen.

Ik hoop dat hier nadien even overtuigende berichtjes komen als het probleem is opgelost!
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 30 december 2012, 23:27:47 pm
@ Dirky

Uiteraard zal dat wel zo zijn, maar ik ben niet van plan om regelmatig 200km af te leggen. En de tijd die ik er mee verspeel.

Ik heb nog een slechte soldering ontdekt achteraan de printplaat waar de draden van de achterste led aan verbonden zijn.
Die had oftewel te weinig vloeimiddel of te koud gesoldeerd, maar die lag een beetje gehecht in uiteen geduwd soldeer.
Jammer dat de foto's mislukt zijn.

Ik heb de bewuste fiche gepictured. Ook geen super kwaliteit , maar wat ik wens te duiden is duidelijk herkenbaar.

(http://www.all-that-is.eu/2929012.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/2929011.JPG)

Zoals u kan merken is dit omkeerbaar met alle gevolgen van dien. Wat dat daar in godsnaam doet is mij een vraag.
Als men nu die overbodige stekker en printplaat met Lm317L op hed weggelaten dan had de lok 50 € goedkoper gekunnen.
Als men extra aanrekent voor 1 lamp en nog een 50 € voor een speciaal nr dan is die prijsaanpassing naar beneden recht evenredig.

Ik heb reeds kabinelicht voorzien en de printplaat met de spanningsregelaars op is verwijderd.
er zitten 2 x de LM317L op.
Een regelt de spanning voor de voorste verlichting, de andere is verbonden met de AUX 1&2 op de decoder.
Ow ja die knappe stekker is vakkundig verwijderd en zowel lok als tender geven stroom aan de decoder.

Nu weet ik nog niet goed of ik die extra koplamp met driehoek ga installeren. al of niet werkend, liefst werkend
Ik zou graag een type 29 hebben vanin de beginjaren. Daarom al dat die 1 lamp heeft.
Patrick gaf aan dat die nooit gebrand heeft, iemand meer info hieromtrent ?
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 30 december 2012, 23:34:47 pm
Beste forumleden,
Ik ben toch enigzins verbaasd over de problemen met de 29 van Olaerts. Voor het testartikel, te lezen in MSM 121 (als die eindelijk door de postbode wordt afgeleverd), had ik van TSO een gelijkstroommodel met locsound ter beschikking gekregen. Op de testbaan gaf deze geen enkel probleem. De minimumstraal op deze baan is weliswaar 55cm (Roco R5), de wissels zijn Roco en Peco code 75. Zelfs bij een wissel met niet gepolariseerd puntstuk (Roco) had ik geen probleem. Ook de maximumsnelheid was m.i. voldoende. Ik heb ook geen enkele ontsporing genoteerd door het loopwiel, ook niet bij het rijden over meerdere achter elkaar liggende wissels.
De vraag is dan ook of er iets mis is met de eindcontrole van de machines????
De AC-versie heb ik niet getest, spijtig dat hier blijkbaar een structureel probleem is.
Guy Van Meroye

kZal het technisch team versterken.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dgrr57 op 30 december 2012, 23:47:30 pm
<snip>Zoals u kan merken is dit omkeerbaar met alle gevolgen van dien. Wat dat daar in godsnaam doet is mij een vraag.
Als men nu die overbodige stekker en printplaat met Lm317L op hed weggelaten dan had de lok 50 € goedkoper gekunnen.
Als men extra aanrekent voor 1 lamp en nog een 50 € voor een speciaal nr dan is die prijsaanpassing naar beneden recht evenredig.

Ik heb reeds kabinelicht voorzien en de printplaat met de spanningsregelaars op is verwijderd.
er zitten 2 x de LM317L op.
Een regelt de spanning voor de voorste verlichting, de andere is verbonden met de AUX 1&2 op de decoder.
Ow ja die knappe stekker is vakkundig verwijderd en zowel lok als tender geven stroom aan de decoder.

Nu weet ik nog niet goed of ik die extra koplamp met driehoek ga installeren. al of niet werkend, liefst werkend
Ik zou graag een type 29 hebben vanin de beginjaren. Daarom al dat die 1 lamp heeft.
Patrick gaf aan dat die nooit gebrand heeft, iemand meer info hieromtrent ?
Die LM317's dienen voor de mensen die zuiver DC rijden. Ja, er zijn er nog en misschien meer dat je denk. Omdat bij hun de ledjes goed zouden branden hebben die een LM317 of iets gelijkaardig nodig.

Ik heb ook nooit gezegd dat de lantaarn op de rookkast deur nooit brandde. Guido beweert dat het nooit brandde. Ik was te jong en herinnert het mij niet  ;)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 30 december 2012, 23:52:38 pm
@ Patrick

Jammer, ik heb ook geen foto's gevonden van een met brandende lamp.

Ik weet dat wel Patrick dat dat bedoeld is voor de mensen die DC rijden. Ideaal is dat ervoor, maar voor DCC geeft dat wel problemen.
Ik kocht een DC model, maar kreeg nergens info te horen of te lezen dat die LM's eruit moeten als men een decoder wenst te plaatsen. Ook de constructie van de bedrading laat geen plug en play toe om het euvel op te lossen.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Break302 op 31 december 2012, 00:30:10 am
<snip>Zoals u kan merken is dit omkeerbaar met alle gevolgen van dien. Wat dat daar in godsnaam doet is mij een vraag.
Als men nu die overbodige stekker en printplaat met Lm317L op hed weggelaten dan had de lok 50 € goedkoper gekunnen.
Als men extra aanrekent voor 1 lamp en nog een 50 € voor een speciaal nr dan is die prijsaanpassing naar beneden recht evenredig.

Ik heb reeds kabinelicht voorzien en de printplaat met de spanningsregelaars op is verwijderd.
er zitten 2 x de LM317L op.
Een regelt de spanning voor de voorste verlichting, de andere is verbonden met de AUX 1&2 op de decoder.
Ow ja die knappe stekker is vakkundig verwijderd en zowel lok als tender geven stroom aan de decoder.

Nu weet ik nog niet goed of ik die extra koplamp met driehoek ga installeren. al of niet werkend, liefst werkend
Ik zou graag een type 29 hebben vanin de beginjaren. Daarom al dat die 1 lamp heeft.
Patrick gaf aan dat die nooit gebrand heeft, iemand meer info hieromtrent ?
Die LM317's dienen voor de mensen die zuiver DC rijden. Ja, er zijn er nog en misschien meer dat je denk. Omdat bij hun de ledjes goed zouden branden hebben die een LM317 of iets gelijkaardig nodig.

