Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: TECHWIL op 18 juli 2012, 12:58:39 PM

Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: TECHWIL op 18 juli 2012, 12:58:39 PM
TESTEN van de TREKKRACHT van HO LOCS

Heb altijd al spijtig gevonden dat bij de aankoop van een loc men nooit weet hoeveel die loc wel aan trekkracht heeft.Hoogstens komt men te weten of er wielen met anti-slip bandjes worden gebruikt.
Zeldzaam zijn de reviews waar de trekkracht wordt weergegeven, nochthans de belangrijkste taak van een loc is trekken.
Gezien de regendagen waarmee  wij opgezadeld zitten heb ik getracht eens zo een trekkrachtmeter ineen te steken.
Basisprincipe :
De loc trekkracht is een horizontale aan de trekhaak verkregen kracht.
De meeste goedkope 0 tot 3 kg weegschalen voor huisgebruik wegen verticaal en zijn precies tot op 1 gram, die precisie is juist wat ons interesseert.
Dus een systeem bedenken dat deze horizintale kracht omzet naar een verticale.
Oplossing: een metalen staafje op 90 ? plooien met 2 even lange benen en dit aan de hoek scharnierend ophangen . Aan het uiteinde van het verticaal hangende been een soepel koordje bevestigen met een haakje om aan de loc te hangen.
Het andere been dat horizontaal staat via een tussenstuk op de weegschaal laten drukken.
Als beide benen even lang zijn zal de tekkracht in gram door de weegschaal worden weergegeven.
Toen enkele weken geleden bij ALDI een mooie keukenweegschaal voor 12 ? werd aangeboden was het startschot gegeven.
Dit is het dan geworden :

(http://i243.photobucket.com/albums/ff179/TECHWIL/TRACT2.jpg)

(http://i243.photobucket.com/albums/ff179/TECHWIL/TRACT1.jpg)

Het spoor ligt los op de plank en kan in langsrichting schuiven. Alle soorten sporen kunnen dus gebruikt worden. Hier werd gebruik gemaakt van C-rails.
Via de krokodilklemmen wordt de locspanning op het spoor en bovenleiding aangesloten.
METINGEN :
1)TREKKRACHT HORIZONTAAL
-Haak de loc aan het koordje zonder dit te spannen.
-Zet de weegschaal op 0, het gewicht van het tussenstuk en horiziontaal staafje wordt zo niet meegerekend.
-Zet spanning op spoor of bovenleiding, loc begint te rijden en spant het koordje op, noteer het gewicht op het ogenblik dat de loc begint te slippen.
2) TREKKRACHT op 3%
-leg onder de basisplank langs een kant een plankje zodat de basisplank 3% helling heeft.
-Herhaal de procedure hierboven en noteer de tekkracht met 3% helling
3) SCHUIVEN-Kracht nodig om een stilstaande loc over het spoor te trekken of beter gezegd te schuiven.
-Aan de rechterkant van de plank werd een draaihandeltje met koordje gemonteerd , dit koordje wordt aan het spoor gehaakt,door te draaien wordt het koordje opgerold en doet het spoor verschuiven.
- Schuif het spoor helemaal links en haak de loc aan het weegschaalkoordje zonder het te spannen
-Zet de weegschaal op 0.
-Draai nu aan het handeltje zodat het spoor naar rechts begint te schuiven.
-Het weegschaalkoordje spant op en de loc begint over het spoor te schuiven
-Noteer deze schuifspanning op de weegschaal.
SCHUIVEN op 3% helling
-leg onder de basisplank langs een kant een plankje zodat de basisplank 3% helling heeft.
-Herhaal de procedure hierboven en noteer de schuifspanning met 3% helling
RAPPORTEREN
Noteer in bijvoorbeeld een EXCEL-sheet volgende gegevens :
a) NAAM loc
b) Aantal ANTI-SLIP banden
c) GEWICHT van de loc
d)TREKKRACHT horizontaal
e) SCHUIFWEERSTAND horizontaal
f)TREKKRACHT 3% helling
g))SCHUIFWEERSTAND 3% helling
h) TRACTIEINDEX =Gemiddelde tussen TREKKRACHT en SCHUIFWEERSTYAND

