Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: dgrr57 op 22 oktober 2012, 16:59:44 PM

Titel: 10.018
Bericht door: dgrr57 op 22 oktober 2012, 16:59:44 PM
De 10.018 zou een likje verf krijgen : HIER (http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,7820.new.html#new)
Titel: Re: 10.018
Bericht door: rgp op 22 oktober 2012, 20:53:09 PM
Beste,

In een bericht van de "link" staat dat men de 10.018 terug rijvaardig zou willen maken.  De 10.018 wordt enkel herschilderd en uiterlijk gerestaureerd om Train World op een soort sokkel definitief te worden geplaatst.

Roland
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Michiel op 23 oktober 2012, 11:34:33 AM
Jammer dat ik mijn favoriete loc nooit in het echt zal kunnen zien, horen, ruiken, voelen rijden.  :'(
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Peter op 23 oktober 2012, 11:56:06 AM
De 10 samen met de 36 mijn favoriete Belgische loks
Weeral zeer zeer spijtig dat de lok niet meer inzetbaar wordt gemaakt.
Als het zo verder gaat hebben we binnenkort niets meer inzetbaar
Titel: Re: 10.018
Bericht door: SuSke op 23 oktober 2012, 13:23:02 PM
Probleem is dat je naast een rijvaardige machine ook nog rijvaardige machinisten moet hebben.
Ik denk dat die ook dun gezaaid worden en die zijn helaas niet "snel" te recycleren.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: factageklerk op 23 oktober 2012, 16:35:16 PM
Zeg nooit nooit, de kans dat het gebeuren zal is heel klein. Dat ze al een opfrisbeurt krijgen vind ik al een zeer grote stap vooruit. Dus zoveel mogelijk mensen warm maken daarvoor ;)
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Rétro op 27 oktober 2012, 22:18:45 PM
Ik weet niet of de info klopt die bij deze transport foto staat van de 10.018 , maar dat zou dan wel heel belachelijk zijn (ivm dat de locs niet meer uit dat museum zouden kunnen????? kan toch niet? of wel!? ) !!!!! :o

http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/8122265483/in/photostream
Titel: Re: 10.018
Bericht door: ems op 27 oktober 2012, 23:27:37 PM
Jahoor, dat kan wel!: In het Nederlandse spoorwegmuseum is ook divers materieel "ingemetseld" zoals bijvoorbeeld de 6317, wat ik zelf heel erg jammer vind.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Steven123 op 27 oktober 2012, 23:59:01 PM
Ze kunnen het dan toch beter zoals in Treignes oplossen  ???
Daar staan ze ook binnen in het museum (op rails), met aan één zijde 'loods-poorten' zodat ze er nog terug uit kunnen rijden...


Het is in elk geval beter dan een sloop, maar zeker te betreuren.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Havoc op 28 oktober 2012, 10:01:07 AM
Met de materialen van tegenwoordig is zo'n muurtje geen probleem voor zo'n loc. Die rijdt gewoon buiten, muur of niet.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Rétro op 28 oktober 2012, 13:26:43 PM
Is toch belachelijk, is een poort & een stuk spoor nu zo een groot bijkomend werk bij een dergelijk project....?
Hoop dat deze info toch niet klopt.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: rgp op 28 oktober 2012, 17:35:06 PM
Beste,

Het doel is dat de 10.018 op een stuk spoor in Train World komt.  Eenmaal binnen komt hij niet meer buiten.  Het poortje is geen optie (zul je wel zien wanneer Train World opengaat)
De 10.018 restaureren ? Is uiteraard mogelijk, maar dat gaat dan wel zeer veel geld kosten (Kun je beter een nieuwe bouwen).  Is het nodig ?  NEEN
In België zijn er twee stoomloks rijvaardig: 29.013 en 64.169.  Wat blijkt: de NMBS kan perfect met een lok alle aanvragen aan, en bij uitzondering (zoals begin september) wordt hulp gevraagd aan TSP met hun 64.169.
De loks in beste staat zijn de types 7, 16 en 64.  Alleen is er geen behoefte aan meer rijvaardige loks.

