Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => KISS en andere simpele elektronica => Topic gestart door: conducteur op 08 november 2012, 17:52:43 pm

Titel: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: conducteur op 08 november 2012, 17:52:43 pm

In de les elektriciteit gaat het momenteel over de werking van een transformator. Uit nieuwsgierigheid eens wat opgezocht:


Transfo's van modeltreinfabrikanten zijn eigenlijk erg duur. Gisteren eens een handvol wat transformatoren van modeltreinen vergeleken, en na 'onderzoek' blijkt dat de gemiddelde prijs voor een zo'n transfo €1.37/VA is.  Als je dat zou vergelijken met de prijzen voor een ringkerntransformator kom je veel duurder uit. (prijs ringkerntransfo =0.45€/VA).


Is zo'n transfo veilig om te gebruiken onder een treinbaan, gezien daar geen elektronische beveiliging in zit? Is dat zelf te 'maken', zodat je niet elke keer dat glaszekeringetje moet vervangen, of toch maar enkel met glaszekering werken?
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Huugooke op 08 november 2012, 18:14:56 pm
ik heb het hier elders al eens gezegd: zelfbouw is veel en veel goedkoper. Met die commerciële transfo's heb je natuurlijk garantie, en als je baan afbrandt, of je geraakt geëlektrocuteerd, dan zal de verzekering waarschijnlijk de fabrikant aansprakelijk kunnen stellen. Bij zelfbouw is het risico voor jou. Alleen als je weet wat je doet is dat te riskeren.
Er zijn ook alternatieven voor zo'n modeltreinvoeding, even veilig. Maar ook hier weer: als de fabrikant "oneigenlijk gebruik" kan bewijzen heb je weer eens geen been om op te staan.
Die glaszekering waarover je spreekt moet nauwkeurig berekend worden. Aan de secundaire kant kan een thermisch-magnetische zekering komen, die je met de hand kan resetten, maar ook die moet perfect berekend worden!
Je zal dit wel leren in school waarschijnlijk?
Als je niet weet wat je doet: afblijven en de volle pot betalen! Elektrische fouten zijn de grootste oorzaak van brand!
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: bellejt op 08 november 2012, 18:33:15 pm
ik heb hier een ringkerntrafo van 350 VA/2 X 15 volt in gebruik.Is hartstikke veilig als je die goed bevestigd en aansluit.Ik heb de voeding van Huub Maaskant gemaakt.Vijf verschillende kringen apart afgezekerd met glaszekering.En hoofdzekering van 15 ampere.Huub gebruikt ze ook al jaren en heeft ook geen problemen.De transfo vertoont zelfs geen tekenen van warmte want die kan eigenlijk 20 ampere aan.Als je er dan maar 12 van gebruikt heb je nog genoeg reserve.
Die transfo's kun je regelmatig bemachtigen tegen dumpprijzen.Ik heb 10 euro/stuk betaald.Heb er nog eentje op reserve.
PS :ik heb 3 kringen van 5 ampere glaszekering en 2 kringen van 3 amp glaszekering.Die gaan er zelfs vrij vlug door als je een kortsluiting hebt.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: PietB op 08 november 2012, 18:52:36 pm
Als je werkelijk een goede trafo / voeding wilt hebben bouw dan deze eens na.
http://www.funkyrail.nl/fr-tips-stroom.htm
Is gebaseerd op de door bellejt genoemde voeding van Huib Maaskant.

grt Pieter.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Havoc op 08 november 2012, 19:54:43 pm
Sorry, maar die voeding uit de laatste link nooit nabouwen!!!! Daar staat 230V op printbanen met veel te weinig scheiding tussen. Gewoon onveilig. Ook zaken als wikkelingen bij aanbrengen zijn totaal niet verantwoord. En dan een 1/2W weerstandje met 325V over...

Conducteur, je vergelijkt wel natuurlijk de prijs van een "naakte" ringkern met een transfo in een doos, snoeren, connectoren, verpakking, etiketten etc. En vooral niet vergeten: keuringen. Dat laatste is een serieuse hap die vaak vergeten wordt. Zelfbouw is misschien iets goedkoper maar het verschil is niet zo groot meer als je alles in rekening brengt.

Een andere optie is bvb eens gaan kijken in een electronicazaak naar eenvoudige "labovoedingen". Als je er geen moet hebben met veel toeters en bellen dan valt de prijs nog mee. En je hebt alles direct ingebouwd, getest, zekeringen etc.

