Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => SCHAAL I, IIm, 1/29 en tuinspoor => Topic gestart door: mini op 27 december 2012, 11:45:51 AM

Titel: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 27 december 2012, 11:45:51 AM
Aangezien wij al veel problemen gehad hebben met de rookgeneratoren, hebben we er enkele open gemeten  ;) om te zien hoe we de problemen kunnen vermijden : problemen zijn te veel of te weinig rookvloeistof : te veel zorgt soms voor kortsluiting en beschadiging aan de electronica, te weing laat de weerstand oververhitten. Omdat de ventilator lucht langs de bovenkant in het reservoir blaast, kan ook langs deze opening rookvloeistof in de ventilator lopen en dan verder  in de lok. Vanavond gaan we nu testen om met een lange naald eerst de resterende vloeistof op te zuigen zodat er , voor elke rookgenerator is dat verschillend, de gepaste hoeveelheid rookvloeistof kan ingedruppeld worden bij een leeg reservoir. Resultaten volgen.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: argilla op 27 december 2012, 19:55:34 PM
ik kijk uit naar de uitslag van uw proeven. Ben benieuwd want inderdaad rookgeneratoren kunnen op die schalen weleens voor problemen zorgen. Ook bij diesels.
Laat iets weten  ;)
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 28 december 2012, 13:25:25 PM
wel ja, dacht zoals altijd dat het simpel ging zijn, helaas, voor de BR23 die we gisteren bij hadden blijkt dat het zo niet gaat. De rookbuis die van de generator komt is niet recht maar maakt een bocht. Ga dus op  zoek naar een flexiebele slang die dan tot op de bodem zou moeten geraken. Volgens Albert zou de buis in de Br 50 wel recht zijn. Ook in de Br 41 van Kiss is het een rechte buis. De ombouwset van KM-1 kan men ook recht onder de schoorsteen inbouwen. Ik zal morgen of zo wat foto's posten van de gedemonteerde rookgeneratoren zodat iedereen het zich wat beter kan voorstellen, en kan zien waar de verwarmingsweerstand zit.
Een BR65 is nog zo'n probleem geval want die heeft nog 2 aparte generatoren, denk ik toch, want  2 vulopeningen waarvan 1 langs de keteldeur bereikbaar,schuin aflopend.
Wordt vervolgd...
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 30 december 2012, 15:43:29 PM
Ik heb een stuk krimpkous over de messing buis (die op de naald gelijmd was)  geschoven om zo te proberen om op de bodem van de rookgenerator in de BR23 te geraken. Heel vlot gaat dat niet. Ik heb dan 7 ml rookvloeistof erin gedaan. Vlak erna kan ik er terug 3 ml uit optrekken. Dus ik ga er van uit dat er ongeveer 4 ml achterblijft. Aangezien er 20 ml in kan, denk ik dat het het beste is om eerst de resterende hoeveelheid op te zuigen en dan max 15 ml toe te voegen.
Voor de TAS rook generator in de BR41 is 2 ml blijkbaar teveel. Het is belangrijk dat de weerstand niet is ondergedompeld in de vloeistof maar dat hij door de wiek bevochtigd wordt. Dus hier 1,5 ml toevoegen en dan maakt hij rook.

(https://lh6.googleusercontent.com/-V-EauLRIte8/UOBM-gJCHAI/AAAAAAAAGZU/KK77kYpXZQU/s542/IMG_4764.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-O4xQNnLA7JI/UOBM_8IjMCI/AAAAAAAAGZY/4owrCGQaFi0/s640/IMG_4765.JPG)

De wiek  is rond de weerstand gevlochten(TAS) , zij bevinden zich in het linkse bakje, rechts is de ventilator en de lucht inlaat naar de rookkamer.

