Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) => Topic gestart door: janieburton op 17 december 2012, 14:46:25 PM

Titel: Welk merk van rails
Bericht door: janieburton op 17 december 2012, 14:46:25 PM
Graag had ik geweten welk de voor en nadelen zijn van volgende merken van rails.

Fleischmann Profi, met balastbed, eventueel nog te weatheren wel beperkte keuze wissels en heeft maar feitelijk maar 1/2 engelsewissel, wissel aandrijving aan de zijkant

Peco, een groot aantal wissels en wel een echte engelsewissel, moet nog wel gebalasteerd worden en geweathered, wissel aandrijving aan de zijkant of "ondervloers", een keuze uit een graat aantal gebogen sporen

Trix C-rail, beperkte keuze wissels ook met balastbed, dit moet zeker gewethered worden, wisselmoters worden gewoon onder de spoorbedding geplaatst

Piko, beperkte keuze wissels, echte engelse wissel, wisselaandrijving aan de zijkant moet gebalasteerd en geweatherd worden

Elk van de 4 merken heeft zo zijn voor en nadelen maar wat is de ervaring van de forumgebruikers met deze merken van rails?
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: argilla op 17 december 2012, 15:32:09 PM
ik gebruik Peco code 75 finescale rails. Heel tevreden met elktrofrog wissels en hele engelse wissel. Geen probleem als je de gebruiksaanwijzing volgt. Verder zijn er websteks als iets niet duidelijk is www.youtube.com/watch?v=qhItOVwfBDw

Een hele goede site is deze wel in het engels:http://www.brian-lambert.co.uk/Electrical-2.htm
Je hebt ook nog code 83 en 100 in Peco
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 december 2012, 15:48:50 PM
Ik geef zelf de voorkeur aan rails zonder aangebouwd ballastbed. Als je de rails een beetje mooi wil ballasteren, dan zit dat aangebouwde balalstbed eigenlijk alleen maar in de weg.
Ik gebruik zelf ook code 75 van Peco, maar dan alleen de flexibele rails. Wissels bouw ik zelf met behulp van code 75 spoorstaven.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Steam.N op 17 december 2012, 15:51:44 PM
Voor mij ook liever rails zonder aangebouwd ballast-bed.
Ik gebruik Peco Code 55  (N-schaal): wissels en flexibels
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: ToThePoint op 17 december 2012, 15:59:05 PM
Janie begin eerst eens te onderzoeken welk type rails u wenst te gebruiken.
Code 75 is finescale en vraagt om speciaal rollend materieel. Dan is er code 83 en 100.
Code 100 werd vroeger gebruikt. Fleischmann gebruikt die nog en is in verhouding tot het grote voorbeeld TE groot en eigenlijk verouderd.
Code 83 is b.v. ROCO rails en is al iets fijner van profiel.
Code 83 en code 100 kan op elkaar aangesloten worden mits gebruik van speciale raillassen.
Ik gebruik roco code 83 (beton) en peco 83 (hout) in zichtbare gedeelten.
Code 100 in niet zichtbare gedeelten en achtergronden.
Als het op rolgeluidproductie op aankomt maakt de fleischmann met balastbed meer lawaai dan een zonder.
Allee das mijn ervaring ermee.

Indien u geen wielen van rollend materieel wenst te vervangen (en begrijp dat dat veel geld gaat kosten) (zowel loks als rijtuigen cq wagons) dan is code 75 niet geschikt voor u.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: conducteur op 17 december 2012, 16:14:33 PM
Peco code 100: onverslijtbaar, beste prijs kwaliteit, code 100, daar kan alles over rijden. Duurt wat langer om te installeren omdat er enkel flexrails zijn. De beste keuze in mijn ogen als je een baan wil maken en daar veel tijd in wil steken. Je moet zelf de rails plooien, en schotteren.
Wil je met vaste spoorelementen werken, kijk dan eens naar de flm profi rail. Het ballastbed daarvan is op zich al redelijk realistisch en vergt niet zoveel werk om te installeren. Wel veel duurder...
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: ysbeer op 17 december 2012, 16:16:19 PM
Ik gebruik nu Roco zonder bedding,die met bedding is niet op schaal.
Rail met bedding vind ik niet mooi.
Ben ik wel tevreden over ,maar als ik nu weer zou beginnen koos ik tillig of peco of weinert rails
Beide in duitsland goed te verkrijgen en redelijk van prijs.
Heel mooi en toch nog te betalen is weinert gleis (nieuw)
Bij al deze merken is geen aandrijving ,maar tegenwoordig zijn die overal te koop.
Koop nu geen code 100 rails meer tenzij je ook nog grammofoon platen koopt i.p.v cd en een telraam gebruikt. (ik bedoel het is verouderd)
Bedenk je goed,een maal gekozen kost veranderen veel geld.

HET IS ONZIN,dat op code 83 je wagens en loks niet kunnen rijden,alles (ik bedoel alles) alles dus van na 1985 rijdt op code 83
Ik hoop dat het beweren van die onzin dat alleen code 100 dat garandeert dat alles rijdt nu eens  ophoudt ,het is niet waar.
Wie natuurlijk toch code 100 wil kopen is daar vrij in,maar bang maken met onzin is fout ,erg fout zelfs.
Men vraagt advies en die moet kloppen
wim
wim


wim
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 december 2012, 16:29:47 PM
Citaat van: ToThePoint op 17 december 2012, 15:59:05 PM
Code 75 is finescale en vraagt om speciaal rollend materieel.
Ook dat is onzin. Alle wielen die voldoen aan de Morop normen rijden probleemloos over code 75.
Feitelijk is de term finescale ook onzin. Scale is scale, en al het andere is coarse scale.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: conducteur op 17 december 2012, 16:57:00 PM
Het verschil tussen al die code's zal je amper zien op een treinbaan die mooi afgewerkt is. Bij twee stukken los spoor zal dat misschien wat meer opvallen. Ik ken een treinbaan waar code 100 en kleinere codes door elkaar liggen, en je moet verdomd goed je best doen om het verschil te zien.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: argilla op 17 december 2012, 18:56:19 PM
code 75 fine scale van Peco alleen RP-25 wielen. Op code 83 en 100 kan je alles rijden. Mijn ondervinding met vroegere modellen van Fleismahnn ( heb zo een deel) rijden alleen op code 100 ( staan nu in de vitrine waaronder een P-8 spijtig)
Mijn schaduwstation onder de baan is ook code 100 met zelf gemaakte wissels m.b.v Fast track.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: ysbeer op 17 december 2012, 19:06:21 PM
Citaat van: conducteur op 17 december 2012, 16:57:00 PM
Het verschil tussen al die code's zal je amper zien op een treinbaan die mooi afgewerkt is. Bij twee stukken los spoor zal dat misschien wat meer opvallen. Ik ken een treinbaan waar code 100 en kleinere codes door elkaar liggen, en je moet verdomd goed je best doen om het verschil te zien.


Het verschil tussen grammofoonplaten en goede cds zal je amper horen op een muziekinstalatie die van goede kwaliteit  is.  Ik ken een persoon waar grammofoonplaten en cd door elkaar gedraaid worden, en je moet verdomd goed je best doen om het verschil te horen
Dus allemaal terug naar de grammofoon en de electronenbuizen.

wim
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 december 2012, 19:37:06 PM
Citaat van: argilla op 17 december 2012, 18:56:19 PM
code 75 fine scale van Peco alleen RP-25 wielen.
Hoe kom je daar nou toch bij? Ik had al gezegd dat dat onzin is.
Wielen volgens de Morop norm (dus met flenzen van 1,2 mm hoog) hebben voldoende ruimte op code 75.
Heb je eigenlijk wel eens op code 75 gereden?
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: doomslu op 17 december 2012, 20:29:11 PM
De keuze van rails heeft ook wat met persoonlijke smaak te maken.
Echt slechte rails zijn niet meer op de markt.