Als je toch met een ringkern aan de slag wil dan is er 1 zaak die je nooit mag doen en dat is de transfo zo vastmaken dat je een kortgesloten wikkeling vormt. Dus bvb een ijzeren beugel rond de kern die dan in een metalen plaat wordt geschroefd. Altijd de bijgeleverde bevestiging gebruiken, eventueel enkele extra nylon tie-wraps. En oppassen als je behuizing nipt is dat die bout in het midden van de transfo niet tegen het deksel komt want dan kan de behuizing een kortsluitwikkeling vormen.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: conducteur op 08 november 2012, 20:11:42 pm
Het is inderdaad meer dan eens een lampje of een sein aansluiten, enerzijds heb je 230volt en aan de secundaire heb je mogelijke enkele ampère stroom vloeien, en dan is het belangrijk dat beveiliging van je transfo goed gedaan is.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Huugooke op 08 november 2012, 20:35:34 pm
Dat idee van die labvoeding is niet slecht, maar die zijn in vergelijking wel duur.
Het is een slecht idee om een heel zware transfo te gebruiken met één zekering voor alles.
Als het is gezekerd met 15A en ergens treed een verlies op  (geen echte kortsluiting maar een zware belasting) , een verbruik van laat ons zeggen 10A, dan kan op die plaats brand uitbreken zonder dat de zekering het begeeft.
Beter is een structuur zoals in huis: met verschillende, apart verzekerde kringen.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Havoc op 08 november 2012, 20:54:17 pm
Prijzig? Even bij Conrad gaan piepen: VOLTCRAFT FSP 1225 (512055). Geeft 12V/25A voor 115 euro (+verzend). Die komt in een behuizing, met zekeringen, gelijkgericht, schakelaars, keuringen. Dat is dan iets meer dan 0.38 euro/W. Ik denk dat zoiets zelf maken even duur uitkomt.

Je moet dan zelf een doos maken met de verdeling in kringen, maar dat is een iets gemakkelijkere en vooral veiligere manier van werken. Zeker als je niet de kennis/ervaring hebt om met netspanning te werken. Je zit dan wel vast aan 12V. Maar voor modelspoor lijkt me dat niet zo'n probleem.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Huugooke op 08 november 2012, 21:21:28 pm
Juist! maar ik dacht aan de regelbare.
Maar mijn argument blijft staan: 25A loslaten op de bedrading van bijvoorbeeld de verlichting van een gebouwtje: gloeiend effect verzekerd!
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: janieburton op 09 december 2015, 22:10:40 pm
Was even aan het snuisteren en vond het een interessant draadje

Heb een vraag bij het volgende citaat:

Maar mijn argument blijft staan: 25A loslaten op de bedrading van bijvoorbeeld de verlichting van een gebouwtje: gloeiend effect verzekerd!

Ik kan verkeerd zijn maar ik dacht dat het verbruik, hier spreekt men over de verlichting, die Ampère doet stijgen.

Ttz: als er geen verbruik is, dan is de Ampère toch nul of niet.

vb: 1 loc motor trekt 0,5A dan staat er toch maar 0,5A op de baan, 2 loc motors aan 0,5A elk dan zal de trafo toch maar 1A leveren of gaar hij dan zijn vol vermogen leveren, hier in het citaat 25A
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Huugooke op 09 december 2015, 22:19:08 pm
Dat is even buiten context geplaatst Janie :)
Het gaat er over dat het gevaarlijk is om een dun draadje (van bijvoorbeeld een lampje in een gebouw) aan te sluiten op een ringleiding die 25A kan leveren. Bij kortsluiting smelt dat draadje en kan zo brand veroorzaken.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: janieburton op 09 december 2015, 22:26:00 pm
Dat is even buiten context geplaatst Janie :)
Het gaat er over dat het gevaarlijk is om een dun draadje (van bijvoorbeeld een lampje in een gebouw) aan te sluiten op een ringleiding die 25A kan leveren. Bij kortsluiting smelt dat draadje en kan zo brand veroorzaken.

