Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: Doornroosje op 30 augustus 2012, 11:50:34 AM

Titel: Afgrondrijden
Bericht door: Doornroosje op 30 augustus 2012, 11:50:34 AM
Even een denkpiste bewandelen naar aanleiding van een reactie op een ander draadje. (Michiel, bedankt voor mij te laten nadenken!)

Beginnelingen en anderen tonen dikwijls een eerste baanplan met sporen evenwijdig aan de randen waarop dan goedbedoeld gereageerd wordt met te zeggen om dit niet te doen en stations en andere sporen in een hoek ten opzicht van de randen van de spoorbaan te plaatsen. Uiteraard volg ik graag die redenering, immers in het echte voorbeeld zijn stations ook doorgaans in bochten gelegen en niet zo kaarsrecht als bij de eerstbesproken plannen. Bij het volgende baanplan moeten dan verschillende compromissen gesloten worden of andere problemen weggewerkt in verband met plaats.

Maar in modelspoor zijn er beperkingen:

- Een baan moet steeds bereikbaar zijn op alle plaatsen. Zelfs iemand met een (letterlijke) lange arm zoals ik kan maximaal 1m25 ver reiken.
- De boogstralen die fabrikanten voorzien zijn inderdaad wel krap, er wordt dikwijls overgegaan naar flexrails (wat een uitvinding!) Maar perronnetjes in flex ben ik nog nergens tegengekomen. Dit wordt dan zelfbouw...
- We hangen voor de wissels steeds vast aan de railgeometrie van de fabrikant. Flauw gebogen wissels om een wisselstraat even natuurgetrouw uit te voeren bestaan niet, tenzij eigen wisselbouw, en dat is niet voor iedereen weggelegd.
- Het is gewoon ook gemakkelijker voor aandrijvingen en bedradingen om de sporen evenwijdig te kunnen leggen met de onderbouw.

Opmerkingen:

- Ik maak meestal wel mijn baanplannen met de hand eerst, teken daarna uit met behulp van een computerprogramma om dan uiteindelijk niet 100% dat baanplan te volgen en veel meer flexrails te gebruiken voor flauwe bochten. Het tekent gewoon gemakkelijker in dat computerprogramma rechtdoor.


Deus ex machina; een mogelijke oplossing?

En toen kwam een hersenspinsel. Er zijn wel degelijk stations te vinden die rechtdoor aangelegd zijn, dus moeten ze niet allemaal gebogen uitgevoerd worden. Voor diegene die niet zelf wisselstraten willen ontwerpen bouwen vanaf 0, is het dan mogelijk deze met de gangbare railgeometrie van de fabrikant uit te voeren. blijft het probleem dat de sporen evenwijdig met de rand liggen, het zogenaamde 'afgrondrijden'. En nu komt het: laten we gewoon de onderbouw behouden met de rails evenwijdig hieraan, maar laten we de rand van onze baan eens NIET recht uitvoeren. Zoals een fries rond kan gebogen worden, laten we die rand eens golvend maken. Of zelfs met heel brede gelijkbenige driehoeken. De scenery laten doorlopen, al dan niet overhangend, van de rechte plank weg.

Voordelen:

- Golvend betekent dat je regelmatig dichterbij, dan weer verder weg van de andere kant bent in verband met reikwijdte. Je kan hierop inspelen door de golven zo te maken dat je toch overal aankan, en op sommigen plaatsen je scenery beter in het oog kan laten springen.
- De bedrading en aandrijvingen blijven evenwijdig ten opzicht van de onderbouw.
- Geen afgrondrijden meer, (een stapje) realistischere baan.
- Je kan rechte perrons uitvoeren, gebruik materiaal fabrikanten mogelijk.
- Minder zelfbouw noodzakelijk, wie wil, kan altijd natuurlijk altijd. Wie een grote baan plant, kan hier tijdswinst uithalen.

Conclusie:

Het blijft een tussenstap tussen afgrondrijden en de echt realistischere gebogen stationsvormen. Volgens mij heeft dit voldoende voordelen om overwogen te worden voor mensen die minder zelbouw willen en meer willen genieten van het rijden op zich. Het kan zijn dat het al ergens is toegepast, maar persoonlijk heb ik dit nog nergens gezien. Wat zijn jullie gedachten over deze hersenspinsel?
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: eve op 30 augustus 2012, 11:55:06 AM
Citaat van: Doornroosje op 30 augustus 2012, 11:50:34 AM
Even een denkpiste bewandelen naar aanleiding van een reactie op een ander draadje. (Michiel, bedankt voor mij te laten nadenken!)

