Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) => Topic gestart door: Mickey op 14 maart 2012, 14:07:43 pm

Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Mickey op 14 maart 2012, 14:07:43 pm
Beste collega-liefhebbers,

Na enkele jaren inactiviteit heb ik besloten de treintjes van onder het stof te halen.
Het wordt een project van vele jaren, maar we hebben er weer zin in.
De ruimte waarin ik deze wil laten rijden is een zolder en doet dienst als leefruimte. De baan zou vrij basic worden (initieel), maar met mogelijkheden tot aanpassen / uitbreiden in latere stadia.

De ruimte is een rechthoek van 4 op 5 meter. In de lengte heb ik aan beide zijden een ruimte van 20cm en in de breedte telkens +/- 60cm.
Bedoeling is dus om een dubbelspoor aan te leggen rondom de ruimte met aan 1 zijde een rangeerstation. De andere zijde blijft voorlopig eenvoudig, maar kan dus later worden uitgebreid (wanneer praktisch en financieel haalbaar).

Mijn vragen zijn concreet:
-   om de hoeveel meter ik voor stroomvoorziening moet zorgen?
Hoe zorg ik voor minste (stroom)verlies?
1.   lange stroomdraden die centraal lopen naar bedieningspaneel
2.   korte stukjes van x-aantal kabels die gebundeld worden in 1 centrale kabel
3.   hoe bundelen? => solderen of suikertje?
-   welke afstand er moet gerespecteerd worden tussen de sporen onderling?
-   Ik voorzie op uitbreiding en aanpassingen => extra wissels / seinen / ?
Hiervoor wil ik geregeld isolatie voorzien. Op mijn oude baan heb ik hiervoor standaard plastictussenstukjes gebruikt, maar die geven telkens aanleiding tot opening aan de overzijde.
Zijn een andere oplossingen? Of vul ik het gat aan de overzijde op met soldeertin of andere oplossing?
-   Als spoorbedding heb ik voorlopig piepschuimplaten liggen die ik zal bewerken. Dit om 1 als geluidsisolator te dienen en 2 om een verhoogde bedding te kunnen cre?ren. (tenzij iemand een beter voorstel zou hebben)

Mijn excuses voor de vele vragen, maar ik weet graag goed wat te voorzien vooraleer ik er in vlieg.

Alvast bedankt voor de respons.

Mvg,
Micha?l
www.michaelvermeersch.be
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 14 maart 2012, 14:29:57 pm
Welkom, Micha?l [;)]
Om overal een betrouwbare elektrische verbinding te hebben kan je best een relatief dikke draad aanleggen (1 to 1.5 mm2) en elk stukje spoorstaaf met een (dunnere) gesoldeerde draad hiermee verbinden.
Afstand tussen de rails voor dubbelspoor zou ik zo smal mogelijk maken. 5cm lijkt (in H0) goed op het prototype. Zoek in elk geval de MOROP-normen eens op, want in bogen moet die tussenruimte groter zijn, om aanrijdingen tussen lange rijtuigen te voorkomen.
citaat:
Geplaatst door Mickey
 Op mijn oude baan heb ik hiervoor standaard plastictussenstukjes gebruikt, maar die geven telkens aanleiding tot opening aan de overzijde.
Zijn een andere oplossingen? Of vul ik het gat aan de overzijde op met soldeertin of andere oplossing?
Die snap ik niet goed. Een kleine opening tussen railkoppen is niet noodzakelijk een probleem, en zelfs nuttig (uitzetting van rails en krimpen van ondergrond opvangen)
Heb je al eens aan flexibele rails gedacht? Daarmee kan je raillengtes exact maken.
Piepschuim zou ik niet gebruiken, maar wel kurk of hardere schuimplaten (die blauwe die in een spauwmuur gestoken worden)
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 14 maart 2012, 14:36:08 pm
Hallo


Mijn vragen zijn concreet:
-   om de hoeveel meter ik voor stroomvoorziening moet zorgen?
Bij digitaal is om de 2 a 3 meter prima
Bij gewoon analoog mag dat nog wel iets meer zijn.
Maar meer punten maak het nooit slechter


Hoe zorg ik voor minste (stroom)verlies?
Spanning verlies bedoel je
Neem draad van 0.75 mm2 of 1mm2
Maak je er niet teveel zorg over (valt allemaal 100% mee


1.   lange stroomdraden die centraal lopen naar bedieningspaneel
2.   korte stukjes van x-aantal kabels die gebundeld worden in 1 centrale kabel

3.   hoe bundelen? => solderen of suikertje?
Solderen is (als je het goed doethet meest stabiel,maar klemmen gaat ook,alles (solderen/klemmen)met geod materiaal en serieus werken

