Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Nieuwe leden => Topic gestart door: Boemeltrein op 22 oktober 2011, 19:43:16 pm

Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Boemeltrein op 22 oktober 2011, 19:43:16 pm
Ik ga binnenkort herbeginnen.... na meer dan 30 jaar, ik ben de zolder:) aan het voorbereiden op zijn nieuwe bestemming, maar ik stel me de vraag welk soort rails ga ik gebruiken? ten eerste het is voor gelijkstroom en HO,ik zou iets willen voor de lange termijn, wordt het Peco, Roco of iets anders, welke code 100,83 of 75, ik heb reeds wat materiaal in mijn bezit zoals een type 78 en een  Thalys van Mehano, lilliput-wagons...Kan er iemand daar wat goede raad geven voor een herbeginner...

Boemeltrein
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 22 oktober 2011, 20:20:30 pm
Ik zou in ieder geval code 83 kiezen.
Dat is natuur getrouwer
Alles van na 1985 gekocht rijdt zonder problemen hier op.
Wat eventueel (van voor 1985) niet goed rijdt kan andere wielen krijgen
Code 100 gaat er uit (op termijn)
75 is nog mooier maar zonder garantie dat alles er op rijdt.
Drie merken

Tillig ,zeer mooi maar wel iets duurder,wissels perfect
Matig verkrijgbaar (duitsland)
peco ,Ook heel mooi en niet al te duur.Redelijk verkrijgbaar
In engeland goedkoper dan bij ons.
Roco goed keus ,iets minder natuur getrouw(valt niet erg op)
goed verkrijgbaar

wim
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: conducteur op 22 oktober 2011, 22:09:39 pm
Bouw eens in een oude stoomloc nieuwe wielen[V] Kies gerust code 100 , het verschil is enkel te zien op foto's. Altijd dat gelul over 0.4mm[V] Ik zou voor fleischmann profi rails gaan, indien je rap een trein wil laten rijden. Wil je echter een mooier spoor dan zou ik voor peco gaan.
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 23 oktober 2011, 00:03:15 am
citaat:
Geplaatst door conducteur

Bouw eens in een oude stoomloc nieuwe wielen[V] Kies gerust code 100 , het verschil is enkel te zien op foto's. Altijd dat gelul over 0.4mm[V] Ik zou voor fleischmann profi rails gaan, indien je rap een trein wil laten rijden. Wil je echter een mooier spoor dan zou ik voor peco gaan.



Heeft hij dan oude stoomloks?????????.
En dat gelul.
Ja daar moet ik je gelijk in geven,want als er een is die verstand heeft van gelul dan ben jij dat wel.
Dus jij weet wat gelul is.

Boemel

 Dr conducteur is 16 of 17 oud maar heeft reeds 50 jaar ervaring ,dus maak zelf maar uit wat zijn raad waard is,
wim
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: doomslu op 23 oktober 2011, 10:56:20 am
Voor de ene is het verschil wel belangrijk voor de andere niet.
Het is zoals kleuren en smaken h?. [;)]

Ik zou ook geen code 100 meer kiezen.
Persoonlijk heb ik Tillig gekozen omdat IK die mooi vind (vooral de wissels lijken "echter" in MIJN ogen). [:)]
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: caponordtraveller op 24 oktober 2011, 20:48:57 pm
Hoi,

bij ons in de club is een baan in aanbouw in Tillig sporen en ik moet eerlijk zijn ze zien er goed uit [:)], de prijs en moelijk verkrijgbaarheid zou ik er dan bij nemen.

Zelf rij ik drierail, dus een ander gegeven. [:I]

Kijk eens rond en bepaal zelf wat je er aan wenst te spenderen.


Caponordtraveller - Steven.
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Huugooke op 26 oktober 2011, 20:05:49 pm
Uit je plannen maak ik op dat je voor een baan hebt gekozen waar op "gereden" gaat worden, en niet voor een showcase?
Dan zou ik kiezen voor materiaal waar ik alles, ook oud materiaal, op kan laten rijden.
Zelf gebruik ik profi-rail, zonder (veel) problemen.
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 26 oktober 2011, 20:25:09 pm
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Uit je plannen maak ik op dat je voor een baan hebt gekozen waar op "gereden" gaat worden, en niet voor een showcase?
Dan zou ik kiezen voor materiaal waar ik alles, ook oud materiaal, op kan laten rijden.
Zelf gebruik ik profi-rail, zonder (veel) problemen.



