Dus nam ik gewoon de doos met flexrails en ging aan het puzzelen op de hobbyvloer. Daaruit ontstond na maanden wikken en wegen een sporenplan dat bruikbaar was. Dit heb ik gefixeerd door het met tape op de vloer te plakken samen met enkele belangrijke gebouwen.
Amai ferme constructie :o
Ik volg :)
Amai, amai, wat een project. Multimiljonair geworden? Binnenkort een reclameke op de TV over Euromillions met Peter en zijn baan ;D ;D ;D Wordt schandalig rijk
Vakwerk 8)
Het Nederlandse testteam gespecialiseerd in het testen van wissels aan hoge snelheid is reeds aanwezig.Das ne goeie, Peter ;D
De eerste wissel van project 41 is klaar voor gebruik.
Er werd geen gebruik gemaakt van een wisselmotor. De aandrijving van de wissel werd volledig handmatig uitgevoerd. De aangewende mechanische methode werd uit crisisnoodzaak ontwikkeld door mijn spoorvriend. Het resultaat beviel me en dus pas ik het systeem zelf toe. Dit op plaatsen waar de inbouw van een duurdere wisselmotor geen meerwaarde brengt. Voor slechts enkele euros ontstond dit resultaat.
http://www.youtube.com/watch?v=hjXOIt6EISc (http://www.youtube.com/watch?v=hjXOIt6EISc)
Gebruikt werden:
- mini tuimelschakelaar
- messingbuis 2mm
- staaldraad: 0,8 en 1mm
- ontmantelde lusterklem
Een bouwbeschrijving volgt in de toekomst. Voor ik ze schrijf wil ik eerst ervaring opdoen. Die komt vanzelf als ik de rest van de wissels afwerk die toegang geven tot het net gebouwde schaduwstation.
Het leuke aan deze bedienmethode is dat je echt het gevoel krijgt een wissel om te leggen.
Dankzij de schakelaar kan de wissel gepolariseerd worden.
Na 10 maanden bouwtijd wordt het traject van lijn 41 stilaan zichtbaar.
Dankzij mijn breedhoeklens kon ik huidige baantoestand in 1 beeld vangen.
U leest het goed rondrijden zal op mijn baan niet mogelijk zijn.
Mag ik me hier bij aansluiten?
Erik
(eerbiedige stilte, volle bewondering, bewust van de eigen nietigheid...)
ik ga er op zn minst vanuit dat je ook dranghekken 1:1 en een kassa, verkeersbegeleiders ect klaar hebt staan ;DVind ik leuk +1
die heb je straks hard nodig, erg indrukwekkend, qua omvang, opzet en gezien jouw uitwerking wordt ie naast groot, vooral prachtig mooi om naar te kijken
Binnen enkele jaren forummeeting in Peter z'n kelder. 8)
Wat me de ogen uitsteekt zijn de mooie bogen ;)
Jean daar worstelde ik ook mee tot ik op een keer op de modelspoorclub een collega aan het werk zag.
Het is simpel.
Je snijdt uit een slaters plaat een strook uit met de breedte van één baksteen. De strook moet uiteraard voldoende lang zijn om de ganse lengte van de boog te vullen. Het buigen van de strip gaat vanzelf als je tussen elke steen met een scherp mes inkepingen maakt. De diepte van de kerf bepaalt de kromming van je boog.
Daarna is het enkel zaak om je boog in te passen in de muur. Dus moet je vooraf uit je muurplaat de boog uitsnijden om er je boog te kunnen inpassen. Voor de boog gebruikte ik niet de plaat met Vlaams verband van Slaters maar gewoon brick van Slaters. Anders zaten er wel erg veel stukken en geen hele stenen in de boog. .
Yannick
Het bouwplan heb ik zelf getekend. Toevallig had ik van het stationsgebouw van Vielsalm een schets van de NMBS. Dat scheelde in het opmeten van het gebouw. De details van het gebouw heb ik afgeleid uit de vele fotos die ik in Vielsalm nam.
Mijn boogstukken zijn gelijmd met lijm voor plasticmodelbouw op een ondergrond uit styreen. De muren werden opgetrokken uit vele lagen styreen. Daardoor is het gebouw voldoende sterk geworden zodat het geen grondplaat nodig heeft.
