Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: thor op 12 december 2012, 16:28:21 PM

Titel: spoordetectie
Bericht door: thor op 12 december 2012, 16:28:21 PM
Hallo
Teneinde mijn rijdend materiaal te voorzien van assen m.b.t. spoordetectie, heb ik onlangs een serie Roco assen aangeschaft (ref. 40186), werkt prima, uiteraard alleen op Roco wagons en  -rijtuigen. Plaats je deze assen op LSModels, Fleischmann of B-Models wagons zit je met problemen.Vernoemde assen passen niet op de andere merken. Ja, je krijgt ze wel geplaatst op de voorziene plaatsen, doch piepende geluiden en zelfs ontsporingen als gevolg.
Mijn vraag, heeft iemand van jullie ervaringen met voorgaand verhaal ? Mijn voorkeur gaat uit naar, uiteraard het plaatsen detecterende wielassen. Trix detectie lak vindt ik geen oplossing, voor of met SMD plaatjes ben ik niet handig genoeg, weerstandjes flikkeren op termijn je wagon onderuit....
Indien mogelijk, adviezen en/of oplossingen zijn meer dan welkom.
In afwachting, beste groeten
Thor
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 12 december 2012, 17:05:55 PM
Hoi Thor, ik heb heel goede ervaring met contact lak, werkt prima.
Maar ik moet je zeggen dat ik ook liewver kant en klare assen gebruik.
Zonder uitzondering gebruik ik Piko wisselstroom assen.
Set wisselstroomwielen 11,3 mm (2 assen)
artikelnummer: PK56060
As met wisselstroomwielen 10,3 mm - 2 stuks
artikelnummer: PK56061
Set wisselstroom spaakwielen 11,3 mm (2 stuks)
artikelnummer: PK56062
Er is voor elk wat wils, kijk maar eens op http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_wielen.htm

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 12 december 2012, 17:57:38 PM
Hoi Piet,
Voor alle duidelijkheid, ik werk met gelijkstroom en digitaal, dan gaan die wisselstroom niet functioneren, niet ?
toch dank voor je spontane reaktie.
groeten
Thor
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 12 december 2012, 18:17:19 PM
Er staan toch =asssen er net boven
groeten Peter ;)
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Olivier77 op 12 december 2012, 18:23:21 PM
Beste Thor,

Meten is weten.
De fabrikanten gebruiken assen met verschillende lengte.
Dus koop je best wielen met de juiste aslengte.
BV  Piko en Marklin : 14.40 mm lengte.
      Roco: 14.75 mm lengte.
Zie deze duitse verkoper van assen. http://www.das-service.de
Slechts: 0,75 € per as.
Mvg

Olivier
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 12 december 2012, 21:41:49 PM
Citaat van: thor op 12 december 2012, 17:57:38 PM
Hoi Piet,
Voor alle duidelijkheid, ik werk met gelijkstroom en digitaal, dan gaan die wisselstroom niet functioneren, niet ?
Hoi Thor,
dat is een afwijking van mij als het er niet expliciet bij staat ga ik er van uit dat het wisselstroom is wat de vraagsteller heeft, waarom ik denk omdat ik dat zelf ook heb.
Maar zoals Peter ook schrijft er staan op de website ook dc assen.
Maar moet je me toch eens vertellen wat doen de assen bij de detectie, bij jou?
Want ook daardoor werd ik op het verkeerde been gezet, bij wisselstroom banen is het gebruikelijk om de assen de linker en de rechter spoorstaaf te laten door verbinden, om zodoende een bezetsignaal te creeeren.

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 december 2012, 00:07:05 AM
Citaat van: bossie op 12 december 2012, 21:41:49 PM
....wat doen de assen bij de detectie, bij jou?
Bij 2-rail banen worden vaak assen ingezet die weliswaar geisoleerde wielen hebben, maar tussen die wielen zit dan een weerstand met een waarde van 10 à 20 kohm. Zo'n as trekt dan een paar mA stroom, genoeg om een stroomdetector te laten reageren.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 13 december 2012, 01:10:58 AM
Ja maar die smd truc is ook geen favoriet van thor.
Hoe moet het dan wel?

grt Piet.

Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 13 december 2012, 10:17:37 AM
Hey Bossie
Zoals Klaas het uitdrukt, is het. Mijn systeem, Win-Digipet moet kunnen zien waar er zich treinen, i.e. loc(s) of wagons bevinden. Op die manier worden dan de schakelingen korrekt uitgevoerd. Bijvoorbeeld, blijft een wagon op een met het oog onzicchtbaar spoorstuk staan, omwille van een losgeraakte koppeling bvb, zal betrokken rijweg omwille van de spoordetectie, niet geschakeld worden.
De geïsoleerde wielassen die ik zoek moeten dus inderdaad van een weerstandje voorzien zijn. De Roco assen voldoen, doch niet voor andere merrken.
Bij de verwijzing naar de Piko website, kan ik niet opmerken of hun assen van een weerstand voorzien zijn.
Omwille de dikkere as tusseen beide wielen, past de Roco as niet in de voorziene houders bij sommige LS modellen, B-Models of Fleischmann wagonsen dergelijke.
Voorstaande omstandige uitleg is jullie uiteraard bekend,doch omwille van de volledigheid toch nog maar eens herhaald.
Graag adviezen of aanwijzingen aub.
PS: mijn profiel is  onderussen ook aangepast.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Gerolf op 13 december 2012, 11:13:59 AM
Er bestaat ook weerstandlak, een verf die eens opgedroogd een bepaalde weerstand heeft.
De dikte van je verflaag en de afstand van het isolerende stuk dat je moet overbruggen bepalen het resultaat.
Dat wil zeggen dat je die moet verven, laten drogen, meten, eventueel wat toevoegen of afschrapen, terug meten...
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar heb vernomen dat die lak niet zo stabiel is: afschilferen, ... waardoor je af en toe moet bijverven

Ik gebruik wel smd-weerstandjes, die ik via zeer fijne draadjes klem rond het isolerende busje (heeft in MSM gestaan)
Zonder solderen kan het ook, vermoed ik: de aansluitingen van de smd met geleidende lak "schilderen" om contact te geven
dan moet je eerst het smd-weerstandje goed bevestigen in de onmiddellijke buurt van je isolatiebus
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: ysbeer op 13 december 2012, 11:16:47 AM
Zelf weerstand lak maken en daar mee smeren is nog altijd het meest simpel.
Ik heb weerstand lak gemaakt met koolstof (grafiet poeder)vermengd met 2 comp. lijm.
Ik geef toe het is nogal een uitzoek werk hoeveel  poeder en de weerstanden verschillen per as wel 20%
Maar als de as goed schoon (niet vet)is hecht het prima.
Wel elke as meten.
1 as per wagen.

Bedenk wel dat als je weerstanden gebruikt van ongeveer 20 kiloOhm je bij 20 wagens  nog maar 1 kiloohm tussen de rails hebt
Dat is pakweg 20 mA digitaalstroom ,de voeding en de melder moet dat wel kunnen leveren/verwerken
wim
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Gerolf op 13 december 2012, 11:28:39 AM
Citaat van: ysbeer op 13 december 2012, 11:16:47 AMBedenk wel dat als je weerstanden gebruikt van ongeveer 20 kiloOhm je bij 20 wagens  nog maar 1 kiloohm tussen de rails hebt
Dat is pakweg 20 mA digitaalstroom ,de voeding en de melder moet dat wel kunnen leveren/verwerken
Dat zou toch echt geen probleem mogen zijn. Een verlicht treinstel verbruikt héél wat meer.
Bij mij is elke as van een weerstand voorzien. Bij een lange sleep (100 assen) heb ik zo nog altijd maar 120 Ohm in totaal, dat is 100mA bij 12V. Je loc verbruikt veel meer.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 13 december 2012, 11:55:53 AM
Hoi Ronnie
Citaat van: thor op 13 december 2012, 10:17:37 AM
Bij de verwijzing naar de Piko website, kan ik niet opmerken of hun assen van een weerstand voorzien zijn.
Omwille de dikkere as tusseen beide wielen, past de Roco as niet in de voorziene houders bij sommige LS modellen, B-Models of Fleischmann wagonsen dergelijke.
Voorstaande omstandige uitleg is jullie uiteraard bekend,doch omwille van de volledigheid toch nog maar eens herhaald.
Graag adviezen of aanwijzingen aub.
Nee de Piko assen hebben die voorziening helaas niet.
Ik denk dat je dan toch de Roco assen zult moeten aanpassen op de bevestiging op de andere wagons.
Heb al eens een constructie gedacht die als volgt werkt:
Neem in een draaistel twee normale gelijkstroom assen en zet van één as het geisoleerde wiel aan de anderekant.
Neem nu een sleepkontakt op iedere as, in het midden geisoleerd en zet daar een weestand tussen.
Dan heb je ook een weerstand tussen de linker en rechter railstaaf.

Dit kun je ook realiseren met 2-assige wagons.

Het is gewoon maar een gedachte kronkel en ik weet niet of die in jouw situatie uitvoerbaar is.

Zie ook http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/stroomdetectie-van-wielen-bij-digitaal.html


grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Gerolf op 13 december 2012, 11:58:12 AM
In een draaistel met enkelzijdig geïsoleerde wielen kan het nog eenvoudiger:
Een gewone weerstand met zijn aansluitdraden "ophangen" over de twee assen.
De draadeinden wat krullen rond de assen geeft een beter contact, en zorgt ervoor dat de weerstanden op hun plaats blijven.
(één van de assen omkeren, zoals Bossie hierboven schreef)

