Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Nieuwe leden => Topic gestart door: Dirk Wuytack op 06 februari 2012, 21:08:58 PM

Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 06 februari 2012, 21:08:58 PM
Hallo , ik ben dus Dirk uit O-Vl. en heb dus eindelijk de stap gezet voor via dit forum mijn toekomstig modelspoor aan jullie voor te leggen. Ik zal zeker geregeld jullie input nodig hebben en eventuele opmerkingen zowel positief als het andere met open armen ontvangen.

Na een onderbreking van zo'n 6 jaar opnieuw gestart. Eerst analoog gereden dan geleidelijk naar digitaal overgestapt met vallen en opstaan .

Mijn laatste baan had een spoorlengte van rond de 100 lm gelegd met K rails van Fleischmann op kurkbedding en ingewerkt met ballast . Door bepaalde gemaakte fouten ivm wissels en kleine bochten op sommige plaatsen een probleembaan geworden die dan uiteindelijk moest worden gesloopt.
Heb dan via een kennis redelijk wat proffi rails van Fleischmann verkregen dat ik met dit soort spoor zoek verder te doen. Ik heb ondertussen al een voorlopig plan gemaakt dat ik eerdaags hier op dit forum zoek te plaatsen, want ik heb de indruk dat ik me precies weer een iets te groot project zoek op te zetten .

Tot weldra

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: PeterC op 06 februari 2012, 22:16:01 PM
Dirk, uit het noorden van OVL [;)]
Welkom op het forum!
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Steam.N op 06 februari 2012, 23:15:41 PM
Welkom, Dirk.
Je maakt me nieuwsgierig [;)]  Laat maar komen !
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Durango op 07 februari 2012, 07:19:02 AM
Welkom Dirk, Laat het mnaar zien.
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 07 februari 2012, 17:19:41 PM
(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/bergpas22.jpg)

Hier een ideetje , de lengtes zijn 5,10m op 4,05m zonder draaischijf gerekend , in het midden een opening waarin de zoldertrap in uitkomt van 1,80m op 2,25m . Links en rechts vrije ruimte van circa 60 cm. Hopelijk via jullie genoeg opmerkingen voor eventuele aanpassingen, heb gezien dat er hier krakken zitten op dit forum.
De proffi-rails zoek ik op kurkbedding te voorzien, volledig digitaal met voorziening besturing via pc.

Laat jullie ideeen maar komen , ik kan tegen een stootje,
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 februari 2012, 17:24:32 PM
welkom Dirk hier op het forum !

Groeten vanuit het centrum van Oost-Vlaanderen Peter[;)]
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: janjozef op 08 februari 2012, 08:10:20 AM
welkom dirk vanuit Antwerpen, is voor jou ook niet ver

Jan
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirky op 08 februari 2012, 08:21:24 AM
Welkom Dirk... en als je dan toch tegen een stootje kunt, hier alvast mijn eerste vraag: "Waarom in hemelsnaam zo een drukke baan?"

Groeten vanuit het Zuiden Van Oost-Vlaanderen [:)]
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Durango op 08 februari 2012, 09:07:56 AM
Dirk, Het is wel heel erg veel. Je hebt amper plaats voor wat leuke en overtuigende scenery. Op sommige plaatsen is het sporenverloop ook een beetje onwaarschijnlijk. Ik zou aan de rechterzijde de lus die je naar beneden laat lopen eruit halen. Aan de linkerzijde De bocht om het oranje gedeelte snap ik niet zo goed. je maakt hiermee een extra lus in de grotere. Ik zou die doortrekken zoals de groene sporen lopen en het linkse station via een zijlijn (groen?) ontsluiten.
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 08 februari 2012, 10:44:52 AM
Welkom op ons forum, Dirk [:)]
Je sporenplan lijkt me inderdaad erg ambitieus. Ik vermoed dat je een voorkeur hebt om lange treinen te zien rondrijden.
Ik zie enkele knelpunten in je plan:
- Je bogen (lussen) zijn soms behoorlijk krap. Dat is niet alleen weinig realistisch, maar kan ook problemen geven met bijvoorbeeld lange rijtuigen.
- Is je baan overal vlot bereikbaar? Elk baandeel maximaal 60/70cm van de rand (armlengte), of heb je werkopeningen voorzien?
- Het oranje rangeerdeel lijkt me een hoop wissels en weinig opstelspoor, of zijn dit industrie-aansluitingen? Niet eenvoudig om hier te bewegen met een loc - ofwel een hoog spel-gehalte [8D]
Mijn advies: grondig snoeien in je sporenplan [;)]
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 08 februari 2012, 17:58:57 PM
H? , allen