Men krijgt dan dit soort rapport :
(http://i243.photobucket.com/albums/ff179/TECHWIL/TRACT3.jpg)

WAT KAN MEN BESLUITEN :
-Locs met een TREKKRACHT onder de75 dat is miserie
-80 tot 110 is goed
-110 tot140 is zeer goed
- boven de 140 is uitstekend
-ANTI-SLIP banden verhogen de trekkracht met 1,5 tot 2x
-Sommige ANTI-SLIP banden(zachter rubber) zijn beter
-Bij sommige locs zonder ANTI-SLIP banden is de TREKKRACHT = SCHUIFWEERSTAND, bij anderen dan weer niet waar TREKKRACHT>SCHUIFWEERSTAND, dit is waarschijnlijk het gevolg van het schuintrekken van de bogies.
-Gewicht speelt een kleinere rol dan verwacht, het aantal ANTI-SLIP banden daarentegen is overwegend, alle locs met 4 ANTI-SLIP banden scoren hoog
- TREKKRACHT is niet altijd > SCHUIFWEERSTAND, draaiende wielen kunnen een wisselende druk op het spoor uitoefenen en zo aan trekkracht verliezen.
-Op een helling van 3% verliest een loc heel weinig aan trekkracht

VOLGEND PROJEKT
Meten van de trekweerstand van wagons , alleen en gekoppeld.
Heb zo het vermoeden dat de trekweerstand van een reeks gekoppelde wagons niet gelijk is aan de som van de trekweerstanden van elke wagon afzonderlijk.
Ook gaat bij hellingen het gewicht sterk de trekweerstand beinvloeden.
HOE : Een meetwagon welke tussen de loc en de trein komt en uitgerust is met een veer welke uitgerokken wordt door de koppelhaak welke de trein trekt.Noteren hoe ver die veer uittrekt geeft ons dan de trekweerstand
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: conducteur op 18 juli 2012, 13:34:20 PM
Ingenieus...
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Dirky op 18 juli 2012, 14:06:58 PM
leuke beleving van de hobby [:)] Echt mijn Ding!

Voor de trekkrachtmindering op een helling is enkel het eigen gewicht van de lok een speler in het formuleke. Pure logica - zonder rekening te houden met wrijving en andere moeilijke toestanden - zou de trekkracht-mindering op een helling van 3% gewoon ongeveer 3% van het gewicht van de lok moeten zijn... (niet berekend maar natte vinger logica)

Met wagons zal je heel andere cijfers zien. Om een rijdende wagon in rechte lijn voort te trekken aan een constante snelheid zal je amper iets nodig hebben. Enkel voor het in beweging brengen zal er een kracht nodig zijn.
Zet je die nu op een helling, dan zal je continu - bij een constante snelheid op een rechte lijn - 3% van het gewicht van de lok moeten verslepen...

Tof! Ik wil echt het vervolg van de resultaten zien!

Chapeau!
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: ToThePoint op 18 juli 2012, 23:12:14 PM
U kan natuurlijk ook duwend de kracht van een loc testen ipv te trekken. Heb dat ooit eens laten zien met een lima loc enkele jaren geleden.

HIER (//%22http://www.all-that-is.eu/images/antislipbandjes.wmv%22) dat bewuste filmke.

En met zo'n weegschaaltje en al duwend is het makkelijk om al duwend de helling test te doen. het weegschaaltje op een wagon en rijden maar. Of wielen onder dat weegschaaltje. Voordeel is dat het analoog is, dat is toch enigszins beter om uit te lezen dan een digitale die alsmaar verspringt.
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Frank_N op 18 juli 2012, 23:44:15 PM
Goed bedacht,Chapeau!
Klein vraagteken erbij, zoals dirky ook opmerkte: Zoals je beschrijft gaat het hem om een min of meer "dood" gewicht. Een stam (meerder wagonnekes) zal beslist eens gaan rijden, want daar zitten wielen onder[:)] Hoe wou je dat dan doen?
Heeft iets te maken met impuls-moment, volgens mij[?]