Dat is volkomen logisch ivm het draadje van een lampje. De draad moet aangepast zijn aan de A die de trafo kan leveren

Maar indien er geen kortsluiting is en er ook geen verbruik is dan staat op de uitgang van de trafo 0A of niet
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Huugooke op 09 december 2015, 22:38:32 pm
De juiste uitdrukking is: er loopt geen stroom door de draden als er geen belasting op staat. De spanning staat er wel op.
Soms vergelijkt men dat (heel slecht) met een waterkraan. Er staat druk op (spanning) maar loopt pas water (stroom) als je de kraan opendraait (schakelaar)
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: janieburton op 09 december 2015, 22:59:32 pm
Dank je.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: bellejt op 09 december 2015, 23:22:42 pm
wie zet er nou 25 A op een ringleiding ? Tenzij je de kamer wil verwarmen.Gewoon de voeding van Huub nabouwen en de aparte kringen afzekeren op 4 à 5 ampere.Met glas of automatische snelle zekeringen.Beter verschillende ringleidingen aanleggen met minder amperage.Ik heb de mijne allemaal op 15 V 4 amp en vandaar ga ik met schakelingetjes van 5 euro (of minder)  naar de benodigde spanning (5- 15 V).Met een autozekeringetje ervoor en ledje parallel over deze zodat ik zie of het zekeringetje defect is.Geen enkel gevaar.
PS : voor mijn baanbesturing heb ik op het hoofdtraject een booster van ESU 8 amp met een ringeleiding eraan van 2.5 mm carré en je kan niet geloven hoe snel die afschakeld bij korstsluiting.Zelfs een draadje van 0.14 mm heeft niet de tijd kapot te gaan.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Huugooke op 09 december 2015, 23:34:28 pm
Daar ging het hier ook over, Johnny. Niet zomaar klakkeloos een lijn met groot vermogen installeren zonder veiligheden.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Ben op 10 december 2015, 06:34:15 am

PS : voor mijn baanbesturing heb ik op het hoofdtraject een booster van ESU 8 amp met een ringeleiding eraan van 2.5 mm carré en je kan niet geloven hoe snel die afschakeld bij korstsluiting.Zelfs een draadje van 0.14 mm heeft niet de tijd kapot te gaan.


Daar zit dus een denkfout, de booster zal afschakelen als de 8A bereikt wordt.

Maar wat doet de booster als er 7,9A gaat lopen? Niet afschakelen dus en in theorie zal die 7,9A door het 0,14 mm kunnen draadje lopen. Daar is een 0,14 draadje niet tegen bestand met dus gevaar voor warmteontwikkeling en brand.

Voldoende draaddikte dient altijd 2 doelen: er treedt afhankelijk van de draaddikte altijd spanningsverlies op wat je wilt beperken en de daad dient bestand te zijn tegen de maximale stroomsterkte die mogelijk KAN lopen.

Gr, Ben.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Huugooke op 10 december 2015, 09:13:22 am
Dat is inderdaad het punt dat ik wou maken, Ben
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: janieburton op 10 december 2015, 15:16:18 pm
vandaar ga ik met schakelingetjes van 5 euro (of minder)  naar de benodigde spanning (5- 15 V).Met een autozekeringetje ervoor en ledje parallel over deze zodat ik zie of het zekeringetje defect is.Geen enkel gevaar.

Kan je me het schema bezorgen van dat "schakelingje" en het schema van de zekering met led?
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 december 2015, 15:50:57 pm
Janie, ik weet niet welk schakelingetje bellejt bedoelt, maar het antwoord op je tweede vraag staat hier: http://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm)
Groene led staat over de uitgang, en brandt als alles in orde is. Rode led staat over de zekering, en brandt als de zekering door kortsluiting of overbelasting is geploft.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: bellejt op 10 december 2015, 16:22:12 pm
dat schakelingetje koop ik in China en heb er dus geen plan van.Voor de prijs kan je het zelf niet maken.Heb grote versies en kleine versies naargelang het aantal huisjes,lichtmasten ofzo ik er op aansluit.

