Hallo,
Ik heb een probleem bij het gebruiken van kortkoppelingen van Marklin op I11 wagonnen. Op rechte stukken rijden die prima, maar vanaf ik wissels (slanke) moet nemen of bochten, dan haken de beugels in de bumpers. Ik heb een test gedaan met profi koppelingen, dat werkt perfect maar ik kan moeillijk de 2 gaan combineren.
Bijkomend probleem, op de HLE13 krijg ik de kortkoppeling niet in de schacht, de lip komt tegen het chassis van de loc.
Iemand advies?
Groeten,
Christophe
Waarom zou je geen verschillende kortkoppelingen gebruiken op je baan ?
Ikzelf gebruik roco kortkoppelingen, maar vrienden of clubleden gebruiken bv. Fleichm- en roco - kortkoppelingen op eenzelfde baan !
Als een andere kortkoppeling je meer voldoening geeft waarom zou je dan niet op een beperkt aantal loc's en wagons geen andere kortkoppelingen gebruiken ?
Groeten Peter[;)]
Hallo Peter,
Ik had dat ook al gedacht. Mijn idee was om personen rijtuigen met profi koppelingen uit te rusten en de rest met de kortkoppelingen. Maar dan zit ik met een probleem met locs die zowel goederen- als personen rijtuigen gaan trekken.
Groeten,
Christophe
Keuzes maken, ik weet niet met hoeveel koppelingen je loc's rijden, mochten er 2 zijn dan zou een oplossing zijn aan beide zijden een verschillende, anders dien je geregeld eens een kortkoppeling te verwijderen, even iets lastig of vervelend, maar kan een oplossing zijn !
Ikzelf heb wagons van alle merken en ik ruil mijn Fleichm- en Marklin-koppelingen steeds voor roco's (tot nu toe nog steeds gelukt !)
Groeten Peter[;)]
Bij Marklin staan de buffers iets hoger dan ze zouden moeten, zodat de grote koppeling er onderdoor kan. Bij andere merken zal dat dus problemen geven met die Marklin kortkoppeling, omdat die dan mogelijk wel op schaalhoogte zijn gemaakt.
Ik had eerst ook allemaal M?rklin kortkoppelingen omdat ik vooral M?rklin materieel had. Met de komst van andere merken ben ik uiteindelijk overgestapt op de Fleischmann Profi koppelingen.
Het is een prullewerk om je hele materieelvoorraad om te wisselen, maar beginnend met de modellen die je het meest gebruikt kom je er wel. Het voordeel vind ikzelf dat deze korter koppelen dan die van M?rklin en mijn rijtuigen haken niet meer in elkaar met de buffers terwijl dit bij de M?rklin koppelingen wel zo was.
Nadeel is dat niet alle NEM-schachten even hoog staan waardoor je op hellingen wel eens rijtuigen of wagens kan verliezen. Maar bij mij komt dat vooral omdat mijn baan niet goed ligt.
In ieder geval heb ik nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing.
Ik moet er wel bijvermelden dat ik een M?rklin DHG-locje staan heb en daar kan ik de koppeling niet bij gebruiken. De koppeling zit hier vast in de loc waardoor de rijtuigen en goederenwagens ontsporen in de bochten. Hiervoor moet je dus wel een M?rklin koppeling gebruiken.
Hallo Jurgen,
Ik ben verder aan het testen met profi koppelingen, maar stuit op een probleem. Het pennetje die onderaan de koppeling zit komt soms vast te zitten aan de pinnen van de middengeleider, en dit op wissels. Ik heb de indruk dat de pennen in lengteverschillen, ik heb de indruk dat er daar 2 maten in zijn. Wat is uw ervaring hiermee?
Mvg,
Christophe
Hoi Christophe , ik heb al mijn rijtuigen en wagons uitgerust met de Fleischmann Profi-koppeling , op het eerste zicht is er geen verschil van lengte in die pennetjes , je kan er mss een stukje afknippen , maar dat lijkt mij nogal omslachtig om dit te doen , ikzelf rij niet met de Marklin rails , dus daar heb ik geen ervaring mee.
Wat betreft het haken van je beugels , er is op de markt een verlengstukje dat je over je koppeling schuift , hierdoor komt de koppeling iets verder van je andere rijtuig te zitten , waardoor je geen problemen meer hebt van hakende buffers.