(https://lh6.googleusercontent.com/-NL12iL-DBuo/UOBNB3ZKpCI/AAAAAAAAGZs/c7vGgM3KMbY/s640/IMG_4767.JPG)
Hier zie je bovenaan de fijne spleet (KM-1 ) waardoor de ventilator de lucht in de kamer inblaast. Langs hier zal ook de vloeistof uitlopen bij overvulling. Ook de wiek is hier duidelijk te zien. Deze rookgenerator komt niet uit de BR23 of andere KM-1 lok, het is de aparte kit, te koop om bvb Märklin loks om te bouwen.

Andere loks zullen we bij een volgende keer testen.

Meer foto's op picasaweb/spooreen.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 01 maart 2013, 07:46:26 AM
Het mysterie is opgelost. Later zal ik een artikel op de website plaatsen, nu al staat er commentaar bij de foto's op picasaweb. Hier de link :

https://plus.google.com/photos/104395933507081892493/albums/5827742468850166353?banner=pwa
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: Dirky op 01 maart 2013, 11:07:25 AM
bedankt om alle info te delen... komt voor mij later wel eens van pas!
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: 1op32 op 01 maart 2013, 17:23:24 PM
Dag Jean-Luc,
ok heb ook al problemen gehad met de rook van een KM1 BR50.
Na het uit en inbouwen van de generator bleek deze terug te werken, wellicht ook hier teveel vloeistof ingebracht...
Weet je of deze problemen ook bestaan bij modellen van Kiss ? Ik wacht namelijk nog op een BR44 van Kiss met dynamic smoke.
Groeten,
Geert
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 01 maart 2013, 20:35:16 PM
Geert, in mijne Kiss 41 zat zo een TAS, maar die BR44 gaan ze wel niet meer uitbrengen, gewoon geschrapt.

Gr, JL
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: 1op32 op 02 maart 2013, 22:07:32 PM
Jean Luc weet ik (gelzezn in 012) maar ik heb nog een Kiss BR44 van de eerste serie gevonden in Duitsland nieuw in de doos  :) ga hem zelf ophalen maar heb de eerste weken geen tijd... afspraak voor afhaling gemaakt in april.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 02 maart 2013, 22:11:10 PM
Dat is goed nieuws, sorry wist niet dat het over serie 1 ging, daar zal denk ik dan ook een TAS inzitten, mijn 41 is van 2006 , denk zowat dezelfde periode als de 44, allez ik hoor het wel als je hem hebt.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: 1op32 op 03 maart 2013, 14:22:29 PM
En wat zijn je ervaringen met de TAS in de Kiss Jean-Luc ?
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 03 maart 2013, 17:56:25 PM
Het volume rook dat hij uitstoot is minder dan die van KM-1 , ik ga eens proberen met een andere wiek. Ben naar de drogist wieken van petroleumlampen gaan halen, een hele investering, 1.91 euro voor 3 meter wiek  ;), als dat geen resultaat oplevert, vervangen door die los te krijgen RG van km1.
Heb ondertussen onze ervaringen tot nu toe,  opgeschreven op de website, voor wie het interesseert :
spooreen.be , tips, rollend materieel, rookgeneratoren.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: Havoc op 03 maart 2013, 18:12:23 PM
http://www.olielampen.nl/katoenenlont.html?merken=24 (http://www.olielampen.nl/katoenenlont.html?merken=24)
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 03 maart 2013, 21:28:56 PM
Johan, bedankt voor de link, heb zojuist zo'n lont ingebouwd, deze week eens testen. De kachelkoord die er sinds donderdag inzat zag er nog perfect uit. Hoop dat hij nu iets meer rookt met deze lont.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 25 maart 2013, 22:02:47 PM
Hier de uitslag na 2 dagen intens gerookt te hebben : De lont van petroleumlampen is na verloop van tijd opgebrand in de BR23 ! We weten niet goed of dit gebeurd is door een tekort aan rookvloeistof (toch wel onwaarschijnlijk). Daarom zondagmorgen een herstelling gedaan en er het touw ingebracht (waarmee men de kachels luchtdicht maakt, ken niet de exacte naam hiervoor). In de BR 50 zat dit touw al van in het begin en blijkbaar is dit nog ok. We gaan beide RG nog wel eens openen om te zien hoe de wieken (lonten ) er nu uitzien.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: evan op 26 maart 2013, 06:55:53 AM
Hoi Jean-Luc,

