Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => SCHAAL I, IIm, 1/29 en tuinspoor => Topic gestart door: Havoc op 31 oktober 2011, 11:47:23 am

Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Havoc op 31 oktober 2011, 11:47:23 am
Ik zoek iemand die thuis is in de LGB railgeometrie. Wat ik wil doen is op een afstand van 1500mm een verbinding maken tussen 2 sporen die op 220mm center-center liggen. Kan dat met R5 wissels?
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: ardjoena op 31 oktober 2011, 20:04:17 pm
Stel die vraag hier ne keer :http://www.grootspoorforum.nl/
Dirk
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Havoc op 31 oktober 2011, 22:32:18 pm
Tja, maar voor 1 vraag me op een forum inschrijven is ook niet echt beleefd. Kan natuurlijk zelf een wissel trachten in elkaar te flansen.
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Dirky op 31 oktober 2011, 22:54:37 pm
helpt dit?

http://mediencms.maerklin.de/media.php/de/produkte/sondereditionen/lgb-tracksystem-160_large.jpg
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Willems op 30 november 2011, 14:30:36 pm
Voor de R5 heb je 4640 hart op hart of center op center nodig
voor de R3 heb je 2390 center op center nodig dus in jouw geval komt deze het best uit.

voor alle duidelijkheid
LGB R1 doorsnede 1200mm    buitenmaat 1286
    R2           1560                 1646
    R3           2390                 2476
    R5           4640                 4726
Wissel R 5 is dus te royaal voor je.
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Havoc op 30 november 2011, 20:31:19 pm
Willems, ik denk dat jij bedoelt dat als je een halve cirkel R5 uitlegt dat de centers dan op 4640mm komen. Correct?

Wat ik echter wil weten is of ik met R5 wissels het volgende kan maken:

(http://i6.photobucket.com/albums/y241/Quirinus/info/wissels-1.jpg)
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Gerolf op 01 december 2011, 09:30:07 am
Ik zou denken dat zoiets altijd kan. Desnoods kort je de afbuigende rail wat af.
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Havoc op 01 december 2011, 12:08:45 pm
Ja, maar ik dacht dat de centerafstand van 220mm tussen de rails groter is dan normaal. Dus moet er een stuk recht tussen en schuiven de wissels uit elkaar. Kan het dan nog binnen de 1500mm die ik heb?
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Gerolf op 01 december 2011, 12:43:14 pm
Ik denk dat je deze bedoeld: Weichen-Set rechts.1 - Art.Nr. 59083   Spur: 1    
 
Radius 2.321 mm. Abzweigwinkel 10?, L?nge 600mm. Herzst?ck und Weichenzungen aus Metall. Polarisation des Herzst?cks und der Zungen ?ber Weichenbock oder Weichenantrieb. Set-Inhalt: Weiche rechts, Weichenantrieb, Weichendecoder, Weichenbock mit Beleuchtung und 1 Grenzzeichen. (H1000-1S)

... en nu rekenen, zeker?
Je hebt 300mm over, met een hoek van 10? is dat ongeveer 52mm [;)]
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Willems op 26 december 2011, 13:15:25 pm
als de wissels direct op elkaar komen heb je tussen de sporen heb je dan 220mm nodig maar dan past het al niet meer binnen de 1500mm die je hebt
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Havoc op 26 december 2011, 13:42:39 pm
citaat:
als de wissels direct op elkaar komen heb je tussen de sporen heb je dan 220mm nodig maar dan past het al niet meer binnen de 1500mm die je hebt


Sorry, maar ik begrijp dit niet. [?][?]

Kan je dit aub even verduidelijken? Hoeveel heb ik als ik de wissels direct tegen elkaar leg? En hoeveel heb ik nodig in de lengte als ik 220mm tussen de sporen wil?
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Ernst Jorissen op 26 december 2011, 19:02:00 pm
Hallo Johan.

Als je de Hubner wissels gebruikt  [232,1].
Dan als je deze tegen elkaar legt heb je hart op hart gemeten 140mm.
Dat past op een module van 1200mm Lang.
Zo als je schrijft wil je hart op hart gemeten 220mm.
Dan heb je een pas stuk nodig van 330mm.
En dan schuiven de wissels uit elkaar.
En dan krijg je een modulemaat van 1530mm.

Groeten Ernst.
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Havoc op 26 december 2011, 21:56:51 pm
Dag Ernst, dank je, dat is duidelijk en is ook het soort info dat ik zoek.

Maar als ik Hubner zoek, dan vind ik M?rklin spoor 1. Ik denk dat je nr 1001 bedoelt met radius 2321mm? Dat is ook 2321mm en 10? zoals de R5 wissel van LGB dus de geometrie zou dezelfde moeten zijn ondanks het verschil in rails.

Die 30mm dat is echt wel balen...
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Ernst Jorissen op 26 december 2011, 23:31:06 pm
Hallo Johan.