Nog een andere mogelijkheid voor de iets te lange Roco-assen: Je aspotten wat uitboren  ;)
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 13 december 2012, 12:08:35 PM
Dank aan allen die reageerden op mijn topic, jullie adviezen waren meer dan welkom hoor!
We gaan één en ander eens uitproberen.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 13 december 2012, 12:36:28 PM
Citaat van: Gerolf op 13 december 2012, 11:58:12 AM
Een gewone weerstand met zijn aansluitdraden "ophangen" over de twee assen.
De draadeinden wat krullen rond de assen geeft een beter contact, en zorgt ervoor dat de weerstanden op hun plaats blijven.
(één van de assen omkeren, zoals Bossie hierboven schreef)
Ik had deze "oplossing" ook gezien.
(http://img441.imageshack.us/img441/2679/labberdepoepie.png)
In het deel van Nederland waar ik woon hebben we daar een kwalificatie voor, labberdepoepie, zeg maar niet zo best.
De draadjes van weerstande zijn van zacht koper dat slijt erg makkelijk.
En als dan zo'n weerstand aansluitdraad is doorgesleten dan heb je een ontsporing en die vind dan altijd plaats op die ene plek die je niet makkelijk kunt bereiken.
Vandaar mij voorstel om met een verenbronzen sleepkontakt en een weerstand het zelfde te doen.

Citaat van: Gerolf op 13 december 2012, 11:58:12 AM
Nog een andere mogelijkheid voor de iets te lange Roco-assen: Je aspotten wat uitboren  ;)
Ja dat is denk ik onder de gegeven omstandigheden het beste.

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 13 december 2012, 13:34:07 PM
Tja aspotten uitboren, dit is enerzijds een synoniem voor je wagons te beschadigen, laat staan de uitvoeringen van LS Models, waar ik merk dat ze metalen aspotten hebben geplaatst.
De oplossing met draad weerstand in het kader van slijtage, zoals jullie opmerken, bouwt inderdaad risico's in, alhoewel, hoe snel verslijt zo'n koperen draad....
Mogelijk is lakken de beste oplossing, een extra laagje lak aanbrengen is niet meteen een helse klus.
Mogelijk komt er nog iemand te voorschijn met de juiste geïsoleerde assen, cfr Roco?
Vreemd dat er geen fabrikanten zijn die deze assen aanbieden, in het huidige digitaal tijdperk zijn deze onmisbaar op een geautomatiseerde baan,toch ?
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 13 december 2012, 15:50:35 PM
Citaat van: thor op 13 december 2012, 13:34:07 PM
Mogelijk is lakken de beste oplossing, een extra laagje lak aanbrengen is niet meteen een helse klus.
Ik denk dat het aanbrengen van smd weerstanden het beste is, omdat de dikte van de laag lak meteen een veranderde weerstand geeft, en als je een smd weerstand gebruikt heb je in iedergeval bij iedere wagon een gelijke weerstand.
En dan maakt het niet uit of je hem op het geisoleerde wiel aanbrengt of dat je de truuk met de omgedraaide assen en sleepcontacten gebruikt.
Citaat van: thor op 13 december 2012, 13:34:07 PM
Vreemd dat er geen fabrikanten zijn die deze assen aanbieden, in het huidige digitaal tijdperk zijn deze onmisbaar op een geautomatiseerde baan,toch ?
Ja maar je kunt jezelf afvragen of een fabrikant die niets met automatisering van doen heeft, zich zelf daar wat van moet aantrekken.
Hij heeft geen financieel belang bij zo'n oplossing, maar wel de produktie kosten.

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 13 december 2012, 16:38:13 PM
Ja maar je kunt jezelf afvragen of een fabrikant die niets met automatisering van doen heeft, zich zelf daar wat van moet aantrekken.
Hij heeft geen financieel belang bij zo'n oplossing, maar wel de produktie kosten.


Klopt, maar ze leveren allemaal graag gedigitaliseerde locs, wagons voorzien van geluid doen hun intrede, en digitale centrales staan ook al op stapel bij sommige fabrikanten, om maar te zwijgen over de reeds bestaande......
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: eve op 13 december 2012, 16:50:35 PM
Roco 40187 : assen met ingewerkte weerstand. Maar : 9 mm wieldiameter en forse prijs...

Mijn voorkeur : SMD over de isolatie kleven van wiel naar as met secondenlijm. Bijwerken met geleidingslak (op basis van zilver) ipv. weerstandslak (op basis van koolstof).

Erik
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 13 december 2012, 17:00:24 PM
Citaat van: thor op 13 december 2012, 16:38:13 PM
Klopt, maar ze leveren allemaal graag gedigitaliseerde locs, wagons voorzien van geluid doen hun intrede, en digitale centrales staan ook al op stapel bij sommige fabrikanten, om maar te zwijgen over de reeds bestaande......
Ja inderdaad, maar LS-models, Fleischmann of B-models enz heb ik nog niet kunnen betrappen op een bezetmeldings toepassing of oplossing.
Terwijl andere fabrikanten daar wel aan doen.
Maar die leveren dan ook wel meer dan een aantal wagons en daar zit jouw probleem toch?
En dan hebben we ook nog het aloude probleem hoe houdt de maker van materieel zich aan de NEM standaard.
(http://img141.imageshack.us/img141/7296/image1ayx.png)
Wat ik uit jouw verhaal begrijp nemen jouw leveranciers het niet zo nauw met de maten U en X in bovenstaande tekening.
En dat is denk ik de kern van het probleem.

