Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: Frans HOOYBERGHS op 28 december 2005, 07:43:48 AM

Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Frans HOOYBERGHS op 28 december 2005, 07:43:48 AM
Rep U naar de krantenboer of lees hier.

"Uit de Volkskrant door Sander van Walsum

M?rklin nog niet uitgerangeerd

Het oude Duitse familiebedrijf M?rklin staat bekend om zijn modeltreinen van topkwaliteit. Door namaak uit Azi? zit de firma in zwaar weer. Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk.

De eerste door elektriciteit aangedreven modeltreintjes waren ongeschikt als speelgoed: tot de introductie van de zwakstroomgenerator, in de jaren dertig van de vorige eeuw, liep de hobbyist het risico te worden ge?lektrocuteerd.

De treintjes blijken overwegend in een behoefte van oudere mannen te voorzien. Psychologen hebben getracht dit verschijnsel te verklaren. Hun hypothese luidt dat vooral de liefhebber van orde en netheid zich tot de treintjes voelt aangetrokken.

De condities van hun dagelijks leven worden overwegend door anderen bepaald. In de beslotenheid van hun hobbykamer kunnen zij hun eigen wereld cre?ren.

M?rklin koestert de lijst met prominente liefhebbers als een bedrijfsgeheim.

Want hun hobby wekt bij nietingewijden veel onbegrip. In het boek Philosophie der Passionen wordt de treintjesverzamelaar getypeerd als ?een ? in het beste geval ? infantiele, in zichzelf gekeerde, verkrampte sufferd?. Toch liet president Reagan zich ooit met zijn modelbaan fotograferen. Even openhartig over hun hobby zijn de Thaise koning Bhumipol en de Duitse minister Seehofer (Landbouw).

De gemiddelde afnemer van M?rklintreinen is 43 jaar, man, heeft iets met techniek, maar ook iets met het verleden, is meestal getrouwd en heeft ??n, hooguit twee kinderen.

Een groter gezin zou bezwaarlijk zijn omdat een modelspoorbaan dan te veel ruimte zou vergen.

Het in G?ppingen (deelstaat Baden W?rttemberg) gevestigde modeltreinbedrijf heeft een ambivalente verhouding met zijn klanten, zegt M?rklinwoordvoerder Roland Gaugele.

Enerzijds zijn ze loyaal, en is hun kooplust redelijk recessiebestendig.

Anderzijds leggen zij een ?kritische betrokkenheid? bij de producten aan de dag. In kranten, vaktijdschriften en vooral op internetsites met een hoog incrowdgehalte, beklagen zij zich over innovaties en technische onvolkomenheden.

?Als een van onze locs zich in detail ? en dan heb ik het echt over een moertje ? van het origineel onderscheidt, maken onze trouwe afnemers daarover meteen hun verbazing of hun ongenoegen kenbaar.? M?rklin (een familiebedrijf sinds 1859) is hun ter wille met clubs, uitstapjes en enqu?tes. Aan de introductie van nieuwe modellen gaat meestal intensief contact met hobbyisten vooraf.

Deze zijn echter nooit allemaal te behagen, getuige de ontstemde reacties op de introductie begin dit jaar van de Jumbo: de replica van de BR44-locomotief, ooit het werkpaard van de Duitse spoorwegen. Met een lengte van 71 centimeter, een ge wicht van 1,2 kilo, 16 verschillende digitale functies (waaronder stoomen geluidssimulaties) kan de Jumbo nog bezwaarlijk een modeltrein worden genoemd, klaagde een M?rklinadept in Die Welt.

De tolerantie tegenover productinnovaties is begrensd, erkent Gaugele.

?In dat opzicht genoten wij in het verleden meer vrijheid. Als we in Duitsland en de Benelux identieke treintjes op de markt brachten, deed niemand daar moeilijk over. Tegenwoordig bieden we treinen in alle denkbare nationale, regionale en historische varianten aan.?

In het M?rklin Museum, enkele kilometers van de fabriek, wordt het aanbod in de volle breedte ge?taleerd.

Afgelopen winter bleek dat het zich ook in de belangstelling van criminele verzamelaars mag verheugen: bij een inbraak werden ruim 150 museumstukken ? gezamenlijke waarde ruim een miljoen euro ? ontvreemd.

Maar op deze doordeweekse dag heeft de natuurlijke M?rklinachterban weer bezit genomen van de ruimte: overwegend mannen van middelbare leeftijd die in de ban verkeren van fraaie berglandschappen met lekker veel treintjes.

Markus Sch?pferling is helemaal uit Mannheim, ruim twee uur rijden van G?ppingen, gekomen om idee?n op te doen voor zijn eigen modelspoorbaan, waarvoor hij een kloeke logeerkamer heeft ingeruimd. Met instemming bekijkt hij een verlichte steengroeve, een strandje onder de spoorbrug en de chalets rondom het dorpsplein. ?Het is een wereld die je helemaal naar eigen inzicht kunt inrichten?, zegt hij. ?Soms zou je willen dat je in een van die huisjes kon wonen. Want het is een gave wereld.

Beter dan de echte.?

Voor de treinen geldt dat overigens niet. Die zijn even mooi als de echte.

En dat verklaart ook zijn aanhankelijkheid aan M?rklin. ?Het oogt allemaal net iets echter, het is degelijker en het rijdt beter.? Hij begon met 35 meter rails van de fabrikant Trix, inmiddels dochter van M?rklin. Met andere merken heeft hij geen ervaring opgedaan. Ook niet met M?rklinimitaties uit lagelonenlanden.

?Dat spul zou echt niet zo goedkoop zijn als het ook zo goed was als M?rklin.?

Te vrezen valt dat de merkentrouw van Sch?pferling en zijn medehobbyisten voor M?rklin een te smalle basis vormt. Aziatische concurrenten slagen er steeds beter in om met goedkope productiemethoden een zekere ambachtelijkheid te suggereren.

Zogenoemde starterspakketten met al dan niet geslaagde imitaties van M?rklintreintjes worden aangeboden voor 60 tot 70 euro, minder dan de helft van de prijzen die M?rklin tot dusverre berekende. Dikwijls in de passende ambiance van de Aldi of de Lidl.

De schadepost voor M?rklin beperkt zich niet tot de onverkochte starterspakketten van 169 euro per stuk. De ijzeren verkoopwet in de wereld van de modeltreintjes luidt: wie bij ons begint, blijft bij ons. Vooral omdat de rails en het rijdend materieel, anders dan bij de echte spoorwegen, niet zijn gestandaardiseerd.

In de slag om nieuwe klanten zijn de Europese producenten in het nadeel.

Deze omstandigheid heeft al tot fusies (Trix met M?rklin in 1997) en faillissementen geleid. Dit lot lijkt ook te zijn weggelegd voor de Oostenrijkse treintjesproducent Roco, ooit een van de grootste concurrenten van M?rklin.