Edit1) Met impuls moment bedoel ik dat als je trein eenmaal rijd er minder trekkracht voor nodig is het zaakje aan de gang te houden. Gaat dus om de eerste aanzet. En daar is wat anders voor nodig.
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: ardjoena op 20 juli 2012, 17:00:55 PM
Rubberbandjes , da zou nog een oplossing zijn voor mijn spoor 0 en de trekkracht verhogen [:D]
Niet echt de bedoeling om rondjes te rijden met zoiets , maar het lukt net.De veiligheids klep wel bijgedraaid tot 4 bar. Ik weet het , het mag niet zonder ketel keuring.[}:)]
Dirk
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/slaaf.jpg)
(http://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/gauge1.jpg)
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: ERVIN op 20 juli 2012, 19:35:27 PM
Trekt dat kleine locje jou helemaal alleen vooruit???[:0]
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: ardjoena op 20 juli 2012, 19:42:53 PM
Jawel, en zonder rubberwieltjes.[:D][:D]
Dirk
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Frank_N op 20 juli 2012, 20:42:04 PM
Zeg Dirk, Antislipbandjes niet nodig...
In real live deden ze dat met zand[:p]

Knap man!![:0]
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Gerolf op 21 juli 2012, 09:54:25 AM
Erg mooi en blijkbaar beresterk locje, Dirk [8D] [:p]
@ Techwil: knap bedacht - zou nog iets zijn voor MSM [;)]
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: ardjoena op 21 juli 2012, 11:53:33 AM
Eerlijkshalve aan toevoegen dat het een spoor 1 smalspoor locje is.
M.a.w. een stuk groter dan een normaal spoor. De wieltjes zijn amper 30 mm en de boring 12 mm. Daardoor wel wat kracht.
De ketel heeft een diameter van 50 mm en is gasgestookt.
Achter in de kolenbak was ook wat extra gewicht gelegd. Dus wel wat "gefoefeld"
Ook de verroeste rails spelen in het voordeel.
Dirk
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: eddy op 21 juli 2012, 15:45:07 PM
Foei Dirk foefelen[}:)],dat zijn we niet gewoon van u.Maar inderdaad ik ben altijd versteld van de kracht van zo'n live steam lok's.

groeten eddy
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: jean-luc op 22 juli 2012, 08:48:51 AM
@ Techwil: ik kan Gerolf alleen maar bijtreden, heel ingenieus bedacht en zeker een bijdrage in ons lijfblad waardig [:)]
Zo krijg je eens aan andere benadering van onze hobby [:)]
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: eve op 22 juli 2012, 10:36:10 AM
@ TECHWIL.

Goed uitgewerkt.
Voor jaren heb ik ook trekkrachtmetingen op H0-loks gedaan. Het systeem was zeer eenvoudig : koordje aan trekhaak lok, horizontaal over een katrolletje naar vertikaal met een bakje waarin gewichten gelegd werden.
Mijn bevindingen kwamen grotendeels overeen met de uwe.

Bedoeling was anti-slip-banden uit te schakelen door via extra gewicht een ongeveer gelijk grote trekkracht te bekomen. Dat lukte vrij aardig : meestal heb je voor het trekken van een sleep "bewerkte" rijtuigen of wagons (gegraphiteerde aslageringen) geen al te grote trekkracht nodig.

Extreem geval : een Hamo-V200.1 (ca.450 g) heb ik op ca. 900 g gebracht (er was toch plaats zat) om zonder anti-slip-banden een gelijke trekkracht te krijgen als m?t... Zeer belangrijk is dan ook waar je het extra gewicht plaatst.

Een hier nog niet besproken fenomeen : eenzelfde lok op twee verschillende rails (ik bedoel fabrikaten) gaf verschillende resultaten... Ik denk dat dit ligt aan de breedte van de rail, daar waar het lokwiel rust op de railkop.

Erik
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Doornroosje op 23 juli 2012, 13:40:13 PM
Ik ga eens testen met extra gewicht in de locs doen om extra trekkracht te bekomen. Vroeger nooit aan gedacht aan deze optie.
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: eve op 24 juli 2012, 09:18:54 AM
Ik gebruik daarvoor bladlood op rol 1 mm dik, stukjes op maat gesneden en samenkleven met bvb Stabilit Express. Het lood zo laag mogelijk aanbrengen om koplastigheid te vermijden. En uiteraard zoveel mogelijk boven het aangedreven draaistel als er maar 1 is.
Meet eerst zonder extra lood, dan m?t. Dan weet je waar je blijft.
Ervaring : 100g extra geeft reeds een duidelijke verbetering !

