Finescalers,
http://www.msc-hetspoor.be/banen/finescale (http://www.msc-hetspoor.be/banen/finescale) Heb je interesse? Spring eens binnen op een dinsdagavond vanaf 19u30.. dan is er zeker iemand die je te woord kan staan.
Greetz
Tim
[:p]
Dat is iets naar mijnen tand...
Ga ik zeken blijven volgen.[;)]
citaat:
Geplaatst door renstimpie
Finescalers,
http://www.msc-hetspoor.be/banen/finescale Heb je interesse? Spring eens binnen op een dinsdagavond vanaf 19u30.. dan is er zeker iemand die je te woord kan staan.
Greetz
Tim
Tim ergens klopt er iets niet kan je dit nakijken aub.Ik krijg volgende mededeling.
Server niet gevonden
Firefox kan de server op www.msc-hetspoor.be niet vinden.
Controleer het adres op typefouten, zoals
ww.voorbeeld.com in plaats van
www.voorbeeld.com
Controleer uw netwerkverbinding als u geen enkele pagina kunt
laden.
Verzeker u ervan dat Firefox toegang heeft tot het web als uw
computer of netwerk is beveiligd door een firewall of proxyserver.
Ik geraak er zonder probleem van buitenaf op.. zowel met chrome, mozilla als ie..
Tim
Lange tijd geleden heb ik ons finescale project in de kijker gezet. Nu zijn we weeral wat verder. Het schaduwstation ligt en onze bouwers beginnen stilaan richting het zichtbare gedeelte te werken.
Het thema van deze baan is het station van Bornem ten tijde van de lijn Mechelen -Terneuzen.
Ook op onze finescale baan zullen reeds gebouwen te zien zijn...
(https://farm2.staticflickr.com/1824/41764675160_45ae6e0410_k.jpg) (https://flic.kr/p/26CASSd)DSCN7874 (https://flic.kr/p/26CASSd) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/853/41764675320_efc2dad2ce_k.jpg) (https://flic.kr/p/26CASUY)DSCN7880 (https://flic.kr/p/26CASUY) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1822/41764675520_9909f69055_k.jpg) (https://flic.kr/p/26CASYq)DSCN7886 (https://flic.kr/p/26CASYq) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
Heel mooie verwering !
Ben je nog van plan om het spleetje in de hoek bij te werken? Of valt dat ik het écht niet op?
Even voor alle duidelijkheid: dit zijn gebouwen van Erwin (Stuyvaert) :) Ik ben gewoon maar de plaatser op vraag van Erwin ;)
En in dit geval dan ook de boodschapper voor Erwin, nietwaar Tim ;) 8)
mooie gebouwen. complimenten aan de bouwer.
Misschien ook nog verduidelijken dat de finescale baan niet meer in het thema staat van Bornem (Mechelen - Terneuzen) maar dan er een typisch Belgisch landschap zal worden uitgebeeld met een mooi stationsgebouw naar bestaand voorbeeld.
Volgende week volgen er nog wat foto's.
De foto's van het station:
(https://farm1.staticflickr.com/942/42901649984_f126e8e315_b.jpg) (https://flic.kr/p/28n5aSq)Untitled (https://flic.kr/p/28n5aSq) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/847/28731772687_6f6346f57a_b.jpg) (https://flic.kr/p/KLVR2a)Untitled (https://flic.kr/p/KLVR2a) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
Wie herkent dit station? ;) Bouwer: Etienne Vlaeminck - Schildering: Erwin Stuyvaert
Tim
Lierke-Plezierke?
Den Eric
Denk dat het een gedeelte is van het prachtige station van Lier dat door David in twee verschillende versies werd uitgebracht.
De komplete versie staat als een artikel in een van de Modelspoor magazines van enkel jaren geleden.
Nee, Dit is een deel van het station van Leopoldsburg, met een eigen twist aan de bovenste ramen.
