Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) => Topic gestart door: n/a op 14 november 2005, 17:47:42 PM

Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: n/a op 14 november 2005, 17:47:42 PM
Hallo,

Ik zou de baan op Zolder willen maken die is wel ge?soleerd maar niet verwarmd dus in de winter kan het er wel redelijk fris worden (+- 10? c) nu is mijn vraag kan dit veel kwaad voor de baan en eventueel de loc maar die kan ik nog wel op een verwarmde plek zetten.

Groeten Kristof
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: n/a op 14 november 2005, 18:50:20 PM
Kristof,

Die 10 graden (boven nul dan) is niet zo'n probleem voor je baan. Voor wat jezelf betreft is het wat vervelender, bij zo'n temp ga niet meer voor je lol aan de baan prutsen, zo dat nog gaat met handschoenen aan[:D].
Misschien toch een radiator pijpje naar boven trekken?
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: ERVIN op 14 november 2005, 19:26:39 PM
citaat:
Geplaatst door rottie

Hallo,

Ik zou de baan op Zolder willen maken die is wel ge?soleerd maar niet verwarmd dus in de winter kan het er wel redelijk fris worden (+- 10? c) nu is mijn vraag kan dit veel kwaad voor de baan en eventueel de loc maar die kan ik nog wel op een verwarmde plek zetten.

Groeten Kristof



HOI KRISTOF,ik heb in het verleden ook zo op mijn zolder gezeten,goed geisoleerd,maar geen extra verwarming,ik kan je zeggen dat dat op de duur echt wel te koud word hoor,ik heb mij verleden jaar een radiator laten plaatsen,v??l beter!![:p]
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: svvander op 14 november 2005, 19:51:32 PM
Ik zit met hetzelfde probleem... alleen heb ik geen angst voor de kou, maar wel voor de hitte in de zomer! Daar kan ik wel helemaal niets tegen doen. (En da is veel erger voor de treintjes).
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: Havoc op 14 november 2005, 20:37:31 PM
Zolang je geen last hebt van condensatie kan dat niet veel kwaad. Maar aangenaam is het niet. Je vingers gaan veel te snel gevoel verliezen en dat is niet bevorderlijk voor fijn werk. Voor stilzittend werk is 18?C wel het minimum.
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: Rochevalien op 14 november 2005, 23:09:23 PM
citaat:
Geplaatst door rottie

Hallo,

Ik zou de baan op Zolder willen maken die is wel ge?soleerd maar niet verwarmd dus in de winter kan het er wel redelijk fris worden (+- 10? c) nu is mijn vraag kan dit veel kwaad voor de baan en eventueel de loc maar die kan ik nog wel op een verwarmde plek zetten.

Groeten Kristof



Kristof,je moet vooral uitkijken dat er geen grote temperatuurVERSCHILLEN kunnen optreden.De sporen ?n sommige loks kunnen daar helemaal niet tegen.Flexsporen gaan bv uitzetten of krimpen en trekken helemaal krom.Datzelfde kan gezegd worden van de KMB loks reeks 60.Een beetje verwarmen is toch noodzakelijk zou ik zeggen en bewaar je trein collectie liefst op een andere plaats dan op zolder.(of in de kelder)

Gerrit
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: n/a op 14 november 2005, 23:55:44 PM
citaat:
Geplaatst door Rochevalien
. . . .Flexsporen gaan bv uitzetten of krimpen en trekken helemaal krom. . . .

