Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => SCHAAL I, IIm, 1/29 en tuinspoor => Topic gestart door: ToThePoint op 01 augustus 2012, 22:08:45 PM

Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 01 augustus 2012, 22:08:45 PM
Ik zit reeds lange tijd met een idee.
Een LGB loc in een diorama. Ik kwam tot de constatatie dat LGB eigenlijk smalspoor is en dat de wielen dan meer naar binnen toe liggen (vermoed ik).
Wil nu dat juist de grotere schalen meer detail toelaten zo ook de wielen en de aandrijving ervan. Als die dan meer naar binnen toe liggen ziet men weer minder van die details.
Ik vind het super om die mechaniek te zien werken.

LGB schaal heeft niet echt loc's die in den belgique hebben rondgereden (denk ik) en was het kiezen vrij moeilijk.
Ik zocht raad en heb uiteindelijk een spoor 1 G8.1 van de KPEV gekocht.
Daar ik nogal fervent aanhanger ben van de Etat Belge en hun chocolade loc's zal de lok een bruin kleurtje krijgen.
Nu zit ik met een padstelling.

+- 1920 werden door Pruisen vele loc's afgestaan als oorlogs schade vergoeding. (ook andere duitse staten)
Rond +- 1922 a 23 werden vele buiten dienst gesteld en behield men enkel Pruisische loc's.
De nmbs besliste eind 1931 om de groene livrei in te voeren. Deze werd algemeen rond 1935.
Loc's die een groot onderhoud kregen werden pas dan herschilderd.
Ik vind het aannemelijk dat er groot onderhoud heeft plaatsgevonden aan loc's voor 1932 die van origine met de KPEV livrei rondreden.
In die livrei van de KPEV was ook veel verschil in. Net zoals ten tijde van de NMBS.
Maar info ontbreek mij (foto) van een G8.1 in de chocolade kleurstelling met kaders en rode bies. Heeft iemand deze ?


Een fotoken van de bewuste loc.

(http://www.all-that-is.eu/G8.1KPEV.jpg)

Schoon machien ??.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: argilla op 02 augustus 2012, 08:28:50 AM
Neem hier eens een kijkje misschien helpt het.
http://users.edpnet.be/Saraan/SaraanMaterieel_S81.html

(//)
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Michiel op 02 augustus 2012, 11:43:24 AM
Op mijn site Saraan, staat dacht geen foto van een type 81 in bruine uitvoering. Maar ik dacht me te herinneren toch ooit een foto te hebben gezien (zw natuurlijk), maar ik zit nu in Spanje. Bij mijn terugkomst, zal ik eens in mijn fotoboeken duiken.

Ik zal in elk geval dit project met veel interesse volgen.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 02 augustus 2012, 12:56:03 PM
Heb een foto in het boek van trix, marklin over de types 60, 62, 64 en 81.
Op blz 99 staat een foto van de 8463 van september 1940.
Aan de nr plaat te zien (de achtergrond) kan die in chocolade zijn want in de groene livrei was die zwart en bij de chocolade uitvoering rood.
De achtergrond is niet donkerder op de zw foto dan het machinistenhuis, maar wel een ietsie pietsie lichter.
De kaders zijn er ook, maar nauwelijks zichtbaar daar het gele van de nmbs livrei duidelijker zou afsteken zoals de foto op blz 103 van de 8332 in 1942. Dat kan op die foto ook afleiden uit de nr op de keteldeur, duidelijk nmbs. Maar een nr op de keteldeur op blz 99 is niet te zien, anders was ik ervan overtuigd ! dus het zou kunnen ?
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 03 augustus 2012, 18:07:03 PM
En we zijn vertrokken.
De loc is gedemonteerd.
Wat toen het eerste was dat vervangen werd als de loc's bij de Etat Belge toekwamen ?

DE BUFFERS.

Eerste werk dus de buffers proberen te verbelgischen.
Ik hou dit project graag low cost en het is tot op zekere hoogte te doen.

De buffers (verend) demonteren is een fluitje van een cent. Die zitten vast met een soort circlips (of zoiets).

Fotokes van slechte kwaliteit, maar met uitleg verstaat u het wel (vermoed ik)

De buffers zijn naar Duits model (?) en zijn met aan de voorkant gaten en lijken geperforeerd. Die heb ik opgevuld met secondelijm zoals de linkse.

De twee middenste laten zien dat er aan de achterkant moeren zitten. Die snij ik weg en vijl de zaak bij.

De rechtse is een platte buffer die reeds opgevuld is en bijgewerkt.
Piece off cake !

(http://www.all-that-is.eu/S1G82.jpg)

Nu is de buffer veel te groot.
Aan de achterzijde zit een rand die het samenvoegen van de 2 bufferplaten weergeeft.
Ik heb tot tegen die rand met een speciale spoorkniptang de buffer verkleint en bijgevijld. ook zit er in het middel een gat van 2mm, typisch belgisch.

(http://www.all-that-is.eu/S1g84.jpg)

We zijn goe op dreef. [:D]




(http://www.all-that-is.eu/S1G81.jpg)
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Binco op 03 augustus 2012, 19:55:13 PM
Tof project JP![8D]
Jij ook al gebeten door Spoor 1 toestanden .?..
All?, ik blijf volgen hoor [;)]

[:)][;)]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 03 augustus 2012, 19:55:59 PM
De buffer wordt bijgeknipt.

(http://www.all-that-is.eu/S1G85.JPG)

Bijgewerkt.

(http://www.all-that-is.eu/S1G86.JPG)

In de bijbel staat dat buffers VOOR WO II gepolierd waren. Men deed dat met staalwol. Er is zelfs een foto van iemand die dat karwei aan het doen is.
Soit ik heb alu folie genomen en die geplakt met secondelijm op de bufferplaat.
Omplooien aan de zijkant, aanwrijven en even wachten.
De linkse is reeds met een mes een beetje bijgesneden. Dit kan ook met een vijl. Steeds van voor naar achteren toe werken met mes dan wel vijl.


(http://www.all-that-is.eu/S1G87.JPG)

4 op een rij. de linkse is met zelfklevende alu folie gedaan maar de lijm zorgt ervoor dat er toch oneffenheden blijven.

Ik merk ook dat de rechtse het gat in het midden kleiner is. Dat ga ik straks eens onderzoeken.


(http://www.all-that-is.eu/S1G88.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G89.JPG)

Even op de tender presenteren !

(http://www.all-that-is.eu/S1G810.JPG)

Nu dinner time.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steam.N op 03 augustus 2012, 19:59:32 PM
Sjieke dingen !
Waarom zilverpapier opgekleefd ipv met zilververf een laagje leggen?
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: loco op 03 augustus 2012, 20:32:43 PM
Jean-Paul

Ik heb nog twee foto's gevonden. Ik vrees echter dat ze beiden in het groen geschilderd zijn in de vooroorlogse periode (WOII) jaren '30. Ik heb geen datum, geen plaats en geen auteur. Ik weet ook niet of ze ooit in een publicatie hebben gestaan. Ze komen uit mijn collectie. Vermoedelijk zijn het foto's van Hesselinck die ik ooit nog ontmoet heb. De foto's zijn blijven liggen en enkele jaren geleden heb ik ze ingescand.


(http://i1180.photobucket.com/albums/x416/loco__02/MSM_loco/ee52191e.jpg)


(http://i1180.photobucket.com/albums/x416/loco__02/MSM_loco/3fd279c0.jpg)

Opvallend is dat de 8646 geen typische schouw heeft. Indien jij meer info hebt over deze foto's dan hoor ik het wel. Ik heb nog geen opzoekingswerk gedaan.