Dit draadje boeit me!  Ik heb namelijk problemen met m'n rookgenerator van mn BR57 (KM1).  Hij is al ns terug naar KM1 geweest en heeft ondertussen enkele tentoonstellingen gedaan, maar De 3e dag Ontraxs was er weer iets te veel aan.
Zowieso wil ik al een tijdje eens  een bezoekje brengen aan jullie bijeenkomsten dus dan kan ik misschien ns m'n neus opsteken ::)

Groetjes en nogmaals de complimenten voor jullie succes in Zutphen!

Evan
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 26 maart 2013, 07:40:22 AM
Hallo Evan,

Bedankt, en je bent altijd welkom . Die RG (Rookgeneratoren) zijn boeiend maar dikwijls ook frustrerend en daarom moet er toch een oplossing bestaan. De BR65 heeft ondertussen ook zijn geest gegeven en zal ook geopend moeten worden. Die heeft 2 aparte vulopeningen en denk ik 2 separate RGn. Ondertussen heb ik van Arnold, een spoor 0 puur liefhebber gehoord om in de richting van glasvezel te gaan zoeken om er een lont van te maken. Zou ook nog eens willen nadenken over donkere rook, liefst zwarte, zonder wel alles naar de knoppen te doen, wordt vervolgd.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: loco op 26 maart 2013, 09:18:03 AM
Goe bezig mannen, heel interessant, ik volg jullie met veel belangstelling.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: loco op 26 maart 2013, 21:47:26 PM
Ik ben zelf ook aan het experimenteren met een rookgenerator. De ervaringen die hier worden gedeeld gaan bij mij goed van pas komen. Want eenmaal mijn generator geplaatst wordt, gaat de deur dicht en wordt het nog moeilijk om de rookgenerator te manipuleren in geval van defecten. Dus de wiek wordt hier een belangrijk onderdeel dat vooraf moet vervangen worden om het eeuwige leven te krijgen.
Zie mijn draadje met mijn experiment in http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,13223.new.html#new (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,13223.new.html#new)
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 28 maart 2013, 08:10:03 AM
Stilaan komt er beterschap : gisteren nog kachelkoord, zo noemt het blijkbaar, gekocht , omdat die het het langst volhoudt en wat las ik hierop : E-glass Fibre .

(https://lh4.googleusercontent.com/-s-7kDO8wMqc/UVPrZRapW4I/AAAAAAAAG5Y/j1bIhoWkRHM/s549/IMG_5264.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-OVDCssJ53k8/UVPrYgc5ctI/AAAAAAAAG5Q/N4l0zY-YU0Q/s410/IMG_5263.jpg)

Eén van volgende dagen nog eens de RG van de BR23 opendoen om te toestand te bekijken van de wiek/lont.

Nu blijft er nog 1 probleem over : hoe maken we zwarte rook ?
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: loco op 28 maart 2013, 08:20:34 AM
Zwarte rook? Dat zou pas knap zijn. In Amerika gebruiken ze daarvoor echte diesel !!! Ik heb het hier zwart op wit staan.
Rookvloeistof maken en experimenteren met iets toe te voegen.
Rookvloeistof maak je met 50% lampenolie (ook citroengreur bestaat) + 50% zeer dunne olie. Bvb olie die ze gebruiken voor naaimachines. Ik heb thuis de ingrediënten staan, maar ben nog niet aan het koken gegaan. Dus wees voorzichtig met mijn formule.
Hoe je deze samenstelling zwart moet stoken weet ik jammer genoeg nog niet.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: Dirky op 28 maart 2013, 08:37:59 AM
heb mijn bedenkingen bij zwarte rook:

