Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: janieburton op 20 januari 2012, 19:16:39 PM

Titel: Belgische seinen in HO
Bericht door: janieburton op 20 januari 2012, 19:16:39 PM
Welk merk verkoopt Belgische seinen en in welke prijs hangt er aan die modellen?
Titel: Belgische seinen in HO
Bericht door: janieburton op 20 januari 2012, 20:59:15 PM
Zijn er geen Belgische seinen meer te koop?????
Titel: Belgische seinen in HO
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 20 januari 2012, 22:05:32 PM
de fraaiste zijn deze en kwaliteit/prijs niet te evenaren !
http://www.belgie-belgique-belgien.be/miniatuurseinen/vademecum.html[;)]
Groeten Peter
Titel: Belgische seinen in HO
Bericht door: MARKLINRIJDER op 21 januari 2012, 00:47:45 AM
En.....  Bmodels, Of deze??

(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/DSCN1815.jpg)

Grtjs,

David
Titel: Belgische seinen in HO
Bericht door: ToThePoint op 21 januari 2012, 00:51:43 AM
Zelf ineen knutselen. Ben er volop mee bezig momenteel.
Titel: Belgische seinen in HO
Bericht door: loco op 22 januari 2012, 16:23:56 PM
Belgische lichtseinen van B-Models zijn vrij te koop bij Van Biervliet.
De seinen van Staf De Meester zijn op bestelling te koop googelen en je vindt)
Ook bij Jocadis vind je nog Belgische seinen, maar eerder verouderd qua technologie. En ook de seinen van Henckens zal je nog vinden bij verschillende handelaars.
Dus keuze genoeg.

Titel: Belgische seinen in HO
Bericht door: bolle neus op 23 januari 2012, 15:35:24 PM
In december een bestelling van belgische seinen van b-models geplaatst bij Jocadis.  Vorige week van Jocadis bericht gekregen dat b-models de productie van belgische seinen heeft stopgezet.  Op de website van Staf De Meester mijn seinen gevonden een z??r ruime keuze.  In mijn club staan ze op onze modulebaan reeds gedurende jaren te pronken[:)][:)]
Etienne
Titel: Belgische seinen in HO
Bericht door: loco op 23 januari 2012, 15:47:09 PM
Ik denk niet dat de informatie van Jocadis correct is. De seinen zijn wel degelijk te krijgen bij Van Bierviet, maar zo worden verder niet verdeeld bij de andere handelaars. Het probleem is dat de levering van de seinen zoals ze gemaakt zijn in China, niet voldoen, en dat er nog werk aan is om ze verkoopsklaar te maken. Maar normaal is elke bestelling bij Van Biervliet vlot leverbaar.
De seinen van Staf De Meester zijn ook zeer goed en degelijk gemaakt. Moest ik kiezen, dan zou ik ook voor Staf zijn seinen gaan, al was het maar omdat we elk jaar samen een pint drinken op onze gezondheid. Qua prijs moet hij zeker niet onderdoen voor de seinen van B-Models + je krijgt ook een zeer persoonlijke voorkeursbehandeling. Hij maakt wat je vraagt.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: reeves op 18 november 2013, 21:01:20 PM
Hallo ,

Maakt Staf nog seinen, op zijn site kan je "contact" niet meer aanklikken, weet iemand de e mail om hem te contacterer?

Groeten Tom
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: gardevil op 18 november 2013, 21:18:00 PM
Wat is het verschil tussen een permissief sein en een bediend sein?
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: C.B. op 18 november 2013, 21:21:15 PM
permissief sein : is een automatisch sein. (wordt niet bediend door een seinpost.)
bediend sein : het woord zegt het zelf , dit sein kan maar geopend worden door een seinpost.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: gardevil op 18 november 2013, 21:29:26 PM
OK, bedankt.

En in vermoed dat een permissief sein geplaatst wordt op bv. lange trajecten waar geen seinhuis staat en de bediende seinen vooral in een stationsomgeving?
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: itchy op 18 november 2013, 22:33:43 PM
Citaat van: reeves op 18 november 2013, 21:01:20 PM
Hallo ,

Maakt Staf nog seinen, op zijn site kan je "contact" niet meer aanklikken, weet iemand de e mail om hem te contacterer?

Groeten Tom
Via deze site werkt het in ieder geval nog wel: http://www.belgie-belgique-belgien.be/miniatuurseinen/vademecum.html
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: oebr op 19 november 2013, 00:08:04 AM
Je mag ook mij een PM sturen Tom, dan stuur ik je door.

