Modelspoormagazine forum

Modelspoor Magazine => Huidig nummer => Topic gestart door: doomslu op 23 april 2012, 21:57:21 PM

Titel: MSM 114
Bericht door: doomslu op 23 april 2012, 21:57:21 PM
Deze vrijdag, 27 april, is de laatste vrijdag van de maand, dus...

www.modelspoormagazine.com
Titel: MSM 114
Bericht door: conducteur op 23 april 2012, 22:14:44 PM
Mooi verjaardagscadeau, als ie tijdig toekomt. Samen met 4 dagen geen school, treinclub op vrijdagavond. Kijk er naar uit[:p]
Titel: MSM 114
Bericht door: Steam.N op 23 april 2012, 22:19:39 PM
Laat maar komen !  
De onderwerpen lijken deze keer iets minder in mijn lijn, maar ben wel benieuwd.
Titel: MSM 114
Bericht door: René op 24 april 2012, 12:49:39 PM
Dat komt goed uit. Ik ben alweer door de vieze boekies heen. [:D]
Titel: MSM 114
Bericht door: argilla op 25 april 2012, 08:54:51 AM
ziet er veel belovend uit. Galvaniseren ben benieuwd [:p]
Titel: MSM 114
Bericht door: doomslu op 26 april 2012, 20:43:56 PM
Vanaf nu staan de kalenders voor mei 2012 op de homepage.
Ze zijn schitterend, al zeg ik het zelf. [:p]

Zowel de horizontale als vertikale versie zullen niet misstaan (of is het 'mishangen'?) in het bureautje of aan de koelkast.
De horizontale versie is ook prima geschikt als desktop op het computerscherm.
Titel: MSM 114
Bericht door: conducteur op 26 april 2012, 22:20:50 PM
De foto voor mijn desktop is al een grote verbetering tov de witte ruimte onder de foto van Margaaz voor de aprilkalender...
Titel: MSM 114
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 april 2012, 11:54:47 AM
Vandaag ontvangen , boeiend nr.(voor mij althans toch!)    

Groeten Peter[;)]

Wagon model van het jaar nadat er aan gewerkt dient te worden ?
Titel: MSM 114
Bericht door: argilla op 27 april 2012, 13:31:29 PM
vanmorgend in de bus. Boeiend nummer.

@  Gerolf. Prachtig artikel klaar en duidelijk met bijkomende info omtrent galvaniseren[:p]

Het schilderen van de achtergrond is ook een goed artikel.Peter is ooit , dacht ik, nog lid geweest van de Kempense modelspoorgroep me dunkt. (klopt dit Peter ??)[;)]

Voor mij, is de On Traxs 2012 niet echt interessant ( persoonlijke mening)  Het bezoek hieraan viel toen al tegen. Maar dat is ieder zijn voorkeur. Ik hou het op"onze" modelspoor tentoonstelling in oktober.

Verder een goed nummer zoals we gewent zijn ( wij zijn verworden tot verwende modelbouwers [;)][;)]) Pluim voor de redactie ![:)]
Titel: MSM 114
Bericht door: Gerolf op 27 april 2012, 15:20:05 PM
Hier is hij ook geland, en het lijkt me een knap, evenwichtig nummer [:)]
Heel wat modelbouw-artikels, ook enkele erg interessante "korte" bijdragen.
De bijdrage over achtergrondschilderen van "onze" PeterVG ga ik zeker grondig doornemen. [:p]
De olievaten zien er ook schitterend uit.

@Marc/Argilla: bedankt. Ik ben vooral benieuwd wie het ook gaat proberen [:I]
Ik was wat verrast om mijzelf te zien bij het Ontraxx-verslag. De commentaar er onder vond ik geestig [:D]
Titel: MSM 114
Bericht door: Binco op 27 april 2012, 16:30:56 PM
Hier ook ontvangen!
De 2 artikels mbt de I2's zijn zeer bruikbaar!
Ook het artikel van Peter ziet er heel interessant uit [:p]

Pluim aan de redactie!

