Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Gereedschappen en materiaalverwerking => Topic gestart door: Michiel op 04 april 2012, 20:32:02 PM

Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Michiel op 04 april 2012, 20:32:02 PM
Hallo iedereen,

Sleepcontacten zijn duur in aanschaf, en toch hebben we ze regelmatig nodig. Denk maar aan het inbouwen van binnenverlichting in rijtuigen, verbeteren of vervangen van de stroomopname van locs, en noem maar op.

Na een vrij lange zoektocht van bestellen en proberen heb ik uiteindelijk het perfecte materiaal gevonden om deze sleepcontacten zelf te maken: fosforbronsfolie van 0.05mm dikte. Niet dikker (<0.1mm), en ook niet dunner (>0.025mm). Fosforbrons veert goed, en een vel van 0.05mm dik laat zich gemakkelijk knippen en snijden.

Ik heb net een stoomlok, waarvan de sleepcontacten onherstelbaar verwrongen en afgebroken waren, volledig  voorzien eigen sleepcontacten, en de lok rijdt weer als een zonnetje.

Een vel folie van 5cm x 30cm kost wel zo'n 28?, maar daar doe je dan de rest van je leven mee, en die kosten haal je er heel snel terug uit. (nee, ik heb geen aandelen in de metaalsector) ;)
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Martin Welberg op 04 april 2012, 20:54:26 PM
En waar dan ? [?]
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Michiel op 04 april 2012, 21:08:59 PM
Tja, eender welk metaalbedrijf dat fosforbronsfolie producteert. Ik heb het besteld bij Salomon's Metalen (//%22http://www.salomons-metalen.nl/%22) in Groningen, maar ik vermoed dat er nog wel bedrijven zijn die dit kunnen leveren. [;)]
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Havoc op 04 april 2012, 21:33:28 PM
Leuk adres. Die leveren dus ook aan particulieren?
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Michiel op 04 april 2012, 21:36:46 PM
Inderdaad, per mail geen probleem. Jammer dat ze geen overschotjes willen opsturen. Een paar keer geprobeerd, maar dan zijn ze plots oostindisch doof. [:D]
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Havoc op 04 april 2012, 21:53:45 PM
Hangt er van af wat de minimumhoeveelheid is. Maar toch, het is al veel dat ze aan particulieren willen leveren. De meeste van die bedrijven doen dat niet.
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Martin Welberg op 04 april 2012, 22:46:12 PM
Mooi, daar krijg ik vast wel een bonnetje met btw van [:D]
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: stefanic op 05 april 2012, 06:35:26 AM
kennen jullie deze:

http://www.benl.ebay.be/itm/100-x-Universal-Stromabnehmer-Radkontakte-Massefeder-H0-HO-lamelle-de-contact-/320882047564?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item4ab60f7a4c

100 sleepcontacten voor (in mijn geval) 25EUR incl levering. Ik heb deze onlangs gekocht (maar nog niet gebruikt) voor de zelfbouw-tweetjes waarvoor de ondrdelen op de laatste MSM-expo in bulk verkocht werden.
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: wisselstromer op 09 april 2012, 20:24:39 PM
dat fosforbrons voor sleepcontacten kan je ook in buisjes verkrijgen hier bij een belgische winkelier  [;)]
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 09 mei 2012, 23:28:49 PM
Die site had ik ook al gevonden, Michiel. Maar ik ga toch eerst nog een poging wagen aan de messing aspotten (nou, potjes [;)])
De sleepcontacten (conrad, werkt goed, maaaarr...)die ik gemonteert heb blijken teveel wrijving te veroorzaken, bij de messing aspotten is dat verwaarloosbaar, mi.
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Michiel op 10 mei 2012, 09:55:56 AM
Gevoelsmatig lijken mij die aspotjes ook een betere oplossing, maar ik heb er geen ervaring mee. Dus, Frank, laat je iets weten wanneer je resultaat hebt?
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 10 mei 2012, 18:59:06 PM
citaat:
Geplaatst door Michiel

Gevoelsmatig lijken mij die aspotjes ook een betere oplossing, maar ik heb er geen ervaring mee. Dus, Frank, laat je iets weten wanneer je resultaat hebt?



