Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => ... FAQ ... => Topic gestart door: rixke rail op 29 oktober 2011, 16:03:27 PM

Titel: Baan defect ?
Bericht door: rixke rail op 29 oktober 2011, 16:03:27 PM
Mannen, ik zit met een serieus probleem.
Mijn baan werkt niet meer. Opeens wil er niets meer rijden.
De transformator (rijregelaar) toont na een tijdje een knipperend rood licht.
Dit zou betekenen dat er iets in kortsluiting staat ?
Ik heb me gek gezocht, doch vind niets abnormaals.
Zou het kunnen dat het de rijregelaar zelf is, die naar de Filistijnen is (dateert van begin jaren ?80), maar leek nog goed te functioneren.
Kunnen jullie zo op afstand bedenken wat het probleem zou kunnen zijn ?
Ik heb een analoge baan.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: Baan defect ?
Bericht door: conducteur op 29 oktober 2011, 16:07:19 PM
[:0] Blijkbaar is murphy in het land. Bij een vriend weigert de keerlusmodule te werken (alles zou normaal gezien correct aangesloten moeten zijn), bij jouw al je volledig treinbaan niet meer. Probeer eens te rijden met een 9V batterij, als er daar iets mee beweegt, is je transfo idd naar de maan.
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Gerolf op 29 oktober 2011, 16:18:10 PM
Systematisch te werk gaan, Eric:
- rijregelaar testen op een apart stukje spoor, desnoods met een 9v batterij eerst je loc testen
- stukken van je baan apart proberen - ik ga ervan uit dat, als je analoog rijdt, je baan opgedeeld is in secties.

Als je "na een tijdje" een knipperend rood licht hebt, vermoed ik eerder een overbelasting dan een kortsluiting (dat laatste is een complete overbelasting, en dan heb je waarschijnlijk onmiddellijk een rood knipperlicht)
-> Haal je op een ander manier nog stroom uit je rijregelaar? Ik denk dan aan verlichting, wisselmotoren, ...
-> half-geleidend vuil, zoals koolstof, in de buurt van wisseltongen of puntstukken, kan ook een overbelasting geven

Het zou natuurlijk kunnen dat je overbelastingsdetectie in je rijregelaar "van slag" is. Al eens binnenin gekeken?
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Michiel op 29 oktober 2011, 16:53:27 PM
Hallo Eric,

Zoals Gerolf aangeeft: "verdeel en heers".

Deel het probleem op in onderdelen, waarbij je uitzoekt welk onderdeel het probleem bevat. Deel dit deel weer op, en bepaal weer waar het probleem zit. Herhaal dit recept. Op die manier kruip je beetje bij beetje naar de oorzaak van het probleem toe. Succes met de zoektocht.
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 oktober 2011, 22:51:05 PM
Een knipperend rood lampje kan wel degelijk op een kortsluiting wijzen. De beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting in een treintrafo werkt nl. met een bimetaal, en dat reageert altijd vertraagd. Dus ook als je een harde kortsluiting hebt zal het een paar seconden duren voordat het lampje aan gaat. De trafo schakelt dan af, zodat de kortsluitstroom weg is. Het bimetaal koelt af en schakelt weer in. Als de kortsluiting er dan nog steeds is begint het hele spel van voor af aan.
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Gerolf op 30 oktober 2011, 08:28:01 AM
citaat:
Geplaatst door rixke rail
De transformator (rijregelaar) toont na een tijdje een knipperend rood licht.
Moeilijk te interpreteren omschrijving, maar ik vermoed dat dit langer is dan enkele seconden. Eric, maak je het eens wat specifieker?
Titel: Baan defect ?
Bericht door: ysbeer op 30 oktober 2011, 11:20:05 AM
Lijkt mij toch simpel (maar ja wie ben ik)
Je koppelt je regelaar los van alles,steekt de stekker weer in het stopcontact.
EN VERTELD ONS WAT ER GEBEURT OF WAT JE ZIET.