Rook is van nature wit. Het is pas als er "vuil" mee opgetild wordt in de rookstroom dat de rook zwart ziet. Dat vuil, hoe je het ook in model zou kunnen klaarspelen, zal ergens neerslaan. En ik weet niet of we dat graag hebben?
Op het een of het ander amerikaans modellers forum staat een draadje over iemand die dat klaarspeelde voor een fotosessie en er stond meteen bij dat daarna de sporen totaal moesten ontvet worden...
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: evan op 28 maart 2013, 17:03:59 PM
En rook die uit de cylinders spuit moet wel wit blijven he :D

Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: loco op 28 maart 2013, 17:07:41 PM
Waar ik het over had was zwarte rook voor diesellocomotieven in een grotere schaal dan 1:32 en buiten in de tuin.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: 1op32 op 09 april 2013, 13:55:22 PM
Dag Jean Luc,

de Kiss BR44 staat intussen op de rails.
Alvast mijn eerste bemerkingen na de eerste test:
-veel minder rook uit de schoorsteen als bij mijn KM1
-veel meer rook uit de cilinders als bij mijn KM1
-de cilinderdamp is steeds in werking zodra de rook F7 anstaat ??
-de ventilator van de rookgenerator is vrij goed hoorbaar (stoort mij  :()
Weet er iemand of de cilinder rook kan worden uitgeschakeld ?
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 24 juni 2013, 18:10:00 PM
Juist terug van Sinsheim. Zoals steeds stal PAJ de show met hun prachtige baan.
Nu nog wat info over het juiste gebruik van de Rookgeneratoren (RG) in de KM-1 loks. We hadden KM-1 gemaild om wisselstukken te verkrijgen, vnl dichtingen. Er werd ons botweg geantwoord dat er geen op stock waren. Na lang aandringen en over en weer gemail, hebben we toch wat resultaat geboekt.

In Sinsheim kregen we van de technieker volgende tips :

1. Zorg ervoor dat de RG nooit zonder rookvloeistof (RV) loopt en ook nooit overvuld wordt. Deze punten hadden we zelf al onder controle gebracht (zie www.spooreen.be, ->Tips, -> Rookgeneratoren) door de RG eerst te ledigen en dan pas terug te vullen.

2. Na het rijden moet de RG leeg gemaakt worden en dan moet er warme lucht dmv een haardroger in de ketel geblazen worden (best keteldeur openen  ;) ). De reden is dat tijdens het rijden er toch wat damp via de ventilator openingen achteraan , in de ketel achter en rond de RG komt. Deze condenseert dan op de koudere ketel en kan evt schade aan de ventilator motoren of aan de electronica teweeg brengen. Dus goed drogen is de boodschap.

We zijn ondertussen ook in het bezit van een verlengkabel die het mogelijk maakt om een uitgebouwde RG aan te sluiten op de stekker van de tender, zodat deze kan getest worden. Deze kabel is gewoon een rechtlijnige verbinding tussen de 20 polen van de stekkers (van tender en lok). Deze stekker past ook op de RG.

@Geert : open maken en zien welke RG er in zit ? De opening naar de cilinders verkleinen door evt een andere  dichting te plaatsen indien mogelijk ?
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: Kees-Jan op 24 juni 2013, 20:05:25 PM
Bedankt voor de tips en het werk. ze zijn idd niet echt toegankelijk voor zowel consument als detaillist............... Dit soort zaken moeten dan ook eigenlijk gewoon in de handleiding staan en niet zoals pas door jullie verdienstelijke inspanningen alhier en elders op het net. Heel slechte after-sales (maar dat was al bekend).
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: evan op 26 juni 2013, 12:27:02 PM
Zoals Kees-Jan reeds zei... Bedankt voor jullie tips en volharding.  Het was als een ware een belegering op de stand van KM1 ;D
Ik ben blij dat ondertussen m'n BR57 ook weer in orde is.  De ventilator voor de bovenste rookuitstoot was stuk.

