Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => ... FAQ ... => Topic gestart door: loco op 05 november 2011, 11:12:34 AM

Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: loco op 05 november 2011, 11:12:34 AM
Hoe doen julie het?
Als voorbereiding op onze komende opendeurdagen van 11, 12 en 13 november in onze club (De Pijl), krijgen mijn locomotieven hun jaarlijkse onderhoudsbeurt. Ik kuis het binnenwerk al jaren met wasbenzine en geef daarna een smeerbeurt met olie.
Omdat mijn oliereserve geslonken is was ik op zoek naar een nieuw product. Ik heb ook horen zeggen dat smeerolie na enkele jaren verouderd en niet meer bruikbaar is of beter gezegd zijn goede eigenschappen verliest. Is dit wel waar?
Omdat ik naast liefhebber van modeltreinen ook een fervent fietser ben in winter en zomer, heb ik mijn toevlucht gezocht in de smeerolie die ik gebruik voor mijn fietsketting. Deze komt niet uit een spuitbus. Omdat op een fietsketting heel wat kracht wordt uitgeoefend op de metalen schakels, lijkt me dit een goede keuze voor metalen tandwielen en voor het stangenstelsel.
Voor de tandwidelen in kunststof en bewegende onderdlen in kunststof gebruik ik siliconenvet. Deze heeft zeer goede eigenschappen en breekt niet af. Dus na jaren is dit vet nog steeds goed in orde. Soms durf ik ook waterbestendig lagervet gebruiken. Van dit laatste weet ik niet of dit wel een goed idee is.
Ik heb het forum al afgezocht naar antwoorden, maar niet echt gevonden. (misschien niet goed gezocht)
Wat is jullie advies?
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 november 2011, 11:25:43 AM
Over smeermiddelen voor modeltreinen is op forums al heel wat geschreven. Vaak wordt er veel te moeilijk over gedaan. De olie die de modeltreinmerken zelf leveren wordt vaak gepresenteerd als "speciaal", maar er is niks speciaals aan. Het is gewoon minerale olie, vergelijkbaar met het spul wat ook in automotoren wordt gegoten. Dus koop een bus dunne motorolie, b.v. 0W50, en je hebt levenslang genoeg.
Een andere mogelijkheid is om in een bouwmarkt of een warenhuis een flesje naaimachineolie te kopen. Zit minder in, maar daar kun je ook jaren mee vooruit.

Het is waar dat olie op den duur veroudert. Maar in automotoren heeft olie het veel zwaarder te verduren dan in modeltreintjes, dus dat zal wel meevallen. Het is toch al aan te raden om voor het opnieuw smeren de oude olieresten met wasbenzinde te verwijderen, maar dat doe je dus al.

Siliconenvet voor kunststof tandwielen lijkt me een goede keuze.
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: Havoc op 05 november 2011, 12:00:45 PM
Je olie zal eerder onbruikbaar worden door stof dat erin blijft kleven dan omdat de chemische/fysische eigenschappen niet meer voldoen. Dus zoals je doet, alles eruit en nieuw erin is prima.

Maar toch wel even oppassen met olie, vet en kunststoffen. Voor kunststoffen kan je speciaal vet kopen in electronica zaken. Daar wordt dat gebruikt voor loopwerken van cd/dvd spelers en soortgelijke. Siliconenvet lijkt me een veilge keuze, maar lagervet zou ik niet direct riskeren. Het gebruikelijke lagervet is eigenlijk een zeep met olie in opgelost. De druk moet goed zijn om de olie uit de zeep te persen zodat die werkt, maar niet te groot zodat de olie niet weg is voor de zeep ze terug kan opnemen.
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: swarol op 05 november 2011, 12:17:39 PM
weet niet of ik juist zit, maar vet op open tandwielen is uit den boze, omdat stof en vuilligheid zich in het vet nesteld en het vet wordt schuurpapier met alle slijtage vandien
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: Michiel op 05 november 2011, 12:54:13 PM
Op het vlak van olien en vetten ga ik het ook niet te ver zoeken. Gewone fietsen- of naaimachineolie voor lagers, en een tube smeervet  voor wormwielen (want olie slingert er snel vanaf).
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 november 2011, 12:54:28 PM
@Swarol, Maar wat moet je dan? Aan olie blijft ook stof kleven.
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: swarol op 05 november 2011, 13:15:59 PM
ik gebruik gewoon een spuitbus met olie die stof weert, en zo met de meeste dingen overdaad schaad
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: loco op 05 november 2011, 13:31:22 PM
Swarol
Die olie die vuil weert is geen fabeltje, maar de realiteit is anders. Er blijft wel degelijk stof op kleven. Maar iets minder dan dit het geval zou zijn met gewone olie. Pas wel op met te dunne smeerolie. Deze olie wordt weggedrukt waardoor ze uiteindelijk haar doel mist.
Een oranje spuitbusje van de Aldi is misschien wel stofwerend maar volgens mij niet echt bruikbaar voor treintjes. Ik zou trouwens geen spuitbus gebruiken. Ook niet met een buisje erbij om gericht te spuiten. Dat is misschien nog wel te doen voor Spoor 1, maar moeilijk te hanteren voor HO.
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: Michiel op 05 november 2011, 13:45:22 PM
Swarol, als je met een spuitbus smeert, snap ik eigenlijk waarom je een probleem hebt met stof. Met een spuitbus spuit je alles in de buurt van het te smeren onderdeel ook onder.

