Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: Johan Poelmans op 20 augustus 2011, 14:09:23 PM

Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 20 augustus 2011, 14:09:23 PM
Heyla,

Eindelijk wat servo's kunnen monteren, en dat betekent dat de eerste 4 van mijn 8 modules klaar zijn en ik die aan het testen ben.

Alles werkt perfect, behalve dat 1 bezetmelder constant bezet geeft, ondanks de afwezigheid van enige rijtuigen of locs.

Het gaat om een wisselstraat, met 7 uhlenbrock servo's op 2 uhlenbrock servodecoders, met wisselpolarisatie, roco line wissels, en de wissels zijn in flexlijm gefixeerd op de kurklaag. Bezetmelder is er eentje van wim ros. Mijn centrale is een IB Basic.

Ik heb al vanalles geprobeerd, zelfs alle voedingskabels van de baan getrokken en de weerstand gemeten tussen de gedetecteerde rail en de massarail: mijne multitester geeft echter oneindig aan. Ook eens alle 'rode' draadjes (dus digitale spanning, niet massa) ??n voor ??n van de uhlenbrock decoders gehaald, hielp niet. Een andere uitgang van de bezetmelder heb ik eveneens geprobeerd.

Zou het kunnen dat de flexlijm geleid? Je weet wel, er zitten koperen strips onder de roco wissels. Maar dan zou ik dit toch moeten meten met een multitester?

Enfin, ik weet het effe niet meer... Wie weet raad?
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Gerolf op 20 augustus 2011, 14:54:44 PM
Je hebt hoe dan ook "ergens" een weerstand. Als je geen kortsluiting, maar wel een bezetmelding hebt, is je valse geleider waarschijnlijk geen metaal. Een andere bezetmelder heb je al geprobeerd, dus daar ligt het niet.

Als flexlijm nog niet volledig uitgehard is, kan het oplosmiddel (water?) - nog geleiding geven.
Het is ook mogelijk dat er "iets" geleidends in de flexlijm geraakt is, en bvb tussen die koperstrips onder je wissels gevloeid is.
Je zegt "oneindige" weerstand - ook op het gevoeligste bereik? Zelfs een 100k-weerstand kan al een bezetmelding geven (ik ken de gevoeligheid van de genoemde bezetmelders niet)
Isolerende raillassen kunnen ook boosdoener zijn: de tussenruimte is zo klein, dat een vuiltje al een foute geleiding kan veroorzaken.

Systematisch de bedrading losmaken en koppig blijven meten en testen, denk ik [;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 20 augustus 2011, 15:19:51 PM
Ik heb nu nog eens tegoed gemeten, en het blijkt toch een weerstand van 11,6 k-ohm te hebben.

beide wisseldecoders eens volledig losgemaakt, daar zit het niet, ook niet per ongeluk een lijntje omgewisseld, het zit volgens mij echt wel in mijn rails dus...

Ik voel er nu weinig voor om bekabeling los te gaan maken. Alles sluit nu mooi aan op de moduleovergangen, en de bekabeling is onzichtbaar aangebracht (eens dat de ballast er op ligt toch).  Als het in de flexlijm zit moet ik zelfs een hele wisselstraat gaan verwijderen....

is er geen mogelijkheid om de gevoeligheid van een bezetmelder aan te passen? Met die 2mA verlies kan ik nog wel leven ;)
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: pieter op 20 augustus 2011, 16:09:41 PM
Dat laatste zeker niet.
Ik ben toch bang dat je de betreffende rail sectie zult moeten losmaken.

Ik heb het al eens meegemaakt dat tijdens het ballasten(die werd vastgelechd met verdunde witte houtlijm) er meldingen kwamen.
Nadat de lijm goed was opgedroogd waren de meldingen weg.
Tot vorige week met een lucht vochtigheid van meer dan 98% toen had ik ineens weer dit soort vreemde meldingen.
Goed gezocht en toen bleek er toch aan de buitenkanten van de rails, ballast tegen de railstaven aan te liggen.
Dit weggekrabt et vo?la probleem verdwenen.
Ik rijd M?rklin wisselstroom met massadetectie.

grt P.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Gerolf op 20 augustus 2011, 16:23:38 PM
Hopelijk ligt het aan nog natte flexlijm, en is over enkele dagen je probleem vanzelf terug OK. Morgen nog eens meten, en als de waarde stijgt, is er hoop [;)]
Ik vrees dat 12k een mooie waarde is voor een bezetmelder - deze weerstandswaarde heb ik op al mijn wielassen geplaatst...
Je bezetmelder minder gevoelig maken kan waarschijnlijk wel, maar ik zou het niet doen. Het is toch de bedoeling dat een per ongeluk ontkoppeld wagentje gedetecteerd wordt, niet?
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 20 augustus 2011, 16:49:00 PM
Hehe, natte ballast... Die rails liggen al meer dan een maand in de lijm.....

Net nog wat aan het testen geweest: het kan bijna niet anders dat mijne flexlijm inderdaad doorgeeft. Krijg best wel zin om te vloeken.....
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Gerolf op 20 augustus 2011, 17:03:12 PM
Ai, Johan. Dat lijkt inderdaad niet te best [xx(]
Is er een mogelijkheid om stukken te isoleren? Waarschijnlijk ligt het probleem op ??n plaatsje, en dan hoef je tenminste niet alles te slopen ...
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 20 augustus 2011, 17:13:47 PM
Ik ga eerst gewoon eens afwachten tot Wim Ros dit leest en mij zegt of ik de gevoeligheid al dan niet kan aanpassen.

Lossende wagons zijn het minste van mijn zorgen: het is een rangeerbundel waar niet snel wordt gereden. En dan nog zal de wagon gewoon parallel geschakeld worden met mijn flex lijm, dus de weerstand blijft zakken.

Wat me belangrijker is, is dat de seinen straks op het juiste moment kunnen om gaan, en dan moet je die wisselstraat helaas detecteren.

Ohja, en nu heb ik weer eens gemeten met de tester, en ik meer weer niets. Het zal dus inderdaad iets met luchtvochtigheid te maken hebben.

Wat ik eventueel nog zou kunnen doen is de koperbruggen van die tussenrailtjes bij kruiswissels ed van roco er uit slopen, en de straat over meerdere melders spreiden. Minder flex = grotere weerstand. Ik merkte al dat bij een beperkt aantal aangesloten wissels de wisselstand begint mee te spelen, ivm wisselpolarisatie ;)
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: INFO op 20 augustus 2011, 21:46:29 PM
Johan,

Gevoeligheid van de melder aanpassen is een lapmiddel, beter is de ware oorzaak te achterhalen en te verhelpen. Er zijn voldoende modelspoorbanen met dezelfde configuratie, en die hebben geen problemen.
Als het 1 melder is van de bezet/terugmelder, dan weet je waar het probleem zit, en waar je moet zoeken. Als je de draad los neemt van dat punt op de melder is de melding dan weg?

Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ysbeer op 20 augustus 2011, 23:10:36 PM
Ik geloof niet dat het de lijm is,dan zou dat overal moeten optreden.
Zoek met systeem.alles slopen is echt niet nodig.
Zoek eerst wat het wel doet (goed bedoel ik) dat geeft moed en beperkt het zoek gebied.
Met je handen in de lucht staan klagen helpt niet[:D][:D][:D]
Goed met systeem zoek absoluut wel.[:o)][:o)]
Je moet natuurlijk wel de bedrading los maken van elkaar,maar dat is geen slopen.
succes
wim
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 augustus 2011, 00:10:52 AM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ik heb nu nog eens tegoed gemeten, en het blijkt toch een weerstand van 11,6 k-ohm te hebben.
Dat is inderdaad ruim voldoende om een detector te laten aanspreken. De gevoeligheid van die dingen ligt rond 1mA.
Meet eens of die weerstandswaarde afhankelijk is van de stand van de wissels. Het zou kunnen dat een puntstuk niet volledig elektrisch is gescheiden van de omgeving.
Maak ook eens de aansluitdraden van de puntstukken los en meet elk puntstuk ten opzichte van de aangrenzende spoorstaven.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 21 augustus 2011, 01:45:52 AM
Wim, ik weet dat het een lapmiddel is, en ik zou me zelf ook beter voelen als ik het zo zou oplossen. Maar mijn mechanische railovergangen zijn me iets liever, daarmee dat ik niks wil slopen.