Ik zal er binnenkort voor zorgen dat er contactformulier op de site komt.

We zijn volop met de vertaling naar het Frans bezig - weldra zal de site dan ook tweetalig zijn.
En Staf is dus inderdaad nog steeds actief hoor.

Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Doornroosje op 19 november 2013, 09:08:16 AM
Citaat van: gardevil op 18 november 2013, 21:29:26 PM
OK, bedankt.

En in vermoed dat een permissief sein geplaatst wordt op bv. lange trajecten waar geen seinhuis staat en de bediende seinen vooral in een stationsomgeving?

Bediende seinen zal je steeds hebben om toegang te geven naar een wisselstraat. Hier moet de seingever/operator (of ARS) eerst een reisweg aanleggen en dan het sein openen.
Permissieve seinen zijn voor de volle baan. Hier regelt het blokstelsel de seinbeelden. Menselijke tussenkomst is niet mogelijk, tenzij je in de seinkast zit.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: gardevil op 19 november 2013, 16:11:42 PM
Bedankt,
weer een stap verder in mijn seinverhaal.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: 2012 op 22 november 2013, 19:54:16 PM
Citaat van: gardevil op 19 november 2013, 16:11:42 PM
Bedankt,
weer een stap verder in mijn seinverhaal.

Alle sein vragen mogen gesteld worden zunne, naast mezelf zijn er nog wel een aantal treinbestuurders op dit forum die maar al te graag antwoorden he... alle, ik zou dat toch al te graag doen  ;D
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: gardevil op 22 november 2013, 20:07:42 PM
Kurt,


zonder twijfel nog meer vragen wanneer ik eraan begin, voorlopig nog teveel andere dingen te doen.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: OMC op 23 november 2013, 01:08:00 AM
Een gans vademecum aan seinbeelden en begrippen wacht op jou, Kurt ;) Wil ook steeds helpen indien nodig.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Doornroosje op 25 november 2013, 10:35:34 AM
Citaat van: 2012 op 22 november 2013, 19:54:16 PM
Citaat van: gardevil op 19 november 2013, 16:11:42 PM
Bedankt,
weer een stap verder in mijn seinverhaal.

Alle sein vragen mogen gesteld worden zunne, naast mezelf zijn er nog wel een aantal treinbestuurders op dit forum die maar al te graag antwoorden he... alle, ik zou dat toch al te graag doen  ;D

En niet alleen bestuurders.Ook mensen die EBP-systemen maken, seinen opstellen, opmaken van SSP's, BTS'en, BNX'en, TPO's en de reglementering zelf. En speciaal voor de aspirant treinbestuurders zijn er zelfs jury-leden hier.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Michael op 25 november 2013, 20:55:30 PM
Graag zou ik willen weten hoe het in onderstaande situatie werkt? Dit is op lijn 154 net aan het eind van het perron in Godinne De seinen zijn vanuit één rij richting zichtbaar, men rijd links, ......

(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/5/1343481593_resized.jpg)
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Doornroosje op 26 november 2013, 11:10:10 AM
Even snel bekeken:

Het linkse sein is een permissief sein met overschrijdingskroon (witte plaat met naam A777). Niet-beheerd, dus het open zijn van het sein hangt af van al dan niet een afwaartse bezetting.

Het rechtse sein is een verwittigingssein: gele plaat, enkele groen en dubbel-geel seinbeeld. Een tegenspoorssein, dus het groene lichtje dat je ziet, is net op het juiste ogenblik getrokken.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Stieven76 op 26 november 2013, 11:45:39 AM
Ik heb hier nu al een aantal keer iets zien passeren ivm links en rechts rijden, maar wat wil dat nu exact zeggen?
Is dit bij ons anders tov andere landen?

EDIT: als dit hier verkeerd staat mag dit gerust afgesplitst worden naar een nieuw draadje...

Thx,


Stieven
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: mark7758 op 26 november 2013, 11:58:11 AM
In Nederland rijden we standaard RECHTS. Dus bij 2 sporen op het rechtse spoor.
In Belgie rijden we LINKS. Dus standaard Links. (Noemen ze normaal spoor.)
Indien ze in Belgie op het andere spoor rijden is het tegenspoor/Verkeerspoor.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: janieburton op 26 november 2013, 12:54:16 PM
Citaat van: Doornroosje op 26 november 2013, 11:10:10 AM
Even snel bekeken:

Het linkse sein is een permissief sein met overschrijdingskroon (witte plaat met naam A777). Niet-beheerd, dus het open zijn van het sein hangt af van al dan niet een afwaartse bezetting.