Een klein druppeltje olie, aangebracht met een speld, op de lagers van de asjes is voldoende. Eventueel te herhalen na een inrijperiode. En dan is het probleem van stof minimaal. [;)]
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: rixke rail op 05 november 2011, 17:11:00 PM
Te veel olie kan trouwens voor kortsluitingen op uw loc zorgen, eigen ervaring. [:o)]
Waarom trouwens alleen siliconenvet voor plastic radertjes ?
Ik gebruik nog alleen dit, voor alle smeringen ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: Havoc op 05 november 2011, 18:29:41 PM
citaat:
Waarom trouwens alleen siliconenvet voor plastic radertjes ?
Ik gebruik nog alleen dit, voor alle smeringen ...


Voor tandwielen kan ik dat begrijpen, maar bronzen lagertjes, daar is gewoon niet genoeg speling om vet in te krijgen. Ook wat meer weerstand met vet dan met olie.

En dan heb je nog vet en vet, zoals er olie en olie is.

Vet kan gaan van een soort dikke olie tot "briketten". En in olie zijn ook zoveel soorten.
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: swarol op 05 november 2011, 19:03:31 PM
thx loco

citaat:
Geplaatst door Michiel

Swarol, als je met een spuitbus smeert, snap ik eigenlijk waarom je een probleem hebt met stof. Met een spuitbus spuit je alles in de buurt van het te smeren onderdeel ook onder.

Een klein druppeltje olie, aangebracht met een speld, op de lagers van de asjes is voldoende. Eventueel te herhalen na een inrijperiode. En dan is het probleem van stof minimaal. [;)]



heb gelukkig nog geen treinen moeten smeren, wel enkele wagons, in iederer geval thx voor de tip
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: Huugooke op 06 november 2011, 17:23:54 PM
Om even te recapituleren:
Vet en oli?n bestaan in verschillende "dikten" of viscositeit
Vet wordt hard, maar alleen als het niet beweegt:  vet in een stilstaande tandwieloverbrenging wordt kei- en keihard! Geloof me als ervaringsdeskundige. Maar dat bewuste vet is 40 jaar geleden aangebracht, wat is dat voor product? (Veel beweging is dus voor vele dingen goed)
Alle open tandwieloverbrengingen trekken stof en vuil aan waardoor de olie schijnbaar dikker wordt en dus een omgekeerd effect geeft.
Maar hoe snel is alles vuil? Hangt van de gebruiksomstandigheden af.
Er is ook siliconenvet dat de beweging juist stremt!
Ik hou me toch maar aan de producten die de fabrikant aanbeveelt.
En olie die kortsluiting veroorzaakt? Misschien onrechtstreeks door aantasting van isolatiemateriaal? Vervuiling van de olie door koolstof-stof van de koolborstels?
Met andere woorden: zelfs dat is niet eenvoudig!
En aub nooit spuitbussen gebruiken! Het spul vliegt alle kanten op, en afhankelijk van het drijfgas is het zelfs gevaarlijk bij een open vlam!
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: ysbeer op 06 november 2011, 19:11:06 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Om even te recapituleren:
Vet en oli?n bestaan in verschillende "dikten" of viscositeit
Vet wordt hard, maar alleen als het niet beweegt:  vet in een stilstaande tandwieloverbrenging wordt kei- en keihard! Geloof me als ervaringsdeskundige. Maar dat bewuste vet is 40 jaar geleden aangebracht, wat is dat voor product? (Veel beweging is dus voor vele dingen goed)
Alle open tandwieloverbrengingen trekken stof en vuil aan waardoor de olie schijnbaar dikker wordt en dus een omgekeerd effect geeft.
Maar hoe snel is alles vuil? Hangt van de gebruiksomstandigheden af.
Er is ook siliconenvet dat de beweging juist stremt!
Ik hou me toch maar aan de producten die de fabrikant aanbeveelt.
En olie die kortsluiting veroorzaakt? Misschien onrechtstreeks door aantasting van isolatiemateriaal? Vervuiling van de olie door koolstof-stof van de koolborstels?
Met andere woorden: zelfs dat is niet eenvoudig!
En aub nooit spuitbussen gebruiken! Het spul vliegt alle kanten op, en afhankelijk van het drijfgas is het zelfs gevaarlijk bij een open vlam!