- We hangen voor de wissels steeds vast aan de railgeometrie van de fabrikant. Flauw gebogen wissels om een wisselstraat even natuurgetrouw uit te voeren bestaan niet, tenzij eigen wisselbouw, en dat is niet voor iedereen weggelegd.


Tillig Elite H0

Erik
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: conducteur op 30 augustus 2012, 11:59:41 AM
Peco ook.
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Steam.N op 30 augustus 2012, 12:04:22 PM
Een opbouwbare vrijgolvende rand lijkt inderdaad een goeie oplossing voor al wie al met een afgrond-rijden plan/baan zit.
Het geeft weer ruimte voor creativiteit !
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: eve op 30 augustus 2012, 12:04:43 PM
Ik wil altijd wel wat bijleren.

Kan je een PECO-wissel buigen zonder de werking te beïnvloeden ?

Erik
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Michiel op 30 augustus 2012, 12:43:53 PM
Een wissel ligt best steeds volledig vlak. Leg je een wissel bol of hol, dan krijg je onherroeplijk problemen. Meestal loopt het dan op het puntstuk verkeerd, met wielen die de verkeerde kant opgaan. Een wissel mag wel in een helling liggen.
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: eve op 30 augustus 2012, 13:17:43 PM
Citaat van: Michiel op 30 augustus 2012, 12:43:53 PM
Een wissel ligt best steeds volledig vlak. Leg je een wissel bol of hol, dan krijg je onherroeplijk problemen. Meestal loopt het dan op het puntstuk verkeerd, met wielen die de verkeerde kant opgaan. Een wissel mag wel in een helling liggen.

De vraag ging over het buigen in het HORIZONTALE vlak...

Erik
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Michiel op 30 augustus 2012, 13:29:24 PM
Sorry, ik zat even op een dwaalspoor. Een Peco-Wissel in schaal N (code55) is niet buigbaar in het horzontale vlak. De spoorstaven (die eigenlijk code 80 zijn, maar waarvan alleen het bovenste deel zichtbaar is) zit te stevig vastgegoten in het dwarsliggersbed, en kan niet schuiven. En zou het kunnen schuiven, dan is de wissel niet voorzien dat buitenrail tov de binnenrail zou gaan verschuiven, waardoor tongen en puntstuksecties niet meer goed onderling aansluiten.

Hoe het in H0 zit, dat weet ik niet.  :-[

Maar het idee van een aanzetbare, golvende rand vind ik top! Goed gevonden.  8)
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: eve op 30 augustus 2012, 14:27:20 PM
En juist dat buigen is met een Tillig Elite in H0 binnen grenzen wel mogelijk.

Erik
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 30 augustus 2012, 14:31:45 PM
Citaat van: eve op 30 augustus 2012, 14:27:20 PM
En juist dat buigen is met een Tillig Elite in H0 binnen grenzen wel mogelijk.

Erik

Erik,

welke code hebben die sporen/wissels code83 ?
Groeten Peter ;)
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: eve op 30 augustus 2012, 14:46:52 PM
Peter,

Dat zijn  code 83 spoorstaven.

Erik
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 30 augustus 2012, 15:08:20 PM
waarvoor dank !
verder eens een vraagje wie heeft hier al mee gewerkt El.Tillig code 83, ben je tevreden of niet ?Vooral die fraaie wissels !
In de toekomst zou ik ook graag beginnen aan een baan en het is de bedoeling om met lange treinen te rijden (heb een zolder van ongeveer 14 meter, 2 tot 3 meter diep (nok dak), ik zou eigenlijk willen rijden op ooghoogte(rechtstaand),  als je niet tevreden bent waarom ? Zou eigenlijk de sporen op natuurgetrouwe afstand willen leggen t.o.v. elkaar en in de bochten (tunnel) een beetje zeuren.

Groeten Peter ;)
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: eve op 30 augustus 2012, 15:23:22 PM
Peter,

Bestudeer dit eens : http://www.morop.org/de/normes/nem112_d.pdf (http://www.morop.org/de/normes/nem112_d.pdf)
Erg nuttig.