Dit zijn voor mij de criteria:
- mogen er niet te grof uit zien (code 100 is toch echt wat te groot, al moet ik toegeven dat Piko wel aardig oogt wegens het slanke profiel)
- er moet zeker flexibele rail in het gamma zitten. Een bruuske overgang van cirkel naar recht is echt niet meer van deze tijd.
- de wissels moeten mooi slank zijn.

Ik gebruik dus Tillig (code 83), vooral omdat ik de flexibele wissels als bouwpakket bijzonder goed vind.

Extra voordeel: de rails zijn ook beschikbaar met betonnen dwarsliggers (niet elk merk heeft deze).

Nogmaals... het is een persoonlijke keuze.  ;)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: doomslu op 17 december 2012, 20:38:50 PM
Citaat van: ysbeer op 17 december 2012, 16:16:19 PM
...

HET IS ONZIN,dat op code 83 je wagens en loks niet kunnen rijden,alles (ik bedoel alles) alles dus van na 1985 rijdt op code 83
Ik hoop dat het beweren van die onzin dat alleen code 100 dat garandeert dat alles rijdt nu eens  ophoudt ,het is niet waar.
Wie natuurlijk toch code 100 wil kopen is daar vrij in,maar bang maken met onzin is fout ,erg fout zelfs.
Men vraagt advies en die moet kloppen

wim
Hier wil ik toch wel iets aan toevoegen, volgens eigen ervaring:
De M4 rijtuigen van Lima zijn volgens mij van na 1985 en rammelen op code 83 van Tillig.
De M2 rijtuigen van Märklin (met wisselstroomwielen) zijn volgens mij van na 1985 en rammelen op code 83 van Tillig (geen probleem ik moet ze toch vervangen voor 2-rail wielen).
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 december 2012, 20:48:09 PM
@Luc, heb je bij die Lima M4's wel eens de flenshoogte gemeten? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat die hoger zijn dan de norm voorschrijft.
Naar aanleiding van diverse discussies heb ik allerlei wagens nagemeten. Daarbij zijn er van Lima, Piko en Jouef uit de jaren '60, maar ik vindt alleen maar flenzen die 1,2 mm hoog zijn. En die rijden zonder ratelen over code 75.
Zoals ysbeer ook zegt, die hele hetze dat code 75 en code 83 niet geschikt zouden zijn voor NEM wielen moet maar eens afgelopen zijn, want het is gewoon niet waar.

En Märklin wielen, die moet je natuurlijk niet gebruiken op een 2-rail baan. ;)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: doomslu op 17 december 2012, 21:10:44 PM
Hoi Klaas, ben even gaan meten, de flenzen van de Lima's zijn 1,3 mm  :(
Wat die Märklins betreft: natuurlijk gebruik je die niet op een 2-rail baan.  ;) Maar ik was als 2-railer toch verbaasd dat Märklin nog zo'n hoge flenzen gebruikt.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 december 2012, 21:33:26 PM
Als die Lima's van na 1980 zijn, en 1,3 mm hoog, dan heeft Lima lekker zitten knoeien.

Märklin flenzen zijn standaard 1,35 mm hoog. En dat kunnen ze niet veranderen. In wissels volgens het C-rail systeem zitten nl. stukken spoorstaaf die van kunststof zijn. De wielen krijgen daar spanning van een metalen strip die op de bodem van de groef ligt. De flenzen rijden over die strip, en als ze de flenzen lager zouden maken, dan werkt die truc niet meer.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: janieburton op 19 december 2012, 02:07:24 AM
Ik twijfel of ik Fleiscmann Profi rails gaat nemen en de luierik uithangen of Peco te kiezen,ik heb nog veel materiaal van voor 1980 van Fleischmann en ik denk dat ik dan voor code 100 zou gaan.

Iemand die met kleuren bezig is zegt als de rails gepaintbrusht zijn met donker roestig kleur dan valt een code 100 niet zoveel op.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Dirky op 19 december 2012, 07:27:25 AM
... voor sommige mensen valt code 100 zelfs op als je het licht hebt uitgedaan Janie. :)

Ik zou de vraag stellen: "Waar wil ik naartoe?"

komen er later Faller huisjes op schaal 1/100  op de baan? Rijden er dan ook wagonnen rond met een verkeerde lengteschaal? Stoor ik me daar niet aan? Dan ga je gerust voor code 100.
Wil je later echter wat meer realisme dan is het nu het moment om de keuze voor later te bepalen. Eenmaal code 100 blijft code 100. No way back!

Hoe dan ook, het blijft JOUW keuze die je met JOUW geld koopt!
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: argilla op 19 december 2012, 08:58:24 AM
Hierin heeft Luc gelijk. Ik heb ook M2 van Lima en die rijden wel op 75 maar........ zij rijden op de koppen van de railschoenen. Dat voel je heel goed als je met de hand effe het rijtuig voort duwt. Zij doen het prima in mijn schaduwstation onder de baan, maar die hebben 100.

Verder denk ik niet dat hier een "hetze" tegen 75 of 83 gevoerd wordt. Wij vertellen gewoon onze ervaringen. Ik heb zelf  75 rail en 100 rails liggen  van Peco en ben er zeer tevreden over.( Volgende baan is waarschijnlijk een  Proto-87 type. Maar dat is een andere discussie)

Morop is niet zaligmakend. Een veel betere norm naar mijn mening is de NMRA norm. Stukken beter.  Maar dat is ieders eigen mening. Iedere fabrikant interpreteert de norm Morop nogal eens naar zijn hand volgens mij en dat  meet je oa aan de afronding naar boven en naar onder van de maten van het model. Fleismahnn is anders dan Lima en Trix en Hamo in zijn flens maten . Weleenswaar om mm maar toch.
.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 december 2012, 09:44:49 AM
Citaat van: argilla op 19 december 2012, 08:58:24 AM
Hierin heeft Luc gelijk. Ik heb ook M2 van Lima en die rijden wel op 75 maar........ zij rijden op de koppen van de railschoenen.
Ik had daaruit al de conclusie getrokken dat Lima heeft zitten knoeien. Mijn ervaring is dat flenzen die voldoen aan de Morop norm niet over de railstoelen ratelen. Er is genoeg ruimte.
Degenen die andere ervaringen hebben zouden dan eens moeten onderzoeken waar het probleem echt zit.

Morop is in zoverre zaligmakend, dat als iedereen zich er aan houdt, alles uitwisselbaar is.
Ik snap niet goed wat er aan de NMRA norm zoveel beter is. Als je de zaak analyseert zie je dat het enige wezenlijke verschil de flenshoogte is. NMRA gaat uit van maximaal 0,6 mm, terwijl de Morop 1,2 mm als maximum toestaat. Maar bij Morop is 0,6 mm ook toegestaan. In de nieuwste versie van de norm is dat als minimum aangegeven.

Bij modern materieel is er ook geen verschil in flenshoogte. Roco en Fleischmann en Lima en Trix, Piko, Mehano, allemaal 1,2 mm. (op die misser bij de M2 rijtuigen na)
Een verhaal apart is Hamo. Daar zitten Märklin flenzen onder, 1,35 mm hoog.  Hamo's zijn omgebouwde Märklin modellen. Daarbij worden aan één kant de wielen voorzien van een isolatiebus, maar aan de flenshoogte en de B-maat doen ze niks. Dat is dus echt geknoei.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: doomslu op 19 december 2012, 09:46:38 AM
Ik sprak wel van M4-rijtuigen, die een stuk moderner zijn dan de M2.
Ongetwijfeld zijn de flenzen van de wielen onder de M2 ook te groot...
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 december 2012, 09:57:06 AM
Citaat van: janieburton op 19 december 2012, 02:07:24 AM
...ik heb nog veel materiaal van voor 1980 van Fleischmann
Dan zou je eens de moeite moeten nemen om te meten hoe hoog de flenzen werkelijk zijn. Een andere optie: koop één lengte Peco code 75 en kijk wat er gebeurt als je dat materieel er over laat rijden.