Welke afstand er moet gerespecteerd worden tussen de sporen onderling?
-   Ik voorzie op uitbreiding en aanpassingen => extra wissels / seinen / ?
Is afhankelijk van welke rails/wissels van welk merk dus
Volgens schaal is het 46mm H op H maar tussen 46 en zelf 60 mm komt voor.
Denk bij bochten om de uitswing van wagens

Hiervoor wil ik geregeld isolatie voorzien. Op mijn oude baan heb ik hiervoor standaard plastictussenstukjes gebruikt, maar die geven telkens aanleiding tot opening aan de overzijde.
Zijn een andere oplossingen? Of vul ik het gat aan de overzijde op met soldeertin of andere oplossing?
Als je aan 2 kanten geisoleerde gebruikt is dat probleem er niet.
Voordeel je kunt altijd nog meer isoleren zonder gesloop.
Bij de rail van een zijde iets afvijlen is simpeler dan opvullen.
Soldeer blijf je altijd zien (OF HOREN).Niet goed dus-   


Als spoorbedding heb ik voorlopig piepschuimplaten liggen die ik zal bewerken. Dit om 1 als geluidsisolator te dienen en 2 om een verhoogde bedding te kunnen cre?ren. (tenzij iemand een beter voorstel zou hebben)

Voorlopig ????
Beter is 5mm kurk (dichte persing)of moosrubber.
Piepschuim vergaat na 5 a 10 jaar volkomen.


Mijn excuses voor de vele vragen, maar ik weet graag goed wat te voorzien vooraleer ik er in vlieg.

Niet nodig ga zo door
wim
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Mickey op 16 maart 2012, 12:56:36 pm
@ Gerolf,de opening die ontstaat is ongeveer 1 tot 2mm.
Gevolg is dat dit veel geluid creert wanneer erover wordt gereden.
Zoals ysbeer zegt:
Bijschaven van de rails is idd goede oplossing.
Exta isolatie ook aan andere zijde plaatsen zorgt voor nog meer bekabeling om voldoende spanning op sporen tee houden.

@Ysbeer, na werken waren er enkele piepschimplaten over en dacht deze eventueel te recycleren voor de trein.
Dit idee is bij deze dus afgevoerd [;)]

Kan u mij een bepaald type aanraden? minimale dikte?
Moosrubber heb ik nog nooit van gehoord?
Zowel moosrubber als kurk lijken mij vrij moeilijk bewerkbaar.
Gaat u dit halen in speciaalzaken of gewoon in de doe-het-zelf?

Bedankt voor de reacties.
Enkele sfeerbeeldjes volgen binnenkort.
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: conducteur op 16 maart 2012, 16:57:45 pm
Leg je sporen gerust op enkele cm piepschuim, indien nodig kan je dan ook nog negatief reli?f maken. (rivier/beek/....)
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 16 maart 2012, 19:11:05 pm
citaat:
Geplaatst door conducteur

Leg je sporen gerust op enkele cm piepschuim, indien nodig kan je dan ook nog negatief reli?f maken. (rivier/beek/....)



Daar kan ik natuurlijk niet tegen op,deze jongen man met enorme ervaring(wel 5 jaar of zo) zegt dat het wel kan wie is deze oudere man dan nog omdat tegen te spreken.
Maar ik ben eigenwijs en zou het nooit doen.

Moosruber is een geschuimde rubber soort uit de auto industrie.
Verkrijgbaar bij een rubberhandel (even googlen)
ANITA DECOR (weer googlen)heeft stroken op precies de juiste maat.
Faller heeft kurk.
Beide ,kurk en rubber,zij met een mes prima te snijden
Kurk uit de bouwmarkt is niet zo geschikt (te dun en te los)

Het is even zoeken,maar wie zoek vindt ook. 5mm is de juiste dikte
wim
Kurk
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: conducteur op 16 maart 2012, 19:17:30 pm
@Ysbeer: volgens je profiel ben ik dan de 'oudere man' die 3 jaar ouder is...

Waarom mag hij dat niet gebruiken als hij dat liggen heeft? Dat gaat toch perfect. Zelfd de spoor 0 baan van de treinclub is zo gemaakt, die treinen hebben toch al een zekere massa. Ik heb het hier thuis zelf nog niet gedaan, maar heb van op verschillende treinbanen positieve ervaringen met piepschuim. Isolatiemateriaal hoeft echt niet van de modelspoorfabrikant te komen die er 3x meer voor vraagt. ...
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Frank_N op 16 maart 2012, 19:52:50 pm

Piepschuim: [V]