Dat staat hier boven ook al maar ik hoor niks.
wim
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Jurgen op 30 oktober 2011, 11:24:11 AM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Lijkt mij toch simpel (maar ja wie ben ik)
Je koppelt je regelaar los van alles,steekt de stekker weer in het stopcontact.
EN VERTELD ONS WAT ER GEBEURT OF WAT JE ZIET.

Dat staat hier boven ook al maar ik hoor niks.
wim




Misschien zit hij gewoon niet achter zijn computer. Niet iedereen is 24u per dag en 7/7 verbonden met het internet h?.

Geduldig afwachten is de boodschap, net zoals wanneer je op je geliefde model moet wachten tot het in de winkel ligt!
Titel: Baan defect ?
Bericht door: ysbeer op 30 oktober 2011, 11:49:43 AM
citaat:
Geplaatst door Jurgen


Geduldig afwachten is de boodschap, net zoals wanneer je op je geliefde  moet wachten tot ze in de winkel ligt!



Inderdaad.[:D][:D]
Titel: Baan defect ?
Bericht door: rixke rail op 30 oktober 2011, 17:31:45 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

-> half-geleidend vuil, zoals koolstof, in de buurt van wisseltongen of puntstukken, kan ook een overbelasting geven



Even de stofzuiger bovengehaald om en rond de wissels eens goed gezogen ==> alles werkt weer. Probleem opgelost ... [^]
Merci mannen, je leert hier altijd wat bij !
Modelspoorse groeten,
Eric

citaat:
Geplaatst door Jurgen
Misschien zit hij gewoon niet achter zijn computer. Niet iedereen is 24u per dag en 7/7 verbonden met het internet h?.



Hoe dat ge't weet ! [;)]
Ik zit ook geen 24/7 aan mijn baan bezig h? ...

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Moeilijk te interpreteren omschrijving, maar ik vermoed dat dit langer is dan enkele seconden. Eric, maak je het eens wat specifieker?



't Was idd. zolang de rijregelaar aanstond ... en telkens opnieuw als ik hem aanzette ... [:(!]
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 30 oktober 2011, 18:27:09 PM
rixke rail,


dat is hier echt een onderwerp die stof doet opwaaien nietwaar ?[:D]

alvast leuk dat je het vrij snel gevonden hebt ! Soms is het zo voor de handliggend dat er geen mens opdenkt ![:I]

