De lente is begonnen.
April staat voor de deur.
Pasen is niet zo ver meer af...
... en MSM 113 komt op vrijdag 30 maart uit! :D
Zie www.modelspoormagazine.com voor de details.
Kan het zijn dat ik wat mis in nummer 113 ?? [:)]
Ik keek er ook naar, maar dat zal voor volgende editie zijn.
Ze weten nog niet wat ze moeten schrijven bij MSM[:p][}:)][:D]
PS: Marty, tijd om je handtekening ns aan te passen[:)]
Voor wanneer is de artikel(reeks) over achtergronden schilderen gepland?
citaat:
Geplaatst door evan
Ik keek er ook naar, maar dat zal voor volgende editie zijn.
Ze weten nog niet wat ze moeten schrijven bij MSM[:p][}:)][:D]
PS: Marty, tijd om je handtekening ns aan te passen[:)]
Hoezo ?? [8D][:)]
citaat:
Geplaatst door martintje
Kan het zijn dat ik wat mis in nummer 113 ?? [:)]
en wat mis je
Jan
Als ik het nu niet op tijd weet
Da wordt er eentje voor mij :) eindelijk nog is zwitsers [:D]
@JJ,hint 1: kijk is naar mijn onderschrift .... [:)]
haha, paas eitjes in men brievenbus [:)][:)]
Net nr113 ontvangen en al eens lekker doorbladerd op weg naar 't werk (met de trein natuurlijk). En dan wilde ik, eens aangekomen op 't werk snel eens het filmpje van de werkende overweg bekijken.... helaas niet te vinden op de site.
De haaspaas is langsgekomen...[:D] Net op tijd want volgende week geen tijd. (tip kijk naar het onderschrift van dit bericht[:o)])
Hier ook. Op het eerste gezicht een prima nummer [:p] [8D]
Vooral de (zelf)bouwbeschrijving van de goederenwagens, en het artikel over de achtergronden spreken me h??l erg aan.
Patrick's artikel over de slagbomen is ook de moeite: een oplijsting van diverse mogelijkheden, met voor en tegens, materialen, richtprijzen, ...
Hier is hij ook in de brievenbus belandt. [;)][;)]
Zag er op het eerste zicht weer al een zeer interessant nummer uit!!!
[8D][8D]
Maar helaas bij ??n artikel hadden ze toch iets meer uitleg mogen geven. Het artikel i.v.m. het verlichtingssetje van Digirails had uitgebreider mogen zijn, nu bespreken ze enkel maar de inbouw in een locomtief met de vernieuwde print. Wat voor diegene die nog een model in het bezit hebben met een oude print zoals omschreven in dit draadje http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13421?
Hopelijk denken ze de volgende keer eraan maar voor de rest zeer interessant boekje waar ik naar uitkeek.[8D]
Trainspottingjr
citaat:
Geplaatst door stefanic
Net nr113 ontvangen en al eens lekker doorbladerd op weg naar 't werk (met de trein natuurlijk). En dan wilde ik, eens aangekomen op 't werk snel eens het filmpje van de werkende overweg bekijken.... helaas niet te vinden op de site.
Mijn schuld. [:I]
Wegens omstandigheden even geen tijd gehad.
Dat zou nu moeten opgelost zijn.
Even proberen? [?]
Het is te downloaden [;)]
Het filmpje zelf viel me wat tegen:
- een .mov-filmpje is niet zo toegankelijk voor iedereen (Quicktime nodig)
- de aandrijving van de slagbomen lijkt toch behoorlijk te schokken ...
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Het is te downloaden [;)]
Het filmpje zelf viel me wat tegen:
- een .mov-filmpje is niet zo toegankelijk voor iedereen (Quicktime nodig)
- de aandrijving van de slagbomen lijkt toch behoorlijk te schokken ...