Verder join de I-club.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 04 augustus 2012, 01:12:45 AM
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Sjieke dingen !
Waarom zilverpapier opgekleefd ipv met zilververf een laagje leggen?




Verf blijft verf Jean en dat zie je.
Bij spoor 1 is het net zoals in het grootbedrijf, de buffers raken elkaar. Dan is verf er in een mum van tijd eraf. Een laagske metaal zal de tand des tijds beter weerstaan. Allee da hoop ik teminste.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 04 augustus 2012, 01:25:21 AM
Loco dikke merci he voor de pictures.

De eerste is inderdaad nog de KPEV schildering. Dat zie ik aan de vorm van de cijfers op de keteldeur. Ook zie ik geen nr plaat op de tender noch het machinistenhuis. Het lijkt of de messingplaten er net zijn afgehaald en daarom gok ik op de jaren 1920, 1925 maximum.

De tweede foto heb ik al wel eens gezien en was mijn beste kandidaat ivm de omvorming totdusver. (ik zoek straks eens op waar ik die gezien heb)

Die lok is in chocolade volgens mij.
Bij de etat belge stond in eerste instantie de loknr op de tender ( zie ovaal in het midden) Er is een periode geweest dat de etat belge rechthoekige nr platen maakte voor op het machinsitenhuis en aan de hand daarvan kan men die redelijk nauwkeurig dateren die foto. Allee ja tenminste wanneer de loc een revisie heeft gehad.
Kijk aandachtig naar het ovaal op de tender. De achtergrond is beduidend lichter da de kleur van de tender, veel lichter.
En de tender die er vlak achter staat heeft precies gele biezen in de kaders, nmbs ? Ik meen gelezen te hebben dat de etat belge ook eens met gele biezen gespeeld heeft en dan was het een blauwe livrei (of zoiet)

Ik ga eens graven.

Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 04 augustus 2012, 10:13:39 AM
@LOCO

Hoe wist u dat het de 8646 is op de 2de foto ?


Gevonden !

Foto 2 staat in de bijbel vol:2 blz:65.
Er staat bij vermeld.

8646 van Schaerbeek, ex 5794 Essen (hanomag, 1917) toekomstige 81.546.
Gestationeerd in zijn depot op 6 april 1931. Zij is voorzien van westinghouse remmen, een herverwarmer Knorr, en zoals alle type 81en voorzien van een tender type 31 van 17m?. Zij werd buitendienst gesteld te Monceau in oktober 1966.

Wat ik me ook meen te herinneren is dat Dambly stelt dat wanneer ze hun eerste nummer toegewezen kregen (de oorlogschade loc's) dat niet enkel dat nummer werd aangebracht, maar dat ze ook in chocolade werden gezet. Dat zal dan een simpele livrei geweest zijn zonder kaders.
Ik zoek dat terug op want heb dat enkele dagen geleden gelezen.



Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 05 augustus 2012, 02:03:42 AM
En we knutselen verder.

De onderkant van loc en tender is zwart, eveneens de wielen.
Dat ziet er dus al goed uit.
Echter het aandrijfwerk is op het model een beetje te veel bling bling naar men goesting.

Dus de zaak in de natriumpersulfaat (had die nog staan van toen ik de messing etste voor de seinbrug).
Was een idee van mij nadat de zaak 24 uur in de aceton gelegen had.
Op dat idee kwam ik toen ik tijdens de werken aan de seinbrug vaststelde dat na 2 a 3 weken messing die in de aceton gelegen heeft er ruw en een beetje aangevreten uitzag. Maar niet dus na 24 uur.

Na een minuutje of zo in de natriumpersulfide oplossing komt dat er zo uit zoals de bovenste mechaniek.
De 2 drijfstangen van de wielen zijn reeds na behandeld met een wash van donker grijs en het rood is ingelegd. ( na droging van de mechaniek eerst alkyde satijnvernis zodat de acryl verf goe pakt).

Laten drogen en later ga ik dit afwerken met nog eens een alkyde satijnverniske.
In ieder geval is de bling bling weg !

Enjoy

(http://www.all-that-is.eu/S1G811.JPG)
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steam.N op 05 augustus 2012, 08:48:45 AM
Jp, je neemt het wel grondig aan !
Mooi resultaat !
Ik blijf volgen ...
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Gerolf op 05 augustus 2012, 09:16:13 AM
Ik volg ook [:p] gepolijste buffers, chemisch geweatherd stangenstelsel, ... knap [8D]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Michiel op 05 augustus 2012, 09:56:15 AM
Van die gepolijste buffers, dat wist ik niet. Erg interessant, want toch erg opvallend. Ik volg je werk met meer dan toevaqllige interesse! [;)]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 06 augustus 2012, 12:23:02 PM
Weer wat gebrol.

De bufferbalk op een stoomloc bevat slechts 1 slang aan de rechterkant van de trekhaak bij de type 81 zoals uit de foto's blijkt. trouwens dat is blijkbaar bij alle stoomloc's zo.
Bon daarom de bufferbalk van de tender al aangepast.
Gelijkvijlen, stuk styreen in het vierkante gaatje, lijmen met secondelijm en eens hard de zaak afwerken.

(http://www.all-that-is.eu/S1G813.JPG)

Ziet er prima uit, dus we gaan verder.

Op de voorkant van de ketel zat een lamp met de lichtgeleider door de kast. Moest het nu nog een correct model geweest zijn, maar helaas pindakaas. Dus weg lamp en ook de trede vlak onder het draaiwiel dat in het middel van de rookkast deur staat. (correctie stond)

Voor

(http://www.all-that-is.eu/S1G812.JPG)

Na

Ook hier weer met hoogglanslak. Dan bemerkt men onjuistheden veel beter.
Moest er nu nog een kleinigheid zijn dan kan men met een fijn schuurpapier schuren totdat de glans weg is en dan zit men uiteraard gelijk. Dit kan enkel als de verf droog en hard is.

(http://www.all-that-is.eu/S1G814.JPG)

Bon we gaan weer verder. Nog veel te doen en aan te passen.

N.b. Voor zij die het interesseert. Blijkt uit het gegraaf gisteren in de bijbel dat ten tijde van de etat belge in de depots rond het brusselse ( ook schaerbeek) het de gewoonte was om op de oorlogschade loc's de nr op het machinistenhuis in een rechthoek te plaatsen ipv een ovaal zoals op de tender.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: PeterC op 06 augustus 2012, 14:16:32 PM
JP, goe bezig!  Alhoewel het mijn schaal/tijdperk/land niet is, ben ik vol verwondering aan het volgen!  Laat maar komen!
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 06 augustus 2012, 14:21:49 PM
Jean-Paul,
ziet er best een interessante verbouwing uit en in ieder geval succes en hopelijk binnenkort een geslaagde Belg.stoomloc als resultaat ![:p]

Een vraagje, aan de beide kanten boven de buffers en onder de ketel zijn er langs beide kanten openingen(die momenteel nu niet geheel doorboord zijn, maak je die openingen ook volledig open ?[?]

Wij volgen met volle belangstelling je draadje ![8D]

Groeten Peter[;)]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 06 augustus 2012, 16:00:27 PM
@ Peter

Yup heb ik gezien en vastgesteld dat er 2 openingen zijn, dat het aan voor en achterkant is heb ik nog niet gezien. Zal dat eens onderzoeken.
Ik overweeg om dat open te maken. Het is makkelijk, maar aan de binnenkant van de kap zit er aan beide kanten de schroefdraadbus die de kap op het onderstel bevestigd en dis gaat komen piepen eens de gaten open zijn.
Het is een dilemma, maar ik overweeg sterk ze te openen.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 06 augustus 2012, 18:30:38 PM
@ Peter

Ik had begrepen dat u aan de voor en achterkant bedoelde. Niet dus als ik uw post herlees. Had ondertussen een gekeken op foto's en vond geen openingen op de achterkant van de tender.