Ik heb ook nooit gezegd dat de lantaarn op de rookkast deur nooit brandde. Guido beweert dat het nooit brandde. Ik was te jong en herinnert het mij niet  ;)

Die schakeling met die LM317 is ook gebruikt in de 12 en heeft daar nooit problemen gegeven.
Nu bij het gebruik met de LS V4 geeft dit plots problemen, waar zou dit dan kunnen aan liggen  :( !!!!!!!!!!!!!
Ik snap trouwens niet waarom die lichten niet zouden gedimd kunnen worden, ik heb het trouwens met die van mijn vader gedaan AC LS-V4 versie.
Wat die derde lamp betereft heb ik een foto waar die brand, en dit omdat de prive persoon die ze er had opgehangen ze zelf had aan gestoken ik was er zelf bij.
Tegen woordig is niemand nog bereid om die grote petroleum lamp nog op de lok te hangen.

Jos
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dgrr57 op 31 december 2012, 01:07:19 am
@ Patrick
Jammer, ik heb ook geen foto's gevonden van een met brandende lamp.
<snip>
Op een NieuwsGroep (geen internet forum, dus) waar nog enkele echte specialisten rondlopen heb ik de vraag van de lantaarn losgelaten.

Ik heb zojuist een antwoord gekregen. Bij dag brandde die lantaarn niet (dus normaal dat wij nergens foto's vinden). Maar die lantaarn brandde wel altijd als er geen daglicht aanwezig was. Dit om te voorkomen dat er geen licht meer zou zijn op een machien in geval van uitvallen van de elektriciteit (niet de bovenleiding, hé, maar de turbo-dynamo).

Nu weet je wat je moet doen met die lantaarn  ;)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 31 december 2012, 02:48:15 am
@ Jos

Wat het verschil maakt is dat men een andere veel fellere led gebruikt heeft vermoed ik.
Die lamp geeft veel te veel licht. Aangezien de LM317L de spanning constant maakt, maakt het niet uit wat de decoder voor spanning stuurt naar de led. Daarom kan men die niet dimmen. Bekijk die LM als een ontspanner voor gas. Het maakt niet uit welke druk er voor de ontspanner zit, de ingestelde druk van de ontspanner is wat eruit komt.
Deze toepassing is ideaal voor DC omdat bij de geringste spanning (meer dan +-4v) de spanning op de led dezelfde blijft.

Kunnen we die foto op het forum krijgen AUB ?

@ Patrick

Eens te meer mijn diepste respect voor uw informatie.
Ik weet wat ik ga doen met die extra lamp.
Het zal gods weg geweest zijn want momenteel is de secondenlijm waar ik de led mee gefixeerd heb aan het uitharden.
Die lamp komt er werkend op.

Een tussenstand.
De LM's voor het voorlicht zijn verwijderd.
De stekkerverbinding voor railspanning en motoraansluiting is ook verdwenen uit het maag darm systeem.
De draden zitten nu rechtstreeks aan de draden die vanuit de tender komen.
Voorste led en kabineverlichting aangesloten.

Heb net even de lok terug ineen gezet en getest.
Omdat ik kabinelicht voorzien heb die aangestuurd word door het voor en achterlicht dimt ook het kabinelicht als ik de intensiteit regel (CV63). Er zit nu een weerstand van 1.8K in serie met de voorste led. Op de laagste stand (cv63 = 0) geeft de led nog te veel licht. Ik ga morgen nog een weerstand extra in serie zetten en kijken wat er uit de bus komt.

De truc met de voorloop as is een succes. Omdat de wielen van deze as net tegen het chassis komen in fleischmann gebogen wissels was dat de oorzaak van het ontsporen. Door het extra veerplaatje blijft die as nu in het spoor.
Ook de aanpassing van de veren die zorgen dat de aandrijfwielen naar beneden gedrukt worden is een succes van 50%.
de loc duwt nu tussen de 70 a 150gr. Ik kan desnoods nog verzwaren. Er is plaats in de ketel, maar ik ga eerst kijken wat hij voor prestatie levert bergop met een sleep. Dat kan desnoods nog later.
Ook is er nu verbinding ivm railspanning tussen lok en tender. Als ik de tender oplicht met de lok nog op het spoor blijft de verlichting branden. Dat betekend dus dat die niet meer stilvalt op wissels. En zowaar proefondervindelijk vastgesteld dat dat zo is. Eureka !
De eerste successen geboekt, nog enkele katjes te geselen.

BEDTIJD
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ysbeer op 31 december 2012, 16:05:31 pm

Ik wens Guido veel moed om aan die spleetogen uit te leggen hoe en goed werkend model er moet uitzien.

Roland

Dacht je nu echt dat de chinezen zelf die tekening met maten e.d hebben gemaakt.
NEE natuurlijk de opdrachtgever maakt de tekening en moet voor dat hij het product verkoop alles controleren op kwaliteit
Zo de chinees discrimineren (waarom toch?????)is onzin ,de fout dat jij nu nietkunt rijden ligt voor 100 % in belgie

Voor zo vel geld dient Guido een goed werkend model te leveren maak dat de witte en bologers uit belgie maar eens wijs,zal niet meevallen.
wim
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Rochevalien op 31 december 2012, 16:42:31 pm

Ik wens Guido veel moed om aan die spleetogen uit te leggen hoe en goed werkend model er moet uitzien.

Roland

Dacht je nu echt dat de chinezen zelf die tekening met maten e.d hebben gemaakt.
NEE natuurlijk de opdrachtgever maakt de tekening en moet voor dat hij het product verkoop alles controleren op kwaliteit
Zo de chinees discrimineren (waarom toch?????)is onzin ,de fout dat jij nu nietkunt rijden ligt voor 100 % in belgie

Voor zo vel geld dient Guido een goed werkend model te leveren maak dat de witte en bologers uit belgie maar eens wijs,zal niet meevallen.wim

Nee ,dat valt inderdaad niet mee ;D ;D Maar ik ben het er mee eens dat voor die prijs een lok 100% in orde moet zijn. Ik zou die lok wel gaan omwisselen zijn ipv er zelf aan te gaan prutsen , en ook een testrit vragen voor ik met zo'n dure lok naar huis ga. 
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 31 december 2012, 17:21:55 pm

Ik wens Guido veel moed om aan die spleetogen uit te leggen hoe en goed werkend model er moet uitzien.

Roland

Dacht je nu echt dat de chinezen zelf die tekening met maten e.d hebben gemaakt.
NEE natuurlijk de opdrachtgever maakt de tekening en moet voor dat hij het product verkoop alles controleren op kwaliteit
Zo de chinees discrimineren (waarom toch?????)is onzin ,de fout dat jij nu nietkunt rijden ligt voor 100 % in belgie

Voor zo vel geld dient Guido een goed werkend model te leveren maak dat de witte en bologers uit belgie maar eens wijs,zal niet meevallen.wim

Nee ,dat valt inderdaad niet mee ;D ;D Maar ik ben het er mee eens dat voor die prijs een lok 100% in orde moet zijn. Ik zou die lok wel gaan omwisselen zijn ipv er zelf aan te gaan prutsen , en ook een testrit vragen voor ik met zo'n dure lok naar huis ga.

