Beetje last van slapeloosheid (en teveel getafeld). Daarom maar een draadje zoals beloofd in een andere post over een zelfgebouwde loc.
Diegenen die enkel oog hebben voor historisch correcte modellen met het juiste aantal rivetten op de correcte schaal gelieve zich te onthouden. De bedoeling van dit alles was zelf iets te bouwen, aangedreven op stoom. Dat het te maken was primeerde op al de rest.
Het oorspronkelijk plan vindt je hier: http://home.iae.nl/users/summer/16mmngm/Articles_htms/Cracker.htm
Deze zijn naar 45mm geschaald geweest en dat was het vertrekpunt. Dus zijn we begonnen met het maken van het frame:
IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_001.jpg/IMG
Na enige pogingen om een gastank met brander te maken zijn we hier aangeland:
IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_002.jpg/IMG
En om te bewijzen dat het werkt:
IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_003.jpg/IMG
Een stoomloc zonder ketel, dat gaat niet. Dus dan maar onderdelen voor een ketel gemaakt:
IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_004.jpg/IMG
En zo ziet dat er uit als dat gebrazeerd is opgefrist:
IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_005.jpg/IMG
Langs de voorkant:
IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_006.jpg/IMG
Voor wie het niet geloofd: die is getest tot 6bar zonder lekken.
Een chassis, een ketel en een brander. Wat nog? Ah ja, een machine anders gaan we niet ver geraken:
IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_007.jpg/IMG
Ja, die werkt. Voor de ongelovige thomassen onder jullie hier een foto werkend (met perslucht):
IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_008.jpg/IMG
Nu nog wielen en een koppeling en dan hebben we dit:
IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_009.jpg/IMG
En vanuit een andere hoek:
IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_010.jpg/IMG
Ondertussen staan we al wat verder, maar daar zijn nog geen fotos van. Dat komt nog dit jaar...beloofd.
Bijna vergeten: de afvalberg:
(http://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_011.jpg)
[:0][:0]
Dit is mooi, Johan!
Ik kijk uit naar het vervolg!
amai,knap werk JOHAN.
een project om te volgen!!!
KURT
Zeg mannen, niet teveeel stroop smeren h?, dat plakt teveel in mijne baard. De rest komt.
Havoc man da's " TOP" Misschien iets voor in ons lijfblad te laten verschijnen ??
Maar zit mooi in elkaar jog...Je ziet hier de hand van de meester in!
[;)]
Allez, voor de liefhebbers. Alle onderdelen zijn er nu en passen min of meer in elkaar. Enkele fotootjes genomen voor alles weer uit elkaar gehaald wordt om te schilderen. Ik ga eerst het chassis en de rest van het ijzerwerk een laagje anti-roest geven voor de eerste test met water.
(http://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_012.jpg)
(http://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_013.jpg)
(http://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_014.jpg)
Voor de maniakken enkele cijfers:
lengte over de koppelingen: 190mm
breedte: 80mm
hoogte (vanaf de sporen): 150mm
gewicht (leeg): 1kg850
MOOOOOOOI !!!!! [:0][:p]
Ik hoop dat je test lukt, Johan!
Non-working solutions, zei-die toch??
Johan, je doet die naam geen eer aan, jong! [:D]
Prachtig werk zeg!
Vandaag voor de eerste keer laten rijden. Vroeger reeds eens geprobeerd, maar wegens problemen was dat geen succes. Als er iemand mij kan zeggen waar er ergens filmpjes op het net gezet kunnen worden, dan zet ik er eentje bij.
Na enkele aanpassingen rijdt het eindelijk. Maar het is even wennen! Als je gewoon ben van aan de transfo te draaien om de snelheid te regelen, vergeet het. Je moet de brander regelen en daarvoor moet je erachter rennen. Gelukkiglijk is de baan klein genoeg.
Enfin, die loc is een racemachien. Het heeft moeite gekost om hem zo traag te laten rijden dat hij niet uit de bocht ging. (bijkomend probleem is dat als het even stilgestaan heeft het nog harder rijdt) Krachtig genoeg ook. Een platte wagen erachter met een baksteen op was geen probleem. En maar rondjes rijden...
Wat kicks betreft is dit het wel. De voldoening dat dit geeft is heel wat anders dan een doos open doen. Wordt vervolgd...
Goedemorgen Johan,
gefeliciteerd met uw eerste proefrit, dat moet inderdaad een fantastische kick geven, om uw machientje te zien werken. De mooiste beloningen komen vaak na een tijd van hard werken en afzien. Werk zo door, wij zijn benieuwd! [:p]
Eerste poging voor een filmpje. Geen denderende kwaliteit, ik weet het maar het was ook de eerste keer dat ik dat probeerde.
Eerste rit (//%22http://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/eerste_rit.avi%22)
Kan er iemand bevestigen dat je er iets kan van zien? Ik zie er zelf niets van!
Hoi Johan, Inderdaad ik heb hem zien rijden, jouw lok. Videoweergave was wat minder maar het rijden ging perfect. Knap stukje werk trouwens. Ben je beroepsmatig ook zo met je handen en techniek bezig?
Wens je na deze start nog veel rondjes door de tuin. Ook op video trouwens. [:D]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan Simons
De video is inderdaad bedenkelijk. Maar het was de eerste keer, en de instellingen konden beter hebben we later gezien. Spijtig genoeg is het weer nu weer slecht. Altijd ook iets.
Neen, ik ben absoluut niet beroepsmatig met zoiets bezig. Daarom is het ook ontspannend als hobby. Als het weer beter is, dan proberen we opnieuw. Tegen dan is alles misschien geschilderd.