Bon na wikken en overwegen de boor van 1,5mm erin en met de zijkant van die boor de zaak uitgefreesd.

De bewuste voorkant

(http://www.all-that-is.eu/S1G815.JPG)

Eerst de 2 schotten langs de binnenkant verwijderd.

(http://www.all-that-is.eu/S1G816.JPG)

En dan na de bewerking.
Bemerk ook dat de elektriciteits leiding weggebeiteld is en de gaten die er waren na het verwijderen van de lampen opgevuld met styreen van 0,3mm. Ik ga het motief van de vloerplaat maar namaken want heb geen gegevens ivm dat. Of dit correct is ??????? Zal wel niet zeker, maar ja het zij zo.

(http://www.all-that-is.eu/S1G817.JPG)

Deze werken waren op 20 min gepiept. Nu eerst frieten maken want het is friet met stoofvlees !


Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: evan op 06 augustus 2012, 19:08:40 PM
Smakelijk[:D]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 06 augustus 2012, 23:13:10 PM
Jean-Paul,

die gaten zijn een wereld van verschil. Het geheel ziet er nu toch stukken beter uit en als je loc af is gaat dat nog veel meer opvalllen !
In afwachting op meer, wens ik u veel succes met de verdere afwerking !

Groeten Peter[;)]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 07 augustus 2012, 00:02:40 AM
Ja ik had een beetje het idee dat die schroefdraadbussen in de weg zouden zitten, maar het valt heel goed mee.
Het is inderdaad pakken beter.

Wat die knobbel naast de schouw aan de rechterkant staat te doen weet ik niet, maar die gaat er ook af. Net zoals alle aangegoten leidingen.
Wel een hele klus om die weg te beitelen, maar dat gaat wel heel goed zo op het gemakske.
Alle leidingen (99%) zal vervangen worden door opliggende in het zwart.
Wat vooral weggaat is de gietnaad die langs de bovenkant loopt.
Das pas lelijk, vooral op een spoor 1 model.

De bewusten knobbel.

(http://www.all-that-is.eu/S1G818.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G819.JPG)
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: loco op 07 augustus 2012, 08:11:29 AM
Jean-Paul
Als ik zie met wat voor een werkkracht en energie jij uw BR55 aanvalt om er iets mooi van te maken, denk ik bij mezelf dat ik dringend iets moet doen aan de staat van mijn BR91 naar type 93. Maar wees gerust ik ben ermee bezig.
Ik weet niet hoe het met de BR55 van M?rklin zit. Ik heb bij mijn model ??n grote fout gemaakt en dat is te wachten met de motorisatie en de elektronica. Als je overweegt om een nieuwe motor te plaatsen, een andere sounddecoder te monteren (bvb Loksound), een rookgenerator in te bouwen, een andere luidspreker te monteren, enz... dan zou je hiermee reeds moeten beginnen.
Je snapt dat ik niet zo gelukkig ben met het M?rklin digitaal systeem en haar soundfuncties. Als er niet voldoende plaats is, dan is het wel even puzzelen en uitzoeken.
Wat die fout betreft dat ligt wel aan mezelf. Elektronica ligt me niet zo goed en daarom stel ik het altijd uit. Ik weet niet hoe het met jou zit.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 07 augustus 2012, 08:25:11 AM
Peter (loco)

Wil nu lukken dat elektronica iets is wat wel mene dada is [:D].
Ik ga dat wel doen, maar nog niet nu.
Ik kocht de loc tweedehands. Er was reeds een esu decoder geinstalleert.
De motor is een buhler en is gelijkstroom.
Ik heb al eens getest hoeveel stroom die verbruikt en dat is net iets te veel voor een esu sounddecoder voor HO.
Ik moest ik niet zijn als ik daar geen mouw aan zou passen (proberen).
Het gaat hier wel om een spoor 1 loc Peter dus plaats zat in de ketel, tenzij uw decoder uitgerust is met lampen ipv transistors.
Mijn idee is om een loksound select te nemen, die kost met verzending bij ongeveer 70? en de eindtrap te vervangen door een L298 dubbel H brug. Maar of die ter vervanging komt dan wel aangestuurt wordt door de decoder zal ik later mee experimenteren. Ik heb al eens de print van een esu loksound select micro bestudeert (vluchting) en heb al wel iets gezien. Het hoe en wat moet ik nog uitvissen.
Soit dat gaan weer leuke experimenten worden.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: loco op 07 augustus 2012, 09:08:27 AM
Ik wist natuurlijk niet wat een  loksound select is. Dus opgezocht en gevonden. Het geluidsvolume ziet er wel veelbelovend uit. Alleen is er nog de beperking van 1,1 Amp?re. Moest je overwegen om ook nog een smokegenerator aan te sluiten zal je zeker tekort schieten.
Ik heb weinig plaats en probeer daarom een Amerikaanse USA Trains USAT generator in te bouwen in combinatie met een XL Zimo MX690V (http://www.zimo.at/zoffi/F3/index.htm). Deze  generator is redelijk compact en de voeding kan indein nodig rechtstreeks via het spoor.

Maar aangezien dit zorgen voor later zijn, ga ik nu je verbouwingen op de voet volgen.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Michiel op 07 augustus 2012, 09:48:20 AM
Die knobbel naast de schouw is de steun van de elektrogenerator. Ik heb een hoop foto's van Pruisische locomotieven van rond 1920 doorgenomen en ik heb de indruk dat sommige eenheden toen al voorzien waren van een elektrogenerator, en anderen niet. Het blijkt net de periode ter zijn dat men ze algemeen begon te instelleren. Op de Belgische, omgebouwde versie na revisie, gaat die eraf, omdat men toen nog onze locs met lantaarns uitrustte.

Let wel, die is louter persoonlijk observatie na het analyseren van de paar foto's van rond die tijd.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 augustus 2012, 11:19:13 AM
Michiel,
interessante analyse !
Groeten Peter[;)]

PS instelleren = verbruiken van Stella A.?[:)][;)]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 07 augustus 2012, 14:50:25 PM
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Michiel,
interessante analyse !
Groeten Peter[;)]

PS instelleren = verbruiken van Stella A.?[:)][;)]



Is voor Michiel Servesa h?. die zit tot eind deze maand in Spanje.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Michiel op 07 augustus 2012, 21:19:29 PM
Sorry voor de typevouten, moet het voorlopig met een onding van een tablet doen. Misschien leuk voor de jongeren, maar een totaal onding voor mij. Ik zal hier nog veel "Servesas" typne. [:D]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 augustus 2012, 21:24:30 PM
Amai, Michiel, zit gij daar nog lang ? Ge typt al Spaans ![}:)]

Groeten Peter[;)]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 08 augustus 2012, 00:42:38 AM
Zo na een dag noeste arbeid is de ketel ontdaan van alle lelijke aangegoten leidingen. Na het gebeitel, geveil en geschuur heb je een ketel die een revisie kan doorstaan.

De gaten aan de voorkant waar de lampen zaten opgevuld met stryreen van 0,3mm, bijgeveild en ingekrast. Ook de voorziening van de luchslang aan de linkerkant is weg.