Voor M?rklin zelf hebben de afzetproblemen geleid tot een inbreuk op zijn sociale verworvenheden. Vorig jaar werden 361 van de bijna elfhonderd werknemers in G?ppingen ontslagen.

De achterblijvers droegen bij aan de bekostiging van de afvloeiingsregeling door afstand te doen van hun recht op kerstgeld. Een groter offer is in de Duitse context nauwelijks denkbaar. Het bedrijf moest 60 miljoen euro lenen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen.

Maar M?rklin zal niet met deze lapmiddelen kunnen volstaan, erkent directeur Paul Adams. Hij hoopt in de nabije toekomst zowel de debuterende hobbyisten als de draagkrachtige liefhebbers van ambachtelijkheid en digitale snufjes te kunnen bedienen.

Deze benadering ? heel passend ?tweesporenbeleid? genoemd ? vindt haar weerslag in de nieuwste M?rklincatalogus.

Hierin worden starterspakketten tegen concurrerende prijzen (minder dan honderd euro) aangeboden, alsook nieuwe, met Spitzentechnologievolgepropte modellen - zoals de Henschel-Wegmann, de modelversie (122 centimeter lang) van de sneltrein die de afstand Dresden- Berlijn voor de oorlog al in anderhalf uur aflegde. Tot leedwezen van de vakhandel zijn sinds kort ook aanbiedingen van M?rklin in de schappen van prijsvechters te vinden.

De fabriek in G?ppingen is gedateerd en enigszins afgebladderd.

Maar het merk lijkt een waardevaste cultstatus te genieten. Daarvan getuigt ook de belangstelling die meerdere branchegenoten en financieringsmaatschappijen voor M?rklin tonen. Er zouden zelfs overnamegesprekken gaande zijn. Adams wil hier nog geen mededelingen over doen. Maar hij erkent dat M?rklin momenteel alle opties bestudeert.

E?n ding staat, wat hem betreft, nu echter al vast: het traditiemerk M?rklin is resistent tegen de globalisering.

Duitse producent van modeltreintjes weert zich tegen goedkope concurrenten uit Azi?"
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: eric op 28 december 2005, 08:08:31 AM
"Door namaak uit Azi? zit de firma in zwaar weer. Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk."


Namaak, namaak ??????
Ga maar eens na welke andere bekende Europese en Amerikaanse merken ginder al produceren en dat durven ze namaak noemen
Dit alles om het voor ons wat betaalbaarder te houden (in het mate van het mogelijke)
De mensen van M?rklin en nog een paar andere Duitse merken hadden dit ook al lang moeten doen.
Hadden ze nu waarschijnlijk iets minder problemen en iets minder concurentie strijd gehad.
En dat geld niet enkel voor de modelbouwwereld maar voor vele andere sectoren.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: ysbeer op 28 december 2005, 11:39:58 AM
dit is dan een van die oude mannetjes,die toch wel even wil verklaren zeer zeker niet tot de halve idiote te behoren die iets in hun leven te corrigeren hebben.
orde en netheids syndroom.
Kom maar eens bij mij kijken leer je wel anders.[^][^]

Wat een klinklare onzin van de leiding van een bedrijf wat modeltreinen maakt.De schuld van veel narigheid bij marklin is het gebrek aan intersse en kennis voor wat men maakt (oude roco idem)men kent de hobby niet voelt niet met zijn klanten mee.
Wc potten maken,of naaimachines ze zouden het ook zonder interesse in hun eigen product even goed (of slecht)kunnen doen.

Nammaak in Azie,ze mochten het willen.Veel van wat van kleiner bedrijven ,die in Azie laten produceren, staat op een veel hoger plan dan alles wat Marklin ons tegen veel geldt probeert te slijten.

Over deze flauwe kul, en misleiding,kan ik mij kwaad maken[:(!][:(!]

wim ysbeer
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Gerolf op 28 december 2005, 11:53:43 AM
Ik moet zeggen dat ik dat artikel een vorm van verkapte reclame vind.
Iemand van het bedrijf probeert met halve waarheden en onwaarheden het bedrijf 'in the picture' te krijgen.
Als Mehano, Roco, ... zou ik een recht van antwoord eisen op zoiets.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: tonycabus op 28 december 2005, 13:30:14 PM
Rod Stewart is ook zo'n idioot, en ik heb ook "??n ? twee kinderen" want ik wilde er niet meer omwille van de hobby[:D][:D][:D].
En ik ben zowat zestig[:p][:p].
Ik ben het PERSOONLIJK helemaal eens met Eric, Wim en Gerolf!
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Roderik op 28 december 2005, 13:36:01 PM
Ik heb de indruk dat deze reporter vanachter zijn PlayStation is getrokken omdat hij in Duitsland eens moest gaan kijken naar wat er gaande was met een "oude" firma die Marklin heet en die nog altijd van dat al lang voorbijgesteefd "speelgoed" voor ouwe mannen maakt. En omdat hij waarschijnlijk diende door te stoten naar level 4587 van "Medal of Honor", heeft hij wat mensen ge?nterviewd of een tekstje meegekregen en dat thuis dan snel uit zijn context gerukt. Hij vindt dit vast een storm in een glas water...

Als dit verdoken reclame is voor Marklin, dan hebben ze het toch serieus mis, of heeft de reporter de boodschap niet verstaan. Goed voor het beeld dat je ophangt van je firma en de hobby is dit zeker niet.

Dat ze daar de fut kwijt zijn, dat kan ik geloven. Als je hun klantenprofiel ziet, zou ik er ook de brui aan geven of het op een ander steken. Ik denk dat ze hier mee uitzonderingen hebben dan regels.

Met wie moet ik nu medelijden hebben... Met Marklin of met deze reporter...?
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Tom op 28 december 2005, 13:53:38 PM
Welke merken zijn dat dan die goedkope namaak modellen maken?

Als ik me niet vergis produceren piko en hornby hun modelen ook in Azi?, en zijn dat geen gewone namaak modelen.
Dat zijn ook de merken die het zowat het best doen in de modelbouwsector.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: janjozef op 28 december 2005, 14:13:46 PM
met een gemidelde leeftijd van 43 jaar moeten er jonge gasten bij zijn en indien ze (de grooten marklin, fleichmann e, andere roco's) wat minder stukken, van 1,2kg en 71cm met 16 digitale functies, maken die slecht 10 mensen kunnen betalen zouden ze zeker een pak meer verkopen. Ik blijf erbij voorzie de mogelijkheid van digitaal maar laat iederen zijn eigen decoder erin steken, scheel een pak in aankoopprijs.

