Bij de NMBS hebben ze een aantal methodes voor de treindetectie. Ze worden dikwijls samen gebruikt, en werken op verschillende manieren. Volgend zijn een aantal foto's van dergelijke detectiesystemen, genummerd van 1 tot en met 5. Wie (her)kent deze systemen en weet waar ze voor dienen en hoe ze werken? :D
IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/TussenDeRails1.jpg/IMG
IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/TussenDeRails2.jpg/IMG
IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/TussenDeRails3.jpg/IMG
IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/TussenDeRails4.jpg/IMG
IMGhttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/TussenDeRails5.jpg/IMG
Foto 2 is een elektrische scheiding voor de spoorstroomloop.
Naast het spoor de railtrafo's die de tractiestroom moeten doorlaten.
E.e.a. op typisch nette Belgische manier gemonteerd.[:D]
Rechts zie je nog net het staartje van de krokodil.
Foto 3 is een assenteller.
Van de overige foto's weet ik niks.
Foto 1 zijn etcs-bakens.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Moeten daar geen kabels aan zitten?
die zijn onder de tafel doorgevoerd[:o)]
foto 5 is een Tiefenbach-assenteller.
Inderdaad, hier (//%22http://www.tiefenbach.de/html/deutsch/produkte_eisenbahnsignaltechnik_komponenten.html#1%22) zie je er een die nog schoon is.
Dat schiet inderdaad al aardig op! [^]
Even recapituleren:
1 - etcs-bakens Prima maar wat is dat, waar dient het voor en hoe werkt het!
2 - elektrische scheiding voor de spoorstroomloop. Lijkt me correct, maar iemand een idee hoe het werkt?
3 - een assenteller, zou inderdaad kunnen, maar op welk priciepe werkt het, iemand?
4 -? RX(102) lijkt te duiden op "receive" (in tegenstelling tot transmit TX) wat is dit?
5 - een Tiefenbach-assenteller, werkt dit systeem magnetisch?
Als we niet verder komen, verhoog ik de inzet! (er was er nog geen, dus...) [:D]
5: Snel vertaald uit het duits via de link van Klaas: "railschakelaars zijn indictieve sensoren die de metaalmassa van de flens van het wiel detecteren en daardoor een electrische impuls genereren. Volgend de toepassing zijn er twee types: de enkelvoudige die gebruiktworden voor voertuigherkenning en de dubbelwerkende die gebruikt worden voor richtingsherkenning, astelling en snelheidsmeting"
Dus, die werken inderdaad magnetisch. Mijn duits is ver van perfect, dus betere/correctere vertalingen zijn welkom.
citaat:
Geplaatst door Michiel
Dat schiet inderdaad al aardig op! [^]
Even recapituleren:
1 - etcs-bakens Prima maar wat is dat, waar dient het voor en hoe werkt het!
Stuur mij even een p.m., Michiel en dan krijg je wat terug ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric
citaat:
Geplaatst door Michiel
2 - elektrische scheiding voor de spoorstroomloop. Lijkt me correct, maar iemand een idee hoe het werkt?
Het spoor is in secties geisoleerd. Aan het ene einde wordt er een spanning tussen de spoorstaven gezet die aan het andere einde een relais opbrengt. Zodra er een voertuig in de sectie verschijnt sluiten de assen het spoor kort waardoor het relais afvalt.
De spoortransfo's dienen twee doelen: de relaisspanning op de baan brengen en de tractieretourstroom ongehinderd laten oversteken naar de volgende sectie.
Als iemand het naadje van de kous wil weten wil ik er wel een schemaatje van tekenen.
citaat:
5 - een Tiefenbach-assenteller, werkt dit systeem magnetisch?
Het werkt als een metaaldetector. In de doos zit een oscillator. De spoel daarvan straalt een wisselend magneetveld uit, en als er een stuk metaal in het bereik van dat magneetveld komt wordt de oscillator verstemd.
Het stuk metaal is in dit geval de flens van het passerende wiel, die komt het dichtst bij de spoel.
En dat hebben ze allemaal uit de modelspoorwereld geleerd!
Oja? Vertel me dan eens waar deze systemen in de modelspoorwereld precies zo worden toegepast.
Zoek op "treindetectie" door het forum. Inductie, magnetische velden...
Eindeloze discussies over het beste systeem, storingen en noem maar op.
OK, de schaal is wat grootser maar het principe is er.
Nu is er enkel nog de vraag wat was er eerst, natuurlijk.
Was er al zo'n systeem in zwang in de vijftiger jaren?
Gezocht en niet gevonden.
Dus als je denkt dat het wel bestaat, dan graag een directe link in plaats van een zoekopdracht.
Bij mijn weten wordt er in de modelspoorwereld nergens een detectiesysteem toegepast dat is gebaseerd op inductie. Nog niet tenminste, want ik ben op het moment bezig zo'n systeem te ontwikkelen.
citaat:
Nog niet tenminste, want ik ben op het moment bezig zo'n systeem te ontwikkelen.
