Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => ... FAQ ... => Topic gestart door: gjvdz op 03 januari 2012, 11:02:30 am

Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: gjvdz op 03 januari 2012, 11:02:30 am
Hallo,
Bij de ombouw van een locomotief zou ik graag mijn locomotief smeren, maar met welke olie mag dit? Zijn er ook olien uit de doe-het-zelfzaak die ik kan gebruiken?
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: pieter op 03 januari 2012, 11:16:51 am
Ik smeer mijn M?rklin loks met gewone motorolie 15W40 uit de autoshop of bouwmarkt.
Als je 1 liter aanschaft doe je daar eeuwen mee.
In een 20 of 40cc injectiespuit, evt met naald dan kun je overal bij, opzuigen en zeer spaarzaam smeren.
Vergeet niet alle overtollige olie komt op je baan.
Met alle gevolgen van dien.

grt P.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Huugooke op 03 januari 2012, 11:35:46 am
Ja, het grote smeerolie debat! Mijn raad: hoe minder hoe beter.
Onlangs nog een occasie gekocht die letterlijk droop van de olie, ook aan de buitenkant!
Blijf vooral ver weg van de koolborstels van de motor.
Olie heeft de onhebbelijke gewoonte om bij hogere temperaturen vloeibaarder te worden. Daarom zou ik rond de motor eerder vet gebruiken: te krijgen in de hobbywinkel. Zoals Peter het al aangaf: olie heeft altijd een code die aangeeft hoe ze zich "gedraagt" (15W40). Meer info op internet. Verkeerde olie die je op een koude motor aanbrengt loopt bij het warm worden gewoon weg.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: gjvdz op 03 januari 2012, 18:23:57 pm
Okej bedankt.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Flanders_JS op 03 januari 2012, 21:31:33 pm
"Naaimachine" olie niet goed dus?
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Michiel op 03 januari 2012, 21:38:48 pm
Pieter en Hugo,

sterk argument! Ik had er helemaal niet aan gedacht dat de viscositeit van olie NATUURLIJK veranderd met de tempertuur. [:I] En op met warm motortje... Ik zet mijn flesje naaimachineolie opzij, en ga een klein busje motorolie kopen. 15W40??? Mij heb je overtuigd! [^]
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Michael op 03 januari 2012, 22:59:48 pm
Viscositeit, belangrijk, maar wat is de bedrijfstemperatuur van een motor in de auto en het motortje in een loc? Daar zit vast wel wat verschil tussen, maar ik heb geen flauw idee hoe hoog deze temperaturen zijn, maar als je minder dan een drupje gebruikt dan zal het denk ik wel mee vallen met het weglopen van de olie.
Maar ik heb hiermee totaal geen ervaring, dus als ik er naast zit neem me dat dan niet kwalijk aub.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: pieter op 03 januari 2012, 23:09:10 pm
Inderdaad, als je 'normaal' smeert is er niets aan de hand, is mijn ervaring.
De temperatuur van sommige motoren kan best boven de 60 grd komen maar dat is geen probleem.
Als je een goede multigrade olie gebruik, zoals de genoemde 15W40 dan is in een grote bandbreedte (ongeveer -20 tot +120 grd) de viscositeit ongeveer het zelfde.
Dus geen paniek over te hoge temperaturen.
Naaimachineolie is veel te dun, dat loopt al weg als alles bij kamertemperatuur stilstaat, niet gebruiken dus!!

grt P.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Gerolf op 04 januari 2012, 09:52:50 am
Het warm worden zou bij onze elektrische modellen vrijwel niet mogen gebeuren, toch zeker in vergelijking met brandstofmotoren.
Het enige wat warmte produceert is het anker van onze motoren. Als tandwielen en lageringen (erg) warm worden, zit er iets grondig fout, denk ik ...
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Peter op 04 januari 2012, 10:15:39 am
Ik gebruik al vele jaren, met goed resultaat, Faller olie en Roco smeervet, en heb nog nooit problemen gehad met tandwielen, en mijn oudste loks zijn toch al ruim 40 jaar oud.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Michiel op 04 januari 2012, 11:44:07 am
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Het warm worden zou bij onze elektrische modellen vrijwel niet mogen gebeuren, toch zeker in vergelijking met brandstofmotoren.
Het enige wat warmte produceert is het anker van onze motoren. Als tandwielen en lageringen (erg) warm worden, zit er iets grondig fout, denk ik ...


Uit ervaring heb ik toch gemerkt dat een lokje met een stevige sleep door een glooiend landschap aardig warm kan lopen.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: ToThePoint op 04 januari 2012, 12:41:04 pm
Naaimachienolie en vaseline.
Motorolie wordt kleverig na verloop van tijd en verliest zijn smering.
Ook wordt motorolie zuur, daarom advizeren grasmaaierfabrikanten om jaarlijks de motorolie te verversen. Elke motorfabriekant trouwens, pluis dat maar eens uit.

Ik blijf bij naaimachienolie (wat trouwens ook vloeibare vaseline is) en vaseline.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 januari 2012, 12:56:01 pm
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Ook wordt motorolie zuur, daarom advizeren grasmaaierfabrikanten om jaarlijks de motorolie te verversen. Elke motorfabriekant trouwens, pluis dat maar eens uit.
Dat gaat over verbrandingsmotoren, daarin zijn de temperaturen veel hoger.
In onze treintjes heeft de olie een luizenleven vergeleken bij verbrandingsmotoren.

Naaimachineolie is hetzelfde als motorolie, hoogstens een andere viscositeit.
En vaseline is geen smeermiddel, ik zou dat nooit als zodanig gebruiken.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: bellejt op 04 januari 2012, 14:03:07 pm
gebruik hier al jaren naaimachine olie van goede kwaliteit.Zelfs bij de locs die uren aan een stuk doorrijden geen problemen.Wel de gouden raad van zo weinig mogelijk en de radertjes enkel een drupje op 1 tandwiel.De olie verdeelt zich dan zelf naar de juiste plaatsen.Motor enkel op de buitenste puntjes aan het motorschild (asje)en de andere zijde.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Durango op 04 januari 2012, 15:36:14 pm
Gebruik al jaren Olie van Labelle. Perfect spul e heb nooit problemen.
Zelfs mijn oudste locs doen het er perfect op.[:D]
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Huugooke op 04 januari 2012, 16:44:09 pm
Zoals Peter zegt: blijf bij wat de merken aanbevelen.
Het hangt ook af op welke schaal je bezig bent. Echt kleine tandwieltjes hebben niet altijd baat bij smering; een te "dik" smeermiddel kan zelfs de werking belemmeren.
Denk ook niet dat er geen extreme temperaturen kunnen optreden in zo'n motortje. Als de buitenkant warm aanvoelt betekent het dat er ergens nog hogere temperaturen opgewekt zijn.
Een voorbeeld uit de ervaring: een camera kan defect geraken door hem in de zomer in de auto te laten liggen (al dan niet in het handschoenvak). Het vet dat bijvoorbeeld voor de smering van de zoombeweging wordt gebruikt wordt zo dun dat het tussen de lamellen van het diafragma of de sluiter loopt; gevolg: alles "plakt".
Tegenwoordig gebruikt men daarvoor meer een synthetisch (siliconen?) smeermiddel. In hoeverre dat voor ons bruikbaar is zou ik niet weten. Misschien is er daar ergens een deskundige?
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 januari 2012, 16:53:09 pm
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Zoals Peter zegt: blijf bij wat de merken aanbevelen.
Wat de merken aanbevelen is hun eigen olie, en dat is precies hetzelfde spul als motorolie, naaimachineolie, rijwielolie of huishoudolie, of wat voor namen ze er allemaal voor verzinnen.
Het is allemaal gewoon mineralie smeerolie, en ik probeer de mythe te doorbreken dat "de merken" iets speciaals verkopen, want dat is niet zo.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Ludwig op 04 januari 2012, 16:54:34 pm
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Naaimachienolie en vaseline.
Motorolie wordt kleverig na verloop van tijd en verliest zijn smering.
Ook wordt motorolie zuur, daarom advizeren grasmaaierfabrikanten om jaarlijks de motorolie te verversen. Elke motorfabriekant trouwens, pluis dat maar eens uit.

Ik blijf bij naaimachienolie (wat trouwens ook vloeibare vaseline is) en vaseline.



Pas een nieuwe wagen gekocht die om de 30.000km onderhoud moet hebben of een tweejaarlijks onderhoud.
Jaarlijks olie vervangen is niet meer nodig, natuurlijk kan het ook geen kwaad[;)]
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Huugooke op 04 januari 2012, 19:06:53 pm
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Zoals Peter zegt: blijf bij wat de merken aanbevelen.
Wat de merken aanbevelen is hun eigen olie, en dat is precies hetzelfde spul als motorolie, naaimachineolie, rijwielolie of huishoudolie, of wat voor namen ze er allemaal voor verzinnen.
Het is allemaal gewoon mineralie smeerolie, en ik probeer de mythe te doorbreken dat "de merken" iets speciaals verkopen, want dat is niet zo.