[:)][;)]
Titel: MSM 114
Bericht door: vanmiegroet op 27 april 2012, 20:04:22 PM
Ziet er goed uit, maar wanneer komt er nog eens een minibaantjes reportage in?
Titel: MSM 114
Bericht door: Steam.N op 27 april 2012, 20:55:43 PM
Ook hier binnengekomen.
Een goeie afsluiter van de week !

Dat achtergrond schilderen, die struikmaster, de stookolietanks en het galvaniseren maken van dit nummer weer een prachtrealisatie !
Proficiat !
Titel: MSM 114
Bericht door: martintje op 27 april 2012, 22:39:02 PM
Gelijk hedenavond naar het stadje gelopen, kwam met gemengde gevoelens thuis.
Ik had nummer 114 gescoord, maar de halve kippen van het spit waren op [:(], voordeel, nummer 114 heeft nu geen vette vingers op de kaft [:)].
heb het even snel doorgebladerd, en uiteraard eerst naar 1 bepaald artkel, zo ijdel ben ik nog we l [:D]
Gerard, bij deze dank je wel voor een mooi en eerlijk verslag, je wordt met het jaar positiever [:)][:)].
Verder heb ik uitgekeken naar de achtergrond schildering, maar die viel me eerlijk gezegd tegen, niet de kunde van de schrijver, maar ik had wat afwisselender technieken en taferelen verwacht, en nu was het , heumm, tja, mooi geschilderd, dat wel, maar...  kweet niet,
Galvaniseren, leuk om het blad mee te vullen, maar met een potje goudverf van 2 euro haal je volgens mij hetzelfde effect.
Ook ge struiken machine was een tegenvaller, aangezien er graspollen mee gemaakt worden, en dat is toch echt wat anders dan een struik.
Voor mij persoonlijk een van de mindere nummers helaas, maar ik zal hem met evenveel plezier verder uitlezen hoor.
Titel: MSM 114
Bericht door: PeterVG op 27 april 2012, 22:55:42 PM
Martin, je kritiek op mijn artikel begrijp ik volkomen.  Het is omdat ikzelf ook op mijn honger bleef zitten doordat ik nergens een goed artikel vond dat ik zelf aan het experimenteren gegaan ben.  Zoals geschreven heb ikzelf geen enkele ervaring met schilderen en tekenen.  Met vallen en opstaan heb ik wat geleerd en dat verhaal heb ik neergeschreven.  Maar er zijn zeker ervaren landschapstekenaars die aanvullende tips kunnen geven.  Wat mij betreft hoeft het verhaal hier niet te eindigen.
Op de vraag van de heer De Bruin kan ik Ja antwoorden.
Titel: MSM 114
Bericht door: martintje op 27 april 2012, 23:17:24 PM
Peter, nogmaals, was geen kritiek op je kunsten, het was gewoon mooi geschilderd, met bruikbare tips, zonder meer, maar je moet wel een bos als achtergrond willen :)
Ik hoopte misschien wat teveel op tips over wegwerken van watertjes naar de achterkant, wegen  en dat soort dingen
ik weet ook wel dat je rivieren voor de achtergrond weg moet laten lopen achter bomen,dietechnieken ken ik wel.
Maar ik hoopte op nieuwe inzichten, juist omdat ik met de modulebaan die ik naar waar voorbeeld nabouw met wat problemen zit wat betreft het overlopen van het landschap naar de achtergrond
Titel: MSM 114
Bericht door: Cozzy op 28 april 2012, 10:34:20 AM
Interessante artikels en knap in beeld gebracht!
Jammer van de DT fouten in het voorwoord...[:I]
Titel: MSM 114
Bericht door: loebaske op 28 april 2012, 10:35:54 AM
De brievenbus stak vol met brol [}:)]
gelukkig zat er iets nuttigs bij [:)][:)] en dat was natuurlijk MSM, men dag (avond) kon niet meer stuk, een pluim voor de redactie, een mooi evenwichtig blad ....
Titel: MSM 114
Bericht door: doomslu op 28 april 2012, 14:44:34 PM
citaat:
Geplaatst door Cozzy

Interessante artikels en knap in beeld gebracht!
Jammer van de DT fouten in het voorwoord...[:I]