Dat hoef je toch niet direct meer te ontwikkelen? Hall sensoren voor tanden van tandwielen te tellen zijn er met hopen. en dan nog magnetostrictie sensoren, fluxgates etc.
Ik herinner me ook dat we het daar al over gehad hebben. Het ging toen ook over assen tellen om te zien of je geen wagons verloren was.
hier bijvoorbeeld:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13059&whichpage=7
En voor de rest: wat Havoc zegt.
citaat:
Geplaatst door Havoc
Dat hoef je toch niet direct meer te ontwikkelen? Hall sensoren voor tanden van tandwielen te tellen zijn er met hopen. en dan nog magnetostrictie sensoren, fluxgates etc.
Ik herinner me ook dat we het daar al over gehad hebben. Het ging toen ook over assen tellen om te zien of je geen wagons verloren was.
Waar ik mee bezig ben is geen assenteller, maar een detector die de aanwezigheid van een trein vaststelt.
citaat:
Geplaatst door Huugooke
hier bijvoorbeeld:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13059&whichpage=7
Dat gaat toch niet over inductieve treindetectie? Dat gaat over storingen die kunnen optreden bij stroomdetectie.
citaat:
Dat gaat toch niet over inductieve treindetectie? Dat gaat over storingen die kunnen optreden bij stroomdetectie.
Dus...
Dus wat?
Word nou eens concreet.
Enkele voorbeelden:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5026
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12074
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=14607&whichpage=2
En daarin staan nog verwijzingen naar andere threads.
Wie zoekt die vindt.
En dan zwijg ik nog over de "hits" die je krijgt als je gewoon in je zoekmachine "modelspoor treindetectie" intikt.
Hugo
(al 63 jaar concreet, alhoewel de laatste tijd toch wat "afwezig")
Hugo, nog maar een keer: al de voorbeelden die je noemt gaan over stroomdetectie, en niet over inductieve detectie.
Ben je nou afwezig, of snap je gewoon het verschil niet?
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Hugo, nog maar een keer: al de voorbeelden die je noemt gaan over stroomdetectie, en niet over inductieve detectie.
Ben je nou afwezig, of snap je gewoon het verschil niet?
Toch even weg geweest...
Beste Klaas, wil je nu echt het warme water terug uitvinden?
http://www.funkyrail.nl/fr-digitaal.htm
http://electronics-careersetu.blogspot.com/2009/03/current-sensing-circuits.html
http://www.tslrr.com/detector.htm
http://books.google.be/books?id=61cvNIFK5NQC&pg=PA36&lpg=PA36&dq=model+railroad+inductive+sensor&source=bl&ots=WPPV_fh8qd&sig=RNeIBbBQ5iCtFH5inmXkthTlClM&hl=nl&sa=X&ei=lN2KT92xCcSbOoj7kMYJ&sqi=2&ved=0CDcQ6AEwAQ#v=onepage&q=model%20railroad%20inductive%20sensor&f=false
Uiteraard is het een goed idee, commercieel (nog) niet uitgebracht, waarschijnlijk omwille van de te verwachten problemen.
Wat wil je eigenlijk bereiken?
Dat een magneet aan een trein over een spoel beweegt (want dat is inductie). Kan je net zo goed reedcontacten gebruiken.
Een spoel aan een trein die een bepaalde frequentie overbrengt aan een spoel in de bedding? Zou een prachtig identificatiesysteem zijn.
Veel succes gewenst.
citaat:
Een spoel aan een trein die een bepaalde frequentie overbrengt aan een spoel in de bedding? Zou een prachtig identificatiesysteem zijn.
Ja, dat zou inderdaad mooi zijn. Alleen de boel lokaal houden zonder dat alle ontvangers reageren zou misschien een probleem zijn. Dat en overal de frequentie snel genoeg bepalen. Vraagt toch wat processing power. (of een boel electronica)
Andere mogelijkheden zijn:
- hall effect: volledig ge?ntegreerde olossingen mogelijk. Zelfs met ingebouwde magneet: allegro microsystems
- gedempte oscillator: commerciele exemplaren zijn niet goedkoop: Sick, P+F
- magnetoresistief: ge?ntegreede oplossingen bvb bij nxp
- transformator: je maakt een transformator (ring of vierkent) langs 1 zijde open en metaal op loc/wagen vormt de sluiting. Of overlappende spoelen zoals een metaaldetector.
- fluxgate: detecteerd meeste metalen, heeeeeel gevoelig te maken
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36346.100 reactie 123, laatste foto.
Volgens reactie 124 zou dat een knalsein zijn? Wat is dat?
Volgens wat ik ervan heb opgestoken met mijn Brussel-Noord 1920 project, is dit een "pettard", dat knalt als er een trein over rijdt. Dit wordt gebruikt indien er geen trein over een bepaald spoorsectie mag rijden. Het dient als waarschuwing voor bestuurder (dat ie "verkeerd" zit) en omgeving (dat er een trein uit onverwachte hoek komt).