Ondertussen heb ik alle voedingskabels van die sectie overgeknipt en het zit dus wel degelijk in de rails. Het is voorlopig de enige 'lange' wisselstraat, dus kan moeilijk vergelijken. Die puntstukken heb ik ook reeds aangedacht. Dat ga ik morgen eens goed uitvogelen, want de wisselstand heeft er 'iets' mee te maken, het is echter geen uitsluitsel, dus er is meer aan de hand...
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Gerolf op 21 augustus 2011, 10:14:36 AM
Dat het de lijm zelf is, is echt wel onwaarschijnlijk. Flexlijm is een variant op - al dan niet synthetisch - rubber.
Eens voldoende uitgehard zou die absoluut niet mogen geleiden: rubber wordt immers als isolator gebruikt.
Als die lijm licht geleidend zou blijven, zouden er veel modelspoorders dergelijke problemen hebben [;)]
Het kan dus niet anders of je lijm is "verontreinigd", en dat kan zelfs een stom stukje organisch materiaal (huidschilfer) zijn.

Kan je die lange wisselstraat niet (tijdelijk) opdelen? Heeft die slechts ??n voedingsdraad naar de rails?
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 21 augustus 2011, 10:35:16 AM
Verf kan soms wel in bepaalde mate geleidend zijn, afhankelijk van het soort pigment. Zijn de zijkanten van de rails in een bruinig kleurtje gezet? Misschien dat ter hoogte van de puntstukken er een electrische geleiding is ontstaan over de isolatielas. Als je zo een complexe wisselstraat hebt; 20 keer 200K Ohm...

Het is gewoon een wild idee, maar je weet maar nooit... [;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Gerolf op 21 augustus 2011, 11:23:05 AM
De grootste kans op "fouten" is op plaatsen waar de twee polen van je voeding vlak bij elkaar liggen: puntstukken, wisseltongen, ...
Soms kan het al helpen om met iets puntigs over of tussen het isolerende deel te gaan [;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ysbeer op 21 augustus 2011, 11:43:05 AM
Als je gaat rommelen met gevoeligheid van de melder komt de fout toch weer terug,vroeg of laat,en dan moet je nog veel meer slopen.
Wees dapper en verstandig zoek de fout en verhelp hem.
Kijk vooral goed naar de schakeling voor de puntstuk omschakeling(ik denk dat het daar zit)

wim
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 21 augustus 2011, 12:29:15 PM
Die puntstukpolarisatie heb ik al even goed bekeken hoor, en de wisselstand heeft 'een' invloed. Ik had de voedingslijnen van de sectie eraf genomen, en enkel die voor de puntstukken laten zitten.

Dan merk je dat wanneer al je puntstukken op de massa hangen er geen bezetmelding komt, maar wanneer je bijvoorbeeld 3 willekeurige wissels omzet krijg je de bezetmelding. Of zelfs 2 willekeurige + met je vinger de losse draad die naar de rails zou moeten gaan vastpakken. En het maakt hier dus niet uit of die 2 wissels tegen mekaar liggen of aan het andere eind van de wisselstraat.

Momenteel heb ik de bezetmelder gebrugd met 720 ohm. Valse bezetmelding is weg, en een weerstand van 10kohm is voldoende om er toch eentje te triggeren. Ik verlies naar mijn berekening dus ongeveer 2mA. Voorlopig laat ik het zo, ik ga de rest van de baan elektrisch afwerken (vermits ik in modules werk brengt me dat niet dieper in de 'shit'). Dan gaan we de spoortechnisch afgewerkte baan ingeven in koploper, wat testrondjes rijden, en dan evalueer ik wel of ik de straat er uit sloop.

Maar in theorie is een goed afgestelde weerstand (eventueel een instelpot?) geen nadeel. De weerstand op je assen schakelt zich toch parallel met de weerstand van je lekstroom. Oftewel dit blijft een ?xtra stroom. In theorie moet die oplossing dus even degelijk zijn dan dingen gaan slopen en opnieuw leggen. Trouwens, als het om vervuilde flexlijm gaat, of flexlijm om de koperbanen onder die roco wissels, wie zegt dat ik hetzelfde euvel niet zal terug zien komen bij het ballasten. Enfin, ik weet dat er een fout in die sectie zit, en daar zal ik wel rekening mee houden bij het aanbrengen van scenery. Tegen dat we zover zijn heb ik al behoorlijk wat kunnen testen en nadenken ;)
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 21 augustus 2011, 12:32:42 PM
...en daarbij komt nog dat een bezetmelder in een wisselstraat op de keper beschouwd niet nodig is voor de meeste besturingsprogramma's... [;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 21 augustus 2011, 12:58:29 PM
citaat:
Geplaatst door Michiel

...en daarbij komt nog dat een bezetmelder in een wisselstraat op de keper beschouwd niet nodig is voor de meeste besturingsprogramma's... [;)]


True, alleen voor je seinen eigenlijk... Daarmee, moest het niet werken, dan is het in de eerste plaats gewoon 'jammer' dat mijn seinen veel te laat om gaan op die plaats ;)
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Gerolf op 21 augustus 2011, 13:03:46 PM
citaat:
...wanneer al je puntstukken op de massa hangen er geen bezetmelding komt, maar wanneer je bijvoorbeeld 3 willekeurige wissels omzet krijg je de bezetmelding. Of zelfs 2 willekeurige + met je vinger de losse draad die naar de rails zou moeten gaan vastpakken. En het maakt hier dus niet uit of die 2 wissels tegen mekaar liggen of aan het andere eind van de wisselstraat.
Momenteel heb ik de bezetmelder gebrugd met 720 ohm. Valse bezetmelding is weg, en een weerstand van 10kohm is voldoende om er toch eentje te triggeren...
Dat is wel erg vreemd. Het komt over dat je wisselstraat als antenne fungeert, en stoorsignalen oppikt [:0]
De bezetmelder gebrugd met 720 Ohm - waar heb je dat dan gedaan?
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 21 augustus 2011, 13:59:03 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Citeer
De bezetmelder gebrugd met 720 Ohm - waar heb je dat dan gedaan?


Onderstaande heb ik op Beneluxspoor gevonden.
(http://www.beneluxspoor.org/bnls/ilq.jpg)

Het gaat om R1. Die kan je dus eenvoudig aanbrengen tussen de betreffende uitgangsklem van je bezetmelder, en je ringleiding.
Hoe lager de weerstand, hoe ongevoeliger je bezetmelder. Het principe is dat kleine stromen slechts een kleine spanningsval over de weerstand veroorzaken, die lager is dan de doorslagspanning van de diodes. Hoe groter de stroom wordt, hoe groter de spanningsval wordt, en op een gegeven moment begint de optocoupler + diodebrug over te nemen, omdat een diode een vaste spanningsval heeft.

In de praktijk dus gewoon een bak weerstanden erbij nemen en beginnen proberen van groot naar klein tot de valse melding net verdwijnt. Ik strandde op 720 ohm ;) 380 ging ook, maar dan wordt de melder zodanig ongevoelig dat een wagon met 1 10kohm weerstand rond de assen niet gedetecteerd wordt.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 augustus 2011, 14:25:14 PM
Dat plaatje krijgen wij dus niet te zien, want dat hebben ze bij Beneluxspoor geblokkeerd.[8D]

Maar via een omweg ben ik er toch achter gekomen welk plaatje je bedoelt. Zoals Wim al zei, het ongevoeliger maken van de detector is een lapmiddel. De weerstand R1 zit er al om de gevoeligheid te beperken, anders spreekt dat ding aan op elke overvliegende mug.

Als het een geval van antennewerking is, zoals Gerolf suggereert, dan zou je beter C1 groter maken.
Maar nog beter is het om de oorzaak van die antennewerking op te sporen. Wellicht zijn de draden naar je puntstukken te lang, of lopen ze via een route die veel stoorsignalen oppikt.

Wat ik al eerder suggereerde, maar wat je volgens je beschrijving nog niet hebt gedaan, maak ook eens de draden aan de puntstukken los, en meet de overgangsweerstand tussen elk puntstuk en de omliggende spoorstaven. Ik denk nog steeds dat er ergens een onvolkomen isolatie zit.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ysbeer op 21 augustus 2011, 15:11:30 PM
Meer er over schrijf ik niet.
Je blijft knoeien,oke het zij zo.
wim
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 21 augustus 2011, 19:47:01 PM
De puntstukken heb ik nu eens stuk voor stuk los gemaakt, en om 200M standje meet mijne multimeter geen weerstand tussen puntstukken en aanliggende rails.

Tussen de 2 rails meet ik 20Mohm, maar als ik dan eens ga meten op de onafgewerkte modules, dan meten we daar soms zelfs waardes van 5 of 6 Mohm. Die 5 of 6 Mohm meet ik dan nog op secties zonder wissels, dus zonder koperbruggen aan de onderzijde. Misschien is dit dan toch een normaal fenomeen dat er een grote weerstand is tussen de rails, en kunnen we het geleidende flexlijmverhaal uitsluiten.