Jan
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Gerolf op 28 december 2005, 14:29:48 PM
goedkope namaak ... in het artikel doen ze alsof marklin het enige 'echte' treinmerk is, en al de andere zouden proberen hun na te bootsen.
Ik vrees dat de modale krantlezer (niet diegene die iets van modelspoor weet) dit gelooft. Vandaar dat het reclame kan zijn.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Roderik op 28 december 2005, 14:43:45 PM
Ach ja. Negatieve reclame is ook reclame...

@janjozef: Daar heb je nu eens overschot van gelijk in. Al dat kant en klare maakt het gewoon veel te duur.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: argilla op 28 december 2005, 15:26:59 PM
Ik weet het niet hoor, maar er bestaat zoiets als " recht op antwoord"  Kan je misschien het een en ander recht zetten , en de ware toedracht vertellen ? Misschien vanuit dit forum of vanuit ons lijfblad, getekend door wie maar wil van de forumleden ???
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: n/a op 28 december 2005, 18:00:58 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

met een gemidelde leeftijd van 43 jaar moeten er jonge gasten bij zijn en indien ze (de grooten marklin, fleichmann e, andere roco's) wat minder stukken, van 1,2kg en 71cm met 16 digitale functies, maken die slecht 10 mensen kunnen betalen zouden ze zeker een pak meer verkopen. Ik blijf erbij voorzie de mogelijkheid van digitaal maar laat iederen zijn eigen decoder erin steken, scheel een pak in aankoopprijs.

Jan



Weer zo eentje die het beter weet. Ik dacht het even niet.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Steven86 op 28 december 2005, 19:15:18 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik moet zeggen dat ik dat artikel een vorm van verkapte reclame vind.
Iemand van het bedrijf probeert met halve waarheden en onwaarheden het bedrijf 'in the picture' te krijgen.
Als Mehano, Roco, ... zou ik een recht van antwoord eisen op zoiets.



Waarom eigenlijk. Mehano wordt niet bij naam genoemd en Roco is wel degelijk failliet...
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Steven86 op 28 december 2005, 19:19:42 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Wat een klinklare onzin van de leiding van een bedrijf wat modeltreinen maakt.De schuld van veel narigheid bij marklin is het gebrek aan intersse en kennis voor wat men maakt (oude roco idem)men kent de hobby niet voelt niet met zijn klanten mee.



Werkt Sander van Walsum bij M?rklin soms?. Ik dacht dat hij bij de Volkskrant werkt. Ik lees slechts twee citaten van M?rklin. Het eerste, dat van dat "moertje" is twee jaar oud, dus hoed af voor de briljante research voor Sander van Walsum. Waarschijnlijk is hij niet verder dan Google geraakt.

Het tweede citaat, nl. ?In dat opzicht genoten wij in het verleden meer vrijheid. Als we in Duitsland en de Benelux identieke treintjes op de markt brachten, deed niemand daar moeilijk over. Tegenwoordig bieden we treinen in alle denkbare nationale, regionale en historische varianten aan.? is volgens mij zeer juist en accuraat.

Alle andere citaten zijn niet van M?rklin.

Je reactie is wel heel kort door de bocht. Volgens mij heb je te snel gelezen.


Steven

Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Steven86 op 28 december 2005, 19:21:05 PM
citaat:
Geplaatst door Roderik

Ik heb de indruk dat deze reporter vanachter zijn PlayStation is getrokken omdat hij in Duitsland eens moest gaan kijken naar wat er gaande was met een "oude" firma die Marklin heet en die nog altijd van dat al lang voorbijgesteefd "speelgoed" voor ouwe mannen maakt. En omdat hij waarschijnlijk diende door te stoten naar level 4587 van "Medal of Honor", heeft hij wat mensen ge?nterviewd of een tekstje meegekregen en dat thuis dan snel uit zijn context gerukt. Hij vindt dit vast een storm in een glas water...

Als dit verdoken reclame is voor Marklin, dan hebben ze het toch serieus mis, of heeft de reporter de boodschap niet verstaan. Goed voor het beeld dat je ophangt van je firma en de hobby is dit zeker niet.

Dat ze daar de fut kwijt zijn, dat kan ik geloven. Als je hun klantenprofiel ziet, zou ik er ook de brui aan geven of het op een ander steken. Ik denk dat ze hier mee uitzonderingen hebben dan regels.

Met wie moet ik nu medelijden hebben... Met Marklin of met deze reporter...?



LOL, met de reporter. Volgens mij heb je gelijk wat die PlayStation betreft [:D]
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Steven86 op 28 december 2005, 19:23:08 PM
citaat:
Geplaatst door argilla

Ik weet het niet hoor, maar er bestaat zoiets als " recht op antwoord"  Kan je misschien het een en ander recht zetten , en de ware toedracht vertellen ? Misschien vanuit dit forum of vanuit ons lijfblad, getekend door wie maar wil van de forumleden ???



Voor een recht op antwoord dien je wel echt betrokken te zijn in een artikel en moet het onjuistheden betreffen. Volgens mij kan dus enkel M?rklin of de 43 jarige sufferd die geen controle over zijn leven heeft een recht op antwoord hebben.

Ik heb drie kinderen dus ik voel me niet aangesproken [:D]
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Frans HOOYBERGHS op 28 december 2005, 19:37:54 PM
Jongens, jongens, wat een heisa ?

Het oude Duitse familiebedrijf M?rklin staat bekend om zijn modeltreinen van topkwaliteit. Door namaak uit Azi? zit de firma in zwaar weer. Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk.

Of je nu van M?rklin houdt of niet, het klopt natuurlijk wel.

? De treintjes blijken overwegend in een behoefte van oudere mannen te voorzien. Psychologen hebben getracht dit verschijnsel te verklaren. Hun hypothese luidt dat vooral de liefhebber van orde en netheid zich tot de treintjes voelt aangetrokken. De condities van hun dagelijks leven worden overwegend door anderen bepaald. In de beslotenheid van hun hobbykamer kunnen zij hun eigen wereld cre?ren. ? Want hun hobby wekt bij nietingewijden veel onbegrip. In het boek Philosophie der Passionen wordt de treintjesverzamelaar getypeerd als ?een ? in het beste geval ? infantiele, in zichzelf gekeerde, verkrampte sufferd?. De gemiddelde afnemer van M?rklintreinen is 43 jaar, man, heeft iets met techniek, maar ook iets met het verleden, is meestal getrouwd en heeft ??n, hooguit twee kinderen.Een groter gezin zou bezwaarlijk zijn omdat een modelspoorbaan dan te veel ruimte zou vergen.

Ja en dan ? Ik ben liever niet zo iemand die van dieren is gaan houden nadat hij mensen leerde kennen. Laat staan iemand die dieren dan opsluit in huis, of aan een leibandje uitlaat, om liefst niet voor de eigen deur te laten p? en k? Dat de ander daar dan last van hebben, doet er niet toe.