Sorry dat is onzin op 83 loopt bijna alles
En als hij geen stokoude loks heeft is onnodig hoge rail te kopen
show case is ook al een vreemde uitdrukking vind ik
83 roco rail (of andere)is heel gewone rail.
wim
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: conducteur op 26 oktober 2011, 20:53:23 pm
Kom toch eens kijken Wim, het verschil tussen beide is niet waarneembaar (alleen op foto's of als je beiden naast elkaar legt, niet ingewerkt, en dan nog), waarom dan zo lullen over 0.4mm.
Code 100
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Huugooke op 26 oktober 2011, 22:05:16 pm
"Showcase, toonkast", of een module? Een diorama? Een klein stukje uit de echte wereld nagebootst. Daar kan je alles mooi op mekaar afstemmen en de realiteit zo dicht mogelijk benaderen.
Op een "baan" kan je dat ook maar kan je wel de "risico's" zo veel mogelijk beperken. Een veertig jaar oude lok even testen? Laat die nu net op dat onbereikbare stukje ontsporen.
Vandaar mijn onderscheid.
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 26 oktober 2011, 22:59:30 pm
citaat:
Geplaatst door conducteur

Kom toch eens kijken Wim, het verschil tussen beide is niet waarneembaar (alleen op foto's of als je beiden naast elkaar legt, niet ingewerkt, en dan nog), waarom dan zo lullen over 0.4mm.
Code 100



Sorry,ik schrijf toch liever met volwassen modelbouwers.
wim
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 26 oktober 2011, 23:14:09 pm
Ik heb ook al getwijfeld over rails ! Mochten de Roco-lines nog bestaan hebben met die mooie slanke wissels, ik zou hier mee voortgedaan hebben ! De nieuwe geo -line daarentegen vind ik maar niets, bovendien is het assortiment ook niet hetzelfde van de vroegere Roco-line !

Verder had ik de aankoop steeds uitgesteld omdat ik geruchten gehoord had dat het wel eens kon gebeuren dat de Roco-lines opnieuw hun opwachting zouden maken ! Maar zoals ik zei mogelijks alleen een gerucht !

Ik heb ook al vaak staan kijken naar Tillig ! Maar steeds heb ik uitgesteld omdat ik eigenlijk nog niet goeds of slechts gehoord had van Tillig !

Groeten Peter[;)]

PS Tillig heeft wel prachtige " slanke" wissels !
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 26 oktober 2011, 23:17:30 pm
citaat:
Geplaatst door Huugooke

"Showcase, toonkast", of een module? Een diorama? Een klein stukje uit de echte wereld nagebootst. Daar kan je alles mooi op mekaar afstemmen en de realiteit zo dicht mogelijk benaderen.
Op een "baan" kan je dat ook maar kan je wel de "risico's" zo veel mogelijk beperken. Een veertig jaar oude lok even testen? Laat die nu net op dat onbereikbare stukje ontsporen.
Vandaar mijn onderscheid.




Ja ik begrijp jou probleem niet helemaal.
Stel je heb een oude lok,en een baan met lage rails.
Je zet de lok op de rails,dan ontspoort hij niet maar de flensen lopen aan tegen het kleinijzer.
En wie legt nu een baan met hoge 100 rails en op dat onbereikbare
stukje een paar lage rails.
Dat onderscheid van jou slaat dus nergens op.
Ik vraag mij zelfs af of je wel de verschillen tussen 100 en 83 weet

Code 100 rails is niet alleen 0.4 mm lager maar ook de railkop is smaller en wat afgerond.
Wissel voor code 100 zullen in een mooie lange uitvoering over enkele jaren niet meer te koop zijn(nu al nauwelijks)
Vind je ook niet dat het adviseren van 100 aan een beginner niet zo happy is