Het rechtse sein is een verwittigingssein: gele plaat, enkele groen en dubbel-geel seinbeeld. Een tegenspoorssein, dus het groene lichtje dat je ziet, is net op het juiste ogenblik getrokken.

Misschien een domme vraag:

Wat is het verschil tussen een permissief sein en een normaal sein(geen tegenspoorsein)?

Ik weet dat als er een rood seinbeeld is en onderaan de seinplaat is er een wit licht en als dat brand dat men een rangeerbeweging mag doen, bijvoorbeeld in een station om een trein naar een bundel te rijden, ttz  het gesloten sein voorbij rijden met beperkte snelheid.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: stefanic op 26 november 2013, 13:04:54 PM
Citaat van: janieburton op 26 november 2013, 12:54:16 PM
Misschien een domme vraag:

Wat is het verschil tussen een permissief sein en een normaal sein(geen tegenspoorsein)?

Kijk eens in dit draadje, reactie 10 bv...  ;)
... voor alle duidelijkheid... in de navigatie hieronder op de '1' klikken...
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: knibbelknabbel op 26 november 2013, 16:22:27 PM
Er zijn al vele vragen geweest hier op het forum over de Belgische seininrichting. Waarom komen de meeste vragen terug? Is men tegenwoordig te lui geworden om te zoeken? Even googlen en je vind alles tegenwoordig!  ??? http://cooltrain.be/seinen/103-belgische-lichtseinen-in-het-grootbedrijf.html (http://cooltrain.be/seinen/103-belgische-lichtseinen-in-het-grootbedrijf.html) bijvoorbeeld...
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Michael op 26 november 2013, 16:46:57 PM
Citaat van: knibbelknabbel op 26 november 2013, 16:22:27 PM
Er zijn al vele vragen geweest hier op het forum over de Belgische seininrichting. Waarom komen de meeste vragen terug? Is men tegenwoordig te lui geworden om te zoeken? Even googlen en je vind alles tegenwoordig!  ??? http://cooltrain.be/seinen/103-belgische-lichtseinen-in-het-grootbedrijf.html (http://cooltrain.be/seinen/103-belgische-lichtseinen-in-het-grootbedrijf.html) bijvoorbeeld...

Joeri je hebt gelijk alles is te vinden op internet, maar nu spreek ik even voor mezelf, afgelopen jaren heb ik heel veel uitgezocht ook het seinen stelsel komt nog eens aan de beurt, maar als er dan zo'n draadje is als dit dan lijkt het me niet meer dan evident om even zo'n vraag te stellen, 2 regels daarvoor wordt nog verteld als je vragen hebt, er zijn er zat die ze willen beantwoorden. Ik kan me dus voorstellen dat mensen met zo'n reactie als de uwe, (en dat is jou reactie nog vrij coulant), zich de vraag gaan stellen wat gebeurd hier, en er voor kiezen om elders hun heil te zoeken.
Ik ben niet van de laatste categorie, maar enigszins vreemd vind ik de toespeling wel.
Tot zover mijn betoog, even goede vrienden.

Misschien wat voor MSM om een Belgische seinen special te maken, ondanks dat alles te vinden is op internet is het ook wel eens leuk om met een boekje op de bank te zitten.

En voor hen die op mijn vraag geantwoord hebben hartelijk dank.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: doomslu op 26 november 2013, 18:01:09 PM
MSM 39 tot en met 43...  ;)
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: 2012 op 26 november 2013, 18:25:51 PM
Citaat van: Michael op 25 november 2013, 20:55:30 PM
Graag zou ik willen weten hoe het in onderstaande situatie werkt? Dit is op lijn 154 net aan het eind van het perron in Godinne De seinen zijn vanuit één rij richting zichtbaar, men rijd links, ......