Erik
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Frank_N op 24 juli 2012, 22:15:25 PM
"Het lood zo laag mogelijk aanbrengen om koplastigheid te vermijden"

Wat is "koplastigheid " Erik???
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: ToThePoint op 24 juli 2012, 22:56:02 PM
citaat:
Geplaatst door Frank_N

"Het lood zo laag mogelijk aanbrengen om koplastigheid te vermijden"

Wat is "koplastigheid " Erik???



Top zwaar, dat het zwaartepunt van de loc zo laag mogelijk dient te zijn om wiebelen en/of waggelen van de loc te vermijden.
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: eve op 25 juli 2012, 09:56:28 AM
Maw het zwaartepunt van de lok zo laag mogelijk houden.

Ik begin bvb om de open ruimten in een draaistel op te vullen...

Een flap lood onder het dak aanbrengen is gemakkelijker, maar KAN andere problemen geven. Zoals ToTheP?int het schreef : topzwaar.

Koplastig : niet op te lossen met een aspirientje...

Erik
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Frank_N op 25 juli 2012, 20:38:56 PM
Ja ok, ik snap hem.
In de N schaal s dat allemaal wat lastiger...

Edit: Bij "Koplastig" denk ik meer aan het Nederlandse woord voor een kater: "Stappijn"[:o)][B)]
Titel: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: eve op 25 juli 2012, 22:41:35 PM
Ik begrijp de ontstane verwarring : het is ongewild.
"Koplastig" is dus vanaf nu een synoniem voor het Vlaams "zwaar kopke" : het gevoel alsof er een loden plaat van 30kg onder uw schedeldak geschroefd is. Het Nederlandse "stappijn" is dan meer analoog aan "een stuk in uw voeten"..? [8D]

OK. OK. Off-topic enz.

Terug naar mijn Duvel (Product Placing !!!)

Erik
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Zaunkönigs Bahn op 23 januari 2023, 19:15:06 PM
Citaat van: TECHWIL op 18 juli 2012, 12:58:39 PM
TESTEN van de TREKKRACHT van HO LOCS

Ook gaat bij hellingen het gewicht sterk de trekweerstand beinvloeden.
HOE : Een meetwagon welke tussen de loc en de trein komt en uitgerust is met een veer welke uitgerokken wordt door de koppelhaak welke de trein trekt.Noteren hoe ver die veer uittrekt geeft ons dan de trekweerstand
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.

Ben ook bezig met rolweerstand van de wagons. Het startschot daarvan was een artikel in het blad N-Bahn Magazine, alleen met de daarin gegeven formule kom ik niet aan hun voorbeelden, dus ik doe nog iets niet goed. Nu is dat voor wagons kommawerk en dus verwaarloosbaar, maar toch. Een hele trein gaat te veel schelen. Ook daar heb ik een apparaat voor bedacht. Dus als ik  beide apparaten in elkaar heb gezet kan ik trekkracht locomotief meten en daarbij uitrekenen hoeveel wagons dat zijn.

Voor uw hierboven beschreven oplossing had ik wat anders bedacht. Ik heb nog wat periode III wagons en ik ga rijden met periode II DRG. Een van de wagons is een rongen wagon zonder rongen. Daar wil ik ter hoogte van de achterste as een gaatje boren waardoor een touwtje/koordje gaat die dan om de as naar achteren gaat en eindigt in een lusje. Dit lusje gaat om de koppeling van de voorste wagon van de trein. In N zijn de koppelingen standaard Arnold koppelingen en een lusje erom heen gaat heel eenvoudig. Uit de vloer van de rongenwagon komt nu een touwtje/koordje. Hoe nu verder?

