Op mijn minibaantje zou ik graag een tramtraject aanleggen, en dat analoog aansturen. Er zal ook een kleine stelplaats komen (loods met 2 sporen+ een derde ernaast). Is het mogelijk om een (stilstaande) tram te detecteren (in de loods) en dan een ledje te doen branden op mijn bedieningspaneel, zodat ik kan zien welk(e) spoor/sporen er vrij zijn in de loods?
Tot nu toe ben ik eigenlijk enkel vertrouwd met reedcontacten/schakelrails, en daarmee zal het niet lukken. Tenzij je de tram recht boven de reed plaatst, maar dat is niet echt gebruiksvriendelijk....
De meeste bezetmelders voor digitale sturing, werken ook analoog. Toevallig heeft Klaas net een schemaatje (//%22http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13059&whichpage=3%22) geplaatst in een ander draadje. Met J1/J2 kan je allerhande toestanden aansturen, oa een klein relais of een LED. Werkt perfect.
Het kan ook met dit schema:
(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/detectie4.gif)
HV is een hulpvoeding, b.v. een andere treintransfo waar 12V gelijkspanning uit komt.
Voor R2 kun je 1k nemen, voor R3 4k7.
Ik begrijp ongeveer hoe het werkt, maar volgens mij zitten we met een probleem, Klaas. De loods moet ik in en uitrijden, dus in twee richtingen, en in een van die zal er volgens mij kortsluiting optreden....
Er zal geen kortsluiting optreden, maar je hebt gelijk dat deze detector alleen maar in ??n richting werkt.
Sterker nog, in de andere richting zal je tram niet eens rijden.
Even een ander schemaatje opzoeken.
Deze werkt wel in twee richtingen:
(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/detectie7.gif)
Kijk ook eens op mijn website, bij De Bonte Verzameling, schakeling 3. Die is wat ingewikkelder, maar werkt ook in twee richtingen.
Indien je van rijrichting verandert met een dubbelpolige schakelaar, kan je het eerste schema gewoon meenemen in de bedrading tussen je rijregelaar en die schakelaar [;)]
@Gerolf: lijkt me niet erg praktisch, ik denk eerder voor het tweede schema van Klaas te gaan.
Edit:
(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/detectie7.gif)
T1,T2,T3 / TIP3055?
D1 1N4007?
T3 = BC547 diode is 1n4148 of 1n400x
Rian, je wou toch alleen maar een ledje zien?
Dan kan je in plaats van het relais met diode een led in serie met een weerstand plaatsen.
Dat was ik eigenlijk van plan... Voor zover mijn kennis rijkt lukt het om dat zelf te berekenen met de wet van ohm. Van zodra er andere elektronische componenten bijkomen (bv. condensatoren, transitoren... waarvan ik weet wat ze kunnen doen/ weet hoe het werkt ) Lukt het meestal wel om de werking van het schakelingetje te ontrafelen als het niet te ingewikkeld is. Maar om zelf dan een schakeling te ontwerpen/ de juiste onderdelen kiezen lukt dat nog niet. Dat is denk ik omdat mijn ervaring met het zelf bouwen van schakelingen zeer beperkt is.... Maar daar zal denk ik wel vlug verandering inkomen nu we de derde graad industri?le wetenschappen aanvatten op 1 september....
Maar als ik het goed begrijp zal het ledje branden als er geen tram aanwezig is daar T1 en T2 die 'kijken' of er een tram staat ervoor zullen zorgen dat T3 niet kan gaan geleiden? Dat is niet echt erg, kan logisch zijn dat het ledje aangeeft welk spoor nog vrij is.
Je kan ook de polariteit van het volledige schema omdraaien, dus een PNP voor T3 (BC557 bvb) en je voeding andersom. Dan brandt je led wel bij "bezet".
Het weerstandje voor je led: stel dat je een hulpvoeding van 12v gebruikt: minstens 390 Ohm (en in de praktijk, met het goede rendement van de huidige leds, is 1 ? 2 KOhm meestal goed)
Het ledje zal inderdaad verkeerdom werken.
Gerolf, als je bedoelt wat ik begrijp, dan zal jouw oplossing niet werken. Het ledje zal dan nog steeds uitgaan bij bezet spoor, en aan gaan bij vrij spoor.
Eenvoudiger is het om de led parallel over T3 te zetten, en de weerstand op de plaats van de relaisspoel.
Bij vrij spoor zal T3 geleiden en de led kortsluiten zodat hij uit gaat.
Je hebt gelijk, Klaas! Mijn vergissing [:I]
Straks naar Brugge.Dat blijft T1,T2 TIP3055 en T3 BC547, ook als ik de led wil laten branden als het spoor bezet is?
Rian, let op: T2 moet de complementaire van de 2N3055 zijn, en dat is een MJ2955, dacht ik (even opgezocht, klopt)
He ik begrijp het niet echt... het zijn toch 2 NPN'en met dezelfde functie?
Nee, ze moeten niet complementair zijn, maar allebei NPN.
Dit is in feite het schema van de allereerste detector met transistors, de z.g. Twin-T detector. Omstreeks 1960 bedacht door Linn Westcott, toentertijd hoofdredacteur van het blad Model Railroader.
Weer te vluchtig gekeken [:I]
Ben blij, Anders moest ik nog eens naar Brugge.
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Weer te vluchtig gekeken
Heb ik ook wel eens last van.[:)]
Tijdje geleden alweer, dat ik dit draadje bezocht.
Interessant onderwerp!
Werkt het nu naar verwachting, Rian?
Het heeft gewerkt. Rij nu ook digitaal op H0m.
Gebruik je daarbij de voorgestelde bezetmelding ook?
Volgens mij zou dat (bij digitaal) met die schakeling ook moeten werken.