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Huugooke op 13 december 2012, 17:23:34 PM
Sta me toe hier even een domme opmerking te maken:
Ik heb het "schema" van die wielen eens bekeken. Volgens mij bestaat het geheel uit twee wieleenheden met een kort asje waartussen die weerstand is geklemd. Het geheel is verbonden met een isolerend buisje.
Hiervan moet de lengte toch eenvoudig aangepast kunnen worden.
Sterker nog: zoiets moet iedere handige Harry zelf kunnen bijeen knutselen.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: argilla op 13 december 2012, 18:45:08 PM
http://www.floodland.nl/aim/pdf/BMD16N.nl.pdf
voor fleismahnn, dus geschikt voor het merk en andere merken.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 13 december 2012, 20:33:25 PM
Citaat van: argilla op 13 december 2012, 18:45:08 PM
http://www.floodland.nl/aim/pdf/BMD16N.nl.pdf
voor fleismahnn, dus geschikt voor het merk en andere merken.
Het ging hier in deze thread over wielen, waarom dit nou?

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 13 december 2012, 20:46:10 PM
inderdaad, de bezetmelders staan er uiteraard allemaal, een massa zelfs .....
na alle kommentaren,waarvoor dank, ga ik bij nader inzien vooreerst van de gekregen voorstellen eens 'proeven'.
zowel de draad weerstanden,SMD's en lakken eens uitproberen op diverse wagons.
ben wel niet zo'n handige harry, zoals door één van de kommentatoren aangehaald, doch met wat geduld zaldat ook wel lukken zeker....
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 13 december 2012, 20:59:27 PM
Heb je ook een foto'tje van de gewraakte assen?
Of een site waar ze te bewonderen zijn?
grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 13 december 2012, 21:09:11 PM
Piet,
Een foto ervan heb ik niet, doch kijk op de site van Roco even als je wil, en zoek artikel 40186. Dat is de 'gewraakte' as.
Let op, als eerder vermeld, op de Roco wagons vanzelfsprekend geen enkel probleem met deze assen, ook op bvb een DMS rijtuig van LS Models functioneren deze probleemloos.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 13 december 2012, 21:17:29 PM
Nog een opmerking naar Hugoke, je bemerking was helemaal niet dom hoor.
Heb zonet die assen even uit elkaar gehaald, en aan één zijde kan ik perfect enkele tienden van een millimeter weghalen.
Ik hou je (jullie) op de hoogte.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 13 december 2012, 21:32:44 PM
Hoi Ronny,
ik vind alleen de weestands waarde van 18 ohm wat aan de lage kant.
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/14069/pr/wiederstands-radsatz.html
dat betekent dat er per as bijna 1 Amp gaat lopen bij 16 volt.

ik geloof nooit dat dat goed gaat.
Voor wat betreft het op maat maken, houd wel je flensafstand in de gaten.

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Gerolf op 13 december 2012, 21:36:44 PM
Dat zal wel een tikfout zijn. 18KOhm zal beter kloppen  ;)
Thor zal het allicht kunnen nameten  :)
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 13 december 2012, 22:12:46 PM
Citaat van: Gerolf op 13 december 2012, 21:36:44 PM
Dat zal wel een tikfout zijn. 18KOhm zal beter kloppen  ;)
Ik mag het hopen want anders is het wel een heel heftige detectie.
Citaat van: Gerolf op 13 december 2012, 21:36:44 PM
Thor zal het allicht kunnen nameten  :)
Kun je dat bevestigen Ronny?