Zal ik zeker doen!
De gedachte achter stroom-contacten te maken via een puntlager is niet zo moeilijk. Je zal altijd meer wrijvingsweerstand ondervinden waneer je de slepers over een grotere (as-of wiel)diameter laat lopen.
Die wrijvingsweerstand nl. is in punt-lagertjes mi. te verwaarlozen.
Het experiment bestaat dus nog uit: Werkt het? Ik denk van wel [^]
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: ysbeer op 10 mei 2012, 19:24:32 PM
Zijn die aspotjes echt zo ideaal,ik geloof het niet.
De puntlagers zitten niet stram in de potjes maar kunnen op en neer dansen.
Contact is dan hier en dan daar.(bij slecht gelegde rails)
Sleepveren op de wielen ook niet 100% maar lang niet zo slecht als hier wordt gezegd.
En vergeet ook niet het contact rails /wiel daar helpt zo een potje ook niet.
wim
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 10 mei 2012, 19:27:31 PM
Als (zeer dun verkrijgbaar) plaatmateriaal is er ook nog Latoenkoper: http://nl.wikipedia.org/wiki/Messing_(metaallegering)
Dit spul is zelfsmerend, slap (makkelijk te bewerken)
En nog Tombak, dat is stijver.
Volgens mij zit Latoenkoper en Tombak een beetje om en om vergeleken met de verkrijgbare fosfobrons materialen.
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 10 mei 2012, 19:39:14 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Zijn die aspotjes echt zo ideaal,ik geloof het niet.
De puntlagers zitten niet stram in de potjes maar kunnen op en neer dansen.
Contact is dan hier en dan daar.(bij slecht gelegde rails)
Sleepveren op de wielen ook niet 100% maar lang niet zo slecht als hier wordt gezegd.
En vergeet ook niet het contact rails /wiel daar helpt zo een potje ook niet.
wim



Dat zou ik (nog) niet weten, Wim. Wat ik wel weet is dat het voor N spoorders belangrijk is zo weinig mogelijk rolweerstand te hebben, met een zo zeker mogelijke stroom overbrenging.
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Huugooke op 21 mei 2012, 19:28:20 PM
Die aspotjes: is hier geen toepassing te vinden voor het metaliseren van plastic? Zie het galvaniseer-draadje n.a.v. het artikel van Gerolf?
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 mei 2012, 19:46:35 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Zijn die aspotjes echt zo ideaal,ik geloof het niet.
De puntlagers zitten niet stram in de potjes maar kunnen op en neer dansen.
Toch heb ik goede ervaringen met stroomafname via puntlagers (hebben we het in een ander draadje ook al over gehad).
citaat:
Contact is dan hier en dan daar.(bij slecht gelegde rails)

Bij slecht gelegde rails is er maar ??n remedie: slopen en overnieuw leggen.[;)]
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 21 mei 2012, 20:28:48 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Die aspotjes: is hier geen toepassing te vinden voor het metaliseren van plastic? Zie het galvaniseer-draadje n.a.v. het artikel van Gerolf?



Das een hele goede, Hugo [:)]!

Een avontuur wil ik het forum niet onthouden:
Ik heb een oude 6 assige (2 draaistellen dus) kuilwagen van Minitrix.
Dat ding had plastic wieltjes. Gevolg: ding loopt (Belgies: bolt)knudden. En dan in de catogorie: zwaar knuddeN.
Dus ik metalen wieltjes eronder gefabriekt van FLM. Want die blijken prcies te passen! (bij N zit er nogal verschil in diameter / flensdiameter  en aslengte) Die wieltjes zijn enkelzijdig geisoleerd. Bij een draaistel maakte ik de fout er een tegenzijdig te monteren. Gevolg: kortsluiting!
De assen worden in dit model niet geplaatst in de traditionele aspotten, maar een soort v- vormige gleuf en vervolgens opgesloten met een beugeltje, zodat ze blijven "hangen" als men het wagentje oppakt.
Dus bij een draaistel de wielen met geisoleerde kant aan 1 kant, bij het andere draaistel de wielen precies andersom. Toen werkte het goed.
Leg het me maar eens uit? Wat is er aan de hand met deze draaistellen? Meten (ouderwetse multimeter) tussen de draaipunten van de draaistellen kun je niks, maar er gebeurd wel "iets" met/in/bij de kunstof (???) draaistellen.