Ik ben het wel met je eens.
Maar ik vraag mij wel af of we niet aan het probleem zoeken zijn.
Mijn oudste lok een roco uit 1974 heb ik nog nooit gesmeerd en toch rijdt hij nog als een zonnetje,de motor is 5 jaar geleden verbrand,maar de tandwielen zien er nog uit als nieuw.
Ik denk dat we meer kapot maken door te veel smeren dan door te weinig,
Die spray van de ALDI werkt bij mij overigens bij wagens heel goed
Ook de wurm van een piko lok waardeerde het zeer.
Maar ook hier overvloed schaadt
wim
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: loco op 06 november 2011, 19:26:00 PM
Heel veel bijgeleerd. Iedereen bedankt voor de reacties.
Mijn probleem is een oude M?rklin BR80 in spoor 1. De loc staat compleet droog, al was het maar omdat ik er een andere motor heb in geplaatst. De overbrenging gebeurt met ouroude knarsende tandwielen op het wiel. Dus geen cardanoverbrenging op tandwielen op een as. Daarom dacht ik aan olie die ik gebruik voor de ketting van mijn MTB. Die zien ook af.
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: Havoc op 06 november 2011, 19:46:49 PM
citaat:
Mijn probleem is een oude M?rklin BR80 in spoor 1. De loc staat compleet droog, al was het maar omdat ik er een andere motor heb in geplaatst. De overbrenging gebeurt met ouroude knarsende tandwielen op het wiel. Dus geen cardanoverbrenging op tandwielen op een as. Daarom dacht ik aan olie die ik gebruik voor de ketting van mijn MTB. Die zien ook af.


Wel, compleet "droog" staan kan betekenen dat de olie weg is, of dat ze verhard is. Dus beter goed uitkuisen. Knarsende tandwielen kunnen verschillende oorzaken hebben. Zowel een gebrek aan smering als niet goed uitgelijnd of nog niet ingelopen. Dat niet goed uitgelijnd zijn moet je eerst oplossen als het een probleem is. Inlopen doen met veel olie en regelmatig vervangen. Daarna de boel volledig uitkuisen en net genoeg olie voor gebruik.
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: Huugooke op 07 november 2011, 14:49:28 PM
Het is m.i. niet altijd noodzakelijk om oude smeermiddelen eerst te verwijderen. Een paar druppels verse olie doet al veel.
Pas aub ook op het "kuisen" van de lok. Iets dat de olie oplost kan ook de verflaag aantasten.
En nog zoiets: dat sigaretje dat je er bij aansteekt kan je laatste zijn!
En ik kan niet genoeg waarschuwen voor spuitbussen. Het drijfgas is meestal zeer ontvlambaar, lees de gebruiksaanwijzing. En wat is een open vlam? Iets dat gloeit of vonkt kan ook een gas doen ontbranden.
Mijn wenkbrauwen kunnen er van meespreken!
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: ysbeer op 07 november 2011, 16:16:57 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke


En nog zoiets: dat sigaretje dat je er bij aansteekt kan je laatste zijn!



Staat er op roken is dodelijk[^][^][:D]

wim
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: Huugooke op 07 november 2011, 19:03:24 PM
maar niet altijd zo snel...
Titel: Smeren met olie of vet
Bericht door: swarol op 08 november 2011, 14:11:22 PM
een beetje avontuur rond de baan ... moet kunnen [:D][:D][:D]