https://www.google.be/search?q=station+leopoldsburg&safe=active&rlz=1CAHPZR_enBE794BE794&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=4J2rYAk6qrjpfM%252CAAAAAAAAAAABAM%252C_&usg=__PSL15kR6_GXJ0TeZ4Nd_k5HkqZc%3D&sa=X&ved=2ahUKEwiUnNXUpL_cAhXNyqQKHWSMBJUQuqIBMA56BAgKEAk&biw=1600&bih=755#imgrc=PjSyJIzrJXIkiM: (https://www.google.be/search?q=station+leopoldsburg&safe=active&rlz=1CAHPZR_enBE794BE794&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=4J2rYAk6qrjpfM%252CAAAAAAAAAAABAM%252C_&usg=__PSL15kR6_GXJ0TeZ4Nd_k5HkqZc%3D&sa=X&ved=2ahUKEwiUnNXUpL_cAhXNyqQKHWSMBJUQuqIBMA56BAgKEAk&biw=1600&bih=755#imgrc=PjSyJIzrJXIkiM:)
En volledig zelfbouw uit Plasticard.. :)
Tim
Iemands nostalgische herinneringen aan de schone tijd als milicien bij de(n) ABL te Leopoldsburg ?
Des zondagsavonds vrolijk en vreugdevol toekomen met de trein en dan met volle moed verder naar 't kamp ?
Een laadplatform voor onze finescale baan: Bouwer: Erwin Stuyvaert:
(https://farm2.staticflickr.com/1773/30056677928_d76cfa51ae_b.jpg) (https://flic.kr/p/MN1kbY)IMG_4113 (https://flic.kr/p/MN1kbY) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
De volledige lengte van het station:
Rails en wissels: volledige zelfbouw door Etienne Vlaeminck
(https://farm2.staticflickr.com/1820/43207762164_426344b1e7_b.jpg) (https://flic.kr/p/28Q85mC)IMG_4115 (1) (https://flic.kr/p/28Q85mC) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
Ik zie geen bevestigingen van de spoorstaven op de dwarsliggers. Hoe is dat gedaan?
Ik heb de vraag aan Etienne gesteld, van zodra ik een antwoord heb, post ik het hier.
Tim
De sporen en de wissels zijn volledige zelfbouw, zoals alles trouwens op deze (en veel van onze andere modelbanen).
De dwarsliggers zijn gemaakt uit pertinax strips, op maat gezaagd, waarop de spoorstaven (die wel werden gekocht op lengte van 96 cm) code 55, werden vast gesoldeerd (ongeveer 120 soldeerpunten per spoorlengte :P). Momenteel zijn alle sporen gelegd. In een later stadium volgt de afwerking van de sporen (lasplaten, railbevestigingen, enzomeer. De ploeg "elektronica" is bezig met de aansluitingen, voedingen, seinen en wisselsturingen.
Nu is het kwestie van eerst grondig te "testrijden", wat zal gebeuren op de komende clubtentoonstelling van 8 & 9 september.
Als dat alles volgens plan loopt, en na enkele kleine testen lijkt dat gelukkig ook zo, kunnen we weer verder. Een ploeg begint aan de scenery, een andere ploeg is wagons aan het bouwen, en ook de afwerking van de sporen, wissels en seinen. Onnodig te vertellen dat dit nog wel enkele jaartjes in beslag zal nemen ! Maar dat is nu net onze hobby, lekker bouwen !!! Het rijden komt later wel ;)
Groetjes, en kom het eens "live" bekijken op onze tentoonstelling ;D
(https://farm1.staticflickr.com/940/42160808580_6638a68222_b.jpg) (https://flic.kr/p/27eBawL)IMG_4129 (https://flic.kr/p/27eBawL) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
Testen en afstellen van de servo's aan de finescalebaan.
Citaat van: erwin9 op 08 augustus 2018, 21:03:41 PM
De sporen en de wissels zijn volledige zelfbouw, zoals alles trouwens op deze (en veel van onze andere modelbanen).
De dwarsliggers zijn gemaakt uit pertinax strips, op maat gezaagd, waarop de spoorstaven (die wel werden gekocht op lengte van 96 cm) code 55, werden vast gesoldeerd (ongeveer 120 soldeerpunten per spoorlengte :P).
Trekt dat niet naar alle kanten dan? 60 op 96cm lijkt me geen sinecure
Ik zou ook geen spoorstaven op alle dwarsliggers vastsolderen. Dan is er geen ruimte voor thermische uitzetting.
Het zijn ook geen 120 punten per spoorlengte, maar per staaflengte. Uitgaande van een standaardafstand van 7 mm tussen de dwarsliggers kom ik voor 96 cm op 137 dwarsliggers. Blijkbaar liggen ze hier iets verder uit elkaar.