In de keukenspeciaalzaken verkopen ze weegschalen en met een beetje geluk ook weegschalen in de vorm van een lepel. De lepel kan er vaak vanaf gehaald worden om schoon te maken. Dus lepel er af. Wat overblijft is een handvat met twee batterijen en een lcd display met een paar knoppen. Handvat open maken, zit vaak gewoon geschroefd. Het meetapparaat op de rongenwagon bevestigen met de lepel aansluiting boven het gat met het touwtje/koordje. Touwtje/koordje wordt nu bevestigd aan de meetboom waar voorheen de lepel zat. Op een tweede wagon een batterijhouder voor de voeding van de weegschaal opnemen. Deze komt voor de rongenwagon. Het zijn vaak AAA batterijen, dus daarvoor is wel een geschikte houder te koop bij de elektronica onderdelen zaken. Alles aansluiten. De werking is als volgt. De weger aanzetten en het touwtje/koordje aan de koppeling van de voorste wagon van de trein bevestigen. De locomotief in gang zetten. Het touwtje/koordje zal zich spannen en via de achterste  as de meetboom omlaag trekken gelijk of de lepel gevuld wordt. Op het display kan het gewicht worden afgelezen. Bij de luxere model weeglepels  is nog wel het een en ander instelbaar.

Dan nog het probleem van achterste as en hoogte koppeling. Bij schaal N ligt dit enigszins op een vlak, als dat anders is zal de wagon naar boven wippen, dit kan worden tegengegaan door de meetwagon te verzwaren met bijvoorbeeld kneedbaar lood, verkrijgbaar in de hengelsport speciaalzaken, het zijn kleine blikjes.

Ik ben jaren aan het "sparen" geweest van materiaal en het uitdenken van hoe op te lossen, moet deze wagon nog in elkaar zetten, de spullen heb ik bijna allemaal in huis. Waar ik nu nog over aan het dubben ben is of ik het koordje direct om de as laat lopen of dit via een schijf/katrol op de as. In schaal N zijn de assen en de wielen namelijk ook eenvoudig van elkaar te scheiden, dat zou in H0 nog wel eens anders kunnen zijn.
Waarom zo ingewikkeld?. In schaal N heb ik een locomotiefje dat rechtdoor een drie-assig karretje prima trekt, maar door een wissel met een tegen boog krijg ik deze combinatie niet. Dan kun je prachtig meten wat de loc aan trekkracht heeft en hoeveel gewicht het wagonnetje is uitgedrukt in rolweerstand. Maar dat zegt bij elkaar nog niets over bochtengedrag en bijvoorbeeld wissels met een tegen boog. Gaat dus veel tijd innemen om de hele verzameling door de meetspullen te halen. Wordt vervolgd zal ik maar zeggen.

Bij nalezen stom stom, moet natuurlijk andersom. Lusje komt aan de koppelinghaak locomotief. Op deze manier wordt ook het weegsysteem meegenomen. Klein detail ;-)
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: dani op 24 januari 2023, 07:42:55 AM
Citaat van: Zaunkönigs Bahn op 23 januari 2023, 19:15:06 PM
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.

Ik weet niet of de topisctarter hier nog meteen een vervolg gaat aan breien want dit topic is inmiddels 11 jaar oud.
Maar tof dat je bereid bent de draad weer op te pikken.

We hebben intussen ook andere meetsystemen ter beschikking natuurlijk.    Rekstrookjes,  weegbrugjes, opamps, arduino, 3d printing.... etc .   Of zelfs heel simpele digitale baggageweegschaaltjes.
Er zijn heel interessante topicshierover te vinden op YouTube.

Het principe met de "weegbrugjes"  heb ik een tijd geleden eens uitgetest voor het wegen van kocomotieven mbv een Arduino en dat werkte prima eens het toestelletje geijkt was.
En indien je bvb meer nauwkeurigheid wil, kan je nog een hefboomsysteem toepassen zodat de trekkracht van je locomotief bvb x 5 of x 10 omgevormd wordt en dat als druk op de load cell komt.

Een voorbeeldje van  zo een weegbrug  (load cell) :https://www.amazon.nl/HALJIA-Elektronische-Weegsensor-Weegsensoren-Advertentie/dp/B076PYX5DW/ref=sr_1_5?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=2EOO22ZMWHIH1&keywords=load+cell+1+kg&qid=1674542514&sprefix=load+cell+1+kg%2Caps%2C90&sr=8-5

Deze kan je gewoon vertkiaal monteren en dan je "trekdraad" hier aan bevestigen.