voor de grotere : zie ebay zoek  LM317 In DC or AC 4V-30V Out DC 2.5V-27V 1A Converter
voor de kleinere: idem zoek LM317 DC-DC Converter

linkjes :

http://www.benl.ebay.be/itm/370412358224?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

http://www.benl.ebay.be/itm/1pcs-LM317-DC-DC-Converter-Buck-Power-Module-Adjustable-Linear-Regulator-/251892040029?hash=item3aa5ef815d:g:KkEAAOSwEeFVEiw4
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 december 2015, 16:38:35 pm
Dat zijn lineaire regelaars. Als je daarmee van 15V naar 5V gaat sta je 2/3 van je vermogen op te stoken in warmte.
Het lijkt me dan zinniger om schakelende voedingen aan te schaffen die met weinig verlies direct de benodigde spanning leveren.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: bellejt op 10 december 2015, 16:43:38 pm
voor de verlichting met leds voldoen ze prima.Verbruiken mss wel wat meer maar ga dan geen massa's euros uitgeven aan voedingen en overal stopkontakten bijzetten.Ofwel moet je voor elke spanning een ringleiding aanleggen.Nu zet ik er eentje (of 2 ) per dorp/stad en heb de nodige spanningswaarde.Makkelijk en goedkoop.moet je niet telkens weerstandswaardes bereken.En die weerstanden zijn ook verwarmers.Maar we wijken af :)
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Huugooke op 10 december 2015, 17:47:02 pm
Of de allesetende LED! Zie draadje!
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: bellejt op 10 december 2015, 18:03:08 pm
die heb ik ook hier hoor hugo :)
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: dani op 10 december 2015, 19:24:58 pm
kijk, dergelijk topics doen een mens eens nadenken en stilstaan bij bepaalde dingen....

... en kosten mij meestal ook geld.

Ik ben beginnen nadenken over het geklungel met van die industriële voedingskes die hier zo "open" op de tafel liggen te zoemen, en de "wall wart" adaptertjes van 5,6, 12 Volt die ik vaak gebruik voor testen.  En de risico's er aan verbonden.     Als resultaat ben ik hier op uit gekomen voor mijn testen en "ontwikkeling" en zijn ze dan ook in bestelling :

http://www.conrad.be/ce/nl/product/094001/

http://www.conrad.be/ce/nl/product/068864/

Nu niet meteen de voedingen die je gaat inzetten als stroomverzorging voor de treinenbaan maar wel handig als je regelmatig experimenteert.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: raf op 10 december 2015, 20:44:16 pm
zelfbouw ringkern

de secundaire was gewikkeld en ik heb dus 5 keer 14 volt 25 amp
en een keer 20 volt ook 25 amp
en daar kun je dus inderdaad mee lassen
bij die ringkern waren twee rubbers en twee deksels die je met een centrale bout moest bevestigen
alu doos er bij om hem in te zetten en een doorvoer naar buiten voor de 220 voeding
dan zelf vooraan 5 rode en 6 zwarte stekkers
en dan 1 gele voor de 20 volt
er komt dus AC spanning uit de box
de zekering op de 220 is zo eentje dat je in de box monteert en er uit kunt draaien
heel de zaak moet nog geplaatst worden maar dat begint maar eerst wanneer mijn baan meer van elektronica voorzien word
elke print heeft zijn eigen LS 7805 om de pic's van 5 volt te voorzien

gr raf
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 december 2015, 21:06:28 pm
Raf, als ik goed tel heb je dus bij elkaar 150 ampere? Waar heb je dat allemaal voor nodig?
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: raf op 10 december 2015, 21:18:32 pm
waarom moet je die op tellen
da vind ik dus zo stom hé steeds bij elkaar tellen van waardes die voor verschillende doeleinden gebruikt worden
je telt toch in je auto ook alle motoren die er in zitten niet bij elkaar op om de pk's te berekenen hoop ik

3 zijn er voor de baan + die 20 volt om te schakelen
de andere 2 zijn voor de rest op de baan qua verlichting en andere accessoires
8X4X8 meter is wel een heel stukje baan hé wat ik heb liggen als het klaar is

gr raf 
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 december 2015, 21:27:21 pm
Laat ik het dan anders stellen. Bij elkaar heb je 2250 VA. Zelfs voor zo'n grote baan lijkt me dat een enorme overkill.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: raf op 10 december 2015, 21:53:27 pm
het is niet zo dat die trafo 2250 VA ook gebruikt
als ik van die trafo nu maar 100 VA gebruik dan gaat hij de rest niet verstoken aan warmte dacht ik
en ik heb zeker genoeg daar aan want ik gebruik die ook om weerstand te solderen als ik boven bezig ben
daarmee kun je mooi dikke stukken messing op dunnere stukjes solderen zonder dat die los komen door de warmte
ik kan de stekkers uit trekken zodat ik met de voeding naar toe kan waar ik op dat ogenblik aan het werken ben