En waaruit kan u afleiden dat er geen  testrit is gebeurt ?
Dan heeft u alle posts van zeker niet aandachtig gelezen.
De loc heeft wel degelijk op de testbaan gereden. Welke soort rails dat was weet ik niet. Daar deed die het perfect.
Eens thuis was dat wel anders.
Gaan we nu verlangen dat de lok getest word op elk bedenkbaar stuk spoor ?
Kunnen we binnenkort spreken van een test winkel ipv een modeltrein winkel.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: krispy op 01 januari 2013, 12:15:59 pm
Niet dat ik de lok in mijn bezit heb ( of zal hebben ) maar ik vindt het wel zeer mooi draadje waarin er iemand met zijn probleem bij een lok  naar voor komt en daarmee ook nog zijn oplossing mee geeft.( laat horen en zien hoe hij het oploste , is misschien wel niet voor iedereen weggelegd , maar toch  :) )

Zoiets vindt ik nu eens zeer nuttige info  ;) en dit in plaats van enkel het probleem te melden en geen oplossingen weer te geven.

Dit soort draadjes zouden we meer moeten hebben , van begin tot eind

chapeau voor de JP ( ik zou zeggen, kus van de juf en bank vooruit , al zal dat wellicht niet meer van toepassing zijn hé ;) )
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: AtMoPo op 01 januari 2013, 13:55:52 pm
Ik vind dat hij een beloning heeft verdiend van Guido, in eender welke vorm.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Rochevalien op 01 januari 2013, 15:32:53 pm
Jp ,je schrijft nergens dat je lok in de winkel bij O getest is,maar wel dat hij al ontspoort op een test ovaal met één wissel . Dit alleen al voorspeld weinig goeds :de prestaties op de baan zullen dan zeker niet beter zijn.
Het op en af rijden naar Diepenbeek is ook nergens voor nodig :dat kan toch op élke beurs gebeuren?
Het is natuurlijk een tour de force als je dit probleem kan oplossen maar wat als er iets misgegaan was? Naar je garantie kan je nu wel fluiten ,denk ik. Daarom is omwisselen de beste optie ,volgens mij.
 
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Havoc op 01 januari 2013, 16:56:00 pm
Citaat
Dacht je nu echt dat de chinezen zelf die tekening met maten e.d hebben gemaakt.
NEE natuurlijk de opdrachtgever maakt de tekening en moet voor dat hij het product verkoop alles controleren op kwaliteit
Zo de chinees discrimineren (waarom toch??)is onzin ,de fout dat jij nu nietkunt rijden ligt voor 100 % in belgie

Voor zo vel geld dient Guido een goed werkend model te leveren maak dat de witte en bologers uit belgie maar eens wijs,zal niet meevallen.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar juist omdat het in China is en niet 2 dorpen verder is het allemaal veel moeilijker. Heb vroeger matrijzen laten maken en dan is het heel handig als je bij een probleem in de wagen kunt springen en 10 minuten later bij de man staat met zijn probleem. Een matrijs kwam uit Tsjechië en dat was al wat anders. Die wisten goed waar ze mee bezig waren maar enkel al omdat het in het engels moest ging er heel wat verloren. De laaste (gelukkig eenvoudige) matrijs kwam uit China en daar gingen plannen 3x over en weer gewoon voor onozele zaken die eigenlijk geen 5 minuten hadden moeten duren. Moet wel eerlijk zeggen dat het resultaat heel behoorlijk was.

En dan laten we nog in het midden wie eigenlijk de tekeningen heeft gemaakt. Want ik weet niet of in dit geval de opdrachtgever echt finale cad tekeningen heeft aangeleverd. Dan is het nog een moeilijkere opgave. De opdrachtgever wil een product waarvan hij weet hoe het er van buiten moet uitzien en hoe hij wil dat het werkt, maar hoe dat technisch allemaal in elkaar zit weet hij weinig of niets. Maar hij is het wel die moet zeggen dat de tekeningen ok zijn.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dgrr57 op 01 januari 2013, 20:36:06 pm
Voor de K-rail'ers die zelf willen aanpassen en niet wachten op de nieuwe stukken van Guido :

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/103_1494.jpg)

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/103_1495.jpg)

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/103_1496.jpg)

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/103_1499.jpg)

Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 01 januari 2013, 23:28:31 pm
Jp ,je schrijft nergens dat je lok in de winkel bij O getest is,maar wel dat hij al ontspoort op een test ovaal met één wissel . Dit alleen al voorspeld weinig goeds :de prestaties op de baan zullen dan zeker niet beter zijn.
Het op en af rijden naar Diepenbeek is ook nergens voor nodig :dat kan toch op élke beurs gebeuren?
Het is natuurlijk een tour de force als je dit probleem kan oplossen maar wat als er iets misgegaan was? Naar je garantie kan je nu wel fluiten ,denk ik. Daarom is omwisselen de beste optie ,volgens mij.

Ik ga naar 1 beurs om de 2 jaar en dat was te Mechelen omdat ik in de weekends werk.
Tour de force ? Niet echt.
Garantie ? was da ? De lok voor de komende jaren weg ? Neen dank u.
Omwisselen ? Ik heb een speciale lok met slechts 1 lamp en speciaal nr en stelplaats. Omwisselen zal niet kunnen.
Het grote probleem zijn de RP25 wielen. Alleszins zijn de wielflensen te laag. Voor zulke flenzen dient uw baan kwassie perfect te liggen. Op zich duid de lok wel alle probleemstukken in de baan, maar ja dat was niet mijn bedoeling. Of die wielen aan de RP25 norm beantwoorden weet ik niet.

Ik heb de wielen eens vergeleken met een ROCO 63364 (Rp25 wielen) en de type 12 van Olaerts ( ik dacht ook RP25 wielen)
Ik zie duidelijk verschil in wielprofiel !
Kan iemand dat ook doen die vergelijking met de type 12 ?

Dan nu een update.

Voor de aansturing van de kabineverlichting monteerde ik 2 glasdioden die met de aansluitings kant zwart streepje aan de decoderconnector zitten. Zodoende word de sturing van voor en achterlicht niet verstoort en word er toch afgetapt voor de cabine led die steeds gaat branden als de verlichting aanstaat in beide rijrichtingen. In serie zit een weerstand van 1K8 die op de ex-positie van de gele draad zit.

(http://www.all-that-is.eu/2929013.JPG)

De weerstand van de bovenste koplamp van 2K2 oftewel 2200 ohm.
Ik heb de originele koplamp ook kunnen dimmen, ik moest een weerstand van 47K oftewel 47000 ohm gebruiken. Duidelijk een led van de modernste soort.

(http://www.all-that-is.eu/2929014.JPG)

Beide koplampen in actie. Het lijkt of ze te fel branden, maar de camera melde dat er "LOW LIGHT "was en trekt het lichtniveau automatisch omhoog. Visueel is het prima naar men goesting. Misschien dat op de film het beter meevalt.

(http://www.all-that-is.eu/2929015.JPG)

Om dezelfde reden kon ik geen scherpe foto nemen van de kabineverlichting, maar het geeft een goed beeld van de lichtsterkte. de koplampen hebben dezelfde lichtsterkte.