Er zijn veel mogelijkheden.  Ik ga dit topicje volgen, want ik ben benieuwd naar je ontwikkelingen !
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: dani op 24 januari 2023, 13:49:46 PM
Als alternatief kan je dit ook gebruiken :

https://www.youtube.com/watch?v=cnhI6JFVI2g


Voor het horizontaal/vertikaal  gedoe kan je een simpel katrolletje gebruiken en het toestelletje ophangen aan een haakje



https://www.youtube.com/watch?v=lWFiKMSB_4M
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Zaunkönigs Bahn op 24 januari 2023, 14:38:27 PM
Citaat van: dani op 24 januari 2023, 07:42:55 AM
Citaat van: Zaunkönigs Bahn op 23 januari 2023, 19:15:06 PM
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.

Ik weet niet of de topisctarter hier nog meteen een vervolg gaat aan breien want dit topic is inmiddels 11 jaar oud.
Maar tof dat je bereid bent de draad weer op te pikken.
Dank, ik weet dat de topic oud is, maar het bewuste forumlid blijkt niet zo vaak in te loggen volgens dit forum, ongeveer 2 keer per jaar. Dus toch maar proberen, was verrast dat ik niet de enige ben met van die rare ideeën  ;D
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Zaunkönigs Bahn op 24 januari 2023, 14:44:12 PM
Citaat van: dani op 24 januari 2023, 07:42:55 AM
Citaat van: Zaunkönigs Bahn op 23 januari 2023, 19:15:06 PM
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.
We hebben intussen ook andere meetsystemen ter beschikking natuurlijk.    Rekstrookjes,  weegbrugjes, opamps, arduino, 3d printing.... etc .   Of zelfs heel simpele digitale baggageweegschaaltjes.
Er zijn heel interessante topicshierover te vinden op YouTube.

Het principe met de "weegbrugjes"  heb ik een tijd geleden eens uitgetest voor het wegen van kocomotieven mbv een Arduino en dat werkte prima eens het toestelletje geijkt was.
En indien je bvb meer nauwkeurigheid wil, kan je nog een hefboomsysteem toepassen zodat de trekkracht van je locomotief bvb x 5 of x 10 omgevormd wordt en dat als druk op de load cell komt.

Een voorbeeldje van  zo een weegbrug  (load cell) :https://www.amazon.nl/HALJIA-Elektronische-Weegsensor-Weegsensoren-Advertentie/dp/B076PYX5DW/ref=sr_1_5?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=2EOO22ZMWHIH1&keywords=load+cell+1+kg&qid=1674542514&sprefix=load+cell+1+kg%2Caps%2C90&sr=8-5
Alle elektronica heb ik al, dat zit in de weeglepel ingebouwd en is erg compact, het moest op een schaal N wagon passen en dan nog  binnen het profiel voor als je er mee wil gaan rijden. Bij H0 heb je meer ruimte. Dus een Arduino is een groot systeem voor mij. De weegbrug bij Amazon zit ook al ingebouwd in de weeglepel. Het probleem is hoe krijg je de trekkracht van de trein overgebracht op de weegsensor.

De andere linkjes bekeken. Ik werk met schaal N, dus ik zit hier eigenlijk fout omdat hier H0 de scepter zwaait, alleen in N zijn dergelijke grappen niet te ontdekken. Een koffer weegschaal lijkt een oplossing te kunnen geven. Mogelijk voor H0 wel, maar voor N niet omdat dergelijke weegschalen vaak 10 of 50 gram als laagste resolutie hebben en dat is veel te veel voor schaal N waar een karretje (veel)minder dan 30 gram weegt. De weeglepel heeft een veel grotere gevoeligheid, maximaal 300 gram en een nauwkeurigheid van 0,1 gram. Voor H0 zal dat denk ik te gevoelig zijn. Maar het principe blijft overeind. Met een meetsensor en een Arduino kan mogelijk zoiets gemaakt worden voor H0.
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: 59erke op 24 januari 2023, 15:38:43 PM
Inderdaad een oud topic , waar ik mij reeds vroeger al van afvroeg of dit ook eens getest kan worden in N schaal. Dus ontzettend blij dat er iemand hetzelfde over denkt.