Roland
Titel: Re: 10.018
Bericht door: factageklerk op 28 oktober 2012, 17:59:00 PM
Citaat van: rgp op 28 oktober 2012, 17:35:06 PM
Beste,

Het doel is dat de 10.018 op een stuk spoor in Train World komt.  Eenmaal binnen komt hij niet meer buiten.  Het poortje is geen optie (zul je wel zien wanneer Train World opengaat)
De 10.018 restaureren ? Is uiteraard mogelijk, maar dat gaat dan wel zeer veel geld kosten (Kun je beter een nieuwe bouwen).  Is het nodig ?  NEEN
In België zijn er twee stoomloks rijvaardig: 29.013 en 64.169.  Wat blijkt: de NMBS kan perfect met een lok alle aanvragen aan, en bij uitzondering (zoals begin september) wordt hulp gevraagd aan TSP met hun 64.169.
De loks in beste staat zijn de types 7, 16 en 64.  Alleen is er geen behoefte aan meer rijvaardige loks.

Roland

Dat ze alle aanvragen aankunnen voor een stoomrit te verzekeren geloof ik wel, maar die stoomlocs moeten ook eens uit circulatie genomen worden voor onderhoud. Wat gaat men dan laten rijden? Ik besef ook dat de mogelijkheden hier in Belgïe (financïeel,kennis,personeel,broodnodige enthousiaste vrijwilligers :'(.....) beperkt zijn , maar gaan de mensen dan op den duur nog blijven komen naar stoomritten dat steeds met hetzelfde materieel gereden word? Steeds hetzelfde doen blijft ook geen volk trekken
Titel: Re: 10.018
Bericht door: rgp op 28 oktober 2012, 20:01:52 PM
Beste,

Joris, als ik mij niet vergis gaat de 29.013 nu een groot onderhoud krijgen, dus het zal met de 64.169 moeten gebeuren, maar tegen het "seizoen" zal de 29.013 wel terug paraat zijn.  De 26.101 van TSP zal ook wel ooit eens terug rijvaardig worden; dan zijn er drie wat meer dan genoeg is.
Financieel: uit publieke hoek beperkt en uit private hoek in se nog beperkter, zeker als men vergelijkt met Duitsland en Engeland.
Kennis en personeel: aanwezig
Vrijwilligers: veel te weinig
vb: begin september in Engeland: om 11u was ik nr 380 die een ticketje kocht om OP HET PERRON foto's te kunnen maken: Kostprijs ticket: 25 euro !  En die 380 waren allemaal om foto's te nemen (niet mee te rijden) van het steamgala op de Waterdressline.  Die die meereden kochten tickets op het eindpunt van de lijn.

Roland
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Havoc op 28 oktober 2012, 20:10:26 PM
CiteerIn België zijn er twee stoomloks rijvaardig

En geen enkele belgische...
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Huugooke op 28 oktober 2012, 20:15:42 PM
Wou ik ook juist opmerken:een Canadees en een Duitser!
Heeft de type 1 niet nog een tijdje gereden? Hoe staat het daar mee?
Titel: Re: 10.018
Bericht door: factageklerk op 28 oktober 2012, 21:41:24 PM
Citaat van: rgp op 28 oktober 2012, 20:01:52 PM
Beste,

Joris, als ik mij niet vergis gaat de 29.013 nu een groot onderhoud krijgen, dus het zal met de 64.169 moeten gebeuren, maar tegen het "seizoen" zal de 29.013 wel terug paraat zijn.  De 26.101 van TSP zal ook wel ooit eens terug rijvaardig worden; dan zijn er drie wat meer dan genoeg is.

Roland

Gaan ze dat onderhoud in eigen beheer doen of moet de loc terug naar Meiningen? 3 rijvaardige machines is niet slecht maar er zou eigenlijk wat meer variatie mogen zijn. Ik dacht dat men plannen had om de 12.004 ook terug te laten rijden?
Titel: Re: 10.018
Bericht door: rgp op 29 oktober 2012, 12:52:03 PM
Beste,

Sommige dingen moet je blijkbaar alle paar maanden herhalen:
Type 1: zou naar Oostende verhuizen.  Minstens één wielband los, meerdere lekken, waterpomp niet origineel (is deze van type 10).  In België geen apparatuur om de drijfwielen te onderhouden (mss eens contact nemen met de Severn in Bridgnorth, hebben de drijfwielen van de Flying Scotsmann in 2011 vernieuwd).  Inzetbaarheid: zeer beperkt: 24 ton asdruk, kostprijs per km)
Type 29: onderhoud zou in België gebeuren.
Type 12: komt in Train World, is te fragiel (al heel zijn leven).  Inzetbaarheid: zeer beperkt.