Citaat van: Dirky op 19 december 2012, 07:27:25 AM
Eenmaal code 100 blijft code 100. No way back!
Natuurlijk is er een way back. Als je code 100 hebt liggen, en je gaat uitbreiden, dan kan je daar altijd een andere code op aansluiten.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 december 2012, 10:36:21 AM
Bij de vergelijking Morop-NMRA ging ik alleen maar in op de maatvoering van wielen en flenzen.
Jij haalt nu de koppelinigen er bij, maar daar gaat het in dit draadje helemaal niet over.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: argilla op 19 december 2012, 12:34:46 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 19 december 2012, 09:44:49 AM
Citaat van: argilla op 19 december 2012, 08:58:24 AM
Hierin heeft Luc gelijk. Ik heb ook M2 van Lima en die rijden wel op 75 maar........ zij rijden op de koppen van de railschoenen.
Ik had daaruit al de conclusie getrokken dat Lima heeft zitten knoeien. Mijn ervaring is dat flenzen die voldoen aan de Morop norm niet over de railstoelen ratelen. Er is genoeg ruimte.
Degenen die andere ervaringen hebben zouden dan eens moeten onderzoeken waar het probleem echt zit.

Morop is in zoverre zaligmakend, dat als iedereen zich er aan houdt, alles uitwisselbaar is.
Ik snap niet goed wat er aan de NMRA norm zoveel beter is. Als je de zaak analyseert zie je dat het enige wezenlijke verschil de flenshoogte is. NMRA gaat uit van maximaal 0,6 mm, terwijl de Morop 1,2 mm als maximum toestaat. Maar bij Morop is 0,6 mm ook toegestaan. In de nieuwste versie van de norm is dat als minimum aangegeven.

Bij modern materieel is er ook geen verschil in flenshoogte. Roco en Fleischmann en Lima en Trix, Piko, Mehano, allemaal 1,2 mm. (op die misser bij de M2 rijtuigen na)
Een verhaal apart is Hamo. Daar zitten Märklin flenzen onder, 1,35 mm hoog.  Hamo's zijn omgebouwde Märklin modellen. Daarbij worden aan één kant de wielen voorzien van een isolatiebus, maar aan de flenshoogte en de B-maat doen ze niks. Dat is dus echt geknoei.



       Degenen die andere ervaringen hebben zouden dan eens moeten onderzoeken waar het probleem echt zit.

Overmaatse flenzen meer niet. ( of toch tenminste slechte MOROP maatvoering van de fabrikant) Dat is het probleem. Ziet U andere ??

Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 december 2012, 12:42:24 PM
Ik zie geen ander probleem. Maar daarom heb ik ook steeds gezegd: flenzen die voldoen aan de Morop norm.
Als er fabrikanten zijn die daar de hand mee lichten, dan kan ik daar ook niks aan doen. Maar zoals ik eerder zei: ik kom nooit flenzen tegen die hoger zijn dan de norm. En ik kan je verzekeren dat ik heel gauw met de schuifmaat klaar sta als ik ook maar even twijfel.

Mijn verzet richt zich dan ook vooral tegen personen die hier roepen dat je voor code 75 speciale flenzen moet hebben. Ik zal het nog maar eens zeggen: dat is niet waar.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: janieburton op 19 december 2012, 14:26:16 PM
Citaat van: Dirky op 19 december 2012, 07:27:25 AM
... voor sommige mensen valt code 100 zelfs op als je het licht hebt uitgedaan Janie. :)

Ik zou de vraag stellen: "Waar wil ik naartoe?"

komen er later Faller huisjes op schaal 1/100  op de baan? Rijden er dan ook wagonnen rond met een verkeerde lengteschaal? Stoor ik me daar niet aan? Dan ga je gerust voor code 100.
Wil je later echter wat meer realisme dan is het nu het moment om de keuze voor later te bepalen. Eenmaal code 100 blijft code 100. No way back!

Hoe dan ook, het blijft JOUW keuze die je met JOUW geld koopt!

De waarheid zal denkelijk ergens in het midden liggen zoals een ander forumlid dit gezegde heeft als lijfspreuk.

Ik denk dat men bij modelspoor wel altijd een compromis zal moeten sluiten.

TTZ: als men het station "BONN" van Kibri koopt kan men dit station met het bijbehorende sporenplan, thuis, ook niet nabouwen zoals dat het er in werkelijkheid in Bonn uitziet, denkelijk zal men als men dit zou willen nabouwen in exact 1/87 moeten uitwijken naar een kleine hangar of parochiezaal.

Ik heb ook nog veel materiaal van voor 1980 dat helemaal niet op schaal is en dat ik niet wil wegdoen en waar ik zeer graag ooit nog wil mee rijden.

Dirky zegt ook: "komen er later Faller huisjes op schaal 1/100"; zijn de huisjes nu heden ten dage dan bij Vollmer, Kibri en Faller op de exacte schaal van 1/87.

Een kleine bedenking van mij: men spreekt altijd over op 1/87ste schaal lengte van een rijtuig maar is de hoogte van deze rijtuigen dan ook op de exacte schaal van 1/87, zijn de deuren en ramen van deze rijtuigen op 1/87ste, is de dikte van de opgezete handgrepen aan deze deuren dan ook op 1/87ste?(deze bedenking is misschien smerig van mij) 

Om eerlijk te zijn, ik  had nog niet echt nagedacht over de verschillende "code's" maar het was mijn bedoeling van mijn vraag om de ervaringen en meningen  te weten te komen van de andere forumleden over de verschillende merken met hun voor en nadelen en de gebruikszekerheid en de mogelijkheden om wissels te bedienen(ondervloers{peco, tortoise, etc} of gewoon zijdelings aangeplaatst).

Ik zal de raad van Klaas Zondervan opvolgen: "koop één lengte Peco code 75 en kijk wat er gebeurt als je dat materieel er over laat rijden."

Maar ik heb de indruk dat Dirky zich op zijn tenen getrapt voelt.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Dirky op 19 december 2012, 14:40:04 PM
Geen idee Janie waarom je denkt dat ik op de tenen getrapt zou zijn? :D

Elke discussie over sporen slaat hier op het forum om in een discussie over codes. Wat ik je wou meegeven is dat je best eens goed nadenkt vooraleer de sporen te leggen. De sporen die er liggen kan je later niet zomaar vervangen door andere. 't Zou zonde zijn van het werk dat je deed.
En wat de uiteindelijke keuze van de code betreft, die hangt alleen van JOU af. Want het komt uiteindelijk uit JOUW portemonnaie... ;)

waar jij de waarheid legt, in het midden of iets er naast,... is jouw keuze!

Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Stefan Appelmans op 19 december 2012, 16:19:11 PM
Aha, iedereen is opnieuw bezig te vechten, behalve Luc... 8)
Ik ga dus opnieuw een beetje schrijven over mijn ondervinding.

Als ik herbegonnen ben met treinen was dus ook de vraag: "Welke rails?"
Ik wist op voorand dat ik veel rollend materiaal in beurzen ging kopen, kwestie prijs...
Dus in princope code 100 rails. Zonder bedding, het is altijd mooier zelf de bedding te maken, maar dat is niet echt de kwestie.

