Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Nieuwe leden => Topic gestart door: Ambrosius op 07 november 2011, 19:54:36 PM

Titel: Ambrosius
Bericht door: Ambrosius op 07 november 2011, 19:54:36 PM
Dag iedereen,

Ik ben Evert, hier bekend als Ambrosius (naar mijn dochter Amber). Ik ben een 30-jarige beginnende modelspoorder (of hoe zeg je dat?) uit Zottegem (Oost-Vlaanderen).

Ik heb nog geen modelbaan, maar ik lees hier al een tijdje het forum en heb daar al veel door bijgeleerd. Als mijn zolder wat opgeruimd geraakt en eindelijk ook wat ge?soleerd, kan ik beginnen aan de bouw van een baan van redelijke omvang (ik heb ongeveer 50m? ter beschikking).

Ik denk er aan om te beginnen met een gelijkstroombaan, waarschijnlijk digitaal Roco (Multimaus of MultiMausPro). Wat de rails betreft twijfel ik nog wat. Ik dacht aan Peco, maar klopt het dat die enkel met flexrails werken? Of schiet ik nu een kemel? Heeft iemand van jullie suggesties voor mij?

Ik wil eigenlijk vooral een fun-baan. Historische correctheid is van minder groot belang, al ga ik er wel voor proberen te zorgen dat er geen TGV's en stoomloc samen door een Duits bergdorpje uit de jaren 1930 gaan rijden...

De microbe is mij ongeveer een jaartje geleden beginnen bijten. De laatste weken lees ik meer en meer en probeer ik keuzes te maken waar ik exact naartoe wil met deze hobby. Ik ben echt een absolute beginneling hierin. Mijn praktische modelbouw-ervaring beperkt zich vandaag tot het Faller-station en de Kibri-rijhuisjes die ik de voorbije dagen en weken in elkaar gezet heb. Maar ja, we moeten ergens beginnen natuurlijk...

Groeten en tot binnenkort!
Titel: Ambrosius
Bericht door: Steam.N op 07 november 2011, 20:35:18 PM
Hey, Evert!  Welkom op dit forum.
Een toffe bende, zie je zeker met plezier zal helpen starten.
50 m2 ?  Hallo, een zee van plaats.  Daar kun je iets moois mee maken !!!
Veel plezier, en succes met je opstart.
Titel: Ambrosius
Bericht door: doomslu op 07 november 2011, 21:18:02 PM
Welkom hier Evert.

Een kleine reactie op jouw "Ik dacht aan Peco, maar klopt het dat die enkel met flexrails werken?". Flexrails zijn in mijn ogen geen minpunt, maar eerder een pluspunt. Nooit leg ik nog een centimeter spoor dat geen flexrail is. [;)] En zeker geen bogen!

Veel plezier met de hobby. Een tip: begin klein, maar zorg dat er uitbreiding mogelijk is. [:)]
Titel: Ambrosius
Bericht door: modelspoorder op 07 november 2011, 21:19:59 PM
hallo evert, welkom, 50m meter om te vullen als beginnend modelspoorder zonder of met weinig ervaring, ik zeg...niet doen, begin met een klein baantje om het onder de knie te krijgen.maar als het je lukt...laat je het even zien dan aan ons?? [8D]

veel succes.

eric
Titel: Ambrosius
Bericht door: railman56 op 07 november 2011, 21:34:52 PM
welkom in ons midden evert.
vermits ikzelf geen baan bezit heb ik weinig ervaring met sporen leggen. voor zover ik weet is er niets mis met flex rails. zo moet je niet de geometrie van de merken volgen. alles heeft zijn voor- en nadelen. maar andere kunnen hier beter op antwoorden.
nog veel plezier op het forum en laat ons je vorderingen maar zien.
marc
Titel: Ambrosius
Bericht door: mini-bs op 07 november 2011, 22:05:38 PM
Dag Evert,

welkom. Peco heeft wel degelijk een geometrisch systeem in de catalogus, nl Setrack. Dat is compatibel met de Streamline code 100 waar je allicht op doelt. Mocht je dat willen gebruiken let er dan wel op dat je de ruimste bogen gebruikt, en probeer wat wissels betreft toch naar de streamline-collectie te gaan.
En eigenlijk kan je met een dremeltje-proxxonnetje makkelijk zo'n flex dorslijpen, of je gebruikt de snijtng van Peco om de rails te trimmen... Je hoeft daar niet bang van te zijn.
Ook van Piko kan je een mooi geopetrisch systeem kopen in code 100. Afhankelijk van je budget kan het geen kwaad om ook eens naar Trix c-rail te kijken. In Duitsland gebruiken bekende modelbouwers dat wel eens, al moeten die ook wel veel moeite doen om de lelijke bedding weg te werken.
Titel: Ambrosius
Bericht door: Huugooke op 08 november 2011, 10:30:40 AM
Hallo Evert,
Een voor de hand liggende maar soms wel vergeten raad: zorg dat je altijd overal bij kunt!
Elders op dit forum liep een hele discussie over welke rail gebruiken. Zoek maar eens op "welke rail".
Bij het leggen van de sporen (zeker bij lange banen) ook het elektrisch aspect in het oog houden.
Het helpt misschien ook om een thema te kiezen zoals bijvoorbeeld (ik zeg zo maar wat)"Vlaanderen in de jaren '80". Zo kan je de materiaalkeuze wat beperken.
En ook al vooraf bepalen waarvoor het meest voorhanden is. Uiteraard is er voor een landschap van onze oosterburen de grootste keuze.