Ja en dan ? Ik ben liever ook niet ??n van die duizenden die zo sportief is dat hij elke zondag naar het voetbal gaat kijken en dan ?s maandags bij de krant met een lichte kater van de voetbalcantine gewichtig sportief doet over hoe de die en de die had moeten sjotten. Laat staan zo iemand die voorspelt dat zijn zoontje van zes het later veel beter gaat doen.

Ja en dan ? Ik ben liever niet ? Ik kan er nog wat verzinnen.

Ja, ik zal wel wat gestoord zijn, maar weet, gelet op mijn opleiding en ervaring in het werken met mensen, dat ik nog nooit in mijn leven een normaal iemand ontmoet heb. Als iemand een normaal iemand kent heb ik liefst dat je me direct een foto stuurt, kan ik ook genieten.

... Anderzijds leggen zij een ?kritische betrokkenheid? bij de producten aan de dag. In kranten, vaktijdschriften en vooral op internetsites met een hoog incrowdgehalte, beklagen zij zich over innovaties en technische onvolkomenheden. ?Als een van onze locs zich in detail ? en dan heb ik het echt over een moertje ? van het origineel onderscheidt, maken onze trouwe afnemers daarover meteen hun verbazing of hun ongenoegen kenbaar.?  ? Deze zijn echter nooit allemaal te behagen, getuige de ontstemde reacties op de introductie begin dit jaar van de Jumbo ? De tolerantie tegenover productinnovaties is begrensd, erkent Gaugele. ?In dat opzicht genoten wij in het verleden meer vrijheid. Als we in Duitsland en de Benelux identieke treintjes op de markt brachten, deed niemand daar moeilijk over. Tegenwoordig bieden we treinen in alle denkbare nationale, regionale en historische varianten aan.? ...

Waarmee gezegd wordt dat zelfs M?rklinisten voor M?rklin moeilijke mannekes zijn. En gelukkig maar. Kritiek mag dus.

?Dat spul zou echt niet zo goedkoop zijn als het ook zo goed was als M?rklin.? Te vrezen valt dat de merkentrouw van Sch?pferling en zijn medehobbyisten voor M?rklin een te smalle basis vormt. Aziatische concurrenten slagen er steeds beter in om met goedkope productiemethoden een zekere ambachtelijkheid te suggereren. Zogenoemde starterspakketten met al dan niet geslaagde imitaties van M?rklintreintjes worden aangeboden voor 60 tot 70 euro, minder dan de helft van de prijzen die M?rklin tot dusverre berekende. Dikwijls in de passende ambiance van de Aldi of de Lidl. De schadepost voor M?rklin beperkt zich niet tot de onverkochte starterspakketten van 169 euro per stuk. De ijzeren verkoopwet in de wereld van de modeltreintjes luidt: wie bij ons begint, blijft bij ons. Vooral omdat de rails en het rijdend materieel, anders dan bij de echte spoorwegen, niet zijn gestandaardiseerd.

En geef toe, de journalist stampt een boel open deuren in, want vertelt eigenlijk niets nieuws. Maar legt tegelijkertijd de vinger op een wonde. Bekijk maar eens de zovele discussies, je zelfs bijna ruzies, tussen gelijkstroom en wisselstroomrijders (heb net vermeden AC-DC rijders te schrijven). Terwijl we beter wat meer respect en bewondering voor elkaar zouden hebben, en zo niet potenti?le rijders afschrikken.

In de slag om nieuwe klanten zijn de Europese producenten in het nadeel. Deze omstandigheid heeft al tot fusies (Trix met M?rklin in 1997) en faillissementen geleid. Dit lot lijkt ook te zijn weggelegd voor de Oostenrijkse treintjesproducent Roco, ooit een van de grootste concurrenten van M?rklin. Voor M?rklin zelf hebben de afzetproblemen geleid tot een inbreuk op zijn sociale verworvenheden. Vorig jaar werden 361 van de bijna elfhonderd werknemers in G?ppingen ontslagen. De achterblijvers droegen bij aan de bekostiging van de afvloeiingsregeling door afstand te doen van hun recht op kerstgeld. Een groter offer is in de Duitse context nauwelijks denkbaar. Het bedrijf moest 60 miljoen euro lenen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen.

En lees goed, er staat ?lijkt? en dat is niet hetzelfde als ?is?. En tegelijkertijd wordt eigenlijk gezegd dat het met M?rklin de facto gaat zoals met Roco, alleen houdt M?rklin voorlopig met veel moeite het hoofd boven water.

...

Eigenlijk vind ik het een goed artikel, wat zegt wat velen al vermoeden, en waarover ook op dit forum al vaak is gespeculeerd. Alleen mag het blijkbaar niet gezegd worden zonder dat heel veel lange tenen zijn pijn gedaan. Lees eens wat er echt staat, niet minder, maar ook niet meer. En als het al reclame is, dan is het gelukt, beter dan wat ik het laatste half jaar in de Vlaamse pers heb gezien, een halve pagina in een kwaliteitskrant op de economische pagina?s. Flink zo. Jongens haal de schouders op, en laat ons allen hopen dat de modeltreinen overleven in 2006, en dat modeltreinliefhebbers lief en vriendelijk gaan zijn voor elkaar, en we door wie we echt zijn, anderen ge?nteresseerd raken in wat we doen, en ? Zie je het? Misschien krijgen we dan in 2006 nog eens een halve pagina, met goed nieuws over hoe boeiend, mooi, plezant, gezellig, ? de modeltreinenwereld is. We hebben helaas wel geen hooligans, pitbuls, k .. op de stoep, en ga zo maar door. Dus, als mensen dat zoeken, dan moeten ze niet met ons op een zoldertje gaan zitten.

Echt gemeende hartelijke groeten aan allen, en een goed jaar gewenst in alle opzichten.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: erik de noorman op 28 december 2005, 20:11:09 PM
Frans,

Ik ben het helemaal met je eens. Maar blijkbaar blijft objectief een artikel lezen moeilijk.

Erik.

P.s.wat al eens wordt vergeten, de modelen (met hoge afwerkingsgraad) uit het verre oosten zoals  van LS en andere merken, die kosten ook verschrikkelijk veel geld, voor een herschildering of hernummering van een rijtuig wordt ook de volle pot aangerekend. En ja ik koop die ook.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: eric op 28 december 2005, 20:12:59 PM
Ik geef geen enkel modelspoormerk het voor of nadeel,
we zijn trouwens allemaal treinliefhebbers, grootspoor of modelspoor,
maar noem mij eens ??n merk dat M?rklin namaakt?
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: erik de noorman op 28 december 2005, 20:46:09 PM
Eric,

Dat geen enkel merk het voor of nadeel moet hebben ben ik het ook volkomen mee eens. Met het namaken van marklin wordt de modeltrein in het algemeen bedoeld denk ik. En niet zo zeer een zuivere kopie van een marklin produkt.