Als merk: Peco. Veel keus in de wissels, virtueel al het nodige is verkrijgbaar, live frog of niet. Uitgezondert voor wie echt speciaale dingen wilt maken.  :)
Ik heb hierboven gelezen dat es alleen flexrail verkrijgbaar is. Neen, in code 100 hebt je ook de "basis rails", Setrack, waar R2 en R3 kleine radius zijn, maar toch redelijk, teminste ter opzichte van mijn baan, in de kelder,  waar ik ook maar 1,45m breedte heb. Ik had ook aan Tillig gedacht, maar vond de "niet onderbroken" lamellen van de wissels, en vooral die van de "englse wissels", korter, een beetje stijf.
De wissels zijn t'huis handbedient, met "tiretten".

Ik had eerst een keerlus gemaakt, dienende voor de twee kanten van de baan, en daar konnen de "Setrack" wissels 22,5° goed dienen, met de zefde radius dan R2: 438mm. Ik kon dus 4 wissels op de keerlus gebruiken zonder "de cirkel" te vervormen of te onderbreken. Maar dat is ook niet het problema.

Er is nu echt de keuze in de rails, van alles. Zeer goed maar men moet (vooral de beginner) goed nadenken, en beter, raad vragen. En dan begint het.

Bon, ik heb dus code 100. Zoals boven gezegd, als je geen code 75 er naast hebt liggen, goed verweerd, is het "niet zichtbaar" en alles rijdt er op... Alhoewel...
Alhoewel als je met een tweeassige Brossel met RP25/88 wielen op een Code 100 wissel rijdt, valt het voorste wiel nog gemakkelijk in de gleuf van het hartstuk... Dus dat is het problema omgekeerd... ::) Nooit tevreden...

Wat dan? Wat men NU koopt, nieuw, rijdt perfect over code 75 rail. Behalve Mârklin, Hamo, en soms Trix... Als je geen specialist van de bijtel bent, begin geen Mârklin loc in twee rails te willen veranderen. En als je echt je geld wilt verspillen, laat het doen door een specialist maar DRENG GOED AAN dat de flenzen OOK moeten verandert worden...

Als je in beurzen koop, daar is van alles, het beste en het slechtste, vergeet daar vooral niet een stukje code 75 rail in zak te hebben, en te proberen vooralleer te kopen.
Men koopt gemakkelijk de loc dat men al lang naar zoekt, maar er zijn soms oude en nieuwe versies. Luister niet naar de verkoper, probeer zelf!
Dus opletten!

En prettig Kerstmis! Wat is er te drinken bij U t'huis? :P
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 december 2012, 17:33:17 PM
Citaat van: Stefan Appelmans op 19 december 2012, 16:19:11 PM
Alhoewel als je met een tweeassige Brossel met RP25/88 wielen op een Code 100 wissel rijdt,
Voor H0 moet je ook RP25-110 gebruiken. De variant 88 is te smal en valt per definitie in het puntstuk.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Ludwig op 19 december 2012, 20:18:34 PM
Citaat van: Stefan Appelmans op 19 december 2012, 16:19:11 PM
Aha, iedereen is opnieuw bezig te vechten, behalve Luc... 8)
Ik ga dus opnieuw een beetje schrijven over mijn ondervinding.

Als ik herbegonnen ben met treinen was dus ook de vraag: "Welke rails?"
Ik wist op voorand dat ik veel rollend materiaal in beurzen ging kopen, kwestie prijs...
Dus in princope code 100 rails. Zonder bedding, het is altijd mooier zelf de bedding te maken, maar dat is niet echt de kwestie.

Als merk: Peco. Veel keus in de wissels, virtueel al het nodige is verkrijgbaar, live frog of niet. Uitgezondert voor wie echt speciaale dingen wilt maken.  :)
Ik heb hierboven gelezen dat es alleen flexrail verkrijgbaar is. Neen, in code 100 hebt je ook de "basis rails", Setrack, waar R2 en R3 kleine radius zijn, maar toch redelijk, teminste ter opzichte van mijn baan, in de kelder,  waar ik ook maar 1,45m breedte heb. Ik had ook aan Tillig gedacht, maar vond de "niet onderbroken" lamellen van de wissels, en vooral die van de "englse wissels", korter, een beetje stijf.
De wissels zijn t'huis handbedient, met "tiretten".

Ik had eerst een keerlus gemaakt, dienende voor de twee kanten van de baan, en daar konnen de "Setrack" wissels 22,5° goed dienen, met de zefde radius dan R2: 438mm. Ik kon dus 4 wissels op de keerlus gebruiken zonder "de cirkel" te vervormen of te onderbreken. Maar dat is ook niet het problema.

Er is nu echt de keuze in de rails, van alles. Zeer goed maar men moet (vooral de beginner) goed nadenken, en beter, raad vragen. En dan begint het.

Bon, ik heb dus code 100. Zoals boven gezegd, als je geen code 75 er naast hebt liggen, goed verweerd, is het "niet zichtbaar" en alles rijdt er op... Alhoewel...
Alhoewel als je met een tweeassige Brossel met RP25/88 wielen op een Code 100 wissel rijdt, valt het voorste wiel nog gemakkelijk in de gleuf van het hartstuk... Dus dat is het problema omgekeerd... ::) Nooit tevreden...

Wat dan? Wat men NU koopt, nieuw, rijdt perfect over code 75 rail. Behalve Mârklin, Hamo, en soms Trix... Als je geen specialist van de bijtel bent, begin geen Mârklin loc in twee rails te willen veranderen. En als je echt je geld wilt verspillen, laat het doen door een specialist maar DRENG GOED AAN dat de flenzen OOK moeten verandert worden...

Als je in beurzen koop, daar is van alles, het beste en het slechtste, vergeet daar vooral niet een stukje code 75 rail in zak te hebben, en te proberen vooralleer te kopen.
Men koopt gemakkelijk de loc dat men al lang naar zoekt, maar er zijn soms oude en nieuwe versies. Luister niet naar de verkoper, probeer zelf!
Dus opletten!

En prettig Kerstmis! Wat is er te drinken bij U t'huis? :P

Pannepot, een heerlijk biertje om te de gusteren bij dit leerrijk draadje.  ;)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: janieburton op 20 december 2012, 14:13:41 PM
Het antwoord van Stefaan Appelmans is klaar en duidelijk mbt tot Peco rails.

Zijn er forumleden die Fleiscmann Profi rails gebruiken en die speciaal daarvoor hebben gekozen en er  tevreden over zijn?
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: krispy op 20 december 2012, 14:44:26 PM
Ik dacht dat Erwin daarmee werkt ( mol cargo is daarmee gebouwd volgens mij , klopt dit erwin ? )
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: ERVIN op 21 december 2012, 08:57:33 AM
Yep klopt volledig Krispy , en ik ben heel tevreden over mijn volgens sommige " speelgoed" Fleischmann Profi-rails.  ;)

En dat je geen mooi ballastbed kan maken met rails die al een bedding hebben , flauwekul hoor , maar ik ga niet mee in deze eindeloze discussies.

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen1547.jpg)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen108-1.jpg)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: SuSke op 21 december 2012, 12:04:11 PM
Een voordeel van rails met aangegoten bedding is dat je bij het ballasteren alleenaan de buitenkant van je rails werkt en dus minder tot geen problemen hebt met ballast tegen de binnenkant van je rail (onsporende wagens) en de uitvoering rond de wissels is ook veel eenvoudiger want je blijft weg van de kritieke punten.

Verder is het heel eenvoudig: keuze is koop.