(http://www.all-that-is.eu/S1G820.JPG)

En een kale ketel.
Vitale onderdelen zoals de kranen zijn blijven staan. Onnodig dit te verwijderen h?.

(http://www.all-that-is.eu/S1G821.JPG)

Den andere kant.

(http://www.all-that-is.eu/S1G822.JPG)

Ik dien nog wel die naad aan de onderkant van de ketel te doen.
De ketel is samengesteld uit 2 onderelen en die naad is wel veel te opvallend.

(http://www.all-that-is.eu/S1G823.JPG)

Morgen de rest.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Michiel op 08 augustus 2012, 13:16:53 PM
JP, ongelooflijk hoe mooi dat je die leidingen hebt kunnen verwijderen. In N is dat haast een onmogelijke opgaven , maar hier in schaal 1 heb je dat echt met heel veel zorg gedaan.

@Peter, tot het eind van de maand, en met mijn spaans gaat het de goede kant op. Los gentes me entiendaren un poco quando yo hablo mi espa?ol con mucho pelo ensima. [:D]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 08 augustus 2012, 13:58:00 PM
A ja de ketelbanden zijn er ook af. Die worden vervangen door messing strips. Veel schoner en het echte werk.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: conducteur op 08 augustus 2012, 18:50:49 PM
Hablo espa?ol con su uso de un programa de traducci?n en l?nea y con la ayuda de mi hermano, que ense?a espa?ol erasmus para ir a C?diz.
Zo'n tablet toetsenbord is gewoon anders dan een normaal toetsenbord. Beetje wennen.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 10 augustus 2012, 12:00:48 PM
We hebben weer goed doorgewerkt.

Een lamphouder gemaakt en geplaatst.

(http://www.all-that-is.eu/S1G824.JPG)

Ketelband van 1.8mm in 0.1mm messing. Let op de doorvoer onderaande ketel.

(http://www.all-that-is.eu/S1G825.JPG)

De ketel aan de andere kant.

(http://www.all-that-is.eu/S1G826.JPG)

Het vervolg. En de ketel naar achtere gebracht op de plaats zoals het hoort.

(http://www.all-that-is.eu/S1G827.JPG)

En de 3 lichten op de tender weggewerkt en nieuwe treden gemaakt.

(http://www.all-that-is.eu/S1G828.JPG)
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steam.N op 10 augustus 2012, 15:13:51 PM
Wow, serieuze vooruitgang.
En properkes gemaakt.  Knap !!!
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Gerolf op 10 augustus 2012, 15:20:05 PM
Goe bezig, JP [8D]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 10 augustus 2012, 15:26:36 PM
Jean-Paul,

zo'n vooruitgang daar in 't Antwerpse ! Heb jij daar slecht weer ? Je zou het op den duur denken, inderdaad zelf heel fraai bezig ![:p]

Groeten Peter[;)]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Martin Welberg op 10 augustus 2012, 15:27:23 PM
Idd goe bezig, toffe conversie
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 10 augustus 2012, 15:28:59 PM
Merci manne. Bijna klaar de verbouwing. Hoop dat vandaag gedaan te hebben. Dan kan ik met de airbrush het zwart doen en goed laten drogen want zit 2 dagen in Aarschot. Vanaf maandag cong? en den donderdag ben ik weg voor 3 weken en dan moet de ketel klaar zijn. Met klaar bedoel ik de schilderwerken op zen minst want dan kan dat 3 weken harden.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 10 augustus 2012, 17:03:02 PM
Met het opschuiven van dat vat is er nu plaats voor de extra ladder zoals het hoort.
Ladder gemaakt in styreen, kweet ed de gaten ervoor zijn nogal bedenkelijk, maar dat komt in orde.
Alsook de handvaten aan de zanddoom zijn weggesneden en vervangen door geplooide exemplaren.

(http://www.all-that-is.eu/S1G829.JPG)

Het origineel handvat aan de keteldeur. Heb NERGENS zo'n model gezien op de foto's.

(http://www.all-that-is.eu/S1G830.JPG)

Dan maar vervangen door een zelf gemaakt exemplaar dat veel beter oogt.

(http://www.all-that-is.eu/S1G831.JPG)

De originele handgreep aan de zijkant van de ketel.
Weer gebrol want zo was dat niet.

(http://www.all-that-is.eu/S1G832.JPG)

Heb het handvat aan de rookkast doorgeknipt en een extra gat geboord voor de korte handgreep op de rookkast. Had dus een extra steun nodig en heb die zelf gemaakt in messing met de dremel.
In 2mm eerst gaatje los door, als dat goed is ofknippen en dan de dremel in. Met vijlen bewerkt.
Ok het is niet 100%, maar wel heel goedkoop.

(http://www.all-that-is.eu/S1G833.JPG)

En de tender is reeds geairbrusht.

(http://www.all-that-is.eu/S1G834.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G835.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G836.JPG)

En dan nu verder bricoleren.
nog de leiding voor het zand aan een zijde van de ketel maken en de compressor voorzien van leidingen en klaar voor het wassen en spuiten van de ketel.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 13 augustus 2012, 20:37:11 PM
Keteltje keteltje aan de wand is deze mooi bijgewerkt met de hand ?

(http://www.all-that-is.eu/S1G837.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G838.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G839.JPG)
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Gerolf op 13 augustus 2012, 20:43:14 PM
Oogt mooi, JP. Op je tender-achterkant zag ik sporen van teveel verf, maar je ketel is piekfijn [8D]
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steam.N op 13 augustus 2012, 20:49:22 PM
Knap, JP!
Maar ging je die niet chocoladebruin schilderen?
Ga je die nog verder bewerken, of blijft die ketel wat blinken?
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Michiel op 13 augustus 2012, 21:57:54 PM
Hoi Jean-Paul,

ik kijk ook met veel plezier naar je prachtige resultaten. Betreffende de verf stel ik me ook dezelfde vragen als mijn voorgangers: hoogglans zwart? De verf lijkt nog nat op de foto, en nog niet strak getrokken. Klopt dat? En hoe zit het met de bruine EB-livrei?

Gewoon vraagjes, want je bent erg inspirerend bezig.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 13 augustus 2012, 23:32:40 PM
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Knap, JP!
Maar ging je die niet chocoladebruin schilderen?
Ga je die nog verder bewerken, of blijft die ketel wat blinken?



Jean, "geduld" de rest komt nog.
Eerst afplakken he.
Heb vandaag ganse dag aan de mobilhome bezig geweest, grote kuis om donderdag te vertrekken.
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steam.N op 13 augustus 2012, 23:38:51 PM
OK !
Ik zit hier met veel interesse te kijken!
Doe maar rustig aan (behalve aan die mobilhome, natuurlijk [:D])
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 13 augustus 2012, 23:40:29 PM
citaat:
Geplaatst door Michiel

Hoi Jean-Paul,

ik kijk ook met veel plezier naar je prachtige resultaten. Betreffende de verf stel ik me ook dezelfde vragen als mijn voorgangers: hoogglans zwart? De verf lijkt nog nat op de foto, en nog niet strak getrokken. Klopt dat? En hoe zit het met de bruine EB-livrei?

Gewoon vraagjes, want je bent erg inspirerend bezig.