(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/5/1343481593_resized.jpg)

Het linkse is een gecombineerd stopsein en staat op het normaalspoor, dus de rijrichting dat het meest gebruikt word. Het tegenspoor is hier ook "beseind" en aldus kan men ook op tegenspoor gaan rijden als dat nodig is (vb spoor versperd door werken, panne, aanrijding... kan vanalles zijn)
OP tegenspoor staan op di elijn echter MINDER seinen dan op het normaalspoor, om de kosten te drukken. Dan maakt men veel langere secties dan die van doorgaan 1000 à 1500 meter door te gaan werken met "gewone stopseinen welke door een verwittigingssein" aangekondigd worden
Je moet enkel rekening houden met de seinen die zich naar jouw spoor richten, dus dat tegenspoor sein staat daar maar te niksen tot de momenet dat men effectief es tegsnpoor gaat rijden om welke reden dan ook.
voldoende ?
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Michael op 26 november 2013, 18:55:04 PM
Kurt een zeer duidelijke uitleg, waarvoor dank, nu begrijp ik wat dat sein op rechts daar staat te doen.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Michael op 26 november 2013, 18:56:53 PM
Citaat van: doomslu op 26 november 2013, 18:01:09 PM
MSM 39 tot en met 43...  ;)

Luc bedankt zoals ik in een ander draadje al schreef, MSM is een soort encyclopedie. ;) ;)
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: doomslu op 26 november 2013, 20:25:04 PM
Citaat van: Michael op 26 november 2013, 18:56:53 PM
Citaat van: doomslu op 26 november 2013, 18:01:09 PM
MSM 39 tot en met 43...  ;)

Luc bedankt zoals ik in een ander draadje al schreef, MSM is een soort encyclopedie. ;) ;)
Ik beseft dat we met 130 nummers al heel wat informatie hebben gebracht en ik herinner me ook niet meer alles, hoor.  ;)

We beginnen ons zelfs af te vragen of sommige onderwerpen van pakweg 10 jaar geleden niet eens opnieuw moeten aangepakt worden?
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: janieburton op 26 november 2013, 20:34:23 PM
Citaat van: doomslu op 26 november 2013, 18:01:09 PM
MSM 39 tot en met 43...  ;)

Waarom maakt MSM niet een apart  boek(je) waarin alle artikels over het Belgische seinwezen zijn gebundeld?

En misschien ook een boekje met gebundelde artikels over verschillende onderwerpen zoals scenery maken, weatheren, enz....
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Koen op 26 november 2013, 20:38:13 PM
Er is heel wat op internet te vinden over seinen. Ook op de site van Loco en in ons lijfblad staat waardevolle informatie MAAR eens dat je dan aan de plaatsing van seinen begint, heb ik ervaren dat het toch allemaal niet zo evident is (dat kan natuurlijk ook aan mij liggen, natuurlijk). Al heel snel verliest men de bomen door het bos. Een sein op zich en de logica van opeenvolgende seinen in een bloksysteem vind ik geen probleem maar eens je aan wisselstraten begint, spelen er heel wat meer factoren mee wat voor een niet ingewijd persoon toch wel wat vraagtekens oproept. Beïnvloeding van seinen, het instellen van trajecten en deze dan ook nog combineren met de bloklogica. Het is naar mijn mening niet zo evident. Mogelijk zoek ik het veel te ver en wil ik het te complex maken maar goed ...
Ik denk dat het vrij logisch is dat er heel wat vragen hieromtrent worden gesteld.
Ik ben blij dat, ondanks de vele vragen, er heel wat mensen zijn die hun kennis hieromtrent willen delen.
Terugkomende vragen kunnen voortvloeien uit twijfel, onvoldoende inzicht, onvoldoende aandacht, .... Men heeft bijvoorbeeld de uitleg niet begrepen en durft hierop niet verder door te vragen uit schrik van wat de anderen denken, men heeft over een aantal zaken over gelezen, ...
Ik denk dat men het niet direct aan luiheid mag toeschrijven.
Ik ben er van overtuigd dat heel wat mensen blij zijn met de informatie die door anderen aangerijkt wordt. Dat het soms eens te veel wordt als je voor de tiende keer dezelfde vraag moet beantwoorden, kan ik best inkomen maar dat is het risico bij een leerproces.
Ik heb zelf in het onderwijs gestaan en geef nu ook nog steeds klanten opleidingen en ik kan je verzekeren dat het niet altijd evident is om steeds op een andere wijze dezelfde uitleg te moeten geven.
Bij deze een pluim aan al diegene steeds bereid zijn om te antwoorden en bij te springen waar hulp nodig is. Dit mag ook eens gezegd worden.

@Luc,
Misschien zouden we wel eens een symbolische Award in het leven kunnen roepen voor deze mensen. Dit steekt een hart onder de riem voor hen die altijd in de bres springen.

