Hoi,
Heeft er iemand ervaringen met de Heris I4 rijtuigen en het rijden over de normale wissels ( Marklin K-rails ), die voorzien zijn van de opsteekbare Marklin wisselaandrijving. Bij mij komt de onderkant van de rijtuigen tegen de wisselaandrijvingen met ontsporing tot gevolg. :( Ik ben benieuwd of anderen dezelfde ervaring hebben.
Yah,
Ook bij piko boogwissels gebeurt dat soms. Ook LSM plan W en A.C.M.E. rijtuigen hebben dit probleem. De accubakken en WC pijpen lopen op de aandrijvingen vast. Noem het maar welvaartziekte [8D]
Kees-Jan
Hoe kan dat nu? Wisselaandrijvingen zitten toch onder de baan? [:I][:o)]
Niet in mijn schaduw station Luc.
Kees-Jan
In mijn schaduwstation heb ik ook gewoon de aandrijving op de wissels geklikt, omdat je er toch niets van ziet h?. Iemand enig idee wat ik aan de rijtuigen kan aanpassen om dit probleem op te lossen ?
Zeg het maar:
(http://farm7.static.flickr.com/6218/6345708338_fa01597b8a_b.jpg)
Kees-Jan
66talguy66 en Rees-Cees,
Welk merk van wissels gebruiken jullie en hoe groot is de hoek van het hartstuk en de straal van van het afbuigend spoor. Zoals ik het probleem op de foto van Kees-Jan zie zijn er maar twee opties: vervangen door slankere wissels en of de aandrijving mbv. een mechanische mimiek verder van de wissel monteren!
Jacques Timmermans
Kan je zulke wisselaandrijvingen niet aan de kant van het rechte ipv het afbuigende spoor hangen?
Uh nee daar het bij mij om een engelsman gaat met aan beide kanten een aandrijving. Tis wel te proberen om de aandrijvingen er op z'n kop aan te monteren.
Kees-Jan
Aandrijvingen werken toch met een stangetje... misschien verlengen met een staafje ?
T'is maar een idee. Ik gebruik servo's en door de dikte kan je die ook niet te dicht plaatsen
(als er onderaan geen plaats is of course)
Allereerst zou ik iedereen, die zo snel reageerde, alvast willen bedanken. Net zoals bij Rees-Cees moet ik even corrigeren en zeggen dat de problemen zich enkel voordoen bij een Engelse wissel. Maar ook zonder echt te raken ontsporen de rijtuigen bij gewone standaard K-wissels. Alle wissels vervangen door slanke wissels zou me echter veel tijd en geld kosten, en ook de gekozen wisselaandrijvingen van marklin wens ik te blijven gebruiken, te meer daar ik nog met geen enkel ander rijtuig uit mijn collectie hiermee problemen heb gehad. Na grondige studie van de rijtuigen is me echter opgevallen dat er nogal wat speling in de hoogte op de wielstellen zit. Dit bracht me op het idee om door middel van geschikte rondellen de rijtuigkast iets hoger op de wielstellen te plaatsen om zo hopelijk het probleem op te lossen. Na wat zoeken heb ik geschikte rondellen hiervoor gevonden.[8D] De rijtuigen staan nu ongeveer 1 mm hoger op de wielstellen, maar dit stoort me niet. Ik heb foto's gemaakt van deze ombouw die ik mee in deze tekst wilde invoegen, maar dit schijnt me niet te lukken. [:I] Wie interesse heeft wil ik altijd de foto's mailen; of kan iemand me zeggen hoe ik ze op het forum gepost krijg ?
Even testen ; een foto van een wielstel met geschikte rondel ernaast...
(http://i1082.photobucket.com/albums/j379/66tallguy66/wielstelmetgeschikterondel.jpg)
[8D][8D] Haaa gelukt !
Hieronder het wielstel met gemonteerde rondel.
(http://i1082.photobucket.com/albums/j379/66tallguy66/wielstelmetgemonteerderondel.jpg)
Hoogte van het originele rijtuig
(http://i1082.photobucket.com/albums/j379/66tallguy66/normaalrijtuig.jpg)
Hoogte van een aangepast rijtuig
(http://i1082.photobucket.com/albums/j379/66tallguy66/aangepastrijtuig.jpg)
Tot slot het hoogteverschil tussen origineel en aangepast rijtuig.
(http://i1082.photobucket.com/albums/j379/66tallguy66/Hoogteverschil.jpg)
Enne geen ontsporingen meer [8D][8D]
Goed gezien en goede tip.[;)]
Alleen gaat ge koppelingsproblemen krijgen.
Jan
Ik denk dat dat met die koppelingsproblemen nog best kan meevallen. Immers, beide Heris rijtuigen heb ik aangepast, dus het hoogteverschil zoals op de laatste afbeelding komt niet meer voor. Verder heb ik de rijtuigen al achter de 25.5 van Marklin gehangen, zonder problemen. Ik zal enkel nog eens moeten bekijken hoe het koppelen verloopt met de Artitec Benelux rijtuigen die achter de I4 rijtuigen moeten komen te hangen. Maar zoals een bekend Belgisch politicus ooit heeft gezegd..."we lossen de problemen pas op als ze zich stellen" [;)]
Citaat van: 66tallguy66 op 15 november 2011, 21:26:10 PM
[8D][8D] Haaa gelukt !
Hieronder het wielstel met gemonteerde rondel.
(http://i1082.photobucket.com/albums/j379/66tallguy66/wielstelmetgemonteerderondel.jpg)
Niemand en ander idee dan de rondel ?
Door een rondel te plaatsen gaan de rijtuigen scheefhangen ... :-[
Grotere rondel (carrosseriering, ...) ?
plaatje plasticard snijden met in het midden een gaatje...
Het scheef hangen is inderdaad wel verholpen op die manier.
Maar in beide gevallen blijven de rijtuigen te hoog komen te staan. :(
Eigenlijk bestaat er geen oplossing zonder die (niet zo fraai)verhoging van de wagon(bak) ; het is dat of het verwijderen van die veel te hoge wisselaandrijvingen !
Er bestaat geen mooie oplossing verhogen of aandrijvingen(je hebt er nog M-rail met een zeg maar LICHTBAK) verwijderen of aanpassen ! ::) :(
Groeten Peter ;)
Ik had zelfde probleem met de break, maar ik had meer geluk in die zin, de aandrijving op de andere kant gestoken, was gewone wissel. Engelse wissels zitten er bij mij niet in.
Ik moet zeggen dat de aanpassing proper gedaan is maar, vanaf nu moet je dus al je mooie nieuwe dure rijtuigen gaan aanpassen, zou je niet beter de aandrijvingen toch onder tafel weggestoken hebben zodat je in een keer van alle zorgen verlost bent, ook al kost dat een pak werk.
Jan