De correcte spelling is mijn verantwoordelijkheid als eindredacteur en ik moet jou met schaamrood [:I] op de wangen gelijk geven. Onvergeeflijk, ik moet een slecht moment gehad hebben [xx(], want ik ken de regels wel.
Volgende keer beter. [:(]
Titel: MSM 114
Bericht door: argilla op 28 april 2012, 18:10:13 PM
citaat:
Geplaatst door Cozzy

Interessante artikels en knap in beeld gebracht!
Jammer van de DT fouten in het voorwoord...[:I]
mee doen aan het grootte dictee der Nederlandse taal Cozzy.[:)]
Titel: MSM 114
Bericht door: conducteur op 28 april 2012, 20:33:49 PM
We maken soms fvouten tegen de DT-regel omdat ze zo 'onnozel eenvoudig' is. Daarom ontstaat er twijfel of het nu met of zonder is.

Er zijn ergere dingen om je aan te ergeren. Voor mij is word=wordt, namelijk een vervoeging van worden. Uit de context zal je wel kunnen afleiden of het over hij of ik gaat. Het kan mij worst wezen of het nu met of zonder t is.

Terug naar MSM, een vraagje over de foto met de GCI rijtuigen in het artikel over achtergronden schilderen. (zeer interessant). Wat mij opgevallen is, is dat de middenas bij de 3 rijtuigen telkens naast het spoor staat. Is dat een technisch probleem aan de rijtuigen, of was dat om snel een foto te kunnen nemen? Ik zou mij graag zo'n setje aanschaffen, maar dan moeten ze wel deftig rijden...
Titel: MSM 114
Bericht door: René op 28 april 2012, 22:53:17 PM
citaat:
Geplaatst door martintje

Galvaniseren, leuk om het blad mee te vullen, maar met een potje goudverf van 2 euro haal je volgens mij hetzelfde effect.



En toch wil ik nog een golden spike met ECHT goud er op. [8D] Gewoon voor het idee.
Heeft verder niets met dit nummer te maken.
Titel: MSM 114
Bericht door: conducteur op 28 april 2012, 23:15:52 PM
Ik ben ook niet overtuigd van het resultaat galvaniseren. Dergelijke monumenten zijn al lang groen uitgeslaan door te oxideren.
Titel: MSM 114
Bericht door: Gerolf op 28 april 2012, 23:49:06 PM
De bedoeling van het artikel was vooral om de techniek kenbaar te maken en niet al te complex uit te leggen.
Een metalen beeldje verkoperen gaat vrij snel, en diende als voorbeeld. Met koper- of oxidekleurige verf kan het natuurlijk ook.
De meest voor de hand liggende, maar wat complexere, toepassing lijkt me bovenleiding: stalen draden verkoperen geeft een combinatie van sterkte voor weinig dikte, en het is dan makkelijker om te solderen. "Na oktober" ga ik dat alvast proberen...
Titel: MSM 114
Bericht door: argilla op 29 april 2012, 09:19:05 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

De bedoeling van het artikel was vooral om de techniek kenbaar te maken en niet al te complex uit te leggen.
Een metalen beeldje verkoperen gaat vrij snel, en diende als voorbeeld. Met koper- of oxidekleurige verf kan het natuurlijk ook.
De meest voor de hand liggende, maar wat complexere, toepassing lijkt me bovenleiding: stalen draden verkoperen geeft een combinatie van sterkte voor weinig dikte, en het is dan makkelijker om te solderen. "Na oktober" ga ik dat alvast proberen...