Mvg
Koen
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: modeltreinbart op 27 november 2013, 04:35:56 AM
Goedemorgen beste lezers ,
Ik heb ook een vraag i.v.m. seinen .
Waar moet ik ze juist plaatsen in een station met 4 sporen en 3 perrons (lees als perron spoor 1, perron spoor 2/3 en perron spoor 4)
En hoe ver moet ik ze uit elkaar zetten in rechte baan ?
En hoe zit het met wisselstraten?
Ik geef je een idee van een mogelijke situatie dat ik misschien later wil uitvoeren.
Er komen 2 sporen uit een verdekt gedeelte ze gaan van A naar B , net voor en na het station is er een wisselstraat om van spoor X (dat van a naar b gaat links rijdend verkeer is ) naar 1 en 3 gaat en terug naar 1 spoor genaamd X1
Van B naar A komt spoor Y1 en in de wisselstraat naar 2 en 4 gaat en terug richting A gaat via Y.
Dit is het technische gedeelte van wat mogelijk mijn plan zou kunnen worden.
Kan er iemand van jullie mij een mogelijk antwoord geven al dan niet met plan tekening van waar ik mijn seinen moet plaatsen en welke ?
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: mark7758 op 27 november 2013, 07:00:09 AM
Bart,
1) Weder vraag. Hoe liggen de wissels? schema zou veel verduidelijken.
2) Ja. In het echt is een blok (Gedeelte tussen 2 seinen) meestal tussen de 1000m en 1400 meter. Soms iets langer, soms iets korter. Hangt af van het type baanvak en hoeveelheid treinen. (Veel treinen kleinere blokken en dus meer treinen mogelijk. Weinig treinen misschien maar 1 blok tussen 2 stations.)
3) Alle wisselstraten zijn voorzien van seinen. (Een wissel is een gevaarpunt dus dient beveiligd te worden.) De grote van de wisselstraat bepaald wanneer er seinen staan. Rangeerseintjes is een verhaal apart om die zo 1-2-3 hier uit te leggen wanneer ze er wel en niet staan. Alles is mogelijk in de techniek.)

Schema plaatsen en dan komt het commentaar  8) vanzelf.

Gr. Mark7758 (Seinwezen deskundige Nederland.)
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: knibbelknabbel op 27 november 2013, 09:50:52 AM
Ik was waarschijnlijk een beetje kort door de bocht met mijn reactie, misschien het gevolg van een zwaar dagje? ??? Maar soms moeten mensen de zoekfunctie eens gebruiken, of, eens in de "oude" MSM's lezen (indexboekje).

Als er vragen zijn ivm de inplanting, dan best verduidelijken met een schema'tje. Het is anders onbegonnen werk...
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Koen op 27 november 2013, 09:55:47 AM
Citaat van: knibbelknabbel op 27 november 2013, 09:50:52 AM
Ik was waarschijnlijk een beetje kort door de bocht met mijn reactie, misschien het gevolg van een zwaar dagje? ???

Kan gebeuren hé.  Dat is menselijk  ;)

Mvg
Koen
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: modeltreinbart op 27 november 2013, 10:12:59 AM
(http://i1355.photobucket.com/albums/q717/modeltreinbart2/Sporenplan_zpsb79096f4.jpg) (http://s1355.photobucket.com/user/modeltreinbart2/media/Sporenplan_zpsb79096f4.jpg.html)
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: modeltreinbart op 27 november 2013, 10:20:59 AM
Off-topic Knibbelbabbel , ik neem je niets kwalijk , mijn nacht was ook zeer kort, maar ik had vannacht als ik de vraag stelde niet meer de tijd genomen om eventjes een plan uit te tekenen, daar het al vrij laat was .
Maar nu het schema er op staat, is het misschien gemakkelijker een antwoord te geven.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Passant op 27 november 2013, 10:31:45 AM
Hallo allemaal,

Is er iemand op dit forum die M*rklin rijdt, en zijn Belgische seinen digitaal aanstuurt via een Central Station? Zo ja, hoorde ik graag wat meer details i.v.m. aansluiting en mogelijkheden/onmogelijkheden. Alvast bedankt!