Wat betreft de uitzetting, ik denk dat het duidelijk te zien is op de foto dat de sporen kaarsrecht liggen :) De dwarsliggers liggen inderdaad iets verder uit elkaar dan de "reguliere" sporen van de gangbare merken. De tussen afstand van de dwarsliggers werd bepaald op plannen en gegevens van de vroegere MT-lijn (Mechelen-Terneuzen). Natuurlijk ook een kwestie van "voorzichtig" solderen, en afwisselend van de ene kant naar de andere kant, dus niet meteen alle dwarsliggers achter elkaar.
Citaat van: erwin9 op 11 augustus 2018, 13:19:38 PM
Wat betreft de uitzetting, ik denk dat het duidelijk te zien is op de foto dat de sporen kaarsrecht liggen :)
Dat zal komen omdat ze warm gesoldeerd zijn en daarna afgekoeld. De spoorstaven staan dan op trekkracht. Maar er komen grote spanningen te staan op de solderingen en die kunnen op den duur los springen. De tijd zal het leren.
Klaas, de meeste van deze sporen liggen al bijna 5 (VIJF) jaar gesoldeerd op deze wijze, dus ik begrijp uw relatief negatieve instelling niet echt ? Kom gewoon eens langs op onze club tentoonstelling op 8 & 9 september eerstkomend. Dan kan je "persoonlijk" de toestand van de sporen en de manier waarop deze zijn gemaakt eens inspecteren en vaststellen dat het dus OOK kan zonder kromtrekken, loskomen, enzomeer ;)
Ik heb geen negatieve instelling, ik heb gewoon ervaring met dit soort constructies die niet heel bleven. Als het bij jullie al 5 jaar goed gaat dan heb je geluk gehad, of die spoorbaan heeft weinig temperatuurschommelingen meegemaakt.
Ik ben helaas niet in de gelegenheid om op 8 en 9 september te komen kijken.
Citaat van: Klaas Zondervan op 11 augustus 2018, 20:09:10 PM
ik heb gewoon ervaring met dit soort constructies die niet heel bleven. Als het bij jullie al 5 jaar goed gaat dan heb je geluk gehad, of die spoorbaan heeft weinig temperatuurschommelingen meegemaakt.
Wij zijn dan ook een gelukkige club 😄.
Wat de temperatuursschommelibgen betreft: dit is een clubbaan waar voornamelijk op dinsdag en de eerste zaterdag van de maand wordt aangewerkt. Zowel winter en zomer. Op dagen dat de club niet open is.. staat de verwarming niet onnodig te draaien. Dus de baan doet het goed!
Citaat van: Klaas Zondervan op 11 augustus 2018, 20:09:10 PM
Ik heb geen negatieve instelling, ik heb gewoon ervaring met dit soort constructies die niet heel bleven. Als het bij jullie al 5 jaar goed gaat dan heb je geluk gehad, of die spoorbaan heeft weinig temperatuurschommelingen meegemaakt.
Ik ben helaas niet in de gelegenheid om op 8 en 9 september te komen kijken.
Pertinax (printplaat) dat bestaat uit plastic + koper laag en daarop de sporen solderen, weinig kans dat dit los komt, dan zoude componenten op printplaten ook loskomen na enkele jaren...
Ons clublid Etienne zijn persoonlijke baan dat reeds jaren bestaan is identiek opgebouwd.
Heel veel modulebouwers gebruiken de zelfde methode op de overgang van de modules (zelf doe ik dit ook).
Tot op heden heb ik nog niet veel mensen horen klagen dat dit los komt na enkele jaren.
Citaat van: philippe_007 op 12 augustus 2018, 19:12:00 PM
Pertinax (printplaat) dat bestaat uit plastic + koper laag en daarop de sporen solderen, weinig kans dat dit los komt, dan zoude componenten op printplaten ook loskomen na enkele jaren...
Die vergelijking gaat niet op. Elektronische componenten zijn vrij klein en de pootjes zijn vaak ook enigszins buigzaam.
Maar een spoorstaaf van bijna een meter kan bij een temperatuurverschil van 20 graden een halve mm korter of langer worden. Als die spoorstaaf over de hele lengte is vastgesoldeerd dan ontstaan er grote spanningen waardoor de solderingen los kunnen schieten. Ik heb dat meegemaakt en zorg sindsdien altijd dat de spoorstaaf vrij kan bewegen in de lengterichting. Het zou mee kunnen vallen als de ondergrond enigszins elastisch is zodat de dwarsliggers mee kunnen schuiven.
