Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => Schaal N => Topic gestart door: wdn op 23 december 2011, 09:10:59 AM

Titel: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: wdn op 23 december 2011, 09:10:59 AM
En dat heb ik vandaag aan den lijve ondervonden.
Mijn collectie rollend materieel bevat een paar Rheingold wagons: Arnold jaren 80.
Plan: ik ga eens een volledige Rheingold samenstellen.
Extra wagons van Trix besteld bij Conrad(Arnold heeft ze niet meer). Mooi spul - mag ook voor de prijs.
Maar.....
lengte Arnold 13cm = 21m werkelijk
Lengte Trix 15cm= 24m
Trix wint want originele lengte zou ong. 25m bedragen.
Kleuren bij Arnold kloppen ook niet.
Al bij al de combinatie Arnold-Trix ziet er niet uit.
Conclusie: nog wat Trix spullen besteld en Arnold verwezen naar museum
Wim
Titel: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: Gerolf op 23 december 2011, 10:44:43 AM
Het fenomeen van de "verkorte rijtuigen" bestaat/bestond ook in H0.
Waarheidsgetrouwe lengte = niet door al te krappe bogen = alleen voor "echte" modelbouwers = verkoopt minder = wordt/werd niet gemaakt [xx(]
Titel: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: Michiel op 23 december 2011, 11:11:20 AM
Verkorte wagons werd vroeger inderdaad dikwijls toegepast. en dikwijls, door gebrek aan informatie over deze oude modellen, is het moeilijk te achterhalen of het al dan niet om een verkort model gaat. Het is pas, zoals bij jou, als je ze na(ast) elkaar zet, dat het gaat opvallen.

Ik kan je wel zeggen, dat de oude Piko en Lima volledig uit de bocht gingen met het verkorten van haar materieel. Daar is het zelfs op het zicht duidelijk dat men stevig heeft staan krimpen. De oude Piko en Lima zijn op dat vlak (en vele anderen) echt af te raden. [;)]
Titel: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: JC2180 op 23 december 2011, 12:55:10 PM
Welke type wagons van Rheingold heb je precies daar?
Ik heb een stam van Fleischmann Piccolo en die meten 16,5 cm...!
Die zijn dus net even lang als bijvoorbeeld Arnold I6 rijtuigen.
Titel: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: wdn op 23 december 2011, 15:14:45 PM
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden
(http://i1203.photobucket.com/albums/bb393/wdn1/rheingold.jpg)

Voor de twijfelaars: links Arnold, rechts Trix
Volgens een ex-collega/vriend, lid van een Duitse club die orig. Rheingold rijtuigen bezit, vertoont Trix de juiste kleuren
Wim
Titel: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: Frank_N op 24 december 2011, 23:25:57 PM
Beste Wim,

Ik heb hier een set 0143 Arnold Rheingold.
Jaren geleden op een beurs gevonden. En na lang zoeken.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=arnold+rheingold+0143&gs_sm=e&gs_upl=14183l16084l1l16452l5l5l0l0l0l0l177l493l3.2l5l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1920&bih=1147&wrapid=tlif132476365210210&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=Hkr2TsS1Aobm-gaD57XWAQ

De rijtuigen zijn 148 mm over de buffers, het interieur en draaistellen zijn echt heel goed nagebootst. Verlichting enzo. (lampjes staan echt op de tafeltjes) Standaard met een soort "kortkoppeling" uitgevoerd. Dus de doorloopbalgen zitten vrijwel tegen elkaar aan.........Het bagage rijtuig is iets korter,  dat is in werkelijkheid ook zo. Als ik in het boekje wat ik heb over Rheingold ga kijken, zie ik dat deze rijtuigen behoorlijk, wat betreft afmetingen en dus ook kwa kleurstelling op de originele lijken. Ook het interieur klopt behoorlijk.
Maar dan in 1:160.
De wieltjes zijn zwart/donkerbruin.

De verlichting in de rijtuigen knippert niet, zoals je zovaak ziet. Knap werk van meneer Arnold!