nu staat er nog een lima trafo voor de tgv baan
 zo een wand blokje van 3 amp 8 volt voor de electronica
dan 2 marklin trafo's voor proef rijden op de baan
ik hoop volgende week te kunnen beginnen met in bouwen van de elektronica dan is het eventjes gedaan met rijden

gr raf 
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: dani op 10 december 2015, 21:59:35 pm
Klinkt me allemaal nogal warrig in de oren maar dat zal aan mijn beperkt bevattingsvermogen liggen. Ik ben een simpel manneke :-)
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: janieburton op 11 december 2015, 01:47:12 am
kijk, dergelijk topics doen een mens eens nadenken en stilstaan bij bepaalde dingen....

... en kosten mij meestal ook geld.

Ik ben beginnen nadenken over het geklungel met van die industriële voedingskes die hier zo "open" op de tafel liggen te zoemen, en de "wall wart" adaptertjes van 5,6, 12 Volt die ik vaak gebruik voor testen.  En de risico's er aan verbonden.     Als resultaat ben ik hier op uit gekomen voor mijn testen en "ontwikkeling" en zijn ze dan ook in bestelling :

http://www.conrad.be/ce/nl/product/094001/

http://www.conrad.be/ce/nl/product/068864/

Nu niet meteen de voedingen die je gaat inzetten als stroomverzorging voor de treinenbaan maar wel handig als je regelmatig experimenteert.

Waarom niet? De 2de voeding lijkt mij geschikt voor eventueel de verlichting met daar achter enkele DPDT schakelaars voor de verschillende kringen.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: dani op 11 december 2015, 07:25:58 am
ja, het zou wel kunnen Janie, maar dan zou ik toch eerder opteren voor een gestabiliseerde voeding met vaste spanning(en), die zijn doorgaans ongeveer een kwart tot soms de helft goedkoper en doen "the job" even goed.  Bij electronisch geregelde voedingen (de zwaardere met PC interface) moet je elke keer bij het inschakelen checken of je de juiste instellingen hebt, een vaste voeding is   "plop " en klaar .
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 december 2015, 11:13:39 am
het is niet zo dat die trafo 2250 VA ook gebruikt
Nee, dat snap ik ook wel. Maar je kan er wel zoveel watt aan verbruikers achter hangen. En dat ga je bij lange na niet halen. Ik heb het idee dat je een hele dikke voeding hebt gebouwd zonder vooraf te berekenen wat je werkelijk nodig hebt.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: raf op 11 december 2015, 13:39:03 pm
klaas de voeding die ik gebouwd heb kost niks
wat had ik dan moeten gaan doen die trafo naar het oud ijzer brengen

ik heb die gekregen want ze wilde die weg gooien
de secundaire was 220 volt alsook de primaire
door nu de secundaire af te wikkelen tot 12 volt bleef genoeg draad over om er in totaal een 6 tal voeding spanningen uit te krijgen

en ampjes kun je nooit teveel hebben mijn gedacht

gr raf
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 december 2015, 17:21:24 pm
Raf, je moet met je ampjes nooit te krap gaan zitten. Maar wat jij nu hebt is wel erg veel. Dat ga je nooit gebruiken.
Als dat allemaal op 1 transfo zit dan moet dat wel een bakbeest zijn. Die zal ongeveer 30 kilo wegen schat ik zo.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: raf op 11 december 2015, 17:43:18 pm
nee valt mee maar 10 kilo heb ik wel

maar dat is nog niets vergeleken wat ik nog had staan
dat was een vlamboog trafo voor in een cinema de vlambogen van 2 camera's te voeden
daar zaten pas echte amperes in hoor
gr raf
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: efl045 op 11 december 2015, 18:00:28 pm
nee valt mee maar 10 kilo heb ik wel
Ben je wel zeker, dat is het gewicht van een 1000 watter...
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: raf op 11 december 2015, 18:01:23 pm
ik zal hem van de week eens op de weeg schaal gooien
dan weet ik het zeker

gr raf
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Havoc op 11 december 2015, 20:23:37 pm
1000VA voor een treinbaan lijkt me overkill maar langs de andere kant als je die liggen hebt, waarom niet? Eerlijk gezegd is mijn plan om te werken met 3 spanningen en dus 3 ringleidingen:
- 5V waar telkens met een smps 3.3V voor de electronica mee wordt gemaakt
- 12V voor een aantal accesoires
- rijspanning

Elk aan de bron afgezekerd om de ringleiding te beschermen en nog eens lokaal bij elke sturing. Van die ptc dinges en smd zekeringen kosten nu ook geen fortuin en zijn zeker goedkoper dan schade door brand. Kijk gewoon hoe je zekeringenbord van 220 is opgebouwd. Dezelfde princiepes gelden even goed voor laagspanning.