In mijn Reeks 11 van LS-Models zat zulk een verlengstukje in het zakje , onderstaande foto maakt duidelijk wat ik bedoel.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/Afbeelding122.jpg)
Beste Ervin,
Ter info.
Deze kleine verlengstukken zijn er om te beletten dat koppeling niet vast zit in de koppelingshouder (de houder is te kort voor de koppeling).
LS maakt nml. de koppelingshouder iets korter om het mogelijk te maken een natuurgetrouwe baanschuivers (koevanger) te kunnen monteren voor de
koppelingshouder zonder deze te moeten demonteren.
Mehano heeft dat vroeger ook toegepast (en nog andere merken).
Bij het duwen heb je dan zeker problemen.
Mvg
Olivier
Bedankt voor de info Olivier , wist ik helemaal niet , wat bedoel je precies " met het duwen heb je dan zeker problemen"??
Beste Ervin,
Ik bedoelde dat bij het duwen de koppeling te dicht tegen de wagen gaat komen en dan haken de buffers misschien ook nog in elkaar.
Mvg
Olivier
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Hoi Christophe , ik heb al mijn rijtuigen en wagons uitgerust met de Fleischmann Profi-koppeling , op het eerste zicht is er geen verschil van lengte in die pennetjes , je kan er mss een stukje afknippen , maar dat lijkt mij nogal omslachtig om dit te doen , ikzelf rij niet met de Marklin rails , dus daar heb ik geen ervaring mee.
Wat betreft het haken van je beugels , er is op de markt een verlengstukje dat je over je koppeling schuift , hierdoor komt de koppeling iets verder van je andere rijtuig te zitten , waardoor je geen problemen meer hebt van hakende buffers.
In mijn Reeks 11 van LS-Models zat zulk een verlengstukje in het zakje , onderstaande foto maakt duidelijk wat ik bedoel.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/Afbeelding122.jpg)
ERVIN, dit klein onderdeeltje zitten ook gewoon standaard bijgeleverd bij ROCO (NOHAB en AFB modellen zeker) modellen , zelf zet ik deze steeds enkel op de locomotief om te vertrekken met universele koppeling op de loc. Heeft nog nooit problemen opgeleverd.[:)]
Ahh ok? , begrepen , bedankt.[;)]
@ Christophe: Ik heb nog geen problemen gehad bij mijn I11-rijtuigen. Ik gebruik nu wel C-rails, ik weet niet of dit bij K- of M-rails ook zonder problemen werkt. K-rails zou moeten lukken, maar bij M-rails zitten de puntcontacten iets hoger dacht ik.
Ik gebruik de koppelingen met artikelnummer 386515 (per 50 stuks in een doosje). Ik weet niet meteen of er koppelingen met korte pinnetjes zijn, maar als ik even ga zoeken op de site van Fleischmann dan denk ik dat die er wel zijn. Meer bepaald voor de locs die met tandradrails werken. Tenminste, als ik de uitleg goed versta. Misschien zijn er mensen die dit zeker weten hier op het forum?
Bij mijn locs reeks 22/23/25 van M?rklin heb ik wel al gemerkt dat de koppelingen soms blijven hangen achter de puntcontacten, maar dat gebeurt met de M?rklin kortkoppelingen ook. De NEM schacht hangt gewoon te laag bij deze locs.
Als je er zelf een stuk van haalt zal de koppeling uit elkaar vallen! Het onderste gedeelte is wat dikker en voorkomt dat het pennetje volledig door het gat kan!
Hallo iedereen,
Ik heb de zaak ook verder geanaliseerd. Ik ben testen aan het doen met C-rails als met K-rails. De zichtbare stukken ga ik met K-rails uitvoeren met slanke wissels. Ik heb ook nog een pak C-rails die ik ga verwerken in mijn schaduwstations...
Ik heb ontdekt dat 80% van het haken van de koppeling aan de middengeleider gebeurd wanneer ik overga van C-rails naar K-rails en de wissel kort na de helling steekt. Als de trein op een vlak stuk rijdt is er weinig kans dat de koppeling hapert, maar heb het toch al ondervonden.
Ik heb tussen mijn rommel 2 koppelingen gevonden die op de profi-koppelingen lijken maar onderaan een halve maatje hebben ipv een pen. Van welk merk zijn die koppelingen? Ik zou er wat testen mee doen. Iemand ervaring met die koppelingen?
Bedankt voor jullie hulp!