(http://farm4.staticflickr.com/3733/11859825944_a12c7f05ef_c.jpg)
Het is feest in Hamsart. Het stationsgebouw heeft alle ramen ontvangen. Daarbij komt dat voor de eerste maal het station bedient werd door een reeks 45.
Daar is een filmpje van gemaakt wat hier te vinden is:
http://youtu.be/0mxrcaaSAq4 (http://youtu.be/0mxrcaaSAq4)
Daar is een filmpje van gemaakt wat hier te vinden is:Met de sound en alles ... exquisit 8)
http://youtu.be/0mxrcaaSAq4 (http://youtu.be/0mxrcaaSAq4)
Haast is niet nodig. Deze info is zeer waardevol. Daar wil ik graag even op wachten.Ik ook, en ik denk ook nog anderen ;)
Fantastisch!Hela ! Da's mijn eigen langetermijnplan hoor !
weer wat decals bij tekenen :)
Yannick
Helaas heb ik geen infrarood camera om het opschrift van het oude bord te ontcijferen.Spijtig. Maar je mag het resultaat van je metingen altijd op het forum zetten hoor.
bij onze baan Scherpenheuvel,komt op een van de laatste modules ook een rolbareel(wel een functionerende)met bijbehorend wachterskeet en aandrijfwiel voor de bareel.
groeten eddy
Het resultaat heeft me verbaasd, zo fijn gedetailleerd.Ik ben erg nieuwsgierig om te weten welke techniek/machine hiervoor gebruikt werd. Paul ?
Knap werk Peter,
tot in Leuven,kijk er al naar uit.
(https://farm4.staticflickr.com/3953/15535198920_30b6fbb426_c.jpg)
Mijn excuses aan de puristen. De handgrepen van het M1 rijtuig zijn ondersteboven gemonteerd. Dit staat fout getekend op de bouwbeschrijving van Olaerts. Tot nu toe ontbrak mij de moed om de wagen open te breken en de handrails te slopen en er nieuwe te monteren. Dat komt nog wel een keertje.
De Trix 81 werd herspoten en hernummerd zodat de machine perfect inzetbaar is tijdens de tweede helft van de jaren 50.
Het ziet er daar echt niet meer uit helaas, zoals inmiddels op steeds meer plekken het geval is in Luxemburg...
...Hélà >:( in mijnen hof is 't redelijk proper zenne! ;D
Het ziet er daar echt niet meer uit helaas, zoals inmiddels op steeds meer plekken het geval is in Luxemburg...
Het ziet er daar echt niet meer uit helaas, zoals inmiddels op steeds meer plekken het geval is in Luxemburg...Ik zal hem even herformuleren voordat het draadje straks ontspoort ;)
maar ook hoe strak het houtwerk is...chapeau !!
maar ook hoe strak het houtwerk is...chapeau !!
Volledig mee eens!
(https://farm7.staticflickr.com/6125/5986387379_be73ae0a98_z.jpg)
Fingers crossed! Spoedig herstel!!!
Ik zit nu bij Nore. Ze kan weer lachen.Super Peter. Heb vandaag aan weinig anders gedacht. Blij dat de weg positief is.
Zeker is dat er vanacht 2 mensen rustiger gaan slapen.
Ik zit nu bij Nore. Ze kan weer lachen.
Nen hele dikke Merci van ons drietjes aan iedereen van het forum. Vandaag schijnt de zon terug. Ik zit nu bij Nore. Ze kan weer lachen. Heeft zelfs al iets gegeten en gedronken.
Van de dokters kregen we weer hoop. Gisteren gingen ze uit van een kwaadaardige tumor wegens de snelle groei. Vandaag is de groei duidelijk gestopt. Ook andere zaken wijzen niet in de richting van een tumor. Men bewandeld nu eerder de piste van een verdikking in de bloedvaten.
We blijven voorzichtig want verder onderzoek is nodig. Zeker is dat er vanacht 2 mensen rustiger gaan slapen.
Leuk om te lezen dat het goed gaat met jullie dochter.