Erik
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Havoc op 28 december 2005, 22:15:18 PM
H? zeg, het is komkommertijd, gun die arme journalisten ook wat. Tenslotte kun je niet iets begrijpen van waarover je artikels schrijft. Of dit nu verkapte reclame voor marklin of De Morgen is ga ik in het midden laten, maar we zijn hier van een mug een olifant aan het maken. Journalistieke integriteit is al lang zoek, en dit is het xxx_ste bewijs. En nu heb ik er al teveel woorden aan vuil gemaakt. Wie gelooft wat er in de gazetten staat gelooft ook nog in Sinterklaas...
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: ysbeer op 28 december 2005, 22:51:15 PM
wacht nu even.

gaan we nu proberen met zijn alle die flauwe kul goed te praten.

wij weten (hoop ik)dat er geen sprake is van het namaken van marklin producten.
maar de onwetende of beginnende treinliefhebber weet dat niet en denkt dus.
O al die andere merken piko/mehano/brawa/roco dat is rommel niet kopen
en wat niet meer verkocht wordt is er straks niet meer.

overschat dergelijk artikelen niet.
Maar onderschat de negatieve uitwerking voor andere merken,en onze hobby ook niet.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Johnnytrein op 29 december 2005, 07:50:33 AM
@Havcoc, Wie zegt er dat wij treinliefhebbers niet meer in Sinterklaas geloven? Johnny
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: eric op 29 december 2005, 08:06:48 AM
In Nederland stond het in de Volkskrant en nog een filmpje

http://www.volkskrant.nl/video.html

nog "niet uitgerangeerd" aanklikken
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Gerolf op 29 december 2005, 09:47:58 AM
Geen kwaad woord over Sinterklaas, h?! Daar heb ik mijn eerste treintje van gehad!
@Wim ijsbeer: Ik ben het helemaal eens met je laatste reactie.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: loco op 29 december 2005, 11:20:14 AM
Wat me in de tekst vooral is bijgebleven is de zin: "Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk....!!!"

Leuk filmpje. Vooral omdat er beelden in kwamen van de baan die ooit in Blankenberge op de Pier heeft gestaan.

Loco
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: TrainTechnology op 29 december 2005, 12:21:27 PM
citaat:
Geplaatst door loco

Wat me in de tekst vooral is bijgebleven is de zin: "Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk....!!!"

Leuk filmpje. Vooral omdat er beelden in kwamen van de baan die ooit in Blankenberge op de Pier heeft gestaan.

Loco



Cultmerk lijkt me wel het juiste woord te zijn als je het filmpje bekijkt. Ach ja, elke reportage, elk artikel, elke video geeft wel een op ??n of andere manier vertekend beeld van de werkelijkheid.
Het ligt er in dit artikel wel behoorlijk dik op, maar ze zullen in G?ppingen wel altijd blijven denken dat zij het enige merk zijn die gelijk heeft en dat al de rest fout bezig is. Trek ik mij niet veel van aan, we kennen die uitspraken ondertussen allemaal en we weten wat ze waard zijn... [:(]

Als ik een mooie M?rklin-loc zie en de prijs valt nog redelijk mee, dan bouw ik die om naar tweerail en doe ik er ook mijn ding mee. Trouwens, met DCC kun je ondertussen 28 functies hebben, voor wie daar iets aan zou hebben [;)]

Het filmpje steekt inderdaad leuk ineen, moet wel zijn dienst als reclamespot vervullen. En die baan uit Blankenberge was mij inderdaad ook al opgevallen!

Groetjes,
Mattias
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Peter op 29 december 2005, 12:38:12 PM
Ik geloof er niks van dat de overnemers staan aan te schuiven.
Indien ze dat toch doen, hou dan je hart vast voor de voorwaarden, want die mensen zijn geen filantropen en het enige in wat die ge-interesseerd zijn is winst maken.Wat mij betreft mag M?rklin blijven. Want ondanks dat ik 2-rail rijder ben (digitaal) heb ik toch al een paar loks zowel van Trix als van M?rklin zelf (omgebouwd naar 2-R=)
Peter
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: ERVIN op 29 december 2005, 15:34:48 PM
Ik zit met een vraag,ik ben enkele jaren geleden begonnen met mijn spoorbaan,toen heb ik eens goed nagedacht welk merk ik zou nemen Marklin of Fleischmann,de verkoper zei mij toen,Fleischmann is de BMW onder de modeltreinen,Marklin is de Mercedes,Marklin was toen duurder dan Fleischmann (sporen,wissels,locs enz..),ik heb toen voor Fleischmann gekozen,als ik nu tegen iemand zeg dat ik thuis op zolder een modelbaan heb is het eerste dat men mij vraagt,van Marklin??,dan zeg ik nee,van Fleischmann,de meeste kennen zelfs Fleischmann niet,als je over Marklin praat weet iedereen waar je het over hebt.
Nu vraag ik mij af waar de "prestige"van dit merk naartoe is,ik hoor hier de laatste weken niets dan slecht over Marklin,wat is er eigenlijk aan de hand,over Fleischmann en al de andere merken hoor je niets,gaat het dan echt zo slecht met Marklin?Of zijn er hier mensen met een boycot bezig tegen Marklin,ik wil hier maar mee zeggen dat,als er mensen zijn die willen beginnen met modelbouw en ze lezen hier al die slechte commentaar over Marklin,ze mss afgeschrikt zullen worden om te beginnen met de mooiste hobby die er bestaat.(persoonlijke mening h? [;)])
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: svvander op 29 december 2005, 15:44:27 PM
Ervin, ik volg uw standpunt en ik maak mij hier ook zorgen over.

Er zullen altijd voorstanders en tegenstanders zijn van een bepaald merk. Meestal zal je van de voorstanders minder horen, dan van de tegenstanders.
Dit vind ik een spijtige zaak voor onze hobby. Persoonlijk maakt het mij niet uit welk merk er op mijn baan staat, zolang ik er maar plezier aan beleef. Heel die hetse er rond heeft niets met onze hobby te maken en lijkt meer op een discussie die thuishoort in de kindercreche.