Dit systeem zou je inderdaad ook als "treindetectiesysteem" kunnen beschouwen. Rian, leg er al vast een paar op uw modelbaan, zoals in het echt! [:D]
...ten minste, dat is wat ik dacht dat het was. [:I]
citaat:
Geplaatst door Huugooke
Wat wil je eigenlijk bereiken?
Dat een magneet aan een trein over een spoel beweegt (want dat is inductie).
Nee, ik wil bereiken dat een voertuig zonder magneet en zonder stroomafname toch gedetecteerd wordt. Op de manier zoals de detectielussen bij verkeerslichten werken.
Eigenlijk hoef ik het niet meer te bereiken, want ik heb het al bereikt. Ik heb intussen een proefschakeling staan die dit doet.
Enige voorwaarde is dat het betreffende railvoertuig metaal bevat. Ik heb geconstateerd dat vrijwel alle voertuigen aan die voorwaarde voldoen. Mijn detector reageert zelfs op een enkel wielstel, mits de wielen van metaal zijn.
citaat:
Geplaatst door Michiel
Volgens wat ik ervan heb opgestoken is dit een "pettard", dat knalt als er een trein over rijdt. ...ten minste, dat is wat ik dacht dat het was. [:I]
Over "klappers", uit "Dienstvoorschriften voor den machinist en den stoker" (1929) Art. 20 ... :
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/documents/Apr1501.jpg)
... en dit is heden nog altijd zo.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Dat wordt trouwens uitvoerig uitgelegd in het TSP-boek (of boeken, maar jammer genoeg alleen in het Frans ) over de signalisatie)
Klappers worden heden ook gebruikt bij pensionering van een machinist tijdens zijn laatste rit.
(http://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/kapellen14-04-2012005.jpg)
nog eentje om te raden (oplossing staat vermeld)[:D]. maar waarvoor dient dit (welk nut)?
marc
Is bedoeld om de verspreidingsweerstand van de aardelektrode te kunnen meten.
citaat:
Geplaatst door rixke rail
citaat:
Geplaatst door Michiel
...Volgens wat ik ervan heb opgestoken is dit een "pettard", dat knalt als er een trein over rijdt...
... en dit is heden nog altijd zo...
Tijdens het BK veldrijden was ik toevallig (werkzaam) in Gits en de overweg werd manueel bediend. Door het heel vriendelijk NMBS (of Intrabel - wie weet het nog??) personeel kreeg ik een persoonlijke rondleiding in het voorhistorisch bedieningskeetje van de overweg (werkt nog met kwikkontakten...). In een schuif lag naast een handsignaal ook zo een reeks 'klappers'. Mijn voorstel om er zo enkele op de sporen te leggen werd niet echt afgekeurd, maar de verantwoordelijkheid en de gevolgen dat er tot 's anderdaags geen treinen meer op dat spoor zouden rijden, waren dan wel voor mij... ...Ik heb er geen gelegd... ...er stond teveel volk op een trein te wachten [:)][:)][:)].
Over onderstaand "ding" is nog geen idee geformuleerd. Het staat nochtans ter hoogte van elk sein op lijn 124. Op lijn 26 heb ik het niet gezien. Draden zijn nog steeds aangesloten, maar ik weet natuurlijk niet of het nog actief is. Het kastje bevindt zich steeds midden tussen de twee spoorstaven, ingegraven met deksel net ter hoogte van de bielzen. De aanduiding "RX..." laat vermoeden dat het om een ontvangsttoestel gaat? Wie weet meer?
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Eigenbrakel%20station/TussenDeRails4.jpg)
Is foto 4 genomen tussen de stations Holleken en St.Genesus Rode toevallig? Want anders zou dit wel eens kunnen gaan over een toestel dat gelijkaardig werkt zoals een krokodil die verbonden is aan een sein. De benaming RX102 doet vermoeden dat het baken in het midden verbonden is aan tegenspoorsein RX102, al bestaat dat op L124 niet. Enkel BX102 is terug te vinden ter hoogte van kilometerpaal 10, vlak na verlaten van station Holleken.
Ter info: station Hasselt heeft ook nog seinen die met zulke ontvangers werken, vandaar het idee dat ik kreeg.
De foto is genomen in het station van Eigenbrakel. Maar over de hele lengte tussen Eigenbrakel en Linkebeek heb ik deze dingen midden tussen de rails gezien, telkens in de nabijheid van een sein. Verder op de lijn 124 zouden ze ook kunnen zijn, maar daar kom ik niet zo dikwijls.
Ik heb een foto wat zitten uitvergroten en optrekken, en dan staat er volgens mij:
Jade 2
TUtx 19 25
2RD808398
ALSTOM
Heeft iemand een idee wat voor toestel dit is? Waarschijnlijk treindetectie of treinherkenning, maar dat is giswerk mij mijn kant.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/Jade2.jpg)