Type 1 en 12 enkel te gebruiken in Vlaanderen (vlak land), draaischijf nodig.  Hiervoor is type 16 de oplossing

Roland
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Michiel op 29 oktober 2012, 13:02:13 PM
...en je mag het om de paar maand blijven herhalen, met eventueel een aanpassing daar waar nodig.  ;) Interessant!
Titel: Re: 10.018
Bericht door: vanmiegroet op 29 oktober 2012, 14:36:55 PM
type 1 is ook geschikt voor wallonië want deze reed ook naar luik en charleroi
ik ben niet zeker dat die ook naar Namen reed.

Dit is een sterke machine maar is wat gulzig als het op water aankomt.
Draaischijven wel, op volgende plekken ben ik zeker dat er lagen: Kinkempois en Leuven.

Type 12: kan ook in wallonië rijden maar niet meer dan 3 rijtuigen.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Michiel op 29 oktober 2012, 14:55:31 PM
Citaat van: vanmiegroet op 29 oktober 2012, 14:36:55 PM
type 1 is ook geschikt voor wallonië want deze reed ook naar luik en charleroi
ik ben niet zeker dat die ook naar Namen reed.
Ik vrees dat hier de 24t asdruk de beperkde factor is. Er staat me iets bij dat de meeste lijnen in België maar 20t tot 22t asdruk mochten hebben. Maar zeker weten doe ik het niet.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Jurgen op 29 oktober 2012, 14:58:58 PM
De draaischijf in Leuven zal trouwens binnenkort ook verdwijnen, samen met de museumloods. Ik zie niet in waarom men de draaischijf zou behouden na het verdwijnen van de loods.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Havoc op 29 oktober 2012, 19:20:16 PM
CiteerIn België geen apparatuur om de drijfwielen te onderhouden

Staat er daar geen draaibank voor in Leuven? Of is die ook al op het oud ijzer beland? Als ze dat daar vroeger mee deden, dan is dat nu ook nog mogelijk.

Voor de rest is de evaluatie van de machines correct. Het best zou de type 13 zijn. Maar die zijn uiteraard op de schroothoop beland.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Rétro op 29 oktober 2012, 19:21:37 PM
Typ 1 & typ 12 reden in de jaren 80 & 90 ook rond, dus waarom zouden ze het nu niet meer kunnen (indien hersteld)?
Zijn mss niet de meest interessante om ritten mee te doen (verbruik, inzetbaarheid,etc) maar dat belet mensen in het buitenland toch blijkbaar ook niet om sommige locs te restaureren.
In het buitenland zijn ook veel meer loks rijvaardig dan er in werkelijkheid rijden.
Kijk maar ééns in Nederland wat voor machines SSN & VSM niet hebben die nog kunnen rijden. Dat men er in België niet in slaagt om er meer dan 2 te kunnen laten rijden is toch wel een spijtige zaak... ( met grootste respect voor alle verenigingen & vrijwilligers)
Argument geld & vrijwilligers, beperkte middelen, restauratie ruimte en gewoon algemene beperkte interesse in stoomlocomotieven in België zal gewoonweg de belangrijkste reden zijn denk ik. De rest is allemaal van minder belang mijn gedacht.
Jammer dat men het moet zeggen (hoewel het 2 prachtige machines zijn) maar mensen zullen wss inderdaad moe gekeken worden op telkens die zelfde 2 stomers.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: rgp op 29 oktober 2012, 20:52:03 PM
Beste,

Ik heb de type 1 tijdens zijn maidentrip in mei 91 op video.  In se een schande: de stoom vloog er langs alle kanten uit.  Tijdens de laatste ritten was de lokomotief niet meer geremd (losse wielband en kans op ontsporen bij remmen)

Type 12 is zoals ik al gezegd heb te fragiel.  Deze loks hebben zelfs tijdens hun carriere meer in herstelling geweest dan normaal.

