Hallo,
Hij was al even ter sprake gekomen hier en daar, maar sinds kort beschikbaar de (voor sommigen) langverwachte dubbelset 5917+5929.
Gekozen is opnieuw voor 2 nummers van de stelplaats Haine St. Pierre omdat deze locs geen hoog sein hadden.
Ik kreeg de volgende foto's doorgestuurd (dank!):
imghttp://www.xs4all.nl/~diesels/37275-1.jpg/img
imghttp://www.xs4all.nl/~diesels/37275-2.jpg/img
imghttp://www.xs4all.nl/~diesels/37275-3.jpg/img
imghttp://www.xs4all.nl/~diesels/37275-4.jpg/img
imghttp://www.xs4all.nl/~diesels/37275-5.jpg/img
imghttp://www.xs4all.nl/~diesels/37275-6.jpg/img
Pro: een aantal atypische zaken m.b.t. de schildering en opschriften is goed overgenomen
Contra: de frontschildering is niet geheel netjes en zoals het hoort, front oogt sowieso een beetje 'goedkoop', de onderste gele lijn van de 5917 is veel te smal (hoort tegen de roosters uitgelijnd te zijn), de modellen hebben spaakwielen in plaats van volwielen en zijn ongetwijfeld weer van een lawaaimotor voorzien
Dan is er nog de melding van Jurgen dat er problemen met de laklaag van de 5917 zouden zijn.
Al met al is deze set de belachelijke prijs niet waard als je het mij vraagt, je moet wel je voorbeeldthema in het Centrum van Belgi? in tijdperk IV hebben om de set perse te willen (}:)). En zelfs ik twijfel, met name door de niet correcte schildering van de 5917. Deze hoort wezenlijk anders te zijn dan de 5933 en is nu nagenoeg hetzelfde.
groeten Sicco
citaat:
Geplaatst door Sicco
(http://www.xs4all.nl/~diesels/37275-5.jpg)
Dan is er nog de melding van Jurgen dat er problemen met de laklaag van de 5917 zouden zijn.
Je kan de plek zien op deze foto. Op de onderste groene streep net tegen de kop van het model. De andere plekken op de foto zijn gewoon op de foto zelf veronderstel ik, bij de modellen die ik gezien heb was dit niet!
Ik had het al gezien en vroeg me idd af of dat was wat je bedoelde.
Hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer de foute schildering me stoort. Het verschil tussen de eerste schildering zoals op de 5933 en de uiteindelijke variant zoals de 5917 moet zijn is wezenlijk voor deze reeks. M?rklin heeft dit gewoon gemist.
EDIT: heb zojuist besloten mijn exemplaar af te bestellen. Ook mijn winkelier stuurt trouwens alle modellen terug vanwege de fouten
Wat ik totaal onbegrijpelijk vind is dat deze modellen voorzien zijn van spaakwielen. Terwijl de Trixversie van de 201 in exposchildering spaakwielen zou moeten hebben i.p.v. volle wielen. MaTrix heeft er weer eens met de pet naar gegooid, helaas is dit niet de eerste keer.
citaat:
Geplaatst door dieselfreak
Wat ik totaal onbegrijpelijk vind is dat deze modellen voorzien zijn van spaakwielen. Terwijl de Trixversie van de 201 in exposchildering spaakwielen zou moeten hebben i.p.v. volle wielen. MaTrix heeft er weer eens met de pet naar gegooid, helaas is dit niet de eerste keer.
Vanochtend even met de winkelier gebeld en M?rklin beweert dat er geen fouten in de modellen zitten (ook m.b.t. de schildering), waarop we natuurlijk een heleboel foto's hebben gestuurd die het tegendeel bewijzen. Het is precies die arrogantie waarom het steeds fout gaat. Wederom iets wat zonder meerkosten te voorkomen was geweest als ze ook maar ??n foto hadden vergeleken en wat basiskennis hadden gehad van wat ze daadwerkelijk maakten.
Als zelfs ik, waarbij de modellen precies recht in mijn thema passen, de set afbestel vraag ik me af hoeveel ze er van de 700 gaan verkopen voor ruim 500 euro. Misschien dat ze zo eens gaan nadenken...
En in de gelijkstroom versies geen nieuws over deze modellen?[:)]
Er is alleen een wisselstroomvariant, de gelijkstroomexemplaren worden door de winkeliers omgebouwd.
citaat:
Geplaatst door bollen neus
En in de gelijkstroom versies geen nieuws over deze modellen?[:)]
model komt niet uit bij Trix
de gelijkstroom versies worden door winkels getransformeerd
citaat:
Geplaatst door Sicco
citaat:
Geplaatst door dieselfreak
Wat ik totaal onbegrijpelijk vind is dat deze modellen voorzien zijn van spaakwielen. Terwijl de Trixversie van de 201 in exposchildering spaakwielen zou moeten hebben i.p.v. volle wielen. MaTrix heeft er weer eens met de pet naar gegooid, helaas is dit niet de eerste keer.
Vanochtend even met de winkelier gebeld en M?rklin beweert dat er geen fouten in de modellen zitten (ook m.b.t. de schildering), waarop we natuurlijk een heleboel foto's hebben gestuurd die het tegendeel bewijzen. Het is precies die arrogantie waarom het steeds fout gaat. Wederom iets wat zonder meerkosten te voorkomen was geweest als ze ook maar ??n foto hadden vergeleken en wat basiskennis hadden gehad van wat ze daadwerkelijk maakten.
Als zelfs ik, waarbij de modellen precies recht in mijn thema passen, de set afbestel vraag ik me af hoeveel ze er van de 700 gaan verkopen voor ruim 500 euro. Misschien dat ze zo eens gaan nadenken...
Een oud spreekwoord zegt: "Wat baten kaars en bril, als den uil niet zienen wil." De uil is in dit geval Marklin en volgens mij zijn ze daar stekeblind voor hun eigen fouten. De beste manier om hierop te reageren is hun miskleunen niet meer te kopen.
Spijtig dat ze niet in DC vorm uitkomen, en laten ombouwen daar heb dan ook niet te veel goesting op, je blijft nog steeds met de fouten zitten aan dezelfde hoge prijs.
Misschien kunnen we ze dan selecteren bij de "exclusieve" modellen van 2011?[:)]
En MC "een bril" kan zeer nuttig zijn zeker als er "triplexglazen" instaan van 3 m/m.[:)]
citaat:
Geplaatst door bollen neus
Spijtig dat ze niet in DC vorm uitkomen, en laten ombouwen daar heb dan ook niet te veel goesting op, je blijft nog steeds met de fouten zitten aan dezelfde hoge prijs.
Misschien kunnen we ze dan selecteren bij de "exclusieve" modellen van 2011?[:)]
En MC "een bril" kan zeer nuttig zijn zeker als er "triplexglazen" instaan van 3 m/m.[:)]
Ja bolle, daar kan jij zeker over meespreken. En dan evengoed toch zo'n mooie modellen maken. Misschien moeten ze jou bij Marklin in dienst nemen als "adviseur?"
MC, neen bedankt voor het voorstel maar daar ga ik voor passen.[:)]
Eric, het was ook maar "een graptsje." Ik denk niet dat ze bij Marklin zouden luisteren naar een adviseur. Die doen toch alleen maar hun eigen zin, de gevolgen hiervan zijn eens te meer pijnlijk duidelijk.
Wat die onderste gele belijning betreft op de 5917,
deze is volgens mij veranderd ten opzichte van het proto-model.
Wel eens waar verkeerdelijk.
Op het proto-model komt de lijn perfect tegen de roosters aan ,
zoals Sicco al aangaf.
(http://i882.photobucket.com/albums/ac27/steven-d/ma5907-5929marklin372752011set.jpg)
Deze foto dient enkel ter verduidelijking
Maar kan er iemand eigenlijk eens een foto plaatsen van de echte 5929 en 5917?
Anders heeft het geen nut om te discussi?ren of de schildering nu wel of niet juist is h?.
Het enige wat ik nu op dit moment zeker weet is dat die doffe plek in de verf ingebakken zit en de gele loc dus opnieuw gespoten zal moeten worden.
De spaakwielen en de juistheid van de schildering zijn voor deze locs dus nog steeds een open vraag tot iemand kan bewijzen door middel van een foto of het al dan niet juist is. Ik wil eerst bevestiging door middel van een foto van deze 2 locnummers! Al zal het moeilijk zijn om een goede foto te vinden waarop een gele 59 met spaakwielen te zien is want die zitten goed verstopt op alle foto's die ik al gezien heb!
edit: zucht, laat ik mij mening en ergernis maar even voor mijzelf houden.
Voor de rest:
- ZO had de schildering van de 5917 moeten zijn:
http://www.beneluxspoor.org/bnls/NMBS59175936_Jeumont_231297.jpg
EDIT: van BNLS linken mag blijkbaar niet
Deze kan je vinden in het boek :
Diesellocomotief reeks 59 ex-type 201
uitgebracht door trix-marklin.
Wat de 5917 betreft, pag 95
http://www.bfoto.be/foto.php?id=1174
http://www.flickr.com/photos/55154286@N06/5376352894/lightbox/
http://www.bfoto.be/tractie.php?id=76
En over de spaakwielen vermeldt het standaardwerk over de reeks verder nog:
A l'origine, les essieux comportaient des roues ? rayons qui furent replac?es, au fil de temps, par des roues ? voile plein Bron: PFT/TSP
Lijkt me duidelijk dat ze niet eerst 30 jaar met spaakwielen hebben rondgereden om om M?rklin te plezieren op het einde van hun carri?re nog nieuwe wielen te krijgen....
Begin jaren zeventig reden er hoogstens nog enkele locomotieven met een enkele as met spaakwielen
Ik heb twee foto's gevonden in mijn archief die kunnen inspireren.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x416/loco__02/MSM_loco/149b1db4.jpg)
5917 Brussel Zuid IMG7358 02-09-81
(http://i1180.photobucket.com/albums/x416/loco__02/MSM_loco/b5a6750f.jpg)
5929 (Merelbeke) IMG7477 19-09-81
H? wat leuk, twee bulten op de neus [}:)][:D]
Mij lijkt de schildering van de 5929 toch juist.
Bij de 5917 is de brede groene band te breed volgens de bestaande foto's die ik kon vinden. Het model heeft de livrei net voor de laatste livrei die toegepast werd. Heeft de 5917 dan zo nooit rondgereden ofzo?
De spaakwielen, tja, ik vind de foto's toch niet duidelijk genoeg om 100% zeker te zijn.
Waar heeft M?rklin trouwens de foto's gehaald om deze modellen te maken? Zij moeten ze toch ook krijgen van externe mensen.
Werkelijk ongelofelijk dit.
- vergelijk de trapeziumvormige gele lijn van de 5929 van deur tot front (dat was de enige opmerking m.b.t. de schildering van deze loc)
- de 5917 heeft NOOIT de proto gele schildering gehad (waarom zou ik het anders zeggen! Hoe kan ik bewijzen dat ik er wel iets meer dan een beetje verstand van heb zonder arrogant over te komen?)
- De foto's tonen bij beide locs volwielen EN ik geef je een geschreven bron dat die spaakwielen vervangen zijn door volwielen (er zal er heus wel een enkele tussendoor geschoten zijn, maar niet bij alle acht assen en bovendien bewijzen de foto's van niet).
M?rklin heeft gewoon niet goed naar foto's gekeken en doe nou niet alsof dat de eerste keer is.
Jurgen: kijk goed naar de schuine gele lijn naast de cabineramen, die afbuigt vanaf de gele lijn langs het dak. De uiteinden daarvan lopen bij het model onder een hoek, terwijl dit recht moet zijn. Toegegeven: de fout bij de 5917 is storender. Zeker omdat de proto w?l juist was. De eerste keer dat de 5917 los werd aangekondigd (en daarna geannuleerd), was het ook goed (en heeft Marklin de schildering wel goed aangepast aan het later uitgekomen nummer 5933).
Spaakwielen hadden ze op het laatst eigenlijk niet meer, als is de 5916 dacht ik met een as met twee spaakwielen bij de sloper beland.
Pluspunt van de 5929 vind ik wel het veel betere geel t.o.v. de 5907. [:D]
tien jaar geleden heb ik de 59' nog massaal zien rijden bij tuc-rail. ouwe versleten bakken waar geen onderhoud meer aan gedaan werd. nu, ik weet de nummers niet meer, maar er was er geen enkele bij met spaakwielen[}:)]; ik had niet de indruk dat er de laatste jaren nog eens deftig aan gewerkt was. ik gok dat de spaakwielen slechts het eerste decennia de dienst uitgemaakt hebben. ook gezien omdat een lok (gemiddeld) ongeveer 125000 km per jaar doet (sommigen dubbel of driedubbel, maar voor een diesel is dit aardig) zijn na 10 jaar (misschien sneller in wallonie ivm hellingen en bladeren op het spoor) de wielen wel aan vervanging toe[;)]. je kan ze niet blijven afdraaien om ze rond te houden. er zit een onderste sleetgrens op
De (enige) 59-ers met de gele livrei met brede groene band waren:
5916, 5919, 5925, 5933, 5941, 5948 en 5954. Alleen de 5933 en 5948 hebben daarvan nooit de uiteindelijke gele schildering gehad.
Vervanging spaakwielen is al in de jaren zestig begonnen.
Voel ik daar een ruilactie met bezitters van een Trix 201.001 aankomen? Want die zou juist spaakwielen moeten hebben. Zouden de modellen bij ombouw naar gelijkstroom trouwens geen dichte wielen krijgen dan, Sicco?
citaat:
Geplaatst door Sicco
De (enige) 59-ers met de gele livrei met brede groene band waren:
5916, 5919, 5925, 5933, 5941, 5948 en 5954. Alleen de 5933 en 5948 hebben daarvan nooit de uiteindelijke gele schildering gehad.
5916 heeft in ieder geval een brede en een smalle groene streep gehad(groot onderhoud ?)! Ik meen dat de meesten na verloop de smallere band kregen en dat er maar enkele met een brede groene band hun loopbaan beeindigden !
Groeten Peter[;)]
Ik heb geen idee hoe mijn winkelier het gedacht had te gaan doen, dat stadium zijn we niet gekomen. De reden dat ik de set afbestel is i.v.m. de schilderfouten en de lakschade. De spaakwielen had ik voor lief genomen.
Ik zie nu dat mijn plaatje van de 5929 met volwielen niet zichtbaar zijn omdat ik niet van BNLS mag linken. Hier de pagina waar ze op staan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40064.0.html
Of zo:
(http://www.xs4all.nl/~diesels/NMBS5929_Merelbeke_140792.jpg)
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter
citaat:
Geplaatst door Sicco
De (enige) 59-ers met de gele livrei met brede groene band waren:
5916, 5919, 5925, 5933, 5941, 5948 en 5954. Alleen de 5933 en 5948 hebben daarvan nooit de uiteindelijke gele schildering gehad.
5916 heeft in ieder geval een brede en een smalle groene streep gehad(groot onderhoud ?)! Ik meen dat de meesten na verloop de smallere band kregen en dat er maar enkele met een brede groene band hun loopbaan beeindigden !
Groeten Peter[;)]
D?t schrijft Sicco toch ook? Alleen de 5933 en 5948 hebben daarvan nooit de uiteindelijke gele schildering gehad. De andere genoemde loc's dus wel [:)]
en inmiddels las ik op de website van de modelbouwwinkel in haasrode dat de modellen teruggeroepen worden wegens lakfouten
En misschien als hier niet onnodig twijfel/discussie was veroorzaakt over iets dat van meet af aan geen discussie was, had Marklin de fout daarbij misschien wel aangepast [:(]
excuses over gelezen ![:I]
Groeten Peter[;)]
citaat:
Geplaatst door theedooz
Voel ik daar een ruilactie met bezitters van een Trix 201.001 aankomen? Want die zou juist spaakwielen moeten hebben.
Als bezitter van de Trix 201.001 ben ik alvast kandidaat voor een asruilactie[:)]
Wat mij vooral mateloos stoort aan de Trix 201.001 is de enorme herrie die de tandwielen voortbrengen. Telkens ik de loc in beweging breng ben ik zo ontgoocheld in M?rklin. Met dit model rijden is voor mij geen ontspanning maar totale ergernis. Daardoor alleen al zou ik iedereen afraden om een Trix 59 te kopen, lakschade of niet.
Hopelijk krijgt de producent dan het idee om een motoristie in te bouwen die mee is met de tijd.
Ik denk dat M?rklin meer problemen zal hebben met de lakschade dan met de verkeerde schildering en de foutieve wielen. Het verkoopt toch, en weg is weg. Alleen de handelaar zal wat langer met enkel exemplaren blijven zitten. Dit is al jaren de politiek van M?rklin. Als er lakschade is, dan moeten ze de modellen wel terugnemen en dat doet zeer.
Zij hebben wel degelijk hun informatiebronnen die correct informatie doorgeven aan de hand van een goed dossier. Maar uiteindelijk bakt M?rklin er zelf iets van. Dit is al jaren zo en zal waarschijnlijk zo wel blijven. De Belgische vertegenwoordiger kent weinig van treinen en dat is ook niet direct zijn zorg. Hij legt zich neer bij het oordeel van M?rklin. Het is trouwens zijn broodheer.
Ik denk persoonlijk niet dat M?rklin de modellen die ze moeten terugnemen ook gaan herschilderen. Ze emen ze terug en zullen in het beste geval later de kast laten herschilderen voor een nieuwe uitvoering. Hopelijk zitter er enkele modellen tussen zonder lakschade. Die zullen snel hun weg naar verzamelaars vinden. En waarom ook niet?
Verzamelaars ja, die hun treinen onaangeroerd in hun dozen laten zitten in de hoop dat ze in waarde stijgen na verloop van tijd. Zodat ze ze in 2030 op marktplaats kunnen zetten met de vermelding dat het gelimiteerde modellen waren in 2011...
Ik zag dat sommige winkeliers de 5929 ook los verkopen (nu de 5917's retour moeten).
Als die later weer terugkomen, is er straks geen set compleet meer. [;)]
Neen, ik denk niet dat je gelijk hebt. Ik draag verzamelaars op mijn beide handen en prijs ze de hemel in. Verzamelaars, en meer specifiek vezamelaars van M?rklin modellen weten al langer dan vandaag dat verzamelen niets opbrengt. Als je verzamelt doe je dat voor je plezier, voor je hobby. Je hobby is dan verzamelen. En als je stopt met je hobby,( of om een andere reden) verkoop je alles (of wordt alles verkocht). Meerwaarde kan je boeken op enkele modellen, de rest verkoop je met verlies. Ook binnen 30 jaar. Alleen de index zal de prijzen doen stijgen, wat niet meer dan logisch is. Maar op een globale meeropbrengst moet je niet rekenen.
En we mogen blij zijn dat er verzamelaars zijn. Zij kopen wat ze nodig hebben, en daarmee doen de omzet stijgen en de prijzen dalen. Een serie van een model uitbrengen met een beperkte oplage zal doorgaans duurder verkocht worden dan een model met een grotere oplage. Een producent zal al gemakkelijker geneigd zijn een nieuwe serie uit te brengen wanneer hij zeker is dat een grotere oplage kan verkocht worden dan bij een lage oplage.
Verzamelaars kunnen ook kritisch zijn, ook bij de zogenoemde marklinnisten. Maar de groep drierail rijders is nu eenmaal veel groter dan tweerailers. Dus de kans dat je daaraan een model kwijt kunt is daarmee ook veel groter. En dat weet M?rklin verdorie zeer goed. Nu verkopen ze treintjes omdat ze daar winst op kunnen maken, niet omdat ze graag treintjes zien. Anders zouden ze iets anders verkopen. Kijk maar naar Mehano.
Dus, wat mij betreft, alle lof voor verzamelaars, ook wanneer ze verzot zijn op een model dat afwijkt van wat puristen verlangen.
Klinkt plausibel, maar het grote nadeel is natuurlijk dat het zo ook nooit zal veranderen (en de vraag is dus of wij dat dan maar moeten blijven accepteren). M?rklin heeft geen enkele drive om te zorgen dat dit soort fouten niet meer gemaakt worden, omdat die groep niet-kritische verzamelaars zo groot is. Dan is het extra zuur dat ze het zonder meerkosten gewoon weer goed hadden kunnen doen m.b.t. de schildering (als de spaakwielen een compromis waren geweest had ik dan nog ok gevonden, hoewel voor 550 euro...): het preproductiemodel had immers w?l de juiste schildering!
Voordat mensen me verkeerd begrijpen: ik bedoel met niet-kritische verzamelaars mensen die het niet uitmaakt of een model nu goed had kunnen zijn of niet en daardoor continu zorgen dat er geen stimulans vanuit ons als 'klantengroep' komt om het voor hetzelfde geld w?l goed te doen. Als dat laatste geen argument is voor zovelen (och, het h?eft toch niet goed te zijn), dan is er gewoon een groot verschil in hoe onze hobby benaderd wordt. En dus maakt M?rklin treintjes en geen modellen, echter wel treintjes voor de hoofdprijs.
Overigens zit er nog wel een groot verschil tussen die instelling en de 'purist', zo zie ik mijzelf niet als purist en kan ik best over iets heen kijken, alleen als fouten opzichtig zijn ?n makkelijk te voorkomen, dan heb ik er een probleem mee.
Over het model van M?rklin ben ik zeer lovend. Dat heb ik ooit eens uiteengezet in een bijdrage voor onze vereniging. (zie: http://www.de-pijl.be/reeks59.html. Je neemt het maar voor wat het waard is.
Dus M?rklin is wel degelijk tot goede prestaties in staat. Maar soms nemen ze het niet te nauw. Ik heb ooit eens een discussie mogen meemaken met betrekking tot een prototype van een model dat ook verkeerd was uitgevoerd, en dat daarna werd aangepast omdat in het dossier correct was aangegeven hoe het model moest uitgevoerd worden. Na overleg werden de aanpassingen toen wel gerealiseerd. Dit dateert al van enige jaren geleden, en kan dus als uitzondering beschouwd worden.
Modelliefhebbers die niet tevreden zijn, moeten reageren. Als ze dit niet doen, dan zal M?rklin zoals je zelf zegt, nooit gehoor geven aan deze opmerkingnen. Alleen zal het geen impact hebbben op de huidige uitvoering. Jammer genoeg voorziet de website van M?rklin alleen maar een mailadres van de servicedienst. Zowel op de Belgische als op de Duitse site. Een mailadres van de Belgische vertegenwoordiger kan ik niet vinden.
Over het model van roco heb ik mij ooit ook eens uitgelaten maar dat doet nu niet ter zake. Maar wie het lezen wilt, kan het nog vinden(zie : http://www.de-pijl.be/roco59.html).
citaat:
Geplaatst door Sicco
het preproductiemodel had immers w?l de juiste schildering!
Het preproductiemodel van de 5917 welteverstaan! Als je "googled" op Marklin 37275 vind je een aantal foto's van prototypes van de 5929 zoals ik deze dan zeker niet zou kopen. De 5929 ziet er nu (op de "goedkope" frontseinen na) wel ok uit.
Verder blijft het Marklin: veel geld, weinig detaillering en matige rijeigenschappen...
Ik bedoel idd de 5917
Het Roco model is totaal niet vergelijkbaar met de 59 van M?rklin. Ik noem maar het verschil in uitgave periode (jaren '70 tegenover jaren '00), de prijs (? 50,- voor de laatste uitgaves tegenover zeker het 3 ? 4 dubbele) en het feit dat Roco destijds alleen de kap heeft gemaakt, en wel zodanig dat die op een bestaand chassis (BR 215) paste.
Desalniettemin waren we allen maar wat blij met de Roco (want er was niets anders), en werden er enorm hoge bedragen neergelegd voor tweedehands exemplaren voor die van M?rklin uitkwam.
Natuurlijk is die laatste beter en mooier (op de aandrijving na), en waren tot nu toe eigenlijk alle uitgegeven modellen prima qua schildering (ster, expo, oudgroen, 1970 groen en eerste gele livrei). Enkel het geel op de 5907 was wat te licht.
En natuurlijk is het fijn dat er verzamelaars zijn die omzet genereren, maar als M?rklin net wat beter haar best had gedaan had ze beide afnemers kunnen bedienen: diegenen die sowieso een model kopen voor hun verzameling, ?n de liefhebbers zoals Sicco die een goed gelijkend model op hun modelbaan willen laten rijden. En dat met een en hetzelfde "treintje". Iedereen blij, zonder extra moeite (naja, misschien iets betere eindcontrole)!
citaat:
Geplaatst door ems
De 5929 ziet er nu (op de "goedkope" frontseinen na) wel ok uit.
De uiteinden van de schuine gele banen naast de cabineramen zijn ook niet conform werkelijkheid (lopen aan onderkant schuin). De frontseinen zijn makkelijk aan te passen, en als je dichte wielen wilt, ruil je met iemand die een Trix 201.001 heeft.
Met "wel ok" bedoel ik "voor mij acceptabel", niet dat ie 100% goed is (al zie ik niet precies wat jij bedoelt)
citaat:
Geplaatst door Sicco
...
- vergelijk de trapeziumvormige gele lijn van de 5929 van deur tot front (dat was de enige opmerking m.b.t. de schildering van deze loc)
- de 5917 heeft NOOIT de proto gele schildering gehad (waarom zou ik het anders zeggen! Hoe kan ik bewijzen dat ik er wel iets meer dan een beetje verstand van heb zonder arrogant over te komen?)
...
Op die gele lijn bij de 5929 had ik nog niet gelet.
Dat van de 5917 had je voordien meteen kunnen zeggen, daar was niets arrogant aan geweest. Je hebt enkel gezegd dat het anders moest dan bij de 5933, maar niet waarom. Nu weet ik het dus.
Verder maak ik er ook geen problemen over, maar ongeacht wat hier neergeschreven werd, M?rklin zal nooit die gele lijn van de 5929 gaan herwerken. Je zal het model dus moeten nemen zoals het is of gewoon laten liggen, aan jou de keuze.
Bedankt voor de uitleg in ieder geval.
Nee de 5929 niet, maar die hoeft wat mij betreft ook niet perse anders (hoewel voor de prijs....). Nu ze de 5917 moeten herspuiten vanwege de lakschade kan die nog gewijzigd worden, en dat is juist de loc waar de ?cht storende schilderfout in zit waardoor ik (en veel anderen) de loc niet willen. Kom op M?rklin! [:)]
citaat:
Geplaatst door Sicco
Nee de 5929 niet, maar die hoeft wat mij betreft ook niet perse anders (hoewel voor de prijs....). Nu ze de 5917 moeten herspuiten vanwege de lakschade kan die nog gewijzigd worden, en dat is juist de loc waar de ?cht storende schilderfout in zit waardoor ik (en veel anderen) de loc niet willen. Kom op M?rklin! [:)]
Tja, ze kunnen de prijs eventueel ook een beetje laten zakken. [:D]
En eerlijk gezegd, enkel de kenners weten dat de schildering fout is. De liefhebbers van modeltreintjes die gaan zich gewoon de loc herinneren en in grote lijnen herkennen ze de schildering van die loc. Of dat lijntje nu te dik of te dun is gaan ze niet meer weten (net als ikzelf) en ze gaan de locs dus gewoon kopen net omdat ze niet beter weten.
De kenners kunnen dan misschien wel op hun achterste poten gaan staan, en terecht, maar ik denk dat zij slechts een kleine minderheid zijn ten opzichte van de niet-kenners die gewoon een modeltreintje kopen. Ik denk dat M?rklin dit ook weet en dat ze daarom gewoon hun zin doen.
Van mij mag je hopen dat M?rklin de schildering alsnog aanpast, maar ik denk dat dit ijdele hoop zal zijn en dat je gewoon hetzelfde terug zal krijgen, maar dan gewoon zonder lakschade. Het is aan M?rklin om ons te verrassen!
Blijft het feit dat ze het net zo goed goed hadden kunnen en moeten doen. Bovendien is dit verschil wel iets breder bekend dan alleen bij wat kenners....
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Je hebt enkel gezegd dat het anders moest dan bij de 5933, maar niet waarom. Nu weet ik het dus.
Lees trouwens nog maar eens terug Jurgen, al in het begin zeg ik hoe het had gemoeten
citaat:
Geplaatst door Sicco
Blijft het feit dat ze het net zo goed goed hadden kunnen en moeten doen. Bovendien is dit verschil wel iets breder bekend dan alleen bij wat kenners....
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Je hebt enkel gezegd dat het anders moest dan bij de 5933, maar niet waarom. Nu weet ik het dus.
Lees trouwens nog maar eens terug Jurgen, al in het begin zeg ik hoe het had gemoeten
Je hebt gelijk. Ik moet erover gelezen hebben. Ik had nochtans pas een week verlof gehad, dus ik moet wakker geweest zijn. [:D]
Wat de bekendheid van de schildering betreft, ik heb in ieder geval alleen onthouden dat het overwegend geel met een groene streep was. Hoe dik die streep moest zijn wist ik niet meer tot ik een foto ging opzoeken. Maar dat zal misschien afhankelijk zijn van persoon tot persoon. Sommigen hebben nu eenmaal meer oog voor detail dan anderen.
op mijn fotos genomen in Nuremberg, kunt u vaststellen dat de Trix Proto ( toch nooit in reeks geproduceerd ) en dan de M?rklin protos waren juist
Dan begin je je toch (weer) af te vragen welk licht het fout heeft gewijzigd.... zeker omdat het kenmerk van de juiste schildering, dat de groene band geknikt is aan de onderzijde, w?l goed is overgenomen en dus behoorlijk hebben moeten prutsen en klooien om het ?berhaupt te kunnen verkloten!! Eigenlijk was het moeilijker om het fout te doen dan om het goed te doen.
Wat denk je van een communicatie foutje tussen de opdrachtgevers in het Westen en de uitvoerders in het verre Oosten: "de groene band moet lopen tot onderaan de zijroosters" (en iemand heeft dat opgevat als tot onderaan het ene wat grotere rooster). Dat verklaart ook waarom de lantaarnijzers bij de 5917 geel zijn (en niet groen zoals bij de 5933). Het betreft dus geen simpele nummeraanpassing van de 5933 uitvoering.
Ik hoop dat VBV of B-Models eens het initiatief nemen om ook de reeks 59 op te markt te brengen.
Ik wil de versies van Marklin/Trix wel, maar de prijs[V] !
ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]
citaat:
Geplaatst door ronny-vdv
Ik hoop dat VBV of B-Models eens het initiatief nemen om ook de reeks 59 op te markt te brengen.
Ik wil de versies van Marklin/Trix wel, maar de prijs[V] !
ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]
Denk niet dat die dan goedkoper zal zijn.[;)]
citaat:
Geplaatst door ronny-vdv
Ik hoop dat VBV of B-Models eens het initiatief nemen om ook de reeks 59 op te markt te brengen.
Ik wil de versies van Marklin/Trix wel, maar de prijs[V] !
ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]
Metaal is duur [;)]
De prijzen van VBV/B Models zijn toch al enige tijd stabiel en een stuk lager dan 275 euro per loc [:D]
Maar in deze locs zit een sounddecoder (ja, zo heet het toch) en als je dat bij B-Models ook wil (ok, meer en betere functies) dan zit je ook meteen rond de ? 300,00. Op zich is die ? 275,00 per loc dus wel een faire prijs (of ze zijn gewoon allemaal pokkeduur, 't is maar hoe je het bekijkt).
En ja, ook bij B-Models werd de reeks 55 teruggeroepen omdat er een braam verwijderd moest worden waardoor de loc scheef leek te staan.
Je ziet, er is altijd wel iets aan te merken.
Waarmee ik nu niet wil zeggen dat we de fouten van M?rklin door de vingers moeten zien h
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Maar in deze locs zit een sounddecoder (ja, zo heet het toch) en als je dat bij B-Models ook wil (ok, meer en betere functies) dan zit je ook meteen rond de ? 300,00. Op zich is die ? 275,00 per loc dus wel een faire prijs (of ze zijn gewoon allemaal pokkeduur, 't is maar hoe je het bekijkt).
met zo ne rammelkasmoteur is ne sounddecoder weggegooid geld. als ge aan het rijden zijt hoort ge daar niks meer van[}:)][:(][xx(]
Misschien niet, maar het is een sounddecoder en daar betaal je voor!