Maar die weten wel wat er in hun flesje-potje-tube zit!
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Huugooke op 04 januari 2012, 19:09:10 pm
citaat:
Geplaatst door Ludwig

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Naaimachienolie en vaseline.
Motorolie wordt kleverig na verloop van tijd en verliest zijn smering.
Ook wordt motorolie zuur, daarom advizeren grasmaaierfabrikanten om jaarlijks de motorolie te verversen. Elke motorfabriekant trouwens, pluis dat maar eens uit.

Ik blijf bij naaimachienolie (wat trouwens ook vloeibare vaseline is) en vaseline.



Pas een nieuwe wagen gekocht die om de 30.000km onderhoud moet hebben of een tweejaarlijks onderhoud.
Jaarlijks olie vervangen is niet meer nodig, natuurlijk kan het ook geen kwaad[;)]


Ja, "ze" hebben ons blijkbaar jarenlang onnodig olie laten kopen. Bij mijn eerste wagen om de 5000km!
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 januari 2012, 19:17:41 pm
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Maar die weten wel wat er in hun flesje-potje-tube zit!

Zoals je in mijn bijdragen kunt lezen weet ik het ook.[:)]
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Huugooke op 04 januari 2012, 20:43:59 pm
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Maar die weten wel wat er in hun flesje-potje-tube zit!

Zoals je in mijn bijdragen kunt lezen weet ik het ook.[:)]


Ah, u werkt daar? Of u bent de leverancier? Chemicus? Ik raad maar hoor.
De vraag is:weet u wat er in die andere flesjes (van grootwarenhuizen enz.) zit?
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 januari 2012, 21:15:17 pm
citaat:
Geplaatst door Huugooke

De vraag is:weet u wat er in die andere flesjes (van grootwarenhuizen enz.) zit?
Nou, nog ??n keer dan, omdat je zo aandringt: smeerolie van minerale oorsprong.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: pieter op 04 januari 2012, 22:05:23 pm
citaat:
Geplaatst door Huugooke
Ah, u werkt daar? Of u bent de leverancier? Chemicus? Ik raad maar hoor.

Het begint zo langzamerhand een zinloze en vervelende discussie te worden.
Er wordt een vraag gesteld, er komt een antwoord van mensen met jarenlange ervaring en meteen worden de antwoorden in een dubieus daglicht geplaatst.
Wat heeft het nu voor zin om iemand die een oprecht, zuiver antwoord geeft te vragen of hij misschien commerci?le belangen heeft.
We zijn toch allemaal hobbyisten,of niet soms?

citaat:
Geplaatst door Huugooke
De vraag is:weet u wat er in die andere flesjes (van grootwarenhuizen enz.) zit?

Het antwoord is JA! uit ervaring.
Als ik de prijs van M?rklin olie(aanbevolen door mijn leverancier, maar geldig voor ieder ander merk) omreken naar de literprijs, dan heb ik goud in het ampulletje zitten(10ml voor ?5,99).
En dat voor een liter(? 12.50 betaal) in de autoshop.
Nou die krijg ik van mijn leven niet leeg.
En tien loc's 2x servicen, ik ben die 5,99 kwijt.

Waar hebben we het dan nog over...........
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Huugooke op 05 januari 2012, 09:11:27 am
Ik had het hierboven voorspeld: het ging weer een debat worden!
Laat me besluiten met een voorbeeld. Je hebt een computer, dus waarschijnlijk ook een printer? Gebruik je de originele inktcassettes of een nevenmerk? In dat laatste geval heb je misschien het geluk dat er nooit problemen zijn geweest met je printer. Uit mijn jarenlange ervaring heb ik anders geleerd. Als je een defecte printer binnenbrengt en men ontdekt inkt van een "vreemd" merk, dan kan je fluiten naar je garantie. In hoeverre dat kan doorgetrokken naar onze hobby weet ik niet, maar hier gelden dezelfde garantievoorwaarden.
En laat die olie dan honderd keer meer kosten, ik koop die van een aanbevolen merk.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Peter op 05 januari 2012, 09:52:44 am
Wat de prijs van die olie en dat vet betreft moeten we niet overdrijven h?. Met zo'n flesje van Faller en die tube van Roco doe ik al vele jaaaaaaaaren. en ze zijn nog bijlange niet leeg. Maar ieder moet voor zichzelf de keuze maken of hij olie in een autoshop of garage gaat kopen, of dat hij gewoon de modelspoorolie gaat kopen.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: janjozef op 05 januari 2012, 10:28:46 am
als je een liter in de autoshop koopt zal je 95% moeten weggooien wegens te oud

Jan
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 januari 2012, 11:47:46 am
Ik zal maar stoppen met nog meer olie op het vuur te gooien.[:D]
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: loco op 05 januari 2012, 12:59:14 pm
Als je ziet wat de prijs is van een flesje olie van een treinenmerk en hoe lang je hiermee kunt doen, dan zou ik niet twijfelen.