Wim: Je Trix rijtuigen zien er best goed uit, maar zoals op je foto afgebeeld zouden de draaistellen wel eens iets te hoog kunnen zijn.
Mijn oog was ook al eens gevallen op de Trix uitvoering, maar deze modellen halen het niet bij de Arnold 0143.
In werkelijkheid "hangen" deze rijtuigen een stuk lager op de rails.

At Gerolf: Helemaal mee eens, zelfs 2e hands setjes zoals deze Arnold Rheingold kosten nogal wat euries. Maar zoals ik het in herinnering heb zijn deze rijtuigen van Trix ook best prijzig.
Ik ben er in ieder geval blij mee dat ik deze set Rheingold gevonden heb.
Titel: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: wdn op 25 december 2011, 08:47:38 AM
Frank
Mijn Arnolds hebben niets van dit alles. Wat je beschrijft - lengte, interieur, verlichting, koppeling - past wel bij Trix.
Heb ik een reeks uit de pr?historie? [:(!]Alle nummers beginnn met 33, vb 3312.
Wim
PS ik denk het probleem gevonden te hebben:
Na aandachtig bekijken van de foto's op jouw site, kwam ik bouwjaar 1989 tegen. Mijn Arnold set dateert van einde jaren 70-begin 80!
Prijzen: in die tijd betaalde men 13.5 DM/rijtuig, nu 38?
Titel: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: Havoc op 25 december 2011, 09:46:48 AM
citaat:
Volgens een ex-collega/vriend, lid van een Duitse club die orig. Rheingold rijtuigen bezit, vertoont Trix de juiste kleuren


Voor zo iets als kleuren zou ik toch niet op 1 persoon afgaan. Zelf eens wat zoeken kan niet alleen leuk zijn, maar ook info opleveren.
Titel: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: Frank_N op 25 december 2011, 23:27:31 PM
Kon je wel eens gelijk in hebben, Johan. Googlelen is soms best lastig.

Mijn info (buiten de kleurstelling dan) Heb ik uit een boekje ISBN nummer:
90 6079 089 6 Vertaling uit Duitse taal door G,J de Swart.

Ik weet echt niet meer waar ik dit boek vandaan heb.....Behalve dat ik naar aanleiding daarvan op zoek ben gegaan naar rijtuigen, uit de beginperiode.  Er staat wel heel veel in over Rheingold, en de bijbehorende historie. Routes enzo worden uitgelicht. Dus ook welke loc's in de geschiedenis ervoor stonden, en dat zijn er nogal wat!
Verder staan er goed uitgewerkte tekeningen in met maten voor de betreffende rijtuigen. En per epoche gerelateerde bijbehorende locomotieven.


Ps: boekje is uit 1977, nabewerking uit het Duits, en dan 1979.
Copy richts voor de uitgever. ALBA Buchverlag GmbH Dusseldorf, 1977.
Titel: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: Peter op 26 december 2011, 09:48:58 AM
De juiste (officiele) kleuren voor de voor-oorlogse (tijdperk II) Rheingold zijn:

RAL 1001 Beige  -- vensterband
RAL 4000 Violett -- band tussen vensters en chassis
RAL 9006 Weiss-aluminium  -- dak

Ter info: RAL is de afkorting van "Reichsausschuss f?r lieferbedingungen"
Titel: Re: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: JohoMapi op 23 juni 2013, 14:01:32 PM
De vooroorlogse Rheingold-rijtuigen zijn 23,50 m lang. De Minitrix-maat van 148 mm komt hiermee heel aardig overeen.
Titel: Re: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: 59erke op 14 september 2013, 15:14:25 PM
Even dit draadje terug opnemen  ;)

We gebruiken allemaal schaal N en zijn gewend dat schaal N 1:160 is

Nu was ik even aan het surfen op een Duitse site, en daar vond ik huisjes en voertuigen met de maat 1:150 en 1:148.
Deze stonden mooi in het rijtje van schaal N modellen.

Vraag is natuurlijk of het merkbaar is op de modelbaan mocht er tussen de 1:160 huisjes en voertuigen, enkele staan van 1:150 of 1:148 ?