Antennewerking: de draad is wel lang. Ik vond het te onnozel om voor 1 melder een extra print onder die module te schroeven, dus ik ben een melder gaan zoeken op de aanliggende module. In totaal zal daar toch 2 a 3 meter draad op zitten, en komt daar nog bij dat ik me voorgenomen had om elk stukje rail van een aparte draad te voorzien (er kan verf tussen je railassen kruipen, die van roco minder snel, maar tillig vertrouw ik voor geen haar).Dat laatste geeft dus raamantennes, en uit het licht en geluid weet ik nog dat dat narigheid geeft. Bovendien was de weerstand van 720 ohm plots niet meer voldoende toen ik in plaats van 1 draadje (om te testen) alle 14 draadjes terug bij mekaar soldeerde.

@Klaas: hoeveel Farad (met een n, p of u voor uiteraard) raad jij aan? Wat ontstoort sterker? groot of kleine capaciteit? En heeft dit effect op de gevoeligheid van de melder (ivm weerstand rond de as)?

Als ik straks nog goesting heb ga ik eens een bezetmelder dichterbij proberen. Maar uiteindelijk is dat een dure definitieve optie ;)

@ysbeer: tja, knoeien. Ik weet niet eens waar de fout zit (alhoewel ik naar antennewerking begin te kijken). Eerst de fout vinden...
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 augustus 2011, 20:07:48 PM
Weerstandswaardes van meerdere Mohms zijn vrij normaal, en dat kan ook helemaal geen kwaad. Het wordt pas tricky als het minder dan 100 kohm wordt.
Het verbaast me wel dat je nu tussen de rails Mohms meet, terwijl het eerst nog 11 kohm was of zoiets.

Wat de condensator betreft,  ik zou hem in eerste instantie 10 keer zo groot maken. Volgens het schema wat je liet zien zit er 10nF in, maak daar 100nF van (= 0,1uF).
Zo'n condensator be?nvloedt de gevoeligheid wel, maar minder dan een weerstand van 720 ohm.

Als het antennewerking is, is er nog een manier om die te verminderen, nl. afschermen. Kun je eenvoudig doen door om die lange draad nog een draad te wikkelen die je ergens aan de massarail verbindt.

Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 21 augustus 2011, 20:31:57 PM
Mja, ik denk dat die 10 kohm een meetfout van mezelf was. Ik kan die waarde op geen enkele manier opnieuw meten. Die 20Mohm w?l: Baanspanning eraf, en de multiconnector tussen de modulebakken (waardoor de rail effectief wordt losgekoppeld van de bezetmelder en ik geen impedanties van centrales of decoders meet).`

Ik heb de andere bezetmelder geprobeerd (dus niet gewoon een andere uitgang, maar een specimen dat anderhalve meter dichterbij staat in kabellengte), maar daar heb ik het zelfde fenomeen. Eveneens geprobeerd om de loconet kabel te elimineren als stoorbron (loconet rechtstreeks in de S88LN adapter), geen verbetering. Blijven we uiteraard wel met de raamantennes en de vele uitstulpingen (puntstukken) zitten.

Van de week naar de electronicawinkel. Zowel een potmetertje van 1kohm als een condensator van 100nF halen, en dan nog wat proberen met 'lapmiddeltjes'....
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ysbeer op 21 augustus 2011, 20:43:04 PM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans


@ysbeer: tja, knoeien. Ik weet niet eens waar de fout zit (alhoewel ik naar antennewerking begin te kijken). EERST DE FOUT VINDEN...



Perfect daar ben ik het 100% mee eens.
Was de gene die fout ging ook de gene die op de grote afstand zat,dus op een andere module?
zo ja dan kan er in de negatief leiding van de twee module een verschil zitten.
In die antenne geloof ik niet zo,maar ja het kan....
meet eens tussen de nul kant van beide module (volt) 0.6 volt kan al fataal zijn.
volhouden je vind het.
wim
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 21 augustus 2011, 22:13:57 PM
@ysbeer: Interessante th?orie... Nu moet ik wel zeggen dat er een draad van 1,5mm2 als ringleiding in zit, en dat er nog 3 andere secties zijn die op de andere module zijn bezetmelder hangen, maar die werken perfect. Morgenavond toch eens nameten.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: INFO op 21 augustus 2011, 22:22:37 PM
Johan,

Die weerstanden van 4k7 die je probeerde te laten zien, zitten standaard op de s88SD16-n, dat is het weerstandsbankje wat tussen de gelijkrichters inzit. Deze vervangen door een andere waarde is een flinke klus. Beste is gewoon de oorzaak te verhelpen.
Zoals ik het lees is het 1 meldpunt wat een probleem geeft en het probleem verhuist mee als je hem op een ander meldpunt aansluit, dan is het geen terugmeldmodule probleem maar een probleem op je baan.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 22 augustus 2011, 11:14:52 AM
Momenteel heb ik er een condensatortje van 10nF aan hangen, tussen uitgang van bezetmelder en ringleiding dus. (er hing nog geen aan), en dit geeft goeie resultaten. Beter dan de weerstand van 720 ohm in ieder geval. 100nF maakte de bezetmelder blijkbaar nog te ongevoelig voor assen met weerstandslak tot pakweg 26kohm.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: pieter op 22 augustus 2011, 11:24:25 AM
Met alle respect hoor, dit is en blijft rommelen!
In Nederland hebben we daar een gezegde voor:
Het vuil onder het tapijt vegen, dan zie je het niet.
m.a.w. niet de oorzaak maar het symptoom aanpakken.
Ik ben maar zo bang dat dit nog eens heel erg vervelende effecten gaat krijgen, op termijn.

Sterkte P.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 augustus 2011, 11:59:49 AM
Nee hoor, dit is geen rommelen, dit is een correcte oplossing.
Als ik het hele verhaal nog eens overzie, dan is er geen sprake van isolatielek, maar alleen van antennewerking door een lange draad tussen de spoorstaaf en de detector.

Ik ben daar zelf ook tegenaan gelopen toen ik met stroomdetectors begon te werken. Als de detector dicht bij het spoor zit is er niks aan de hand, maar als er een paar meter draad tussen zit, dan pikt die draad allerlei elektrische rommel op waar de detector ten onrechte op aanspreekt.
De praktische oplossing daarvoor is een condensatortje parallel over de detectiediodes, zoals C1 in dit schema:
(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/optodetector.gif)

Ik veronderstelde dat Johan al zo'n condensator in zijn detectors had zitten, daarom adviseerde ik hem om die te vergroten.
Nu blijkt dat die condensator er nog niet in zat, en dat 100nF te veel van het goede is.
Met 10nF is zijn probleem over, en zo'n condensator hoort eigenlijk in elke stroomdetector te zitten.
Het lijkt me dat het probleem nu opgelost is.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Gerolf op 22 augustus 2011, 12:57:40 PM
Ferm [8D]
Het gevoel dat ik had, nl. dat het over antennewerking ging bleek waar.
Ik ga bij mijn bezetmelders in elk geval ook condensatortjes plaatsen [;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 22 augustus 2011, 13:15:53 PM
Ja ik weet niet van buiten of Wim Ros die reeds in zijn bezetmeld printen had (straks eens van dichtbij kijken), maar in dat geval staat mijn condensator daar nu gewoon parallel mee, en vergroot ik de waarde. In essentie plaats ik dus een grotere capaciteit.

Iedereen die het hier over rommelen heeft: Als je een betere oplossing weet dan die condensator, dan hoor ik het graag. Ik ben alvast blij dat ik niet als een gek rails ben beginnen slopen, want dat had niks ofte niks opgelost, behalve hartkloppingen bij mezelf. En is moet dit geen hobby blijven? Als ik het opgelost krijg op deze manier, en het werkt, en ik ben daar blij mee, dan zie ik het probleem niet. Preisertjes zijn gelukkig vervangbaar. Echte passagiers niet.

Bedankt alvast voor de moeite iedereen!
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: pieter op 22 augustus 2011, 14:50:58 PM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Iedereen die het hier over rommelen heeft: Als je een betere oplossing weet dan die condensator, dan hoor ik het graag.

Ik hoop niet dat je aan de uitdrukking "rommelen" aanstoot neemt, dat is geensinds de bedoeling geweest.
Ik heb bij mijn baan sommige meldpunten met wel 3 meter draad naar ??n centrale plaats, waar alle S88's geplaatst zijn.
Als S88 gebruik is deze, ook van Wim.
(http://www.upload12.nl/output/1314017080.jpg)
Wat ik wel heb gedaan is alle draden langer dan ??n meter vlak bij de rails en op plm 10cm van de ingang van de S88 door een varkensneusje gerijgd.
(http://home.kpn.nl/fbakelaar/varkensneus.jpg)
Varkensneusje.
Dit om het ?ntenne effect te vermeiden.
Bij mij gaf het antenne effect juist g??n melding op een aantal melders.

grt P.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 augustus 2011, 20:50:19 PM
Pieter, wat jij daar laat zien is alleen maar een s88. Daarin zitten condensatoren op de ingangen, die blauwe dingetjes.

Johan heeft er nog stroomdetectors voor zitten, en volgens mij hebben de stroomdetectors van Wim Ros geen condensatoren. Op de foto's op zijn website zie ik ze tenminste niet zitten.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: INFO op 22 augustus 2011, 21:30:40 PM
Mannen het probleem zit in de baan niet in de terug/bezetmelder.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: pieter op 22 augustus 2011, 21:33:57 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Pieter, wat jij daar laat zien is alleen maar een s88. Daarin zitten condensatoren op de ingangen, die blauwe dingetjes.

Johan heeft er nog stroomdetectors voor zitten, en volgens mij hebben de stroomdetectors van Wim Ros geen condensatoren. Op de foto's op zijn website zie ik ze tenminste niet zitten.


Ja dat weet ik Klaas, maar ik doe het ook alleen maar om te illustreren dat bij  mijn installatie het best anders zou kunnen zijn.
Ik kan in deze thread nl niet ontdekken wat voor systeem of met wat voor spullen Johan gebruikt.
Ik had al een keer eerder geschreven dat ik 3-rail wisselstroom met massa detectie rijdt.
En de door mij gebruikte S88n zijn ook van Wim.
Daarom kan het best zo zijn dat mijn aanpak niet toereikend is voor Johan.
Nou vermoedde ik al toen het over puntstukken ging dat het om 2-rail gelijkstroom gaat, bij 3-rail heb je daar immers geen bemoeienissen mee.
vandaar.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 augustus 2011, 21:52:14 PM
citaat:
Geplaatst door INFO

Mannen het probleem zit in de baan niet in de terug/bezetmelder.

Heb je dan ook een idee waar?
Johan heeft al aangegeven dat het geen geval van lekweerstand is.

En je weet vast ook wel of de gebruikte stroomdetector een C over de diodes heeft.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: INFO op 23 augustus 2011, 00:07:14 AM
Klaas, maar het probleem verplaatst wel mee als hij een ander aansluitpunt op de melder of op een andere melder gebruikt.
Waar het zit op de baan en op de plaats aan het eind van de draad die op de railstaaf zit. Maar helaas kan ik niet zien wat Johan aansluit en hoe hij het aansluit.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 23 augustus 2011, 07:41:23 AM
Wim, dan kan het nog steeds een antenneprobleem zijn. En dat los ik ook op door die condensator blijkbaar.

Ik heb trouwens nooit beweerd dat jou bezetmelders niet goed werken e, laat dat duidelijk zijn! Integendeel, ik ben zelfs supercontent van jou bezetmelders + S88LN adapter. Die condensator heb ik nu wel tegen de bezetmelder aangesloten, maar eigenlijk heb ik mijn aansluitdraad ontstoord, en niet jou bezetmelder.

Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ToThePoint op 23 augustus 2011, 10:46:42 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ferm [8D]
Het gevoel dat ik had, nl. dat het over antennewerking ging bleek waar.
Ik ga bij mijn bezetmelders in elk geval ook condensatortjes plaatsen [;)]



Zeker doen Gerolf.
Het fenomeen van interferentie op draden langer dan pakweg 2m is niet te onderschatten.
Mijn eerste proefbaan had detectiedraden van max 2,5 a 3m.
Af en toe had ik spookdetectie's en wist niet waarom.
Op de baan hier op zolder zijn vele draden 8m, gegarandeerde interferentie dus.
Ook ik heb een paar dagen geknoeit vooraleer ik doorhad dat er een C op de ingang moest. Ik zet 100nF, maar zorg ervoor dat ik stroomafname heb op alle wielen.
Ook heb ik alle detectiedraden zo ver mogenlijk van stroomvoerende elementen verwijderd.
Ik had de detectiedraden mooi onder het tafelblad geleid, die heb ik dus op de grond gelegt om zo veel mogenlijk de interferentie te beperken.
Afgeschermde detectiedraden is mogenlijk ook een oplossing, maar een zeer kostelijke grap.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 augustus 2011, 10:52:21 AM
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Afgeschermde detectiedraden is mogenlijk ook een oplossing, maar een zeer kostelijke grap.
Zo kostelijk hoeft dat niet te zijn.
Ik heb een simpele oplossing al eerder genoemd: gewoon twee draden in elkaar draaien. De ene gebruik je als detectiedraad, de andere leg je ergens aan de massarail of aan de massa van de ringleiding.
De massadraad voert de interferentie af en de detectiedraad is "schoon".
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Paulogic op 23 augustus 2011, 11:33:04 AM
Klaas... dat is hetzelfde met twisted pair in netwerk.
Misschien is netwerkkabel brukbaar??? toch vrij betaalbaar en
acht draadjes dus nog goed voor meerdere signalen in eens.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: INFO op 23 augustus 2011, 11:39:59 AM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Wim, dan kan het nog steeds een antenneprobleem zijn. En dat los ik ook op door die condensator blijkbaar.

Ik heb trouwens nooit beweerd dat jou bezetmelders niet goed werken e, laat dat duidelijk zijn! Integendeel, ik ben zelfs supercontent van jou bezetmelders + S88LN adapter. Die condensator heb ik nu wel tegen de bezetmelder aangesloten, maar eigenlijk heb ik mijn aansluitdraad ontstoord, en niet jou bezetmelder.





Johan, daar gaat het ook helemaal niet om en over, het is alleen van belang dat je de bron van de storing vindt en opheft, of dat nu aangesloten zit op merk x of merk y is niet zo belangrijk.

En heeft de condensator geholpen?
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 augustus 2011, 11:49:38 AM
Wim, de bron van de storing lijkt me inmiddels wel duidelijk, het is antennewerking. Die lange draad pikt gewoon rotzooi op, en dat is nu verholpen door een condensatortje. Ingewikkelder is het niet.

Ik vind (nogmaals) dat elke stroomdetector op zijn ingang een condensatortje van ongeveer 10nF moet hebben tegen dit soort storingen.
Volgens mij hebben jouw detectors niet zo'n condensator, maar ik kan het mis hebben. Weten we pas zeker als jij daar een duidelijk antwoord op geeft.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: INFO op 23 augustus 2011, 12:18:20 PM
Klaas,

Op de s88SD16-n zit deze condensator niet, wel zit er een weerstand op van 4k7, dit in tegenstelling met andere verkrijgbare en vergelijkbare s88 modules met stroom detectie.
En ik blijf er dus bij dat de oorzaak van het oppikken van die storing verholpen moet worden, want het probleem zal ongetwijfeld weer zijn kop opsteken.
Kan op de volgende batch een mogelijkheid maken voor het plaatsen van een condensator, mocht dit nodig blijken, geen enkel probleem.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 augustus 2011, 12:25:39 PM
citaat:
Geplaatst door INFO

En ik blijf er dus bij dat de oorzaak van het oppikken van die storing verholpen moet worden, want het probleem zal ongetwijfeld weer zijn kop opsteken.
Wim, De oorzaak is niet echt te verhelpen. Die draad loopt door een "vijandige" omgeving en pikt vanzelf storing op. Onvermijdelijk.

Er zijn twee manieren om dat te verhelpen, beide al genoemd: afschermen van de draad, of een condensatortje.
Waarbij het condensatortje verreweg de makkelijkste oplossing is, en naar mijn ervaring ook afdoende.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ToThePoint op 23 augustus 2011, 15:09:40 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

En ik blijf er dus bij dat de oorzaak van het oppikken van die storing verholpen moet worden, want het probleem zal ongetwijfeld weer zijn kop opsteken.
Wim, De oorzaak is niet echt te verhelpen. Die draad loopt door een "vijandige" omgeving en pikt vanzelf storing op. Onvermijdelijk.

Er zijn twee manieren om dat te verhelpen, beide al genoemd: afschermen van de draad, of een condensatortje.
Waarbij het condensatortje verreweg de makkelijkste oplossing is, en naar mijn ervaring ook afdoende.