Als je zoals je zegt een "fun" baan wil dan doet het er allemaal niet toe, als je het zelf maar mooi vindt!
Veel plezier,
Hugo
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 08 november 2011, 10:56:30 AM
citaat:
Geplaatst door doomslu

Welkom hier Evert.

Een kleine reactie op jouw "Ik dacht aan Peco, maar klopt het dat die enkel met flexrails werken?". Flexrails zijn in mijn ogen geen minpunt, maar eerder een pluspunt. Nooit leg ik nog een centimeter spoor dat geen flexrail is. [;)] En zeker geen bogen!




Uit het hart gegrepen,denk alle zo.[:)][:)][:)][:)]
wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 08 november 2011, 10:57:08 AM
Evert,

Welkom op het forum en veel plezier met wat komen gaat met die kleine ???? ruimte die jij gaat opvullen !

Groeten Peter[;)]
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 08 november 2011, 11:02:41 AM
Ik zag hem weer even om de hoek kijken, code 100 rails.[}:)][}:)]

Dus gooi ik de steen weer op.[:p][:p][:p][:p]

Als je nieuw begint.
Koop dan nooit de ouderwetse code 100 rails maar code 83 of zelfs 75.
Dat is de toekomst.[:0][:0][:0]

wim.
Titel: Ambrosius
Bericht door: mini-bs op 08 november 2011, 21:52:07 PM
sorry Wim.

Ik ben daar wel fan van hoor. Code 83 en zeker 75 vind ik veel te nipt en te fragiel.

Als je zo nauwkeurig kan modelbouwen zoals Emmanuel of Henk Wust of zo is het logisch dat je ook de rails hier op aanpast, anders doet dat de natuurgetrouwheid teniet, geef ik grif toe. Maar als je wat grover werkt dan is code 100 naar m'n gevoel toch een redelijk compromis.

Als ik zie hoe lastig het al is om dat type rails deftig gelegd te krijgen, om wissels deftig omgelegd te krijgen en om de sporen netjes te ballasteren...
Waarschijnlijk ben ik eerder een modelprutser dan een -bouwer [:D], maar ik voel me toch vooral graag een geruste modelspoorder...
Trouwens ook bij Langmesser gebruiken ze graag iets grovere rails, waarschijnlijk om hun kopzorgen vooral over de scenery te laten gaan.  

Een deel van de collectie zou serieus aan het hobbelen gaan en zou dus ook al van andere wielen voorzien moeten worden. En daar heb ik me 1 keer aan gewaagd, maar geen tweede keer hoor.
Titel: Ambrosius
Bericht door: jacques timmermans op 09 november 2011, 10:23:57 AM
mini-bs,

Waarom zouden code 83 en code 75 rails en wissels fragiler en minder stabiel zijn dan hun code 100 broertjes? Ik kan mij enkel voorstellen dat deze door jouw aangehaalde argumenten enkel door een onvakkundige en amateuristische wijze van verwerking veroorzaakt kunnen worden.

Immers worden de wielen van de rijtuigen niet door hun wielflens maar door de ronding of overgangsbocht tussen de wielflens en het loopvlak van het wiel in het spoor gehouden. Hierbij moet ik wel toegeven, dat oudere, ik bedoel hiermee sommige rijtuigen van voor 1990, soms wel eens door hun te hoge wielflenzen uit het spoor kunnen lopen, een euvel dat door het verwisselen van de wielstellen zeer gemakkelijk verholpen kan worden.

Persoonlijk vind ik dat je op deze wijze aankomende modelbouwers, die met de tijd willen meegaan, een totaal verkeerd beeld en misleidende informatie over zeer degelijke en zich uit een jarenlange bewezen praktijk uitstekende producten verstrekt. Dat je je persoonlijk van elegante rails en wissels, dito modelgetrouwe modelomzetting van en een technisch goed opgezette en functionerende modelbaan distantieert is je eigen keuze, maar predik jouw credo dan niet als het enige echte ware geloof!

Jacques Timmermans
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 09 november 2011, 10:27:26 AM
Het is natuurlijk ieders keus.
Maar in de voorlichting aan beginners dan wel rieel blijven.

Code 83 is niet minder stabiel dan 100 en zeker niet fragiel.
De wissels zijn niet moeilijker te bedienen en ook balasten is niet moeilijker.
Als je dit met feiten kunt waarmaken oke.DOEN
Maar anders is het onzin.
Mijn hele baan ligt met 83 en zo een wonderbouwer ben ik ook niet.

Ik vind dat je mensen die pas beginnen niet een toch ouderwetse rail moet aanpraten,met twijfelachtige argumenten.