Christophe
citaat:
Geplaatst door VC_berlare
Hallo iedereen,
Ik heb de zaak ook verder geanaliseerd. Ik ben testen aan het doen met C-rails als met K-rails. De zichtbare stukken ga ik met K-rails uitvoeren met slanke wissels. Ik heb ook nog een pak C-rails die ik ga verwerken in mijn schaduwstations...
Ik heb ontdekt dat 80% van het haken van de koppeling aan de middengeleider gebeurd wanneer ik overga van C-rails naar K-rails en de wissel kort na de helling steekt. Als de trein op een vlak stuk rijdt is er weinig kans dat de koppeling hapert, maar heb het toch al ondervonden.
Ik heb tussen mijn rommel 2 koppelingen gevonden die op de profi-koppelingen lijken maar onderaan een halve maatje hebben ipv een pen. Van welk merk zijn die koppelingen? Ik zou er wat testen mee doen. Iemand ervaring met die koppelingen?
Bedankt voor jullie hulp!
Christophe
Mogelijks Roco koppeling die op M-koppeling lijkt !
Groeten Peter[;)]
Niks lijken op een M-koppeling! Dit is gewoon de Roco-kortkoppeling zoals die op veel rijtuigen meegeleverd wordt (oa de huidige I6-rijtuigen).
Deze werkt ook goed, het is ongeveer hetzelfde systeem als de Fl Profi-koppeling, maar geeft toch nog een beetje speling waardoor rijtuigen in scherpe bochten toch nog in elkaar kunnen blijven haken indien ze geduwd worden. Ik vervang ze allemaal door Fleischmann, die vind ik nog steeds de beste, maar dat is ieder zijn keus natuurlijk.
Jurgen,
Er bestaat nog een kortkoppeling van Roco die meer op de Marklin lijkt zijnde de ref.40395 per 12 en ref.40397 per 50 !
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-4-0-22612-001005004-0-0-0-0-2-0-grp-nl-p-0/produkt.html
beschouw de link als inlichting en niet als reclame
Groeten Peter[;)]
PS deze kun je dan wel combineren met M-koppelingen !
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter
Jurgen,
Er bestaat nog een kortkoppeling van Roco die meer op de Marklin lijkt zijnde de ref.40395 per 12 en ref.40397 per 50 !
...
Groeten Peter[;)]
PS deze kun je dan wel combineren met M-koppelingen !
Maar dat zijn geen halve maantjes die eronder hangen h?. [;)]
Jurgen,
inderdaad juist wat je zegt, maar ik denk dat Christophe met deze kortkoppelingen misschien meer geholpen is daar deze koppelbaar zijn met de Marklin's !
Groeten Peter[;)]
Als ge nu de koe een koe noemt zijn deze koppelingen dus de universele koppelingen van ROCO, Ave Maria,en onze baas keek op en sliep verder..............[:)]
De koppelingen waar "halve maantjes" onderhangen zijn van Kadee of kloontjes daarvan.
In de States wordt er niks anders meer gebruikt dan deze.
Christophe, Eric,
Ondanks de omschrijving die Roco geeft (net al handelaar) zou het toch gaan om een kortkoppeling die universeel te gebruiken is !
In het verleden had ik ook een aantal loc's die met deze koppeling uitgerust waren (of bijingesloten-)gekocht, ik had die met een clublid geruild voor roco-koppelingen ; vandaag navraag gedaan aan desbetreffende persoon en die beweert dat deze koppeling ook een kortkoppeling is.
Misschien eens op zoek gaan naar deze koppeling en zelfs eens uitproberen,mocht ze kortkoppelen (dat ik nagenoeg ook zeker ben) dan is je probleem met de verschillende koppelingen opgelost daar je deze met Marklin kunt koppelen.
Groeten Peter[;)]
We zijn hier allemaal over andere koppelingen aan het praten heb ik de indruk.
Christophe, is het deze (//%22http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/14069/d/2/p/10589%2C14069/pr/kk-mit-vorentkupplung-1.html%22) koppeling die je bedoelt of degene die Peter hierboven al liet zien?
citaat:
Geplaatst door Jurgen
We zijn hier allemaal over andere koppelingen aan het praten heb ik de indruk.
Christophe, is het deze (//%22http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/14069/d/2/p/10589%2C14069/pr/kk-mit-vorentkupplung-1.html%22) koppeling die je bedoelt of degene die Peter hierboven al liet zien?
Jurgen,
Inderdaad verschillende, maar die koppeling zou hij kunnen combineren met de Marklin-kortkoppeling
Groeten Peter