Dit is mijn menig over al deze heisa. Ik ben geen voor-of tegenstander, maar goed voor onze hobby is het zeker niet. Dus mannen, voor ge negatief doet over iets, denk a.u.b. ook aan de gevolgen...
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Peter op 29 december 2005, 15:57:22 PM
Ervin,
Ik geloof niet dat iemand met een boycot tegen M?rklin bezig is. Het zou trouwens absurd zijn. Heel die diskussie over voor of anti M?rklin is trouwens flauwekul. We zijn in de eerste plaats modelspoorders, en als dusdanig kies je een model (lok of wagon) omdat je het mooi vind , je aanspreekt, in je tijdperk past enz...
Past het niet direkt in je systeem, dan bouw je het om met andere wielen, motor enz.
Dat de meeste mensen M?rklin noemen als je over treinen spreekt is normaal. Vroeger toen ik jong was, vond je OVERAL M?rklin. Iedere speelgoedwinkel, supermarkt e.d. verkocht M?rklin. Soms vond je Lima en Jouef en nog zeldzamer Fleischmann (hier in Belgie toch) Vanaf de zestiger jaren is hier stilaan verandering in gekomen, zeker van toen Roco op de markt verscheen, ging 2R= met sprongen vooruit.
Volgens mij heeft M?rklin de voeling met de markt toen verloren door halstarrig vast te houden aan het 3 rail systeem. De enkele modellen die ze als Hamo hadden wogen hier niet tegen op.
Ik denk (ben ook niet alwetend)  dat ze toen beter in beide systemen een volledig gamma hadden uitgebouwd, want laten we eerlijk zijn: Ze hebben allebei hun voor en nadelen. (ik rij zelf 2R digitaal)
Peter
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: svvander op 29 december 2005, 16:07:44 PM
citaat:
Geplaatst door Peter

Ervin,
Ik geloof niet dat iemand met een boycot tegen M?rklin bezig is. Het zou trouwens absurd zijn. Heel die diskussie over voor of anti M?rklin is trouwens flauwekul. We zijn in de eerste plaats modelspoorders, en als dusdanig kies je een model (lok of wagon) omdat je het mooi vind , je aanspreekt, in je tijdperk past enz...
Past het niet direkt in je systeem, dan bouw je het om met andere wielen, motor enz.
Dat de meeste mensen M?rklin noemen als je over treinen spreekt is normaal. Vroeger toen ik jong was, vond je OVERAL M?rklin. Iedere speelgoedwinkel, supermarkt e.d. verkocht M?rklin. Soms vond je Lima en Jouef en nog zeldzamer Fleischmann (hier in Belgie toch) Vanaf de zestiger jaren is hier stilaan verandering in gekomen, zeker van toen Roco op de markt verscheen, ging 2R= met sprongen vooruit.
Volgens mij heeft M?rklin de voeling met de markt toen verloren door halstarrig vast te houden aan het 3 rail systeem. De enkele modellen die ze als Hamo hadden wogen hier niet tegen op.
Ik denk (ben ook niet alwetend)  dat ze toen beter in beide systemen een volledig gamma hadden uitgebouwd, want laten we eerlijk zijn: Ze hebben allebei hun voor en nadelen. (ik rij zelf 2R digitaal)
Peter



Wel Peter, dit is zo min of meer wat ik bedoelde, maar dan anders uitgedrukt. [;)] Ik deel dus 100% uw mening.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: argilla op 29 december 2005, 16:49:36 PM
citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door argilla

Ik weet het niet hoor, maar er bestaat zoiets als " recht op antwoord"  Kan je misschien het een en ander recht zetten , en de ware toedracht vertellen ? Misschien vanuit dit forum of vanuit ons lijfblad, getekend door wie maar wil van de forumleden ???



Voor een recht op antwoord dien je wel echt betrokken te zijn in een artikel en moet het onjuistheden betreffen. Volgens mij kan dus enkel M?rklin of de 43 jarige sufferd die geen controle over zijn leven heeft een recht op antwoord hebben. Je hoeft niet direkt betrokken partij te zijn.
Tuurlijk zal de redactie oordelen of dit relevant is .

Ik heb drie kinderen dus ik voel me niet aangesproken [:D]



neen Steven mis poes .Recht op antwoord is er als "jij" denkt dat er is geschreven werd, waarmee jij niet akkooord bent. Dit recht kan je altijd opeisen. Om bv : iets te verduidelijken .
Mijn zoon is journalist vandaar ....
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: argilla op 29 december 2005, 16:53:58 PM
citaat:
Geplaatst door argilla

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door argilla

Ik weet het niet hoor, maar er bestaat zoiets als " recht op antwoord"  Kan je misschien het een en ander recht zetten , en de ware toedracht vertellen ? Misschien vanuit dit forum of vanuit ons lijfblad, getekend door wie maar wil van de forumleden ???



Voor een recht op antwoord dien je wel echt betrokken te zijn in een artikel en moet het onjuistheden betreffen. Volgens mij kan dus enkel M?rklin of de 43 jarige sufferd die geen controle over zijn leven heeft een recht op antwoord hebben. Je hoeft niet direkt betrokken partij te zijn.
Tuurlijk zal de redactie oordelen of dit relevant is .

Ik heb drie kinderen dus ik voel me niet aangesproken [:D]



neen Steven mis poes .Recht op antwoord is er als "jij" denkt dat er is geschreven werd, waarmee jij niet akkooord bent. Dit recht kan je altijd opeisen. Om bv : iets te verduidelijken .
je hoeft niet direkt betrokken partij te zijn . Een lezer kan dit ook , mits de reden te verklaren waarom. De redactie van de krant/magazine zal wel uitmaken of de redenen relevant zijn om de "het recht op antwoord" te publiceren.

Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Tom op 29 december 2005, 17:55:51 PM
Maar marklin verkkopt toch 2R modellen onder de merknaam trix.
Allen jammer dat niet alle modeltreinen die marlin maakt ook uitgebracht worden door trix en dat de 2 merken een -mischien lichtjes- verschillend gamma hebben.
Denk maar aan de 59.
Mischien zouden marklin en trix beter eenzelfde (en een groter) aanbod van modeltreinen?

Geen slechte woorden over marklin hoor, alleen maar een mening.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: ERVIN op 29 december 2005, 19:06:27 PM
citaat:
Geplaatst door svvander

Ervin, ik volg uw standpunt en ik maak mij hier ook zorgen over.

Er zullen altijd voorstanders en tegenstanders zijn van een bepaald merk. Meestal zal je van de voorstanders minder horen, dan van de tegenstanders.
Dit vind ik een spijtige zaak voor onze hobby. Persoonlijk maakt het mij niet uit welk merk er op mijn baan staat, zolang ik er maar plezier aan beleef. Heel die hetse er rond heeft niets met onze hobby te maken en lijkt meer op een discussie die thuishoort in de kindercreche.





Voila,dat vind ik er ook van.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Steven86 op 30 december 2005, 00:31:39 AM
citaat:
Geplaatst door argilla

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door argilla

Ik weet het niet hoor, maar er bestaat zoiets als " recht op antwoord"  Kan je misschien het een en ander recht zetten , en de ware toedracht vertellen ? Misschien vanuit dit forum of vanuit ons lijfblad, getekend door wie maar wil van de forumleden ???