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 december 2012, 23:49:13 PM
Volgens de catalogus van Roco is de weerstand 18 k Ohm. Er gaat per as dus ongeveer 1 mA lopen, en dat is genoeg voor detectie, want de grens ligt bij de meeste detectors rond 0,5 mA.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 14 december 2012, 09:23:30 AM
Roco as 40186 is inderdaad 18 kOhm, en is voldoende voor een spoordetectie. Geadviseerd wordt 10 tot 20 kOhm.
Althans dat leert mij toch technische pagina's gevonden op het internet. Let op, ik ben een leek wat elektronica betreft, daarom zoek ik op dit forum naar oplossingen en kan vermelden ondertussen toch al wat te hebben geleerd.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Huugooke op 14 december 2012, 09:56:18 AM
Hier zie je de constructie:
http://www.anw-modeltreinen.nl/ro_onderdelen-wielen-dc.htm
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 14 december 2012, 10:29:15 AM
dank je wel Hugo voor de informatie.
zoals ik kan opmerken zijn de weerstand voorziene wielen allen, 24,75 mm breed op 11 mm of 9 mm wielhoogte.
je eerdere opmerking een stukje van de as af te vijlen, gaat probleemloos ..... enkel goed opletten dat de weerstandjes er niet uitvallen !!!
heb dit geprobeerd bij een Fleischmann wagon en ja, nu rolt deze voortreffelijk.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Gerolf op 14 december 2012, 10:45:05 AM
Citaat van: thor op 14 december 2012, 10:29:15 AMnu rolt deze voortreffelijk.
Ook over wissels? Je wielflenzen staan nu immers dichter bij elkaar ...
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 14 december 2012, 10:57:55 AM
Een terechte opmerking Gerolf, daar had ik al rekening mee gehouden.
Het is een kwestie van enkele tienden van een millimeter weg te vijlen.
Eerste tests biij het nemen van wissels met betrokken wagon, levert geen probleem op, i.e. sleep van  8 wagons waarvan laatste met weerstand as.
Doch opletten is hier de boodschap, bij een B-Models graanwagon lukt het niet zo best, na ingreep (lees: afvijlen) blijft deze 'piepen' in de bochten.
In dit laatste geval durf ik trouwens niet meer afvijlen dan al is gebeurt, omwille van jouw opmerking.
Bij dergelijk voorkomen zal ik me moeten wenden tot een andere toepassing ifv spoordetectie, bvb draad weerstandjes.
Wederom dank voor je kommentaar.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 14 december 2012, 11:13:56 AM
Citaat van: thor op 14 december 2012, 10:57:55 AM
Doch opletten is hier de boodschap, bij een B-Models graanwagon lukt het niet zo best, na ingreep (lees: afvijlen) blijft deze 'piepen' in de bochten.
Is dat niet doordat de afstand die het buitenste wiel af zou moeten leggen groter is dan de afstand die het binnenste wiel aflegt?
Eén van de wielen zal slippen of doorslaan.
Ik heb een Artitec DE-I die gaat ook krijsend door de bocht, maar daar is weinig aan te doen.
Terwijl de Artitec DE-II de zelfde onderstellen heeft en die hoor je niet.
grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 december 2012, 11:32:47 AM
Als je een stukje van de as afvijlt, dan komen de wielen te dicht bij elkaar. Volgens de nieuwste versie van de norm moet de B-maat minstens 14.4 mm zijn, en dat haal je niet meer als je de as afvijlt. Je zal dan ook de wielen op de as iets naar buiten moeten schuiven.

Even een zijsprongetje naar de Artitec DE-1 en -2: krijsen wordt meestal veroorzaakt door de stroomafnameveertjes die tegen de binnenkant van de wielen drukken. De oplossing is: smeren. Maar dan heel weining. Met een wattenstaafje of doekje waarop 1 druppeltje olie over de binnenkant van alle wielen gaan en dan is het krijsen meestal over.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 14 december 2012, 11:46:58 AM
Klaas je opmerking klopt, ik had dienaangaande al een verwijzing gemaakt op mijn vorig antwoord op dit forum, voorzichtig is geboden m.b.t. deze ingreep.
groeten
:)
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Huugooke op 14 december 2012, 12:31:48 PM
Wat Bossie terecht opmerkt: dat was me ook even ontgaan. Die wielstellen hebben geen differentieel, het buitenste wiel (in een bocht) moet dus in theorie sneller beginnen draaien dan het binnenste. Extreem is dat niet, maar de boel wringt, het kan tot "piepen" leiden.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 14 december 2012, 13:30:39 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 14 december 2012, 11:32:47 AM
Even een zijsprongetje naar de Artitec DE-1 en -2: krijsen wordt meestal veroorzaakt door de stroomafnameveertjes die tegen de binnenkant van de wielen drukken. De oplossing is: smeren. Maar dan heel weining. Met een wattenstaafje of doekje waarop 1 druppeltje olie over de binnenkant van alle wielen gaan en dan is het krijsen meestal over.
Had ik ook als tip gekregen, maar het ging bij mij niet over.
Maar weer on-topic.

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Gerolf op 14 december 2012, 15:29:58 PM
Citaat van: Huugooke op 14 december 2012, 12:31:48 PMhet buitenste wiel (in een bocht) moet dus in theorie sneller beginnen draaien dan het binnenste. Extreem is dat niet, maar de boel wringt, het kan tot "piepen" leiden.
Hhm ... dan zouden alle modelspoorwagens moeten piepen in scherpe bochten, want geen enkel spoorwiel heeft een differentieel.
Dat loopverschil wordt normaalgesproken opgevangen door het tapse loopvlak.
Als de zaak piept, ligt dat meer waarschijnlijk aan andere wrijving: in de aspotten, aan stroomafnemers, andere zaken die de wielen raken (trapjes bijvoorbeeld), ...
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Huugooke op 14 december 2012, 16:45:13 PM
Citaat van: Gerolf op 14 december 2012, 15:29:58 PM
Citaat van: Huugooke op 14 december 2012, 12:31:48 PMhet buitenste wiel (in een bocht) moet dus in theorie sneller beginnen draaien dan het binnenste. Extreem is dat niet, maar de boel wringt, het kan tot "piepen" leiden.
Hhm ... dan zouden alle modelspoorwagens moeten piepen in scherpe bochten, want geen enkel spoorwiel heeft een differentieel.
Dat loopverschil wordt normaalgesproken opgevangen door het tapse loopvlak.
Als de zaak piept, ligt dat meer waarschijnlijk aan andere wrijving: in de aspotten, aan stroomafnemers, andere zaken die de wielen raken (trapjes bijvoorbeeld), ...