volledig eens met voorgaande spreker. De techniek van het galvaniseren is zeer oud. Natuurlijk wel kan je voor ?2 euro het effect verkrijgen. Maar galvaniseren heeft net dat tikkeltje meer. En niet alleen in de modelbouw kan deze techniek nuttig zijn. Net daarom is het een zeer goed artikel. Je verhoogd je materialen en technische kennis en de toepasbaarheid. Ook dat is een aspect van de modelbouw.
Titel: MSM 114
Bericht door: Steam.N op 29 april 2012, 09:36:58 AM
Het artikel over galvaniseren vond ik net ??n van de betere artikels van dit nummer.
Akkoord, het voorbeeld had je met andere middelen even goed kunnen bewerken, maar het ging over de techniek zelf.
Nog geen idee of ik dit ga gebruiken, maar als het nodig is, weet ik ten minste hoe ik moet starten.
Titel: MSM 114
Bericht door: argilla op 29 april 2012, 09:56:02 AM
citaat:
Geplaatst door argilla
citaat:
Geplaatst door conducteur
Ik ben ook niet overtuigd van het resultaat galvaniseren. Dergelijke monumenten zijn al lang groen uitgeslaan door te oxideren.
deze uitslag kan je dan weer imiteren door ferro groene verf of door wat wij keramisten gebruiken chroomgroen een oxide zoals bv zwart ijzer oxide , geel ijzer oxide enz... verkrijgbaar bij elke winkel met kleibenodigdheden ( bv van leemputten in Lier). Met een zakje van 250 gr kan je al de Antwerpse daken groen maken. [;)]
Ik ga nog een voorbeeld geven ( in het kort). Misschien hoort (met T)dit draadje hier niet, de admins doen maar wat ze willen met dit.

Zwart ijzer oxide. Wel neem gewoon een oude batterij ( in het goe Vlaams een pil)en het zwart is mangaan .Een spotgoedkoop ijzeroxide. Glasplaatje, lijnolie en siccatief( droogsel verkrijgbaar bij bv Lucas) een paletmes. Mangaan slijpen dwz het mangaan brengen naar microns afmetingen en de olie dient om deeltjes  zwevend te maken in de olie= slijpen.Wrijven en na een uurtje  siccatief bijdoen ( een paar druppels) en je hebt de perfecte zwarte verf om roetaanslag bij stomers te imiteren.Natuurlijk uit een potje kan ook. Maar....hetzelf doen geeft meer voldoening toch ?
Daarom is het belangrijk dat je zoals Gerolf aanhaalt ( met T-ee als hij tegenwoordig is) materialen kennis opdoet.[:p]
Voorbeelden te over voor onze hobby


Titel: MSM 114
Bericht door: Cozzy op 29 april 2012, 10:04:25 AM
citaat:
Geplaatst door doomslu
De correcte spelling is mijn verantwoordelijkheid als eindredacteur en ik moet jou met schaamrood [:I] op de wangen gelijk geven. Onvergeeflijk, ik moet een slecht moment gehad hebben [xx(], want ik ken de regels wel.
Volgende keer beter. [:(]



Hoi Luc,
don?t take it personal [;)] Zondig er zelf soms ook nog tegen...[:I]
Heb er niet zo?n problemen mee dat mensen dt-fouten maken, vind het echter in magazines, kranten, advertenties enz... storend.
@ Conducteur: Ik vergelijk het met koken : als je een recept volgt en het steekt niet zo nauw is het resultaat best OK ; als je het helemaal volgt is het zoveel lekkerder, uiteindelijk allemaal kwestie van smaak en 'goesting' [:)]
Titel: MSM 114
Bericht door: doomslu op 29 april 2012, 10:10:36 AM
citaat:
Geplaatst door Cozzy

...
Heb er niet zo?n problemen mee dat mensen dt-fouten maken, vind het echter in magazines, kranten, advertenties enz... storend.
...

Ik ook hoor [;)], vandaar ... [:I].
Titel: MSM 114
Bericht door: mark7758 op 29 april 2012, 11:09:36 AM
Ah wel Luc,
Je maakd er gewoon modern Nederlandz van.[^][^]
Titel: MSM 114
Bericht door: argilla op 29 april 2012, 11:28:21 AM
citaat:
Geplaatst door mark7758

Ah wel Luc,
Je maakd er gewoon modern Nederlandz van.[^][^]




in zijn sosjale betekenis[:D][^]
Titel: MSM 114
Bericht door: PeterVG op 29 april 2012, 13:01:32 PM
citaat:
Geplaatst door conducteur

We maken soms fvouten tegen de DT-regel omdat ze zo 'onnozel eenvoudig' is.
Een vraagje over de foto met de GCI rijtuigen in het artikel over achtergronden schilderen. (zeer interessant). Wat mij opgevallen is, is dat de middenas bij de 3 rijtuigen telkens naast het spoor staat. Is dat een technisch probleem aan de rijtuigen, of was dat om snel een foto te kunnen nemen? Ik zou mij graag zo'n setje aanschaffen, maar dan moeten ze wel deftig rijden...