Voor een recht op antwoord dien je wel echt betrokken te zijn in een artikel en moet het onjuistheden betreffen. Volgens mij kan dus enkel M?rklin of de 43 jarige sufferd die geen controle over zijn leven heeft een recht op antwoord hebben. Je hoeft niet direkt betrokken partij te zijn.
Tuurlijk zal de redactie oordelen of dit relevant is .

Ik heb drie kinderen dus ik voel me niet aangesproken [:D]



neen Steven mis poes .Recht op antwoord is er als "jij" denkt dat er is geschreven werd, waarmee jij niet akkooord bent. Dit recht kan je altijd opeisen. Om bv : iets te verduidelijken .
Mijn zoon is journalist vandaar ....



Die poes loopt bij jou thuis rond, vrees ik [:D]. Natuurlijk moet je betrokken partij zijn:

citaat:
Geschreven pers
-Wie kan het recht van antwoord eisen?
Volgens de wet van het recht op antwoord kan elke natuurlijke of rechtspersoon die in een periodiek geschrift bij naam genoemd of impliciet aangewezen wordt, aanspraak maken op dit recht. Rechtspersonen zijn verenigingen of ondernemingen met een juridisch statuut, dus niet een politieke partij of een vakbond. Als er een onmiddellijke associatie mogelijk is of als de lezers van een blad een persoon kan herkennen, is deze impliciet aangewezen. Het is niet nodig dat je een nadeel bewijst. Het vernoemen van je naam volstaat om de publicatie van een antwoord te eisen.

-Hoe kan je van het recht gebruik maken?
Binnen de drie maanden na de publicatie van het artikel kan je een verzoek tot publicatie van een antwoord naar de redactie van het blad sturen. Dit kan per gewone brief, maar een aangetekend schrijven geniet de voorkeur. Het verzoek moet duidelijk de teksten met de vermeldingen en aanhalingen waarop het antwoord betrekking heeft, beschrijven (publicatiedatum, titel, bladzijde). Als je antwoord gepubliceerd wordt, heb je nog steeds het recht andere stappen te ondernemen.

-Hoe moet het antwoord eruit zien?
De lengte van het antwoord bedraagt duizend letters of het dubbel van de lengte van het oorspronkelijke ?beledigende? artikel. Foto?s, titels en onderschriften mogen meegerekend worden bij het berekenen van de lengte van het artikel. Als je een antwoord schrijft over een deel van de tekst, moet je de lengte van het antwoord aanpassen aan dit deel van het artikel en niet de hele lengte ervan. Het antwoord moet opgesteld zijn in dezelfde taal als dat van het oorspronkelijke artikel.
De inhoud van het antwoord moet onmiddellijk in verband staan met het betwiste artikel. Het moet dus uitspraken uit het artikel aanvechten. Hierbij mag je echter geen gebruik maken van beledigende taal. Het antwoord mag ook niet in strijd zijn met de wetten van de goede zeden. Je mag alleen personen vermelden die rechtstreeks of onrechtstreeks meegewerkt hebben aan de redactie van het artikel. Derden vernoem je enkel als dit echt noodzakelijk is. Als deze vermelding aanleiding kan geven tot een recht van antwoord van de persoon in kwestie, mag de redactie het stuk weigeren.

-Wat zijn de plichten en rechten van de krant of het tijdschrift?
Het medium moet het antwoord dat aan alle eisen voldoet, kostenloos en integraal publiceren. Dit moet gebeuren in hetzelfde lettertype en op dezelfde pagina als het betwiste artikel, zodat het hetzelfde publiek kan bereiken. Schrappingen, tussenvoegingen of het plaatsen van het antwoord onder de rubriek lezersbrieven is niet toegelaten. De redactie mag wel een reactie of commentaar publiceren onder het antwoord. De termijn voor publicatie is afhankelijk van het blad. Voor dagbladen geldt dat het antwoord binnen de drie dagen na ontvangst van het verzoek moet verschijnen. Tijdschriften mogen om technische redenen het antwoord publiceren in het eerste nummer dat gedrukt wordt (en dus niet noodzakelijk verschijnt) binnen de drie dagen na ontvangst van het verzoek.
Het recht van antwoord kan geweigerd worden als het niet aan de wettelijke voorwaarden voldoet, als er ernstige twijfel bestaat over de identiteit van de aanvrager of als het antwoord een ander doel heeft dan het rechtzetten of verweer. De redactie is niet verplicht de weigering mee te delen.



Aanvraag dient ook nog van redenen 'omkleed te zijn', de eer aan te tasten bladibladibla. Kortom, je moet expliciet of impliciet genoemd worden. Dan heb je er zogenaamd recht op maar de redactie kan het weigeren zonder te motiveren. Bv. als je niet wil rechtzetten of verweren.

In het geval van Roco: hoe kan je nu iets rechtzetten wat sowieso genotuleerd is: failliet? Verweer? Hoogst onwaarschijnlijk. Met redenen te omkleden? Hoogst onwaarschijnlijk.

Enne, hoe ga jij een 43-jarige sufferd herkennen?

Mehano wordt zelfs niet genoemd...

Dus meteen op naar de rechter dus... Die zal vaststellen dat het artikel voldoende objectief is en het zal afwijzen.
Welkom in de echte wereld. [;)]

BTW, Bron: Fonds Pascal Decroos.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: bartie op 30 december 2005, 08:01:28 AM
Ik volg de mening van Frans en Peter volledig. Ik snap niet dat er zo gereageerd wordt op een krantenartikel. En voor we met zijn allen die bewuste journalist (die zich hier ook niet kan verdedigen) stenigen, lees dan eerst is een paar oude draadjes terug en zie hoe objectief([?]) er hier door heel wat mensen stukjes worden geplaatst.

Bart.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: argilla op 30 december 2005, 14:44:57 PM
Zo zie je maar Steven86 dat, aan de hand van een krantenartikel,  info kan gegeven worden in het modelspoorwegbouw forum. Alvast bedankt en heu........ welkom in de fantasiewereld[;)]
Kan misschien ooit nog eens van nut zijn [:p]
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Steven86 op 30 december 2005, 15:02:45 PM
@argilla
[:)] Ik heb je zoon er ondertussen vantussen gehaald, want volgens mij is die man hard aan het werk en niet betrokken partij[;)]

Ik vind het artikel zelf vrij objectief. Het enige wat mij eraan stoort, is dat er slordig of geen research gevoerd is. Die quote van Paul Adams is echt al een paar jaar oud, dus die heeft hij gewoon ergens uit een nieuwsarchief geplukt. Je krijgt dus een oud citaat in een zgn. nieuw artikel, dat dan nog eens overge?rfd is van een buitenlandse krant (de Volkskrant). Persoonlijk noem ik dat bladvulling. De Morgen kreeg hoogstwaarschijnlijk zijn krant in deze feestdagen niet zelf meer gevuld dus hebben ze leentjebuur gespeeld [;)].