Bedankt voor jullie reacties tof, weer een bevesteging dat ik op het juiste forum zit.
Zoals jullie gezegd hebben een beetje [:)] te veel spoor heb ik hier mijn beging plannetje onder gezet . Geel  twee stations het rechtse ligt op niveau + 9cm , bruin gedeelte industrie . Graag jullie input wederom .
Alvast al een vraag , heeft er iemand ondervinding met die afgebogen wissels. Ik heb hier geen enkele ondervinding mee, ik zou ze gebruiken omdat ik er 3paar van heb en die ergens graag wil gebruiken .


(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/proef2.jpg)

Groetjes
Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 08 februari 2012, 19:00:24 PM
Dat ziet er al een pak "rustiger" uit [;)]
Nog enkele tips:
- Tracht niet teveel sporen parallel met de baanrand te laten lopen
- Waar het kan je bogen zo ruim mogelijk maken (flexibele rails gebruiken)
- Meegebogen wissels worden gebruikt om plaats te sparen, bijvoorbeeld bij de inrit van stations.
- wat denk je van een schaduwstation?
- aan rangeersporen wordt meestal een uithaalspoor voorzien, zodat de rangeerloc de doorgaande hoofdbaan-bewegingen niet "stoort"
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 08 februari 2012, 20:20:32 PM
Bedankt Gerolf voor je input.
Voor het grote station ga ik waarschijnlijk enkele afgebogen wissels gebruiken zodanig dat mijn perronsporen daar toch een mooie lengte kunnen behouden . Een schaduwstaion zou ik wel willen ,maar dat zou dan nog alleen aan de linker kant kunnen komen omdat de rechterzijde al een vaste hoogte heeft van die 9 cm. Ik ga eerdaags nog wel eens aan het puzzelen gaan met een nieuw plannetje .

Ivm. die afgebogen wissels zit ik eigenlijk wel vast bij die radius, dus die blijven dan eigenlijk wel aan de kleine kant die bochten .

Verdere opmerkingen nog steeds welkom, zoek dit keer niets te forceren zolang we leven hebben we tijd [;)]
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Durango op 08 februari 2012, 20:39:06 PM
Wat Gerolf zegt. Een heel stuk rustiger.
Ik zou persoonlijk de binneste rode ovaal eruit halen. Dat heeft geen functie zo. De aftaking wel laten voor een kleine industrie.
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Martin Welberg op 08 februari 2012, 21:00:50 PM
Welkom Dirk ..vanuit de lage landen. Aardig baantje wat je in gedachten hebt, in mijn ogen nog teveel spaghetti, maar het is wat jezelf wilt. Ben zelf meer het type minder rail meer scenery..
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 08 februari 2012, 21:21:32 PM
Bedankt voor jullie reactie ook Noorder buren [:)] ik sta voor alles open zodanig dat jullie gezamelijke opmerkingen mij eens goed vooruit helpen . Mijn vorige baan had een 2 baans hoofdspoor en daar was een groot gedeelte enkelsporig met een berglandschap , 2 dorpen maar geen industrie .  
Ergens zou ik toch terug een beetje berglandschap willen maken om zo doende daaronder eventueel toch een schaduwstation te voorzien .  

Groetjes,

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Geert op 08 februari 2012, 21:42:40 PM
Welkom Dirk,

je vraagt je mening op dit forum, en daar is niets mee. Maar uiteindelijk ben jij het die beslist welk spoorplan je maakt.

Je eerste spoorplan lijkt druk, maar als je deze bekijkt in 3D en heel wat sporen hier en daar wat meer verstopt in tunnels, dan cre?er je heel wat extra ruimte voor scenery.

ik ben benieuw naar de eerste foto's van je nieuwe baan.[:p]

Geert
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 13 februari 2012, 21:36:59 PM
Hallo allen,

@ Geert bedankt voor uw mening is ook opgenomen [:)]

Door links en rechts wat verschillende spoorbanen te hebben gezien toch wat bijsturen van mijn iedee?n betreft . Ik heb hieronder een nieuw stationschema gezet , doch ik heb een bepaald gevoel dat dit anders en beter kan . Weerom graag jullie opmerkingen ,tenslotte ga dit mijn vertrekpunt van mijn baan worden . Naar de spoorelementen niet zien , worden flex ontkoppelrails zijn hier ook nog niet in verwerkt .