DE menig van jou neem ik serieus dus dar om reageer ik zo.
Waarom zou je ouderwetse rails kopen (terwijl je geen echt oude loks heb) goedkoper is 100 ook niet.
Meningen van de ander aanhanger in dit draadje neem ik niet meer serieus,deze jongen neemt bijna altijd het tegen standpunt in (zie M6 van classix)
Oke leg mij uit wat dan de voordelen zijn van 100
Dit geld alleen voor huugooke.
wim
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 26 oktober 2011, 23:24:43 pm
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Ik heb ook al getwijfeld over rails ! Mochten de Roco-lines nog bestaan hebben met die mooie slanke wissels, ik zou hier mee voortgedaan hebben ! De nieuwe geo -line daarentegen vind ik maar niets, bovendien is het assortiment ook niet hetzelfde van de vroegere Roco-line !

Verder had ik de aankoop steeds uitgesteld omdat ik geruchten gehoord had dat het wel eens kon gebeuren dat de Roco-lines opnieuw hun opwachting zouden maken ! Maar zoals ik zei mogelijks alleen een gerucht !

Ik heb ook al vaak staan kijken naar Tillig ! Maar steeds heb ik uitgesteld omdat ik eigenlijk nog niet goeds of slechts gehoord had van Tillig !

Groeten Peter[;)]

PS Tillig heeft wel prachtige " slanke" wissels !




Roco line is nog volop te koop,ook de lange wissels, echter niet met bedding,maar die vind ik toch al niet mooi.

Peco en tillig zijn echt prima en zeker peco is niet al te duur
Tillig is in duitsland en nederland redelijk te koop
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 oktober 2011, 00:28:00 am
Met dank voor uitleg,Ysbeer,

nam roco line voor het geluid - isolerend kwaliteiten en je kon met een min aan vastleggen later altijd wissels wegnemen ! Die bedding zou ik wel behanderd hebben !
Bij die nieuwe zonder bestaan die slanke wissels niet !
Vaak zie je ze ook occasies maar eerlijk gezegd heb liever nieuwe - hooguit voor een opstelspoor of iets dat niet veel kwaad kan !
Groeten Peter
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: doomslu op 27 oktober 2011, 09:09:54 am
Ik ben het wel eens met Wim hoor.
Je ziet het verschil toch wel tussen code 100 en 83, ook al is het niet veel. Aan een beginner code 100 aanraden zou ik zeker niet doen.

Maar ja, ieder zijn mening h?. [;)]
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 27 oktober 2011, 10:10:12 am
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Met dank voor uitleg,Ysbeer,

Bij die nieuwe zonder bestaan die slanke wissels niet !
Vaak zie je ze ook occasies maar eerlijk gezegd heb liever nieuwe - hooguit voor een opstelspoor of iets dat niet veel kwaad kan !
Groeten Peter



Peter

Niet goed geinformeerd hoor,alles is er nog alleen die bedding viel omder patent recht en die mogen ze niet meer maken.
Kijk maar hier

http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/6064/d/2/p/6064%2C140.html?tx_commerce_pi1%5Bpointer%5D=1&cHash=87b367724749e0223392226173244932

de officiele roco site op 27 okt 2011

wim

Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: C.B. op 27 oktober 2011, 10:35:49 am
Mijn proef"plankje" van vroeger had ik Roco Line met bedding liggen.
Het was inderdaad heel gemakkelijk : geen ballast leggen , een beetje "knippen" aan de ballast bij de wisselverbindingen , en dat was het.

Ben nu ondertussen overgestapt op Tillig Elite voor de definitieve baan en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Dit is persoonlijke mening , over de andere merken zoals Peco bv... kan ik niet over meespreken...)

Als voordeel van Tillig Elite vind ik het uitzicht van de rails, uitzicht van hun slanke wissels (de wisseltong die volledig uit 1 rail bestaat en niet met een scharnierpunt zoals bij de Roco line wissels - op zo'n type wissel zat ik al lang te wachten voor mijn Gotthardbaan) en ik heb zelden problemen ivm ontsporingen met de code 83 die Tillig Elite hanteert.
(Alleen in het begin met Kombimodel containerwagens en hun RP25 wieltjes had ik een probleem , maar dat is al lang opgelost en het lag toen meer aan de wagen dan aan het spoor.)