Dan deze nog:
Op het Nspoor forum zag ik een draadje over iemand die het hartstuk van oude Minitix wissels had beschilderd met geleidende lak, want: oude 3 assertjes kwamen er niet doorheen.
Gevolg van deze handeling: kleine lokjes reden zonder stuiteren door deze gemodificeerde wissels.
Wel had hij daarbij de aansluitingen van de wissels met een relais dienen om polen, ivm kortsluiting. Het aansluit draadje hiervoor werd met secondenlijm onder de geleidende lak aangebracht.

Als ik het draadje terugvind, zal ik hier een link plaatsen.

Dus, Hugo, volgens mij zit er een klein probleempje in het metaliseren van plastic (kunststof) en dan in verband met polariteiten [?][?]

Edit: de Aspotten (tjes) zijn besteld en betaald, dus nog ff tante post afwachten. Ik ben trouwens bang dat de  dikte van de draaistellen aan de kant waar de aspotten moeten komen van de Rivarossi CIWL rijtuigen aan de krappe kant is om uit te boren [B)]

Wat misschien dan nog overblijft is op zoek gaan naar wielstellen met kortere assen.

Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Huugooke op 21 mei 2012, 20:51:47 PM
Ik rij H0(*) dus ik zie het iets groter[:D].
Ik dacht zo, als je tegenovergestelde zijden van een draaistel kan metalliseren, dan kan je toch stroom afnemen?

Zal ik even een eigen (lang geleden) experiment vertellen?
Ik kwam op het idee om hele dunne koperfolie in het draaistel te plakken, in het aspotje zelf even aandrukken met een botte punt.
De wieltjes geven nu de spanning door naar het koper en zo met een draadje naar binnen.
Dat werkt.. tot het koper is weggesleten.

(*)De aandachtige lezer zal ook hier weer opgemerkt hebben dat ik Half nul heb getypt en niet Half Oh
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 21 mei 2012, 21:04:27 PM
"Zal ik even een eigen (lang geleden) experiment vertellen?
Ik kwam op het idee om hele dunne koperfolie in het draaistel te plakken, in het aspotje zelf even aandrukken met een botte punt.
De wieltjes geven nu de spanning door naar het koper en zo met een draadje naar binnen.
Dat werkt.. tot het koper is weggesleten."

>Goed plan! Maare: Probeer dat maar eens bij N!

Volgens mij gaat het om de draaistellen AFZONDERLIJK te isoleren tov. je wagon. H0 (NUL [:o)]) of N of weet ik wat, maakt niet uit. Het probleem is gelijkeender.
Om de pret nog completer te maken: hoe had je nog gedacht hierbij stroomvoerende koppelingen te gaan gebruiken? Want: die dingen zitten ook vast aan je draaistellen.....

Bij mijn (zeer fraaie) Arnold "Rheingold" is het stroomafname deel opgelost door koperen (ofzoiets) plaatjes onder de bak te monteren, en een (slappe)tonveer per wielas in het draaistel tegen de assen aan te laten slepen.
En: DIT WERKT! (zonder knipperen van de gloeilampjes) Het zal beslist even duren voor de tonveertjes "OP" zijn...
Fabrieksmatig, dus............Maak dat zelf maar eensch....

At Michiel: Kom er maar in!
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Michiel op 21 mei 2012, 22:33:07 PM
Ah nee, he Frank. Je gaat me nu de fakel nog niet doorgeven, h?!. Ik zat net lekker uit te kijken naar jouw experimenten met de aspotjes! [:D]

Toch even een bedenking met die aspotjes. Je moet, om ze te kunnen plaatsen, een klein gat voorboren. Echter, een draaistel is meestal uit 1 stuk gegoten, waardoor je je boor niet mooi haaks kan positioneren want het draaistel aan de overkant zitten in de weg. Hoe los je dat op?
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 21 mei 2012, 23:10:21 PM
Nee, Michiel maar ik dacht je hier toch wat mee te prikkelen...[:)]
Zo heb ik genoten van je experimenten met de reeks 59 & het cardan-veertje [:D]
Zoeen lokje wil ik ook nog steeds graag in mijn verzameling.

Maar goed, Je observatie van het aspotten-montage-probleem is juist.
Het zal niet lukken helemaal recht in de oude aspotten te gaan boren.
Ik heb er 2 boortjes met een houten handvat en eindafslag bijbesteld, om te voorkomen dat je er gelijk mee door het draaistel heen schiet...
Vergis je niet die "aspotten" zijn amper half zo groot als een speldeknop. Uitwendig is de grootste boordiameter 1,5 mm. Dus die boor-fouthoek" over  een lengte-as van pakweg 16 mm kon best wel eens meevallen.