(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/grootstation.jpg)

Groetjes

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 18 februari 2012, 13:42:19 PM
Nog een ideetje tussendoor

(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/centraalstation8.jpg)


Groetjes

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 18 februari 2012, 14:11:14 PM
Hier zitten goeie dingen in, maar ook wat knelpunten:
- je gele lus linksboven zal nogal druk worden. Kan je niet dubbelsporig blijven?
- rechtsonder is de helling doorheen die lus waarschijnlijk te steil
- uithaalsporen aan rangeergedeeltes laten je hoofdbaan vrij tijdens die "kleine bewegingen"
- Ik zou toch een schaduwstation aanbevelen. Bovenaan heb je genoeg plaats om enkele inhaalsporen (in elke richting) aan te leggen.
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: doomslu op 18 februari 2012, 14:45:01 PM
Ik zou er nog aan willen toevoegen: door gebruik te maken van flexibele rails kan alles wat "vloeiender" gemaakt worden.
Bovendien zou ik proberen te vermijden dat de sporen parallel tegen de muren lopen. Een beetje "schuin" kan zeker geen kwaad!.
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 18 februari 2012, 22:41:48 PM

@ Gerolf en doomslu ,

Bedankt voor jullie opmerkingen zal bij de verdere planning zeker rekening mee houden .
Gerolf wat betreft het schaduwstation als ik dit wil doen ben ik verplicht boven mijn bestaand niveau van mijn spoortafel omhoog te werken daar ik niet meer onder de tafel geraakt . Mijn constructie hoogte van de tafel is 10 cm en daar kan ik moelijk onderdoor geraken , maar zal de situatie nog wel eens bekijken.
Wat bedoel je Gerolf met "kleine bewegingen" zijn die volgens u misschiens nog te klein ?
Wat de sporen betreft die zullen later vervangen worden door flexrails ik gebruik nu de kleinere in mijn ontwerp zodat ik een beter idee heb van sommige radiussen .

Groetjes

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 19 februari 2012, 10:56:14 AM
Lees ik dat goed: tafelhoogte 10cm??
Baan onder schuin dak en zoveel mogelijk oppervlakte willen benutten?
citaat:
Geplaatst door Dirk Wuytack
Wat bedoel je Gerolf met "kleine bewegingen" zijn die volgens u misschien nog te klein ?
"kleine bewegingen" zijn rangeerbewegingen. Zo worden die genoemd in vakjargon.
Grote bewegingen zijn de treinen die op de doorlopende baan rijden, maar die term wordt minder of niet gebruikt.
Bij goed spoorbeheer hoort dat de kleine bewegingen de grote niet hinderen. De hoofdbaan moet m.a.w. zoveel mogelijk vrij gehouden worden voor het doorgaande verkeer.
Daarom wordt er een uithaalspoor voorzien - meestal doodlopend en parallel aan de hoofdbaan - waarop een rangeerlocje kan "werken".
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 19 februari 2012, 12:59:17 PM
@ Gerolf

Neenee mijn tafelhoogte is 92 cm ,maar ik bedoelde mijn kaderhoogtes, wat die inhaalsporen betreft aan de bovenkant, als ik dat zou doen verlies ik daar wederom plaats voor gebouwen achter dit station . Dubbelspoor achteraan is gelukt . Ik overweeg gans het stationgedeelte en industriezone 10 cm omhoog te brengen en zodoende plaats te krie?ren voor een schaduwstation .

Groetjes

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: doomslu op 19 februari 2012, 14:11:44 PM
Wel oppassen dat je je schaduwstation kan bereiken!