Dat het goed lukt als je er de nodige aandacht aan geeft bewijzen de foto's van Erwin en foto's vanop de club (met Tillig Elite code 83)
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/MTD%202R-digitaal/DSCN3367.jpg)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: ERVIN op 21 december 2012, 13:04:55 PM
Als je rails met bedding gebruikt , dan heb je idd wel een pak minder werk , en als je de heren van Fleischmann Duitsland hier op bezoek hebt gehad om te zien hoe ik mijn profi-rails heb verweerd en heb voorzien van ballast , dan weet je dat je goed bezig bent. ;)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Huugooke op 21 december 2012, 21:16:37 PM
Om me ook nog eens te mengen in het grote rail-debat.
Qua railhoogte zou ik nooit het laagste profiel kiezen. Het beperkt je mogelijkheden qua loc's tot de modellen met kleine flenzen.
Dat je die mooie ouwe (occasie?) loc nooit zal kunnen laten rijden is voor mij een breekpunt.
En nu geen gezever over die paar tienden millimeter aub. Het hele modelspoorgebeuren is een zaak van compromissen qua afmetingen. Om over de rest maar te zwijgen.
En drie keer "qua" gebruikt.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: ysbeer op 21 december 2012, 21:51:02 PM
Citaat van: Huugooke op 21 december 2012, 21:16:37 PM
En nu geen gezever over die paar tienden millimeter aub.

Doe dat dan ook niet.
Of vertel precies (heel precies)wat op lage rails niet rijdt.
Met sommige en mooie oude e.d breng je alleen verwarring.
wim


Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Huugooke op 21 december 2012, 22:40:07 PM
Ik heb zojuist aan een forumlid een mooie BR56 van Fleischmann laten zien. Een prachtig model, mooi gedetailleerd, goede rijeigenschappen, zowat splinternieuw want stond in de kast... Maar hij rijdt niet op zijn sporen vanwege de te hoge flenzen, het model is meer dan twintig jaar oud. Hij vond het echt jammer.
Dat bedoel ik dus.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: itchy op 22 december 2012, 00:25:25 AM
Ik ben net overgeschakeld van Fleischmann profi naar een combinatie van Tillig en vooral Peco. Voor mij gaf de ruime beschikbaarheid van wissels met (relatief) grote boogstraal de doorslag, niet zozeer het railprofiel. Bij Fleischmann zit je vast aan 18 graden en +/- 80 cm radius. Het hangt er allemaal vanaf waar je zelf belang aan hecht; er bestaan geen 'goede' of 'slechte' rails volgens mij...
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: TBCédric op 22 december 2012, 10:16:24 AM
Ooh  jawel!!!!!!!!! Neem NOOITmaar dan ook NOOIT mehano rails. Die zijn echt slecht : maae 1  boogradius, slechte wissels, maar 1 soort rechte rails, slechte connectie . Dus cortom mehano  rails vrakken echt
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Bert Ossevoort op 22 december 2012, 11:50:11 AM
Schitterend hoe deze discussie voor de zoveelste keer wordt gehouden ,met tevens de zelfde vast standige meiningen,
en daarom een beetje laat stap ik toch ook even in ,
Heb zelf vroeger als eerste H0 de startset met fleischmann profirail gehad ,schitterende rail zeker als je in het begin niet zo handig bent of bij een grote baan een hoop werk bespaart ,voor het uiterlijk hoef je het niet te laten ,en als ik UIC 60 railprofiel bekijk in het echt is de rail niets tehoog ,maar ja als we op een oud zijlijntje met lage rails willenrijden oke keuze voor zich .
Want kijken we dan ook naar de immitatie railbevestiging [bedoel dan biels spoorstaaf]?
Zelf ben ik een aantal jaren geleden heropgestart met H0 ,na een uitstapje lgb,mijn keuze is op Piko gevallen,
keuze genoeg in soorten wissels zelfs een symetrisch wissel en radiussen voor de bochten die ik ook kon gebruiken,
nog twee voordelen spoorhoogte gelijk aan code 100 en van boven de kop breedte code 83 dus na verouderen van de rail lijkt het een fijne [van formaat] spoorstaaf ,nu nog een heel ander aspect wat voor mij ook de doorslag gaf de betaalbaarheid ,baan ontwerp met 40 wissels ,dan is een wissel voor een kleine 13 euro voor mij  ook heel belangrijk ,en tot slotte de discussie flenshoogte ,rij met oudere fleischmann goederen wagons die nu wel goed rijden en dus niet over de bielzen ,oke is een keuze om de wielen niet aan de norm aan te passen ,dat is een persoonlijke keuze ,
tot slotte de aandrijving van de wissels doe ik gewoon van onder de baan met peco spoelen ,dus degelijke aandrijving met een betaalbaar railsysteem waarop alles goed rijdt.
Maar ja dat is mijn meing ,en die is gelukkig voor iedereen anders ,daar er anders weer enkele berdijven failliet zouden gaan...
Bert.   
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 december 2012, 12:02:30 PM
Citaat van: Bert Ossevoort op 22 december 2012, 11:50:11 AM
...en als ik UIC 60 railprofiel bekijk in het echt is de rail niets tehoog ...
Als ik zo'n opmerking lees, dan kan ik het niet laten om te gaan rekenen. :)
UIC 60 is 172 mm hoog. In H0 wordt dat 1,98 mm, en dat is code 77. Dus code 75 komt zelfs voor het zwaarste grootbedrijfprofiel nog het best in de buurt. Voor alle andere profielen zou je een nog lagere code moeten nemen.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Bert Ossevoort op 22 december 2012, 14:31:42 PM
Helemaal goed ,zou zelf denken code 80 ,maar prima code 77 ,dus daaruit blijkt dat we allemaal niet op schaalhoogte rijden ,en dat is wat ik er mee bedoelde ,alleen de finecalers komen in de buurt .
Maar persoonlijk vindt ik dit allemaal wat ver gaan ,daar ik niemand hoor over een radius die we neer leggen ,wel een paar tiende mm hoogte waarover we een discussie voeren ?!!
Succes met de raildiscussie,
Bert.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: itchy op 22 december 2012, 19:47:29 PM
Citaat van: Bert Ossevoort op 22 december 2012, 14:31:42 PM
Helemaal goed ,zou zelf denken code 80 ,maar prima code 77 ,dus daaruit blijkt dat we allemaal niet op schaalhoogte rijden ,en dat is wat ik er mee bedoelde ,alleen de finecalers komen in de buurt .
Maar persoonlijk vindt ik dit allemaal wat ver gaan ,daar ik niemand hoor over een radius die we neer leggen ,wel een paar tiende mm hoogte waarover we een discussie voeren ?!!
Succes met de raildiscussie,
Bert.
Heu Bert ik had het net wel over spoorradius en niet over railhoogte  ;)  Dat is toch waarom ik niet verder doe met de Fleischmann Profi's (enkel wissels aan 18°/R80). Eigenlijk zou ik het liefst het Peco/Tillig assortiment hebben met een Fleischmann Profi ballastbed eronder  8) . Een mens kan niet alles hebben..
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Bert Ossevoort op 23 december 2012, 09:13:33 AM
Sorry Itchy ,zal toch op letten wat ik neer type,daar ik eigenlijk gewoon het bochten werk bedoel ,want een wisselboogstraal is vaak bij de grootserie rails leveranciers al de grootste straal in het assortiment ,maar een gewone bocht ...daar mogen de treinen dan met beperkte snelheid doorheen en het flauwste wissel dat wij neerleggen misschien met max 40 kilometer per uur ???
Dus deze reaktie niet allemaal serieus op reageren het is mijn visie en daarom doe ik niet zo moeilijk ,we kunnen gewoonweg niet alles op schaal bouwen ,maar bouw waar u een goed gevoel bij krijgt!!  dan geniet je er zeker het langste van .
Bert.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: ysbeer op 23 december 2012, 12:10:50 PM
Citaat van: Bert Ossevoort op 22 december 2012, 14:31:42 PM

Maar persoonlijk vindt ik dit allemaal wat ver gaan ,daar ik niemand hoor over een radius die we neer leggen ,wel een paar tiende mm hoogte waarover we een discussie voeren ?!!

Bert.