Volledig mee eens.
Op de modules van Hans De Loof zitten die standaard samen met de 4K7.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: INFO op 23 augustus 2011, 17:07:12 PM
Onder het motto U vraagt en wij draaien, maar gelijk even een ToDo item van de lijst geschrapt.

(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/S88NSD16_15.jpg)

Op de eerstvolgende batch zal de condensator geplaatst zijn. Tenslotte streven wij naar 100% tevreden gebruikers.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 23 augustus 2011, 17:46:06 PM
Het is eigenlijk toch een toffe peer, diene Wim ;)
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 23 augustus 2011, 18:03:01 PM
Nu nog een RS versie! [:D] (graptje, maar het zou wel erg leuk zijn [;)])
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: INFO op 23 augustus 2011, 18:09:21 PM
Geen probleem Michel. Bij deze de RS88SD16-n
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 23 augustus 2011, 19:37:04 PM
Wim, en hoe mag ik dit interpreteren? [:I]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 28 augustus 2011, 15:26:14 PM
Ondertussen zijn 7 van de 8 modulebakken bekabeld en heb ik op nog 3 andere (toevallig 2 ingewikkelde wisselstraten...) plaatsen een condensator moeten steken, waarna het probleem ook wel onmiddellijk van de baan was.

Een bevestiging dat het wel degelijk om antenneeffect gaat, en dat Klaas me goed heeft geholpen. Mercikes! ;)
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: adrievans op 28 augustus 2011, 15:48:16 PM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ondertussen zijn 7 van de 8 modulebakken bekabeld en heb ik op nog 3 andere (toevallig 2 ingewikkelde wisselstraten...) plaatsen een condensator moeten steken, waarna het probleem ook wel onmiddellijk van de baan was.

Een bevestiging dat het wel degelijk om antenneeffect gaat, en dat Klaas me goed heeft geholpen. Mercikes! ;)



Waarschijnlijk een stomme opmerking,maar waarom voorzie je ze niet allemaal van een condensator.
Die dingen kosten niets,je krijgt bijna zeker geen foutmeldingen meer en als je ze hergebruikt (nieuwe baan),hoef je niet op te letten welke wel en welke niet aangepast is.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2011, 16:42:22 PM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Een bevestiging dat het wel degelijk om antenneeffect gaat, en dat Klaas me goed heeft geholpen.
En Wim heeft het goed opgepakt door de condensator nu standaard op de print aan te brengen.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 28 augustus 2011, 16:45:27 PM
citaat:
Geplaatst door adrievans

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ondertussen zijn 7 van de 8 modulebakken bekabeld en heb ik op nog 3 andere (toevallig 2 ingewikkelde wisselstraten...) plaatsen een condensator moeten steken, waarna het probleem ook wel onmiddellijk van de baan was.

Een bevestiging dat het wel degelijk om antenneeffect gaat, en dat Klaas me goed heeft geholpen. Mercikes! ;)



Waarschijnlijk een stomme opmerking,maar waarom voorzie je ze niet allemaal van een condensator.
Die dingen kosten niets,je krijgt bijna zeker geen foutmeldingen meer en als je ze hergebruikt (nieuwe baan),hoef je niet op te letten welke wel en welke niet aangepast is.


Is geen prioriteit, maar komt er nog wel van ;)
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ToThePoint op 29 augustus 2011, 00:06:03 AM
Ik weet uit ondervinding dat als er een loc passeert u extra storing krijgt omdat digitale loc's bijna niet te ontstoren zijn op de conventionele manier.
U kan nu wel vermoeden dat alles ok is totdat u een loc in dienst neemt die het antenne effect gaat versterken op zelfs de niet ontstoorde sectie's.
Ik zet standaard over elke detectie een C en ook een 100nF over de aansluitklemmen van de motor in de loc.
Zodoende minimaliseer ik het antenne effect, maar 100% zeker is dat nooit.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 augustus 2011, 12:01:37 PM
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

....en ook een 100nF over de aansluitklemmen van de motor in de loc.
Daar moet je voorzichtig mee zijn. Er zijn decoders waar in de handleiding nadrukkelijk wordt gezegd dat een eventuele C over de motorklemmen verwijderd moet worden. De reden daarvoor is dat die C de werking van de lastregeling kan verstoren. Dus altijd eerst de handleiding van de decoder lezen om te weten of dat wel mag.

Verder wordt het antenne-effect niet uitsluitend veroorzaakt door de motoren. Zoals uit het hele verhaal van Johan blijkt treedt het ook op als er geen enkele loc rijdt. Het wordt gewoon veroorzaakt door de aanwezigheid van het digitale signaal met zijn scherpe flanken. Je kunt dit zien als je een draad aan een oscilloscoop aansluit en het andere einde gewoon los over de spoorbaan legt. Op het beeld zie je dan een heel bos van stoorpulsen.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 29 augustus 2011, 13:04:36 PM
Het enige vreemde hieraan vind ik dat ik hier nooit voorheen last van had.

Ik heb hiervoor al wel wat sporen geautomatiseerd, maar nooit dit fenomeen gezien. Maar dit is de eerste keer dat ik mijn bekabeling ordelijk afwerk en in bundeltjes trek. Het enige wat trouwens stroom voert wanneer er geen trein rijdt is het loconet signaal.

Enfin, dan denk je je bekabeling uber-ordelijk gelegd te hebben, en dan loop je net tegen de problemen aan ;)
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: pieter op 29 augustus 2011, 14:13:03 PM
Niet zo heel erg verwonderlijk.
Als een draad een stroom transporteert zal er een electromagnetischveld om deze draad ontstaan.
Een parallel lopende draad zal dit veld oppikken en zodoende zal er een spanning in deze draad worden opgewekt.
Als draden over een langere afstand keurig naast elkaar lopen is dit effect heftiger, dan bij spaghetti bedrading die kriskras door elkaar heen lopen.
De tol van netjes werken.

grt P.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 augustus 2011, 15:14:40 PM
Pieter, niet mee eens.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 29 augustus 2011, 15:37:17 PM
Hoi Klaas,

ik was eigenlijk ook een beetje van Pieter's idee dat pick-up (of het nu inductief of capacitief is, dat maakt in dit kader niet veel uit) via parallel lopende draden hoger is dan kruisende (spagetti) draden. Dus, leg eens uit, waarom niet mee eens!?
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 augustus 2011, 15:48:03 PM
Michiel, als draden elkaar haaks kruisen heb je inderdaad praktisch geen onderlinge be?nvloeding. Maar als ze over een afstand praktisch parallel lopen wel. En dan maakt het weinig uit of ze netjes recht naast elkaar liggen, of slingerend.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 29 augustus 2011, 15:53:49 PM
Maar mate van pickup neemt toch af kwadratisch met de onderlinge afstand? Als 2 draden over een afstand strak 1 ? 3mm van elkaar liggen (isolatielaag-afstand) dan lijkt me de pickup groter dan als ze zo af en toe eens wat dichter in elkaars buurt komen in geval van het spagetti-systeem.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: pieter op 29 augustus 2011, 16:22:33 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Pieter, niet mee eens.

Dat hoeft ook niet Klaas, maar misschien kun je ook uitleggen waarom je het er niet mee eens bent.
Feit is wel, als je draden over een grotere afstand bundelt, dat is dacht ik hier aan de orde, dan zullen de velden elkaar beinvloeden.
Dat is de tol die Johan betaalt voor zijn netheid.

grt P.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 augustus 2011, 17:03:19 PM
Pieter, het hangt er maar net vanaf hoe Johan de zaak heeft gebundeld. Als de digitale voedingsdraden en de signaaldraden in aparte bundels liggen, die een eind van elkaar vandaan liggen, dan zal de be?nvloeding minimaal zijn.
Hoewel dat ook maar betrekkelijk is, want die digitale spanning staat ook op de rails, en die kun je moeilijk bundelen.[;)]

Anderzijds, als je alle draden in ??n bundel stopt heb je ook compenserende effecten. De digitale stroom loopt nl. in de ene draad heen, en in de andere draad terug, zodat de magnetische velden van die draden elkaar opheffen en een signaaldraad die daar dichtbij ligt er weinig van oppikt.

Het is bij dit soort problemen altijd moeilijk beoordelen waar de fout zit. Daarvoor moet je de situatie ter plekke kunnen zien.
Een beschrijving van de bedradingsloop door de bouwer is ook niet waterdicht, want die is vaak niet deskundig genoeg en kan dus niet beoordelen welke feiten wel en niet het vermelden waard zijn.
Kortom, lastig op afstand te bekijken.