Bij de wissels heb ik wel ??n en het ander moeten doormeten , om de werking te kunnen snappen van de polarisatie en de aansturing met de Tiilig wisselmotor.
Ook heb ik de indruk (maar het kan ook bij mij zijn) dat de rails "vuil" gevoeliger zijn dan bv. Roco.

En zelf ballast leggen duurt wel een beetje langer , maar het resultaat oogt zoveel beter , en kun je helemaal zelf naar wens uitvoeren.

En tegenwoordig is Tillig Elite niet zo moeilijk meer te verkrijgen.
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 oktober 2011, 10:50:01 am
@ Ysbeer, ik had het inderdaad verkeerd voor ![:I]

@Re460, misschien heb je me wel overtuigd, enkel over die meer stofgevoeligheid ga ik nog eens denken,heeft verder nog iemand ondervonden dat ze meer stofgevoelig zijn dan Roco's ?

Groeten Peter[;)]
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 27 oktober 2011, 11:43:30 am
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

@
@Re460, misschien heb je me wel overtuigd, enkel over die meer stofgevoeligheid ga ik nog eens denken,heeft verder nog iemand ondervonden dat ze meer stofgevoelig zijn dan Roco's ?

Groeten Peter[;)]



Zelf geen idee,maar uit eisenbahner 1997 haal ik.

Vertaald

De roco rails code 83 is enigzins bol,weliswaar wordt het aanrakings oppervlakte tussen wiel en rail daar door kleiner,maar de druk  van het wiel op de rails neemt behoorlijk toe.
ZELFDE GEWICHT OP KLEINER VLAK.
Het vuil wordt daar door meer weg gedrukt.
En hoe smaller het vlak hoe meer contact,op het scherp van een mes is het contact 100%


Of deze omschrijving hout snijdt weet ik niet,maar het klinkt.....tja
Ik zeg niet dat het niet kan.
Zelf heb ik in mijn opstelsporen (code 100 van mijn oude baan)meer onderbrekingen dan op de baan code 83.
Maar dat kan overal aan liggen.
wim



Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 oktober 2011, 12:04:13 pm
Ysbeer,

in principe kun je dan stellen dat je wagons op Roco-rails beter op de rails blijven staan daar er meer gewicht per vierkante mm uitgeoefend word
anderzijds zal dat dan weer tegeniet gedaan worden door het kleiner kontaktopp.(of misschien juist niet)

Van die bollere oppervlakte kan inderdaad het stof gemakkelijker verdwijnen !

Verder zal de samenstelling van de rail ook wel een zekere rol spelen ! Wie zegt dat je code 100 en 83 identieke samenstellingen hebben ?

Ja, aan wat ligt het dan, vraag je je af als leek !

Groeten Peter[;)]


Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Huugooke op 27 oktober 2011, 13:58:20 pm
Ja hoor WIm!
Code 83 betekent dat het spoor 83 duizendsten van een duim hoog is.
De dwarsliggers e.d. kunnen van merk tot merk verschillen.
En wie het niet weet kan het hier eens nalezen:
http://www.atlasrr.com/layoutfaq.htm
Vooral de opmerking over "older European models"
En voor mij is de discussie hier gesloten.
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Huugooke op 28 oktober 2011, 09:57:07 am
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Ysbeer,

in principe kun je dan stellen dat je wagons op Roco-rails beter op de rails blijven staan daar er meer gewicht per vierkante mm uitgeoefend word
anderzijds zal dat dan weer tegeniet gedaan worden door het kleiner kontaktopp.(of misschien juist niet)

Van die bollere oppervlakte kan inderdaad het stof gemakkelijker verdwijnen !



Verder zal de samenstelling van de rail ook wel een zekere rol spelen ! Wie zegt dat je code 100 en 83 identieke samenstellingen hebben ?

Ja, aan wat ligt het dan, vraag je je af als leek !