Nou dat valt wel mee, de exacte uitzettingcoefficient kan ik me niet herinneren maar het kwam op ongeveer 1/100 mm per strekkende meter per graad celcius. Dus bij 10 graden verschil is 10 meter aaneengesloten flexrail 1 millimeter langer/korter geworden. Absoluut niet iets om wakker van te liggen.
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: erik de noorman op 15 november 2005, 00:51:57 AM
Ik heb het al eerder aangehaald op dit forum. Mijn baan bestaat uit segmenten van 2 meter met een totale lengte van 18 meter zonder schaduwstation. Ze staat op een niet geisoleerde zolder met in de winter soms temperaturen tegen het vriespunt en in de zomer temperaturen van omver van te vallen. Ik heb in al die jaren nog nooit last gehad van vervorming of uitzetting van de baan. Uiteindelijk krimpt of zet de hele baan uit in zijn geheel. Temperatuur schommelingen gaan gewoonlijk geleidelijk aan en niet bruusk. Je gaat mij ook niet horen
beweren dat het echt goed voor de baan en vooral voor loc's is. Maar het kan minder kwaad dan men denkt. Enkel condensatie zoals Johan aanhaalt zou een probleem kunnen zijn maar dit valt op te lossen door een goede verluchting. Wat betreft werken aan de baan in de kou geeft  alleen een probleem als je inderdaad aan een werktafel moet stil zitten. Dat is een van de reden waarom ik in segmenten bouw. Ik haal als het zeer koud is zo'n stuk van de baan naar warmere en aangenamere oorden en werk daar aan de baan verder. Dit is geen pleidooi om de omstandigheden waar mijn baan staat of aan gewerkt wordt te promoten. Ik wil in de toekomst ook op een warme zolder zitten maar het houd mij voorlopig niet tegen om deze prachtige hobby te beoefenen  in de kou.

Erik

Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 november 2005, 08:03:03 AM
citaat:
Geplaatst door Funky

..... ongeveer 1/100 mm per strekkende meter per graad celcius.


Het is iets meer, mag dat? [8D]
Ongeveer 3/100 mm per meter per graad. Dus bij 10 graden verschil is het 0,3 mm per meter. En dat is niet om wakker van te liggen, maar je moet er bij het leggen van de rails wel voor zorgen dat die ruimte er is. Anders ga je hele rare dingen meemaken.
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: Gerolf op 15 november 2005, 09:55:02 AM
Het is niet zo dat "de hele baan tegelijk krimpt en rekt" afhankelijk van de temperatuur:
Hout is daarin net andersom dan metaal. Hout gaat bij koude meer vocht aantrekken (vergelijkbaar met condens) en daardoor zwellen, terwijl het metaal krimpt.
Andersom gaat warm hout droog worden en krimpen, terwijl het metaal bij warmte uitzet.
Een wat stabiele temperatuur heeft dus wel degelijk zijn belang. Ik had na een vorige hete zomer last van slingerende rails op zolder[xx(]
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: just4fun op 15 november 2005, 13:06:46 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik had na een vorige hete zomer last van slingerende rails op zolder


Dit is inderdaad zo, onze collega's modelbouwers schaal 1/1 (NMBS heet het clubje) hebben daar ook wel eens last van.
Bij het leggen van de sporen moet ge er op letten dat ze kunnen krimpen en uitzetten. Erik heeft een modulebaan op z'n onverwarmde zolder staan en net doordat het een modulebaan is, hebben de sporen dat piepkleine beetje plek om zich te zetten.
Groet,
Paul
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: erik de noorman op 15 november 2005, 13:43:45 PM
Inderdaad Paul, en dat is ook alweer een van de redenen waarom ik in segmenten bouw.

Erik
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: Johnnytrein op 15 november 2005, 16:12:04 PM
@Gerolf, En die slingerende sporen kwam dat niet door een of ander genuttigd geestrijk vocht bij heel warm weer. [:I] Johnny
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: Gerolf op 15 november 2005, 16:21:31 PM
Toen ik terug nuchter was, zag het er hetzelfde uit [:o)]
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: rgp op 15 november 2005, 20:57:31 PM
Dag,

In het clublokaal van de MSCM DE PIJL waar de clubbaan staat hebben we toch al meegemaakt dat bij zeer warm weer de rails zo uitgezet waren dat ze omhaoog kwamen.
Waar je moet opletten is de temperatuur waarop je je sporen legt.
Leg je ze bij warm weer, leg ze dan tegeneen, bij koudweer laat dan een ruimte tussen je "?clissen" zodat de sporen kunnen uitzetten bij warm weer.

Roland
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: svvander op 15 november 2005, 22:51:57 PM
Misschien een heel domme vraag, maar hoe zit het dan met C-rails???