Ondertussen heb ik het op een andere manier ook wel gevonden en dat is met een setje met een Lux stofzuiger en Lux railslijpwagen. Die dingen zijn redelijk zwaar en veel van mijn loks hebben er moeite mee. Eentje schiet er uit en dat is de NMBS 52 van Minitrix
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Zaunkönigs Bahn op 30 januari 2023, 22:56:50 PM
Op N-spoorforum.nl ben ik al wat verder, dit is de link https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=21&t=17148 (https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=21&t=17148) . De rolweerstand meter is inmiddels een feit, ben nu bezig met zoeken naar materiaal voor de trekkrachtmeter. Voorheen had je ongeveer in elke beetje stad een winkel met scheepsmodelbouw en RC-modellen. Thans is dat voltooid verleden tijd en moet je in ene zoeken! Dat zijn de voordelen van de (de-)mobiel en online shoppen, alleen als je het beet moet kunnen pakken om even te passen gaat dat natuurlijk voor geen meter werken. Maar ja,  mensen zijn inmiddels dankzij die mobiel zo ver afgedwaald dat zoiets maar moeizaam aan het verstand te brengen is. De effecten van die grappen zijn al zichtbaar in de supermarkt. Men heeft het mobiel nodig voor een boodschappenlijstje, ik doe zoiets gewoon uit mijn hoofd, maar dat terzijde.
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: raf op 31 januari 2023, 09:23:52 AM
als ik moet weten of een lok bij mij de hellingen aan kan doe ik het volgende
ik meet de stroom op de baan (alleen die lok) dan laat ik hem rijden en op de helling noteer ik het verbruik
dan begin ik er wagons achter te hangen (heb daar een setje van 15 stort wagons voor)en noteer steeds het verbruik.
als het verbruik aan 1 amp komt stop ik want dan rijd hij meestal al met teveel wagons dan op de opstel sporen kunnen .
gr raf
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Zaunkönigs Bahn op 31 januari 2023, 14:31:37 PM
Te oordelen naar het verbruik rijd u H0. Een treinlengte van 15 wagons is dan al een hele trein gezien de lengte en de gebruikte schaal. Schaal N verbruikt veel minder stroom en het komt bij banen regelmatig voor dat treinlengten van 30 of 40 wagons heel normaal zijn, de "langer Heinrich" is  bijvoorbeeld destijds gewoon als set verkocht, dat is een trein van 40 wagons. Waar H0 het voordeel heeft van gewicht moet N het hebben van hulpmiddelen zoals rubberen bandjes. Het is dus een uitruil van voor en nadelen. Stroomopname is dan niet de juiste weg omdat in N elke locomotief een ander verbruik laat zien. Door de gebruikte hulpmiddelen wordt dit versterkt. Een locomotief met gelijk stroomverbruik maar zonder hulpmiddelen zal minder kunnen trekken terwijl de locomotief met rubberen bandjes veel meer trekt. Verder weet ik nog niet of DCC decoders invloed hebben, ik denk dan aan de stroom richting de motor zo te manipuleren dat de motor meer kracht geeft. Overigens heeft uw opmerking over stroom mij wel op een idee gebracht om tijdens de trekkracht meting dit ook te gaan monitoren, dan is wellicht boven water te krijgen wat een DCC decoder  doet. Ik heb van analoge locomotieven in schaal N wel eens het verbruik opgenomen, heel veel verder dan 150mA kwam ik niet, dus het verschil met  H0 is in deze enorm. 
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 januari 2023, 14:39:38 PM
Citaat van: Zaunkönigs Bahn op 31 januari 2023, 14:31:37 PM
Verder weet ik nog niet of DCC decoders invloed hebben, ik denk dan aan de stroom richting de motor zo te manipuleren dat de motor meer kracht geeft.
De motor meer kracht geven zal niet helpen, want daar zit het probleem niet. Het probleem zit in de wrijving tussen wielen en rails. Die is bij metaal op metaal niet erg groot. Door het gebruik van rubber bandjes wordt die wrijving een stuk groter, ongeveer een factor 5.
Een andere manier om de wrijving te vergroten is gewicht toevoegen. Maar daar is meestal geen ruimte voor, bij de meeste locomotieven is alle ruimte al gevuld met metaal.
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: dani op 02 februari 2023, 07:43:23 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 31 januari 2023, 14:39:38 PM
Door het gebruik van rubber bandjes wordt die wrijving een stuk groter, ongeveer een factor 5.
Als je voldoende wielen hebt om nog een goede stroomafname te verzekeren is dat zeker een geldige oplossing.
Helemaal mooi zou het zijn als de loc's  zand konden strooien op de rails zoals in het echt maar dat lijkt me wat "messy" en ook vooral technisch niet echt realiseerbaar in de  kleine schalen.
(korrelgrootte van zand, en hoe ga je dat opslaan en lozen in zo kleine ruimte en fijne techniek). 
Dus voorlopig ie het beste wat in de buurt komt  een geluid van "zandstrooien" in de sound decoder maar dat helpt dan weer geen fluit bij de trekkracht, behalve de paar grammen extra van de sounddecoder.