Bvb elk pwm bord is voor de rijstroom afgezekerd op 3A en elke pwm uitgang is electronisch begrensd tot 1A (is voor Z). De ringleiding zelf is goed voor 10A of zoiets.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: janieburton op 12 december 2015, 02:26:51 am
Men spreekt hier steeds over "zekeringen" zijn dat de klassieke buiszekeringkes of spreekt men over elektronische zekeringen?

Heb ooit ergens iets gelezen dat zelfs sommige elektronische zekering soms nog te "traag" zijn voor bepaalde elektronica.     
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: raf op 12 december 2015, 08:12:04 am
als ik niet aan het rijden ben dan is heel de zonder stroom loos
en de zekering is zo een gelazen buisjes zekering in de trafo behuizing bij mij
de pwm printen zijn niet afgezekerd omdat alles door de opto's gescheiden is en er geen door slag kan zijn naar de electronica
waarom 3.3 volt ???? voor de elektronica
ik heb dat allemaal op 5 volt draaien
gr raf
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 december 2015, 13:19:06 pm
waarom 3.3 volt ???? voor de elektronica
Omdat sommige microcontrollers 3.3V moeten hebben.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: raf op 12 december 2015, 13:53:46 pm
ja maar is dat niet de minimale spanning dan
wand de microchip 16F reeks die gaat van 3.3 tot 5.5 volt
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: Havoc op 12 december 2015, 22:47:35 pm
Er zijn veel soorten zekeringen. Meestal bedoelt men de klassieke buisjes (20x5). Er is ook een type met radiaal aansluitingen (zoals een elco), bvb Conrad 536962. Iets handiger op printen maar de houder is niet zo veilig als er trillingen zijn. Zelf heb ik op de printen SMD zekeringen gezet, de Littlefuse Nano-2. Voor lage spanningen/stromen en waar de kans op iets dat misloopt klein is zet ik SMD PTC's in (Polyswitches). Er zijn ook miniatuur herstelbare zekeringen, soort automaten. Eender welke zekering je kiest, altijd nakijken of ze geschikt is voor je spanning als je DC gebruikt.

Electronische zekeringen zijn inderdaad niet altijd snel genoeg om electronica te beschermen, maar dan is een smeltzekering zeker te traag en een ptc weet zelfs niet eens dat er iets mis gegaan is. Mijn probleem met electronische zekeringen is dat ze vaak meer componenten en plaats innemen dan wat ze moeten beschermen.

Isoleren en overstroom zijn verschillende dingen. Het is niet omdat je de logica optisch gescheiden hebt dat er geen overstroom door kortsluiting in je drivers kan zijn. Als je met een 1000VA transfo werkt ga je daar zeker rekening mee moeten houden.

Waarom 3v3? Omdat ik verkies om op 3v3 te werken. Al mijn logica is 3v3, een led werkt even goed op een 3v3 spanning (en al de voorschakelweerstanden verbruiken minder) etc. Dat maakt ook dat ik direct verbruikers op de 5V kan zetten omdat de logica toch een gefilterde en geregelde spanning krijgt. Er is geen enkele reden om op 5V te werken. Voordeel is dat ik dan een eenvoudig te vinden 5V voeding kan gebruiken als bus spanning en heel eenvoudig lokaal naar 3v3 gaan.
Titel: Re: ringkerntansfo en veiligheid?
Bericht door: raf op 13 december 2015, 17:42:31 pm
Havoc
ok dan gaat de driver fet er eventueel uit door kortsluiting en is deze gewoonweg door een nieuwe in te pluggen hersteld
maar de rest van de elektronica blijft heel

keuze van 3v3 tja daarom maak ik de keuze van 5 volt dus daar zit geen verschil iedre een heeft een keuze niet waar


gr raf