Dat hobbelen.
Mijn wagens van roco uit 1972 rijden nu nog perfect op code 83
En oke een liliputwagen uit 65 niet,maar wie heeft die nog

Ambrosius
Begin met spul uit 2011 ,tenzij je nu nog een gramofoon en zwartwit  TV gaat kopen
Titel: Ambrosius
Bericht door: Peter op 09 november 2011, 10:35:31 AM
citaat:
En oke een liliputwagen uit 65 niet,maar wie heeft die nog


Ikke[:)][:)]
Titel: Ambrosius
Bericht door: Dirky op 09 november 2011, 10:42:55 AM
Welkom...

Zottegem? op een boogscheut van Zegelsem. Eindelijk iemand in de dichtere buurt[:)]

Niet te snel beslissen. De eerste maanden/jaren durf je wel eens te experimenteren...

En ik ben het eens met het motto "begin met spoormateriaal anno 2011"
Titel: Ambrosius
Bericht door: conducteur op 09 november 2011, 13:24:22 PM
Weer die onnozele discussie over de 0.000 000 4km. [V][|)] Code 100 is het meest verkrijgbaar (Fleischmann profi rail, peco, piko A-gleise, Marklin K-rail,....). En ja er liggen code 75 rails (H0m 12mm) op mijn treinbaan, maar daar rij ik met trams op. Die wielen zijn dan wel veel kleiner dan gewone treinwielen...
Titel: Ambrosius
Bericht door: Ambrosius op 09 november 2011, 13:27:50 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

Welkom...

Zottegem? op een boogscheut van Zegelsem. Eindelijk iemand in de dichtere buurt[:)]


Ik had ook al eens wat profielen opengeklikt om te kijken of er iemand uit de regio aanwezig was. Daarbij had ik je "Vlaamse Ardennen" ook al zien staan...

Vraagje: waar koop jij je materiaal? Ik probeer de komende weken de winkels uit de ruime omtrek eens te bezoeken, zodat ik weet welke winkel het interessantst is voor mij.

Over 100,83 of 75 heb ik nog niet echt nagedacht. Eerlijk gezegd dacht ik aan zelf 83. Maar argumenten in + of - zijn uiteraard steeds welkom!
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 09 november 2011, 13:30:59 PM
citaat:
Geplaatst door Ambrosius

Eerlijk gezegd dacht ik aan zelf 83. Maar argumenten in + of - zijn uiteraard steeds welkom!



Zeer verstandig.
wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: Huugooke op 09 november 2011, 15:42:54 PM
Joepie, daar gaan we weer!
Nooit zoveel discussie gezien over zo'n klein stukje verschil.
Allez, ik zal ook nog eens wat in de poel gooien:
-dikke rail geleidt beter (meer materiaal)
-tenzij je lottowinnaar bent: kijk ook eens naar de prijs!
-flexrail (in alle codes) geeft later minder problemen met slecht contact
-rails zetten uit, kijk eens in jullie fysica cursus en bereken de uitzetting van 1 meter nieuwzilver (of waaruit je spoor ook mag bestaan) bij een temperatuurverschil van 15 graden (in de winter gelegd bij 16?, in de zomer "bereden" bij 31?)
Geen punten te verdienen.
-Beloof jezelf dat je nooit of nooit of nooit die occasielok van de jaren 80 gaat kopen en leg 83
-kijk ook eens naar de prijs (zie boven)
-als je werkelijk naar het voorbeeld wil werken kies dan inderdaad rails op de juiste(re) schaal. Zorg dan wel dat andere details op je baan ook op de goede schaal zijn.
-Is het niet de bedoeling om er vooral plezier aan te beleven?
-kijk ook eens naar de prijs...
Titel: Ambrosius
Bericht door: Dirky op 09 november 2011, 21:15:48 PM
Evert,

Om op je eerste vraag te antwoorden: Als ik wat koop is het meestal via het internet. [:)]

Je merkt wel meteen de drift van sommige modelspoorders. Voor de ene is het ene goed, voor de andere het andere. Soms zijn het echt "uitersten" waar het om gaat.
Daarom zou ik je echt aanraden eerst eens een paar tentoonstellingen af te lopen om te zien wat je zou willen. Er is "de baan op het tapijt - vaak met code 100 sporen" en er is "de baan in PUR of PROTO nauwkeurigheid waar enkel code 75 gebruikt wordt" en alles wat ertussen ligt. Qua prijs is het verschil niet echt supergroot om de eenvoudige reden dat je met goedkope rails vaak je tafel propvol legt en met PROTO je op eenzelfde oppervlakte maar 2 sporen legt en bovendien vaak zelf maakt. E?n lokomotief in PROTO uitvoering kost veel maar je koopt er ook minder...

In alle geval ben je in Zegelsem welkom om een babbelke te doen over wat kan... of net niet!
Titel: Ambrosius
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 09 november 2011, 21:25:54 PM
Evert,

Wat misschien ook een oplossing voor jou is mail verschillende winkels leg uit wat je nodig (hoeveel van alles ?)hebt en dat je bv alles in ??n keer wenst aan te schaffen en vraag of ze een speciaal prijsje maken voor een bestelling waar ze eigenlijk geen werk aan hebben !

Mij hebben al winkeliers gevraagd als je iets speciaal (lees VEEL) wenst te bestellen laat eens iets weten (eigelijk zeggen ze dan aan een sp.prijs of extra korting). Ik denk dat een winkelier(als hij hier geen werk aan heeft) liever veel verkoopt met wat minder winst dan helemaal niets ! Ik zou toch zo denken !

Groeten Peter
Titel: Ambrosius
Bericht door: conducteur op 09 november 2011, 22:13:06 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

...vaak je tafel propvol legt en met PROTO je op eenzelfde oppervlakte maar 2 sporen legt en bovendien vaak zelf maakt.


Neme Punta Marina als voorbeeld, met alle respect voor de bouwer, maar dat kun je toch noch amper een treinbaan noemen? Je kunt er amper op rijden?
Titel: Ambrosius
Bericht door: doomslu op 09 november 2011, 22:18:10 PM
citaat:
Geplaatst door conducteur

citaat:
Geplaatst door Dirky

...vaak je tafel propvol legt en met PROTO je op eenzelfde oppervlakte maar 2 sporen legt en bovendien vaak zelf maakt.


Neme Punta Marina als voorbeeld, met alle respect voor de bouwer, maar dat kun je toch noch amper een treinbaan noemen? Je kunt er amper op rijden?

En dan is de vraag die in me opkomt: moet dat? [?]
Titel: Ambrosius
Bericht door: Huugooke op 09 november 2011, 23:12:42 PM
er op rijden was dat niet het uitgangspunt van Evert?
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 09 november 2011, 23:19:46 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Joepie, daar gaan we weer!
Nooit zoveel discussie gezien over zo'n klein stukje verschil.
Allez, ik zal ook nog eens wat in de poel gooien:
-dikke rail geleidt beter (meer materiaal)

ONZIN ,DIKKE RAILS ZOU IN THEORIE MINDER WEERSTAND HEBBEN
MAAR AAN DE GELEIDING VAN HET MATERIAAL VERANDERD NIETS.

-tenzij je lottowinnaar bent: kijk ook eens naar de prijs!

ONZIN ,DE PRIjS IS MAAR IETS HOGER

flexrail (in alle codes) geeft later minder problemen met slecht contact

ZOU WAAR KUNNEN ZIJN

-rails zetten uit, kijk eens in jullie fysica cursus en bereken de uitzetting van 1 meter nieuwzilver (of waaruit je spoor ook mag bestaan) bij een temperatuurverschil van 15 graden (in de winter gelegd bij 16?, in de zomer "bereden" bij 31?)

ONZIN,DIT ARGUMENT IS ER MET DE HAREN BIJ GESLEEPT
ZETTEN KORTE RAILS DAN NIET UIT.
KLEIN LUCHT SPLEETJE IS AL VOLDOENDE

Geen punten te verdienen.
-Beloof jezelf dat je nooit of nooit of nooit die occasielok van de jaren 80 gaat kopen en leg 83

BELOOF DAT JE NOOIT MEER EEN OUDE 78 TOERENPLAAT ZAL KOPEN EN KOOP EEN
CD SPELER

-kijk ook eens naar de prijs (zie boven)

HERHALING MAAKT NIET DUIDELIJKER HOOR

-als je werkelijk naar het voorbeeld wil werken kies dan inderdaad rails op de juiste(re) schaal. Zorg dan wel dat andere details op je baan ook op de goede schaal zijn.

ALS JE IN EEN MERCEDES WILT RIJDEN ZORG ER DAN WEL VOOR DAT JE OOK IN EEN VILA VAN 10 MILIOEN WOONT
OF ALS JE IN JE AUTO GORDELS DRAAGT,ZORG DAN OOK VOOR GEPANSERT GLAS EN METAAL

-Is het niet de bedoeling om er vooral plezier aan te beleven?

JA NATUURLIJK,MAAR KAN DAT MET CODE 83 DAN NIET ????????

-kijk ook eens naar de prijs...

LEUK ARGUMENT,ZEKER NET BEDACHT



Ja sorry ik wil niet rot gaan doen,maar als je nu een discussie wilt
kom dan met echte argumenten die hout snijden.
Zorg er voor dat je echt weet waar je over praat
wim

Titel: Ambrosius
Bericht door: Huugooke op 09 november 2011, 23:47:16 PM
...er zijn mensen die zich druk maken over de schaal van hun spoor, want die moet natuurgetrouw zijn. Op hun baan moeten die arme preisertjes wel stoepen van veertig centimeter opstappen. hun gebouwen zweven fundamentloos boven de grond. De telefoondraden zijn een arm dik. De bomen hebben geen loof maar groene kwabben, het gras zijn groene tentakels.. en zo kan ik nog wel wat door gaan.
Mijn argument is: als je eenmaal een bepaalde weg inslaat moet je er ook niet (te veel) van afwijken.
Misschien was mijn ironie wat te subtiel; met die verwijzing naar weerstand en uitzetting wil ik maar aantonen dat je het nu eenmaal t? ver kan gaan zoeken. En een van de eerste formules die ik moest kennen leerde me dat een dikkere draad (van hetzelfde materiaal) minder weerstand heeft en dus beter  geleidt en er dus minder spanningsverlies aan de andere kant is!
En ja, als je aan een baan begint van zulke omvang is de prijs misschien toch wel van belang?
En ik ben gek op ouwe platenspelers.
En ik vind code 83 ook mooier!