Groeten Peter[;)]
Titel: Baan defect ?
Bericht door: luc037 op 09 mei 2012, 09:53:42 AM
ik heb ongeveer hetzelfde probleem, heb wel totaal ging ervaring met modeltreinen. ik heb gisteren een set 2de hands gekocht om te starten samen met mijn zoontje van 9, als startpakket. er is een transfo bij van titan type 806-35va . als ik die los in de stekker steek hoor ik een zoemend geluid als ik vooruit of achteruit rij maar als ik hem aan de baan aansluit brand er een rood lampje continu, onder dat lampje staat een soort golfje. als ik test met een multimeter rechtstreeks in de transfo heb ik een 17 volt, en als ik op de baan meet heb ik nog maar een 3 volt, en er wil niks op rijden. heb met een stuk of vijf locomotieven geprobeerd. er hangt niks extra aan van wissels of verlichting, enkel een klein stukje om te proberen. weet er hier iemand wat het mogelijke probleem kan zijn? alvast bedankt
luc
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Michiel op 09 mei 2012, 09:58:45 AM
Ik heb de indruk dat je wisselstroom aanbiedt aan gelijkstroom locomotiefjes. Indien je gelijkstroomlocjes hebt, moet je de = uitgang ven de trafo aansluiten op de rails. De ~ uitgang van de trafo dient voor verlichting en andere periferie. [;)]
Titel: Baan defect ?
Bericht door: luc037 op 09 mei 2012, 10:19:40 AM
ik zal eens vlug proberen
alvast bedankt voor de info
Titel: Baan defect ?
Bericht door: luc037 op 09 mei 2012, 10:28:00 AM
dan doet hij helemaal niets, krijg zelfs geen vonkjes als ik de draden aansluit, als ik in de transfo meet heb ik een 7 volt, en op de sporen maar 2 volt
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Michiel op 09 mei 2012, 10:34:18 AM
Kortsluiting! Op een of ander manier is er een kortluiting opgetreden. Heb je ook 2/3V als er geen locs of wagons op de baan staan? Heb je een keerlus in je baanplan? Ligt er toevallig geen tang of ander metalen voorwerp op de rails? Ik gis maar. [;)]
Titel: Baan defect ?
Bericht door: luc037 op 09 mei 2012, 10:36:59 AM
ja de stroom die ik krijg blijft hetzelfde als er niks op de baan staat , ik heb gewoon een ronde lus gemaakt van de sporen, alle sporen zijn proper, ligt niks op de baan of zo. wat bedoel je met een keerlus in de baan?
Titel: Baan defect ?
Bericht door: luc037 op 09 mei 2012, 10:39:20 AM
als ik kortsluiting heb, brandt dan normaal dat lampje niet boven de aansluiting? bij die uitgang voor verlichting brandt dat wel als ik die gebruik Michiel
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Michiel op 09 mei 2012, 11:38:30 AM
Het is een beetje blind gissen langs deze kant. Kan je misschien een foto maken van wat je hebt, en hoe het is aangesloten? Misschien maakt dat een hoop duidelijk.
Titel: Baan defect ?
Bericht door: ysbeer op 09 mei 2012, 11:41:32 AM
systeem in het testen.
ZET de trafo eens aan zonder de draad naar de rails er aan.
MEET de trafo spanning aan de klemmen van de trafo.
ZET de draad naar de rails aan de trafo maar NIET aan de rails
MEET de trafo spanning aan de klemmen van de trafo.
ZET de draden aan de rails,geen trein op de rails
MEET de trafo spanning aan de klemmen van de trafo.
Zet een trein op de rails.
MEET de trafo spanning aan de klemmen van de trafo.

Vraag
wat is het merk van de treintjes.
wat is het merk van de rails
Met wat voor meter meet je.
Hoe staat de meter in gesteld.

Probeer eens of de trein wel rijdt als je in plaats van de trafo een 9 volt batterij gebruikt.

Als je echt antwoord op al deze vragen dan ben je te helpen (en snel)
Maar ga je weer zijwegen in dan blijft het tobben.
wim
Titel: Baan defect ?
Bericht door: luc037 op 09 mei 2012, 13:50:08 PM
de transfo is van het merk titan 806-35v
de sporen zijn van het merk lima.
de treintjes allemaal van lima
als ik de tranfo meet is dat bij = 7.6 volt
als de draad er aan hangt is dat 7.5 volt
en op het spoor zelf meet ik nu iets meer dan 7 volt
als ik er een locomotief op zet krijg ik geen stroom meer op het spoor of aan de aansluiting op het spoor. heb 5 verschillende geprobeerd. kan dat zijn omdat die locomotieven een paar jaar hebben stilgestaan? hoe kan je een treintje testen met die batterij? is mischien wel een stomme vraag maar ken er echt niks van
ik heb de sporen getest met een multimeter op de stand van 20 volt

groetjes luc
Titel: Baan defect ?
Bericht door: ysbeer op 09 mei 2012, 14:25:08 PM
citaat:
Geplaatst door luc037

de transfo is van het merk titan 806-35v
de sporen zijn van het merk lima.
de treintjes allemaal van lima
als ik de tranfo meet is dat bij = 7.6 volt
als de draad er aan hangt is dat 7.5 volt
en op het spoor zelf meet ik nu iets meer dan 7 volt
als ik er een locomotief op zet krijg ik geen stroom meer op het spoor of aan de aansluiting op het spoor. heb 5 verschillende geprobeerd. kan dat zijn omdat die locomotieven een paar jaar hebben stilgestaan? hoe kan je een treintje testen met die batterij? is mischien wel een stomme vraag maar ken er echt niks van
ik heb de sporen getest met een multimeter op de stand van 20 volt

groetjes luc



Testen met baterij,maak de draden aan de trafo los,zet lok op rails
Houdt de twee draden die aan de trafo zaten tegen de polen van een negenvolts baterij (zo een platte met druknopjes)
Elke draad aan een knopje dus.