Sorry, een fout die ik niet zag tijdens de fotosessie.  Mijn GCI rijtuigen rijden goed door de Tillig wissels van Hamsart.  Alledrie de assen per rijtuigen blijven in het spoor. Dat de foto anders weergeeft is doordat de rijtuigen slecht op het spoor geplaatst werden voor de fotosessie.
Titel: MSM 114
Bericht door: mini-bs op 29 april 2012, 14:00:54 PM
heel toffe MSM deze keer, met veel plezier zeer interessante artikels (zowel veel praktijk als info)gelezen en mooie banen gezien, zelfs interessante reclame. Pluim op de hoed van de redacteurs !

Titel: MSM 114
Bericht door: ERVIN op 29 april 2012, 15:32:39 PM
citaat:
Geplaatst door mini-bs

heel toffe MSM deze keer, met veel plezier zeer interessante artikels (zowel veel praktijk als info)gelezen en mooie banen gezien, zelfs interessante reclame. Pluim op de hoed van de redacteurs !





Volledig mee eens.[;)]
Titel: MSM 114
Bericht door: Steam.N op 29 april 2012, 15:46:55 PM
Ook van hieruit een dikke pluim !!!
Titel: MSM 114
Bericht door: dieselfreak op 04 mei 2012, 12:49:44 PM
Ik heb met belangstelling het artikel gelezen over de I2 rijtuigen van LS Models. Het ziet ernaar uit dat niet alle aangekondigde versies van de I2 's in Tijdperk 3 zullen geleverd worden: in het artikel is sprake van vier sets waarvan twee in tweekleurengroen, de andere twee in donkergroen maar met de originele ramen. Terwijl op de site van LS Models ook twee sets (nr. 42101 en 42102)in Tijdperk 3 worden aangekondigd met aluminium ramen. Weer een zoveelste wijziging in het productieschema van LS Models of is dit een foutje in het artikel van MSM?
Titel: MSM 114
Bericht door: loco op 05 mei 2012, 21:55:43 PM
citaat:
Geplaatst door dieselfreak

Ik heb met belangstelling het artikel gelezen over de I2 rijtuigen van LS Models. Het ziet ernaar uit dat niet alle aangekondigde versies van de I2 's in Tijdperk 3 zullen geleverd worden: ....  Weer een zoveelste wijziging in het productieschema van LS Models of is dit een foutje in het artikel van MSM?




@dieselfreak
Ik heb de bewuste passage in MSM ook nog eens goed gelezen, en heb de indruk dat de sets die worden uitgegeven zeer summier worden weergegeven in het artikel. Er zijn wel degelijk vier sets in de originele uitvoering zonder aluminiumramen en met pensylvenia draaistellen. De rijtuigen met pensylvenia draaistellen hebben echter slechts een korte periode gereden.Bij het plaatsen van de schliern draaistellen hebben ze de rijtuigen ook opgewaardeerd, waardoor de derde klasse een tweede klasse werd.  Daarna volgen de sets met schlieren draaistellen. Het kan niet anders dat er wagens worden uitgebracht in tijdperk III met aluminiumramen en met Schlieren draaistellen, maar dan alleen als eerste en tweede klasse. De derde klasse was toen reeds verdwenen. Ook de eerste / tweede klasse A2B6 werd opgewaardeerd naar een volledige eerste klasse. Dit gebeurde allemaal reeds in 1956, vijf jaar nadat de rijtuigen in dienst werden genomen. Dus de originele uitvoeringen hebben maar zeer kort gereden.
De website van LSModels lijkt me in dit geval wel de juiste referentie.
Wel heb je gelijk dat er soms wijzigingen worden aangebracht aan het leveringsprogramma van LSMOdels zonder dat wij als ge?nteresseerde kopers hier nog wijs uit geraken. Het is inderdaad ook jammer dat LSModels zich zelden aan het aangekondigde leveringsprogramma houdt. Heel jammer zelfs.
Titel: MSM 114
Bericht door: dieselfreak op 05 mei 2012, 23:22:16 PM
Loco,
Bedankt voor de verduidelijking. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat alle aangekondigde versies van de I2's (ooit) zullen geleverd worden door LS Models. Als het lange wachten uiteindelijk beloont wordt met een prachtig model (waar ik in het geval van LS niet aan twijfel), dan vind ik dat helemaal niet erg. Iets anders waar ik het wat moeilijker mee heb zijn de soms zeer beperkte series die worden uitgebracht waardoor men bijna verplicht is om op voorhand een bestelling te plaatsen zonder dat men weet hoe het model eruit ziet, laat staan of het er ooit wel komt.
Titel: MSM 114
Bericht door: poco loco op 10 mei 2012, 15:25:38 PM
Nu we toch in Tp.III zitten:
Het type 26 dat de cover siert en (2x) in het artikel over achtergronden voorkomt is zeer duidelijk van Belgische fabricage (grootspoor).
Zo zijn er in model (HO) voor tweerail, met gewone tender dus niet met badkuiptender -hoe noem je een 'gewone tender'?-, mij geen producties bekend.
Ik ben nieuwsgierig naar de oorsprong en ombouw van dit model.