Uiteraard allemaal een kwestie van schaal: bij een trapauto wordt (werd) meestal maar één achterwiel aangedreven. Op H0 schaal is dat uiteraard een heel klein verschil, en tenslotte slipt dat allemaal, maar toch: het is een hindernis. Tot piepen en steunen moet dat normaal niet leiden, maar "wringen" doet het wel.
Als ik de (grote) tram door sommige bochten hoor gaan...
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 december 2012, 17:01:20 PM
Citaat van: Gerolf op 14 december 2012, 15:29:58 PM
Dat loopverschil wordt normaalgesproken opgevangen door het tapse loopvlak.
In het grootbedrijf wel, maar op een modelspoorbaan zijn de boogstralen zo klein dat het tapse loopvlak het verschil niet meer kan opvangen. Elk wielstel zal dus slippen in de boog.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 14 december 2012, 20:47:09 PM
Ik vind het een beetje jammer om in deze thread zo off-topic door te gaan, maar het probleem met de DEI en DEII is volgens mij de wielbasis van de draaistellen van de DE modellen.
(http://img201.imageshack.us/img201/8582/img2446d.jpg) (http://img339.imageshack.us/img339/8238/img2446bx.jpg)
Dat scheelt meer dan 12mm dat de assen van de DE verder uit elkaar geplaatst zijn.
En als de wielen in één stel zoveel verder uit elkaar staan dan moet dat wringen ten op zichte van de normalere afstand.

grt Piet.
P.S. misschien kan een van de beheerders dit draadje splitsen, zodat de spoordetectie en het wringen niet storend door elkaar lopen.
Ik weet het ik ben er zelf over begonnen, mea culpa!
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: C.B. op 15 december 2012, 01:21:09 AM
Ik hou het zelf simpel en niet al te duur.
Met secondenlijm kleef ik een SMD weerstand van 15kΩ op de geisoleerde wielas, en met zilverlak maak ik de verbinding.
Ik heb 50€ betaald voor 1000 SMD weerstanden.
Op elke buitenste as van een wagen komt zo'n SMD detectieas.

(http://www.cb-fotorail.net/2012%20TT/Roco%2066621%20Sgns%2001.jpg) (http://www.cb-fotorail.net/2012%20TT/Roco%2066621%20Sgns%2002.jpg)

Op linkse foto zie je hoe dit gedaan is , ... op de rechtse foto heb ik zelf sluitplaatjes gemaakt , en een koppelingsbeugel met remslang toegevoegd op de Roco Sgns wagen doordat de koppeling was afgebroken.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: ysbeer op 15 december 2012, 13:16:21 PM
Nog nooit een wagen of lok horen piepen.
Hoe zou dat nu toch komen.

En je kunt toch beter wat knutselen dan assen te kopen van 8 euro de twee,bij honderd wagens is dat 400 euro.
Kunt je leuker dingen voor doen.
Bij bloktreinen (die zelden uit uit elkaar gaan)doe ik alleen de eerste en de laatste wagen.
Zolang de laatste wagen in het blok zit is het blok niet leeg.
wim
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 15 december 2012, 17:54:51 PM
als eerder al vermeld, een leek zijn de inzake elektronica, volgende vraag vermits vandaag heb ik SMD weerstandjes aangeschaft om eens uit te proberen, alsook geleidende zilverlak (best duur), maar ja.
de eigenlijke vraag, welke zijde van de SMD wordt tegen het wiel gekleefd, of speelt dit geen rol ?
wat de lak betreft heb ik begrepen deze spaarzaam aan te brengen, klopt dit ?
alvast mijn dank voor de reakties.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 15 december 2012, 18:05:03 PM
Hoi Thor,
De weerstanden zijn niet polariteits gevoelig het maakt dus niets uit welke kant je aan de as of het wiel doet.
De hoeveelheid zilverlak, is niet elangrijk als je maar een goede verbinding hebt.
Dus met een universeelmeter even meten voor je de wielen weer monteert.
Als je de waarde van de SMD tussen de wielen meet heb je voldoende lak gebruikt.
Is de waarde significant hoger dan heb je te weinig gebruikt, want ook ze lak heeft een weerstand.