Idd, een behoorlijk "schokkende" aandrijving, verder lijken de kettingen onderaan de slagbomen nog behoorlijk Duits. De signalisatiepalen vind ik wel goed gelukt. M.a.w. een verdienstelijke poging. Wellicht is het uitbrengen van een Belgische overweg een mooi project voor bepaalde fabrikanten (hint). Zelf begin ik er niet aan met mijn 2 linkerhanden.
Bedankt Luc! Filmpje gezien (na installatie van de nodige dingen om het te kunnen zien).
Dit is inderdaad geen reclame voor servo-aandrijving. Hoewel de overweg zelf zeer mooi is, alsook de overweglichten en zeer natuurgetrouwe bel! Ik was (en ben) al een tijdje geinteresseerd om servo's te gebruiken voor aandrijving van wissels ed. Maar wat me vooral tegen houdt: je kan zo'n dingen blijkbaar niet 'simpel' aansturen, zoals bv. een Tortoise, met een dom schakelaartje. Ik lees enkel maar over programmeren en extra toestanden (servodecoder, switch-pilot ed) om te kunnen aansturen. Je kan daar misschien dan wel veel meer mee (zoals dat terugwippen van de slagbomen... dat ik ook verwacht had in het filmpje), maar hoe geraak je daar...
Servo's kan je ook op een "min of meer analoge" manier elektronisch aansturen. Echt programmeren is niet noodzakelijk.
Maar misschien is het beter om een apart topic op te starten, een "aanvulling op het artikel" ?
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Het is te downloaden [;)]
Het filmpje zelf viel me wat tegen:
- een .mov-filmpje is niet zo toegankelijk voor iedereen (Quicktime nodig)
- de aandrijving van de slagbomen lijkt toch behoorlijk te schokken ...
De .mov komt direct uit het phototoestel van mijn dochter. Ik heb meer dan een free converter geprobeerd maar [xx(][xx(][xx(] het resultaat [V][V] Ik had het misschien gewoon op youtube kunnen zetten.
De aandrijving : die gebeurde heel goed, met terugwipen en heel 'soepel'. Een verkeerde aansluiting van die servo heeft mijn een one shot rookgenerator gegeven [:(][:(] (voor dat ik op het idee kwam van het te filmen). Een nieuwe servo moet not besteld worden.
citaat:
Geplaatst door stefanic
Bedankt Luc! Filmpje gezien (na installatie van de nodige dingen om het te kunnen zien).
Dit is inderdaad geen reclame voor servo-aandrijving. Hoewel de overweg zelf zeer mooi is, alsook de overweglichten en zeer natuurgetrouwe bel! Ik was (en ben) al een tijdje geinteresseerd om servo's te gebruiken voor aandrijving van wissels ed. Maar wat me vooral tegen houdt: je kan zo'n dingen blijkbaar niet 'simpel' aansturen, zoals bv. een Tortoise, met een dom schakelaartje. Ik lees enkel maar over programmeren en extra toestanden (servodecoder, switch-pilot ed) om te kunnen aansturen. Je kan daar misschien dan wel veel meer mee (zoals dat terugwippen van de slagbomen... dat ik ook verwacht had in het filmpje), maar hoe geraak je daar...
lees lager mijn antwoord aan Gerolf [;)]
Oow ... servo opgestookt en daarna gefilmd - dat verklaart wel iets, ja [B)]
Ik ben zo vrij geweest om het filmpje te converteren: http://meb.gerolf.be/msm/varia/Passage.wmv
Van 57Mb naar 2.83, en niet al te veel kwaliteitsverlies, denk ik [;)]
De slagbomen van Weinert (met of zonder) behang zijn de beste die momenteel op de markt zijn. Toch een kleine opmerking. De slagbomen moeten in open positie, vertikaal of bijna vertikaal staan. Beide slagbomen aan dezelfde kant van de weg kwam in Duitsland zeer zelden voor, ik vemoed hier in Belgie ook?