Inderdaad waar,maar als jij een auto het met een kleine deuk er in,dan betekend dat nog niet dat je dan de verdere auto ook maar van deuken moet voorzien.
Een grote boogstraal is bij de meeste van ons onmogelijk (geen plaats)
Dus dan ook maar geen rails op schaal (of beter op schaal) ????
vreemde redenering vind ik.
wim
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Ronald op 23 december 2012, 13:13:59 PM
Wim, ieder zijn ding toch? Ik rij op code 100 en 83 in H0, en op 80 in 0N30. Moet zeggen dat als de codering lager wordt in de grotere schalen dit zeker zijn invloed heeft op het uitzien (=ziet er veel beter uit). Voor rijden maakt 't geen fluit uit behalve dan dat de RP25 wielen bij de wissels de neiging heeft "er in te vallen". Maar heel erg stoort mij dat niet zo.

Dus lekker doen wat je zelf wilt. Dus als je merk A van rails lekkerder vind rijden moet je die gewoon nemen ipv de andere merken. Dat zal altijd een kwestie van persoonlijk afwegen blijven. Ik ken lui die 250 euro voor een Ho-Pur wisseltje neertellen en die dan ook nog zelf moeten bouwen in een "painstaking" proces..... dus ik bedoel maar :) ;)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 december 2012, 15:36:24 PM
Citaat van: Ronald op 23 december 2012, 13:13:59 PM
...behalve dan dat de RP25 wielen bij de wissels de neiging heeft "er in te vallen".
Twee mogelijke oorzaken: òf je gebruikt de verkeerde RP25, òf de vleugelrails staan niet op de goede afstand.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Ronald op 23 december 2012, 16:39:21 PM
Klaas, 't gebeurd niet bij elk wissel en ook niet bij elke loc. Wat ik weet is dat bij Cornfield Yard (Peco code 100) 't soms te zien is. Maar nogmaals, mij maakt het niet zoveel. Als een baan verder netjes loopt en er leuk uitziet neem ik dit voor lief  ;)

Ik heb inmiddels 3 H0 banen gebouwd in code 100 en er maar bar weinig commentaar op gekregen. De meesten zagen pas dat het wat grover profiel was als ze het of vroegen of van dichterbij zagen. Voor mij het bewijs dat met een beetje extra aandacht code 100 er best goed uitziet (en rijdt).

Ja, een lager profiel draagt zeker bij tot een fijner totaalbeeld maar kan soms beperkingen meebrengen als je met ouder materieel rijdt. En dat is wat een ieder zelf moet uitmaken en beslissen of dat voor hem of haar goed is of niet.

Zo hou je wel diversiteit in de hobby :D :D ;)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: ysbeer op 24 december 2012, 00:53:03 AM
Citaat van: Ronald op 23 december 2012, 13:13:59 PM
Wim, ieder zijn ding toch?

Helemaal waar,maar dat was niet het probleem.
Als iemand rails wil leggen van 1 cm hoog moet hij dat zeker doen.
Maar dan niet gaan beweren dat er over andere dan die 1 cm rails niets wil rijden dat ouder is dan 1 jaar of zo.
DAT is onzin,en zet de nieuwkomers op het verkeerde been.
wim
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Ronald op 24 december 2012, 09:17:36 AM
Dat is zo maar volgens mij is dat zo niet gezegd toch? Er is gewaarschuwd dat ouder materieel niet over lagere profielen wil en dat is materieel wat dan niet aan de Europese normen voldoet (Morop / Nem). Daar is op die manier geen precieze leeftijd aan te hangen

Ik kan alleen voor RP25 wielen spreken en dat wil bijna over alles...... ;)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 december 2012, 11:47:39 AM
Citaat van: Ronald op 24 december 2012, 09:17:36 AM
Dat is zo maar volgens mij is dat zo niet gezegd toch?
Dat is wel gezegd. Er is hier bij herhaling beweerd dat NEM-wielen niet over code 75 willen rijden, en daarvan heb ik ook bij herhaling beweerd dat dat onzin is. Ik heb zelf mijn hoofdspoor in code 75 liggen, en daar kan al mijn materieel over. Alleen een paar  plastic Lima wielstellen ratelen over de stoelen, maar plastic wielen moet je niet meer willen.

Op de zijsporen heb ik handgespijkerde code 70, en daar is maar 1 mm hoogte beschikbaar. En dat is dan de reden dat ik toch alles aan het ombouwen ben naar RP25.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Ronald op 24 december 2012, 11:57:45 AM
Dan heb ik dat niet goed gelezen, excuses ;)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Bert Ossevoort op 24 december 2012, 13:05:32 PM
Inderdaad waar,maar als jij een auto het met een kleine deuk er in,dan betekend dat nog niet dat je dan de verdere auto ook maar van deuken moet voorzien.
Een grote boogstraal is bij de meeste van ons onmogelijk (geen plaats)
Dus dan ook maar geen rails op schaal (of beter op schaal) ?
vreemde redenering vind ik.
wim

Dat verhaal van de auto laat ik even voor wat het is want die begrijp ik niet helemaal [zal aan mij liggen geef ik toe]
Ik ga even terug naar de rubriek modelspoor beginners ,en de vraag =soort rail ,en dan vind ik dat je naar beschikbaarheid ,en makkelijk toepasbaarheid en de prijs moet kijken ,
daarop zelf ook  mijn keuze gemaakt ,want in het verdere verhaal ,is niet op schaal ;
flenshoogte materieel ,breedte loopvlak wielen ,ballast te grof ,bovenleiding niet op schaal ,afstand tussen de buffers niet correct ,geen schroef koppeling maar een immens groot ding ,zo kan ik nog even doorgaan ,en dat is wat ik bedoel en heb daarop mijn mening samengevat dat ik dan over een paar tiende niet moeilijk doe ,
tot slotte

het is mijn visie en daarom doe ik niet zo moeilijk ,we kunnen gewoonweg niet alles op schaal bouwen ,maar bouw waar u een goed gevoel bij krijgt!!  dan geniet je er zeker het langste van .

wat ik nog een keer herhaal ,Bert.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: lb99 op 24 december 2012, 14:51:55 PM
Ik heb zelf piko zelf vind in het erg handig dat er geen ballastbed bij zit want dat kan je zelf bepalen hoe je het maakt.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: janieburton op 26 december 2012, 01:33:08 AM
Bert Ossevoort schrijft: "we kunnen gewoonweg niet alles op schaal bouwen"

Zoals ik ergens al had vermeld heb ik nog veel loc's van voor de jaren 1980 en wil ik die ten gepaste tijden ombouwen naar DCC.

En om die reden zou ik code 100 nemen, en ja voor de puristen is het mischien vloeken maar ik denk dat men altijd een compromis moet sluien in de modelspoorwereld.

Ik hat graag de ervaringen gekend van de forumleden ivm het "merk" van rails( en niet de "code" ervaringen); ttz: beschikbaarheid bij de handelaars, bedrijfszekerheid, gebruiksgemak, voor en nadelen van bepaalde merken, enz....

mvg
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Martin Welberg op 26 december 2012, 02:41:59 AM
Peco, robuust en bedrijfszeker..en betaalbaar.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: conducteur op 26 december 2012, 09:54:20 AM

Ik ben ook voorstander van code 100, gewoon omdat modelbouw toch compromissen sluiten is, en je 100% zeker bent dat alle loc's zullen rijden, ook die Trix loc's of machines die de NEM niet volgt.