Groeten Peter[;)]






Beste Peter en Ysbeer,
Elke elektricien en elektronicus zal je kunnen vertellen dat hoe groter het contactvlak is, hoe beter het contact en dus de geleiding.
Bolle sporen maken dus geen goed contact.
Met rollende verbruikers, loks of wagens met verlichting dus, die een grote stroom trekken, veroorzaakt (eventuele) vonkvorming zelfs een steeds slechter contact. Het moet al een wreed zware lok zijn die door zijn eigen druk het contactvlak vergroot. En dan nog zouden na een paar "ritten" je sporen mooi vlak zijn.
Nu zijn de wielen ook niet bepaald vlak, de flenzen hebben meestal een ronde holle overgang, en die zou nu juist bij bolle sporen een beter contact kunnen maken!
Hugo
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 28 oktober 2011, 12:04:20 pm
Laat ik nu toevallig zo een electronicus zijn met 30 jaar ervaring.
in hard en software uit de industrie
Beste huug..
Eerst goed lezen (echt goed) wat andere schrijven
Ik schrijf niet dat het conIs trouwens een eenvoudtact groter wordt door bolle rails SORRY DEZE ZIN SNAP IK ZELF OOK NIET MEER[:(!][:0]
HET VUIL WORDT DOOR DE HOGERE DRUK WEG GEDRUKT
Is trouwens een eenvoudige wet HOE KLEINER HET CONTACT VLAK HOE GROTER DE DRUK PER MM2 BIJ GELIJK GEPLAATST GEWICHT.
Vlakke contacten (dwz beide contacten zijn vlak )maken slecht contact
zelfs al pers je ze op elkaar,
Maak maar eens een RELAIS open en kijk naar de contacten.
Een is er vlak ,en kijk de tweede is bol.
Voldoende bewijs?????
De druk per mm2 neemt toe als het vlak kleiner is,ij overdrijft met krachten die de rails plat persen.
Moet je trouwens eens uitrekenen hoeveel kracht je nodig hebt om bolle rail vlak te persen
Het best zouden de treinen riden op rails van 0,4 mm dik(dik he niet hoog) die dan ook verend staat op gesteld.
Wees eens dapper en zet je leeftijd in je persoonbeschrijving
Ik weet graag met wie ik praat.
wim
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Huugooke op 28 oktober 2011, 12:55:49 pm
Staat mijn leeftijd niet in mijn profiel?
Enfin, binnenkort 62 kaarsjes (of LED's maar die blaas je niet zo gemakkelijk uit!)
...en met jeugdige knutselprojecten bijberekend 50 jaar ervaring (sorry)
en uiteraard heb je gelijk wat contactdruk betreft; alles hangt hier af van het toepassingsgebied. Afhankelijk van welke belasting (inductief, hoge spanning, hoge stroomsterkte of een combinatie) hebben contactpunten een bepaalde vorm.
Spreken we over een treinbaan met een digitale aansturing, AC of DC?
Want in al die gevallen zijn de problemen anders.
Komt nog bij dat hier het contactveld beweegt, er is speling op de wielassen en in bochten is er meer zijdelingse druk. Er zijn ook plastic loks en er zijn er uit gietmetaal, hier ook weer een factor die de contactkwaliteit be?nvloedt. Maar dat een "speelgoedlok" zoveel druk kan uitoefenen dat hij het spoor vervormd kan ik moeilijk aannemen. Dit in tegenstelling tot de "echte" die "puttekes" in de sporen en de wielen maken. Als je ergens bewijs van het tegendeel weet leg ik me daarbij neer natuurlijk.
Sorry dat ik me in jullie conversatie heb gemoeid, het was vooral dat idee van het bolle spoor dat me intrigeerde.
Groetjes,
Hugo
PS dit forum is zoals je ook kan merken aan mijn status, nieuw voor mij. Jammer dat ik het geen 50 jaar eerder heb ontdekt. Werkelijk hulpvaardige mensen die een probleem niet uit de weg gaan! Top!
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 28 oktober 2011, 15:43:46 pm
citaat:
Geplaatst door Huugooke
 Maar dat een "speelgoedlok" zoveel druk kan uitoefenen dat hij het spoor vervormd kan ik moeilijk aannemen.
Sorry dat ik me in jullie conversatie heb gemoeid, het was vooral dat idee van het bolle spoor dat me intrigeerde.
Groetjes,
Hugo



Hugo
Ik schrijf wellicht het soms iets te bod ,maar verder ben ik een vriendelijk mens.
Waar jij leest dat ik zeg (schrijf)dat de rails vervormen is mij een raadsel.
Natuurlijk vervorm de rails niet.
Door de hogere druk per mm2 wordt wel het vuil beter weg geduwd.
Dat is alles.
Heb ik na beste weten ook zo geschreven.
Dus de rails blijft bol voor heel lang.