Kan je geen plaats maken rechtsonder, in de driehoek?
Het is maar een idee. Ik weet niet hoe je daar het landschap ziet...
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 19 februari 2012, 16:05:41 PM
Dit is wat ik er voorlopig van gemaakt heb , schaduwstation is dus het gele gedeelte waar ik via opengewerkte onderkant zou kunnen aangeraken . Bovenaan heb ik geprobeerd een inhaalspoor te voorzien, maar het voelt niet goed aan .
graag jullie opmerkingen



(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/centraalstation11.jpg)

Groetjes

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 19 februari 2012, 20:33:07 PM
Dat lichtpaarse spoor is inderdaad wat vreemd.
Waarom leg je die lijn niet wat diagonaal naar rechtsonder, met een inhaalspoor in elke richting?
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 19 februari 2012, 22:18:39 PM
@ Gerolf

De verandering is gebeurt, maar door dat de sporen dicht bij het hoofdgebouw van het station gekomen zijn denk ik eraan om mijn oud overdekt station dat ik opzij heb gezet dan maar terug te gebruiken .
Het handeld hier over het grote station van Trix vroeger Dammtor genaamd.

(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/centraalstation15.jpg)


Groeten

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: just4fun op 20 februari 2012, 13:54:46 PM
Kan je ook niet je schadustations anders aansluiten op je dubbelspoor?
Ik bedoel het volgende: het rechter lichtblauwe spoor verdwijnt in je schadustation en vindt aansluiting op het linker lichtblauwe spoor, naar analogie zo ook voor het paarse (rechts verdwijnt, dan schadustation, sluit aan op linker-paarse spoor). Zo cre?er je 2 parallel lopende ovalen.
Als je het linker lichtblauwe spoor, via je schadustation verbindt met het rechter paarse spoor en het linkse lichtblauwe via het schadustation verbindt met het linkse paarse, rijdt je trein over wat ze noemen een gevouwen hondenbot. Je trein rijdt zo ergens naar toe en komt er ook van terug.
't Is maar een idee.
Paul
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: swarol op 20 februari 2012, 14:08:03 PM
welkom dirk [;)]
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 20 februari 2012, 19:57:49 PM

@ Paul "Just4fune"
Ga je idee eens bekijken bedankt alvast .

@ Swarol
Bedankt voor je welkom

Tot de volgende
Groeten

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 20 februari 2012, 22:07:54 PM
Hier mijn aanpassing van de aansluiting kwa schaduwstation, bedankt voor de tip Paul . Het begingt stilaan er goed uit te zien , nog even laten rijpen eventueel een grote uitprint maken .

(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/centraalstation15bis.jpg)

Groetjes
Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 21 februari 2012, 09:06:25 AM
Ik zou het linkse/middelste groene rangeerdeel niet aansluiten op de hoofdbaan, maar op het oranje gedeelte.
Dan vervalt dat onnodige wisselpaar, en heb je meteen een uithaalspoor.
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 21 februari 2012, 18:25:23 PM
Hallo allen,

Kon het niet laten heb nog maar een stukje aan de linker binnenzijde een extra modul voorzien , daarmee heb ik mijn schaduwstations kunnen uitbreiden naar 2 keer 5 sporen .Daar zal het nu wel mee stoppen .

@ Gerolf

'k kan je niet goed volgen kwa aansluiting op het oranje gedeelte, op welk spooraansluiting zie je dit gebeuren, het is misschiens een dwaze vraag , maar wat is dwaas h? .

(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/centraalstation16.jpg)

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: doomslu op 21 februari 2012, 20:58:11 PM
Dirk, je hebt links onder twee rangeergedeeltes in 't groen.
Ik denk dat Gerolf het meest rechtse van de twee bedoelt. Dat sluit nu aan op de hoofdbaan, maar je zou dat ook kunnen aansluiten op het oranje deel er net boven.
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 21 februari 2012, 21:50:29 PM
@ Doomslu en Gerolf en andere volgers .
Ik denk dat het gelukt is . Ik twijfel nog een beetje over de bovenste inhaalsporen ,vind het nogal smalletjes achter het stationgebouw . We zien wel .....

(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/centraalstation16-1.jpg)
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 22 februari 2012, 11:42:13 AM
Die andere manier om je schaduwstations een plaats te geven is een prima idee [8D]
De aansluitng oranje/groen is nu zoals ik ze bedoelde, ja [;)]
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 22 februari 2012, 18:47:10 PM
Hier de laatste stand van zaken, heb het maximale er uitgehaald van oppervlakte, bovenste inhaalsporen verzet naar links en aansluiting industrie naar onder gebracht .