Ik zou kiezen voor Fleischman profi rail indien je:
Ik zou kiezen voor Peco streamline code 100:
Verder wil ik nog vermelden dat je ook Piko code 100 hebt, maar ik denk niet dat de wissels van de beste kwaliteit zijn. Misschien kun je Piko rails aanvullen met Peco wissels. Dan heb je:




Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Ronald op 26 december 2012, 10:08:59 AM
Zoals Martin al zei: Peco. Supersterk, super betrouwbaar en boven alles, redelijk geprijsd. FL* heeft een ballastbed maar dat is eigenlijk te smal. Verder is de geometrie van het systeem net iets te, daarmee bedoel ik dat de wisselhoeken net te scherp zijn. Peco heeft een small, medium and large radius. Daarmee heb je een aardige vrijheid om een baan aan te leggen.
Wissels hebben als grote voordeel dat er een veertje in het stelmechanisme zit. Daarmee hoef je niet perse een aandrijving te installeren maar kan het ook met de handen kun je op een later tijdstip beslissen om ze aan te drijven met het een of ander.

CiteerZoals ik ergens al had vermeld heb ik nog veel loc's van voor de jaren 1980 en wil ik die ten gepaste tijden ombouwen naar DCC.

Dan kon je niet om code 100 heen denk ik....  ;)

Piko; wissels ken ik niet maar de prijs is wel sterk.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: GVL op 26 december 2012, 10:13:16 AM
Peco. Heb nog nooit iets anders gebruikt (behalve de M-rails van de Märklin startset die ik kreeg toen ik 8 was ...).
Uitgerijpt, bedrijfszeker materiaal, plezierig om mee te werken. Ben begonnen met code 100 maar vele jaren geleden op code 75 overgeschakeld (in combinatie met Weinert RP25 wielen) om visuele redenen. Esthetische minpuntjes volgens mij -- iets te veel kunststof ter hoogte van de aandrijving en de wisseltongen die uit plaatmateriaal gemaakt zijn (ipv massief). Peco zou eens moeten investeren in een HO railsysteem dat écht fine scale oogt.
Ik denk dat je heden ten dage met gerust hart met Peco code 75 kunt starten.
Groeten
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Ronald op 26 december 2012, 10:41:39 AM
Citaat van: GVL op 26 december 2012, 10:13:16 AM
Peco zou eens moeten investeren in een HO railsysteem dat écht fine scale oogt.


Het code 83 voor de US rijders oogt in mijn ogen "finescale" genoeg. Als je echt Finescale wilt zijn er mogelijkheden genoeg maar moet je veel meer de specialistische kant op en kun je niet meer voor 2 tientjes per wissel klaar zijn. Dan praat je over hele andere bedragen maar ook een heel andere benadering van de hobby. En dat wilde de topicstarter niet ;)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: conducteur op 26 december 2012, 10:51:21 AM
Laten we eens stoppen met te discuteren over welke code het beste is. Dat zal toch een eeuwige discussie zijn. De TS is op zoek naar een code 100 systeem, en vraagt of iemand ervaring heeft met bepaalde spoorsytemenen.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 december 2012, 11:18:12 AM
Citaat van: Ronald op 26 december 2012, 10:08:59 AM
FL* heeft een ballastbed maar dat is eigenlijk te smal.
Inderdaad, en daardoor zijn ook de dwarsliggers te kort. Of je dat storend vindt moet ieder voor zich uitmaken.

Op onze clubbaan hebben we van alles door elkaar liggen. Flexrail van GT, werd indertijd via Lima op de markt gebracht, maar ook van Peco, en wissels van Peco en Piko. Wissels van Peco zijn robuuster, maar die van Piko zijn ook goed bruikbaar op een vaste baan.

Wat de code-kwestie betreft, daar hebben we het al uitgebreid over gehad, maar ik wil er nog één keer iets over zeggen. Het verhaal van voor of na 1980 zegt mij niet zo veel. De Morop is in 1954 opgericht, en al vrij snel daarna gingen fabrikanten de normen volgen. Dus ik zou eerder zeggen: voor of na 1960.
En in plaats van erover te discussiëren zou je ook kunnen meten en proberen. Dan kom je erachter dat je moeite moet doen om flenzen te vinden die niet aan de Morop normen voldoen. Of je moet wel erg ouwe meuk hebben.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Ronald op 26 december 2012, 11:22:29 AM
Citaat van: conducteur op 26 december 2012, 10:51:21 AM
Laten we eens stoppen met te discuteren over welke code het beste is. Dat zal toch een eeuwige discussie zijn. De TS is op zoek naar een code 100 systeem, en vraagt of iemand ervaring heeft met bepaalde spoorsytemenen.

Rian, de discussie code/railsysteem is niet helemaal van elkaar los te koppelen..... 't hoort nu eenmaal bij elkaar. En er is nu al zoveel over geschreven dat TS toch al wel een beeld moet hebben van wat en betaalbaar is en voor hem haalbaar.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: niko op 27 december 2012, 22:54:12 PM
Ik heb voor roco line rails zonder balastbed gekozen zijn mooi niet te duur en vlot verkrijgbaar.

mvg niKo
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: niko op 08 maart 2013, 14:44:47 PM
Citaat van: ToThePoint op 17 december 2012, 15:59:05 PM

Code 83 is b.v. ROCO rails en is al iets fijner van profiel.
Code 83 en code 100 kan op elkaar aangesloten worden mits gebruik van speciale raillassen.
Ik gebruik roco code 83 (beton) en peco 83 (hout) in zichtbare gedeelten.


Welke rails van Roco zijn code 83. Zijn het de Roco line rails zonderballastbed ?
Als het de roco line's zijn en ik het goed begrepen heb kan je rocoline rails zonder ballastbed in combinatie gebruiken met peco code 83?
Zou het dan mogelijk zijn de  Rocoline rails eventueel te combineren met tillig code 83?
Ik stel de deze vraag om dat ik twijfel om verder te gaan met de rocoline rails als deze te combineren valt met tillig of peco code 83 om dat hun wissel gamma veel uitgebreider is dan die van Roco.

mvg niKo
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: argilla op 08 maart 2013, 20:17:07 PM
Citaat van: niko op 08 maart 2013, 14:44:47 PM
Citaat van: ToThePoint op 17 december 2012, 15:59:05 PM

Code 83 is b.v. ROCO rails en is al iets fijner van profiel.
Code 83 en code 100 kan op elkaar aangesloten worden mits gebruik van speciale raillassen.
Ik gebruik roco code 83 (beton) en peco 83 (hout) in zichtbare gedeelten.


Welke rails van Roco zijn code 83. Zijn het de Roco line rails zonderballastbed ?
Als het de roco line's zijn en ik het goed begrepen heb kan je rocoline rails zonder ballastbed in combinatie gebruiken met peco code 83?
Zou het dan mogelijk zijn de  Rocoline rails eventueel te combineren met tillig code 83?
Ik stel de deze vraag om dat ik twijfel om verder te gaan met de rocoline rails als deze te combineren valt met tillig of peco code 83 om dat hun wissel gamma veel uitgebreider is dan die van Roco.



hangt ervan af Nico. Als je oud materiaal hebt code 100. Heb je het nieuwe materiaal code 75 of ook 83. Die van Tillig zijn heus niet beter dan Peco's alleen zijn de Tillig een pak duurder.
Bij het oude materiaal krijg je anders problemen met de flenzen van de wielen, als je code 75 gebruikt. Peco heeft zeer goede rails en flex en wissels. Gebruik het altijd. In het schaduwstation onder de tafel liggen code 100 ( had nog een voorraad liggen en opgebruikt hiervoor).
Er zij wel aanpas stukken om bv van code 100 naar 83 of 75 tegaan voor Peco . Andere heb ik geen ervaring.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: niko op 14 maart 2013, 12:35:55 PM
 Hoy Agrilla

al mijn materiaal is amper 1 jaar oud door de overstap van marklin , als ik het dan begrijp kan ik met mijn materiaal op peco code 75 rijden dan ?

mvg niko
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 maart 2013, 13:15:28 PM
Ik heb op mijn spoorbaan ook code 75 van Peco liggen, en al het materieel van pakweg na 1970 rijdt daar problemloos op.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: fredje op 09 april 2013, 12:52:13 PM
hallo, als herbeginner (ben een 30-tal jaar geleden gestopt met mijn spoorbaan( lima) toen er amper of geen sprake was van digitaal) ben ik op zoek naar zoveel mogelijk informatie om een ideaal banenplan te beginnen . Ik heb ondertussen materiaal overgekocht van iemand die wegens tijdsgebrek alles wegdeed . Het merendeel bestaat uit '' Roco'' , waaronder een beginset digitaal kompleet met sporen en twee dieselloks eveneens digitaal . Daarbij nog een massa sporen van >> Lima en Fleischman << . Nu komt mijn vraag : kan ik iets met deze sporen doen als ik digitaal wil rijden of moet ik ze verwijzen naar de vuilbak of museum ??