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Maar in deze locs zit een sounddecoder
Daar heb jij natuurlijk weer een punt, al had ik ze liever zonder gezien (om de bekende redenen)
citaat:
Geplaatst door Sicco
De prijzen van VBV/B Models zijn toch al enige tijd stabiel en een stuk lager dan 275 euro per loc [:D]
Neem nu de prijs van de expo uitvoering, denk je nu echt dat V.B deze voor minder dan ? 170 kan gaan leveren?
Gewoon effe afwachten dan zal de prijs zoals altijd al is geweest gaan zakken.
275 euro voor deze locomotieven is inderdaad gewoon te duur.
Nu heb ik toevallig meerdere locomotieven van marklin en inderdaad sommige hebben wat te luidruchtige motoren, maar mijn ervaring is dat ze met de juiste smering en de nodige inlooptijd echt niet zo dramatisch zijn zoals door sommige wordt gezegd.
En ondertussen ligt de set te koop in de winkels voor 360 euro.
Deze prijs lijkt mij toch aanvaardbaar.
Ludwig houd ons niet in spanning en vertel ons waar?
Deze prijs heb ik ook zien staan maar hij is blijkbaar van de site gehaald.
Ook de foto's zijn blijkbaar weggehaald, een foutje misschien van de winkelier?[:o)]
citaat:
Geplaatst door erik50
Deze prijs heb ik ook zien staan maar hij is blijkbaar van de site gehaald.
Ook de foto's zijn blijkbaar weggehaald, een foutje misschien van de winkelier?[:o)]
of misschien zijn voorraad uitverkocht [;)]
En nu weet ik nog niks. [:o)]
Ja inderdaad, de advertentie is weg???[8)]
't Is wel vreemd dat die man nog sets had want normaal gezien is de gele loc retour gegaan naar M?rklin voor een nieuwe spuitbeurt.
Vandaag ene nieuwe teleurstelling: ook de 5929 zal ik niet kunnen aanschaffen, aangezien de onderstellen doordat er spaakwielen zijn gebruikt niet naar gelijkstroom om te bouwen zijn. En mijn winkelier had gene gelijkstroomonderstellen meer om te ruilen... [:(!]
M?rklin, bedankt! [xx(]
En de gepatineerde versie (37276), is die in orde [?]
Die is er nog niet. Maar de foto's in MSM tonen gewoon de foute modellen qua schildering en onderstel. Bovendien heeft M?rklin aangegeven dat ze de fouten erkennen maar er niets aan doen. Vermoedelijk is het gewoon een deel van de reeds gemaakte sets 37275 die nu ze toch van lakschade hersteld moeten worden gelijk geweatherd worden, kennelijk om er zo nog wat van kwijt te raken.
Waren er dan modellen zonder lakschade? Ik heb nog geen bericht gekregen van mijn handelaar dat ze opnieuw leverbaar zijn.
Ook in MSM staat nergens iets vermeld van de lakschade, alsof er nooit iets aan de hand geweest is.
Ja dat vond ik ook jammer
Ik heb gisteren bij Het Spoor en Jocadis (maar die doet geloof ik geheel geen M?rklin) de sets niet zien liggen, bij VBV wel. Ik denk dat er sets zijn zonder lokschade en ik weet ook van de handelaar dat de nu in onloop gebrachte sets er veel minder zijn dan het oorspronkelijk geplande aantal - met andere woorden een deel van dat aantal is nog niet in omloop gebracht en zal de geweatherde versie zijn.
citaat:
Geplaatst door dgrr57
En de gepatineerde versie (37276), is die in orde [?]
Hoe ik wist niet dat er een gepatineerde versie was ?
citaat:
Geplaatst door factageklerk
citaat:
Geplaatst door dgrr57
En de gepatineerde versie (37276), is die in orde [?]
Hoe ik wist niet dat er een gepatineerde versie was ?
Aangekondigd in MSM 109 [;)]
Kijk maar op de achterkant van je nieuwe MSM! [;)]
citaat:
Geplaatst door Ludwig
Ja inderdaad, de advertentie is weg???[8)]
Niet weg, wel aangepast. De prijs van 360? is voor leden.
En vermits je voor een jaar lid kunt worden voor 12.5? bespaar je nog steeds een goeie 180? op de offici?le Marklin prijs.
Geert
Bedankt voor de opheldering Geert.[;)]
Moest er belangstelling zijn ik heb er nog 1 te koop.
Mag ik eens vragen wie deze loks heeft ?
Zou je eens foto's willen plaatsen ?
Alvast bedankt,