Bij de overgang van modules soldeer ik ook vaak de spoorstaven op printplaat dwarsliggers. Maar ik zorg er dan wel voor dat er ergens halverwege de module ruimte is voor de bewegingen ten gevolge van temperatuurverschillen.
spoorstaven van 96cm zetten bij een tempverschil (zullen we even extreem doen) van 5° naar 35° (dus 30° tussen koudste en warmste)
delta L = & . L0 . delta T°
& = uitzettingscoëfficiënt = voor nikkel 13 . 10-6 of 0.000013 m/° er zit ook wat zilver in, maar ik vermoed dat dit niet zoveel zal zijn dat het de uitzetting zo gaat beïnvloeden)
L0 = startlengte = 0.96m
delta T° = temperatuur schommeling = in ons geval 30°
uitzetting = 0.000013 x 0.96 x 30 = 0.000374m of 0.374mm
dit komt op een uitzetting van 0.37mm per spoorstaaf, kleef de pertinax bielzen met latexlijm op de ondergrond dat bij de meesten een isolerende laag is zoals kurk en zowel de lijm als de kurk voorzien genoeg plaats om te uitzetting op te vangen.
Ik kwam op 0,5 mm omdat ik uitging van nieuwzilver, dat heeft een iets grotere uitzettingscoëfficiënt.
Maar een elastische ondergrond zal zeker helpen om dit verschil op te vangen. Bij de situatie waar ik problemen ondervond waren de dwarsliggers direct op multiplex gelijmd.
id, nieuwzilver (legering koper, nikkel en zilver) is de uitzetting 0.000016 wat voor een spoorstaaf 0.46mm geeft.
Maar zoals je zegt, rechtstreeks op hout bevestigen is een probleem daar dit niet of praktisch niet uitzet, dan id deze halve mm wel een probleem..
Dus nog een reden om een dempende ondergrond te gebruiken.
En zoals op de foto's te zien... is er altijd een kurklaagje gebruikt. :)
Tim
Citaat van: Klaas Zondervan op 12 augustus 2018, 20:50:48 PM
Dus nog een reden om een dempende ondergrond te gebruiken.
inderdaad en de methode is dus zeker en vast bruikbaar voor banen :-)
Citaat van: philippe_007 op 12 augustus 2018, 20:49:18 PM
id, nieuwzilver (legering koper, nikkel en zilver) is de uitzetting 0.000016 wat voor een spoorstaaf 0.46mm geeft.
Maar zoals je zegt, rechtstreeks op hout bevestigen is een probleem daar dit niet of praktisch niet uitzet, dan id deze halve mm wel een probleem..
En in werkelijkheid is het nog een klein beetje minder want ook je ondergrond zet uit en krimpt bij temperatuurswisselingen.
Het enige bijkomende ding voor hout is de variatie in vochtigheidsgraad van de lucht die het hout doet zwellen en krimpen, maar bij multiplex is dat ook weer te verwaarlozen.
en wat hebben we geleerd vandaag?
1 - een onderlaag gebruiken om krimp/uitzetting op te vangen
2 - ...
2- het blijkt allemaal erg mee te vallen. :D
Als je in aanmerking neemt dat het hout ook uitzet (ongeveer de helft van wat metaal doet) is de totale lengteverandering op een meter slechts 0,2 mm. Dan blijf ik zitten met de vraag waarom het bij mij zo misging. Ik kan het niet meer controleren want het is al lang geleden. Sindsdien houd ik altijd rekening met de thermische uitzetting.
wat mij vooral verwonderd is dat niet de bielzen van het hout los kwamen, maar het spoor van de pertinax, je zou toch verwachten dat een soldeer bevestiging veel steviger is dan geplakt hout en plastic
Ik besef nu dat ik het verkeerd heb opgeschreven. Het is niet de soldering die het begeeft, maar de verlijming van het koper op het pertinax. Die verbinding is de zwakste schakel in het geheel
De finescale baan:
(https://farm2.staticflickr.com/1793/44037085891_0a1c7b220e_b.jpg) (https://flic.kr/p/2a6pzpz)Untitled (https://flic.kr/p/2a6pzpz) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1791/42227725060_70a3b85009_b.jpg) (https://flic.kr/p/27kw8tb)Untitled (https://flic.kr/p/27kw8tb) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
testrit op het verdekt station:
https://youtu.be/i7vhWjuqAKo
(https://youtu.be/i7vhWjuqAKo)
(https://farm2.staticflickr.com/1834/43381202214_d17f056674_b.jpg) (https://flic.kr/p/296s13j)Untitled (https://flic.kr/p/296s13j) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
De seinen worden ook geplaatst.
