Hallo forumleden,
Ik lees al een poosje mee, en zal me nu ook maar even voorstellen.
Ik ben John Windau, 45 jaar, uit Rotterdam(NL). In het dagelijks leven ben ik machinist bij de Nederlandse Spoorwegen, waar ik, behalve dat ik zelf treinen bestuur, dit ook aan nieuwe collega's mag gaan leren. Mijn hobby's zijn wandelen en foto's maken, en ik ga een nieuwe start maken met een LGB-baan in mijn achtertuin. En hier gaat ook mijn (brutale) vraag over.
Ik vind de Belgische smalspoortrams heel erg leuk, waarbij de trams van Charleroi mijn voorkeur hebben. Foto's heb ik inmiddels al genoeg gevonden op internet, maar ik ben nu ook op zoek naar een bouwtekening van de BN-trams van Charleroi. Ik heb Bombardier al aangeschreven, daar hebben ze in het archief gekeken, maar helaas niets gevonden. Daarom probeer ik het hier. Is er iemand die een originele bouwtekening van deze wagens heeft, en hiervan een copie zou kunnen laten maken? Uiteraard wil ik de kosten vergoeden. Mocht er iemand zijn die een bouwtekening heeft van de SJ-wages, ook daar ben ik naar op zoek. Ik ben benieuwd naar jullie reactie's.
Met vriendelijke groet,
John Windau
Hi, John. Welkom op het forum!
Gezien je al een tijdje meeleest, weet je wat je hier mag verwachten [;)]
Succes met je project !
Welkom, John.
Voor plannen zou ik te rade gaan bij musea. Brussel heeft een trammuseum in Tervuren, en zelf heb ik ooit op een open dag van het museum in Berchem wat plannen gekocht. Helaas niet van BN-trams van Charleroi [;)]
Hallo,
Ik ben in het bezit van alle plannen van Mupdofer kan je eens het serienr geven van de gewenste reeks dan kan ik eens kijken of er iets
bestaat in de plannen van Mupdofer , deze plannen zijn nog steeds te verkrijgen (copyright)
link
http://www.mupdofer.be/pub01.html
Heb je een (link naar) een foto van zo'n tram die je zoekt? Zo'n typeaanduidingen zeggen mij persoonlijk niks en BN staat voor Brugeoise et Nivelle en dat zijn bouwers van materieel die veel types gemaakt en geleverd hebben. Dus ofwel iets meer specifiek, ofwel een foto, dat zou helpen.
Originele bouwtekeningen zijn misschien moeilijk, maar er zijn wel de mappen van Mopdufer. Ik wil daar wel eens in kijken of er iets instaat dat je kan helpen.
Andere plaatsen die misschien iets hebben:
- MOBOV http://www.mobov.be/
- ASVi http://www.asvi.be/index/index.htm
Ik heb geen idee hoe oud de trams zijn waar je naar zoekt, maar je zou ook kunnen horen bij De Lijn of TEC of die nog iets hebben liggen.
Gerolf, helaas zijn de trams in Brussel geen smalspoor!
welkom op het forum John.
helaas weet ik niets van trams en bijgevolg kan ik je hiermee niet helpen. toch succes gewenst met je zoektocht en LGB baan.
laat regelmatig maar iets van je horen en wie weet kan ik je ooit van dienst zijn (of andersom).
marc
citaat:
Geplaatst door Havoc
Gerolf, helaas zijn de trams in Brussel geen smalspoor!
Juist ja [:I] [:I]
@ John: heeft Charleroi misschien een openbaar-vervoer-museum ?
Allemaal bedankt voor jullie warme welkom, en uiteraard ga ik jullie hier op de hoogte houden van mijn modelbaan. Hierbij 2 links naar de gezochte trams: De SJ wagen ziet er zo uit: http://www.railfaneurope.net/pix/be/trams/Charleroi/historic/img0557.jpg en de BN-wagens zien er zo uit: http://www.railfaneurope.net/pix/be/trams/Charleroi/BN/TEC/7401-7425/charleroi7421_e0008956.jpg
Ik hoop dat deze foto's jullie op weg helpen.
Groeten,
John Windau
Ik kan je absoluut niet helpen.
Maar welkom aan een Rotterdammer, door een daar geboren forumlid.
succes
wim
Ik heb nog wat gezocht op het net.