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 15 december 2012, 18:09:47 PM
Dank voor de snelle reaktie Piet, ..... en welke waardes moet ik kunnen aflezen bij de metingen ?
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Huugooke op 15 december 2012, 18:19:35 PM
je kan dat ook solderen...eerst de SMD vastplakken (dat is pas "gepriegel"). Een veel zekerdere, goedkopere en consequente verbinding.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 december 2012, 19:11:50 PM
Citaat van: thor op 15 december 2012, 18:09:47 PM
..... en welke waardes moet ik kunnen aflezen bij de metingen ?
De waarde die op de smd staat.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Huugooke op 15 december 2012, 20:43:11 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 15 december 2012, 19:11:50 PM
Citaat van: thor op 15 december 2012, 18:09:47 PM
..... en welke waardes moet ik kunnen aflezen bij de metingen ?
De waarde die op de smd staat.
Misschien toch even uitleggen : als je het kan lezen zonder loupe natuurlijk!
En er zijn verschillende systemen!
De eerste twee getallen zijn de waarde die je moet vermenigvuldigen met 1O tot de macht van het tweede getal! Simpel toch? ;D
Tenzij er een "R" in het midden staat, dan is dat de komma

dus: 1R8 is 1,8 ohm

staat er 180 dan is het 18 vermenigvuldigd met 10 tot de nulde macht, en dat is 1, dus 18 maal 1 is 18 ohm (en geen 180!)
dus 18000 of 18 kilo ohm is 183

als je het wil nalezen:
http://www.hobby-hour.com/electronics/smdcalc.php

condensatoren hebben zelden een opdruk.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: C.B. op 15 december 2012, 21:02:13 PM
Citaat van: thor op 15 december 2012, 17:54:51 PM
als eerder al vermeld, een leek zijn de inzake elektronica, volgende vraag vermits vandaag heb ik SMD weerstandjes aangeschaft om eens uit te proberen, alsook geleidende zilverlak (best duur), maar ja.

Vind u?  ;)
Ik heb 9€ betaald voor een potje zilverlak en 50€ voor 1000 SMD weerstanden ... dat is toch niet veel , zeker als je een vergelijking maakt als je assen aanschaft waar een weerstand in zit. Ongeveer 8€ voor 2 asjes.
(ik deel dus de meing van Ysbeer. ;))

Dat vastkleven van een SMD weerstand is nu toch niet zo moeilik , ik had dit ook nog nooit niet gedaan , en met een pincet kom je al heel ver.  ;)
Ik doe eerst een druppeltje secondenlijm (mijn potje is voorzien van een klein borsteltje , en te koop in alle doe het zelf winkels) tussen het wiel dat geisoleerd is van de as en daarna met een gewoon pincetje neem ik de SMD weerstand en plak ik die op de wiel/as zoals de bovenstaande foto.
Dan strijk je zilverlak op beide uiteinden van de SMD weerstand zodat langs ene kant contact gemaakt kan worden met het wiel , en de andere kant met de as.
Dan de weerstandsmeter erover op beide wielen en als deze weerstandwaarde gemeten wordt , is alles ok.  ;)

Nu ja er zijn uiteraard nog andere manieren , dus dit is niet de enige oplossing , uiteraard.  ;)

Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 15 december 2012, 21:10:19 PM
Ben al zover dat enkele SMD's zijn aangebracht, kleven en lakken lukt me wel hoor.....
De prijs van de zilverlak, Bison Elektro, is 37,50 €, da's toch niet weinig....
Op internet vindt je hem nog duurder, 43,75 € daarstraks al opgemerkt.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 15 december 2012, 21:35:44 PM
Op 2 wagons SMD aangebracht, detectie werkte even doch even later viel signaal weg....
Heb SMD's van 10 ohm gekocht, had misschien beter 20 ohm genomen ?
Iemand advies ? Op vernoemde wagons een 2de SMD kleven?
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 15 december 2012, 21:43:34 PM
Citaat van: thor op 15 december 2012, 21:35:44 PM
Heb SMD's van 10 ohm gekocht, had misschien beter 20 ohm genomen ?
Er is hier toch regelmatig over 18kilo ohm gesproken waarom heb jij dan een factor 2000 kleiner.
Met als gevolg dat er een 2000x hogere stroom gaat lopen?
Zelfs in je eigen bericht #33 heb je het over die waarde.

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 15 december 2012, 21:54:14 PM
weet ik Piet, heb genomen wat men me kon bezorgen, zal andere winkel moeten opzoeken.....
had inderdaad 18 Ohm gevraagd, doch ....
dus terug naar AF.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: doomslu op 15 december 2012, 22:20:48 PM
Citaat van: thor op 15 december 2012, 21:54:14 PM
....
had inderdaad 18 Ohm gevraagd, doch ....
...
Ronny, het moet KILO Ohm zijn. 10 à 20 KILO Ohm. Dat is een héél groot verschil...
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 16 december 2012, 00:40:02 AM
Citaat van: thor op 15 december 2012, 21:54:14 PM
weet ik Piet, heb genomen wat men me kon bezorgen, zal andere winkel moeten opzoeken.....
had inderdaad 18 Ohm gevraagd, doch ....
dus terug naar AF.
Kijk eens op de site van Conrad.nl
Daar kosten ze 0.11 per stuk en als je ze per 10 bestelt 0.10 , per 100 zelfs 0.09
lijkt me een redelijke prijsstelling.