Het beste nieuws van de dag! :DZeg maar rustig het beste nieuws van deze week.
(https://farm8.staticflickr.com/7695/16581016514_47bc2344ac_z.jpg)
(...)
Knap gedaan.
En ik ben blij dat het de goede kant op gaat met Nore.
Ziet er goed uit !! Zou idd misschien wat minder wit gebruiken..zou het zelf niet kunnen, maar dat was wat bij mij het eerst opkwam, ofwel iets minder geconcentreerd wit 8)
Leerzame beschrijving en een heel mooi resultaat!
Hey Peter,
Leerzame beschrijving en een heel mooi resultaat!
Bedankt
Ik vind het nochtans een geslaagd resultaat...Daar sluit ik me helemaal bij aan...
Het is goed om kritisch te zijn en te blijven over je eigen werk, maar hier sluit ik me volledig aan bij de collega's: dit is top. ;)
Mannen, toon dit NIET aan uw echtgenotes of je hebt twee weken werk om op te ruimen! ;D
Mannen, toon dit NIET aan uw echtgenotes of je hebt twee weken werk om op te ruimen! ...
Peter, De beste wensen en succes met je plannen en knappe werk!
Mooi voornemen! Succes er mee.
Toch een koppeling van de modelbaan op zolder en de modelbaan in de kelder?
...Deze eerste sectie kent een helling van net geen 3%. Een beetje noodgedwongen omdat er onvoldoende rijlengte was voor een mildere helling.Onvoldoende rijlengte voor een kleinere helling? Dat snap ik niet. Mij lijkt er voldoende tussenruimte voor een extra lus, en de helling terug te dringen tot pakweg 1.5%. Ik denk dat je van die 3% toch eens spijt zal krijgen. (denk maar aan kort licht twee-assertje alla 91 met een leuk sleepje dat halfweg de helling blijft doorslippen....)
Gaaf. Als je klaar bent. Mag ik dan eens komen kijken? 8)
Ik stel me nu wel de vraag, op mijn baan had ik soms het probleem dat de rijtuigen of wagens een eigen leven gingen lijden en loskoppelden van de rest van de trein.
Hierdoor gebeurde het wel eens dat diezelfde rijtuigen of wagens in een bepaalde bocht zo'n snelheid hadden dat ze uit de bocht gingen met alle gevolgen van dien of gewoon botsten op de achterliggende trein.
Hoe ga je dit soort problemen oplossen in zo'n helix?
Is er een stopsysteem dat voorzien kan worden of iets dat je modellen kan afremmen?
Nog véél houtwerk te gaan?
Yannick
...Deze eerste sectie kent een helling van net geen 3%. Een beetje noodgedwongen omdat er onvoldoende rijlengte was voor een mildere helling.Onvoldoende rijlengte voor een kleinere helling? Dat snap ik niet. Mij lijkt er voldoende tussenruimte voor een extra lus, en de helling terug te dringen tot pakweg 1.5%. Ik denk dat je van die 3% toch eens spijt zal krijgen. (denk maar aan kort licht twee-assertje alla 91 met een leuk sleepje dat halfweg de helling blijft doorslippen....)
Maar ik bewonder je ruwbouw. Erg amerikaans van baanstijl, maar uiterst zorgzaam en netjes gebouwd. Indrukwekkend, fascinerend concept. 8) 8) 8)
Goed dat de jury een kritisch oog houdt ;)Ik denk dat er al vele meters spoor liggen maar dat er van rondrijden tot nu toe nog geen sprake is...
hoeveel spoor heb je eigenlijk al liggen? Kan je al (rond) rijden?
Yannick
Streefdoel is om in 2019 te kunnen rondrijden. Hopelijk lukt het me.
want welke gek gaat deze baan ooit afbreken, ik al zeker niet
Er moet nog heel veel getimmerd worden Gerolf. Erg is dat niet want ik vind het heel fijn om te doen.
Zie ik daar op de foto minstens drie boor- vijsmachines, en dan nog met de hand vijzen…
Mooi werk,
Zie ik daar op de foto minstens drie boor- vijsmachines, en dan nog met de hand vijzen…
Geert
Ik vond je constructie al indrukwekkend, maar deze foto's :o :P
Decapod zou het moeten hebben. :)dat zou wel eens kunnen Mark ;)
Een beetje een historisch moment.