Voor beiden is de inzetbaarheid te beperkt.

Nederland ? Ze hebben GEEN stoomloks, behalve Duitse okkasies.  Die hebben ook maar een asdruk van 15 ton (BR50, BR52)

Roland
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Havoc op 29 oktober 2012, 21:16:21 PM
Roland, is er dan echt geen enkele belgische loc die inzetbaar kan gemaakt worden? Of is er geen wil? Of geen van beide? Ik kan me niet inbeelden dat een losse wielband niet kan hersteld worden. (loctite? :D)
Titel: Re: 10.018
Bericht door: ToThePoint op 29 oktober 2012, 22:51:19 PM
Citaat van: Havoc op 29 oktober 2012, 21:16:21 PM
Roland, is er dan echt geen enkele belgische loc die inzetbaar kan gemaakt worden? Of is er geen wil? Of geen van beide? Ik kan me niet inbeelden dat een losse wielband niet kan hersteld worden. (loctite? :D)

TEC7 !
Titel: Re: 10.018
Bericht door: guy holbrecht op 29 oktober 2012, 23:11:24 PM
Ik moet nogmaals Roland bijtreden. De NS heeft bij mijn weten geen enkele rijvaardige stoomloc, en dat in tegenstelling tot de NMBS waar de 29 in Meiningen compleet gereviseerd is geworden. De revisie van de 3737 van de NS is blijkbaar enkele jaren geleden afgeblazen wegens de te hoge kostprijs. Uiteraard zijn er in Nederland ook museumverenigingen. Die rijden echter meestal met Duits materiaal, materiaal dat pas op het einde van het stoomtijdperk medio jaren 70 afgesteld is geworden.
TSP, CFV3V, Stoomlijn Dendermonde-Puurs en het stoomcentrum Maldegem beschikken allen over rijvaardige stoomlocomotieven. Weliswaar niet allemaal Belgisch, doch deze vrijwilligers doen hun uiterste best om dit stukje industriële archeologie in stand te houden. Als daar dan ooit nog eens het officiële museum bijkomt, beschikken we over enkele mooie verzamelingen, ook al zijn er dan een aantal statische modellen bij. Maar ja, dat kan je ook stellen van het legermuseum met zijn uitgebreide verzameling vliegtuigen, of van Autoworld met een immense verzameling oude wagens. Deze vliegen of rijden toch ook niet meer allemaal? Ik zou dus al zeer tevreden zijn mocht de verzameling die in Leuven stond in een deftig museum terecht komen.
A propos, is er iemand op dit forum die weet heeft van rijvaardige stoomlocomotieven bij de Franse en Engelse spoorwegen. Ook daar zijn veel verenigingen actief, vooral in Engeland, maar of de SNCF of Britisch Rail en zijn commerciële opvolgers nog actieve stoomlocs hebben, daar tast ik in het duister.

Groeten,
Guy
Titel: Re: 10.018
Bericht door: rgp op 30 oktober 2012, 11:37:58 AM
Guy,

In Frankrijk heb ik slechts weet van twee stoomolks bij de SNCF:een 231K en een 141R, de rest zit bij prive-verenigingen.
In Engeland is het niet zo duidelijk: er is een zogezegde "tournante" van lokomotieven, maar het grootste deel zijn bij de talrijke verenigingen en hun nog veel talrijkere leden.  De eerste beste Engelse vereniging heeft meer leden dan alle vereinigingen in België samen en daar bij hebben ze dan nog de juiste "spirit": niet lullen over wat een ander allemaal misdoet, maar het zelf doen.
Er bestaat een "society" genaamd (ik ben wel niet zeker van de naam Association of Preservation of Railway .......).  Ik denk dat Rik De Gruyter van SCM u veel verder kan helpen.