Rij de lok nu ???????????

Probeer dit met alle loks een voor een

Nog een vraag

Zit er onder de loks een sleper,dat is een stuk metaal dat er uit ziet als een ski (van de sneeuw) cm of 5 lang.
Als het er zit dan zit het tussen de wielen goed zichtbaar.

antwoord .
wim

Titel: Baan defect ?
Bericht door: luc037 op 09 mei 2012, 14:36:32 PM
update,
mijn treinen rijden ondertussen al, maar op een paar plaatsen bij het spoor vertraagt hij en krijgt hij precies minder stroom. is dit op te lossen met eens met staalwol of zo over de rails te gaan? en een paar van mijn locomotieven werken maar goed als ik er een beetje op duw, die hebben precies geen grip, kan dat?
merci voor de reacties
Titel: Baan defect ?
Bericht door: luc037 op 09 mei 2012, 14:40:30 PM
wim, bedoel je dat stukje dat tussen de wielen zelf zit? er zitten tussen elke set wielen zo wel een vast plaatje van een cm of vijf
Titel: Baan defect ?
Bericht door: ysbeer op 09 mei 2012, 15:57:07 PM
Nee als ze al rijden vergeet dat dan maar.
De rails van lima roesten,en roest geleid niet.
Er zijn schoonmaak rubbers in de winkel daar mee kun je de rails poetsen.
Zilverpoets werkt ook.
Staalwol is wel erg grof.
De contacten en de wielen zo goed mogelijk schoon maken,met acohol of Rs24 (een speciaal trein schoonmaak middel)maar dat wordt niet door iedereen als goed gezien.
De contacten zijn de veerstrips die op de wielen drukken en zo de spanning naar de motor brengen.
NIET schuren met schuurpapier
De koolborsels in de motor zullen ook niet meer al te fris zijn,maar of nieuwe nog te koop zijn ????????????ik ben bang.





wim
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Huugooke op 09 mei 2012, 16:01:53 PM
Met dat plaatje bedoelde men waarschijnlijk het sleepcontact zoals bij M?rklin en sommige oudere merken. Jouw merk heeft dat niet.
Het probleem van de slechte prestaties van sommige loc's is voor 95% te wijten aan slecht contact van de wielen.
Zie foto:
(http://i1059.photobucket.com/albums/t422/huugooke/stel.jpg)

Dit is het motorstel zoals het op de meeste vier-assige Lima's voorkomt.
Je herkent het aan de tandwielen en het feit dat de wielen "moeilijk" met de hand draaien.
De twee linkse wielen zijn voorzien van anti-slip bandjes in een soort plastic. De twee rechtse wielen zorgen voor stroomafname. Meestal vindt men de wielen in de toestand zoals het bovenste rechtse: aangekoekt vuil. Het onderste heb ik gekuist.
Waarmee reinig je best die wielen? Gebruik zeker geen schuurmiddelen zoals schuurpapier of een vijl; het vuil verdwijnt dan wel, maar ook de nikkellaag die de koperen wielen bedekt. Als je een gele kleur ziet ben je te ver gegaan (of iemand voor jouw).
Ik gebruik een sterke keukenreiniger (die met die Bang) en wattenstaafjes. Een geduldwerkje maar het resultaat is uitstekend.
De linkse wielen zijn zoals gezegd voorzien van anti-slipbandjes, ook die moet je proper houden: als ze vettig zijn worden het slip-bandjes!
De sporen met staalwol opschuren is drastisch maar geeft wel een snelle oplossing.
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Huugooke op 09 mei 2012, 16:12:26 PM
Vervolg:
(eigenlijk  een reactie op dezelfde vraag in dat andere draadje)
Als je loc's van het hierboven beschreven vier-assige type zijn dan moet je het andere wielenstel ook proper maken.
Bij Lima is het zo dat de andere pool van de stroom door dit andere wielstel wordt opgenomen. Je moet hier zeker de wielen reinigen die aan dezelfde kant als de wielen met anti-slipbandjes liggen.