Passant
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: 2012 op 27 november 2013, 11:40:32 AM
Citaat van: modeltreinbart op 27 november 2013, 10:12:59 AM
(http://i1355.photobucket.com/albums/q717/modeltreinbart2/Sporenplan_zpsb79096f4.jpg) (http://s1355.photobucket.com/user/modeltreinbart2/media/Sporenplan_zpsb79096f4.jpg.html)

Hier is het vrij simpel uit te leggen, op het einde van je perrons moet je een sein zetten, dus 4 sporen, als je die allemaal gaat berijden in 2 richtingen zou je acht seinen moeten zetten, op het einde van elk spoor een kort stukje VOOR de wissel zones. En dan heb je der ook nog 4 nodig die VOOR de ingang van je station staan, zodat de trein moet stoppen (als rood is) aan de ingang van je station, ook VOOR de wisselzones. Dan leg je een reisweg aan (wissels goed zetten naar het perron waar je je trein wil zetten) en dan zet je je sein open en dan kan de trein rijden tot op het einde van het perron waar een nieuw sein op rood staat, die zet je ook pas open van zodra je de reisweg aangelegd hebt om de trein toe te laten je station te verlaten.
Dat gebeurt in elk station zo in belgie, de ingang is afgespert met een ingangs sein en dan op elk perron nog eentje die je trein dan toelaat te vertrekken.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: mark7758 op 27 november 2013, 13:02:06 PM
 :)
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: modeltreinbart op 27 november 2013, 15:56:27 PM
Ik dank je voor jullie antwoord.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: gardevil op 27 november 2013, 16:05:58 PM
Citaat van: 2012 op 27 november 2013, 11:40:32 AM
Citaat van: modeltreinbart op 27 november 2013, 10:12:59 AM
(http://i1355.photobucket.com/albums/q717/modeltreinbart2/Sporenplan_zpsb79096f4.jpg) (http://s1355.photobucket.com/user/modeltreinbart2/media/Sporenplan_zpsb79096f4.jpg.html)

Hier is het vrij simpel uit te leggen, op het einde van je perrons moet je een sein zetten, dus 4 sporen, als je die allemaal gaat berijden in 2 richtingen zou je acht seinen moeten zetten, op het einde van elk spoor een kort stukje VOOR de wissel zones. En dan heb je der ook nog 4 nodig die VOOR de ingang van je station staan, zodat de trein moet stoppen (als rood is) aan de ingang van je station, ook VOOR de wisselzones. Dan leg je een reisweg aan (wissels goed zetten naar het perron waar je je trein wil zetten) en dan zet je je sein open en dan kan de trein rijden tot op het einde van het perron waar een nieuw sein op rood staat, die zet je ook pas open van zodra je de reisweg aangelegd hebt om de trein toe te laten je station te verlaten.
Dat gebeurt in elk station zo in belgie, de ingang is afgespert met een ingangs sein en dan op elk perron nog eentje die je trein dan toelaat te vertrekken.

En als ik de rest van het draadje goed begrijp dan zijn het hier bediende seinen, want niet in vrije baan.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: modeltreinbart op 27 november 2013, 16:10:29 PM
Het spoor komende van Links , gaat enkel naar 1 en 3 van onderaan te beginnen.
Het spoor komende van rechts , gaat enkel naar 2 en 4 .
na de wissels volgt er een vast kruis van 30° en dan gevolgd door een vast kruis van 15°.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: knibbelknabbel op 27 november 2013, 17:05:40 PM
Citaat van: modeltreinbart op 27 november 2013, 16:10:29 PM
Het spoor komende van Links , gaat enkel naar 1 en 3 van onderaan te beginnen.
Het spoor komende van rechts , gaat enkel naar 2 en 4 .
na de wissels volgt er een vast kruis van 30° en dan gevolgd door een vast kruis van 15°.

Rare spoorconfig dan, dat ga je niet tegenkomen in 't echt. Ze zouden de mogelijkheid niet onbenut laten alle sporen te bereiken vanuit elke richting. Toch in deze situatie. Best engelsmannen gebruiken ipv vaste kruisingen... Als je bv een trein wil uitwijken, dan moet er een hoofdspoor gekruisd worden ipv gewoon links opzij...
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: modeltreinbart op 27 november 2013, 18:15:06 PM
Ergens had ik dit gedaan om te prijs te drukken , nu ja drukken is natuurlijk ergens verkeerd geformuleerd omdat ik ook dan minder seinen moest kopen heb dan optie genomen op halve engelse wissels maar eens ik er aan ga beginnen en als de prijs tussen een halve en hele engelse wissel bijna niets scheelt dan neem ik de volledige.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: knibbelknabbel op 27 november 2013, 20:26:14 PM
ah ok ;)