(http://www.all-that-is.eu/2929016.JPG)

Kabineverlichting met een andere achtergrond genomen. Let op de machinist en stoker die ook hun plaats gekregen hebben.

(http://www.all-that-is.eu/2929018.JPG)

De loc is voorzien van een ESU loksound select decoder a 70 eurokes (import uit de US) en na een dag instellen is die voor mij perfect afgeregeld. Ook filmkes op u-tube beluisterd en het geluid van aandrijving en toverfluit komt heel dicht in de buurt nu.
De lok haalt nu 121km/h. De rijeigenschappen zijn verbeterd, maar optimaal ? Op een rivetteteller zijn baan misschien.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Steven123 op 02 januari 2013, 01:48:33 am
Netjes en efficiënt opgelost met die componentjes, de machine ziet er goed uit ;)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 02 januari 2013, 10:37:22 am
JP,

ik zie dat je je loc.en de tender niet in de dichtste(minst gesloten) stand staat, maar eigenlijk een loc van deze prijscategorie zou toch veel dichter mogen en moeten staan, andere merken slagen er daar wel in en loc's kosten ook betrekkelijk minder ! Trouwens een fout die al die stoomloc's van Olaerts schijnen te hebben !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 02 januari 2013, 15:01:35 pm
JP,

ik zie dat je je loc.en de tender niet in de dichtste(minst gesloten) stand staat, maar eigenlijk een loc van deze prijscategorie zou toch veel dichter mogen en moeten staan, andere merken slagen er daar wel in en loc's kosten ook betrekkelijk minder ! Trouwens een fout die al die stoomloc's van Olaerts schijnen te hebben !

Groeten Peter ;)

@ Peter

In de dichtste stand is enkel voor in de vitrine of op een baan met minimum radius van 2m.
Is hier op de zolder niet het geval.

Heb met het daglicht nieuwe fotokes getrokken.

Duidelijk verschil.

(http://www.all-that-is.eu/2929019.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/2929020.JPG)

En een nieuw filmke.
HIERE (http://youtu.be/bVMp5DdF1ig)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Gerolf op 02 januari 2013, 17:00:18 pm
@ Peter: In de dichtste stand is enkel voor in de vitrine of op een baan met minimum radius van 2m.

En hoeveel mm verschilt het per "stand" ?
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 02 januari 2013, 18:06:52 pm
@ Peter: In de dichtste stand is enkel voor in de vitrine of op een baan met minimum radius van 2m.

En hoeveel mm verschilt het per "stand" ?

Kweet nie van buiten Gerolf. Heb dat niet gemeten. Stond in het testartikel in msm 121. Dacht 5mm of zoiets.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Gerolf op 02 januari 2013, 20:09:13 pm
Seffens toch dat artikel eens bezien. 5 mm lijkt me nogal veel  ???
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: stevend op 03 januari 2013, 11:33:47 am
Beste heren

Na het lezen van het artikel in msm 121, heb ik toch even het msm nr 21 bij genomen ( juist 100 nr er tussen, moet wel lukken) waar het vorig model in messing,(tevens ook van Olaerts) ruimschoots bejubeld werd.

Ook hier zie je een gaatje op de rookkast deur, maar waar verder geen aandacht aan besteed werd.
En de blinkende asswielen was hier ook het ENIG negatief punt ,dat makkelijk verholpen kon worden.
Blijkbaar heeft onze vriend deze pagina niet gelezen in ons tijdschrift.
Wat het geluid betreft ,werd toen al samen gewerkt met esu. Want , en ik citeer:
 is het in de loksound geprogrammeerde geluid echt dat v/d 29.013, opgenomen in de tijd toen deze nog reed. Dat dat het echte geluid is, is voor kenners te horen aan het feit dat 1 cilinder niet werkte toen het werd opgenomen.
En vervolgens lezen we : via de programmatie van de decoder wordt de juiste kadans doorgegeven.
Dus ook toen was de geluid niet gelijk met de beweging.
Misschien is hier de zelfde decoder gebruikt als toen.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: krispy op 03 januari 2013, 19:42:13 pm
Hé JP ,

mooi filmke
Wat er nu nog mist is de stoom die langs de wielen afgelaten wordt en de donkere wolken die uit de schouw komen als hij vertrekt  ;)

Volgende stap in de verbeteringen  ;D ;)

en daarna alle dagen u bovenleiding opkuisen hé
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 04 januari 2013, 01:20:19 am
@ stevend

Als dat geluid opgenomen is van een kapotte 29.013 is dat zeker geen geluid dat veralgemeend kan worden, maar slechts kan gebruikt worden voor de 29.013 tijdens de periode dat deze stuk was.

Op vraag van een forumlid staat de file voor het programmeren van de esu loksound select micro op de site, maar hoe ik ervoor kan zorgen dat men dat kan downloaden ???
http://www.all-that-is.eu/type29.esux

Eveneens vroeg ik hem om zijn wedervaren te posten.
Aangezien ik voorlopig niet weet hoe ik er voor kan zorgen dat de file opent om hem te downloaden en opent in een browser even vertellen hoe ik tewerk ging.

Ik gebruikte de heavy steam sound file met als sound configuration number "15 " De sound voor een 2/8/0 staat er ook bij, maar ik vind dat niet echt klinken als onze 29. De fluit is ook aangepast met die instelling. Als u toch de 2/8/0 sound wil moet u configuration number 15+16=31 nemen.

Sound settings.

Distance step 1 : 195
Adjustment higher speed steps: 49

Motor settings.

reg ref : 140
K slow: 32
I slow: 0
Par K : 48
Par I:  32
reg inf: 255

adaptive reg frequency: aangevinkt
40kHz motor pulse frequency
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: stevend op 04 januari 2013, 10:33:42 am
Daar ben ik het volledig mee eens To The Point.
Het is zo dat m'n in msm 21 enkel sprake is over de 29.013, die getest werd.
Wel is er sprake van de 29.173, en wie vooraf intekende kon toen ook kiezen
voor een eigen nr met bijpassende stelplaats.
Uit dit alles is niet duidelijk of er specifiek een geluid opgenomen werd voor de gebrekkige 29.013,
of dat dit geluid voor alle loc's diende.
En ( en dat is wat ik me afvraag , louter ter info) of het ook niet gebruikt wordt bij het nieuwe type?
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 04 januari 2013, 15:20:24 pm
@ Steven

In de soundfile van esu voor de loksound select zit bij de heavy steam lokomotiven op 1 een mikado en op 2 een consolidation.
Wil nu lukken dat onze type 29 een consolidation is (1D of anders geschreven 2-8-0) angezien een deel van de 300 stuks uit de verenigde staten kwam. Die uit canada was misschien onder licentie van de US en gaat het eigenlijk om dezelfde machines die eenzelfde geluid produceerde.
Soit het klinkt goed het geluid dat de 29.290 hier produceert, het blijft zo.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dgrr57 op 04 januari 2013, 18:21:39 pm
Op vraag van een forumlid staat de file voor het programmeren van de esu loksound select micro op de site, maar hoe ik ervoor kan zorgen dat men dat kan downloaden ???
http://www.all-that-is.eu/type29.esux