Ik vind het overnemen van oude citaten typerend voor de zwakke staat waarin de journalistiek zich momenteel bevindt. Teveel gekopieer van bronnen, te weinig onderzoek.

Overigens vind ik dat die van Walsum er wel in slaagt om zijn artikel taaltechnisch net zo te schrijven dat hij op niets kan 'gepakt' worden. Schrijfbekwaam is hij dus wel, maar ook dat maakt het in mijn ogen tot een zwak artikel. De man vertelt niets nieuws. Het nieuws was al bekend voor het in de Volkskrant stond of in de Morgen. Aan echte economische analyse wordt er ook niet gedaan en de citaten zijn gedateerd, zelfs van voor de malaise bij M?rklin.

Hoe kan je nu een citaat van voor de malaise bij M?rklin aanhalen in een artikel na de herstructerering en tijdens de malaise. Duh?
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Steven86 op 30 december 2005, 15:05:28 PM
citaat:
Geplaatst door bartie

Ik volg de mening van Frans en Peter volledig. Ik snap niet dat er zo gereageerd wordt op een krantenartikel. En voor we met zijn allen die bewuste journalist (die zich hier ook niet kan verdedigen) stenigen, lees dan eerst is een paar oude draadjes terug en zie hoe objectief([?]) er hier door heel wat mensen stukjes worden geplaatst.

Bart.



Omdat het niet echt een goed artikel is h?. Daar mag best op gereageerd worden. Een krant kost best wel wat geld dus mag de lezer best eens kritisch zijn.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Steven86 op 30 december 2005, 15:21:06 PM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik zit met een vraag,ik ben enkele jaren geleden begonnen met mijn spoorbaan,toen heb ik eens goed nagedacht welk merk ik zou nemen Marklin of Fleischmann,de verkoper zei mij toen,Fleischmann is de BMW onder de modeltreinen,Marklin is de Mercedes,Marklin was toen duurder dan Fleischmann (sporen,wissels,locs enz..),ik heb toen voor Fleischmann gekozen,als ik nu tegen iemand zeg dat ik thuis op zolder een modelbaan heb is het eerste dat men mij vraagt,van Marklin??,dan zeg ik nee,van Fleischmann,de meeste kennen zelfs Fleischmann niet,als je over Marklin praat weet iedereen waar je het over hebt.
Nu vraag ik mij af waar de "prestige"van dit merk naartoe is,ik hoor hier de laatste weken niets dan slecht over Marklin,wat is er eigenlijk aan de hand,over Fleischmann en al de andere merken hoor je niets,gaat het dan echt zo slecht met Marklin?Of zijn er hier mensen met een boycot bezig tegen Marklin,ik wil hier maar mee zeggen dat,als er mensen zijn die willen beginnen met modelbouw en ze lezen hier al die slechte commentaar over Marklin,ze mss afgeschrikt zullen worden om te beginnen met de mooiste hobby die er bestaat.(persoonlijke mening h? [;)])



Wat een verkoper [8)]. De BMW en de Mercedes onder de modeltreinen; ik lach me een breuk. Hij bedoelt waarschijnlijk dat Fleischmann achteraanwielaandrijving heeft in een stoomloctender [:)] en M?rklin aandrijving vooraan in de loc zoals in het echt. Ik kom bijna niet meer bij van het lachen. Dat is zoals zeggen dat Clouseau de Vlaamse Beatles zijn (ook al gehoord). Typisch zo van die verkopersdooddoeners... [:D]

Maak je maar geen zorgen. Alle merken hebben nog het nodige prestige dat ze zelf hebben opgebouwd (of weer verspeeld). Fleischmann locs zijn prachtig gedetailleerd met mooie filigrane locverlichting. En best wel duur. M?rklin locs zijn dan weer lekker robuust, kunnen makkelijker uitgerust worden met rookgenerator, niet altijd even goed gedetailleerd maar wel onverslijtbaar en ja vaak te duur. Etc.
Elk merk heeft zijn toffe kanten en minder toffe kanten. En her en der bestaat er wel iemand die doet alsof een merk enkel goede kanten heeft.

Dit forum is overigens niet echt een goede 'meetbron' als het erop aan komt om de reputatie van fabrikanten te meten. Daarvoor is het teveel een discussieforum met mensen met een gezonde voor- en tegen-mening.

En ja, de hobby heeft vele aspecten. De ene heeft een boon voor de scenery, de andere voor de elektronica, de andere voor treinrijden etc. En ja, er zijn er ook voor wie de hobby bestaat uit M?rklin bekladden, ook al wordt dat straks weer in alle toonaarden ontkend. Tip: je herkent ze aan de trefwoorden 'ski' (voor sleper) en 'speelgoed' en 'wagon niet op schaal' in hun berichten [;)]
Als je ??n van die trefwoorden in een bericht leest, mag je gerust diagonaal gaan lezen [;)]

Enne voor ik het vergeet: er zijn er ook nog wiens hobby is M?rklin de hemel in te prijzen of Roco de hemel in te prijzen.

Voor elk wat wils ;-)

Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: janjozef op 30 december 2005, 21:00:05 PM
weet er nog iemand niet dat de morgen de krant is die morgen verteld wat gisteren is gebeurd, daarom noemt ze ook "de morgen"

Jan
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: bartie op 31 december 2005, 08:03:24 AM
citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door bartie

Ik volg de mening van Frans en Peter volledig. Ik snap niet dat er zo gereageerd wordt op een krantenartikel. En voor we met zijn allen die bewuste journalist (die zich hier ook niet kan verdedigen) stenigen, lees dan eerst is een paar oude draadjes terug en zie hoe objectief([?]) er hier door heel wat mensen stukjes worden geplaatst.

Bart.



Omdat het niet echt een goed artikel is h?. Daar mag best op gereageerd worden. Een krant kost best wel wat geld dus mag de lezer best eens kritisch zijn.



Wanneer een stuk niet goed geschreven is of volgens de mening van de lezer fouten bevat kan hij altijd toch een brief naar de lezersrubriek schrijven? Wanneer alle mensen hier op het forum die in dit draadje hun kritiek op die bepaalde journalist hebben gegeven dit via een brief naar de gazet hadden gedaan was er iets zinvols gebeurt. Nu wordt er veel over geschreven maar noch de journalist, gazet of lezers  hebben hier iets aan. Spijtig.
Bart.
Titel: Uit De Morgen van vandaag
Bericht door: Steven86 op 01 januari 2006, 17:46:31 PM
Op een krant komen elke dag tonnen lezersbrieven aan. Het gros daarvan wordt weggegooid. Enkel een selectie wordt gepubliceerd. Ter vermaak van de abonnees. Waarom moeten we daar aan mee doen?