Deze ligt al een tijdje klaar om verweerd te worden.
IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/_DSC1989.jpg/IMG
Eerste vraag waar ik mee zit: mag je electronische componenten overschilderen? Zoals hieronder beter te zien, zitten er nogal wat blinkende en felgekleurde stukjes in het machinistenhuis. Ik dacht er aan om ze in het matzwart te overschilderen.
IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/_DSC1991.jpg/IMG
Dirk
Je mag die gerust overschilderen. Ik zou je wel aanbevelen je droogtijden ruim te nemen, en zeker geen stroom op het ding te zetten terwijl je verf nog uithardt.
De meeste verven zijn (na het drogen) isolerend, dus kortsluitingen ga je niet veroorzaken.
Ik zal uiteraard enkel de zichtbare delen overschilderen.
Voor de weathering wil ik als resultaat een loc die al een tijd rijd en dus gebruikssporen heeft, maar wel goed onderhouden is. Ik dacht aan volgende stappen:
- electronische componenten in matzwart zetten
- kap airbrushen met matte vernis
- onderstel dunne washing met zwart
- kalksporen rond watertanks en cylinderuitlaten
- machinist plaatsen langs de linkse kant
Mankeer ik nog iets en doe ik het in de goede volgorde?
Ik twijfel nog voor de kolenopslag. Die is nu volledig zwart, maar het lijkt op een opbouw in hout. Het is in elk geval een plastic stukje (opbouw + kolen) dat apart op de kap zit. Ik ga eens proberen of ik zelf iets kan maken met balsahout en echte kolen.
Dirk
citaat:
machinist plaatsen langs de linkse kant
Machinist aan de rechtse kant, stoker aan de linkse kant. (gezien in rijrichting)
citaat:
Geplaatst door Peter
citaat:
machinist plaatsen langs de linkse kant
Machinist aan de rechtse kant, stoker aan de linkse kant. (gezien in rijrichting)
Uiteraard, ik verwar altijd de Belgische en Duitse situatie.
Ondertussen zijn we zover. Graag jullie commentaar!
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/type75geweatheredmachinist.jpg)
(http://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/type75geweatheredstoker.jpg)
Dirk
Knap gedaan, Dirk [8D] Niet overmatig verweerd, maar toch zijn er duidelijke gebruikssporen.
Vooral de kalkresten vind ik mooi gedaan [:p]
Ziet er erg goed uit. Zelf zou ik nog wat roetsporen maken op het dak van het machinistenhuis. Ook iets meer weathering aanbrengen op het rode gedeelte met bruin en zwart.
De roetsporen met poeders dan?
Op het rode gedeelte ook met poeders? Is het daar normaal niet vrij vettig en dus blinkend?
En ik wil onderaan wat voorzichtig zijn, want ik wou de loc daarnet laten rijden en geen beweging [:(!] Ik vermoed dat er van de washing tussen wielen en drijfwerk is gelopen. Ik heb alles al gereinigd met isopropanol en het drijfwerk ingestreken met kruipolie en nu rijdt hij al haperend. Ik ga de kruipolie een nachtje laten intrekken, maar als het dan niet beter is wat kan ik dan nog doen?
Dirk
citaat:
Geplaatst door Durango
Ziet er erg goed uit. Zelf zou ik nog wat roetsporen maken op het dak van het machinistenhuis. Ook iets meer weathering aanbrengen op het rode gedeelte met bruin en zwart.
Als hij haperend rijdt, gaat het mogelijk om slecht elektrisch contact. Heb je de veerstrips aan de wielen ook gereinigd?
Met olie zou ik voorzichtig zijn - dat isoleert ...
Wat bedoel je met veerstrips? Tussen het chassis en de as van de kleinere wielen vooraan en achteraan zit telkens een koper plaatje dat die wielen naar beneden duwt. Zijn ze dat? Ik heb ze ook al eens gereinigd met isopropanol, maar kan er niet goed aan. Als het dat is wat je bedoeld, haal ik ze er eens af om beter te reinigen.
Feit is wel dat de verlichting altijd continu (zonder haperen) blijft branden.
Dirk
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Als hij haperend rijdt, gaat het mogelijk om slecht elektrisch contact. Heb je de veerstrips aan de wielen ook gereinigd?
Met olie zou ik voorzichtig zijn - dat isoleert ...
Toch geen verf in de motor gesukkeld?
Anders ziet u 'vervuiling' er mooi proper uit. [^]
Zo erg is het denk ik wel niet. Ik heb er de kap afgehaald en tussen de tandwielen ook eens kruipolie gedaan. Zonder te overdrijven - de comment van Gerolf in gedachten - en zonder aan de wielen en slepers te komen. Ik ga dat eens een nachtje laten trekken en dan zien. Indien niet beter kan ik ook nog de andere tip van Gerolf proberen ivm de veerstrips.
citaat:
Geplaatst door Paulogic
Toch geen verf in de motor gesukkeld?
Anders ziet u 'vervuiling' er mooi proper uit. [^]
citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs
De roetsporen met poeders dan?
Op het rode gedeelte ook met poeders? Is het daar normaal niet vrij vettig en dus blinkend?
En ik wil onderaan wat voorzichtig zijn, want ik wou de loc daarnet laten rijden en geen beweging [:(!] Ik vermoed dat er van de washing tussen wielen en drijfwerk is gelopen. Ik heb alles al gereinigd met isopropanol en het drijfwerk ingestreken met kruipolie en nu rijdt hij al haperend. Ik ga de kruipolie een nachtje laten intrekken, maar als het dan niet beter is wat kan ik dan nog doen?
Dirkcitaat:
Geplaatst door Durango
Ziet er erg goed uit. Zelf zou ik nog wat roetsporen maken op het dak van het machinistenhuis. Ook iets meer weathering aanbrengen op het rode gedeelte met bruin en zwart.
Met poeders is een mooie oplossing en geeft een beetje stoffig uiterlijk. Onderaan was het inderdaad wel vettig maar alleen bij de draaipunten en de cilinders. Op de opstaptrede en tankjes welke er hangen viel dat nogal mee.
Inderdaad wel zorgen dat de loopvlakken van de wielen en slepers schoon blijven.Een weinig extra weathering op die plaatsen is voldoende want verder ziet het er zeer overtuigend uit.
Eerst de loc terug aan de waggel krijgen. Hij rijdt ondertussen al met horten en stoten. Er zit een optrekvertraging op en met die op vertrekken lukt (nog) niet, zonder wel. Ik heb ondertussen voor- en achterwielen al eens gedemonteerd om alles beter te kunnen reinigen en de sleper er ook eens afgehaald. Maar ik moet eens de rest van mijn sporen eens reinigen, want ik had lang niet gereden. Want ik denk als ik hem wat rondjes kan laten rijden, dat de olie zich beter zal verdelen tussen drijfwerk en tandwielen.
De finetuning van de weathering zal voor daarnaa zijn ...
Rijden doet ie ondertussen, zowel op volle snelheid als traag. Alleen vertrekken lukt nog niet goed. Ik moet hem altijd een duwtje geven. Aan wat kan dat nog liggen?