Eveneens vroeg ik hem om zijn wedervaren te posten.
Aangezien ik voorlopig niet weet hoe ik er voor kan zorgen dat de file opent om hem te downloaden en opent in een browser even vertellen hoe ik tewerk ging.
Gewoon rechts clicken op de link  :D :D
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 04 januari 2013, 18:27:24 pm
Op vraag van een forumlid staat de file voor het programmeren van de esu loksound select micro op de site, maar hoe ik ervoor kan zorgen dat men dat kan downloaden ???
http://www.all-that-is.eu/type29.esux

Eveneens vroeg ik hem om zijn wedervaren te posten.
Aangezien ik voorlopig niet weet hoe ik er voor kan zorgen dat de file opent om hem te downloaden en opent in een browser even vertellen hoe ik tewerk ging.
Gewoon rechts clicken op de link  :D :D

A ja seh dat werkt, met koppeling opslaan.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dgrr57 op 04 januari 2013, 18:35:05 pm
En vervolgens lezen we : via de programmatie van de decoder wordt de juiste kadans doorgegeven.
Dus ook toen was de geluid niet gelijk met de beweging.
Misschien is hier de zelfde decoder gebruikt als toen.
Wat ik daarvan versta is dat toen de decoder goed geprogrammeerd werd bij Olaerts en dat het geluid goed mee ging met de beweging  :) Maar ja, mijn nederlands is zeker niet zo goed dat het uwe  :D :D

De zelfde decoder, zeker niet. Toen was het een loksound 2 of 3. Nu is het een 4.

En het enigste geluid dat je tot hier gehoord heb op het forum is die van ToThePoint en niet van Olaerts.

Thuis heb ik die van Olaerts (de nieuwe) en het geluid klinkt beter dan die van ToThePoint. Maar dat is dus mijn mening  ;)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Davy op 07 januari 2013, 19:50:55 pm
Ik heb het artikel van de type 29 gelezen in msm 121. Waarom hebben de gelijkstroom wielen kleine flenzen en de wisselstroom zo dikke flenzen?
Vind het wel een prachtige stoomloc maar de prijs is er voor mij iets te over. Ook hetzelfde met de type 12. B-models en LS models hebben schappelijke
prijzen voor hun zeer gedetaileerde modellen, waarom Olaerts dan niet!?
groeten Davy
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dgrr57 op 07 januari 2013, 20:30:40 pm
Ik heb het artikel van de type 29 gelezen in msm 121. Waarom hebben de gelijkstroom wielen kleine flenzen en de wisselstroom zo dikke flenzen?
Märklin normen  ;)
Vind het wel een prachtige stoomloc maar de prijs is er voor mij iets te over. Ook hetzelfde met de type 12. B-models en LS models hebben schappelijke
prijzen voor hun zeer gedetaileerde modellen, waarom Olaerts dan niet!?
groeten Davy
niet vergelijken wat niet te vergelijken is : plastic vs metaal  :)
En heb je bij B-Models en LS Models al naar een gepersonaliseerd model gevraagd ? Wat was hun antwoord ?
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: doomslu op 07 januari 2013, 21:04:21 pm
Voor zover mij bekend hebben B-Models en LS-Models geen stoomlocomotieven.
Een stoomloc heeft toch wel meer onderdelen dan een elektrische of dieselloc.
Ik vermoed dat daar toch ook een stukje prijsverschil in zit.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Peter op 07 januari 2013, 21:10:16 pm
Volgens mij maken LSM en B-models enkel (weliswaar) gedetaileerde kasten op wielen zonder extra's. Olaerts maakt stoomloks die door hun kompliciteit veel ingewikkelder zijn ,wielen die 100% juist gekwarted moeten zijn en verbonden met een , niet eenvoudig, systeem van drijfstangen
Zelfs bij de grote merken Fleischmann, Märklin enz zal je zien dat stoomloks ALTIJD duurder zijn.
Reken daarbij plastiek modellen tegen metalen (handwerk) modellen, en je zal zien dat door het aantal manuren deze altijd duurder zijn
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Davy op 07 januari 2013, 23:35:44 pm
En we zijn weer iets wijzer se :) allemaal type 29 fans precies. Zoals ik al zei, het is en blijft een prachtige stomer waar niks op af te keuren valt.
grz..
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: PeterVG op 14 januari 2013, 08:10:54 am

Mijn exemplaar is intussen ook aangekomen in zijn nieuwe thuisdepot.
Jammergenoeg kan ik momenteel geen testrit rijden op mijn modulebaan. Daarom ben ik voor de testrit uitgeweken naar een kennis. De loc reed er zonder haperen vlotjes over tillig en roco line wissels. Een beeldverslag van de testrit kan je hier bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=OQaY6ibpwFg

Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: doomslu op 14 januari 2013, 09:53:59 am

Mijn exemplaar is intussen ook aangekomen in zijn nieuwe thuisdepot.
Jammergenoeg kan ik momenteel geen testrit rijden op mijn modulebaan. Daarom ben ik voor de testrit uitgeweken naar een kennis. De loc reed er zonder haperen vlotjes over tillig en roco line wissels. Een beeldverslag van de testrit kan je hier bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=OQaY6ibpwFg
Volledig off-topic: die kennis van jou heeft wel een gigantische baan in wording!  :o  :P
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Ronald op 14 januari 2013, 10:10:55 am
Ja Luc, daar zou ik ook graag meer van zien! :)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: wisselstromer op 14 januari 2013, 10:13:48 am
hallow kroket
wat een baan is dat??
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Gerolf op 14 januari 2013, 10:47:19 am
 :o Privebaantje  ::)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: chef garde op 14 januari 2013, 11:08:05 am
Ik hoop dat er nog filmpjes van deze baan gepost worden!  Zeer mooi!
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Peter op 14 januari 2013, 11:18:34 am
Zeeeeeeeeeer grote baan, en prachtige lok met mooi geluid.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: janjozef op 14 januari 2013, 11:26:34 am
Zaterdag hebben we bij MTD ook een testdag gehad. Geen van de 3 29'en heeft ook maar een probleem gehad. Bij het testen s'morgen op het testbaantje van Olaerts was er een met problemen, maar deze hebben we natuurlijk niet behouden maar verwisseld.

Jan
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: thor op 14 januari 2013, 11:54:20 am
Afgezien van de prachtige loc, die m.i. op dit filmpje het grandioos doet, een prachtig concept van een modelbaan. Jongens toch, geweldig doordachte opzet, als die ooit af geraakt, zeker in  MSM een reportage overplaatsen.
Ongetwijfeld bestaan er meer van deze geweldige modelspoorbanen in ons leuke landje, MSM heeft nog een lange weg af te leggen deze te ontdekken en te publiceren.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 14 januari 2013, 12:19:55 pm
Zeeeeeeeeeer grote baan, en prachtige lok met mooi geluid.