Dat soort boortjes heb ik, maar niet met de juiste snijhoek. Daarbij dien je het gaatje ook nog voor te boren met 1,1 mm (als ik wel ben)
Veel ruimte voor avonturen is er dus niet. Als ik de uitleg op de PEHO http://www.peho-kkk.de/ site begrijp, zijn deze boortjes speciaal geprepareerd voor het beoogde doel.
Daarom heb ik meerdere van die aspotten besteld, ga het eerst met een vergelijkbaar onderstel (draaistel) uitproberen. Er is nl. geen weg terug......Tenzij iemand nog een voorraadje draaistellen van Rivarossi nog heeft liggen, natuurlijk.

Overigens heb ik het idee opgepakt naar aanleiding van de verschillene draadjes (onder andere deze: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=14567 ) welke op dit forum lopen over stroomafname en wat foto's die ik zag op een Duitse site (sorry, link even kwijtgeraakt). Men had een 2-asser N spoor voorzien van bussen voor sluitverlichting. Dat ziet er goed uit!
De foto van dit geslaagde project heb ik wel, maar kan hem hier niet plaatsen.

Edit1) Wat vind je trouwens van de gedachte van Hugo [?]

Edit2) Link naar anleitung: http://www.peho-kkk.de/pdf/Anleitung_6.pdf
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Michiel op 22 mei 2012, 09:53:16 AM
Hoi Frank,

Huugoo's idee is natuurlijk origineel, theoretisch werkbaar en gezien ik er geen praktische evaring mee heb is het moeilijk om de haalbaarheid in te schatten.

Maar mijn eerste reacties waren toch eerder terughoudend: zal het dunne laagje "opgedampt" metaal niet erg snel doorslijten? Hoe gemakkelijk zal het zijn om enkel plaatselijk te galvaniseren (dus niet de buitenkant van de draaistellen om geen details te verliezen).

Nogmaals, ik ken het procedee niet voldoende om te oordelen of het werkbaar is. Maar persoonlijk verwacht ik meer heil van de aspotten.
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Gerolf op 23 mei 2012, 10:19:44 AM
Plaatselijk galvaniseren lijkt me bijna ondoenbaar, want je moet ook nog stroom aanvoeren naar de gewenste plaats
Ik heb ook wat twijfels over de slijtvastheid, tenzij je een ander metaal dan koper aanbrengt (chroom bijvoorbeeld)

Is het geen optie om aspot-vormpjes te drukken in een strip messing of fosforbrons? Zoals je imitatie-klinknagels maakt?
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 24 mei 2012, 00:17:46 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Plaatselijk galvaniseren lijkt me bijna ondoenbaar, want je moet ook nog stroom aanvoeren naar de gewenste plaats
Ik heb ook wat twijfels over de slijtvastheid, tenzij je een ander metaal dan koper aanbrengt (chroom bijvoorbeeld)

Is het geen optie om aspot-vormpjes te drukken in een strip messing of fosforbrons? Zoals je imitatie-klinknagels maakt?



Laatste is wat Hugoke al aangaf, Gerolf. Goed idee, volgens mij de moeite van te proberen waard. Je kan er niks echt mee "mollen" En het is omkeerbaar.

Het "vermetaliseren" van puntlagers met chroom bied mi geen soelaas. Zoals u zelf al aangaf zal het altijd een zeer dunne laag opleveren. Behalve dan nog dat het proces niet omkeerbaar is.
Het chroom is mi. te hard, in vergelijking met de bestaande voorhande koper samenstellingen..
De wielassen zijn ook min of meer "hard" Punt is dat een en ander niet lang gaat duren..
U snapt natuurlijk (gaf datzelf al aan) dat dat niet gaat lukken. Het was dan ook maar een gedachtenvlucht [;)]