Met groeten,
Erik
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: itchy op 30 augustus 2012, 20:22:57 PM
kijk ook hier eens:
http://www.g-weller.de
en sinds kort ook http://www.mein-gleis.de/weichen
flexwissels, natuurlijk met nog wat zelfbouw maar je vertrekt toch niet helemaal van nul. is compatibel met tillig elite en peco finescale
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 31 augustus 2012, 02:41:51 AM
waarvoor dank!
Groeten Peter
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Kautenbach op 31 augustus 2012, 07:47:21 AM
lees dit draadje nu, over Peco wissels, die zijn wel flexibel te maken, de dwarsliggermat insnijden, op de verbinding onder het binnenste spoor na, wel de langere wissels gebruiken, gaat prima.

een gebogen voorkant, leuk idee! geeft ook veel meerspeelsigheid in je baan, wel wat lastiger als je modules bouwt, maar niet onoverkomelijk, en een gebogen voorkant zal denk ik meer lengte suggereren

groetjes, wim
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: argilla op 31 augustus 2012, 08:07:01 AM
De vraag ging over het buigen in het HORIZONTALE vlak......


iets ontgaat me :  waarom zou je een wissel willen buigen in een horizontaal vlak ? Heb je hier voorbeelden van in de werkelijkheid ( schaal 1/1)
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: C.B. op 31 augustus 2012, 08:46:48 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 augustus 2012, 15:08:20 PM

verder eens een vraagje wie heeft hier al mee gewerkt El.Tillig code 83, ben je tevreden of niet ?Vooral die fraaie wissels !
Groeten Peter ;)

Ik bezit niks anders dan deze wissels.
Tevreden : ja en nee.
Ze zien er werkelijk goed uit : vooral de wisseltongen die ieders , uit 1 volledige rail bestaan (dus niet met een scharnierpunt zoals bv. Roco Line wissels.)
Ook zijn ze een beetje flexibel (en ik heb het een paar keer nodig gehad.)
De motor is zeer klein gehouden (maken wel wat lawaai , maar dat is in het echt ook.)
Alleen dat staafje om de wisseltongen te laten bewegen , heb ik mijn twijfels over op lange termijn , of dat dit zo stevig blijft in zijn bevestigingspunt.
En het plaatsen van de motor onder de tafel , en het juist afstellen ervan : ben je ook een hele tijd zoet mee.
Dit had anders gekund , vind ik.
Conventioneel worden ze aangestuurd met max. 16V wisselspanning.
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: argilla op 31 augustus 2012, 09:03:25 AM
en waarom ze niet zelf bouwen ? Heb dat met verschillende gedaan tot grootte tevredenheid zelfs in DCC is dit mogelijk en gemakkelijk.
http://www.handlaidtrack.com/v/vspfiles/documents/ug01.pdf
Je kan zelf de code kiezen die je wilt.

Als dit al een antwoordt is op je vraag natuurlijk. ;)
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: eve op 31 augustus 2012, 09:13:10 AM
Citaat van: argilla op 31 augustus 2012, 09:03:25 AM
... zelfs in DCC is dit mogelijk en gemakkelijk.

Ik heb nooit geweten dat er een verschil bestaat tussen DC en DCC rails, wissels ed. ::)

Erik
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: argilla op 31 augustus 2012, 10:03:59 AM
Citaat van: eve op 31 augustus 2012, 09:13:10 AM
Citaat van: argilla op 31 augustus 2012, 09:03:25 AM
... zelfs in DCC is dit mogelijk en gemakkelijk.

Ik heb nooit geweten dat er een verschil bestaat tussen DC en DCC rails, wissels ed. ::)

Erik





uwe booster zal het snel laten weten via uw handregelaar
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: eve op 31 augustus 2012, 11:27:16 AM
Ik pas. :-\

Erik
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 31 augustus 2012, 11:30:43 AM
@argilla,uwe booster zal het snel laten weten via uw handregelaar

is eigenlijk een antwoord waarmee een leek (waaronder ik ook!) eigenlijk niet veel mee opschiet ! Misschien een klein beetje uitleg had een verschil kunnen maken !

Groeten Peter ;)


Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Michiel op 31 augustus 2012, 11:47:33 AM
Zal ik een poging wagen om de cryptische reactie van Argilla te ontwarren?

Op zich is er geen verschil tussen een DC en DCC wissel. Mechanisch en electrisch werken ze identiek op dezelfde manier. Het probleem komt op de proppen wanner we een willekeurige wissel digitaal gaan gebruiken. Een digitale centrale is uitgerust met een heel snelle en vrij gevoelige kortsluitdetector. Bij de minste micro-kortsluiting haalt de digitale centrale de spanning van de volledig baan, en alles staat stil. Een analoge transformator kan tegen een stootje, en heeft enkel maar een trage thermische kortsluitbeveiliging, waardoor deze geen last heeft met micro-kortsluitingen, en aales rustig blijft door rijden.

Een willekeurige wissel in analoge operatie lijkt steeds goed te werken. Soms zien we een paar vonkjes onder de wielen vandaan komen, maar dat geeft niet, alles blijft werken. Maar dat vonkje was een micro-kortsluiting, dat een digitale centrale meteen uit de ether haalt. De hele baan had op dat moment stil gestaan. Vrij ergelijk als dat om de haverklap gebeurt.

