Hallo allemaal,
Ik heb een m* 3328 omgebouwd maar nu zou ik voor mijn eindwerk de analoge motor terug willen gebruiken.
Ik heb voor het demonteren van de motor enkele draadjes losgemaakt en weet niet meer welke waar moet aangesloten worden.8D Kan iemand me helpen met wat foto's of een schetsje?
Alvast bedankt!
Op de site www.modelbaan.ath.cx vind je bij Documenten een lijst waarin 641 explodedviews van M?rklin (wanneer houden we eens op met dat belachelijke M* te schrijven als we M?rklin bedoelen) loks en treinstellen.
Daar staat ook de 3328 bij, met een electrisch schema.
grt P.
Sorry, die M* had ik gewoon gekopieerd, werkt sneller.
citaat:
Geplaatst door gjvdz
Sorry, die M* had ik gewoon gekopieerd, werkt sneller.
Ja ik vind het copy gedrag van een misplaatst gebruik op een Nederlandse site.
Daar heeft men mij nog nooit weten te overtuigen van het nut.
Volgens ??n van de moderatoren is het om de admin te kunnen vrijwaren van juridische akties als er eens wat negatiefs geplaatst zou worden over dat merk.
Kompleet flauwe kul, want andere merken worden op dat forum wel volledig genoemd.
Maar laten we weer on-topic gaan, had je wat aan de link?
Ja, het aansluitschema is een beetje onduidelijk doordat het een scan was. Ik ga morgen proberen de aansluitingen te maken en dan zullen we het weten.
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/03.3-3.5.jpeg)
Dit is die zonder het printje.
Inderdaad voor jouw lok heb je daar niets aan.
Ik heb het gesoldeerd volgens de schema's en foto's die ik gevonden heb en het omschakelrelais doet wat het moet doen. De motor zelf draait niet, wel wordt er een magnetisch veld ontwikkeld, hij wordt warm en maakt een zoemend geluid. Weet iemand wat ik verkeerd kan gedaan hebben want ik zie m'n fout niet.
citaat:
Geplaatst door gjvdz
Weet iemand wat ik verkeerd kan gedaan hebben want ik zie m'n fout niet.
Een flauwe vraag, maken de koolborstels contact?
Kun je met de hand het anker draaien, maw. loopt het soepel rond?
Het wil nog wel eens gebeuren dat het tegen de benen van de veldspoel loopt, of dat er "iets" tussen zit.
misschien een foto maken? Een beeld zegt meer dan enz..
Het probleem is opgelost, de rotor werd door de stator aangetrokken en door het hierdoor gevormde contact draaide hij niet. Nu is hij anders opgesteld en is er geen contact meer.