OOPS.....  rabbit-holing :(
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: ERVIN op 02 februari 2023, 14:48:20 PM
Die factor 5 zou kunnen , maar ik heb hier nog niet zo lang geleden eens een test gedaan met één van mijn 55ers van B-Models , een sleep van 20 kolenwagons kon hij toen zonder rubberbandjes niet de helling op krijgen , met rubberbandjes was het daarna absoluut geen probleem.
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Zaunkönigs Bahn op 04 februari 2023, 23:19:44 PM
(https://joopn.home.xs4all.nl/msb/plaatjes/29128364.png)

Vandaag is bovenstaande trekkrachtmeter voor schaal N een feit. Het doet wat ik dacht ;D Nu nog even afmaken, dat is zoveel als draadjes solderen aan de testrails met een draadje voor een multimeter en een draadje voor de regelaar. De regelaar kan dan een analoge regelaar of een digitale regelaar zijn. Vandaag proef gedraaid met een Arnold BR95. Dat toonde al aan dat er verschil is tussen een koude locomotief en een warme locomotief. Dus voor het testen moeten de locs even een half uurtje over de testbaan draven. De Mecano onderdelen zijn gewijzigd in een plastic hoek die uit een kunststoffen boekensteun komt. De plastic hoek is gelijmd op een as die uit een spouwmuuranker komt en een asdiameter van ongeveer 2mm heeft. Deze as zit in een as houder met een diameter van ongeveer 4mm. Als je de plastic hoek los laat blijft deze een hele tijd na wiebelen, dat is een goed teken, want dat geeft aan dat een rollager dus kennelijk niet nodig is. Ik laat de testopstelling even met rust totdat de lijm tussen de plastic hoek en de as volledig is uitgehard. Kan ik ondertussen gaan knutselen met de soldeerbout  ::)
Titel: Re: TREKKRACHT van LOCS
Bericht door: Zaunkönigs Bahn op 19 februari 2023, 18:50:53 PM
Vandaag verder wezen testen. Ben nog niet tevreden over de rails. De kale Flm rail buigt toch wat door, dus wat anders zoeken. Tweede ding waar ik niet tevreden over ben is de aansluiting. De gebruikte kabels zijn zo sterk dat ze de ligging van de rails beïnvloeden. Verder moet ik de helling standaard kunnen maken, dus ergens onder de rail een "houtje" op een specifieke plek die dan 3,0% helling geeft. Dit wordt nagemeten met een digitale hellingmeter. En verder voor de lezers hier, dit gaat over schaal N. Daarbij dan nog de opmerking dat dit nog steeds een test is. Ik wil met  de "productie" bovengenoemde punten hebben opgelost. Dat duurt even, de volgende beurs is in maart.
De testlocomotief was vandaag van Fleischmann, het "enfant terrible" als het aankomt op trekken.







MerkBestelnummerDCCAntislipGewichtTrekkrachtSchuifweer-TrekkrachtSchuifweer-
bandenin gramhorizontaalstand in gram 3%stand in
in gramhorizontaalhellinggram 3%
in gramhelling
Fleischmann707181ja035,34,25,22,22,9