Heb nog eens gezocht in alles wat daar ooit over geschreven is aan zinnigs en onzin (dat is mijn menig dus geen waarheid)

Echt platte rails is getrokken en heeft zeker bij de goedkoper merken (maar welke dan) een minuscule braam aan zijkanten.
In doorsnee gezien is de rails dus een soort weg met aan beide zijde een hele hele hele kleine braam omhoog.
Soort rivier met oevers. (dwars door snede).

De lok loopt dus in dat geval alleen op de oevers,de z.g.n rivier vult zich met vuil en heft uit eindelijk de lok omhoog .
Dan loopt de lok op het vuil,en dus niet meer

Bolle rails heeft die braam ook maar het bolle deel steekt daar boven uit.

Wat deze theorieen allemaal waard zijn weet ik ook niet,maar electrisch contact blijft veel moeilijker dan iedereen denk

Analoog of digitaal maakt niet zoveel uit.
Maar digitaal heeft een constante hoge spanning en dat is wel een voordeel.
wim
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Huugooke op 28 oktober 2011, 16:10:19 pm
Beste Ysbeer,
daar ben ik nu eens helemaal mee akkoord zie!
Waar ik dat vervormen gezien heb is mij nu ook niet helemaal duidelijk, 'tzal mijn hoge leeftijd zijn (hm,hm)
groetjes,
Hugo
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 28 oktober 2011, 17:11:08 pm
Inderdaad wat Wim (Ysbeer) vraagt of opmerkt ik vind dat persoonlijk ook bijzonder vervelend (in sommige gevallen dat mensen hun leeftijd en zelfs hun eigen naam niet invullen). Bij mij zijn die volledig ingevuld !Velen steken zich weg achter het feit we zouden wel een keer kunnen lastiggevallen worden.

Persoonlijk vind ik eigenlijk maar flauwe kul, op dat jaar dat alles is ingevuld heb ik nog niemand aan de  deur gekregen ! Mocht dat wel zo geweest zijn en het past niet dan komt die persoon er gewoon niet in !Zo eenvoudig is dat ! De beleefdheid is toch zo dat je de vraag stelt mag ik, of stoor ik niet als ik......

Wanneer je dan een uitleg geeft aan iemand vind ik het toch belangrijk
dat je op de hoogte bent van hoe oud is iemand die je uitleg geeft !
In wezen is dit toch een heel verschil om uitleg te geven aan een 13 jarige of aan iemand die 45 is !

Ik zou wel eens weten dat jullie daar over vinden, van Wim denk ik het wel al te weten ![:)]

Groeten Peter[;)]
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Huugooke op 28 oktober 2011, 17:29:59 pm
Nu was ik toch wel zeker dat ik mijn leeftijd had ingevuld bij registratie! Even gecheckt en gecorrigeerd.
Sorry mensen!
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 28 oktober 2011, 17:30:50 pm
Oef oei
In mijn gegevens staat ook geen leeftijd [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]
gauw dan maar aanpassen
vergeef mij

wim
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 28 oktober 2011, 17:40:10 pm
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Oef oei
In mijn gegevens staat ook geen leeftijd [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]
gauw dan maar aanpassen
vergeef mij