Ze zeiden dat dit door het veelvuldig gebruik kwam  :o. In totaal 6 a 7 dagen op een tentoonstelling,  is dat veelvuldig gebruik? 

Ik ga jullie tips in acht nemen en de haardroger erbij nemen ??? 
Ondertussen heb ik hier in de woonkamer op "Löscha" nog ns een ritje gemaakt met de BR 50 en 57 "voldampf"  :P :P :P

Nog eens bedankt ;)
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: Kees-Jan op 26 juni 2013, 12:32:21 PM
Vanavond ga ik ze allemaal schoonmaken.

De 43iger gaat vandaag voor het eerst onder stoom.

Mocht ik problemen krijgen kan ik de tips goed gebruiken.

Is die draad los verkrijgbaar en past die op alle km 1 aansluitingen?
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 27 juni 2013, 07:39:39 AM
Kees-Jan, het is een "wisselstuk" voor houtkachels en andere kachels, zit in de deur om ze af te dichten. Ik heb ze gekocht waar ze die spullen verkopen, kachels dan hé.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: 1op32 op 04 juli 2013, 19:58:37 PM
Dag Jean-Luc bedankt voor de tips !
Het is niet altijd makkelijk communiceren met de fabrikant ik heb ook problemen met het loskomen van de stekker tussen lok en tender het antwoord is te 'korte bochten' (ik gebruik de Hübner wissels en verder rij ik over-en-weer?) of stekker niet voldoende diep ingeplugd (heb die met behulp van een schroevendraaier al héél stevig aangedrukt maar probleem blijft...)
Ze maken héél mooie dingen maar kunnen niet erg goed om met kritiek  :(

Bedoel je nu dat na elk gebruk de lok op deze mannier dient te worden uitgedroogd ?

Groeten
Geert   
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mivc057 op 04 juli 2013, 21:07:49 PM
Dag Geert. Had hetzelfde probleem van loskomende stekker tussen lok en tender op een KM1 BR50.
Ik heb het opgelost met aan weerszijden van de stekker hele kleine reepjes plasticard van 1mm dikte te kleven. Nadien met een fijn vijltje heb ik de voorkant schuin gevijld om zo de stekker in de lok te krijgen. Eens de stekker zijn plaats gevonden heeft kan je deze er verder induwen, de schuin gemaakte kant maakt dat deze gaat spannen bij het induwen van de stekker. De twee opgekleefde stripjes heb ik nadien zwart gemaakt en je merkt niets van de ingreep. Bij KM1 zijn ze nog aan het bedenken wat het probleem zou kunnen zijn. Zoals hierboven gezegd, ze maken prachtige modellen maar daarna , beter dat er niets mis mee gaat. ;)
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 05 juli 2013, 19:58:19 PM
ja Geert, zo heb ik  het begrepen, stoppen met rijden is de boel uitdrogen , toch als er lang gereden is zodat er condens gevormd is binnen in de ketel. Hoe lang je daarvoor moet gereden hebben weet ik niet.
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: ardjoena op 10 juli 2013, 21:31:05 PM
Allee mannen , da's toch nie moeilijk , ik doe gewoon een scheppeke vetkolen er op en ge krijgt de geur er zelfs gratis bij.  ;D
Dirk
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/P1040043_zpsfc411226.jpg) (http://s613.photobucket.com/user/wijnsdirk/media/P1040043_zpsfc411226.jpg.html)
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 13 juli 2013, 19:15:31 PM
aan die geur kunnen wij niet aan tippen  :-[
Titel: Re: rookgeneratoren km-1 en TAS studio (Kiss)
Bericht door: mini op 20 april 2014, 20:36:28 PM
ondertussen zijn we weer een stap verder : de bestaande wiek van de KM-1 rookgenerator wordt ingepakt in glasvezel, zodat hij hopelijk iets resistenter is tegen inbranden.

zie : https://www.youtube.com/watch?v=IWTKVMGPuhc

en    https://www.youtube.com/watch?v=Vbtrn9Xd8IQ

let niet op de rommel aub  ;)