Voor de eerste keer ontvangt lijn 41 een stukje scenery.
Nog heel veel te gaan ;)
Plakken is eenvoudig met secondenlijm (...) Smeer het lijmvlak rijkelijk in. Hou de brug op de juiste plaats. Bestrooi onmiddellijk met Sodabicarbonaat. De secondenlijm zal onmiddellijk hard worden met een goede lijmverbinding als resultaat.
...
Ik had eerlijk gezegd commentaar verwacht dat het bakstenen welfsel in realiteit niet sterk genoeg zou zijn.
Klopt wel denk ik. De NMBS had de brug in Cheneux versterkt met beton. Ach ik rij tijdperk III en vond baksteen mooier.
Knappe Brossel Peter :P
Bouwkit van Jocadis nog steeds verkrijgbaar bij Saroulmapoul.
Koop eens bij een Belgische webwinkel ;)
Afgelopen zaterdag dan toch maar een reeks 82 gekocht van Piko.
Ik moet dringend eens terug werk maken van een baan dat alles terug kan rijden. Ik wil geen dozenkoper worden...
Geen idee waarom ik dit bericht in dit draadje heb geplaatst. Ik had nochtans niets gedronken!misschien lag het daaraan ;D ;)
Een volgende keer ga ik als grondverf met grijs werken. Ik heb een vermoeden dat de muur dan meteen gevoegd lijkt nadat de afzonderlijke stenen geverfd zijn.
Met de nu gebruikte methode moet ik de muur nog voegen.
Gerolf: Je maakt me wel benieuwd.
Met welke materialen zou U aan de slag gaan?
Erg mooie lantaarns, met erg fijne palen. Zouden ook niet op mijn baan misstaan (maar wel in schaal N). Maar waarschijnlijk zijn de palen te fijn om ze hol te kunnen uitvoeren, en er lakdraad door te rijgen. Misschien, zoals in't echt met functionele luchtlijnen werken?
vernis verkleurt zelf vaak nog harder... witte verf is dan wellicht beter.
SUPER gaaf gedaan.
Ik heb nog 10 maanden om dit kerstkaartje af te werken. ;DDat wordt dan ook wel een super...super kerstkaart zet mij maar op de verzendlijst ;D
kan afschermen met een doek. Het gordijn gaat dan open bij een rijsessie.of ergens een stukje vensterglas dan is het steeds (ietsje minder) zichtbaar waarbij je het glas in profieltjes schuiven en eventueel wegnemen kan ;)
Wanneer je die sneeuwruimer bouwt kan je er een topic van maken onder de naam: Peter maakt een Peter ;-)hoor ik daar een aanzet tot plagiaat plegen ? ;D ;)
(https://farm5.staticflickr.com/4753/25590779087_ce733e25d3_z.jpg) (https://flic.kr/p/EZnr46)
Om wat te experimenteren met het fototoestel heb ik in de voorgrond van diorama Villeroux een tijdelijke voorgrond aangebracht. Het ding steekt uit naar voor zodat onderaan geen lelijke rand van de baan zichtbaar is op de foto. Om het geheel wat minder saai te maken heb ik er voetstappen en dor onkruid in verwerkt.
De ijspegels aan de drainagebuizen van de brug werden gemaakt met water effect van Woodland. Ze ogen mooi maar ze blijven niet recht hangen. Ze krullen steeds naar waar je ze niet wil, jammer. De ijspegels ga ik daarom vervangen. Alleen weet ik nog niet hoe het beter kan.
trouwens het plaatje zou echt kunnen zijn ;)
Mooie lantaarns !!!
Niks ken ik van die print-technieken. Zou men kunnen printen omheen een stalen staafje als wapening tegen het mogelijke kromtrekken van ( o.a. ) deze mooie lantaarnpaaltjes ?
Zonder😊
Als er iemand oud beeldmateriaal heeft van dit ding dan zou dat goed van pas komen.