Inderdaad hoogglanslak. Ik werk met alkyde verf uit spuitbussen van den brico. 7 euro voor 400ml, daar kunt ge veel mee doen.
Als afwerklaag heren komen daar 2 matte vernis lagen op en op de de onderstel staat reeds satine. Kijk maar eens naar de wielen en onderstel eerder dit draadje, die zijn met dezelfde verf gedaan en voorzien van satine vernis.
De verf was idd net gespoten en nog niet gehard, dat zou nu in orde moeten zijn en te veel verf betekend gegarandeerd "lopen".
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steam.N op 14 augustus 2012, 00:09:33 AM
OK !
Ik zit hier met veel interesse te kijken!
Doe maar rustig aan (behalve aan die mobilhome, natuurlijk [:D])
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: loco op 14 augustus 2012, 07:37:18 AM
Enig idee welke verf je gaat gebruiken voor je chocoladekleur? Bestaat die ook in spuitbus, en welk merk levert die?
Titel: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 14 augustus 2012, 10:01:10 AM
citaat:
Geplaatst door loco

Enig idee welke verf je gaat gebruiken voor je chocoladekleur? Bestaat die ook in spuitbus, en welk merk levert die?



Chocolade kleur van den brico. Is zelfde type verf en kost evenveel.
Brico is ondertussen van merk veranderd, maar dat komt toch allemaal uit eenzelfde fabriek en is eveneens alkyde verf dus daar is geen probleem mee.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 04 september 2012, 13:05:44 PM
En terug.
Ik leef precies in een andere dimentie.
Bon het zal wel een duren vooraleer ik dit nieuw forum ken.
Soit
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 05 september 2012, 00:26:05 AM
Voor de vakantie heb ik deze werken uitgevoerd omdat de verf dan 3 weken kon drogen.
Ondertussen de rode biezen op de ketel en de zwarte kaders op de tender en machinistenhuis (ook met bies) aangebracht.

Stand van voor de vakantie.

(http://www.all-that-is.eu/S1G840.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G841.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G842.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G843.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G844.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G845.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G846.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G847.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G848.JPG)

Later meer.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Michiel op 05 september 2012, 09:30:03 AM
 Waauw, Jean-Paul, dat is super strak afplakwerk! Want bij een stoomlok is dat niet evident en, vind ik, het meest vervelende karwij bij een ombouw. De loc wordt echt prachtig!
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Martin Welberg op 05 september 2012, 09:41:09 AM
Strak werk !!
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steam.N op 05 september 2012, 11:57:09 AM
Superknap, JP !!!  Prachtig gedaan.  :P
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Cozzy op 05 september 2012, 12:10:22 PM
Mooi!!
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 06 september 2012, 18:26:27 PM
De kaders en rode biezen zitten erop.
Voor zij die opmerkte dat ik hoogglanslak gebruikte, de satijn lak zit er ook al op.

(http://www.all-that-is.eu/S1G849.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G850.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G851.JPG)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Michiel op 06 september 2012, 18:42:34 PM
Het biezenwerk is werkelijk perfect! Ik wist dat het zo moest, maar in schaal N was het werkelijk onmogelijk. Wat je hier toont is uit de kunst. En de glans is ook helemaal goed gekomen. Vakwerk!
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 06 september 2012, 19:41:58 PM
De biezen zijn 0.5cm op schaal 1/1, in N is dat 0.03125mm of zoiets. Das idd wel heel dunnekes. Deze op schaal 1/32 zijn deze 0.156mm en dat is nog te printen.
Schaal N biezen is niet te realiseren volgens mij. en moest het wel lukken vrees ik dat ze niet waarneembaar zijn met het blote oog.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 13 september 2012, 22:13:26 PM
Vandaag geprutst met de nummerborden.
Tevens is mijn vermoeden bevestigd ivm de positive 20.
Een jaar geleden of zoiets in het TSB draadje maakte ik een seinbrug.
Ik had eerder al eens geëtst met natriumdinges en had dat ongeveer toen 1,5 jaar staan.
Wist ik toen veel dat dat vervalt (heb nog FE... staan vanover 30 jaar en dat spul werkt nu nog als men het verwarmt !)
Toen ik de eerste delen van de seinbrug etste was dat dus in vervallen etsmiddel. De messing met positive 20 zat 6 uur in 50 graden en veel was er niet weggevreten. Op zich niets speciaals, maar de resterende positive 20 zat goed vast op de messing en het resultaat was bevredigend. Toen ik een week later nieuwe onderdelen etste was dat alles behalve goed. Net bruikbaar. Allemaal putten en de positive 20 was op vele plaatsen gelost.
Aangezien ik de messing zelf behandel leg ik de messing met vers gespoten positive 20 in een oven van 70 graden voor een kwartier zoals op de verpakking staat.
Ik had het vermoeden dat de lak dan wel handdroog is naar niet uitgehard.
Dus ik deed weer die 15 min en ontwikkelde dan de messing.
Na het ontwikkelen legde ik de plaat terug in de oven voor +- 3 uur want de lak ruikte nog na die 15 min en dat betekend dat de vluchtige stoffen nog niet uit de lak zijn, maw niet uitgehard.
Na een uur ruikte het nog. Na 3 uur niets meer.

Heb wel moeten retoucheren omdat er een fout zit in de transparant, maar geen erg, moet toch nog bijvijlen.

Ziehier de picture van het resultaat van zelf fotogevoelig gemaakte messing met positive 20.

(http://www.all-that-is.eu/S1G852.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G853.JPG)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steam.N op 13 september 2012, 22:37:26 PM
Brrrr ... één van mijn frustraties: dat etsen ...

Als ik-heb-er-ooit-eens-mee-gesmost-en-zou-dat-graag-goed-kunnen etser lijkt me je resultaat wel deels bruikbaar uit.  Neen?
En dat met zelf fotogevoelg gemaakte messing ...

Wat zijn die zwarte plekjes?  Doorgeëtste plaatsen?

JP, ik kijk geïnteresseerd naar je verdere ontwikkelingen  ;)

Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 13 september 2012, 22:43:12 PM
Neen Jean er is NIETS door geëtst, god zij dank ! want dat is niet makkelijk op te lossen met zo een messing nr plaat.
Nee dat is waar ik geretoucheerd heb die zwarte verf.
Daar was de positive 20 weg na het ontwikkelen omdat de transparant daar een fout heeft.
Ook was er stof in de positive 20 gekomen of een stukske vuil en dan dekt dat niet 100%.
Maar het resultaat is vakwerk en ben dik tevreden.
Op het eerst zicht is er GEEN overbodige etsing.
Mja etsen is weer opletten he Jean.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steven123 op 13 september 2012, 23:17:59 PM
Prachtig werk die etsen!  ;)
Ik maakte vroeger al een paar keer elektronische printjes met kalkpapier op die manier, stomweg nooit aan gedacht om dit voor modelbouw toe te passen.  :D  Mijn etsmiddel is blijkbaar wel verloren gegaan (na een paar maanden een gat doorheen de fles gesmolten...)

Veel succes, ziet er echt heel mooi uit!
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steam.N op 13 september 2012, 23:51:23 PM
Citaat van: ToThePoint op 13 september 2012, 22:43:12 PM
... Maar het resultaat is vakwerk en ben dik tevreden. ...
Ik buig deemoedig het hoofd, en kijk met uiterste interesse verder  ;)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 14 september 2012, 00:42:30 AM
Net de nummerborden opgekuist en geschilderd.
Er is geen enkel, maar dan ook geen enkel etsing gebeurt die niet plaats mocht vinden.

(http://www.all-that-is.eu/S1G854.JPG)

Na het plaatsen van de nr borden was de lok klaar. Echter heb ik het in men hoofd gehaald om de kolenbak nog aan te pakken en ook briketten te voorzien. En die tender is ei zo na af. Tja lomp kieken da ik ben LOL.

P.s.

Weet er iemand wat de afmetingen waren van "briketten" ?
Moderne briketten zijn vermoedelijk van een ander formaat.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 14 september 2012, 14:50:42 PM
Hier zene kik met de mosselen ! a nee da was gisterenavond.