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 16 december 2012, 08:58:37 AM
kwestie van volledig te zijn Piet, heb je toevallig ook een referentie nummer van de betrokken SMD, zou het een pak makkelijker maken voor mij als leek.
al doende leert men, nietwaar ?
alvast mijn dank voor je medewerking, ook aan alle anderen voor hun reakties op mijn vragen.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 16 december 2012, 09:50:16 AM
Hoi Thor,
ik bedoel deze
(http://img59.imageshack.us/img59/8151/weerstand.png)
15Kohm
Bestnr.: 446403 - 89   [Fabrikantnummer: 091475FTD] van Conrad kost 0.09 € per stuk en 0.07€ per 100 st.

deze zijn zelfs nog goedkoper.
grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Huugooke op 16 december 2012, 09:54:27 AM
...en dan heb ik nog wel zo'n duidelijke uitleg gegeven over hoe je de waarde moet aflezen. ;)
Er moet dus "183" op staan.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: PietB op 16 december 2012, 10:00:25 AM
Citaat van: Huugooke op 16 december 2012, 09:54:27 AM
...en dan heb ik nog wel zo'n duidelijke uitleg gegeven over hoe je de waarde moet aflezen. ;)
Er moet dus "183" op staan.
Prima dat je daar nog even op wijst Hugo!
Ik heb er nog over getwijfeld om het plaatje niet te plaatsen.
Dat wordt van mijn kant zeker gewaardeerd, maar ik kon in de Conrad Webgids geen andere afbeelding vinden dan dit.
Ik begrijp ook niet waarom Conrad dat doet, een afbeelding plaatsen die niet van het bijbehorende product is.
Het zal wel een reden hebben.

grt Piet.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Gerolf op 16 december 2012, 10:12:49 AM
0603 is wel een erg klein formaat van smd voor dit doel. (1.5 x 0.75 mm )
Dat mag gerust dubbel zo groot zijn (1206) - werkt een stuk gemakkelijker, en is nog klein genoeg.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: thor op 16 december 2012, 10:22:06 AM
OK Gerolf dat cijfer 1206 had ik inderdaad eerder al ergens gelezen(NL project N), doch dat cijfer 183 waarnaar Hugo verwijst, is me onduidelijk. Enige vingerverwijzing indien mogelijk?
Piet, jouw screenshot welk je me toestuurde, is dan niet voor de volle 100% korrekt?
Lu, dank voor je verwijzing naar 18 Kilo Ohm.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: Gerolf op 16 december 2012, 10:28:03 AM
183 gaat over de weerstandswaarde: de eerste twee cijfers gewoon te lezen, het derde is het aantal "nullen", dus 183 betekent 18000, oftewel 18k
... en voor je bezetmelding zijn 183, 153 of 123 dus goed bruikbaar  ;)
0603, de afmetingen, is te lezen in twee blokjes van twee cijfers, en slaat op zoveel honderdsten van een inch/duim (=2.54cm, 1/100=0.254mm)
dus 06 x 0.254 = ongeveer 1.5mm, 03=0.75, 12=3mm
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: jelle op 03 februari 2013, 00:38:27 AM
En het kan nog wel wat goedkoper.

Bij Conrad:
geleidende lijm: nr 588328
SMD weerstanden, bv: nr 436583  (€0,02 per stuk)

De suggestie eerst met secondenlijm vastzetten en pas daarna met de geleidende lijm aan de slag is een hele goede. Dat ga ik ook eens uitproberen.

Jelle.
Titel: Re: spoordetectie
Bericht door: knibbelknabbel op 03 februari 2013, 09:50:06 AM
Citaat van: C.B. op 15 december 2012, 21:02:13 PM
Citaat van: thor op 15 december 2012, 17:54:51 PM
als eerder al vermeld, een leek zijn de inzake elektronica, volgende vraag vermits vandaag heb ik SMD weerstandjes aangeschaft om eens uit te proberen, alsook geleidende zilverlak (best duur), maar ja.

Vind u?  ;)
Ik heb 9€ betaald voor een potje zilverlak en 50€ voor 1000 SMD weerstanden ... dat is toch niet veel , zeker als je een vergelijking maakt als je assen aanschaft waar een weerstand in zit. Ongeveer 8€ voor 2 asjes.
(ik deel dus de meing van Ysbeer. ;))

Dat vastkleven van een SMD weerstand is nu toch niet zo moeilik , ik had dit ook nog nooit niet gedaan , en met een pincet kom je al heel ver.  ;)
Ik doe eerst een druppeltje secondenlijm (mijn potje is voorzien van een klein borsteltje , en te koop in alle doe het zelf winkels) tussen het wiel dat geisoleerd is van de as en daarna met een gewoon pincetje neem ik de SMD weerstand en plak ik die op de wiel/as zoals de bovenstaande foto.
Dan strijk je zilverlak op beide uiteinden van de SMD weerstand zodat langs ene kant contact gemaakt kan worden met het wiel , en de andere kant met de as.
Dan de weerstandsmeter erover op beide wielen en als deze weerstandwaarde gemeten wordt , is alles ok.  ;)

Nu ja er zijn uiteraard nog andere manieren , dus dit is niet de enige oplossing , uiteraard.  ;)

Goeie tip! Ga ik binnenkort eens uitprobben :D