Titel: Ambrosius
Bericht door: Gerolf op 10 november 2011, 08:56:40 AM
Wat een discussie in een "ik ben nieuw"-draadje [:0]
Ik hoop maar dat Ambrosius nog niet gaan lopen is van ons forum [:D]
Ondanks dat: Welkom op ons forum, man - bij een groep "bezielde" modelspoorders [;)]
Titel: Ambrosius
Bericht door: Huugooke op 10 november 2011, 10:03:47 AM
Soms kan je van die onschuldige vragen stellen; of van die onschuldige antwoorden geven... ik kan er ook al van meespreken.
Mijn excuses [:I]aan Evert voor het gekissebis (leuk woord!)
en hopelijk realiseert hij een prachtbaan! Foto's!
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 10 november 2011, 11:06:48 AM
Ambrosius nogmaals welkom je niet laten afschrikken en gewoon doen wat je zelf wil
Ik sta achter je.

Dat is wel zo veilig als hugo begint te gooien.[:D][:D]

wim

Titel: Ambrosius
Bericht door: Gerolf op 10 november 2011, 11:13:14 AM
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Ik sta achter je... Dat is wel zo veilig als hugo begint te gooien.[:D][:D]
[:D]  [:D] [:D]
Titel: Ambrosius
Bericht door: jacques timmermans op 10 november 2011, 12:21:58 PM
Het enige waar ik me soms aan kan ergeren is dat nieuwe leden zeer vaak een nogal subjectief voorstel tot aankoop door forumleden "opgedrongen" krijgt. Natuurlijk staat het iedereen vrij om aan bepaalde producten hun voorkeur te geven, maar geef in hemelsnaam toch een objectieve en degelijke informatie aan nieuwbakken forumleden.

Ook de heren handelaren in binnen- en buitenland gaan hier niet geheel vrijuit: hoe vaak is het niet voorgekomen dat ze zich zonder schromen als de "specialisten" op hun vakgebied voordoen en zodoende wel eens misleidende en of onvoldoende objectieve informatie over bepaalde producten geven.

Het ergste vind ik nog dat deze heren enkel informatie geven op hetgeen wat dat zij verkopen; Informatie van gelijkwaardige producten van de concurrentie schilderen ze dan vaak als tweederangs producten of "vergeten" ze te vermelden omdat zij deze producten vaak niet in stock hebben of moeten bestellen, wat hun zeer vaak te veel moeite kost.

Jacques Timmermans

Titel: Ambrosius
Bericht door: Huugooke op 10 november 2011, 12:59:37 PM
citaat:

Dat is wel zo veilig als hugo begint te gooien.[:D][:D]

wim





Gooien? Moi?
Ik dacht me eerder bij de getroffenen te moeten opstellen!
Titel: Ambrosius
Bericht door: PeterC op 10 november 2011, 13:09:54 PM
Evert, welkom!
In die (oeverloze?) discussie over code xxx ga ik mij niet mengen, ik ben 3-rail rijder en heb er geen boodschap aan (elk doet z'n ding en met dat wit-zwart-, wit-zwart-gedoe is niemand gebaat (sorry Wim en Rian) [:I] ).

Je 50 m2: ik kan me inbeelden dat je daar de 'wildste' plannen mee hebt...  Maar zoals je zelf schrijft: 'beginnende modelspoorder'...  Bouw iets haalbaar zodat je een treintje kan laten rijden.  Jaren plannen om alles vol te stouwen en dan op niets uitlopen is frustrerend (spreek van ondervinding [8)][8)][8)]).  Bouw iets 'klein' en zorg dat je kan uitbreiden.

Dit forum is er om ervaringen/vragen/oplossingen uit te wisselen en domme vragen?  Tijdens die enkele minuten dat je een 'domme' vraag stelt ben je misschien 'dom' maar zij die nooit een vraag stellen blijven eeuwig 'dom' [^].
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 10 november 2011, 13:46:43 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Citeer

Gooien? Moi?
Ik dacht me eerder bij de getroffenen te moeten opstellen!



Dan ga jij toch ook achter ambrosius staan[^][^]

wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 10 november 2011, 13:52:18 PM
citaat:
Geplaatst door PeterC

Evert, welkom!
In die (oeverloze?) discussie over code xxx ga ik mij niet mengen, ik ben 3-rail rijder en heb er geen boodschap aan (elk doet z'n ding en met dat wit-zwart-, wit-zwart-gedoe is niemand gebaat (sorry Wim en Rian) [:I] ).

Je 50 m2: ik kan me inbeelden dat je daar de 'wildste' plannen mee hebt...  Maar zoals je zelf schrijft: 'beginnende modelspoorder'...  Bouw iets haalbaar zodat je een treintje kan laten rijden.  Jaren plannen om alles vol te stouwen en dan op niets uitlopen is frustrerend (spreek van ondervinding [8)][8)][8)]).  Bouw iets 'klein' en zorg dat je kan uitbreiden.

Dit forum is er om ervaringen/vragen/oplossingen uit te wisselen en domme vragen?  Tijdens die enkele minuten dat je een 'domme' vraag stelt ben je misschien 'dom' maar zij die nooit een vraag stellen blijven eeuwig 'dom' [^].