Opnieuw voor mij:

Hier is em hier is em.

(http://www.all-that-is.eu/S1G855.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G856.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G857.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G858.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G859.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G860.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G861.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G862.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G863.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G864.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G865.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G866.JPG)

Op zelf gemaakte rollen draait die perfect.

Filmke kijken ? HIER (http://www.youtube.com/my_videos_edit?ns=1&video_id=XAXx1D38kAM)

Nog enkele details zoals de briketten (nog steeds geen info erover  ??? )
Een machinist en stoker toevoegen.
De machinist heb ik ergens gelegd en weet verdorie niet meer waar, een stoker was niet bij de lok dus zal daar iets anders voor moeten verzinnen.
Nog wat spelen met de esu loksound v4 want het is nog niet helemaal naar men zin.
Soit in grote lijnen is die in orde en loopt het project aan zijn eind.

Heeft er iemand een spoor 1 baan om de lok eens te testen ?
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steam.N op 14 september 2012, 15:09:32 PM
Hallo kroket !  Sjapoo, JP.

Zeer mooie schildering, mooie leidingen, mooie nummerplaten (ja toch?), ... enfin, bijna perfect !
Alleen die ballast, wat grofjes uitgevallen, zo onder die sjieke rails  ;D ;D ;D

Machinist kwijt?   Al ik de vuurhaard gekeken ?
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Kees-Jan op 14 september 2012, 15:59:30 PM
Mooie ombouw.

Zoek eens op het Duitse spoor 1 forum daar verkoopt een firma briketten.

Je kunt de lok toch bij de verkoper laten "bollen".

Mvg

Kees-Jan

Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 14 september 2012, 16:00:29 PM
 ;D das een goei Jean, nee das de keukentafel  :P

Ik ben heel tevreden over de ombouw alhoewel ik toch graag enkele details anders had gezien, maar soit het zal zo dienst moeten doen. Ik ga niets meer veranderen.
De machinist is ondertussen boven water gekomen. Het is een gekend figuurtje van marklin dat bij al hun spoor 1 loks geleverd wordt. Heb dat ondertussen een andere houding gegeven en de pet bijgewerkt alsmede van een ander kleurtje voorzien en de machinist is reeds geplaatst in het stuurhuis.
Ook heb ik de tender eens bestudeerd en ik heb daar wel geluk mee. De verbouwing zal een fluitje van een cent zijn want het ganse kolengedoe is eigenlijk een deksel dat los in de tender zit. Dat is strakskes dan ook weer al aangepast en dan nog enkel een stoker versieren !
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 14 september 2012, 16:03:07 PM
Citaat van: Kees-Jan op 14 september 2012, 15:59:30 PM
Mooie ombouw.

Zoek eens op het Duitse spoor 1 forum daar verkoopt een firma briketten.

Je kunt de lok toch bij de verkoper laten "bollen".

Mvg

Kees-Jan

Ik zal eens kijken ivm die briketten. Ik sta op het punt de tenderlading te veranderen !

Euh bij de verkoper ? Mja dat zou kunnen. Als die al uitgepakt is tenminste.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Steven123 op 14 september 2012, 18:24:38 PM
Zeer mooi resultaat!  Zeker een geslaagde ombouw zou ik zeggen  ;)
Succes
Steven
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: GVL op 14 september 2012, 18:36:35 PM
Prachtige ombouw.
Straalt altijd klasse uit, die chocolade livrei.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: evan op 14 september 2012, 18:38:05 PM
Hoi JP,

Meesterlijk Resultaat!   :)

Hij is altijd welkom om te bollen op zijn oude thuisbaan ;)  ondertussen klappen we wat bij 8)

Grts
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 14 september 2012, 22:50:07 PM
Ga je hem nog weatheren ook ? ;D Prachtig werk !
Groeten Peter ;)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 15 september 2012, 00:46:19 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 september 2012, 22:50:07 PM
Ga je hem nog weatheren ook ? ;D Prachtig werk !
Groeten Peter ;)

Weet ik niet, de meeste stoomloks werden goed onderhouden en werden dagelijks met een doek gepoetst.
Het stangenstelsel is verouderd en dat zal wel voldoende zijn.
Misschien enkele minieme details, maar dat zal ik later wel bezien.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 15 september 2012, 02:05:09 AM
JP,

toch maar zo laten, fraai werk ! Dat weatheren was eigenlijk een plaagstootje !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 15 september 2012, 09:51:24 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 september 2012, 02:05:09 AM
JP,

toch maar zo laten, fraai werk ! Dat weatheren was eigenlijk een plaagstootje !

Groeten Peter ;)

Aha, geen erg Peter. Het idee was trouwens al door de denktank gesluisd tijdens het project.
Echter de tijdsgeest laat dat misschien minimaal toe omdat de lok in chocolade kleur staat en dat werd na een grote revisie gedaan. De tijdsspanne voor vervuiling is te kort. Moest het nu een lok zijn die tegen het einde van het stoomtijdperk aanloopt dan is dat een ander paar mouwen. Die werden verwaarloosd en zagen er niet meer uit.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Ernst Jorissen op 15 september 2012, 12:57:10 PM
Hallo Peter. ik bedoel Jean-Paul .

als eerste mijn komplimenten met de ombouw.

wat de briketten betreft deze worden op EBAY aangeboden.

[ http://www.ebay.de/itm/Kohle-Brikett-Union-Brikett-Spur-1-/261098266480?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item3ccaab5f70 ]

voor een machinist en stoker. kan je bij KM1 terecht.

Groeten Ernst............................



Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 15 september 2012, 14:26:16 PM
Ernst, ::)

even corrigeren het is Jean-Paul i.p.v Peter ! :-\

Maar 't t zou leuk zijn mocht die loc bij mij staan pronken :P ;D

Groeten Peter ;)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: Ernst Jorissen op 15 september 2012, 15:40:36 PM
Hallo Peter.

Ik dank u voor melding.
Heb het veranderd.

Groeten Ernst.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 15 september 2012, 19:32:19 PM
Heren dikke merci voor de complimenten.

Heren ook merci voor de info ivm de briketten.
Jammer maar dat zijn moderne briketten voor huis tuin en keukengebruik.
Die briketten hebben een uitsparing aan de zijkant omdat ze beter blijven liggen als men ze stapelt cq transporteert.
Neem fotokes van tenders met briketten en u zal zien dat de briketten die gebruikt werden voor stoomloks (industrie) veel groter waren.
Heb info gevraagd aan iemand die een passie heeft voor steenkoolmijnen en die zelfs nog briketten in zijn verzameling heeft van uit dienen tijd.
Heb die info gebruikt om de briketten voor de tender te maken, dus toch nog een laatste aanpassing aan de tender !

Oude kolenlading

(http://www.all-that-is.eu/S1G867.JPG)

Bodemke maken in geëxtrudeerde pvc.

(http://www.all-that-is.eu/S1G869.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G870.JPG)

Briketten maken eveneens in geëxtrudeerde pvc.

(http://www.all-that-is.eu/S1G871.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1G872.JPG)

Geschilderd.

(http://www.all-that-is.eu/S1G872.JPG)

En verder gevuld met steenkool.

(http://www.all-that-is.eu/S1G875.JPG)

Nah nu de koelwagons aanpakken.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: 1op32 op 19 september 2012, 22:59:51 PM
Wow de briketten zijn echt top ! Ook de half volle of half lege tender is werkelijk een goed idee de tenders van eender welk merk zijn altijd volledig geuld, dit strookt niet met de werkelijkheid. Knap werk !
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: dgrr57 op 20 september 2012, 10:27:39 AM
Briketten in Leuven :

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/Briquettes.JPG)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar G8.1 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 20 september 2012, 11:22:51 AM
Merci Geert en Patrick.