Dus: wacht ik eerst de messing aspotten (potjes) maar af.
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 25 mei 2012, 19:57:15 PM
Vandaag de bestelling binnen gehad. Yow!
Ik schrok me rot! Draadjes zijn als een haar, zo dun....
Netjes gesoldeert, dat wel. De "ASPOTTEN" zijn slechts met een lope te zien.
De kleinste pincet is in vergelijking eigenlijk zoiets als een breekijzer [}:)]
Eerste gedachte was: Waar ben ik nou toch mee bezig...
De zending en afwerking is prima verzorgt, goed verpakt geen pakbon.
De bijbestelde boortjes voldoen ook aan de verwachting.
Dus: avontureren maar!
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 26 mei 2012, 00:20:32 AM
Zojuist bezig geweest  met verlichting inbouwen in de goederen trein begeleidingswagen van Minitrix (als proefkonijn). 2-assertje, aanvankelijk kunstof wielen en vergelijkbare ruimte (met de CIWL draaistellen)om "op te boren", heb ik vervangen met FLM metalen wielen.
Deze pasten er aanvankelijk "ruim" in. De trix assen waren iets langer, bij dit model.
Aspotjes in oorsrokelijke gaatjes enkelzijdig opgeboort met het bijbestelde 1,5mm boortje.
Het monteren van de messing busjes ging redelijk vlot en nauwkeurig!
Heb ze nog even niet gefixeert met secondenlijm, vanwege proef. Volgens mij is dat fixeren eigenlijk ook niet nodig, want de busjes zitten behoorlijk goed geklemt in het opgeboorde gaatje.
Voorlopig resultaat is dat de wagen toch wat meer rolweerstand geeft dan gedacht, omdat de aslengte tussen de ophanging iets krapper word na montage van de messing aspotjes.
Je kan de wielen dus niet meer "rondgooien". Dat is nou precies wat wel zou moeten kunnen!!
De wielassen worden iets meer geklemt door de lagering. Ofwel: het zou ietsje ruimer mogen worden. Of kortere assen gebruiken.
Op "gevoel" werkt dit toch beter en gelijkmatiger dan slepers over de wielassen.

Stroomafname is de volgende proef. Meer als een 24 V telfoonlampje past niet in dit (conducteursverblijf) wagentje, dus daar zal ik het mee moeten doen.

Zoals het er nu naar uitziet is het dus wenselijk op zoek te gaan naar kortere wielassen voor de CIWL rijtuigen. Het uitboren van de draaistellen levert ook nog op dat de wielen niet meer in de midden van het rijtuig komen zitten.
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Gerolf op 26 mei 2012, 09:52:45 AM
Zou je iets dieper kunnen boren? Zodat de asjes niet klemmen in de potten?
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Havoc op 26 mei 2012, 11:01:05 AM
Ik wil nog even terug komen op dat metalliseren. Heb dat vroeger nog laten doen om plastic behuizingen te behandelen voor emc problemen.

Procede is als volgt:
- eerst "geleidende" laag aanbrengen. Kan wat vanalles zijn naar gelang de kunsstof en oppervlakte. Voor zo'n volledige behuizing ging de boel in een paar baden zodat er een koper laagje op neersloeg. Voor selectief wordt er soms eerst een grafiet laag op "geverfd".
- dan wordt electrolytisch de koperlaag dikker gemaakt voor een goede geleiding te krijgen
- dan een laag nikkel erover voor tegen oxydatie en mechanisch te beschermen.

Dus selectief aanbrengen gaat. Maar een bijkomende complicatie is dat de electroden ongeveer de vorm van de zone die je wil bedekken moeten volgen. Anders gaat het metaal naar de dichtsbije punten. En hier vrees ik dat het voor een draaistel in N (langs de binnenkant) gaat mislopen.

Je zou natuurlijk eerst alles kunnen bedekken en dan etsen...
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 26 mei 2012, 19:36:30 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Zou je iets dieper kunnen boren? Zodat de asjes niet klemmen in de potten?



Heb ik inmiddels gedaan, de aspotjes gelijk met de binnenzijde van de wielophanging gemaakt. Verder gaat niet ivm te weinig "vlees" in dit wagentje. Het  resultaat mbt. tot loop eigenschappen is wat beter, maar nog steeds niet het verwachtte resultaat.

