iedereen heeft wel een lievelingstrein, maar over een lievelings tram is het mij nog niet echt bekend.
Tramsamenstellingen mogen ook een lievelingstram zijn.
mijn lievelingstram is een standaard met enkele aanhangers type destelbergen
Voor mij is het dan de Hermelijn versie Antwerpen.[8D]
Daar ik zelf van Antwerpen ben zie ik deze haast elke dag rijden en ik vind het toch best een mooie verschijning.
[:)][;)]
Deze Brusselse "Chocolatte tram" staat op mijn todo-lijstje. Ik ken niets van deze tram: constructeur?, model?, bouwjaar?... Ik moet nog naar Tervuren om er meer over te weten. Maar OOOIT zal ze op mijn baan rondjes rijden. Wat zijn ze toch schattig...
(http://fbn1920.be/templates/siteground-j15-53/images/headerimg15.jpg)
Voor mij is dat zonder twijfel de kusttram. Niet die "moderne" dingen die nu rond rijden maar den "boerentram" zoals wij die noemden. Ik ken geen types, maar ze bestonden uit een tractierijtuig, 1 of 2 'moderne' aanhangwagens en een aanhangwagen van een ouder type.
Deze trams zijn verbonden aan jeugdherinneringen: 18 jaar lang vakantie aan zee in een appartement met uitzicht op de koninklijke baan waar die trams voorbijreden. Vooral het typische claxongeluid zit nog in mijn geheugen.
dat is een standaard voor de kust en aanhangers voor de standaard kustversie
De Haagse PCC (gebouwd door BN[;)]).
http://www.youtube.com/watch?v=UghcE7BGZmY
Voor mij is dat een stoomtrammetje, zoals Jocadis er eenje in het gamma heeft (of had?)
Haaaaaaaaa! Trams...
Moeilijk om een echte favoriet te kiezen.
Maar doe mij toch maar de reekst ART 297-300.
De ART 300 wordt momenteel gereviseerd en gerestaureerd door de kundige handen van ASVi in Thuin.
(Morgen trouwens op bezoek naar 'Le Festival du vicinal' [:p][:p][:p]
de Tramway van Reims (met het silhouet van een champagnefluit als frontscherm)!
de paardetram vind ik wel mooi,zou er nog een rijden in amsterdam
(http://www.amsterdamsetrams.nl/images/paardentram/64_1.jpg)
Rijkelijk laat maar ik kom dan ook bijna nooit in dit deel van het forum.
Geef mij maar een 7000 serie van de MIVB, de oude versie met de ronde lampen. Ben ik heel mijn middelbareschoolcarriere elke dag mee op en af gereden. In het begin stond het zitje voor de controleur nog achteraan. Echt leuk als je daar kon gaan zitten. Je zat wat hoger en had een "tafeltje".
Nieuw op dit forum, dus een reactie jaren na topic-start, maar toch:
Voor mij zijn de N- en de S-trams favoriet. Die reden destijds in onze gemeente tot einde jaren 60. Als klein jongetje ging ik altijd vooraan staan waar de trambestuurder aan de 'koffiemolen' draaide en het sissend hendeltje van de rem bediende. Ik vond dat fantastisch :)
Ik denk dat dat zelfs mijn latere beroepskeuze en loopbaan heeft bepaald, weliswaar bij zijn grotere en sneller broertje.
gelijk Johan de oude antwerpse trams (lijn 24 naar het schoonselhof )en lijn 12 naar hoboken gemeente huis
ooit als ik de plannen een kan bemachtigen er aan beginnen tekenen
want veel vind ik er niet over en het museum ??? mails gedaan maar geen response
gr raf
Raf, zoek je plannen van de PCC's?
Eigenlijk staan alle Brusselse PCC's bij mij een beetje op nummer 1. Ik heb intussen plannen en een onderstel gevonden voor een gelede PCC, dus misschien is dat nog een 3D-printprojectje voor later.
nee Johan eerder dit type
http://blogimages.seniorennet.be/luwe48/15-bc5015be9f559eb0d9fcfd0c8254c75c.JPG
dit is tram 2 die dacht ik ook naar de groenplaats ging
met tram 24 jaren naar de PIVA in de korte vanpelt school gegaan
gr raf
Citaat van: raf op 06 mei 2021, 16:44:22 PM
nee Johan eerder dit type
http://blogimages.seniorennet.be/luwe48/15-bc5015be9f559eb0d9fcfd0c8254c75c.JPG
dit is tram 2 die dacht ik ook naar de groenplaats ging
met tram 24 jaren naar de PIVA in de korte vanpelt school gegaan
gr raf
Heb daar ook jaren mee meegereden. Als A2-er nog één gemaakt in zink! Naar foto's en documentatie uit de vele tram-boeken van mijn vader. Een tijdje geleden nog begonnen in plasticard, en met de vriendelijke hulp van een forumlid die dat voor mij heeft uitgesneden. Maar dat is weer zo'n verhuis-slachtoffer dat ik misschien ooit ga terugvinden. Het trammuseum heeft/had fiches waar de afmetingen op staan.
Ja Hugo daar had ik reeds contact mee opgenomen maar kreeg geen antwoord spijtig genoeg
gr raf
Mijn favoriet blijft toch de oude Antwerpse PCC trams.
Als kleine jongen dikwijls rond gelopen in de stelplaats Groenenhoek te Berchem toen mijn vader daar nog werkzaam was ,waar de ene na de andere tram binnen en buiten reed.