De briketten zijn gemaakt van 1cm geëxtrudeerde pvc die ik eens op een vuilbak vond.
Daar heb ik repen van gesneden van 7mm breed. eerst de hoeken van die reep schuin gezet. Dan met de chopper blokskes van 5mm versneden, bijvijlen (en krampen in de vingers !) et voila klaar is JP.
Zal schoon zijn Geert als we ooit op de club een spoor 1 baan hebben en dan erop kunnen rijden.
Een lok is een ding. Ben volop bezig met wagons te verbouwen.

Wederom dikke merci voor de foto & info Patrick.

(http://www.all-that-is.eu/S1W1.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1W2.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1W3.JPG)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge
Bericht door: Gerolf op 20 september 2012, 15:58:44 PM
Dat wordt een mooie combinatie: een gemengde goederentrein, getrokken door een mooi omgebouwde 81  :P
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 20 september 2012, 18:31:40 PM
volgens mij verloren aan het spoor 1 virus, leuk vooruitzicht !
Groeten Peter ;)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge
Bericht door: ToThePoint op 20 september 2012, 19:06:48 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 september 2012, 18:31:40 PM
volgens mij verloren aan het spoor 1 virus, leuk vooruitzicht !
Groeten Peter ;)

Vrees van niet. Is wel mooi omdat men meer en beter kan detailleren, maar er is een onomkoombaar obstakel.
Zelfs op de zolder alhier van 6.6x6.5m is een baan in spoor 1 (buiten wat rangeerwerk) van enige betekenis niet te realiseren.
Plaats noch kapitaal staat ter mijne beschikking om een zoiets te verwezenlijken.
Dan blijf ik liever nuchter en eind deze week zijn de wagons klaar (hopelijk) en dan bouwen we verder aan de TSB baan op zolder.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 21 september 2012, 17:30:11 PM
Omdat ik het nogal onnozel vind om een nieuw topic te starten ivm het ombouwen van de wagons heb ik de titel maar veranderd.
Dus ook het ombouwen van de wagons komt hier.

Nr 1: De ketelwagon.

(http://www.all-that-is.eu/S1ketelwagon7.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1ketelwagon3.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1ketelwagon2.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1ketelwagon1.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1ketelwagon6.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1ketelwagon5.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1ketelwagon4.JPG)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Martin Welberg op 21 september 2012, 17:32:29 PM
Prachtig !
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Steam.N op 21 september 2012, 17:38:54 PM
Heel mooi, JP.
Erg goed bezig  ;)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 21 september 2012, 19:14:53 PM
Merci manne.
Trouwens de foto van het origineel staat HIER (http://www.mkmodelbouwstudio.nl/maatschappijen.htm)
Het gaat over een Nederlandse wagon, maar APC was zowel in België als in Nederland vertegenwoordigd.
"Den petrol" op Antwerpen zuid was instantieel APC.
Ik vermoed zelfs dat het eerst in België was, soit als ge u verveeld dan kunt ge eens opzoekingen doen ivm de american petroleum company.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Gerolf op 21 september 2012, 20:35:02 PM
Citaat van: ToThePoint op 21 september 2012, 17:30:11 PM
Omdat ik het nogal onnozel vind om een nieuw topic te starten (...) heb ik de titel maar veranderd.
Wijze keuze, JP
Dat zouden meer mensen moeten doen  8)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 21 september 2012, 23:02:44 PM
Citaat van: Gerolf op 21 september 2012, 20:35:02 PM
Citaat van: ToThePoint op 21 september 2012, 17:30:11 PM
Omdat ik het nogal onnozel vind om een nieuw topic te starten (...) heb ik de titel maar veranderd.
Wijze keuze, JP
Dat zouden meer mensen moeten doen  8)

Merci Gerolf, mja vond het nogal TE, want na dit spoor 1 project hou ik het even voor bekeken.
Na de afwerking van de reeds gekochte spoor 1 wagons zal het wachten zijn totdat ik er op regelmatige basis mee kan uitpakken. heb gehoort dat er in het leuvense een baan zou zijn, maar das een beetje te ver.
We zullen wel zien.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: marc goovaerts op 22 september 2012, 01:30:41 AM
Heel knap. Er mogen er meer volgen. Maar hoe geraak je van die Nederlandse foto naar de juiste Belse opschriften ?
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 22 september 2012, 14:47:27 PM
Citaat van: marc goovaerts op 22 september 2012, 01:30:41 AM
Heel knap. Er mogen er meer volgen. Maar hoe geraak je van die Nederlandse foto naar de juiste Belse opschriften ?

Tekenen in een tekenprogramma hé Marc. Met inktscape, dan via inktscape de tekening in PDF formaat opslaan en afdrukken.
na het afdrukken de decal uitknippen en op het model plakken.
Is 2 a 3 dagen werk.
Eerst info zoeken, een dag tekenen en een dag prutsen om dat op het model te krijgen.
En een dag laten drogen en nog een dag om te verweren.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Kees-Jan op 22 september 2012, 14:54:38 PM
Mooi hoor! En best veel werk om het zo te krijgen  ;).

Mvg

Kees-Jan
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: marc goovaerts op 23 september 2012, 02:12:34 AM
Citaat van: ToThePoint op 22 september 2012, 14:47:27 PM
Citaat van: marc goovaerts op 22 september 2012, 01:30:41 AM
Heel knap. Er mogen er meer volgen. Maar hoe geraak je van die Nederlandse foto naar de juiste Belse opschriften ?

Tekenen in een tekenprogramma hé Marc. Met inktscape, dan via inktscape de tekening in PDF formaat opslaan en afdrukken.
na het afdrukken de decal uitknippen en op het model plakken.
Is 2 a 3 dagen werk.
Eerst info zoeken, een dag tekenen en een dag prutsen om dat op het model te krijgen.
En een dag laten drogen en nog een dag om te verweren.

Ja, het tekengedeelte snap ik wel. Ik jongleer zelf met Illustrator, Acrobat & co.
Bedoeling van de vraag was dus eigenlijk: waar vind je de juiste info voor de Belse opschriften ?
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 23 september 2012, 08:45:32 AM
Op internet Marc.
In heb een tankwagon, wat kan ik daar mee doen en in welke tijdsgeest wens ik die te zetten?
Welk model van tankwagon is het ?
Ik ben een fervente aanhanger van TP I en de wagon is geschikt voor TP I.
Er zal wel een verschil zijn in constructie want het basismodel is duits (allee ja dat vermoed ik dus). Want informatie van tankwagons met remmershuis die bij de etat belge hebben rondgereden heb ik niet. Wel van tankwagons zonder remmershuis, zie museumdepot leuven (en op aangeven van Patrick(drgg57) staat die nu ergens in brussel in de buitenlucht?)) en in het archief van diezelfde persoon in de kataloog van baume&muppet of zoiets (1908).