Inderdaad Peter ware het niet dat het geluid compleet niet synchroon is met de wielen.
Trouwens nu ik het geluid gehoord heb waar Patrick Tassignon naar refereerde is dat het geluid dat in het ESU LOKSOUND SELECT zit onder #mover 2 consolidation.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: dgrr57 op 14 januari 2013, 12:31:00 pm
Voor het geluid van de echte 29.013 nog niet gehoord had : HIER (http://www.tassignon.be/trains/video/video.php)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Olivier77 op 14 januari 2013, 22:04:42 pm
Een goede avond,

Ik heb ook een lok voor 3 rail gekocht, digitaal, zonder geluid, met een speciaal nummer.

In de winkel reed de lok niet.
De fiche voor de motoraansluiting was verkeerd aangesloten.
Na een kleine aanpassing (de lok demonteren en hermonteren is niet zo eenvoudig) reed
de lok goed op de testbaan van de winkel (C rails)

Thuis op mijn baan (K rails met oudere slanke wissels) kwamen andere problemen aan het licht.

De imitatie van de remmen komt te laag onder de lok uit, over de wissels heb ik last van kortsluitingen.
Bij de nieuwe K rails wissels blokkeert de lok gewoon op de wissel.
De imitatie van de vering onder de tender komt ook te laag, ze raken de contactpunten van de slanke kruiswissels van de K rails en veroorzaken kortsluitingen.
Het gaatje in de sleper moet dichtgemaakt worden, bij traag rijden over een slanke k kruiswissel komt de lok zonder stroom te staan.
Het gaatje komt juist boven de middelste contactpunt van de kruiswissel te staan, de beide uiteinde van de sleper raken dan ook geen andere contactpunt meer.
De lok kan geen wissels open rijden, de voorste wielen ontsporen door het te laag gewicht.
De lok rijdt een beetje te traag, na het goed uitlijnen van de motor haalt ze nu net wel 92 km (achteruit 102 km), eerst was dat maar 80 km.
De snelheid staat op de decoder reeds op het maximum.
Bij de kleinste helling zal de lok vertragen.
Ik heb de snelheid gemeten via het programma Koploper.

Al  deze punten zijn aan Guido doorgegeven en hij heeft beloofd nieuwe onderdelen te leveren.

Dan heb ik een ander veel groter probleem.

Het machinistenhuis staat niet horizontaal ten opzichte van de ketel.
Is verkeerd gelijmd/gesoldeerd.
Ik heb een paar foto’s in bijlage meegestuurd.
Dit zal niet zomaar op te lossen zijn denk ik (speciaal nummer).

Het blijft wel een prachtige lok en ze rijdt wel goed.
Maar voor het geld dat ik moest neerleggen had het toch in orde moeten zijn.

Mvg

Olivier
(http://i1286.photobucket.com/albums/a615/oliviermi/IMG_6295_zpsb1630154.jpg)
(http://i1286.photobucket.com/albums/a615/oliviermi/IMG_6294_zps8d30a30a.jpg)
(http://i1286.photobucket.com/albums/a615/oliviermi/IMG_6298_zps3514301b.jpg)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: jacques timmermans op 15 januari 2013, 07:31:34 am
Olivier,

Ik kan me voorstellen dat je erg ontgoocheld bent over deze, overigens zeer mooie, locomotief. Dat er thuis pas een aantal minpunten aan het licht komen nadat de locomotief over je eigen baan heeft gereden kan je niet altijd voorkomen, omdat de meeste winkeliers enkel een klein testovaaltje in hun winkel hebben opgebouwd.

Nu stel ik me de vraag, waarom je de locomotief toch gekocht hebt terwijl de positie van het machinstenhuis ten opzichte van de ketel, een flagrante constructiefout die je, zoals je schrijft, pas thuis ontdekte. Naar mijn bescheiden mening moet dit euvel ook al voor de aankoop zichtbaar zijn geweest en had je meteen moeten reclameren, tenzij de locomotief achteraf . . .

Jacques Timmermans
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 15 januari 2013, 07:59:11 am
@Jacques

Uiteraard was dat euvel al bij aankoop, maar men ziet dat niet direct.
Men is al tevreden dat de lok geleverd wordt en staat verbaast van het resultaat.
Thuis heeft men alle tijd om het nauwlettend te bekijken, in de winkel is dat iets gans anders.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Peter op 17 januari 2013, 12:26:40 pm
Jean-Paul en Olivier

Het eerste aanspreekpunt in zo'n geval is Guido. De meesten van ons kennen hem als een zeer redelijke verkoper, die zijn best doet om alles op te lossen.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: LockyLuke op 17 januari 2013, 13:14:55 pm
voor zo'n prijzeke mag de lok gerust op voorhand in orde zijn
en zouden ze dit moeten uittesten voor hem op de markt te brengen  :-[ :-[
mijnn gedacht
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Jurgen op 17 januari 2013, 13:48:11 pm
voor zo'n prijzeke mag de lok gerust op voorhand in orde zijn
en zouden ze dit moeten uittesten voor hem op de markt te brengen  :-[ :-[
mijnn gedacht


Mee eens, maar wie is meteen met zijn opmerkingen naar Guido gestapt ipv ze hier (of elders) op het forum te gooien? Ik denk dat Guido veel van de opmerkingen eerder hier als eerste gelezen heeft dan dat hij een mailtje of opmerking in zijn winkel gekregen heeft.
Dat vind ik het jammere aan een forum (en bij uitbreiding het internet). Vroeger ging men meteen naar de winkel, nu neemt men foto's en maakt men filmpjes en plaatst ze op internet! Maar dat is een andere discussie...
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Peter op 17 januari 2013, 14:02:07 pm
Als ik de bovenste foto goed bekijk heb ik de indruk dat niet enkel het maschinistenhuis scheef staat maar ook de vuurhaard (het deel van de ketel net voor het maschinistenhuis) Zo'n scheefstand zou eigenlijk moeten opvallen bij de aankoop. Trouwens ALLE merken hebben wel eens een model dat niet perfekt gemonteerd, of geschildert was.

Daarom: nog eens herhalen.. Het eerste aanspreekpunt is altijd de winkelier, en pas bij problemen rest nog een bericht op dit forum. Als je het anderom doet komt dit altijd een beetje als negatieve reklame over, en dat is nergens voor nodig.