wim




Huugooke   en   Wim 't is U vergeven !Groeten Peter[;)]
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Bert Ossevoort op 28 oktober 2011, 21:34:55 pm
Hier even een reaktie op de simpele vraag ? welke rails gebuik ik en waarom ,door een simpele ziel .
de boven staande discussie met hogere wiskunde daar ga ik even dwars doorheen ,volgens mij is de slechte contact verhalen nog alleen geldig voor de messing rail ,alle nieuwzilveren rail is gewoon goed,en dan bedoel ik dat bij regelmatig gebruik en goed onderhoud .
Daarin zie ik geen verschil in keuze van merk,
kan niet in iemand anders zijn portemonnee kijken maar dat was voor mij mede een bepalen de factor.
en dan om de oudere goederenwagonnetjes geen ander wielen te hoeven geven Heb ik voor Piko A rail gekozen.Een prijsvriendelijk railprogamma en het hoge profiel met de kop breedte van het lage profiel ,dus bij boven aanzicht [vogelvlucht] na verouderen zijkant zie je een  smalle railkop ,maar de hoogte is wel aan wezig voor de hoge flens,van een ouder wagon ,[die mogelijk nog eens gekocht wordt op een ruilbeurs en die hoeft dan niet gelijk nieuwe wielen].
Dat was voor mij een mooie oplossing ,doe je voordeel met alle meningen ,denk dat iedereen wel een voordeel kan noemen bij zijn keuze bovenstaande was voor mij belangrijk.
Bert.
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: ysbeer op 28 oktober 2011, 22:55:34 pm
citaat:
Geplaatst door Bert Ossevoort

Hier even een reaktie op de simpele vraag ? welke rails gebuik ik en waarom ,door een simpele ziel .
de boven staande discussie met hogere wiskunde daar ga ik even dwars doorheen ,volgens mij is de slechte contact verhalen nog alleen geldig voor de messing rail ,alle nieuwzilveren rail is gewoon goed,en dan bedoel ik dat bij regelmatig gebruik en goed onderhoud .
Daarin zie ik geen verschil in keuze van merk,
kan niet in iemand anders zijn portemonnee kijken maar dat was voor mij mede een bepalen de factor.
en dan om de oudere goederenwagonnetjes geen ander wielen te hoeven geven Heb ik voor Piko A rail gekozen.Een prijsvriendelijk railprogamma en het hoge profiel met de kop breedte van het lage profiel ,dus bij boven aanzicht [vogelvlucht] na verouderen zijkant zie je een  smalle railkop ,maar de hoogte is wel aan wezig voor de hoge flens,van een ouder wagon ,[die mogelijk nog eens gekocht wordt op een ruilbeurs en die hoeft dan niet gelijk nieuwe wielen].
Dat was voor mij een mooie oplossing ,doe je voordeel met alle meningen ,denk dat iedereen wel een voordeel kan noemen bij zijn keuze bovenstaande was voor mij belangrijk.
Bert.



Tja.
wim
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Kautenbach op 29 oktober 2011, 00:11:28 am
hoi Bert,

Heb je een goed gevoelbij jeprofielkeuze, dan klopt ie, ik ben het zelf overigens, en het kigt niet aan de naam, wel met wim eens, een lager profiel zie je echt wel.
Maak vooral niet alleen de keuze op wat je al hebt, maar op wat je wilt, klinkt wat filosofisch, maar met jaren 60 materiaal bouw je geen hedendaagse modelbaan.. is een keuze, die altijd arbitrair zal blijven, als je er tevreden mee bent ok, en als je kiest voor hogere rails (kan ik me best voorstellen ) is idd piko geen verkeerde keuze, (mijn eigen mening, kies voor een lage railcode) volgens mij help ik je hier niet mee, want je start juist het draadje om een keuze voor jezelf te bepalen[:I]

mijn idee, kies dan voor een lager railprofiel, anders zul je altijd blijven zitten met, wat if... elke loc die je bijkoopt past altijd op een lager railprofiel, je mebt een treinslel en een loc, de wagons van lillipur zijn volgens mij evt wel van een nieuwe as te voorzien, dus laat je keuze vooral niet afhangen van wat je al hebt.

groet, wim
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 04 november 2011, 17:37:49 pm
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Oef oei
In mijn gegevens staat ook geen leeftijd [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]
gauw dan maar aanpassen
vergeef mij

wim




Wim,

rappe vogel 13 en al een zoon die aan modeltreinen doet ?[:D]

Groeten Peter[;)]
Titel: welk merk-type rail?
Bericht door: Boemeltrein op 25 november 2011, 15:17:08 pm
Bedankt voor jullie raad allen, maar ik ga Peco code 83 verkiezen.

Groetjes,

Boemeltrein