Bon buiten dat op zoek naar info.
Ik type in google enige namen in van maatschappijen die zich met aardolieproducten bezich houden (hedendaagse).
Men bekomt zo info en al snel las ik bij wikipedia de geschiedenis van ESSO. De keuze was snel gemaakt. En dan via hetzelfde kanaal op zoek naar info over de american petroleum company, want esso noemde vroeger zo. Maar dat is alleen text geen afbeeldingen.
Bovenaan het google scherm heeft men in een balk de optie AFBEELDINGEN.
Ik klik daarop en ipv links naar pagina's via text krijgt men dan afbeeldingen die naar een pagina verwijzen.
Alzo vind men dan de foto die van toepassing is, maar men is daar heel lang mee bezig alvorens men iets vind dat bruikbaar is. Soms wel dagen.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: dgrr57 op 23 september 2012, 09:54:45 AM
Citaat van: ToThePoint op 23 september 2012, 08:45:32 AM
<snip>
Wel van tankwagons zonder remmershuis, zie museumdepot leuven (en op aangeven van Patrick(drgg57 dgrr57) staat die nu ergens in brussel in de buitenlucht?)) en in het archief van diezelfde persoon in de kataloog van baume&muppet Marpent of zoiets (1908).
<snip>
:)

Belgische Staat had een ex-duitse citerne wagen met remmershuis, met nummer 93559.

Een klein vraag : waar heb je nummer 84564 gevonden ?
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 24 september 2012, 22:27:12 PM
Onder het motto "Op bezoek bij " een bezoek gebracht aan een der meesters van het forum en grote omstreken.
Slechts 2 details ga ik morgen (of strakskes) nog doen en dat is zorgen dat de wielen van de wagons hun bling bling verliezen en de opschriften oop de koelwagons zien er nog "te nieuw" uit.

Hier is het resultaat van het bezoek.

(http://www.all-that-is.eu/S1W12.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1W11.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1W10.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1W9.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1W8.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1W7.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1W6.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1W5.JPG)
(http://www.all-that-is.eu/S1W4.JPG)


En als afsluiter  HIER (http://www.youtube.com/watch?v=_ExKXTP-IlM&feature=youtu.be) een filmke.
Enjoy !
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Steven123 op 24 september 2012, 22:43:55 PM
Gewoonweg prachtig!  Het lijkt net echt  :D
Zeer mooi project
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Gerolf op 25 september 2012, 09:41:48 AM
Amai JP  8) Foto's om in te kaderen  :P
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Kees-Jan op 25 september 2012, 09:45:30 AM
Mooie foto's van een fraaie lok op een fraaie baan.

mvg,

Kees-Jan
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Michiel op 25 september 2012, 10:03:43 AM
Een beetje vreemd en anachronistisch beeld van een oude Belg op een moderne baan met Duitse bovenleiding, maar wat een mooie loc! Prachtig gemaakt op even mooie modelbaan.  8) 8) 8) 8) 8)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Martin Welberg op 25 september 2012, 10:17:37 AM
Fraai !
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 25 september 2012, 12:49:20 PM
Citaat van: Michiel op 25 september 2012, 10:03:43 AM
Een beetje vreemd en anachronistisch beeld van een oude Belg op een moderne baan met Duitse bovenleiding, maar wat een mooie loc! Prachtig gemaakt op even mooie modelbaan.  8) 8) 8) 8) 8)

En toch niet zo raar Michiel. De lok is vanuit het museum op bezoek in dat stuk van Duitsland. Gelukkig spotte Evan de lok op tijd.
BTW regelmatig stoomt er een museumlok op de reguliere sporen.
Vreemder zou een moderne lok zijn die op een baan zou rijden anno 1900 b.v.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 25 september 2012, 12:51:28 PM
Citaat van: Gerolf op 25 september 2012, 09:41:48 AM
Amai JP  8) Foto's om in te kaderen  :P

En de foto's zijn in heel groot formaat.
U kan de foto aanklikken => opslaan => en ze enorm vergroten zonder kwaliteitsverlies. Ik schrok er zelf van dat dat mogenlijk was.

Merci manne voor de complimenten.
De wielen zijn ondertussen ontdaan van hun bling bling en de zaken gaan seffes terug in de stock tot ...

Wat is het plan nu ?
Niets, ik wacht af totdat er ergens iets uit de bus komt om meerdere wagons te veranderen.
Eens ik in de mogelijkheid ben om de lok en wagons te laten rijden zal er uitbreiding vinden in wagons.
Ik heb info ivm de koelwagons en de nr's ervan, dus kan een mooie trein samenstellen. Het idee om dat nu al te doen geeft me het gevoel van "Het vel van de beer verkopen voor die geschoten is".
Misschien komt er nog een andere lok in spoor 1. Helaas pindakaas heb ik geen kristallen bol, het zou kunnen. Eerst een trein samenstellen met de type 81 en dan zien we wel welk een gezeul dat gaat zijn.

Dankzij een tip van Evan zit de lok MET keukenrol ingepakt terug in de piepschuimdoos.
Naar het schijnt geeft de structuur van dat piepschuim kringen op de verf. Dat zou zonde zijn niet ?
Op termijn zal ik wel transportkisten maken.

Zo en dan nu terug aan de slag op de TSB baan op de zolder hier.



Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Steam.N op 25 september 2012, 12:53:02 PM
Citaat van: ToThePoint op 25 september 2012, 12:49:20 PM
... Vreemder zou een moderne lok zijn die op een baan zou rijden anno 1900 b.v. ...
Vreemder, maar niet onmogelijk  ;)
Hebben de bollebozen het nooit gehad over één of andere time-shift? zwarte gaten en zo?

'k Zal mijn stationneke eens goed in het oog houden.  Wie weet ...
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 25 september 2012, 13:08:17 PM
Citeer
'k Zal mijn stationneke eens goed in het oog houden.  Wie weet ...

Zijt daar maar zeker van "hou dat maar goed ik het oog!". Ge weet nooit welke hooligan uw bouwwerk komt kidnappen.

Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: ToThePoint op 25 september 2012, 13:11:59 PM
Citaat van: Michiel op 25 september 2012, 10:03:43 AM
Een beetje vreemd en anachronistisch beeld van een oude Belg op een moderne baan met Duitse bovenleiding, maar wat een mooie loc! Prachtig gemaakt op even mooie modelbaan.  8) 8) 8) 8) 8)

Dat doet me net eraan denken Michiel.
Er zijn vele belgische loks van pruisische origine tijdens en zelfs nog lang na de 2de wereldoorlog in duitsland geweest.
Kweet het niet meer uit het hoofd maar naar ik me kan herrinneren heeft het tot de jaren 50 of zoiets in die buurt geduurt om vele belgische stomers van de DB los te krijgen.
Soit het was maar iets dat in de grijze massa tussen de oren de revue passeerde.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: evan op 25 september 2012, 16:47:34 PM
Goh... heb ik sjans gehad deze lok te zien passeren in Lauscha en hem op de gevoelige plaat vast te leggen ;D

Even een beaming...  De lok is knap omgebouwd en geschilderd en bovendien rijdt hij beter dan ervoor!   De wagens zijn ook fraai gedaan en het zal inderdaad een unieke trein worden als dit verhaal verder gaat.

Goe gedaan ;)
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Ernst Jorissen op 25 september 2012, 19:00:39 PM

Al ken ik het voorbeeld niet.
Dit is wat ik tot nu toe  heb gezien, heel mooi gedaan.
Ook ik blijf het volgen.
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: 1op32 op 26 september 2012, 11:54:51 AM
Hallo JP,
je had me gisteren nieuwsgierig gemaakt, de foto's en het filmpje even bekenen in één woord : WOW !
Knap werk man, de decals op de goederenwagens  :P heel mooi !
Groeten,
Geert
Titel: Re: G 8.1 KPEV ombouwen naar type 81 van de Etat Belge en bijbehorende wagons
Bericht door: Durango op 27 september 2012, 10:49:08 AM
Zeer goed gedaan JP. Prachtig