Overigens denk ik dat we het probleem nu goed getackled hebben. Johan had inmiddels 3 van die storingsgevoelige secties die allemaal met een condensatortje zijn opgelost.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ERVIN op 29 augustus 2011, 18:52:55 PM
Goh , wat ik hier allemaal lees is compleet nieuw voor mij , nooit gedacht dat verschillende draden zo'n invloed op mekaar hadden.

Bedankt voor de duidelijke uitleg Heren.[;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Johan Poelmans op 29 augustus 2011, 21:00:25 PM
Wacht maar tot jij de boel begint te automatiseren [:o)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: pieter op 29 augustus 2011, 21:32:42 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Kortom, lastig op afstand te bekijken.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Het voordeel van een forum is dat je elkaar in een bepaalde richting kunt helpen.
Vaak, als je lang met een probleem bezig bent is een externe frisse kijk op dat probleem erg welkom.
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Overigens denk ik dat we het probleem nu goed getackled hebben. Johan had inmiddels 3 van die storingsgevoelige secties die allemaal met een condensatortje zijn opgelost.

Op zich is dat heel fijn, voor Johan.
Maar het blijft natuurlijk een workaround.
Wat uit deze discussie mooi is, is dat Wim zijn concept heeft aangepast.
Dat doet hij niet als het allemaal onzin is, toch?

grt P.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ToThePoint op 29 augustus 2011, 21:36:16 PM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Het enige vreemde hieraan vind ik dat ik hier nooit voorheen last van had.

Ik heb hiervoor al wel wat sporen geautomatiseerd, maar nooit dit fenomeen gezien. Maar dit is de eerste keer dat ik mijn bekabeling ordelijk afwerk en in bundeltjes trek. Het enige wat trouwens stroom voert wanneer er geen trein rijdt is het loconet signaal.

Enfin, dan denk je je bekabeling uber-ordelijk gelegd te hebben, en dan loop je net tegen de problemen aan ;)



Troost u ik heb hetzelfde meegemaakt.
Voor de uitzondering hab ik alles netjes geleid en bekabelt, en mocht de detectiedraden er weer uithale en splitten.
Dubbel werk dus.

Het kan ook zijn dat u nu detectiedraden gebruikt die langer zijn dan wat u ooit tevoren gebruikte. Des te langer de drade des te meer rommel de draad oppikt.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ToThePoint op 29 augustus 2011, 21:42:11 PM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Goh , wat ik hier allemaal lees is compleet nieuw voor mij , nooit gedacht dat verschillende draden zo'n invloed op mekaar hadden.

Bedankt voor de duidelijke uitleg Heren.[;)]



Ik geloof dat u met eigen ogen hebt kunnen zien wat een storing een TL lamp veroorzaakt. Ik hield enkel de krokodillen klemmen van de osciloscoop naast een brandende TL lamp. Wel de krokodilklemmen waren toen ook een antenne die de storingen oppikte.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: okeesie op 04 november 2011, 17:42:12 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Nee hoor, dit is geen rommelen, dit is een correcte oplossing.
Als ik het hele verhaal nog eens overzie, dan is er geen sprake van isolatielek, maar alleen van antennewerking door een lange draad tussen de spoorstaaf en de detector.

Ik ben daar zelf ook tegenaan gelopen toen ik met stroomdetectors begon te werken. Als de detector dicht bij het spoor zit is er niks aan de hand, maar als er een paar meter draad tussen zit, dan pikt die draad allerlei elektrische rommel op waar de detector ten onrechte op aanspreekt.
De praktische oplossing daarvoor is een condensatortje parallel over de detectiediodes, zoals C1 in dit schema:
(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/optodetector.gif)

Ik veronderstelde dat Johan al zo'n condensator in zijn detectors had zitten, daarom adviseerde ik hem om die te vergroten.
Nu blijkt dat die condensator er nog niet in zat, en dat 100nF te veel van het goede is.
Met 10nF is zijn probleem over, en zo'n condensator hoort eigenlijk in elke stroomdetector te zitten.
Het lijkt me dat het probleem nu opgelost is.

Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 12 januari 2012, 14:48:35 PM
Het probleem van antennewerking en dus spookmeldingen is bij mij een beetje blijven sluimeren. Ik had er bij mijn vorige baan (Saraan) ook last van, maar kon er toen niet de vinger op leggen. De oplossing met condensator zoals hierboven beschreven lijkt afdoende om geen last meer te hebben van dergelijke foute bezetmeldingen. Maar dat heeft me aan het denken gezet, want hoewel de oplossing afdoende, het valt, lijkt me, onder de noemer symptoombestrijding.

Bij de originele opzet zijn bezetmelder en terugmelder samen op 1 printplaatje ondergebracht. Handig, maar meestal ligt dit printplaatje niet vlak naast de te detecteren spoorsectie. De lijn tussen bezetmelder en rail is dan dikwijls vrij lang, met het gekende probleem, plus dat de rijstroom ook deze omweg naar afgelegen bezetmelder moet afleggen.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/project%20loods%20Brussel-Noord%20anno%201920/BezetmeldingFiguur1.jpg)

Als nu bezetmelder en terugmelder van elkaar gescheiden worden, en de bezetmelder zit onmiddellijk bij het te detecteren railstuk, dan is de pick-up haast onbestaande. Een tweede voordeel is dat de rijstroom van de ringleiding geen omweg maakt via een afgelegen bezetmelder, maar ook kort is gehouden (= zuiverder signaal, minder strooiveld). Het bezetsignaal kan dan via een dun draadje naar de terugmelder gestuurd worden, want hier loopt geen rijstroom over.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/project%20loods%20Brussel-Noord%20anno%201920/BezetmeldingFiguur2.jpg)

De bezetmelder vlakbij de railsaansluiting brengen lijkt een win-win situatie. Maar zie ik misschien iets over het hoofd? Waarschijnlijk vind ik weer het wiel uit, maar toch, zijn er valkuilen? Wat is het nadeel? Ik hoor het graag. [;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Gerolf op 12 januari 2012, 16:15:19 PM
citaat:
Geplaatst door Michiel
De oplossing met condensator zoals hierboven beschreven lijkt afdoende om geen last meer te hebben van dergelijke foute bezetmeldingen. Maar dat heeft me aan het denken gezet, want hoewel de oplossing afdoende, het valt, lijkt me, onder de noemer symptoombestrijding.
Ontstoren is geen symptoombestrijding, maar steeds een noodzaak.
Ik denk dat ook je lange aanvoerende stroomdraad storingen kan oppikken, die door je bezetmelder verkeerd ge?nterpreteerd kunnen worden.
Die condensator en weerstand aan de ingang moeten er m.a.w. steeds geplaatst worden.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 12 januari 2012, 16:57:39 PM
Een condensator om te ontstoren, en een weerstand om de gevoeligheid te verminderen, was ik wel van plan te plaatsen.

En, symptoombestrijding klinkt misschien een beetje onbiedwaardig, maar dat is niet de bedoeling. Als het pijn doet, neemt men de pijn weg, maar liefst ook de oorzaak. Als men last heeft van storing, kan men ontstoren, maar probeert men liefst ook om de oorzaak van de storing onder handen te nemen. Meer bedoel ik er niet mee. [;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Gerolf op 12 januari 2012, 17:08:17 PM
citaat:
Geplaatst door Michiel
Als men last heeft van storing, kan men ontstoren, maar probeert men liefst ook om de oorzaak van de storing onder handen te nemen.
Dat is logisch, maar je kan nu eenmaal niet alle stoorbronnen wegnemen [;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 12 januari 2012, 17:47:18 PM
Maar specifiek betreffende bovenstaande problematiek van de antennewerking van de draad naar het de onbezette spoorstaaf, is het mijn bedoeling om die draad te elimineren. Geen draad, geen antenne... theoretisch.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 januari 2012, 23:45:25 PM
citaat:
Geplaatst door Michiel

Geen draad, geen antenne... theoretisch.
Inderdaad, theoretisch. Je kunt de draad wel inkorten, maar je houd wel de spoorstaaf zelf. Die werkt ook als antenne, zeker als er niks op staat.
Ik ga een eind mee in je redenering dat je die draad zo kort mogelijk moet maken. Op mijn eigen (analoge) spoorbaan heb ik dat ook gedaan. Allemaal enkelvoudige stroomdetectors gebouwd die zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt van de betreffende spoorstaaf zitten.
Desondanks zit er op elke detector een condensator om stoorpulsen op te vreten omdat de praktijk laat zien dat dat gewoon nodig is. En het is een simpele manier om van een probleem af te komen. Maar ik sta open voor nog simpeler manieren.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 13 januari 2012, 11:19:59 AM
Hoi Klaas,

je hebt gelijk met die losse spoorstaaf. Ik zal die condensator ook opnemen in de schakeling om te onstoren.