Schokkerige beelden (ook de trein heeft het wat) kan als oorzaak aan het gebruikte programma liggen warmee je beelden van je kamera naar je PC transfereert. Ik had dit met mijn eerste filmpje met mijn nieuwe HD camcorder ook.
citaat:
Geplaatst door dgrr57
citaat:
Geplaatst door stefanic
Bedankt Luc! Filmpje gezien (na installatie van de nodige dingen om het te kunnen zien).
Dit is inderdaad geen reclame voor servo-aandrijving....
lees lager mijn antwoord aan Gerolf [;)]
Ahaa! En dan een nieuw filmpje hoop ik, dat je fraaie overweg volledig tot z'n recht laat komen[:p]
Toch een opmerking ivm de prijs van servo's.
Servo's die zeker geschikt zijn voor de slagboom zijn te koop aan 3 euro met verzending, Zeker geen 10 a 20 euro betalen maar ze op een zeer bekende veilingsite halen.
(http://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/overweg_02.jpg)
in Duitsland zeer zelden voor, ik vemoed hier in Belgie ook?
voor zover ik mij kan herinneren stonden de slagbomen vroeger altijd aan dezelfde zijde met volledige overspanning van de rijweg, met zelfs een kleine slagboom voor (brom)fietsers en voetgangers. wat ik wel mis is het stopteken dat op elke slagboom aanwezig was. bovenstaande foto is niet van mij maar helaas de enige die ik bezit.
ik heb het artikel al gelezen en het prijskaartje.........[:0]
niet zo simpel en dus ook niet voor iedereen om zoiets in elkaar te knutselen.[:(]
marc
marc
Nee hoor.
Het KB van 26 maart 1936 toont inderdaad alleen volledige slagbomen (of rolbarelen) over heel de weg.
Maar het KB van 18 oktober 1957 toont al halve slagbomen (en geen rolbarelen meer).
Het KB van 31 december 1966 (het eerste met de overweglichten die we nu kennen) toont zelfs halve slagbomen aan weerszijden van de weg.
Ook worden in deze KB's afzonderlijke 'doorgangen voor voetgangers en rijwielen' vermeld.
Hoever de wet in de praktijk ook omgezet werd is natuurlijk minder duidelijk.
Je hebt heel veel verschillende soorten overwegen, vandaar dat ik het altijd een beetje vreemd heb gevonden dat er zo weinig in model verkrijgbaar zijn. Ok?, er was enkele jaren geleden een rolbareel uitgebracht(of die nu nog ergens te koop is durf ik te betwijfelen). En verder heb je de overweglichten van Bush en Jocadis. Maar voor de rest ben je aangewezen op Duitse overwegen en die zien er toch echt helemaal anders uit dan de Belgische. Als Tijdperk 3 liefhebber was dan ook aangenaam verrast om in dit filmpje een model te zien van de signalisatie zoals die bij ons voorkwam in de jaren 50 en 60. Misschien zou zo'n setje van deze overweglichten wel een mooi geschenk zijn voor abonnees van MSM? Een kalender en een meetlat hebben we intussen wel al allemaal veronderstel ik?
Maak er dus maar na 1966 van.
Voordien waren er de overweglichten compleet anders (met ??n,twee of drie lampen). Zelfs na 1966 bestonden ze nog naast de huidige.
Maar ik heb er nog nooit een duidelijke foto van gevonden.
citaat:
Geplaatst door Peter
De slagbomen van Weinert (met of zonder) behang zijn de beste die momenteel op de markt zijn. Toch een kleine opmerking. De slagbomen moeten in open positie, vertikaal of bijna vertikaal staan. Beide slagbomen aan dezelfde kant van de weg kwam in Duitsland zeer zelden voor, ik vemoed hier in Belgie ook?
(http://rixke.tassignon.be/local/cache-vignettes/L500xH384/overweg_03-25cd9.jpg)
citaat:
Schokkerige beelden (ook de trein heeft het wat) kan als oorzaak aan het gebruikte programma liggen warmee je beelden van je kamera naar je PC transfereert. Ik had dit met mijn eerste filmpje met mijn nieuwe HD camcorder ook.