Ik heb zojuist vandaag mijn isolatie afgewerkt op mijn treinzoldertje.
Binnenkort kan ik met de afwerking beginnen.
Nu kwam mijn vader op het idee, om een soort verluchtingsysteem in de nok van het dak te plaatsen. (Een soort van verluchtingsklep met een motor op, die je kan afsluiten, zoals met een raam... ja ik weet ni juist hoe ik het moet uitleggen. Maar het komt er op neer, dat je bij warm weer, de motor opzet en dat deze de koudere lucht laat circuleren in de ruimte. Bij kouder weer zal hij de warmere lucht binnen de ruimte houden en heel traag laten bewegen).
Ben benieuwd of dit helpt... iemand ervaring mee? (Je kan het bijna vergelijken met de propelletjes die vroeger in het glas werden ingebouwd, bij caf?s etc...)
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: Steven86 op 15 november 2005, 23:27:37 PM
citaat:
Geplaatst door svvander

Misschien een heel domme vraag, maar hoe zit het dan met C-rails???

Ik heb zojuist vandaag mijn isolatie afgewerkt op mijn treinzoldertje.
Binnenkort kan ik met de afwerking beginnen.
Nu kwam mijn vader op het idee, om een soort verluchtingsysteem in de nok van het dak te plaatsen. (Een soort van verluchtingsklep met een motor op, die je kan afsluiten, zoals met een raam... ja ik weet ni juist hoe ik het moet uitleggen. Maar het komt er op neer, dat je bij warm weer, de motor opzet en dat deze de koudere lucht laat circuleren in de ruimte. Bij kouder weer zal hij de warmere lucht binnen de ruimte houden en heel traag laten bewegen).
Ben benieuwd of dit helpt... iemand ervaring mee? (Je kan het bijna vergelijken met de propelletjes die vroeger in het glas werden ingebouwd, bij caf?s etc...)



Sven, op een C rail aansluiting zit standaard een stukje vrije ruimte van ca. 1mm (de elektrische verbinding zit onderin, dus de staven hoeven niet aan te sluiten en er is geen schoen). Dus de railstaven zelf kunnen wat speling aan. De bedding zelf, dat is composiet kunststof, dus dat zal niet zoveel uitzetten/krimpen.
Ik denk dat je bij een C rail geen probleem krijgt.
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: bartie op 16 november 2005, 08:21:09 AM
Hey,

Daar mijn treinbaan in een appart 'treinhuisje' los van mijn huis staat wordt dit ook niet verwarmd. Enkel wanneer ik daar ga werken zet ik een elektrisch vuurtje op. Mijn C-rail sporen zijn tot hiertoe nog steeds mooi blijven liggen. Mijn Locs, lijmen en verf verhuizen wel elke winter naar een warmer verblijf.
Bart.
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: Gerolf op 16 november 2005, 09:03:10 AM
citaat:
Geplaatst door svvander

...een soort verluchtingsysteem in de nok van het dak te plaatsen... Maar het komt er op neer, dat je bij warm weer, de motor opzet en dat deze de koudere lucht laat circuleren in de ruimte. Bij kouder weer zal hij de warmere lucht binnen de ruimte houden en heel traag laten bewegen... iemand ervaring mee?

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, ik heb zoiets al eens bij iemand gezien. Het is prima om in de winter de warme lucht tegen het plafond te "recupereren" naar de begane grond.
In de zomer zorgt het voor een luchtverplaatsing andersom, wat een koeler "gevoel" geeft, vergelijkbaar met een ventilator. Het zorgt dan echter niet voor een effectieve temperatuurdaling, integendeel: de ventilatormotor produceert zelf immers ook warmte.
Alleen een echte airco verkoelt in de zomer. Op een zolder heb je trouwens het nadeel dat de warme lucht van het hele huis onder de nok gevangen wordt... Misschien koelt het als je die naar buiten blaast? Ik overweeg om zoiets in mekaar te knutselen...
Titel: Plaatsing van de baan
Bericht door: svvander op 16 november 2005, 12:12:57 PM
Wel ja, zo werkt het dus. Het zal indien je dit wenst, de warmte die naar de nok gaat, naar buiten blazen... dat is toch al iets he.[:)]