Ik vraag me namelijk af welke kleurstelling toegepast werd tijdens tijdperk III.
De sneeuwploeg van monceau zag er zo uit, met dank aan Arno voor de foto
(https://farm5.staticflickr.com/4407/36051154130_f377aa2013_z.jpg) (https://flic.kr/p/WVHA7W)1996 | Sneeuwschuiver te Haine-Saint-Pierre (https://flic.kr/p/WVHA7W) by Arno Verhagen (https://www.flickr.com/photos/spoorstad/), on Flickr
als je een foto trekt zet ergens een cola of ander blikje dat vergemakkelijkt het nadien op meten
het blikje is dan de referentie
gr raf
Mega indrukwekkend in alle opzichten, gróót, strak gebouwd, fraaie thema's, en erg sfeervol in de afbouw. Complimenten Peter, misschien een suikerklontje als referentie maat hanteren?
Die 5900, Hoelang is die sleep erachter, kon ie dat in t echt ook aan op heuvelachtige trajecten?
Die 5900, Hoelang is die sleep erachter, kon ie dat in t echt ook aan op heuvelachtige trajecten?Diesel type 201 (later reeks 59) was specifiek ontwikkeld voor het vlakke deel van het land. Toen in 1954 de NMBS diesels bestelde, was de bestelling gedeeld, en waren de bolle neuzen (types 202, 203 en 204) bedoeld voor het heuvelend deel van België. Deze situatie van 11(?) rijtuigen op hellend reliëf is meer dan wat deze loc normaal voor ingezet is geweest. Typisch zal ze tot een 8-tal rijtuigen trekken over vlak traject, maar deze 201/59 heeft een lang en rijk verleden, en alle variaties zijn wel mogelijk.
Toen ik aan de baan begon was het doel een baan voor oprations met vaste dienstregeling met bemande seinhuizen die per station wissels en seinen bedienen in verbinding met mekaar. Dat plan kan nog steeds maar ik twijfel of het ooit zal plaatsvinden. Er is geen belangstelling voor. Mijn vrienden van toen laten niet meer van zich horen. Het Amerikaans concept van operations slaat in europa niet aan.
Mijn motto is nu we zullen wel zien. Ik amuseer mij gewoon en automatisatie hoort daar niet bij☺
Bedankt voor de complimenten Ronny. Olivier heeft mijn rijprincipe goed verwoord. Meerdere treinen is voor mij geen doel meer. Een grote rangeerpuzzel zal al fijn zijn..... wie weet ooit als het af raakt.Ik ben wel kandidaat om af en toe (nog) eens langs te komen ;)
Toen ik aan de baan begon was het doel een baan voor oprations met vaste dienstregeling met bemande seinhuizen die per station wissels en seinen bedienen in verbinding met mekaar. Dat plan kan nog steeds maar ik twijfel of het ooit zal plaatsvinden. Er is geen belangstelling voor. Mijn vrienden van toen laten niet meer van zich horen. Het Amerikaans concept van operations slaat in europa niet aan.
Mijn motto is nu we zullen wel zien. Ik amuseer mij gewoon en automatisatie hoort daar niet bij☺
...
Het geheel begint op een modelbaan te lijken
...
Mega project, hoe ga je dat meenemen naar expo's ;D
Of komt de expo naar jouw....
enig probleem, te groot voor één man, je zou daar met twee of drie mensen moeten kunnen aanwerkenHad ik ook gehoopt maar mijn bouwvriend heeft afgehaakt.
hm... en een koelkast naast de baan met wat belgische specialiteiten? das sowieso al succesvoller dan bud light... ;D
Ooit gehoord van het Amerikaanse fenomeen: Open House 8)
Dit is een Amerikaanse baan van opzet dus....
Een eigen ingangsdeur heeft mijn kelder al.
Jullie moeten alleen de weg vinden.
Je kan de kelder hier ook bierkelder noemen. Er zijn wel wat Belgische specialekes te vinden op het bierschap :okijk, dat zijn plannen. 8)
Als je de komende maanden eens een handje hulp nodig heb met de aankleding van de groendienst geef je maar een seintje....ben dan op pensioen... ;)
Ik denk dat de Floris zijn voorkeur uitgaat naar de bierkelder. :P :PJup, heb zelf al een hopeloos modelbouwproject staan... 8)
ik lust..