Vanwege de constructie van deze loc's zijn er nog andere zwakke punten in de stroomafname, maar laten we het voorlopig hier op houden.

Waarschijnlijk heb je een "ovaal" gelegd met je sporen. Let erop dat de schuifcontactjes die de rails verbinden goed klemmen. Test: als je twee rails in mekaar steekt en je kunt ze (met weinig moeite!) uit elkaar schudden (of ze vallen vanzelf uit elkaar) dan is er wat mis.
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Huugooke op 09 mei 2012, 16:16:10 PM
Hallo Wim, waarschijnlijk hebben onze verhalen zich gekruist op het grote WWW
Titel: Baan defect ?
Bericht door: luc037 op 09 mei 2012, 19:41:22 PM
bedankt allemaal voor de reacties en de hulp.hij rijdt ondertussen maar van de 5 locomotieven die ik had geraakt er maar 1 met moeite rond.als ik iets van wissels er tussen zet, zelfs zonder stroom dan krijg ik kortsluiting. vrees al een beetje dat ik een hoop rommel heb gekocht. best proberen om men centen terug te krijgen en iets meer te investeren in een degelijk startsetje van marklin.
het is hier wel een heel intressante site , uitermate vriendelijk en behulpzaam. kent er misschien nog iemand een goede site of winkel in belgie om een degelijke startset te kopen?
Titel: Baan defect ?
Bericht door: ysbeer op 09 mei 2012, 21:23:04 PM
Bedenk voor je koopt wat je wil.
Wil je een moderne digitale baan of een wat ouderwetse analoge baan.
Beide heeft zijn voor en nadelen.
Startset zijn meestal digitaal (niet allemaal hoor)

Oke als je weet wat je wil (vraag hier gerust nog wat na)dan gaat het om het merk.
Marklin is niet slecht,maar wel duur.
En nu ga ik voorzichtig schrijven.
TextMarklinTextis niet het mooiste wat er te krijgen is voor een modelbaan en het is  ook nog eens de enige met het middencontact systeem.
Die middenrail is niet naar de werkelijkheid en bij wissels (model)ook niet het mooiste.

Alle andere merken voeren 2 rail systeemen.
Er zijn zeker 12 mereken die met elkaar te combineren zijn
Ook zeer natuurgetrouw rail materiaal.
En goede kwaliteit

Denk dus eerst goed na,vraag hier en ook elders,denk nog eens na en koop dan pas.
wim
Titel: Baan defect ?
Bericht door: Huugooke op 09 mei 2012, 21:34:55 PM
Hola Luc, niet te snel opgeven!
Dit is een stuk van het hobby, of dacht je dat je met nieuw materiaal geen problemen zal krijgen.
Volgens je uitleg heb je nog altijd last van slecht contact in je sporen. Kijk dat na zoals ik heb uitgelegd. Ik weet niet hoe handig je bent maar je kan die lipjes aan die sporen voorzichtig samenknijpen om ze beter te laten "pakken".

En verder hangt het af hoe ver je wil gaan: wordt het een speelbaan of wil je een vaste opstelling die groeit en groeit...

Zoals Wim zegt is de keuze in gelijkstroom/tweespoor veel groter.

Titel: Baan defect ?
Bericht door: doomslu op 09 mei 2012, 22:09:14 PM
Ik zou je, net zo als Wim, voor je iets aankoopt aanraden je goed te informeren.

Iets meer dan een jaar geleden werd dit al eens besproken (??n van de vele keren...).
Lees dit draadje eens (dan moet ik mijn bericht niet kopi?ren [;)]):
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12222