Een voorbeeldje van hoe ik mijn wisselstraat heb "afgedekt" door bediende stopseinen:
(https://lh6.googleusercontent.com/-tF8c0pZqB5I/UJLKeZoLH_I/AAAAAAAAAng/8sA_xOYm108/w736-h552-no/P1030317.JPG)

Het derde sein van links is een "tegenspoorsein" dat knippert. In deze wisselstraat kan dit tegenspoorsein geen toegang geven om terug naar normaalspoor te rijden, dus daarom dat daar geen "keper" opstaat... Het linkse sein is een sein op een wijkspoor, dus daar geen lichtcijfer 4 op, omdat je daar maar 40 km/h max. mag oprijden. Op die van hoofdspoor (daarnaast) staat er wel een lichtcijfer 4 op, omdat dit spoor tegen 100 km/h max. bereden wordt. De 2 uiterst rechtse sporen zijn "bundelsporen", die afgedekt zijn met een verlaagd opgesteld vereenvoudigd stopsein per spoor (slechts één zichtbaar op de foto), én één groot stopsein aan de gemeenschappelijke wissel. Het staat bovendien rechts geplaatst met pijl op de mast. Dit mag bij sporen die tegen max. 40 km/h bereden kunnen worden. Het geeft bovendien ook geen "groen" (ontbreken van de groene lamp). Het is met andere woorden niet gekoppeld met het volgende sein. Dit wordt bij Infrabel wel vaker gedaan en wou dat ook uitbeelden in model (call me a freak if u want  ;D) Het vierde spoor van links is ook een gewoon uitwijk-perron-spoor, afgedekt met een gewoon stopsein...

Ik hoop dat de verschillende situaties wat verduidelijkend werken (of just ni  ::))
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: ERVIN op 27 november 2013, 21:42:44 PM
Mooie seinen  knibbelknabbel , maar die knik in je rails , brrr , oogt niet zo mooi hé. ???
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: knibbelknabbel op 27 november 2013, 21:47:00 PM
héhé, ik dacht al dat het jullie zou opvallen  ;)

Die is ondertussen al weggewerkt! (al zijn die er in het echt soms ook! ::))
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: ERVIN op 27 november 2013, 21:56:27 PM
 ;D ;) Maar wij doen het beter dan de mannen van Infrabel hé ( lol )  ;)
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: Alex op 29 november 2013, 17:45:33 PM
Staan de seinen bij de NMBS normaalgesproken niet in één lijn ten opzichte van elkaar, net als in Nederland en Duitsland?

Alex
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: mark7758 op 29 november 2013, 18:01:02 PM
Meestal wel. Maar het hoeft absoluut niet.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: SuSke op 30 november 2013, 09:53:05 AM
Citaat van: Alex op 29 november 2013, 17:45:33 PM
Staan de seinen bij de NMBS normaalgesproken niet in één lijn ten opzichte van elkaar, net als in Nederland en Duitsland?

Alex
ze staan toch op één lijn, één met veel kronkels dat wel  ;D ;D
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: knibbelknabbel op 30 november 2013, 14:21:42 PM
In "volle baan" meestal wel, in de stations wordt meestal de max lengte gevolgd...
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: OMC op 01 december 2013, 05:34:21 AM
De kronkels van Infrabel zijn ondoorgrondelijk ..  :)
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: mark7758 op 01 december 2013, 09:18:59 AM
Hoezo? Prorail heeft de zelfde kronkels. En ik denk dat DB en CFL ze ook hebben. 8) 8)

Nee. Regels zijn leuk om te ontwerpen. Maar de buitenwereld houdt geen rekening met die regels. En zo komt het dat bijna alles mogelijk is.
Je kan het niet zo gek bedenken of het is te maken en het is nog veilig ook. Maar ja. Of het ook werkbaar is???

Dus bouw en denk aan de basis regels. En dan HEEL VEEL PLEZIER.
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: knibbelknabbel op 01 december 2013, 17:29:44 PM
Zolang het zo gene kronkel is  :P
(http://www.scienceguide.nl/media/472004/krom-spoor.jpg)

:) :) :)
Titel: Re: Belgische seinen in HO
Bericht door: mark7758 op 01 december 2013, 18:22:57 PM
Ook goed. je ziet net het afrem bord van 0,1 km per uur niet. ;D ;D