Chouffe, Slijkneus, leffe Blond, liefmans kriek, speciale bieren - lupelus, ;)
en ik kan ook wat overweg met scenary.. digitaal...
Dat is heel jammerlijk nieuws. Ik heb geen Facebook, dus mag geen fotos zien van je indrukwekkende baan in opbouw. En alleen tekst is ook maar droog. Jammer dat je magistrale project zo uit ons zicht verdwijnt. :-\
Dat is heel jammerlijk nieuws. Ik heb geen Facebook, dus mag geen fotos zien van je indrukwekkende baan in opbouw. En alleen tekst is ook maar droog. Jammer dat je magistrale project zo uit ons zicht verdwijnt. :-\Hier ook... :-\
Wegens budgetaire redenen heb ik alle modelbouw gerelateerde fotos van mijn flickr accounts verwijderd
Super, Olivier!
Hartelijk dank !!!
Ik ben met Peter overeengekomen dat ik de plaatjes vanuit de besloten Line 41 groep op feestboek hier zal plaatsen.Ik snap het wel niet goed, doe jij nu iets dat Peter niet zelf kan doen? Plaats je die foto's op jouw webspace of leg je enkel een link naar feestboek?
Groetjes,
Olivier
...Ik snap het wel niet goed, doe jij nu iets dat Peter niet zelf kan doen? Plaats je die foto's op jouw webspace of leg je enkel een link naar feestboek?Als je de link bekijkt van de plaatjes die Olivier hier plaatst, dan lijken ze te komen van de CDN van Facebook:
...Na het weekend dan? ;D ;D
Aangezien dit kluwen nu enkel in mijn hoofd zit niet evident om even te tekenen, geduld aub
Nog veel moed voor & plezier met uw sensationele kelderproject.
Ik ben er vanuit gegaan dat het brugdek gewoon op de brughoofden lag.
gaaf zo met die afwateringsgoot en zo. simpel viaductje écht goed uitgewerkt, hou ik van. 8)
Enig minpunt aan de V5 decoders is dat de optie zwaar motorgeluid niet meer instant werkt wat jammer is om zware hellingen hoorbaar te maken.... bestaat daar een oplossing voor?Gebruik je het 59'er geluid van de ESU-site (S0111)?
Gebruik je het 59'er geluid van de ESU-site (S0111)?Ik ga er waarschijnlijk morgen mee aan de slag.
Ja Dirk, het zou fijn zijn als je de heavyload functie voor mekaar krijgt. Daar ben ik heel benieuwd naar.
Aan de inrit van Roanne Coo werd ook gewerkt. De waterhuishouding naast de spoorbedding vraagt enkele leuke bouwwerkjes. Die werden intussen afgewerkt en zijn klaar voor plaatsing waarna de basis van het landschap kan uitgewerkt worden.
De Duiker van Roanne Coo. Een oud projectje dat nu loont. Het model werd gebouwd uit styreen en aansluitend in enkele exemplaren uit resin gegoten.
(https://live.staticflickr.com/65535/48179311891_e05131044f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gpryTe)
Een nieuw projectje dat recent met afvalstukjes slaterplaat werd gebouwd is deze goot voor een winterbeek nabij Roanne Coo. Het grote voorbeeld kon ik recent niet meer vinden. Exact opmeten lukte dus niet. Het model werd daardoor een vrije interpretatie.
(https://live.staticflickr.com/65535/48072511626_d8c7bd48f9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gf1bTm)
(https://live.staticflickr.com/65535/48179318881_fc09ca67e9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gprAXK)
(https://live.staticflickr.com/65535/48179390497_dbfe85c5d2_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gprYfv)
Dit model werd met eenvoudige middelen geschilderd. Vallejo air verf werd gebruikt. Eerst een basislaag grijs met de borstel aangebracht. Daarna werden de stenen gekleurd. Dankzij het reliëf van de slatersplaat is dat eenvoudig. Een klein stukje papier werd in een pincet geklemd. Met kleine beetjes en verschillende roodtinten werden de stenen aangedept. Een leuke methode die een mooi resultaat geeft. Heel snel gaat het niet maar je hebt wel goede controle over het eindresultaat. De verf op het papiertje moet al drybrushend worden aangebracht anders loopt de verf in de voegen.