(https://live.staticflickr.com/4362/37119033311_9a66ff1cb0_z.jpg)
Citaat van: raf op 06 mei 2021, 18:57:41 PM
Ja Hugo daar had ik reeds contact mee opgenomen maar kreeg geen antwoord spijtig genoeg
gr raf
Ik zal eens zoeken
Ok bedankt reeds Hugo
gr raf
Citaat van: raf op 06 mei 2021, 16:44:22 PM
nee Johan eerder dit type
http://blogimages.seniorennet.be/luwe48/15-bc5015be9f559eb0d9fcfd0c8254c75c.JPG
dit is tram 2 die dacht ik ook naar de groenplaats ging
met tram 24 jaren naar de PIVA in de korte vanpelt school gegaan
gr raf
Staan er in de MOPDUFER bundels niet iets dat er goed genoeg op trekt?
Citaat van: E49memling op 06 mei 2021, 09:30:41 AM
Nieuw op dit forum, dus een reactie jaren na topic-start, maar toch:
Voor mij zijn de N- en de S-trams favoriet. Die reden destijds in onze gemeente tot einde jaren 60. Als klein jongetje ging ik altijd vooraan staan waar de trambestuurder aan de 'koffiemolen' draaide en het sissend hendeltje van de rem bediende. Ik vond dat fantastisch :)
Ik denk dat dat zelfs mijn latere beroepskeuze en loopbaan heeft bepaald, weliswaar bij zijn grotere en sneller broertje.
Merci voor het terug tot leven te brengen ;D
Ik heb mijn "lievelingiteit" ondertussen wat... aangescherpt? :P
De S'en hebben ondertussen wel ergens mijn hart kunnen stelen (idem met de BN's) maar qua remorquen: de Destelbergens blijven het halen.
(ook wel zot om te weten dat dit draadje ondertussen bijna 10 jaar oud is, klein statement van hoe lang ik hier al meestal in de schaduwen verblijf ::) )
Citaat van: vanmiegroet op 10 augustus 2011, 18:08:44 PM
iedereen heeft wel een lievelingstrein, maar over een lievelings tram is het mij nog niet echt bekend.
Tramsamenstellingen mogen ook een lievelingstram zijn.
mijn lievelingstram is een standaard met enkele aanhangers type destelbergen
Voor mij is dit een stoomtram. Destijds had Jocadis die. Nu kunnen we gelukkig terecht bij PB Messingmodelbouw. Ik heb alvast deze op mijn verlanglijstje staan:
http://www.pb-messingmodelbouw.com/nl/schaal-ho/bouwkits/stoomlocomotieven/90063-0-stoomtram-type-10-nummer-800
https://www.youtube.com/watch?v=PVXuwtEMdas&t=34s&ab_channel=chikes4862
filmpke van mijn lima tram .deze hebben in gent rond gereden en hadden langs beide kanten een stuurstand .niet echt de tram die ik voor ogen had maar voor nu de beste keuze
hij rijd als een zonnetje zowel voor als achteruit
ik zit nog op ledjes te wachten voor de pinkers en andere verlichting
gr raf
Een Duwag uit Gent. Die hebben niet lang gereden. Waren tweedehandsjes toen.
Met naar de link van Jacques te gaan kijken moet ik vaststellen dat fabrikanten van trams toch rare ideeën hebben. PBmessingbouw biedt 2 types aan. Type 8 en Type 10. Dat zijn dus 2 "speciallekes". De Type 8 was voor kaaps spoor waarvan er 5 (vijf) gebouwd zijn. En Type 10 was voor normaalspoor met twee keer 3 (drie) exemplaren. Maar geen Type 3 of 4 of 18 waarvan er honderden zijn gemaakt en in dienst geweest.
Citaat van: Havoc op 05 december 2021, 11:27:53 AM
Een Duwag uit Gent. Die hebben niet lang gereden. Waren tweedehandsjes toen.
Met naar de link van Jacques te gaan kijken moet ik vaststellen dat fabrikanten van trams toch rare ideeën hebben. PBmessingbouw biedt 2 types aan. Type 8 en Type 10. Dat zijn dus 2 "speciallekes". De Type 8 was voor kaaps spoor waarvan er 5 (vijf) gebouwd zijn. En Type 10 was voor normaalspoor met twee keer 3 (drie) exemplaren. Maar geen Type 3 of 4 of 18 waarvan er honderden zijn gemaakt en in dienst geweest.
Deze zijn toch nog niet zo lang verdwenen ?
Die PCC's gaan je nog overleven!
Citaat van: Havoc op 05 december 2021, 11:27:53 AM
Een Duwag uit Gent. Die hebben niet lang gereden. Waren tweedehandsjes toen.
Met naar de link van Jacques te gaan kijken moet ik vaststellen dat fabrikanten van trams toch rare ideeën hebben. PBmessingbouw biedt 2 types aan. Type 8 en Type 10. Dat zijn dus 2 "speciallekes". De Type 8 was voor kaaps spoor waarvan er 5 (vijf) gebouwd zijn. En Type 10 was voor normaalspoor met twee keer 3 (drie) exemplaren. Maar geen Type 3 of 4 of 18 waarvan er honderden zijn gemaakt en in dienst geweest.
Zowel Type 8 als Type 10 zijn inderdaad "speciallekes", maar dat vind ik er juist het leuke aan. Als ik dan een Type 10 verkies, doe ik dat omdat die iets minder speciaal is in de zin van dat hij op gewone H0-rails kan rijden. Voor het Type 8 heb je H0m-rails nodig en die heb ik momenteel (nog) niet.
Ferivan heeft ook een versie van de stoomtram Type 10 aangekondigd:
<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FFerivanModelbouw%2Fposts%2F1631058713898075&show_text=true&width=500" width="500" height="482" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe>
https://www.ferivan.be/nieuws
Die ziet er veelbelovend uit!