Helemaal mee eens
Maar een discussie geeft wel een beeld van twee kanten,en kan ook wel goed raad en informatie bevatten.
zinloos is zo iets zeker niet.
Dat zijn alleen discussies over zaken, waar toch niks te kiezen of te veranderen valt. Het weer of De euro
wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: Ambrosius op 10 november 2011, 17:06:01 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Citeer

Gooien? Moi?
Ik dacht me eerder bij de getroffenen te moeten opstellen!



Dan ga jij toch ook achter ambrosius staan[^][^]

wim



Ik ben niet van de smalste, dus daar is wel wat plaats! [:D]
Titel: Ambrosius
Bericht door: Ambrosius op 10 november 2011, 17:08:27 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Wat een discussie in een "ik ben nieuw"-draadje [:0]
Ik hoop maar dat Ambrosius nog niet gaan lopen is van ons forum [:D]
Ondanks dat: Welkom op ons forum, man - bij een groep "bezielde" modelspoorders [;)]



Ik ben er ergens wel fier op dat in "mijn" draadje zich dergelijke discussie kan afspelen. Ook leuk om een vlammetje te hebben [8D]

En nee hoor, ik ben nog niet gaan lopen. Ik werk in het federaal parlement en ik hoor en zie hier soms wel wat andere discussies.
Titel: Ambrosius
Bericht door: mini-bs op 10 november 2011, 17:38:12 PM
euh,

ik dacht niet dat ik hier iemand wat dan ook opdrong. Ambrosius vroeg om een tip voor een geometrisch systeem om van flexrails af te zijn, en verwees expliciet naar een bepaald merk.
En aangezien ik wat ervaring heb met dat merk (en de catalogus goed gelezen heb)heb ik de brave man daarover verteld. Dacht dat dat de bedoeling was van een forum als dit, maar blijkbaar dien je - volgens sommigen - een soort journalistieke neutraliteit te hanteren wanneer je hier post.
Goed om weten, al blijf ik er ergens toch van overtuigd dat zoiets veeleer voor de redacteurs van MSM geldt en niet zozeer voor de lezers, en ik hoor toch in die laatste categorie thuis.
Overigens ben ik makkelijk overtuigbaar, maar dan wel indien dat op een vriendelijke manier (een leuk artikel in MSM bv.)gebeurt en niet dmv aggressieve posts die wat op de man spelen.
Titel: Ambrosius
Bericht door: Durango op 10 november 2011, 20:22:28 PM
Welkom Ambrosius. Ik ga me niet mengen in de code discussie hoor.
We zien hier gewoon modelspoorders met voor iedereen een eigen spcialiteit en voorbeeld.[:D]
Titel: Ambrosius
Bericht door: Ambrosius op 12 november 2011, 14:19:40 PM
Ik heb ondertussen een paar beslissingen genomen.

Ik heb de starter set van Peco besteld. Het is een ovaal met twee doodlopende uitwijksporen. Het gaat over rigide Setrack-sporen code 100.

Later kan ik daar dan de Streamline-sporen van Peco aan verbinden. Ik zie wel of ik code 75,83 of 100 gebruik dan. Ik zag wel nergens overgangen voor de railverbingen voor code 83. Wel voor 75 en 100 (en vice-versa). Kan iemand mij hier zijn licht laten over schijnen?

Op Ebay ook aan het uitkijken naar een Roco (of Fleischmann) Multimaus met centrale. Uiteraard bij voorkeur een nieuwe, in originele verpakking en handleiding. Is dat een goed idee om zo dingen op Ebay te kopen? De MM-Pro is mij wat te prijzig, ik koop dan wel een langere kabel voor mijn MM.

Ook nagedacht over mijn eerste loc. De starset van Roco met de reeks 53 en de 4 goederenwagons is een goede mogelijkheid. Maar toen ik de MW41 van Mehano zag (ook op Ebay), kreeg ik toch wel wat last van nostalgie: in de tijd dat ik dagelijks van Zottegem naar Gent spoorde (lijn 122 Geraardsbergen - Gent) om daar te gaan euh... studeren pintelieren, kwam die daar voor het eerst in dienst. Zijn er hier mensen die daar goede of minder goede ervaringen mee hebben? (met de MW41 eh, niet met het pintelieren) Of als er suggesties voor een eerste loc voor mij? Ik hoor het graag!

Overigens nog eens bedankt voor al de toffe reacties hier boven!
Titel: Ambrosius
Bericht door: Ambrosius op 12 november 2011, 14:29:07 PM
Ik zie nu net op Ebay toch een volledige set van Roco MultimausPro aan 299,95?: http://www.benl.ebay.be/itm/190598592407?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Is dat een goed idee? De prijs lijkt mij serieus mee te vallen... Als ik een gewone MM zou kopen met alles er bij, zit ik ook al boven de 300?...
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 12 november 2011, 15:36:00 PM
Bij een roco startset zit code 83
Raillasse voor overgangen van 100 naar 83 heeft roco ook.