Ondertussen twee aspot-litze draad gemolt[}:)]. Of me het lukt het zaakje opnieuw te solderen is dan weer de volgende stap.
Als dat niet lukt, no prob. Heb er stuk of 40, kan nog ffekens vooruit [;)]
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 01 juni 2012, 18:38:55 PM
Zoals beloofd,Vervolg verslag aspotten/slepers:

De Minitrix 13500 (goederentrein begeleidingswagen) 2 asser voorzien van aspotten en een gloeilampje van 24 Volt[:)]
Al eerder had ik de plastic wieltjes vervangen door die van FLM.
Inmiddels 7 draadjes gebroken tijdens het terugzetten van de wagon kap [}:)] Het beste lijkt voorlopig te zijn de aspotten "los" in de opgeboorde lagertjes te drukken, zonder te fixeren met secondenlijm.
Het blijft behoorlijk goed zitten.
Het zou me niet verbazen als de draadjes beter heel blijven als ze niet gesoldeert worden aan de aspotten, maar erachter gedrukt worden met HEEL weinig secondenlijm. Daar wringt een beetje de draadbreuk-schoen.
Men moet dan zeer snel en nauwkeurig die dingen op de plaats drukken, anders misslukt de "operatie".

Het werkt! Knippert natuurlijk ook, maar probeer maar eens een ledje met bijbehorende electronica erin te proppen!

Leuke is dat je aan de buitenkant (dus ook de onderzijde) vrijwel niet kan zien dat dit wagentje achter afvoorzien is van verlichting en de stroomafname!

Een antwoord op de hamvraag, Loopt het nu soepeler in vergelijking met fosforbrons sleepcontacten [?]:
Het wagentje loopt toch iets zwaarder dan met de plastic wieltjes.
Wel gelijkmatiger. De wieltjes kun je niet echt "rond-gooien".

Maar een eerder wagentje (manschappen verblijf Minitrix 3051) uitgerust met de Conrad over-de-as slepers loopt toch wat soepeler.
De laatse is wel iets groter en zwaarder (meer metaal onder de kap).

Wat het knipperen van (dezelfde) gloeilampjes betreft, maakt het niet uit. Maakt nie uit, gaslantaarns knipperden destijds toch ook [;)][?]
Al heb ik nog geen duurproef gedaan.
Belangrijk is ervoor te zorgen dat de wieltjes en je rails goed schoon zijn.
Voorlopig denk ik dat de contact-eigenschappen van beide methoden: Aspotten / sleepcontacten niet veel verschil maken.

Wat rolweerstand betreft denk ik het nog beter zou zijn de assen bij gebruik van de aspotten wat meer ruimte te geven [^]

Edit:
Zojuist een vergelijk gedaan(rijspanning 9 Volt= Minitrix trafo) : FLM 6082 met zelfingebouwde verlichting van FLM. (piept bij rijden, maar goed constant behoorlijk fel licht, slepers over de wielflensen) De Minitrix manschappen wagen (zelfbouw verlichting, 24V telefoonlampje, Conrad slepers over de wielassen) goed verlicht, knippert soms. De minitrix 13500 met aspotten, 24 Volt lampje, zelfde resultaat. Een (1) rijtuig Rivarossi CIWL (zelfbouw verlichting met ledstrips + condensatortje, Conrad slepers op 4 assen) Licht tov de andere iets te fel (hoewel gele leds)

Edit2)
Mening van mijn vrouw (ze weet wel wat van licht en fotografie): De CIWL verlichting is goed verdeeld over de raampjes en is prachtig, maar net iets te fel, ten opzichte van de andere wagentjes.
De andere wagentjes zie je iets te veel van de positie van het lampje als "puntbron" De kleurtemperatuur van het licht is met de gloeilampjes net wat beter.
Titel: fosforbrons voor sleepcontacten
Bericht door: Frank_N op 19 juli 2012, 00:14:00 AM
Even een update.

Vandaag de Roco 02370A Voorzien van verlichting. Een 4 assige gereedschappen wagen, met 4 gezwarte wielstellen. (tegenwoordig gemaakt door FLM, als ik wel ben)
Vanwege erg korte assen is hier de asbussen-truuk niet te gebruiken.
Kortere assen zijn er volgens mij niet. Voldoende ruimte om de draaistellen uit te boren ook niet. De wieltjes zitten daarbij  al bijna tegen de draaistellen......
Dus de Conrad slepers maar weer eronder gefabriekt, met messing boutjes door de draaistellen gevoerd naar soldeerlippen.

Na wat tests bleek dat gele (2mm difuus) leds niet het goede resultaat gaven, in dit wagentje.

Ik heb er een smd brugcel plus condensator (220Uf, Ja  das aan de krappe kant, maar werkt precies genoeg)) ingebouwd en 2 paralel gesoldeerde telefoonlampjes van 24 Volt erachter. Dit gaf redelijk het gewenste effect, in combinatie met de ingebouwde lichtgeleider!