Even een vraag over het rechtse sein op de foto. Zit het "oortje" daar niet aan de verkeerde kant? Of staat het rechts van het spoor omdat links geen plaats is? En moet er dan geen pijl aan om naar het juiste spoor te wijzen?
Ikzelf heb er geen flauw idee van.. Maar ik stel de vraag aan de bouwers.. ;)
Tim
De 'neus' van het sein kan hier evengoed juist staan. De twee sporen naast elkaar kunnen beide normaalspoor uitgerust zijn. In het andere geval had de 'neus' naar de andere kant moeten staan en bovenop het sein intermitterend oplichten (wel niet zichtbaar op foto's).
Gezien het spoorverloop (opstel- of zijspoor op enkelsporig lijn) lijkt het hier niet te gaan om een tegenspoorsituatie (dubbelspoor in tegenrichting). Deze seinen zijn naar mijn idee correct. Seinen met een neus naar links en met knipperende lichten zou volgend mij verkeerd zijn. De blauwe pijl ontbreekt nog op de paal, als ander klein prul.
Die blauwe peil moet er inderdaad op. Zo'n situatie is wel enkel toegelaten indien de gesignaliseerde snelheid max. 40 km/u bedraagt, wat in deze sitautie wel het geval lijkt.
Citaat van: Michiel op 23 augustus 2018, 13:34:48 PM
Gezien het spoorverloop (opstel- of zijspoor op enkelsporig lijn) lijkt het hier niet te gaan om een tegenspoorsituatie (dubbelspoor in tegenrichting). Deze seinen zijn naar mijn idee correct. Seinen met een neus naar links en met knipperende lichten zou volgend mij verkeerd zijn. De blauwe pijl ontbreekt nog op de paal, als ander klein prul.
Het andere kleine prul moet er inderdaad nog op... Maar er moet nog veel gebeuren aan deze baan.
Tim
Heren,Dit zijn seinen die aan het station staan. Al deze sporen zijn sporen van een kopstation, dus het zicht op de foto is het zicht vanuit het station, waar de treinen toekomen en vertrekken. De seinen zijn pas geplaatst en aangesloten. Uiteraard moeten er nog heel wat details worden aangebracht! Dus de situatie op de foto is verre van "af" ;)
Ik ben helemaal gerustgesteld.
(https://farm2.staticflickr.com/1887/43577097365_f50e628787_b.jpg) (https://flic.kr/p/29oL1QV)40643118_1942371359134423_7032878985784590336_n (https://flic.kr/p/29oL1QV) by Tim Somers (https://www.flickr.com/photos/92401807@N07/), on Flickr
Een verbouwde 62!
Het station krijgt vorm..
(https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/69021057_2570994319605454_7037045739716870144_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_oc=AQmqvd8OTHtXJW1bcH8cKI4hUiHlpozSFUfim6jm-EZ93R2NHgsyJ1n304mK688ymSWFtg54cvLYDfZ3cIo617Y1&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=f23e5efd9201c181be1e9caf60338d32&oe=5DCCEDE4)
Hallo Tim,
Het is wel al een paar jaar geleden maar is er nog verder gedaan aan dit projekt, want de laatste foto van 2019 is ook niet meer eichtbaar;
de voorbije foto's waren in elk geval heel indrukwekkend in afwerkingen.
Hey Peter,
Er wordt absoluut nog verder gewerkt aan dit project. Maar aangezien alles, maar dan ook alles, zelfbouw is, dus sporen, wissels, locs, wagons, gebouwen enzomeer, en de enkele mensen die eraan werken nogal "puristen" en perfectionisten zijn, vraagt dit de nodige tijd.
Momenteel werken ze aan de gebouwen (het station) en aan de seinen.
De zelfbouw is hier prioriteit, en aangezien bij ons "het bouwen" voorop staat, en niet de snelheid van het bouwen, hebben de mensen van de fine-scale groep het grootste plezier bij het bouwen van de modelbaan met alle bijhorigheden.
dus het vordert, langzaam maar zeker.
Peter, je kan het zelf komen bekijken op onze komende Club-tentoonstellings weekend, naar goede gewoonte elk tweede weekend van de maand september, voor dit jaar dus op zaterdag 10 en zondag 11 september, van 10.00 tot 18.00 uur.
de bouwers zullen u met veel plezier te woord staan ;-)
Vriendelijke groetjes,
Erwin