Ik vind het jammer (voor jou) dat je alles door elkaar gooit 100 /83/roco/peco stroomline wissels.
Maar ja waren wij niet alle beginners.
En die set op ebay.
Ik zou eerst nog eens bij wat meer winkels naar de prijzen kijken,
Die winkel in HILV. is zeker geen goedkope.
Maarja het jou geld.

wim


Titel: Ambrosius
Bericht door: Huugooke op 12 november 2011, 16:11:18 PM
Dag Evert,
even uit mijn schuilhoek gekomen.
Ik zie dat je uitkijkt naar een goed koopje.
Ben je zeker dat je alles weet over de digitale systemen, de compatibiliteit, de uitbreidingen?
Alle rubriekjes met ervaringen en bezwaren goed gelezen?
Je MOET niet digitaal beginnen hoor!
En die begindozen zijn (ook nieuw) altijd voordeliger.

Qua digitalisering: ik preek misschien in de woestijn, maar afhankelijk van je kennis, kijk ook eens onder "MRdirect"
Titel: Ambrosius
Bericht door: Ambrosius op 12 november 2011, 16:50:23 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Bij een roco startset zit code 83


Bij mijn weten zitten er bij die set van Roco waar ik het over had GEEN sporen. Of heb ik dat nu mis?


citaat:
Raillasse voor overgangen van 100 naar 83 heeft roco ook.


Aha, dat is interessant, dank je wel!

citaat:
Ik vind het jammer (voor jou) dat je alles door elkaar gooit 100 /83/roco/peco stroomline wissels.


Momenteel blijf ik enkel bij Peco. Nu is dat code 100 en in de toekomst kan dat eventueel code 83 of 75 worden, maar ik blijf wel bij Peco. Ik zie het probleem niet. Ik wil gewoon zelf even "aanvoelen" of die code 100 leuk is en of ik later misschien liever met code 83 of 75 ga rijden. Net OMDAT ik een beginner ben en het allemaal gewoon nog niet zelf ervaren heb...



citaat:
Ik zou eerst nog eens bij wat meer winkels naar de prijzen kijken,
Die winkel in HILV. is zeker geen goedkope.


Ik heb op het internet al wat gekeken naar prijzen voor "nieuwe" Roco en Fleischmann Multimaus(Pro)-sets en eerlijk gezegd is die 300? al van het goedkoopste wat ik daar al van gezien heb (voor een Pro). Op de site van Roco is de aanbevolen verkoopsprijs voor die MM-Pro ?489 geloof ik.

Maar ik koop uiteraard nog niet onmiddellijk, ik kijk idd ook nog even wat er nog allemaal bestaat. Vandaar ook mijn vraag hier...
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 12 november 2011, 17:52:04 PM
Natuurlijk ben ik een verschrikkelijk zeur.
Altijd al geweest zegt mijn vrouw[:D][:D]

Maar wat wil je in hemelsnaam ervaren met twee soorten rails,als je ze later naast elkaar legt zie je duidelijk het verschil.
Waarom???
Wat wil ervaren??
Ik kan me voorstellen dat je eens een lok koopt van merk A of B om te ervaren hoe die rijdt,of gras of bomen of ballast.
Maar denk toch over de basis van je hele treinbaan DE RAILS eerst heel heel goed na en kies dan goed(of fout)
Maar wel een(1) systeem.
Oke wat ook doet ,ik weet na 30 jaar modelbouw wat het kost fout te kiezen.
En nu beloof ik je(en iedereen ik zal er niet meer over zeuren)
succes
wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: Huugooke op 13 november 2011, 11:21:03 AM
is die startset van PIKO met de br 71 nog te vinden?
Mooi prijsje en een stap in het Belgische spoorverleden: meteen een periodekeuze gemaakt.

Huiswerk gemaakt: een spoor met een lengte van 1 meter zet bij een temperatuurverschil van 15? ongeveer 0,27 mm uit.
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 13 november 2011, 18:37:50 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke

is die startset van PIKO met de br 71 nog te vinden?
Mooi prijsje en een stap in het Belgische spoorverleden: meteen een periodekeuze gemaakt.

Huiswerk gemaakt: een spoor met een lengte van 1 meter zet bij een temperatuurverschil van 15? ongeveer 0,27 mm uit.


Dus aan beide zijde gleufje van 0.15 mm.
En zorgen dat de railstaaf niet vast aan de bedding (dwarsliggers)zit.
Bij 1 meter rails in 4 stukken natuurlijk idem denk ik[:0]

Bij mij het spoor dat voor het raam langs loopt en in de zon ligt inderdaad gespat.
Gleufje gezaagd (zeker 10 jaar terug)nooit meer problemen gehad.
Maar het blijft een zaak om rekening mee te houden.
wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: Gerolf op 13 november 2011, 19:01:20 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Dus aan beide zijde gleufje van 0.15 mm.
Ah nee, niet de helft - want de rail waar ze tegen ligt zet ook uit [;)]
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 14 november 2011, 01:13:55 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Dus aan beide zijde gleufje van 0.15 mm.
Ah nee, niet de helft - want de rail waar ze tegen ligt zet ook uit [;)]



Klopt
0.3 mm dus,ook nog geen ravijn.
wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: Huugooke op 14 november 2011, 18:08:41 PM
...voor zo'n preiserke toch wel een flinke stap![;)]

Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 14 november 2011, 20:11:49 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke

...voor zo'n preiserke toch wel een flinke stap![;)]





Hoezo???
wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: Gerolf op 14 november 2011, 21:16:15 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke
...voor zo'n preiserke toch wel een flinke stap![;)]
Ruw omgerekend: 1 duim (inch) in H0 ... niet zo spectaculair, h? [;)]
Titel: Ambrosius
Bericht door: Huugooke op 14 november 2011, 21:38:52 PM
Toch plezant zo'n rekenoefeningen , niet?
Wou even aantonen hoe "gevaarlijk" het is om met de termen "op schaal" en "realistisch" te schermen.[;)]
Jullie hebben dat toch niet op papier uitgerekend?
http://www.eclecticsite.be/model/modelBouw.htm
...en laten we er nu over zwijgen...
of toch:waar vind ik goed spoor voor een tram (HOm)
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 14 november 2011, 22:01:06 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke


Wou even aantonen hoe "gevaarlijk" het is om met de termen "op schaal" en "realistisch" te schermen.[;)]



ja,ja ehhh,ja.ja

wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: stoomloc op 15 november 2011, 12:40:30 PM
Hallo Evert,

Welkom op het forum. Nog iemand uit mijn buurt.

Het gebruik van flexrail kan ik ten zeerste aanbevelen. In de discussie van welke code te gebruiken wil ik me ook niet mengen, maar weet wat je wil. Maak misschien eerst een lijstje op met de dingen die je op je spoorbaan wil realiseren.

De beste tip die je al op het forum hebt gekregen, is bezoek een paar beurzenen opendeurdagen van clubs. Hier kan je zien wat er allemaal mogelijk is en de meeste mensen willen graag over hun hobby en realisaties praten. Ook hier kan je veel van leren.

Als je wilt zien wat er met flexrail mogelijk is, neem dan een kijkje op mijn baan in wording 'Todtmoos'.

Groeten Wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: Ambrosius op 26 november 2011, 12:00:28 PM
Ik ben gisteren langsgeweest bij een niet nader genoemde Sint-Niklase modeltreinshop. Na te hebben uitgelegd waar ik naar toe wil binnen deze hobby, heb ik daar uitstekend advies gekregen. Uiteindelijk ben ik naar buiten gekomen met een digitale startset van Roco met de FFranse BB 425180 en 3 B-Cargo-wagons. Wel met de Geo-Line-ovaal, maar wel met een MM en het benodigde om mijn eerste trein te laten rijden gisteravond. ;-)

Nu had ik een vraagje over die lok: ik zag op foto's van die lok dat de panto's naar omhoog kunnen. Met de functies op mijn MM heb ik dat zelf nog niet gekunnen. Iemand die weet of dit effectief mogelijk is en zo ja, hoe ik dat kan doen? Is het een kwestie van programmeren? Of moet er nog iets anders gedaan worden eerst?
Titel: Ambrosius
Bericht door: ysbeer op 26 november 2011, 17:19:57 PM
Jammer dat zo een winkel dat niet uitlegt.
Maar ja je kunt uiteraard niet overal aan denken.

Wat ik beginners wel zou adviseren.
Koop een set met en diesellok en niet met een Elok.
In het begin rij je  dan niet voor gek met de lok zonder bovenleiding.
En als je besluit om geen bovenleiding te nemen (want dat is veel werk,en duur,als je en echt lijkende wilt)heb je geen Elok over.
Ik zie nog veel te veel banen,best mooi, maar met pantografen doelloos in de lucht.
wim
Titel: Ambrosius
Bericht door: swarol op 26 november 2011, 17:33:36 PM
discuteer niet mee (daar ben ik te lomp voor[:D][;)]) ik heet u enkel welkom [;)] en mag je veel plezier beleven aan deze mooie hobby [:p]
Titel: Ambrosius
Bericht door: Ambrosius op 26 november 2011, 18:26:20 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Jammer dat zo een winkel dat niet uitlegt.
Maar ja je kunt uiteraard niet overal aan denken.

Wat ik beginners wel zou adviseren.
Koop een set met en diesellok en niet met een Elok.
In het begin rij je  dan niet voor gek met de lok zonder bovenleiding.
En als je besluit om geen bovenleiding te nemen (want dat is veel werk,en duur,als je en echt lijkende wilt)heb je geen Elok over.
Ik zie nog veel te veel banen,best mooi, maar met pantografen doelloos in de lucht.
wim



Ik heb er gewoon zelf geen bezwaren tegen op dit moment. En eens ik een baan zal hebben, zie ik er ook niet tegen op om bovenleidingen te gaan installeren. Ik wil zowiezo een relatief hedendaagse baan maken, dus dan kunnen bovenleidingen al bijna niet ontbreken.
Titel: Ambrosius
Bericht door: Ambrosius op 26 november 2011, 18:27:29 PM
citaat:
Geplaatst door swarol

discuteer niet mee (daar ben ik te lomp voor[:D][;)]) ik heet u enkel welkom [;)] en mag je veel plezier beleven aan deze mooie hobby [:p]



Bedankt Swarol! Ik volg jouw draadje ook met veel belangstelling en ik moet zeggen dat ik daar al veel leuke idee?n heb opgedaan ook.