En hoe zit het met de 2de opmerking, dat kortere DCC-rijstroomvoerende draden, minder strooiveld veroorzaken? Is dit strooiveld praktisch een effect waar men rekening mee moet houden met grote banen, of is dit totaal verwaarloosbaar?

En, ik kan ondertussen bevestigen dat op dit RS-8 modules van Littfinski geen condensatoren zijn gebruikt. Dat verklaart waarschijnlijk de bezetmeldingsfenomenen op mijn vorige baan.
http://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/Saraan_Omloopbaan11.jpg
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 januari 2012, 11:25:20 AM
citaat:
Geplaatst door Michiel

En hoe zit het met de 2de opmerking, dat kortere DCC-rijstroomvoerende draden, minder strooiveld veroorzaken?
Naar welke opmerking verwijs je hier?
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Michiel op 13 januari 2012, 11:39:18 AM
citaat:
Geplaatst door Michiel

Het probleem van antennewerking en dus spookmeldingen is bij mij een beetje blijven sluimeren. Ik had er bij mijn vorige baan (Saraan) ook last van, maar kon er toen niet de vinger op leggen. De oplossing met condensator zoals hierboven beschreven lijkt afdoende om geen last meer te hebben van dergelijke foute bezetmeldingen. Maar dat heeft me aan het denken gezet, want hoewel de oplossing afdoende, het valt, lijkt me, onder de noemer symptoombestrijding.

Bij de originele opzet zijn bezetmelder en terugmelder samen op 1 printplaatje ondergebracht. Handig, maar meestal ligt dit printplaatje niet vlak naast de te detecteren spoorsectie. De lijn tussen bezetmelder en rail is dan dikwijls vrij lang, met het gekende probleem, plus dat de rijstroom ook deze omweg naar afgelegen bezetmelder moet afleggen.
<beeld>

Als nu bezetmelder en terugmelder van elkaar gescheiden worden, en de bezetmelder zit onmiddellijk bij het te detecteren railstuk, dan is de pick-up haast onbestaande. Een tweede voordeel is dat de rijstroom van de ringleiding geen omweg maakt via een afgelegen bezetmelder, maar ook kort is gehouden (= zuiverder signaal, minder strooiveld). Het bezetsignaal kan dan via een dun draadje naar de terugmelder gestuurd worden, want hier loopt geen rijstroom over.
<beeld>
De bezetmelder vlakbij de railsaansluiting brengen lijkt een win-win situatie. Maar zie ik misschien iets over het hoofd? Waarschijnlijk vind ik weer het wiel uit, maar toch, zijn er valkuilen? Wat is het nadeel? Ik hoor het graag.


Het citaat in rood aangestreept. Een bewering waar mogelijk ook andere menigen over bestaan? Het is natuurlijk moeilijk meetbaar, maar misschien dat er ervaringsdeskundigen zijn die hier al problemen mee gehad hebben... of net niet. [;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: just4fun op 13 januari 2012, 13:40:33 PM
citaat:
... kortere DCC-rijstroomvoerende draden, minder strooiveld veroorzaken ...


Niet alleen je DCC-voerende bedrading onder je baan veroorzaken een storingsveld.
Ook je GSM, hoogfrequentvoedingen, TL-lampen, radiosignalen overal aanwezig, in de buurt liggende hoogspanningsleidingen, ..., zowat vanalles in onze moderne leefomgeving.
Stoorsignalen voorkomen is moeilijk zoniet onmogelijk, tenzij met een kooi van Faraday.
Paul
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ysbeer op 13 januari 2012, 15:45:09 PM

[/quote]
Niet alleen je DCC-voerende bedrading onder je baan veroorzaken een storingsveld.
Ook je GSM, hoogfrequentvoedingen, TL-lampen, radiosignalen overal aanwezig, in de buurt liggende hoogspanningsleidingen, ..., zowat vanalles in onze moderne leefomgeving.
Stoorsignalen voorkomen is moeilijk zoniet onmogelijk, tenzij met een kooi van Faraday.
Paul
[/quote]

Tikje overdreven denk ik ,de gevoeligheid van die dingen is echt niet zo groot,
de condensator helpt meestal uitstekend.
Veel belanrijker is dat alle spoelen,relais b.v zijn ontstoord.
Een niet onstoort relais geeft gewoon via de voedings spanning een prachtige puls,voldoende om van alles te laten schakelen wat nou net niet moet.
Het zootje met gelijkspanning voeden en over elke spoel een diode.
Controle:
Zet een draagbare radio op je zolder (of kamer)net naast een zender,en  schakel dan spoelen,zolang je krak hoort is het fout.
wim
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Bennie op 07 april 2012, 21:59:38 PM
Voor de stroomdetectie heb ik 6 s88SD16-n printen aangeschaft.
De detectie met de printen zonder condensator werkte volgens de Intellibox2 goed.

Na het lezen van de vorige berichten op het forum heb ik besloten om uit voorzorg de printen maar direct te gaan voorzien van 10nF condensatoren zoals eerder in dit forum werd aangeraden.
De draden lopen bij mij gebundeld en hebben in somige gevallen een lengte van 4 a 5 meter.

De s88SD16-n printen zijn via de meegeleverde kabels aangesloten op een Intellibox2 met Power4 booster.

De problemen die ik heb ontstaan als 4 of meer s88SD16-n printen met 10nF condensator worden aangesloten.
Van de eerst print 1-16 geven dan een aantal blokken aan dat die bezet zijn, terwijl alle rails leeg zijn. Koppel ik de vierde print weer los, en start het systeem weer opnieuw op dan doet het probleem zich niet meer voor. Het omwisselen van de printen onderling geeft geen verandering.

Nadat een "bezet" blok even belast is geweest, geeft de IB2 aan dat het blok weer vrij is. Hierna werkt de bezetmelder verder zonder problemen.

Een oplossing die ik heb gevonden is nadat de IB2 is ingeschakeld deze even weer spanningsloos maken en daarna direct weer inschakelen. Hierna worden alle blokken als onbelast weergegeven.

Wie heeft hier een verklaring/oplossing voor?

Zonder condensatoren werkte alles goed!

Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ysbeer op 08 april 2012, 00:16:00 AM
Ongeveer de computer oplossing.
Hij staat vast,spanning er af,spanning er weer op,hij doet het weer.

De oorzaak van dit soort fouten zit ergens anders dus zoekt voort,anders blijft het gewoon terug komen
Als de fabrikant niet zegt"condensator er over "" dan ook niet doen.
Je gaat huis toch ook niet alvast stutten terwijl het helemaal niet op instorten staat.
Of gif neer zetten voor muizen die je niet hebt
Dat hele antenne verhaal (er zal altijd wel iets van waar zijn)neem ik niet zo serieus.
Maar goed wie ben ik.
wim

wim
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Gerolf op 08 april 2012, 09:34:54 AM
Vreemd. Het zou kunnen dat de condensators als "geheugencelletje" fungeren bij het opstarten. Maar dat lijkt onwaarschijnlijk...
-> Capaciteit lager? Opstart/reset-tijd van je IB verlengen?
Of is er iets mis met ??n van je printen? Is het steeds dezelfde die vals-foute meldingen geeft? Zijn het steeds dezelfde blokken?
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Huugooke op 08 april 2012, 09:43:15 AM
of gebruik reedcontacten![:D][:D][:D]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ToThePoint op 08 april 2012, 10:12:52 AM
Er is niet alleen de condensator maar ook de weerstand van 4k7 die parallel erover staat. Aan de C's kan het niet liggen.
Waar bij mij het schoentje wringt is dat u schrijft "De draden lopen bij mij gebundeld". Moet ik daaruit begrijpen 1 grote bundel ?

Ik stel hetvolgende voor.
Test uw systeem een paar keer en noteer elke keer welke blokken een foute bezetmelding geven.
Als er eentje bijzit die constant foutmeldingen geeft dan kan u indien mogenlijk de detectiedraad van dat blok uit de bundel halen en eens apart aansluiten. Ik vermoed dat dat dan opgelost is.
Ik had ook mijn draden mooi gebundeld en heb ze van grote armoede uit elkaar moeten halen.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ysbeer op 08 april 2012, 12:40:13 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke

of gebruik reedcontacten![:D][:D][:D]



Die gebruik men alleen nog in homo wereld
wim
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ysbeer op 08 april 2012, 12:44:16 PM
Hou toch eens op.
Als we geen probleem hebben,dan maken we er wel een
HIJ SCHRIJFT

Zonder condensator doet hij het goed.
Doe dan die condensatoren weg.
Als er dan nog ooit storing komt ga dan pas weer zoeken en oplossen.
Een probleem maken dat er niet is........nouja laat maar
wim
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Huugooke op 08 april 2012, 17:40:21 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

of gebruik reedcontacten![:D][:D][:D]



Die gebruik men alleen nog in homo wereld
wim


Ik zou het niet weten. Ben jij daar dan goed bekend?
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: INFO op 08 april 2012, 18:32:46 PM
Bennie,

En die condensatoren waren toch ook niet op de print aanwezig, die heb jij er zelf opgezet. Gewoon die dingen eraf.
En dat antenne effect ook ik geloof er niet veel van. ;)

Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ysbeer op 08 april 2012, 19:19:32 PM
citaat:
Geplaatst door INFO

Bennie,

En die condensatoren waren toch ook niet op de print aanwezig, die heb jij er zelf opgezet. Gewoon die dingen eraf.
En dat antenne effect ook ik geloof er niet veel van. ;)





Helemaal maar dan ook helemaal mee eens.
Ik geloof ook niet in dat antenne effect (al eerder geschreven)

wim
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Huugooke op 08 april 2012, 19:29:20 PM
ik wel: zelf ondervonden, en voor een bepaalde schakeling zelfs ge(mis-)bruik van gemaakt
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 april 2012, 19:53:57 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik geloof ook niet in dat antenne effect (al eerder geschreven)

Ik geloof het ook niet, ik weet zeker dat het bestaat.
Door proefnemingen en metingen vastgesteld.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: INFO op 08 april 2012, 20:57:13 PM
Ik geloof wel in een ander probleem, lijkt een beetje op een antenne effect, maar is toch anders. En redelijk eenvoudig op te lossen. Hoe dat heb ik al meerdere keren verteld. Ook dit laatste probleem bij Bennie heeft daar mee te maken, en daarbij speelt nog iets anders, waar ik me verder in het openbaar niet over uit ga laten. Als je goed op het web zoekt kun je het vinden.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Steam.N op 08 april 2012, 21:51:54 PM
Wim,  waarom zo raadselachtig?
Kun je dit hier niet toelichten, zodanig dat we er allemaal iets aan hebben?
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ysbeer op 08 april 2012, 22:53:27 PM
citaat:
Geplaatst door Huugooke

ik wel: zelf ondervonden, en voor een bepaalde schakeling zelfs ge(mis-)bruik van gemaakt



Werk dan toch met reed contacten,of hadden die ook..............

Hugo ik mag je wel,als ik morgen ontdek dat de aarde plat is zul jij het ontkennen.
Als ik overmorgen zeg dat hij toch rond is,zul jij dat ook ontkennen.  
wim
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Bennie op 09 april 2012, 12:56:04 PM
Allereerst wil ik iedereen bedanken die heeft gereageerd.

Gisteren niet op de berichten kunnen reageren omdat ik naar Miniatur-Wonderland in Hamburg ben geweest,erg indrukwekkend allemaal.

Door het plaatsen van de condensatoren had ik gehoopt om in de latere opbouwfase problemen te voorkomen. Nu blijkt dat het plaatsen van die condensatoren op alle ingangen juist problemen gaan veroorzaken, tenminste als men meerdere s88SD16-n printen gebruikt.

De condensatoren worden dus allemaal weer verwijderd.

Blijkt er tijdens de volgende fase, de koppeling met Koploper toch problemen op te treden dan is het misschien verstandig om alleen op die blokken een ontstoorcondensator te plaatsen.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Huugooke op 09 april 2012, 13:25:03 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

ik wel: zelf ondervonden, en voor een bepaalde schakeling zelfs ge(mis-)bruik van gemaakt



Werk dan toch met reed contacten,of hadden die ook..............

Hugo ik mag je wel,als ik morgen ontdek dat de aarde plat is zul jij het ontkennen.
Als ik overmorgen zeg dat hij toch rond is,zul jij dat ook ontkennen.  
wim


Je begrijpt me verkeerd Wim, ik heb dat "antenne-effect" gebruikt in een heel andere toepassing die met modelspoor niks te maken heeft.
Voor modelspoor blijf ik bij die goeie ouderwetse contacten.

Wat de aarde betreft: er is nog altijd een exclusieve club van "Flat-earthers" die in het plat zijn van de aarde blijven geloven, ondanks de overweldigende bewijzen van het tegendeel. (Geen lid!)
Sommige mensen zijn nu eenmaal moeilijk te overtuigen.[;)]
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: Bennie op 18 april 2012, 23:06:10 PM
Nogmaals iedereen bedankt voor het reageren.

Hoewel sommige berichten nergens toe hebben bijgedragen, hebben andere mij juist weer geholpen.
Mensen die zeggen 'niet plaatsen als de fabrikant ze niet plaatst', wil ik graag verwijzen naar pagina 4 van dit onderwerp of naar versie 1.5 van de s88SD16-n printen.

Nadat alle condensatoren waren verwijderd en alle s88SD16-n printen weer waren aangesloten, bleek het probleem zich toch nog steeds voor te doen.
Dus alle printen los getest; geen enkel probleem tegen gekomen, totdat ik tijdens het opstarten van de IB2 naar het scherm van de bezetmelders keek.
Tijdens het opstarten van de IB2 gaven de eerste melders even snel een 'bezet melding' af.
Door meer printen aan te sluiten, werd de hersteltijd steeds iets langer en na het aansluiten van de vierde s88SD16-n print werd de bezetmelding niet meer ge-reset.

De conclusie was dus, dat het probleem niet door de condensatoren werd veroorzaakt, maar door het aantal aangesloten s88SD16-n printen.

Daarom maar eens contact opgenomen met Rosoft.
Van Wim kreeg ik een link naar een ander forum, die een vergelijkbaar probleem had.
Wim adviseerde mij dan ook om net, als die persoon, de printen niet meer via de s88-bus op de IB2 aan te sluiten, maar via de s88LN print, om er zo een Loconet netwerk van te maken.
Nadat alle condensatoren weer waren geplaatst en alle printen weer waren aangesloten, bleek alles te werken zoals de maker het had bedacht en ik had gehoopt.
Ondertussen heb ik gehoord dat er wel vaker problemen met de s88-bus van de IB2 te zijn.

Mijn probleem is opgelost door over te stappen van s88 naar Loconet.
Ik hoop dat ik, door het plaatsen van dit bericht, ook andere mensen kan helpen die dit soort problemen met de s88-bus hebben.
Titel: Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...
Bericht door: ToThePoint op 19 april 2012, 09:07:31 AM
citaat:
Geplaatst door Bennie

Nogmaals iedereen bedankt voor het reageren.

Hoewel sommige berichten nergens toe hebben bijgedragen, hebben andere mij juist weer geholpen.
Mensen die zeggen 'niet plaatsen als de fabrikant ze niet plaatst', wil ik graag verwijzen naar pagina 4 van dit onderwerp of naar versie 1.5 van de s88SD16-n printen.

Nadat alle condensatoren waren verwijderd en alle s88SD16-n printen weer waren aangesloten, bleek het probleem zich toch nog steeds voor te doen.
Dus alle printen los getest; geen enkel probleem tegen gekomen, totdat ik tijdens het opstarten van de IB2 naar het scherm van de bezetmelders keek.
Tijdens het opstarten van de IB2 gaven de eerste melders even snel een 'bezet melding' af.
Door meer printen aan te sluiten, werd de hersteltijd steeds iets langer en na het aansluiten van de vierde s88SD16-n print werd de bezetmelding niet meer ge-reset.

De conclusie was dus, dat het probleem niet door de condensatoren werd veroorzaakt, maar door het aantal aangesloten s88SD16-n printen.

Daarom maar eens contact opgenomen met Rosoft.
Van Wim kreeg ik een link naar een ander forum, die een vergelijkbaar probleem had.
Wim adviseerde mij dan ook om net, als die persoon, de printen niet meer via de s88-bus op de IB2 aan te sluiten, maar via de s88LN print, om er zo een Loconet netwerk van te maken.
Nadat alle condensatoren weer waren geplaatst en alle printen weer waren aangesloten, bleek alles te werken zoals de maker het had bedacht en ik had gehoopt.
Ondertussen heb ik gehoord dat er wel vaker problemen met de s88-bus van de IB2 te zijn.

Mijn probleem is opgelost door over te stappen van s88 naar Loconet.
Ik hoop dat ik, door het plaatsen van dit bericht, ook andere mensen kan helpen die dit soort problemen met de s88-bus hebben.




Of een idee geholpen heeft doet er in weze niet toe.
Dat u uw bevindingen en oplossing post wel.
Een uitzondering doet dit en de eer is volledig voor u.