Kurk placemats: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90175241/
Werkt met N spoor prima! (heb geen aandelen daar)[:o)]
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 16 maart 2012, 20:44:37 pm
Piepschuim ("frigolite", in witte, korrelende platen) deugt niet. Het verwerkt moeilijk, is onvoldoende stevig en het vergaat, zelfs op vrij korte termijn.
Het materiaal dat men tegenwoordig in de bouw als isolatieplaat gebruikt is wel bruikbaar, en niet duur.
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: conducteur op 17 maart 2012, 08:39:58 am
Met een gloeidraad is verwerken een fluitje van een cent. Zolang je met bijtende stoffen die het schuim kunnen oplossen weg blijft kan er echt niets gebeuren. Het is voldoende stevig, want we zetten de spoor 0 locomotieven erop. Die wegen toch redelijk veel (lenz br 64 bv)en het kost een fractie van de blauwe platen
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Gerolf op 17 maart 2012, 09:27:46 am
Rian, probeer eens mee na te denken (vergeefse vraag blijkbaar [|)]): Waarom denk je dat het in de bouwsector niet meer gebruikt wordt?
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: conducteur op 17 maart 2012, 10:03:23 am
Omdat je een huis bouwen niet kan vergelijken met de bouw van een treinbaan.
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: ysbeer op 17 maart 2012, 12:57:54 pm
citaat:
Geplaatst door conducteur

Omdat je een huis bouwen niet kan vergelijken met de bouw van een treinbaan.



Met wie ben jij te vergelijken.[:o)][:o)]
wim
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: ratje op 17 maart 2012, 18:30:26 pm
Zoals blijkt uit deze discussie zijn er veel mogelijkheden en persoonlijke voorkeuren. Zou zeggen leg een stukje op piepschuim dat je bewerkt en een stuk op stirodur (isolatie). En kijk waar je eigen voorkeur ligt. Ikzelf werk het liefst met stirodur, is handig met een mes en ook met een gloeidraad te bewerken.
Dus probeer een stukje met de 2 materialen, ze zijn ook niet duur in de doe-het-zelf, en kies je favoriet.
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: n/a op 26 juni 2012, 10:20:26 am
citaat:
Geplaatst door Frank_N

....Kurk placemats....



Zelf kort geleden mijn schaduwstation voorzien de genoemde placemats, bij Ikea in Hengelo voor ? 2,99.
Verschil direct merkbaar (en voldoende voor niet kritische oren, die van mijzelf dus [:D]).

Je moet wel even de afgeronde hoekjes voor lief nemen, want er ontstaan wel kleine gaatjes die zichtbaar blijven als je geen verdere bedekking (grasmat o.i.d.) plaatst.

Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Huugooke op 26 juni 2012, 18:22:07 pm
Allez, ik zal mijn steentje ook eens bijdragen aan deze welles-nietes discussie over dat arme piepschuim ofte "frigolite".
Laat me beginnen met de vraag is piepschuim "by any other name" altijd piepschuim?
Indien ja: kijk dan eens in uw verpakking van uw collectie loc's. Zijn die witte vullingen allemaal tot stof en as vergaan? Zijn uw loc's er doorgezakt en nu omhuld door een witte pap?
Als je nog een oud model van ijskast hebt, kijk er eens achter: witte pap? (Als het antwoord ja is, dan moet je af en toe eens kuisen.)
Piepschuim is handig te verwerken met mes en zo'n warme draad.
Zolang je er niet met agressieve verf of verdunner op zit te klooien blijft het mooi in vorm.
En dat het niet meer in de bouwsector gebruikt wordt is simpelweg omdat dat  nieuwe spul gewoon beter is voor de bouw !
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: bollen neus op 26 juni 2012, 18:29:32 pm
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz, snurk, zzz,  and wake my before the week end please![:)]
Der zijn der hier die last hebben van naweeen van de examens peis ik.
Tjonge Rian, warm water is helaas voor jou al uitgevonden, ge blijft echter beter wakker met koud water.[;)]
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Huugooke op 26 juni 2012, 19:44:43 pm
Komaan, nog een schepke bovenop:
beste frigolite haters; echte kurk, indien onbehandeld, kan schimmel aantrekken (en ook andere beesten).
Piepschuim wordt al lang niet meer gebruikt voor verpakkingen omdat... het zowat onafbreekbaar en dus milieuonvriendelijk is.
Ik heb nog de verpakking van mijn eerste camera, begin zestiger jaren gekregen. Die zat netjes in piepschuim. Dat is nog altijd even "vers". Die spoorbaan is dus voor de komende vijftig jaar OK!
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 juni 2012, 19:46:58 pm
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Piepschuim wordt al lang niet meer gebruikt voor verpakkingen omdat... het zowat onafbreekbaar en dus milieuonvriendelijk is.
Dit is toch zeker geen serieuze opmerking?
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Huugooke op 26 juni 2012, 19:49:47 pm
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Piepschuim wordt al lang niet meer gebruikt voor verpakkingen omdat... het zowat onafbreekbaar en dus milieuonvriendelijk is.
Dit is toch zeker geen serieuze opmerking?


Waarom niet? Ik ben altijd heel serieus.
Onlangs nog iets gekocht in een kartonnen verpakking?
Er zijn natuurlijk uitzonderingen; hangt van het land van oorsprong af en de milieuwetten daar.
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Frank_N op 26 juni 2012, 20:08:43 pm
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Piepschuim wordt al lang niet meer gebruikt voor verpakkingen omdat... het zowat onafbreekbaar en dus milieuonvriendelijk is.
Dit is toch zeker geen serieuze opmerking?



Zie deze link, http://nl.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%ABxpandeerd_polystyreen

Het is niet anders dan geexpandeerd polystyreen gevuld met lucht. Water bestendig, lijmen met bepaalde lijmsoorten kan wel maar met uitgerekend houtlijm gaat het naar verloop van tijd fout.
Bij een Z baan die ik jaren terug zag ging het fout door het gebruik van houtlijn om de sporen te fixeren. Het zaakje verpulverde.

polystyreen, maar dan in `high density` vorm is hetzelfde materiaal waarmee de bekende bouwkits geperst worden.
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Stefan Appelmans op 26 juni 2012, 20:09:57 pm
Ook mijn steentje erbij...
Piepschuim, Depron, Climaplan en zelfs Styrodur...
GEEN producten op basis van Thinner, aceton enz...of zelfs White spirit gebruiken met dat materiaal.
Houtlijm, acryl verven, eventueel speciaal contactlijm voor POLYSTYRENE schuim uitsluitend gebruiken.

Piepschuim enz...is "opgeblazen" polystyr?ne (gelijk het wit van de eieren om chocolade mousse te maken[:D])(Dat valt dus vlug terug in...). Styrodur ook! Styrodur heeft meer VAST materiaal er in maar is ook Polystyr?ne.
Doe de test: Verf een stuk piepschuim met Humbrol verf. Wacht een dag of twee...[xx(] en zie wat gebeurt.
Op de baan van J.C. Menchior (MSM 114)werdt er fijn piepschuim (3mm)gebruikt onder de rails, en de ballast geverft met Humbrol. Na "een zekere tijd", jaren dus, ja, hangen de rails nog juist vast met de ballast, ...
Jean-Claude is alles aan het herbeginnen, module per module, met kurk...

Dus liefst kurk. Of Polyurethaan schuim (daar mag "alles" op gegoten worden). Maar ik weet niet als het in fijne dikten bestaat, behalve het "echte" Architectencarton.

Nog iets: Niet noodzakelijk gebruiken "wat je t'huis hebt", maar gebruiken wat moet gebruikt worden.

Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Huugooke op 26 juni 2012, 20:31:02 pm
Oei! Al het piepschuim dat ik hier gebruikt hebt is zojuist losgekomen en in mekaar gezakt. Dat zal die halveringstijd zijn zeker?
Er was (en misschien is die er nog) ooit een kunstenaar die blokken piepschuim bespoot met verf uit spuitbussen. Het spul zakt in mekaar als een mislukte souffl?, vanwege het oplosmiddel!
Schilderen met waterverf dus.
Je weet natuurlijk nooit welke reactie er tussen die onderdelen ontstaat na jaren. Zit er iets in de lijm? De verf? Zelfs het plastic van de sporen kan een reactie veroorzaken. Zo heb ik zelf ondervonden dat een gewoon netsnoer de verf van een toestel kan aantasten.
Kurk is een natuurproduct (als er niet mee gesjoemeld is) en op dat gebied waarschijnlijk neutraal.Let wel op de wormpjes!

Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: conducteur op 26 juni 2012, 20:35:07 pm
Je kunt het dus perfect gebruiken, op voorwaarde dat je een beetje oppast met wat je er mee doet. Als het goed gedaan is zul je achteraf niet merken of je de prijs van goud hebt betaalt voor kurk, of goedkoop schuim...
Titel: Algemene vragen voor opbouw nieuwe baan
Bericht door: Martin Welberg op 26 juni 2012, 22:49:31 pm
Zal jullie even uit de droom helpen. Piepschuim of EPS wordt nog steeds gebruikt in de bouw. En het vergaat echt niet op korte termijn...tenzij je er een bak thinner overheen flikkert..maar ja tegen oplosmiddelen kan het XPS schuim ook niet..
Veel module bouwers gooien hun rails direct op het XPS. Dat materiaal wordt door hun eigenlijk puur gebruikt omdat het eenvoudig te bewerken is en strak blijft..
Blauwe ondervloerplaten van de Gamma is ook XPS, goed te gebruiken als demper onder de rails. Zou daarin echt niet weten of kurk een voordeel heeft..