De BN, bedoel je daarmee de nieuwere stellen? Die lijken erg op de stellen van de kusttram voor dat ze er dat tussenstuk tussengefoefeld hebben.
De SJ is een type S die omgebouwd is in de werkplaats van Jumet.
Van beiden (BN, S en SJ) staat een zijaanzicht/doorsnede met enkele maten in de mopdufer plannen bundel deel E.
EDIT: je hebt geantwoord terwijl ik in de boeken aan het neuzen was. Dat zijn inderdaad de types waarvan er "plannen" in de mopdufer bundel deel E staan.
de gelede trams van charleroi zijn inderdaad kusttrams zonder tussenkast! Ze zijn door De lijn verkocht aan charleroi en zijn er beter in orde!
Bij de lijn moeten ze plannen hebben daar ze total loss kusttrams weer in elkaar steken en mee rijden! [:)]
Hallo,
Ik heb de plannen er eens op nageslagen in het plannenboek van mupdofer
Deel E Plan 57 (19391) het type SJ (tram nr 9125)
Plan 59 (SM2-324-0-01-001) BN Semi metro Charleroi-kust
Groeten
Kris
citaat:
Geplaatst door Kris
Hallo,
Ik heb de plannen er eens op nageslagen in het plannenboek van mupdofer
Deel E Plan 57 (19391) het type SJ (tram nr 9125)
Plan 59 (SM2-324-0-01-001) BN Semi metro Charleroi-kust
Groeten
Kris
Kris en anderen,
Alvast bedankt voor het zoeken. Inmiddels had ik ook al een mailtje gestuurd naar Mupdofer. Ondanks dat de website in het Frans is, en ik dat absoluut niet spreek (sorry....) kreeg ik wel een reactie in het Nederlands(gelukkig).
Groetjes,
John Windau
Veel plezier john
citaat:
Geplaatst door mnieuwlaet
de gelede trams van charleroi zijn inderdaad kusttrams zonder tussenkast! Ze zijn door De lijn verkocht aan charleroi en zijn er beter in orde!
Bij de lijn moeten ze plannen hebben daar ze total loss kusttrams weer in elkaar steken en mee rijden! [:)]
Niet echt, de trams zijn vanuit de jaren tachtig al in Charleroi aan het rondtoeren. Ze hebben dus nooit bij de lijn gereden.
Hallo allemaal,
Na wat emails heen en weer, ben ik inmiddels in het bezit van de gezochte tekeningen ;D
Mijn tuin ligt nu overhoop voor de aanleg van de LGB-baan, maar als ik ga beginnen met bouwen van de tram(s) ga ik dat uiteraard hier in een nieuw topic melden. Nogmaals dank voor jullie hulp.
Groetjes,
John Windau
Hey Johan,
welkom in de kring van grootspoor leden. Laat eens wat foto's zien van je vorderingen in tuin wil je ? ;)
Klopt, ze waren toen wel een onderdeel van de toenmalige nationale maatschappij voor buurtspoorwegen (NMVB/SNCV), niet voor een specifiek stads- of streeknet.
Toch wel, er zijn/waren in totaal 104 BN's, ongeveer de helft voor aan de kust en de andere helft voor Charleroi. In 2002 hebben ze hier een extra tussenbak gebouwd om meer mensen te kunnen vervoeren. In de loop der jaren zijn er tamelijk wat wijzigingen gedaan aan de trams. De koppeling die niet gebruikt werd is verdwenen. ze hebben een compleet ander front gekregen, ze hebben een filmkast gekregen met leds. Er zijn nog enkele andere wijzigingen doorgegaan, maar dat zou ons te ver leiden. (oa airco). Er is ook een BN gebouwd als prototype voor de tram in Manilla. Die doet hier nog dienst als sleeptram.
CiteerMijn tuin ligt nu overhoop voor de aanleg van de LGB-baan
Foto's daarvan mogen ook hoor. Is eens iets anders dan zolders en kelders.
De BN trams van Charleroi zijn de 2 richtings versie ( 2 stuurposten en deuren aan de beide kanten.
De BN trams van de kust zijn enkele richtings trams met een hoofdstuurpost en een hulpstuurpost achteraan, en met maar langs 1 zijde deuren.
Er kwamen in de jaren 80 wel trams van Charleroi naar de kust als versterking tijdens de zomer.
Een BN van Charleroi kan niet in treinschakeling rijden met een BN van de kust.