Done, mail gestuurd met de aangepaste versie.Gebruik je het 59'er geluid van de ESU-site (S0111)?Ik ga er waarschijnlijk morgen mee aan de slag.
Ja Dirk, het zou fijn zijn als je de heavyload functie voor mekaar krijgt. Daar ben ik heel benieuwd naar.
interessant, zo'n stap tussendoor met glansvernis. Ben benieuwd hoe dat verdergaat! Mijn ervaring met olieverf op acryl is dat acrylverf eigenlijk prima bestand is tegen terpentine, maar de ene acrylverf is de andere niet natuurlijk. (ik gebruikte tamiya)Vallejo air rechtstreeks aangebracht zonder grondlaag is mechanisch niet sterk. De beschermlaag in vernis is echt wel nodig. Glansvernis schuift lekker voor latere pinwash verwering. Achteraf wordt met matvernis alles afgewerkt.
...Laat je het ons even weten als 't af is, volgende week of zo? 8)
Nu nog even alles afbouwen.
...
Bruggen bouwen is in dit "IK" tijdperk een ondankbare taak. Dus laat ik het rusten tot de motivatie terug komt. De spoortalud van lijn 41 heeft er heel wat nodig vooraleer sporen gelegd kunnen worden.
Het schaduwstation vraagt ook nog veel aandacht. Het aansluiten van wissels hoort daarbij. Grof seriewerk dat na een tijdje gaat vervelen. Er liggen nog een 50 tal wissels te wachten op aandrijving en bekabeling.
(https://live.staticflickr.com/65535/49328307217_f8ba995319_z.jpg) (https://flic.kr/p/2i9Ytat)
2020 een nieuw begin, dus grijp ik terug naar deze eerste bouwfase van mijn modelbaan.
Als dit werk wil vlotten kan in de nabije toekomst de doorgang in het schaduwstation gesloten worden. Nu wandel ik er immers nog gewoon doorheen en kan er geen trein rijden wegens een grote bouwput. Als we die kunnen sluiten dan kan de uitbouw van het visuele deel van de baan vooraan verder afgebouwd worden.
Alvast iets om naar uit te kijken.
(https://live.staticflickr.com/65535/49328306962_d74d13484f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2i9Yt65)
Een verhelderende kijk op mijn modelbaan.
De baan is opgevat als Punt naar Punt spoorweg.
Vertrekstation is schaduwstation Kinkempois (125cm) onderaan rechts op de foto. Via de visuele sectie van de baan die slingert doorheen mijn kelder kom je na een rijlengte van ongeveer 70m uit in eindstation Troisvierges (171cm). Beide schaduwstations hebben een eigen keerlus en een helix als verbindingsspoor.
Nu nog even alles afbouwen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49328251827_e6395fc344_z.jpg) (https://flic.kr/p/2i9YbGt)
De bedrading van de baan solderen vanop een barkruk. Hoe geschift is dat. Normaal lig je dan bekrompen onder de baan te sukkelen.
Schaduwstation Troisvierges hangt op 171 cm hoogte. Zalig voor de rug om aan te werken.
Alleen als er bezoek komt dan vertel ik de mensen hier komt het hoge schaduwstation. En dan zie ik als reactie, ja het zal wel. Mensen kleiner dan 1m90 zien er helemaal niets van. Enkel een plank waar evengoed een hoop rommel op kan liggen. Dus standaard moet hier een opstapje komen :-)
Nore heeft de grensovergang met Luxemburg alvast kleur gegeven want als het van papa moet komen ..... dan duurt het zo lang ;D
...
Voorlopig geen expo's meer met Villeroux. De schraagjes zijn bezet ;-).
...
Proficiat met deze mijlpaal.
Blijft een indrukwekkend project.