Luc.
Titel: MSM 114
Bericht door: PeterVG op 10 mei 2012, 15:51:36 PM
De 26.033 die de cover siert is een M?rklin HO productie.  Dit specifieke model is in deze uitvoering gekocht. Dus verweerd en geschikt voor tweerail gelijkstroom.  Een ??nmalige oplage van M?rklin in 450 exemplaren.
Vreemd dat het grootspoor zou lijken.
Titel: MSM 114
Bericht door: Gotischeboog op 11 mei 2012, 11:51:23 AM
Alle complimenten voor de op pagina 27 en verder beschreven Belgische modelspoorweg tijdperk 4/5 Moha/Sans Nom in uitgave 114. Echter het moet mij van het hart dat de opmerking in het begeleidende inleidende tekst staat dat men een moderne ge?lektrificeerde spoorweg zelden in het tentoonstellingscircuit tegenkomt toch wel erg kort door de bocht is. Als voorbeeld neem ik mijn eigen 13 meter lange H0-tentoonstellingsspoorbaan met als voorbeeld tijdperk 4b-5a met daadwerkelijk werkende bovenleiding, getrouw nagebouwd naar het "grote" voorbeeld. Op mijn module baanvak wordt dan ook met de pantograaf OP gereden, ook op tentoonstellingen. Ook wil ik de mooie H0-modulespoorbaan noemen van b.v. Railclub Utrecht, en de baan van MSG Driebergen met Utrecht Lunetten. Als men echt zoekt vindt men meer hedendaagse modelspoorbanen, dan op het eerste gezicht gedacht.
Plaatjes van de GOTISCHEBOOG op: WWW.GOTISCHEBOOG.COM
Hart. gr. Ad
Titel: MSM 114
Bericht door: poco loco op 11 mei 2012, 13:41:23 PM
citaat:

Vreemd dat het grootspoor zou lijken.



Huh? Lijkt mij ook ja.
Jij denkt toch niet de hilarische gedachte dat ik...
Ik bedoelde: geen omgeschilderde duitser. Belgische fabricage.
In grootspoor, dus.[;)]

Heel vreemd zou pas zijn als Marklin een 26.033 zou uitbrengen die totaal niet overeenstemt met zijn grootspoorbroer.
Ik dacht dat het om een persoonlijke ombouw ging.
Bedankt voor de info.

Betreft het een HAMO-versie?
Gedigitaliseerd?

Luc.
Titel: MSM 114
Bericht door: Peter op 25 mei 2012, 11:17:30 AM
Paul Bellon heeft een prachtige ombouwset om zo'n Duitse baureihe 52 om te bouwen naar een type 26. Voor de gelijkstroomversie zou ik gaan voor het Roco model, al dan niet met sound. Ik heb de Br 52 van Roco en buiten de zeer goed sound, heeft het model ook nog eens uitstekende rij-eigenschappen.