Ik denk maar aan de volgende situatie :

huizenrij in 1:160 met daar ergens tussen een gebouw schaal 1:150
Moet ik mij dan voorstellen dat de deuren en ramen bij het gebouw van 1:150 zichtbaar groter zijn of valt dit nog mee ?

Wat denken jullie of hebben jullie er ervaring mee ?
Titel: Re: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: doomslu op 14 september 2013, 16:45:21 PM
Laat ons nu een voor het gemak een deur nemen van 2 meter hoog. Op 1:160e is dat 12,5 mm, op 1/148e 13,5 mm. Dus één millimeter verschil. Ik denk dat het niet al te erg gaat opvallen.
Titel: Re: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: Frank_N op 14 september 2013, 20:03:25 PM
Citaat van: doomslu op 14 september 2013, 16:45:21 PM
Laat ons nu een voor het gemak een deur nemen van 2 meter hoog. Op 1:160e is dat 12,5 mm, op 1/148e 13,5 mm. Dus één millimeter verschil. Ik denk dat het niet al te erg gaat opvallen.

En: """"huizenrij in 1:160 met daar ergens tussen een gebouw schaal 1:150""""

Hoewel ik de idee van Luc onderstreep, zou het zoals je het zo stelt wel eens zichtbaar kunnen worden, Koen  ;)
Of je daar mee kan leven? Mij lijkt het geen probleem hoor!
Er zijn veel oude pola gebouwen die gewoon ook niet kloppen, kwa schaal.
Als je die dingen los ergens neerzet lijkt me dat geen probleem :)
Titel: Re: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: marc goovaerts op 14 september 2013, 20:05:56 PM
Bij huisjes valt het al bij al nog wel mee. Ook omdat de grote merken het niet altijd zo nauw nemen om de juiste schaal te gebruiken (nog erger in HO).
Voor figuurtjes gaat het ook nog wel. Ook in de realiteit is niet iedereen even groot.
Maar autootjes bv. ... in N een Duitse Wiking vlak naast een Japanse Tomy trekt nergens op.
Titel: Re: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: 59erke op 14 september 2013, 21:09:30 PM
Dus als ik het goed begrijp is het verschil toch meer dan een mm.

Best de huisjes met grotere schaal apart zetten blijkbaar.

Voertuigen van verschillende schalen naast elkaar lijkt me idd geen goed idee. misschien dan beter blijven bij de gekende merken wiking en herpa.
Titel: Re: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: Frank_N op 14 september 2013, 22:21:48 PM
Je kan nog een stukje verder gaan, Koen.
Zet de grotere huisjes en voertuigen, figuurtjes, bomen etc, juist vooraan en  de kleinere achteraan je scenery.
U zal zien dat optische een schijnbaar grotere dieptewerking ontstaat :)
In MSM 127 (bijvoorbeeld) maar ook op dit forum zijn er verschillende voorbeelden van die techniek te vinden ;)
Titel: Re: 1:160 is niet steeds 1:160!
Bericht door: Dirky op 14 september 2013, 22:50:05 PM
Het verschil tussen 1:160 en 1:148 is echt iets waar men zich geen zorgen hoeft om te maken. Er zijn maar heel weinig modelhuisjes die op een correcte schaal worden weergegeven. Grote verschillen vindt men vooral bij de grotere gebouwen. Bijvoorbeeld het station Bonn van Faller dat in model 70cm lang is moet feitelijk zowat 1 m lang zijn...
Toen ik met de eerste spoor 1 gebouwen begon, had ik altijd de indruk dat ik "te groot" bezig was.  Nadat ik café Leon had gebouwd met een voordeuropening van 97.8mm (das wel 3,12m in 't echt) ben ik met de vouwmeter in de aanslag de opening effectief gaan meten en kwam ik tot mijn verbazing op een maat van 3,3m! We kunnen dus echt moeilijk inschatten hoever we van iets juist afwijken...


Wat je misschien beter kunt vermijden is van een correct Preiserke aan een te kleine of een te grote voordeur te zetten... ;)