De wissels van Marklin en Hubner zijn presies het zelfden.
De Firma hubner is door Marklin overgenomen.
En hebben het Railpogramma.
Oftewel het Railprogramma van hubner is door Marklin uit gebracht.
ocht je nog Vragen hebben
Dan hoor ik het wel.

Groeten Ernst.
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: DWL op 29 februari 2012, 20:38:11 pm
citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
als de wissels direct op elkaar komen heb je tussen de sporen heb je dan 220mm nodig maar dan past het al niet meer binnen de 1500mm die je hebt


Sorry, maar ik begrijp dit niet. [?][?]

Kan je dit aub even verduidelijken? Hoeveel heb ik als ik de wissels direct tegen elkaar leg? En hoeveel heb ik nodig in de lengte als ik 220mm tussen de sporen wil?



Ik kan je zeggen, dat elke R5 wissels een lengte heeft van 600 mm, dus 2 achter elkaar is 1200 mm en zoals op je tekening, is dan de afstand tussen de sporen, Hart tot Hart 160 mm .
Wat je juist als tussenstuk moet gebruiken om op 220 mm te komen zou ik moeten uittesten, maar mijn R5 wissels liggen vast in de tuin, dus dat is moeilijk.
Maar rekeninghoudende met de kleine hoek van 7,5 graden (van de  wissels), zal dit volgens mij toch nog moeten lukken binnen jouw afmetingen van 1500 mm.(je hebt dus nog 300 mm voor de extra 60 mm )
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Havoc op 29 februari 2012, 21:22:53 pm
Bedankt. Dan lukt het niet, als ik goed kan tellen tenminste.

Als de wisselhoek 7.5? is, dan is de afstand die ik opschuif over 300mm gelijk aan 300 x tan(7.5?) = 40mm. Ik zou dan 456mm nodig hebben. En voor die 60mm op 300mm te overbruggen heb je een wisselhoek van 11? nodig.

Zullen dus R3 moeten worden.
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: DWL op 01 maart 2012, 09:59:13 am
Kan je dan de wisselbocht niet wat verder laten doorlopen tot een hoek van 11 graden, dan wordt de afstand in lengte toch ingekort !

Want bij gebruik van R3 is de wisselbocht al 22,5 graden en krijg je een veel kortere "S" bocht overgang, niet zo goed voor langere locs en wagens, sneller ontsporingen !
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Gerolf op 01 maart 2012, 10:54:21 am
citaat:
Geplaatst door DWL
Kan je dan de wisselbocht niet wat verder laten doorlopen tot een hoek van 11 graden, dan wordt de afstand in lengte toch ingekort !
Goeie suggestie ...
Ik heb het even geschetst in Corel, (simpel, twee boogstukken) en ik kom aan een uiteindelijke wisselhoek van 17.7?, en je houdt 85 mm over.
Dus: twee wissels tegen de uiteinden van je bak, en een flexibel stukje tussen de overgang [;)]
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: DWL op 01 maart 2012, 16:14:29 pm
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door DWL
Kan je dan de wisselbocht niet wat verder laten doorlopen tot een hoek van 11 graden, dan wordt de afstand in lengte toch ingekort !
Goeie suggestie ...
Ik heb het even geschetst in Corel, (simpel, twee boogstukken) en ik kom aan een uiteindelijke wisselhoek van 17.7?, en je houdt 85 mm over.
Dus: twee wissels tegen de uiteinden van je bak, en een flexibel stukje tussen de overgang [;)]



Ik heb daarjuist in de tuin even gaan meten bij een R5 wissel, op de gebogen kant zit een recht stuk ... ga je daar 150mm verder, dan is de tussen afstand ( hart tot hart ) al 110mm wat dan op het rechte spoor van de wissel over??nkomt met ongeveer 140mm.
Dus zal je zeker niet te veel extra bocht moeten voorzien en kan je met een tussen stuk van 280 ? 300mm beide wissels verbinden binnen je afstand van 1500mm.
(Ik kon het niet 100% juist opmeten of passen,maar zal er zeker niet ver naast zitten ! )
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Havoc op 01 maart 2012, 18:42:49 pm
citaat:
Kan je dan de wisselbocht niet wat verder laten doorlopen tot een hoek van 11 graden,


Neen, bij een wissel stopt de bocht voor het puntstuk. Anders heb je ook gauw ontsporingen. Ik kan natuurlijk ook mijn modules aanpassen, dat lijkt me het simpelste.

Voor ze er hier mee afkomen: zelfbouw zie ik niet zitten [;)]
Titel: LGB geometrie?
Bericht door: Gerolf op 01 maart 2012, 21:36:23 pm
citaat:
Geplaatst door Havoc
Voor ze er hier mee afkomen: zelfbouw zie ik niet zitten [;)]
OK dan ... [:I]
Maar misschien een tussenoplossing: het afbuigende deel inkorten tot zo dicht mogelijk tegen het puntstuk, en dan een stukje flexibel?