Daar is geen data verwerking tussen phototoestel en pc. Gewoon geheugenkaartje van de eene naar de andere. Maar de servo aansturing van de lokpilot servo is zeer slecht ontwikkelt [:(]
De trein heeft het ook een beetje, maar daar is de cardan aandrijving de oorzaak [:(]
In het boek "NMBS retro 1962 & 1992" staat in het deel over 1962 op blz. 3 een duidelijke foto van de overweglichten zoals in het filmpje. Onder de lichten stond ook nog een donkerblauw waarschuwingsbord met witte letters en de vermelding "STOP", de rest van de tekst is helaas onleesbaar. Iemand enig idee wat er verder nog stond op dit bord?
Kan je die foto eens scannen en plaatsen ?
Een verplicht onderbord ben ik in de wetgeving nog niet tegengekomen, tenzijeen bord 'Attention - Let op' in het KB van 26 maart 1936.
Maar mijn studie van de verkeerstekens is nog maar uitgetekend van 1885 tot 1958...
Ik herinner me uit mijn kindertijd (zo lang geleden dus) wel een bord met 'Motor afzetten aub'bij sommige grotere overwegen(?).
Het was dan ook de tijd dat 'milieubewustzijn' in de mode kwam.
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Kan je die foto eens scannen en plaatsen ?
Een verplicht onderbord ben ik in de wetgeving nog niet tegengekomen, tenzijeen bord 'Attention - Let op' in het KB van 26 maart 1936.
Maar mijn studie van de verkeerstekens is nog maar uitgetekend van 1885 tot 1958...
Ik herinner me uit mijn kindertijd (zo lang geleden dus) wel een bord met 'Motor afzetten aub'bij sommige grotere overwegen(?).
Het was dan ook de tijd dat 'milieubewustzijn' in de mode kwam.
Dat scannen zal iets voor morgen worden, voor de rest van de dag heb ik andere, niet spoorse verplichtingen.
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/overweg.jpg)
Het bord (Franstalig gedeelte)
Feu rouge : STOP
Feu blanc : passage autoris?
Feu ?teint : Attention Signal d?rang?
(Nederlandstalig gedeelte)
Rood licht : STOP
Wit licht : licht : doorgang vrij
Geen licht : let op Sein gestoord
Dit is wat IK denk te lezen. Andere meningen zijn welkom [:)]
Dat zou best wel eens juist kunnen zijn, Patrick [^]
Het zou in ieder geval plausibel zijn. Die letterlijke teksten staan ook in het KB van 16 oktober 1957 (wanneer voor het eerst seinen met drie lampen verschijnen, naast varianten met twee rode lichten of ??n enkel).
De foto dateert, gezien de achterplaat van de lichten, waarschijnlijk van na het KB van 31 decemer 1966. Daarvoor waren het drie cirkels in driehoeksplaatsing.
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Het zou in ieder geval plausibel zijn. Die letterlijke teksten staan ook in het KB van 16 oktober 1957 (wanneer voor het eerst seinen met drie lampen verschijnen, naast varianten met twee rode lichten of ??n enkel).
De foto dateert, gezien de achterplaat van de lichten, waarschijnlijk van na het KB van 31 decemer 1966. Daarvoor waren het drie cirkels in driehoeksplaatsing.
Aha, de foto is intussen reeds ingescand heb ik gezien. De uitleg van de tekst op het waarschuwingsbord lijkt mij aannemelijk.Als bijkomende info kan ik nog meegeven dat de foto genomen is in mei 1962,deze overwegsignalisatie stamt dus duidelijk voor 1966.
citaat:
Als bijkomende info kan ik nog meegeven dat de foto genomen is in mei 1962,deze overwegsignalisatie stamt dus duidelijk voor 1966.