(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/centraalstation17.jpg)

GR.
Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Durango op 22 februari 2012, 20:12:35 PM
Als je op de linkse industrie op komt rijden met lok voor of duwend dan sluit je de lok op bij een van de gebouwen. Of je moet daar permenet een rangeerlokje hebben staan.
Ook met de rechtse industrie (groen) gebeurt dat. Een beetje onlogisch lijkt het mij dat je met je goederenterrein eerst het lokdepot moet inrijden. Of is het rechtse groene gedeelte onderdeel van dat depot.
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 22 februari 2012, 22:18:13 PM
@ Leon

Ik zie wat je bedoeld , dus terug naar de tekenplank [:I] bedankt voor je opmerking .

@ Gerolf

Je idee van de aansluiting was niet slecht, maar het klopt wel een beetje wat betreft goederenverkeer via lokdepot is wel een beetje onlogisch . Maar toch bedankt voor je input.

gr
Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 23 februari 2012, 01:15:05 AM
citaat:
Geplaatst door Dirk Wuytack
goederenverkeer via lokdepot is wel een beetje onlogisch
Tenzij je de lus naar het depot iets meer naar rechts aansluit, op het oranje spoor naast de hoofdlijn, en dat rechte spoor "groen" wordt... [;)]
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Martin Welberg op 23 februari 2012, 01:27:22 AM
Zou eigenlijk wel een plan met alleen de zichtbare sporen willen zien. Kan me uit deze spagetti tricolore niet echt een beeld van de scenery mogelijkheden vormen..
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: argilla op 23 februari 2012, 14:32:13 PM
van een spaghetti gesproken..... dit kan tellen.
Ga je dit alleen verwezenlijken of in groepsverband [?]
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 23 februari 2012, 17:46:28 PM
Hallo,

Op verzoek [;)] alleen het zichtbare gedeelte en ja ik ga dit op mijn ??ntje doen . Zal wel van een ietsje langere adem zijn maar zal er gelukkig wel de nodige tijd voor hebben . Heb gelukkig een niet te lichamelijke job van 8 tot 16 uur . En terug single [:)]

(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/centraalstationz.jpg)

Groetjes
Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 24 februari 2012, 21:10:58 PM
De laatste stand van zaken, hier ook alleen de zichtbare sporen, de achterste 2 komen nu bovengronds thv de draaischijf zodoende krijg ik achter stationgebouw meer plaats voor een gedeeltelijk dorpsgedeelte.

(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/centraalstation20.jpg)

Gr.

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: doomslu op 24 februari 2012, 22:22:37 PM
Een goede zaak dat de kronkel rechtsonder weg (onzichtbaar) is.
Je hebt al een mooie weg afgelegd! [;)]
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 24 februari 2012, 22:29:00 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu
Je hebt al een mooie weg afgelegd! [;)]
Zeker weten [8D]
Nu nog je station wat diagonaal, misschien het groene deel wat minder dicht bij het oranje [;)]
Maar vooral: hoe zit het met de bereikbaarheid? Stel dat er iets fout gaat, kan je overal bij?
Vooral uiterst links op je plan kan dit lastig worden ...
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 25 februari 2012, 08:30:03 AM
Bedankt voor jullie reactie Luc en Gerolf

En wat het linksonder gedeelte betreft daar zit inderdaad wel een probleem wat bereikbaarheid betreft, daar ga ik even bij moeten stilstaan voor dat op te lossen. Wordt vervolgd .

Gr

Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 25 februari 2012, 11:02:07 AM
De stand van zaken nu.
Weet niet goed ivm inhaalsporen links, ze behouden of verwijderen zoek nog naar eventuele oplossing wat betreft bereikbaarheid onderaan.