                                groetjes : freddy   
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 april 2013, 15:20:49 PM
Bij rails maakt het niet uit of je analoog of digitaal rijdt. Er zijn geen sporen speciaal voor digitaal.
Wel moet je op het materiaal letten. Rails van messing zou ik niet gebruiken, die corroderen te snel.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Frank_N op 19 april 2013, 18:39:49 PM
Citaat van: doomslu op 17 december 2012, 20:29:11 PM
De keuze van rails heeft ook wat met persoonlijke smaak te maken.
Echt slechte rails zijn niet meer op de markt.

Dit zijn voor mij de criteria:

- er moet zeker flexibele rail in het gamma zitten. Een bruuske overgang van cirkel naar recht is echt niet meer van deze tijd.


Beetje late reactie, maar ik wil vooral de mening van Luc wat betreft de overgang van bogen/recht onderstrepen: ""Een bruuske overgang van cirkel naar recht is echt niet meer van deze tijd""
Zelf gebruik ik Minitrix wissels en verschillende bochten. De langere stukken zijn flexen van Ibertren.

Belangrijk is een bocht niet "star" (zoals bij het bekende ovaaltje in een startset) te maken, dat gebeurd in werkelijkheid ook niet. Dus eerst vanuit recht naar een flauwe bocht, dan ietsje scherper ;) Het spreekt vanzelf dat de eventuele "verkanting" wat mee moet "plooien"

Mocht ik nog eens opnieuw beginnen zou ik dat met N- Peco's rails en wissels doen. En dan bij voorkeur die waarbij het niet noodzakelijk is alle wielen te vervangen ::)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Herwig op 19 april 2013, 23:07:44 PM

Peco-code 75-H0-rails:  werden door ons benut op baantje Wilsloo & OlieFant (de Petrol...):  het wissel-veersysteem is optisch niet aantrekkelijk, en zeker niet op (macro-)foto's. 
We hadden tevens technische problemen met het gebruik van het extra-PL-tussenelementje.

Voor een bescheiden nevenbaantje als Wilsloo en OlieFant verwijderden we ongeveer een-derde van de bielsen, bielsen die dan nog met een mesje of freesje   "beschadigd/verouderd"  werden .... . 
Uit de aard der zaak moet men hier op voorhand/bij voorbaat aan denken.

Verkrijgbaarheid Peco:  voor enkele jaren was dit triest in het Antwerpse, weet niet of het ganse gamma nu vlotter verkrijgbaar is?

groeten,
Herwig.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: janjozef op 20 april 2013, 12:11:54 PM
met het verdwijnen van Collectorsbank zal Peco rails nog een groter probleem zijn.
Morgen op de beurs in Woluwe staat een waalse verkoper die het meeste bij heeft, en als je besteld heeft hij het zeker volgende maand bij, bij Van Biervliet de trap op en dan juist aan de overzijde van Van Biervliet

Jan
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: sneeuwregen1 op 20 april 2013, 13:47:21 PM
heb nu Piko rails. Ben er zeer tevreden over! Werkt goed, is goedkoop en optisch vind ik het er erg goed uitzien.
Zeker na de ballast.


groet,

Daniel
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: janieburton op 20 april 2013, 17:54:58 PM
Citaat van: janjozef op 20 april 2013, 12:11:54 PM
met het verdwijnen van Collectorsbank zal Peco rails nog een groter probleem zijn.
Morgen op de beurs in Woluwe staat een waalse verkoper die het meeste bij heeft, en als je besteld heeft hij het zeker volgende maand bij, bij Van Biervliet de trap op en dan juist aan de overzijde van Van Biervliet

Jan

Er zou in het Leuvense nog een winkel zijn die PECO heeft of kan bestellen
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Frank_N op 21 april 2013, 00:14:35 AM
PECO rails zal met wat "koekelen" toch best te verkrijgen zijn bij webwinkels, in Belgie en Nederland?
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Steam.N op 21 april 2013, 08:47:29 AM
Doe mijn Peco aankopen via Internet in UK.
Moet addres eens opzoeken.
Service snel en correct.

Uitzonderlijk ga ik via Verschooten Antwerpen.  Lukt ook  ;)
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: GVL op 21 april 2013, 10:37:43 AM
www.ehattons.com is, naar mijn ervaring, een goed adres.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Anarchy op 22 april 2013, 16:17:05 PM
Ook even een vraagje tussen gooien. Hebben Piko rails goudkleurige railstaven?
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: doomslu op 22 april 2013, 16:58:20 PM
Citaat van: Anarchy op 22 april 2013, 16:17:05 PM
Ook even een vraagje tussen gooien. Hebben Piko rails goudkleurige railstaven?
Piko A zeker niet, wel zilverkleurig.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 april 2013, 17:11:29 PM
Goudkleurige railstaven (messing) zul je bijna nergens meer vinden. Tegenwoordig zijn bijna alle railstaven zilverkleurig (nieuwzilver).
Märklin heeft rails van roestvrij staal, maar dat is ook zilverkleurig.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Anarchy op 22 april 2013, 17:14:08 PM
Peco rails waren (zijn?) in ieder geval goudkleurig.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: OlivierV op 22 april 2013, 17:18:07 PM
Citaat van: Anarchy op 22 april 2013, 17:14:08 PM
Peco rails waren (zijn?) in ieder geval goudkleurig.
Alsook de oude Fleischmann Modelrail, ook heb ik hier Roco rails in messing.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 april 2013, 17:35:50 PM
Peco heeft nooit messing rails gehad, je vergist je met een ander merk.
Peco railstaven zijn meestal van nieuwzilver, maar ze hebben ook stalen rails en zelfs aluminium voor spoor 1.

Fleischmann en Roco hebben inderdaad messing rails gehad. Roco heeft ze in de jaren '90 nog in de catalogus gehad met de vermelding: Alleen verkrijgbaar in Nederland.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: argilla op 22 april 2013, 19:02:46 PM
Citaat van: Anarchy op 22 april 2013, 17:14:08 PM
Peco rails waren (zijn?) in ieder geval goudkleurig.

waren (verleden tijd). Klopt maar dat was voor 1980. Ben begonnen als 14 jarige met treinen en als jonge snaak van 18 heb ik inderdaad nog messing rails gekocht van Peco.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: OlivierV op 03 mei 2013, 22:23:26 PM
Misschien dat de verwarring met messing peco rails er komt door het feit van de ouderdom van de railstaaf?

Met ouder worden en in contact komen met lucht zal elke soort metaal wel wat van kleur verandering hebben.
Als ik mij niet vergis zijn op de club de sporen van de gelijkstroom Peco code 100 en die aan de aangekleede baankant hebben in mijn ogen een beetje een gouden schijn.
Titel: Re: Welk merk van rails
Bericht door: Martin Welberg op 04 mei 2013, 02:07:49 AM
Die van mij nie, die hebben zo'n roestigen schijn.... ;)