Majestueus! En zo netjes, helder en strak! Mijn respect voor de beheersing en volharding. Indrukwekkend.Volmondig mee eens. ;)
Pfoe, puik werk Peter, zelfs zonder scenery is het mooi!
Fijn dat jullie mijn werk kunnen smaken mannen, dank daarvoor.
De Roco stomer had wel last met de Tillig hartstukken. De tender ontspoorde bij afzwenkende wissels. De assen in de tender zijn star uitgevoerd en de speling die de eerste as had was onvoldoende om de fijne hartstukken van de Tillig wissels te nemen. Dus heb ik het chassis van de loc moet aanpassen zodat de as meer speling had.
Fijn dat jullie mijn werk kunnen smaken mannen, dank daarvoor.
De Roco stomer had wel last met de Tillig puntstukken. De tender ontspoorde bij afzwenkende wissels. De assen in de tender zijn star uitgevoerd en de speling die de eerste as had was onvoldoende om de fijne puntstukken van de Tillig wissels te nemen. Dus heb ik het chassis van de loc moet aanpassen zodat de as meer speling had.
Welke aanpassing heb je dan wel gedaan aan de Roco 26 peter? Deze loc staat ook nog op het verlanglijstje hier en aangezien ik ook gebruik wil maken van Tillig rails en wissels zal ik deze loc waarschijnlijk ook moeten aanpassen.
Anthony ;)
De tender ontspoorde op de puntstukken van de wissels omdat de eerste as van de tender onvoldoende speling had om dwars op de rijrichting te kunnen schuiven. Daarom heb ik van het chassis wat afgeslepen met de dremel. Nu heeft deze as voldoende speling om zachtjes door de wissels te kunnen bollen.
"Drive Hold"
https://youtu.be/WWvrLovVx50 (https://youtu.be/WWvrLovVx50)
Heeft hij zelfs nog een kelderdeel dat leeg is. :o ;)
Maar ik wil mij bij deze toch al héél graag inschrijven voor de opendeur. ;) ( waar is dat formulier ergens?? ) ;D
Waar gaat dat eindigen?
Waar gaat dat eindigen?In Kinkempois en Troisvierges met zijsprongen naar Ougrée, Sprimont, Bastogne, Sankt Vith en Losheim.
Waar gaat dat eindigen?In Kinkempois en Troisvierges met zijsprongen naar Ougrée, Sprimont, Bastogne, Sankt Vith en Losheim.
Dat is het plan toch :-\
Ik heb het waarschijnlijk gemist, maar wat voor lokaal heb je eigenlijk beschikbaar?Mijn kelder, op de zolder staat Hamsart
Aansluitend kunnen we weer wolkjes gaan spuiten met het spuitpistool, ik kijk er naar uit.
Omdat ik zeer veel huizen wil plaatsen heb ik het woord lasergraveerder laten vallen in huis. De wederhelft was meteen mee. Alleen was ze niet akkoord met een simpel desktop model. Het is een bak geworden waar ik een tafel op maat voor heb moeten maken. Nadeel is wel dat ik nu niet meer gerust ben in mijn treinimperium. De vrouw des huizes is volop aan het uittesten wat de laser allemaal te bieden heeft. Hopelijk slagen we er samen in bruikbare bouwsels voor de baan te laseren. Als dat lukt zal de huizenbouw beter opschieten, we zien wel.
Dit project is te gek voor woorden. Wat een formaat! Hoeveel (kilo)meter aan baan is dat? ;)Inderdaad de baan ligt dan ook op 200m vogelvlucht van het zothuis van Geel.
Inderdaad de baan ligt dan ook op 200m vogelvlucht van het zothuis van Geel.
Prachtige mijlpaal Peter, en eerlijk toegegeven, de baan wordt er inderdaad een echte modelbaan door.
Doe mij ook eens zo,n portaaltje. 8)
(https://live.staticflickr.com/65535/50517173731_e3501b6d80_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jY2HKZ)
(https://live.staticflickr.com/65535/50547877191_c55463155b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2k1K5PZ)
Ik wil zo een wederhelft ;Dik verstond ze wel, een beetje met woorden gespeeld ! ;D ;)
Knap gedaan, hoe heb je de natuursteen gelaserd vanaf de texture ?