Spoorplan zichtbaar gedeelte

(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/bovenniveau.jpg)

Spoorplan onzichtbaar gedeelte

(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/ondergrondsniveau.jpg)

GR
Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 25 februari 2012, 11:36:02 AM
citaat:
Geplaatst door Dirk Wuytack
...zoek nog naar eventuele oplossing wat betreft bereikbaarheid onderaan..
Niet allen onderaan, heel je linkerzijde is moeilijk bereikbaar [;)]
Als vuistregel geldt een armlengte. Om comfortabel te kunnen werken wil dat zeggen dat alles 60, maximaal 70 cm "ver" mag liggen.
Trek maar eens cirkels vanuit de hoeken van je open ruimte [;)]
Ik zou kiezen voor twee luiken, ongeveer in de bogen van je linkse schaduwstation (dat kan je nog wat diagonaal naar linksonder verschuiven)
Dat wil zeggen dat een deel van je groene sporen op zo'n luik liggen, of dat je die sporen schrapt of verplaatst.

Rechtsboven is er ook een mogelijk bereikbaarheidsprobleem, maar daarvoor zou je de centrale open ruimte wat kunnen vergroten.
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: adrievans op 25 februari 2012, 13:09:29 PM
Ik snap het rangeergedeelte niet helemaal,waar laat je een complete goederentrein die verdeeld moet worden over je industrie.
Als je die zet op het lichtblauwe gedeelte moet je over de hoofdsporen rangeren.
Zet je hem op het groene gedeelte blokkeer je alle wissels.
Ik heb wat veranderd in je laatste tekening(het is uiteraard een suggestie) Zodat je een lang uithaalspoor krijgt.
A,B en C zijn gewone wissels,D is je uithaalspoor met stootblokje.
(http://img825.imageshack.us/img825/5209/bovenniveau.jpg)
By adrie1965 (http://profile.imageshack.us/user/adrie1965) at 2012-02-25
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 25 februari 2012, 19:58:32 PM
Industriezone wat verkleind ,linksboven heb ik in de bestaande wand een verplaatsbaar gedeelte voorzien en linksonder kan nu een toezicht paneel geplaatst worden .
Inhaalsporen zijn ook een beetje verplaatst .

(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/bovenniveau4.jpg)

Groetjes
Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 26 februari 2012, 00:11:57 AM

Zo zou het er dan ong. moeten gaan uitzien hier natuurlijk zonder scenery

(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/image001.png)

Groetjes
Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 27 februari 2012, 19:37:04 PM
Hallo opvolgers en toevallige bezoekers,

Vandaag de start gemaakt van mijn baan , hier en daar de nodige veranderingen aan de bestaande modulen aan het doen .

Waarschijnlijk zullen vanaf volgende week  [?] de eerste foto's geplaats worden .

Hier 2 vraagjes ; Blijf ik op dit draadje het verdere verloop van bouwverloop doen of toch liever een ander opzetten ?
Ga eerdaags ook een nieuw digitale camera halen , hier had ik graag proefondervindelijk van jullie een paar tips .Jaren terug had ik een Nikon Coolpics maar was daar niet zo tevreden over, kan natuurlijk ook aan het mannetje achter het knopje geweest zijn [:I] .
Grtz
Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: doomslu op 27 februari 2012, 20:03:10 PM
Dirk, ik stel voor om een nieuw draadje te beginnen. We zitten hier bij "nieuwe leden" en dat lijkt me niet de gepaste plaats.

Misschien bij "ooit zal het klaar zijn."?
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 05 maart 2012, 17:22:39 PM
Hallo,

Nog even jullie advies gevraagd .
Het gaat hier over het middelste spoorpaar dat onder het viadukt (brug) loopt naar het bovenste schaduwstation . Het is misschiens wel een overdreven gedachte , maar als ik naar de rijrichtingen kijk dan loopt het eerste spoor ( paarse ) voor het lichtblauwe en volgens mij zou dus eerst het lichtblauwe en dan pas het paarse moeten komen . Klopt mijn redenering of niet ? Zoja wat is hier een eventuele oplossing voor . Kruisingen ?
Graag jullie reacties .


(//)(http://i1174.photobucket.com/albums/r601/DirkWuytack/12bis.jpg)

Mvgr
Dirk
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Gerolf op 05 maart 2012, 18:05:06 PM
De rijrichting staat bij jouw tekening los van de kleuren, Dirk.
Blauw zit telkens aan de "binnencirkel" van een lus, meer niet.
Titel: Even voorstellen,
Bericht door: Dirk Wuytack op 05 maart 2012, 19:43:49 PM
@ Gerolf

Bedankt voor uw reactie ,het niet bestaand probleem is dus opgelost.[:I]

GR
Dirk