Vreemd, want dit type achterplaat verschijnt pas in het Staatsblad bij het genoemde KB van 1966 (oude science fiction ? [:D])
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
citaat:
Als bijkomende info kan ik nog meegeven dat de foto genomen is in mei 1962,deze overwegsignalisatie stamt dus duidelijk voor 1966.
Vreemd, want dit type achterplaat verschijnt pas in het Staatsblad bij het genoemde KB van 1966 (oude science fiction ? [:D])
Het Staatsblad had misschien 4 jaar vertraging? Het moet niet steeds de NMBS zijn die last heeft van deze kwaal.
Dat is inderdaad niet zo vreemd.
De eerste (6) internationale verkeerstekens werden ook op een conferentie in Parijs afgesproken in 1919, om pas in 1924 in het Staatsblad te verschijnen.
Alleen, normaal zijn verkeerstekens pas geldig wanneer ze 'conform vorm en plaatsing' zijn met wat in het Staatsblad verschijnt. Ook overwegen vallen hieronder.
Maar wet en realiteit in Belgi? ?[xx(]
Ook nu nog staan er verkeerstekens die eigenlijk de vorm van de jaren 50 hebben, en die ondertussen vervangen zouden moeten zijn. Eigenlijk mag je er dus officieel je voeten aanvegen, wegens 'niet conform meer'. [;)]
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Dat is inderdaad niet zo vreemd.
De eerste (6) internationale verkeerstekens werden ook op een conferentie in Parijs afgesproken in 1919, om pas in 1924 in het Staatsblad te verschijnen.
Alleen, normaal zijn verkeerstekens pas geldig wanneer ze 'conform vorm en plaatsing' zijn met wat in het Staatsblad verschijnt. Ook overwegen vallen hieronder.
Maar wet en realiteit in Belgi? ?[xx(]
Ook nu nog staan er verkeerstekens die eigenlijk de vorm van de jaren 50 hebben, en die ondertussen vervangen zouden moeten zijn. Eigenlijk mag je er dus officieel je voeten aanvegen, wegens 'niet conform meer'. [;)]
Een goed voorbeeld hiervan is het verkeersbord dat onbewaakte overwegen aanduidt (met de afbeelding van een stoomtrein). En zo zijn er nog wel enkele te bedenken. Misschien veiligheidshalve toch best rekening mee houden wanneer je zo'n bord tegenkomt, ook al rijden er bijna geen stoomtreinen meer, behalve op museumlijnen.
En net dat bord is ??n van de langst overlevenden (behorende tot de eerste 6). Naar het schijnt zal het in het volgende verkeersreglement nog steeds een stoomloc blijven ! Niet omat je ze nog overal tegenkomt, maar omdat het de meest herkenbare afbeelding van een trein schijnt te zijn.
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
...schijnt zal het in het volgende verkeersreglement nog steeds een stoomloc blijven ! Niet omat je ze nog overal tegenkomt, maar omdat het de meest herkenbare afbeelding van een trein schijnt te zijn.
Het zijn gewoon de mooiste, meest inspirerende, ... soort locs. Of niet soms ? [8D] [:p] [;)]
groot gelijk Gerolf, de enige en echte loc,
Jan
Vandaag* al eens doorbladerd!
Ik ben steeds blij dat er een stukje 'treinsamenstelling' in staat.
Ook het artikel van Peter VG vind ik knap, kan ik wel wat idee?n uit halen en uiteraard is al de rest ook tip top in orde[;)]
* Niet dat ik hem nu pas gekregen heb maar ik zat in Itali? op het moment dat hij in de bus viel. (op mijne verjaardag [:D][:D])
Bedankt heren van de redactie [;)]
Je mag hem volgend jaar terug op de 30ste plannen,
dat is altijd een leuk verjaardagscadeau [:D]
[:)][;)]
Bedankt Stephen
Het is leuk als een artikel van je hand gepubliceerd werd maar nog fijner als het waardering kan vinden.
In het volgende nummer zal het artikel over achtergrondschilderen een plaatsje vinden.