Ps: Heb eigenlijk spijt dat ik geen Belgisch doe, want anders kocht ik direkt een 29
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: thor op 17 januari 2013, 14:26:08 pm
Om me even te mengen in dit debat, vermijd ergernis en aanverwante toestanden, we weten allemaal dat als je Guido Olaerts dit probleem voorlegt, hij onverwijld dat zal oplossen. Wees blij dat er iemand het initiatief neemt dergelijke modellen op de markt te brengen. Dat er al eens iets mis kan gaan, ja zeker, niks of niemand is perfect.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 17 januari 2013, 19:30:21 pm
Een lok met dergelijke prijs moet in orde zijn alvorens die de winkel verlaat.
Vandaag vastgesteld dat de vijs die de koppelstang verbind met de stoomverdeler los stond.
Vastgezet om geen onderdelen te verliezen. Jongens jongens jongens pffffffffffffff.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Olivier77 op 17 januari 2013, 20:45:53 pm
Een goede avond,

Zondag is er een bezoek in Woluwé gepland en ga ik de lok teruggeven aan Guido.
Over al mijn opmerkingen heb ik Guido en/of Ine gebeld en/of gemaild (met foto's).
Ik denk ook dat het in orde gaat komen en dan ik gewoon pech heb gehad.
Alleen had ik het liever van bij het begin in orde gehad.

En voor de mensen die wat insinueren: NEE de lok is niet gevallen of zo.

Voor Jean-Paul: ook bij mij is er een boutje van een van de drijfstangen losgekomen.

Mvg

Olivier
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 17 januari 2013, 20:58:56 pm
. Wees blij dat er iemand het initiatief neemt dergelijke modellen op de markt te brengen.

Wees er maar van overtuigd dat het niet voor je mooie ogen is dat modellen van zowat alle modeltreinwinkels het levenslicht zien maar om het feit dat er aan verdiend kan worden !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: thor op 18 januari 2013, 09:41:22 am
Als ze er niets aan zouden verdienen, zullen er ook geen nieuwe modellen meer komen, nietwaar ?
Wat is er mis met je kost te verdienen?
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 18 januari 2013, 12:40:13 pm
Als ze er niets aan zouden verdienen, zullen er ook geen nieuwe modellen meer komen, nietwaar ?
Wat is er mis met je kost te verdienen?

Absoluut niets mis mee. Het lijkt me de evidentie zelve.
Maar daar gaat het niet over in dit draadje.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: nmbssncb op 21 januari 2013, 12:10:21 pm

Ik heb ook een lok voor 3 rail gekocht, digitaal, zonder geluid, met een speciaal nummer.

De lok rijdt een beetje te traag, na het goed uitlijnen van de motor haalt ze nu net wel 92 km (achteruit 102 km), eerst was dat maar 80 km.
De snelheid staat op de decoder reeds op het maximum.
Bij de kleinste helling zal de lok vertragen.
Ik heb de snelheid gemeten via het programma Koploper.


Olivier,


Ook ik heb de 3-rail uitvoering met LokSound V4.0 M4.

Snelheid
Ik haal nog steeds maximaal 75 km/h. Motor ingesteld met CV54 = 0 en F1 indrukken (kan uitsluitend in DCC modus).
CV5 = 255 dus maximum.
Is er een andere CV die de snelheid kan verhogen? Kan je mij de CV-waarde(n) doorsturen? Alvast bedankt.

Rijgedrag
Rijdt uitstekend op C-rail en over slanke C-rail wissels. Heeft soms moeite met langzaam rijden door wisselstraten.
Sleper zit niet onder de tender zoals eerder aangekondigd maar onder locomotief zelf.


Tijdens het eerste testrijden kwam de vork met de loopwielen vooraan los. Het schroefje waarmee de vork aan het chassis is bevestigd kan niet goed vastgedraaid worden (doe ik dat wel dan zit de vork vast en kan die niet zwenken in de bochten). Guido heeft mij een nieuw schroefje met ringetje geleverd (nog niet gemonteerd...).


Willy
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: glenfarclas op 22 januari 2013, 13:21:26 pm
Als ze er niets aan zouden verdienen, zullen er ook geen nieuwe modellen meer komen, nietwaar ?
Wat is er mis met je kost te verdienen?
Thor,
Uiteraard maakt een producent/handelaar producten om er iets aan te verdienen. Logisch ook. Al vind ik dat de aanschafprijs van minimum 695 euro (of 28036 oude frankskes) wel in verhouding mag staan met het uiterlijk en technische capaciteiten van deze lok. Ik zou nog iets door de vingers kunnen zien moest het het eerste probleemgeval zijn bij deze handelaar. Niets is minder waar (denk maar aan de reeks 45). 
Je zou het toch ook niet normaal vinden een nieuwe auto te kopen welke niet of slecht rijdt?

Groetjes
Marc
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 22 januari 2013, 16:54:47 pm
Marc,


Van je wagen zou je toch ook kunnen zeggen 't is toch ne mooien ! En degene die hem maakte mag er ook aan verdienen, daar is toch niks mis mee ?
Eigenlijk komen handelaars altijd goed weg door mensen die nagenoeg hetzelfde vertellen ! Eigenlijk koop ik voor hetzelfde geld 3 of 4 mooi ogende en fraai rijdende LS models (of B-models) loc's !


Groeten Peter ;)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Decapod op 22 januari 2013, 20:12:38 pm
Voor zover ik erover kan oordelen, mag ik niet klagen, maar echt testen heb ik mijn 29.191 (DCC Sound) nog niet kunnen doen: met serieuze verbouwingen in huis lijkt het me geen goed idee om ergens wat rails uit te leggen en mijn loc te laten bollen in slijpstof en meer van dat fraais. Hoewel de lok prima reed op de testbaan in de winkel, zou ik hem toch eens serieus willen testen, want met wat ik hier allemaal lees, maak ik me toch een beetje ongerust (al is het maar omdat mijn vrouw me vermoordt als er wat mis blijkt aan dat machien - ze was erbij toen ik hem ging halen *big mistake*  :-[).

Kan ik eens bij iemand die wat metertjes spoor heeft liggen mijn loc eens laten bollen?

Ik woon in Tongeren, maar wil best een een fiks aantal kilometers afleggen naar de weldoener die me verder wil helpen!

Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Stefan Appelmans op 23 januari 2013, 17:01:33 pm
Wat een mizerie!  :'( nog gelukkig dat ToThePoint uiterst goed kan werken.)

Wat ik ook opgemerkt heb, is dat de loc aangedreven is op één as, en de drijfstangen doen de rest. Zichtbaar ook drijfstangen in drie afzonderlijke stukken...
Ik hoop dat later, met het onvermijdelijk spel dat gaat komen, het niet gaat beginnen zoals sommige Modellocos, waar dan een Fleischmann of een Roco moteur-tender ook onvermijdelijk wordt...
Maar die locs hebben oorspronkelijk al veel meer spel in de drijfstangen dan de echte loc...

Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: nmbssncb op 31 januari 2013, 14:11:14 pm
Er zijn blijkbaar geen testervaringen meer die het type 29 in een negatief daglicht stellen...
Ook zijn er geen klachten meer over de te lage maximum schaalsnelheid. Is er een oplossing voor dit probleem? Niet dit forum noch Guido Olaerts geven een oplossing voor het probleem met maximum schaalsnelheid.