Kritische punten bij een wissel, die micro-kortsluitingen kunnen veroorzaken, zijn het puntstuk, waar de sporen zo dicht bij elkaar komen dat het loopvlak van de wielen de beide sporen kunnen aanraken. En de openliggende wisseltongen, die door de flens van de wielen aangestreken kunnen  worden, wat ook kortsluiting kan geven.

Een wissel wordt DCC-klaar gemaakt door deze potentiele kortsluitplekken aan te pakken en aan te passen opdat er geen micro-kortsluiting meer kan optreden.

Een DCC aangepaste wissel is ook DC volledig 100% bruikbaar en functioneel. Een DCC-wissel is een paranoïde DC-wissel. Meer niet.  ;)
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: C.B. op 31 augustus 2012, 11:54:08 AM
Citaat van: Michiel op 31 augustus 2012, 11:47:33 AM
Kritische punten bij een wissel, die micro-kortluitingen kunnen veroorzaken, zijn het puntstuk, waar de sporen zo dicht bij elkaar komen dat het loopvlak van de wielen de beide sporen kunnen aanraken. En de openliggende wisseltongen, die door de flens van de wielen aangestreken kunnen  worden, wat ook kostluiting k

Daarom heb ik mijn wissels zelf aangepast : puntstuk en beide wisseltongen hebben dezelfde spanning.
En in mijn systeem kan ik ook de kortsluitings-gevoeligheid regelen om zo'n problemen te vermijden.
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 augustus 2012, 14:34:17 PM
Citaat van: argilla op 31 augustus 2012, 08:07:01 AM
iets ontgaat me :  waarom zou je een wissel willen buigen in een horizontaal vlak ? Heb je hier voorbeelden van in de werkelijkheid ( schaal 1/1)
Waarom: ruimtebesparing.
Voorbeeld: komt in Engeland veel voor. Zowel mee- als tegengebogen. Ik heb niet zo een foto bij de hand, maar zal eens kijken of ik iets ter illustratie kan vinden.
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 augustus 2012, 14:37:11 PM
Citaat van: Re460 op 31 augustus 2012, 11:54:08 AM
Citaat van: Michiel op 31 augustus 2012, 11:47:33 AM
Daarom heb ik mijn wissels zelf aangepast : puntstuk en beide wisseltongen hebben dezelfde spanning.
Als ik dit goed lees heeft de afliggende tong dan de andere polariteit als de daarnaast liggende doorgaande rail. Dat lijkt me onhandig, want geeft juist kans op kortsluiting.

Bij mij is elke tong direct verbonden met de naastliggende railstaaf, het puntstuk is geïsoleerd en wordt omgeschakeld met de wisselstand.
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: eve op 31 augustus 2012, 15:28:07 PM
Citaat van: Re460 op 31 augustus 2012, 08:46:48 AM

Alleen dat staafje om de wisseltongen te laten bewegen , heb ik mijn twijfels over op lange termijn , of dat dit zo stevig blijft in zijn bevestigingspunt.


Re460,
Kijk even in de rubriek "Tips & Tricks"... ;D

Erik
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: C.B. op 31 augustus 2012, 15:47:32 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 31 augustus 2012, 14:37:11 PM

Bij mij is elke tong direct verbonden met de naastliggende railstaaf, het puntstuk is geïsoleerd en wordt omgeschakeld met de wisselstand.
Ja , dat is natuurlijk ook een (betere) manier ,  ;)
Ik ben niet zeker , maar ik dacht dat de nieuwste generatie wissels van Tillig nu ook op dezelfde manier werken. ;)
In ieder geval , tot hiertoe geen kortsluitvonkjes meer , dus laat ik het zo . Toch bedankt voor de ingeving.
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: C.B. op 31 augustus 2012, 15:52:56 PM
Citaat van: eve op 31 augustus 2012, 15:28:07 PM
Kijk even in de rubriek "Tips & Tricks"... ;D
Erik

Ik had het feitelijk over het staafje zelf dat in de motor wordt vastgeschroefd , maar in ieder geval dank voor deze toch ook belangrijke tip , want ik vermoed dat dit ook voor mij van toepassing kan zijn (ooit)  ;)
Titel: Re: Afgrondrijden
Bericht door: eve op 31 augustus 2012, 17:15:00 PM
Citaat van: argilla op 31 augustus 2012, 08:07:01 AM
De vraag ging over het buigen in het HORIZONTALE vlak......


iets ontgaat me :  waarom zou je een wissel willen buigen in een horizontaal vlak ? Heb je hier voorbeelden van in de werkelijkheid ( schaal 1/1)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Aiguillage_EP01.jpg (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Aiguillage_EP01.jpg)

Erik