Roland
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Rétro op 30 oktober 2012, 17:12:11 PM
Citaat van: rgp op 29 oktober 2012, 20:52:03 PM
Nederland ? Ze hebben GEEN stoomloks, behalve Duitse okkasies.  Die hebben ook maar een asdruk van 15 ton (BR50, BR52)

Roland

Ja het zijn geen Nederlandse locs. Zeker en vast juist, maar ik wil enkel maar aangeven dat ook daar privé verenigingen er in slagen talrijke loc's van een dergelijk kaliber   ( 23, 50, 44, 01, etc...) te onderhouden & restaureren / in leven houden.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: factageklerk op 30 oktober 2012, 17:59:24 PM


Ja het zijn geen Nederlandse locs. Zeker en vast juist, maar ik wil enkel maar aangeven dat ook daar privé verenigingen er in slagen talrijke loc's van een dergelijk kaliber   ( 23, 50, 44, 01, etc...) te onderhouden & restaureren / in leven houden.
[/quote]

Daar heb je wel ergens een punt  ;) Maar de privéverenigingen moeten ook geld bij elkaar schrapen om dit te kunnen doen (met zeer veel moeite, enthousiaste vrijwilliggers die de handen uit de mouwen willen steken) en in de meeste gevallen krijgen ze ook subsidies (nationaal, europees....) voor hun werking. Ik denk niet dat ze bij de NMBS subsidies hiervoor kunnen/mogen krijgen, en dat ze andere prioriteiten hebben. Daarom is het zo belangrijk dat we elk initiatief dat hiervoor genomen word dat wij als liefhebber dat mee moeten ondersteunen, en wie weet rijd er dan ooit meer museummaterieel ;)
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Jurgen op 30 oktober 2012, 18:37:10 PM
Ik heb de indruk dat hier redelijk off-topic gepraat wordt.

De 10.018 zal nu gewoon een uiterlijke revisie krijgen en je kan hem altijd gaan bewonderen in het museum dat we gaan krijgen. Wees blij met wat je hebt want de loc kon evengoed naar de schroothoop gebracht worden.

Hoeveel van jullie doneren eigenlijk geld aan de ene of de andere vereniging om zo'n loc te restaureren? 't Is makkelijk om te roepen dat een loc gerestaureerd moet worden, maar denk eerst eens aan wat je zelf over hebt voor de restauratie van zo'n loc!

Dat gezegd zijnde ben ik blij dat de 10.018 in het museum te zien zal zijn. Ik ben er van overtuigd dat men de loc op gepaste wijze zal opstellen.
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Dirky op 13 november 2012, 22:31:36 PM
http://www.youtube.com/watch?v=tv9RP8THExU&feature=related

... en wij springen hier een gat in de lucht als we er nekeer eentje zien... :)
Titel: Re: 10.018
Bericht door: rgp op 16 november 2012, 12:18:20 PM
Hallo,

Dirky, dat filmpje is nu eens het toppunt van kitsch >:(

Roland
Titel: Re: 10.018
Bericht door: Dirky op 16 november 2012, 13:09:07 PM
Dat dit filmpje voor jou het toppunt van kitch is, daar en heb ik echt geen probleem mee. Je hoort waarschijnlijk ook niet mijn favoriete muziek even graag...  :)

In de context van dit draadje - wat met 10.018 ? - wil ik alleen maar met een smile(y) aanduiden dat het er bijvoorbeeld in Duitsland echt wel anders aan toegaat. Treintjes behoren daar tot de vaste ingredienten van het gros van de bevolking... door die belangstelling rijden er ook nog massa's stoomloks en andere historische loks rond...
Geld zal er hier (zeker?) niet gevonden worden om onze geschiedenis op de sporen te houden...

edit: net eens opgezocht hoeveel stoomloks er nog rijden in Duitsland; sommige bronnen spreken van 230 stuks!!!!! ;)
Titel: Re: 10.018
Bericht door: doomslu op 16 november 2012, 16:04:48 PM
Dat ze daar in België niet aan gedacht hebben, een rijdend museum!  ;)
Titel: Re: 10.018
Bericht door: argilla op 16 november 2012, 17:18:32 PM
Je ziet veel auto's in de remmen gaan, en stiller rijden om het te bewonderen.  De nieuwere technologie meets de oudste technologie  .Mooi toch