Ik gebruik echter speciale kettingolie vor mijn racefiets en MTB. Als ik heeeeeel snellll rij (bijna zoals de profs en niet bergaf) dan loopt de ketting ook warm. Deze olie is niet alleen vuilafstotend (neem het voor wat het waard is) maar is er ook op gericht om de slijtage van mijn fietsketting te beperken. Ik moet wel minstens ??n keer per jaar (en soms dus meer) een nieuwe ketting plaatsen (ongeveer elke 5000 km). Het is ook het enige onderdeel van ijn fiets dat ik wekelijs onderhoud.

Mijn lokjes lopen dus gesmeerd en het voordeel is dat ik hier geen ketting moet vervangen.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Frank_N op 06 januari 2012, 21:24:43 pm
citaat:
Geplaatst door Peter

Wat de prijs van die olie en dat vet betreft moeten we niet overdrijven h?. Met zo'n flesje van Faller en die tube van Roco doe ik al vele jaaaaaaaaren. en ze zijn nog bijlange niet leeg. Maar ieder moet voor zichzelf de keuze maken of hij olie in een autoshop of garage gaat kopen, of dat hij gewoon de modelspoorolie gaat kopen.



Inderdaad, Peter. Ik heb een flesje van Fleischmann waar ik al jaren mee doe. Een paar druppeltjes is al voldoende. Overdaad schaad....
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: AtMoPo op 06 januari 2012, 22:39:37 pm
voor mijn Belgische loc's gebruik ik "Wolf oil", voor de Duitse "Valvoline", voor de Franse "Elf" voor de Italiaanse "Agip" enz, enz
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: tunnelmotor2000 op 07 januari 2012, 11:22:02 am
In een vervlogen verleden eens op aanraden Trix vet gebruikt voor de tandwielen[:0] Na enkele jaren alles mogen ontvetten en afkrabben vet was kogelhard geworden. Motorolie gebruikt ik ook al niet meer want word ook kleverig na verloop van tijd.
Nu hou ik het de laatste 5 jaar op synthetische olie en so far so good.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Huugooke op 14 januari 2012, 19:37:13 pm
Wie nu nog denkt dat alle olie olie is, en alle vetten vet, die kijkt maar eens op deze website:
http://www.marcovw.nl/Motor/Olie/olie.htm
Voor mij dan een flesje synthetische olie aub.
Dus nogmaals: wie weet wat er in dat potje zit dat je in goed vertrouwen koopt? Tenzij je een lab ter beschikking hebt natuurlijk.
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: loebaske op 23 april 2012, 22:01:19 pm
En wat is het besluit van die olie[?]

Wat is nu het goede produkt [?]
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 april 2012, 22:09:53 pm
Ik zou zeggen, lees het hele draadje nog eens door.
Dan zie je dat de meningen verdeeld zijn, en dat zal wel zo blijven.[:)]
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: Huugooke op 24 april 2012, 10:46:58 am
Flesje olie in de modelspoorwinkel gaan halen. Tenslotte ben je daar aan het juiste adres. En als het niet goed is: ook de beste plaats om te gaan klagen!
Titel: Olie voor locomotief
Bericht door: ratje op 24 april 2012, 19:50:02 pm
Das waar het draadje doorgenomen, maar ben niet veel wijzer geworden [}:)][:p]

was aan't denken van die van roco te nemen, is niet de goedkoopste maar wel met handige naald.
Titel: Re: Olie voor locomotief
Bericht door: 1op32 op 15 december 2014, 19:21:54 pm
Ik heb het hele draadje eens doorgelezen en ik lees nogal wat tegenstrijdige zaken en spijtig genoeg ook nogal wat  onjuistheden of beter gezegd onvolledige informatie gelezen.

1) naaimachine olie kan en mag maar is voor sommige toepassingen te vloeibaar (viscositeit)

2) motorolie kan MAAR: gebruik enkel synthetische olie anders zal deze vlug verzuren en na wat langere tijd verharden, gebruik motorolie enkel op metalen tandwielen !! het zuur in motorolie kan (sommige) kunststoftandwielen week maken waardoor deze zeer snel zullen slijten om uiteindelijk zonder tanden te zijn... 

Naar mijn ervaring is de beste olie voor modelbouw deze van ROBBE art. nr. 5530 dit is een synthetische zuurvrije olie die niet verhard en geen kunststof 'aanvreet' !
Komt in een handig doseerflesje met lange naald om moeilijk bereikbare tandwieltjes te smeren.
Kostprijs +/- 10 Euro.