Geweldig Johan ! [:D]
De moed in beide handen genomen en dit eens afgewerkt. Alles uit elkaar gehaald. Uitlaat naar de schouw gebracht. Alles geschilderd, terug in elkaar. Van tafel laten vallen [B)]. Opnieuw uit elkaar, nieuwe leidingen gemaakt. Ketel terug geschilderd en alles terug in elkaar geprutst. Enfin, zo ziet het er nu uit:
(http://users.skynet.be/sb262617/mono_forum/mono_015.jpg)
zeg Johan daar kunt ge een artikel over schrijven voor MSM, het artikel staat bijna hier op het forum, echt prachtig man. proficiat man
Jan
Ik kan JanJozef alleen maar bijtreden. Dit is prachtig, en zeker een artikel waard.
Bedankt voor de wierrook. Zelf zou ik graag nog een "1" in het geel op de zijkant zien. Dat zal zijn voor als er een airbrush is.
Een artikel is misschien niet echt zinvol en gezien de legale implicaties ook niet te doen. Ik bedoel daarmee het maken van de ketel en alle juridische rotzooi daarrond. Maw, wat als er iemand dat maakt volgens de plannen van het blad, en die ketel ontploft? Extreem misschien, maar zeker om aan te denken.
Voor de opvolger (minstens nog een jaartje geduld[:I]) zal er misschien meer interesse zijn. De bedoeling is om een reeks 70 in stoom-electrische tractie te maken, schaal 1:32. Maar ik moet eerst nog eens terug naar St-Gislain met mijn meter...
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Ik kan JanJozef alleen maar bijtreden.
En ik ook. [:0][8D][:p]
citaat:
Geplaatst door Havoc
... Maw, wat als er iemand dat maakt volgens de plannen van het blad, en die ketel ontploft? Extreem misschien, maar zeker om aan te denken...
Dat is inderdaad extreem. Als je zo redeneert kan MSM heel wat zelfbouw-artikels op zijn buik schrijven. Zelfs het hanteren van een compressor voor een airbrush is potentieel gevaarlijk, om over zelfbouwvoedingen, etsen en solderen nog te zwijgen.
Voeg een waarschuwing toe aan het artikel, desnoods in een groot kader, en de lezer is verwittigd.
Ik hoop dat we hier nooit de Amerikaanse toestanden krijgen, waar een fabrikant van barbeque-houtskool op zijn verpakking "pas op, brandbaar" moet zetten...
Hallo Havoc. Knap staaltje werk. In Ned. heeft de Ver.van Modelbouwers een speciale commissie die richtlijnen voor de stoomketels geeft en deze keuren. Vooral de ketels met de wat hogere drukken.
http://www.modelbouwers.nl/
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Ik geef je groot gelijk Gerolf, maar er is een verschil tussen een gekochte compressor gebruiken waar de fabrikant door typekeuringen etc de veiligheid van waarborgt "bij correct gebruik" en een zelf in elkaar gesoldeerde ketel volgens een plan. Er bestaan inderdaad richtlijnen voor modelstoomketels zoals Deltic meldt, maar deze zijn eigenlijk niet meer in orde met de laatste europeese richtlijnen. Omdat er nog niets anders is blijft men voorlopig de oude richtlijnen volgen. Er is trouwens ook gereedschap voor nodig dat niet direct in de meeste rommelkisten zit.
citaat:
Geplaatst door Havoc
...Er is trouwens ook gereedschap voor nodig dat niet direct in de meeste rommelkisten zit.
... en zo kan je het hebben over gereedschappen voor de wat meer uit de kluiten gewassen modelbouwer. Waar zit het probleem?
Ik heb zo'n idee dat hier iemand - volkomen onterecht - plankenkoorts of, erger nog, faalangst heeft.
Johan, JE KAN HET !!
Voor je het kan hebben over het grotere gereedschap zou je er op zijn minst correct mee moeten kunnen werken! Een vijl dat lukt nog, maar op de draaibank moet ik nog h??l v??l leren.
Sorry Gerolf, maar ik ben een beginner/knoeier eerste klasse. Die loc is gemaakt met trial-and-error. Blauwe spanen, geblokeerde motor, afgebroken ruimers en boren, gesmolten messing stukken, kapotte beitels etc.
Als je zo'n artikel wil kan je beter eens gaan aankloppen bij een club waar er mensen met meer ervaring zitten. Er is al eens een aanzet gegeven in MSM met de open deurdag van de Stoomgroep in Turnhout. Waarom daar niet gaan aankloppen? Er zijn er daar die spoor 1 rijden. En dan heb je nog KMYCA, Vorst en vergeet ik er zeker nog.
Dat is geen kwestie van zelfvertrouwen, maar van realisme. Ik kan een lekke band vervangen en begrijp hoe een automotor werkt, maar de rest doet de garagist, snap je?
Wordt eentonig: foto's naar eigen webspace overgezet en opgekuist waar mogelijk.
citaat:
Geplaatst door Havoc
Wordt eentonig: foto's naar eigen webspace overgezet en opgekuist waar mogelijk.
Ik vind het toch knap dat je dit voor ons wil doen [8D]
Het is niet slecht dat ik het doe want ik merk dat er toch redelijk wat foto's zijn waarvan de originelen missen. Ooit eens te goed opgekuist op mijn hard disc vrees ik.
Ik denk dat ik nu door de draadjes ben die ik zelf begonnen ben en waar "veel" foto's staan. Maar als ik zie wat er op photobucket nog staat dan moeten er nog posts zijn hier waar ik een foto gezet heb maar niet meer weet. Die opsporen is wat moeilijker.