Willy
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Peter op 31 januari 2013, 15:39:32 pm
Blijkbaar hebben ze op het TMM forum veel minder problemen met de 29.
De max. snelheid is blijkbaar zeer teveredenstellend ( grote voorbeeld 102 vooruit, 40 km/h achteruit)
De enige opmerkingen daar gaan over de 3-rail versie.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Decapod op 31 januari 2013, 19:33:06 pm
Wat een mizerie!  :'( nog gelukkig dat ToThePoint uiterst goed kan werken.)

Wat ik ook opgemerkt heb, is dat de loc aangedreven is op één as, en de drijfstangen doen de rest. Zichtbaar ook drijfstangen in drie afzonderlijke stukken...
Ik hoop dat later, met het onvermijdelijk spel dat gaat komen, het niet gaat beginnen zoals sommige Modellocos, waar dan een Fleischmann of een Roco moteur-tender ook onvermijdelijk wordt...
Maar die locs hebben oorspronkelijk al veel meer spel in de drijfstangen dan de echte loc...

Tja, 't is natuurlijk moeilijk om een loc als deze zowel qua detail als qua aandrijving perfect te maken. Het is en blijft een mooi model en mochten er dan ooit slijtageproblemen optreden, dan zal er vast wel iemand in gang schieten om een nieuw onderstel te maken, of een hermotoriseringskit uit te brengen. Laten we niet wanhopen en blij zijn dat er zulke modellen op de markt gebracht worden ... .
De vergelijking met een massaproductieaandrijving lijkt me trouwens niet echt opgaan. Die modellen zijn trouwens helemaal met andere standaarden gemaakt. En, met het doorsnee zelfbouw messingmodel kost het ook wel wat priegelwerk eer alles perfect bolt (zie de locs van Laufbe).

'The best of both worlds' noemen ze dat in de States. Ik ben er echt tevreden mee, ook al wil ik 'm nog eens voor een langer traject laten bollen (geen kandidaten voor mijn vraag hier blijkbaar ...).
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: janieburton op 03 februari 2013, 23:06:49 pm
Het is een mooi model maar........

Zoals sommige zeggen mag voor die prijs de loc van de eerste keer in orde zijn.

Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Stefan Appelmans op 01 maart 2013, 13:41:12 pm
Dag jean-Paul,

Ik heb toevallig nog een kit 29 "Jocadis" gevonden. Niet begonnen, volledig!
Ik had graag een gebouwd met maar één enkel koplamp op het deksel, maar vond niets op internet.
Dan heb ik gezien dat uw loc, de 29290, maar één koplamp in het midden had plus dat op de keteldeksel. Dat ging ook. Ik ga dus dat nummer maken! Dank U Jean-Paul! ;)
Er is op de kit nogal veel moeilijk te prutsen, vooral aangezien het uitzicht van de echte 29. Maar ik geraak er wel in!
Ik ben op dit punt. De ketel werdt in resin gegoten, zo is het voorste gedeelte maar 20 gram boven het voorste van de BR 17...Ik ga een moteur-tender van Roco BR 17 gebruiken, zo zal het deftig rijden!


(http://nsm08.casimages.com/img/2013/03/01//13030112442816102810916272.jpg) (http://www.casimages.com/img.php?i=13030112442816102810916272.jpg)


Nu beginnen te verven!
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Stefan Appelmans op 10 maart 2013, 18:34:45 pm
Geen andwoord gekegen, maar ik heb de 29212 gevonden, ook met maar één koplamp. Die is van Jemelle, nog beter! dus hat gaat die zijn. Tender 25212...
Fotos morgen of overmorgen.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Stefan Appelmans op 12 maart 2013, 20:36:00 pm
Hier is het beest, bijna voltooid.

(http://nsm08.casimages.com/img/2013/03/12//13031205504116102810962289.jpg) (http://www.casimages.com/img.php?i=13031205504116102810962289.jpg)

Het draait op R 438mm. Prima.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: loco op 12 maart 2013, 20:42:10 pm
Knappe prestatie.
Welke motor heb je er in gestoken?
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Stefan Appelmans op 12 maart 2013, 23:16:44 pm
Het is een ROCO moteur-tender. Er is geen moteur in de loc! Zo loopt het beter.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Stefan Appelmans op 13 maart 2013, 19:18:50 pm
Nu is de loc echt ready to run.
Een fototje op de brug van de Lesse. de echte 29212 heeft er waarschijlijk echt op gereden!

(http://nsm08.casimages.com/img/2013/03/13//13031306023316102810966261.jpg) (http://www.casimages.com/img.php?i=13031306023316102810966261.jpg)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: PeterVG op 13 maart 2013, 21:19:00 pm

Prachtig stukje modelbouw
Proficiat
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Gerolf op 14 maart 2013, 08:44:27 am
Héél mooi gedaan, Stefan  8)
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: OlivierV op 19 maart 2013, 09:43:07 am
Bij de 2e foto klopt het groen van de loc meer met de werkelijkheid, maar al dan niet, netjes in mekaar gezet.

Wat ik mij wel afvraag, bij sommige Belgische stoomlocs: de kleuren van het groen. zo heeft Fleischmann bv een type 25, maar is deze eerder in een kaki groen dan in het donkere woud-achtige groen dat de 29.013 en 202.020 vandaag de dag bezitten. Bij een Roco variant zie je hem dan weer in het huidige groen.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Johnnytrein op 08 december 2013, 11:00:21 am
Ik heb de jubileum set sedert eind november met vervuilde loc. Wat mij opvalt in vergelijk met andere loc's, is het geluid wat enorm hard is en niet te verminderen is.
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: erik50 op 08 december 2013, 13:25:37 pm
3 rail versie Johnny ?
Zo ja,hoe gaat hij nu op de wissels ?
En welke sporen gebruik je?
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: ToThePoint op 08 december 2013, 14:11:05 pm
Ik heb de jubileum set sedert eind november met vervuilde loc. Wat mij opvalt in vergelijk met andere loc's, is het geluid wat enorm hard is en niet te verminderen is.

Geluid verminderen met CV63 werkt niet ?
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Johnnytrein op 08 december 2013, 15:31:34 pm
Inderdaad de 3 rail versie op de meeste crail wissels als ze juist staan gaat het redelijk. Geen idee ik probeer via het sleutel symbool wijzig loc en zo naar geluids volume, staat momenteel op 100 ipv max. Ik vind dit nog steeds te hard in vergelijk met Märklin loc's
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: B_Modelbouw op 08 juni 2017, 09:27:10 am
Na zeer lang twijfelen ook de museumloc 29.013 gisteren aangekocht bij Treinshop Olaerts...
Hij heeft ooit ook eens op L.12 gereden en een Stomer tussen al dat modern materiaal is een leuke afwisseling.

Echter vandaag op de rollenbank doet deze niets ... Bijgevolg dit WE terug naar Diepenbeek ;( .
Titel: Re: Jubileum lok type 29 Olaerts
Bericht door: Peter op 08 juni 2017, 09:46:59 am
Los kontaktje. Bij mijn type 12 was een draadje gelost.
Kreeg toen direkt een ander model.