Heeft er iemand ervaring met het gebruik van infrarood kontakten van Busch (of een ander merk) ref. Busch nr 5962 of 5720
Ik gebruik regelmatig IR-lichtsluisjes, maar dan zelfbouw [;)]
Hallo Gerolf,
De bedoeling is in mijn schaduwstation aan elk spoor zo'n IR schakeling te zetten. Wanneer de trein op dat bepaald spoor dit lichtschans onderbreekt wordt heel de spoor (via een relais?) stroomloos geschakeld. Op die manier ben ik niet afhankelijk van het feit of de lok vooraan staat, of het een duwtrein is en/of dat alle rijtuigen verbonden zijn met stroomdoorvoerende koppelingen.
De stroom terug inschakelen zou ik dan met een momentschakelaar doen die de relais terug omschakeld.
Ps: is die zelfbouw eenvoudig?
Het lijkt me niet zo lastig om te doen, Peter. Dat kan op een stukje gaatjesprint.
't Is eigenlijk gemakkelijker getekend dan beschreven - op het internet staan massa's dergelijke schema's:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Flipflop_by_trexer.png
Tussen E1 en "-" zet je je infrarood-detector, tussen E2 en "-" je drukknop. De "R"-weerstanden neem je 10 ? 100 KOhm, aan A1 neem je ongeveer 1KOhm, en die aan A2 vervang je door je relaisspoel. Nog een diode in sperrichting (streepje aan "+") over je relaisspoel om de transistoren te beschermen (T1 = T2 = bvb een BC547C). Als relais is een FRT5 12vDC geschikt.
Om je schema bij het aanzetten steeds correct op te starten, kan je best nog een condensator parallel over je drukknop zetten (10?F/16V of zo) [;)]
Aaah, da's allemaal Chinees voor mij. Zal toch eens ten rade moeten gaan bij iemand die wat van schakelingen afkent.[:)], Enig idee van wat zo'n ding kost?
citaat:
Geplaatst door Peter
Enig idee van wat zo'n ding kost?
Ruw geschat: 3 ? 4 Euro aan onderdelen. Het relais is het duurste [;)]
Misschien vijgen na Pasen, maar bij Conrad hebben ze bijvoorbeeld
Bestnr.: 497086 - 89
een kant en klare module maar wel prijzig.
Ook Velleman heeft kits om zoiets zelf te maken.
Verder moet je eens "out of the box" denken en rondkijken naar dingen die hetzelfde doen maar er daarom niet voor gemaakt zijn!
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Ik gebruik regelmatig IR-lichtsluisjes, maar dan zelfbouw [;)]
Misschien een artikel in het maandblad?[;)]
Deze prijs is niet te kloppen!
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/16/modelbouw/eenvoudige-lichtsluis.html
Betrouwbaarder maar een stuk minder ??nvoudig
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/50/modelbouw/infrarood-lichtsluis.html
Dit zijn natuurlijk geen kant-en-klare oplossingen. Ik dacht dat de auteur van deze thread dat zocht. Mijn ervaring is dat simpel in dit geval meestal kopzorg betekent.
Peter
Kijk hier eens naar,werkt betrouwbaar.
http://www.elgema.de/Gleisbelegtmelder.pdf
Homepage
http://www.elgema.de/
wim
Alleen jammer dat ze daar op geen enkele manier laten doorschemeren hoe het werkt.
citaat:
Alleen jammer dat ze daar op geen enkele manier laten doorschemeren hoe het werkt.
Vermits er in de.pdf staat dat de sensor enkel op metalen wielen reageert en niet op kunsstof lijkt het mij een hallsensor met ingebouwde magneet te zijn.
Het is een kleine spoel die is opgenomen in een oscilatorkring
De aanwezigheid van metaal verstoord de oscilator freq. het in gebouwd filter dempt sterk op die freq en daar door.....enz
Werkt bij mij in het opstelstation al 4 jaar fout vrij.
Zelfs op open baan zie je die ert(zwart geverfd)nauwelijks.
wim
citaat:
Geplaatst door Havoc
CiteerVermits er in de.pdf staat dat de sensor enkel op metalen wielen reageert en niet op kunsstof lijkt het mij een hallsensor met ingebouwde magneet te zijn.
Lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien de meeste modelspoorwielen van messing of nieuwzilver zijn, en beide zijn niet magnetisch.
De verklaring van Wim Ysbeer klinkt logischer. Maar waar heb je dat vandaan?
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
De verklaring van Wim Ysbeer klinkt logischer. Maar waar heb je dat vandaan?
Gesprekje op de beurs in dortmund doet wonderen.
wim
Aha, het principe van de detectielussen bij verkeerslichten.
Ik ben zelf ook wel eens aan het experimenteren geweest met dit principe. Maar is niet echt gelukt, waarschijnlijk omdat mijn oscillator niet stabiel genoeg was.
Als je geen elektronica wil toepassen heb je nog dit oud en beproefd systeem:
Vijl een diepe gleuf in het spoor van een paar mm breed.
Plak hierin een stukje isolatiemateriaal maar blijf onder de hoogte van het spoor.
Plak hierop een stukje geleidend materiaal tot je terug o de hoogte van het spoor bent. Laat een lipje waaraan je een stukje draad soldeert. Zorg wel dat je geen contact maakt met het eigenlijk spoor.
Nu heb je een contact dat gesloten wordt door de passerende wielen van de lok of wagon.
Met dit contact kan je een relais sturen; maar wel een speciaal: een zogenaamd bistabiel relais. Zo'n relais trekt ??nmaal aan en blijft dan in die stand tot "tegenbevel". Het geeft dus niet dat het contact een paar keer wordt gesloten door de wielen.
Om de trein terug te laten vertrekken moet je met de hand (drukknop) het relais in de andere stand laten springen. Dit commando moet wel zolang duren tot het volledig treinstel uit het schaduwstation is vertrokken. De wielen geven immers opnieuw contact bij het vertrekken.
citaat:
Geplaatst door Peter
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van infrarood kontakten van Busch (of een ander merk) ref. Busch nr 5962 of 5720
Beter laat dan nooit:
Ik heb ze zelf gemaakt volgens Funky-rail( http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-lichtsluis.htm ). Ze staan schuin (van boven naar onder) over mijn wachtsporen. Deze zijn buiten zichtbereik, en bieden zolang er een trein onder staat (rijd) garantie voor terugmelding.
Ook een goede oplossing vind je hier: http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm