Na aanleiding van een artikel in MSM 105 over een gebouwtje uit papier ben ik op de site van scalescenes gaan kijken.
Hier stond ook een vrachtschip,maar aangezien kartonnen bouwpakketten
niet mijn ding zijn,ga ik de bouwtekening overnemen op plastic card.
Hier het eerste deel,lengte wordt 53 cm,breedte wordt 9,5 cm.
IMGhttp://img194.imageshack.us/img194/5607/schip1.jpg/IMG
By URL=http://profile.imageshack.us/user/adrie1965adrie1965/URL at 2011-07-23
Wel succes met dit project. Ik denk dat dit gaat in de smaak vallen van sommigen hier. Uit welk tijdperk ga je dit schip bouwen?
Groetjes
Evan
citaat:
Geplaatst door evan
Wel succes met dit project. Ik denk dat dit gaat in de smaak vallen van sommigen hier. Uit welk tijdperk ga je dit schip bouwen?
Groetjes
Evan
Dank je,de romp plooien zal het moeilijkste zijn.
Volgens de site is het een kustvaarder uit 1950/1960,dus stel dat ie in 1960 gebouwd is en 20 jaar meegaat kan ie tot en met tijdperk IV.
Ik zit al op de eerste rij !
Bij MTD is er ook iemand een bootje aan't bouwen, maar dan een containerschip voor de binnenvaart.
Ik denk dat hij ook wel eens op dit forum leest, dus je hebt alvast enkele ge?nteresseerden meer [;)]
het plooien van de romp in plasticard kan het misschien helpen als je platen met ene haardroger wat opwarmt.
Ik heb hetzelfde plan ook nog liggen... op papier...ik volg mee... [:)]
Greetz
renenstimpie
Adrie,
Een tijdje geleden ben ik ook zo'n project begonnen (niet voor een modelbaan maar om te zien of een door mij ontworpen romp aan mijn verwachtingen voldeed). Ik had de langsligger ook in plasticard gemaakt maar ben al vlug overgestapt naar een langsligger in aluminium (styrene vervormde enorm). Het was ook eerst mijn bedoeling om de huid in styrene 'beplanking' uit te voeren maar dat idee werd ook al snel afgevoerd en ik heb dan de holtes tussen de dwarsspanten opgevuld met blokjes balsa en deze eerst grof in vorm geschaafd (met een gilette-schaafje) en dan met schuurpapier bijgewerkt. Nadien wat plamuur en je hebt een gave 'huid'.
Hier enkele foto's ter verduidelijking:
(http://i559.photobucket.com/albums/ss36/pctoytoy/2011/modelbouw/IMG_0250.jpg)
(http://i559.photobucket.com/albums/ss36/pctoytoy/2011/modelbouw/IMG_0252.jpg)
(http://i559.photobucket.com/albums/ss36/pctoytoy/2011/modelbouw/IMG_0341.jpg)
(http://i559.photobucket.com/albums/ss36/pctoytoy/2011/modelbouw/IMG_0352.jpg)
Peter,
Dat ziet er niet verkeerd uit,maar er is wel een verschil met mijn model.
Jij bent bezig met een volle romp en ik met een waterlijn model,dus iets minder bochtwerk.
De stevigheid is bij mij geen probleem en waar nodig ga/heb ik extra verstevigingen.
Update,
Vrachtruimen geplaatst en het gehele schip zit nu aan elkaar vast.
(http://img812.imageshack.us/img812/7835/schip2.jpg)
By adrie1965 (http://profile.imageshack.us/user/adrie1965) at 2011-07-23
Uw schotten zijn even hoog... nice... geen kans op een
titaniekske he [}:)][:D]
Wat wordt de totale lengte ??
citaat:
Geplaatst door Paulogic
Uw schotten zijn even hoog... nice... geen kans op een
titaniekske he [}:)][:D]
Wat wordt de totale lengte ??
Veiligheid voor alles h? [:)]
Totale lengte is 53 cm
bij de titanic was de beplating iets te zwak en een te klein roer.
maar bij model maakt dat niet veel uit
Knap werk , ik blijf dit volgen.[;)]
ik ook... [^][:p]
ik zag op Deans Marine online ships ook mooie
modellen maar die zijn nogal prijzig en zeker als je de
waterlijn moet afzagen... stel dat dit zou mislukken. Amai
mijne frak.
goed begin zou ik zegggen, we volgen,
Jan
Voorste deel van de scheepswand zit erop.
De kleine deukjes komen door een combinatie van dun plastic card wat zacht wordt door de lijm en te sterke lijmklemmen.
De rest woedt gefixeerd door schilderstape.
Dit duurt wat langer maar minder kans op "beschadigingen".
(http://img832.imageshack.us/img832/6101/schip3.jpg)
By adrie1965 (http://profile.imageshack.us/user/adrie1965) at 2011-07-30
Adrie,
Ziet er goed uit. Welke dikte gebruik je voor de huid? En die deukjes: plamuur bestaat ook nog [;)]
Ik blijf volgen!
citaat:
Geplaatst door PeterC
Adrie,
Ziet er goed uit. Welke dikte gebruik je voor de huid? En die deukjes: plamuur bestaat ook nog [;)]
Ik blijf volgen!
Voor de huid gebruik ik 0,5 mm,dit is stevig genoeg en toch makkelijk buigbaar.
Ik zou die deuken zo laten, heb je al eens een schip gezien dat de tand des tijds meegemaakt heeft ?
De spanten zijn ook bij die door de huidplaat zichtbaar.
Of neem een oude vissersschuit, ook zo een fenomeen.
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Ik zou die deuken zo laten, heb je al eens een schip gezien dat de tand des tijds meegemaakt heeft ?
De spanten zijn ook bij die door de huidplaat zichtbaar.
Of neem een oude vissersschuit, ook zo een fenomeen.
Hier zat ik nog over na te denken,deuken worden waarschijnlijk wel gerepareerd(zeker op de waterlijn),maar een schip wordt toch gebouwd met platen staal dus""hoeken" op de spanten zou kunnen.
citaat:
Geplaatst door adrievans
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Ik zou die deuken zo laten, heb je al eens een schip gezien dat de tand des tijds meegemaakt heeft ?
De spanten zijn ook bij die door de huidplaat zichtbaar.
Of neem een oude vissersschuit, ook zo een fenomeen.
Hier zat ik nog over na te denken,deuken worden waarschijnlijk wel gerepareerd(zeker op de waterlijn),maar een schip wordt toch gebouwd met platen staal dus""hoeken" op de spanten zou kunnen.
Gelooft dat maar niet. Schepen komen soms wel eens heel hard in aanraking met allerlei obstakels. Oppervlakkige schade wordt niet hersteld, zeker niet als de huid langs een kademuur heeft geschuurt en de zaak goed gedeukt is. Ik bedoel dat de spanten niet beschadigt zijn laat men dat zo.
Structureel is er niets aan de hand, alleen ziet men de spanten zoals uw model door de huid heen.
Men zal wel herstellen als de spanten vervormt zijn.
Ik zou het zo laten.
Wat u echter niet kan pretenderen met dergelijk model is dat ie net af de werf komt.
U zal dus moeten verouderen.
Mooi, maar helaas dan wel veel te weinig spanten. Afhankelijk van de klasse van het schip staan er veel meer spanten dan hier te zien is.
De spanten staan om de anderhalve ? 2meter van elkaar, bij een ijsklasse zelfs nog dichter bij elkaar.
Bij een schip dat nieuw van de werf komt, zijn de spanten niet te zien, de huidplaten worden naar de vorm van het plan gewalst. Na verloop van tijd worden de spanten zichtbaar. dit gebeurt niet enkel door aanraking met kaaimuren, sleepboten, fenders, ed... maar ook, en vooral, door het bewegen van de ganse structuur van het schip op zee en slecht weer.
citaat:
Geplaatst door dikken
Mooi, maar helaas dan wel veel te weinig spanten. Afhankelijk van de klasse van het schip staan er veel meer spanten dan hier te zien is.
De spanten staan om de anderhalve ? 2meter van elkaar, bij een ijsklasse zelfs nog dichter bij elkaar.
Bij een schip dat nieuw van de werf komt, zijn de spanten niet te zien, de huidplaten worden naar de vorm van het plan gewalst. Na verloop van tijd worden de spanten zichtbaar. dit gebeurt niet enkel door aanraking met kaaimuren, sleepboten, fenders, ed... maar ook, en vooral, door het bewegen van de ganse structuur van het schip op zee en slecht weer.
Er zijn idd meer spanten, die staan volgens mij om de 50 a 60cm. Kzal eens nameten als ik ooit in een ruim van een coaster ben.
Meer dan een meter is dat zeker niet.
De allernieuwste en grootste kan misschien zijn dat daar de spantafstand groter is. Maar ja al eens gezien hoe dik daat de scheepsplaat is ? Serieus dik
Of dit schip nu teveel of te weinig spanten maakt toch niet uit, echt varen zal hij nooit doen , als statisch model voldoet hij , voor mij , m??r dan voldoende hoor.[;)]
Knap werk hoor adrievans.
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Of dit schip nu teveel of te weinig spanten maakt toch niet uit, echt varen zal hij nooit doen , als statisch model voldoet hij , voor mij , m??r dan voldoende hoor.[;)]
Knap werk hoor adrievans.
Als het realistisch wil houden wel. [;)]
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Of dit schip nu teveel of te weinig spanten maakt toch niet uit, echt varen zal hij nooit doen , als statisch model voldoet hij , voor mij , m??r dan voldoende hoor.[;)]
Knap werk hoor adrievans.
Net wat ik wou zeggen, schilderen die handel en weatheren.
Gaat heel realistisch zijn.
Zo is dat JP, vooral het weatheren zal toch best wel een hele opgave worden denk ik , maar dat maakt het schip er alleen maar mooier op h?.[;)]
Ik blijf dit volgen hoor.[:p]
citaat:
Geplaatst door dikken[/i
Als het realistisch wil houden wel. [;)]
Later wil ik ter detaillering lasnaden aanbrengen om het idee te geven dat er meerdere stalen platen tegen elkaar gelast zijn,zijn deze platen net zo breed als de ruimte tussen de spanten?
En worden deze lasnaden gladgeslepen om het geheel aerodynamisch te maken?
citaat:
Geplaatst door adrievans
citaat:
Geplaatst door dikken[/i
Als het realistisch wil houden wel. [;)]
Later wil ik ter detaillering lasnaden aanbrengen om het idee te geven dat er meerdere stalen platen tegen elkaar gelast zijn,zijn deze platen net zo breed als de ruimte tussen de spanten?
En worden deze lasnaden gladgeslepen om het geheel aerodynamisch te maken?
Aerodynamisch niet bepaald, maar de lasnaden zijn niet te zien. Zeker onder water
Platen en spanten hebben geen relaas met elkaar. Platen worden onderling aan elkaar gelast zonder rekening te houden met waar de spanten zitten.
Hier het vervolg van de achtersteven.
Zoals je ziet is het vrij hoekig,dus er is nog veel werk aan om het goed te krijgen.
Ook een ruimte ingericht voor wat later een doorkijkje word.
Achtersteven
(http://img835.imageshack.us/img835/2746/1000944x.jpg)
By adrie1965 (http://profile.imageshack.us/user/adrie1965) at 2011-08-17
Doorkijkje
(http://img683.imageshack.us/img683/149/1000945a.jpg)
By adrie1965 (http://profile.imageshack.us/user/adrie1965) at 2011-08-17
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
citaat:
Geplaatst door adrievans
citaat:
Geplaatst door dikken[/i
Als het realistisch wil houden wel. [;)]
Later wil ik ter detaillering lasnaden aanbrengen om het idee te geven dat er meerdere stalen platen tegen elkaar gelast zijn,zijn deze platen net zo breed als de ruimte tussen de spanten?
En worden deze lasnaden gladgeslepen om het geheel aerodynamisch te maken?
Aerodynamisch niet bepaald, maar de lasnaden zijn niet te zien. Zeker onder water
Platen en spanten hebben geen relaas met elkaar. Platen worden onderling aan elkaar gelast zonder rekening te houden met waar de spanten zitten.
Dir is niet helemaal juist, de lasnaden zijn hier wel degelijk te zien als je dicht bij staat. van aan de overzijde van een dok waarschijnlijk niet.
De naden zijn volgens bepaalde specificaties gelast en zijn tamelijk glad maar verwacht zeker geen 'Bodywork' ? la "american hotrod"!
citaat:
Geplaatst door dikken
De naden zijn volgens bepaalde specificaties gelast en zijn tamelijk glad maar verwacht zeker geen 'Bodywork' ? la "american hotrod"!
Dat "gladde"komt dus door het lassen zelf en niet een nabewerking.
Ik heb namelijk ooit een discovery programma gezien over speciale verf voor schepen waar moeilijk zeedieren op groeiden (koraal/schelpdieren) wat de brandstofkosten met 30% terugbracht.
Vandaar de vragen over aerodynamica.
citaat:
... Zoals je ziet is het vrij hoekig ...
Heb je enig idee hoe je dit kunt verbeteren?
Licthjes opwarmen en lokaal vervormen?
citaat:
Geplaatst door adrievans
citaat:
Geplaatst door dikken
De naden zijn volgens bepaalde specificaties gelast en zijn tamelijk glad maar verwacht zeker geen 'Bodywork' ? la "american hotrod"!
Dat "gladde"komt dus door het lassen zelf en niet een nabewerking.
Ik heb namelijk ooit een discovery programma gezien over speciale verf voor schepen waar moeilijk zeedieren op groeiden (koraal/schelpdieren) wat de brandstofkosten met 30% terugbracht.
Vandaar de vragen over aerodynamica.
Inderdaad. de zijkaanten van de platen zijn niet in een rechthoek maar eerder afgeschuind. twee platen tegen elkaar geven dan een v-vorm. daar wordt dan in gelast en opgevuld.
Die verf ( vroeger was dat met lood maar mag al een tijdje niet meer gebruikt worden) bevat inderdaad bestanddelen waardoor de algen ed moeilijker een houvast vinden. Nu, een schip dat vaart vertoont geen aangroei, een schip die lang tegen de kade ligt wel!
Om de platen meer bolvormig te maken is er een simpele oplossing.
Je snijd de gewenste vorm uit. Houd er wel rekening mee dat de afmeting van je plaat iets groter moet zijn. Leg de plaat in een ring die kleiner is dan de plaat. Gebruik een bolvormig voorwerp (bv achterkant van een balpen of schroevendraaier;) Maak een draaiende beweging met de balpen en oefen onder tussen een lichte druk uit met de balpen op de plaat. Door de druk en wrijving (warmte ontwikkeling) zakt het plaatje
in de ring en verkrijg je een bolvormige plaat. Ik pas dit systeem toe om bv: stoomketeldeuren te maken of de bolvormige zijkanten van een olietank. Word bij het grote voorbeeld in de platenslagerij ook zo toegepast.
Erik.
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Om de platen meer bolvormig te maken is er een simpele oplossing.
Je snijd de gewenste vorm uit. Houd er wel rekening mee dat de afmeting van je plaat iets groter moet zijn. Leg de plaat in een ring die kleiner is dan de plaat. Gebruik een bolvormig voorwerp (bv achterkant van een balpen of schroevendraaier;) Maak een draaiende beweging met de balpen en oefen onder tussen een lichte druk uit met de balpen op de plaat. Door de druk en wrijving (warmte ontwikkeling) zakt het plaatje
in de ring en verkrijg je een bolvormige plaat. Ik pas dit systeem toe om bv: stoomketeldeuren te maken of de bolvormige zijkanten van een olietank. Word bij het grote voorbeeld in de platenslagerij ook zo toegepast.
Erik.
Die moeten dan wel een hele grote balpen hebben.[:D][8D]
Ik heb bij mijn schip de plaat gewoon rond de tussenschotten gebold,weet nu dat er beter meer schotten hadden kunnen zijn.
Zal de ronde vorm er met plamuren in moeten krijgen.[:(!]
Zo leer je iedere keer weer iets bij.
Een bijkomend probleem om perfect gladde wanden te krijgen is je styreenlijm: die smelt je plaat lichtjes, en daardoor krijg je vervormingen.
Schuren en plamuren en schuren en plamuren en ... is de enige oplossing voor een strak eindresultaat [;)]
Schuren en plamuren en schuren en plamuren en ... is de enige oplossing voor een strak eindresultaat
Of aluminiumplaat gebruiken.[;)]
Erik.
De romp laat niet toe aluminiumplaat te gebruiken door de vervorming in meerdere richtingen. Tenzij strekken en krimpen tot je vaardigheden behoren.
Je zou echter de romp kunnen hertekenen maar dat betekent helemaal opnieuw beginnen en da's niet de bedoeling h?!
Wat ik zelf zou doen:
De romp bekleden met strips balsa van bvb 1mm dik en 10mm breed. Het ene plankje tegen het andere. Die overbruggen de holtes en kunnen zeer gemakkelijk nageschuurd worden. Als je gewoon plamuurt zal het ook niet van de poes zijn om een vloeiende lijn te schuren. Balsa neemt die juiste vorm automatisch aan.
Met "de enige oplossing" bedoelde ik ... indien je styreenplaat gebruikt [;)]
H? H? eindelijk weer eens verder gegaan,veel achterstallige klusjes gedaan in de afgelopen twee weken vakantie.[xx(]
Achterschip in de vorm geplamuurd,behoeft nog wel wat afwerking.
(http://img14.imageshack.us/img14/1873/1000948y.jpg)
By adrie1965 (http://profile.imageshack.us/user/adrie1965) at 2011-09-04
Ziet er goed uit !
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Ziet er goed uit !
Nog niet helemaal, maar we hebben er wel vertrouwen in [;)] [8D]
ik zou ietke fijnere plamuur nemen...
motip heeft putty plamuur, voor erg fijne afwerking (ik gebruik die altijd voor allerlei toepassingen). Kun je veeeeeeeeel mooier in model zetten en wrijft ook wel wat makkelijker.
verder leuk project...
Voor het heel fijne werk gebruik ik Tamiya plamuur (putty) die een heel fijne struktuur heeft. Schuurt gemakkelijk, en als je als laatste schuurt met korrel 500 of 1000 zie geen krassen meer.
Maar schuren is natuurlijk ook zo'n ding. Op de rechte stukken zijn we niet te kloppen, maar in kleine hoekjes enz....[:I]
ik moet zeggen met wat ik allemaal zoal lees overwat jullie bouwen, doe ik men hoed voor af, en dan zeggen ze nog de klein mannen zijn met een treintje aan 't spelen[;)]
citaat:
Geplaatst door swarol
ik moet zeggen met wat ik allemaal zoal lees overwat jullie bouwen, doe ik men hoed voor af, en dan zeggen ze nog de klein mannen zijn met een treintje aan 't spelen[;)]
Ach swarol,het is meer van de eerste stap durven nemen.
Ik ga van het het principe uit,lukt het is het mooi meegenomen,lukt het niet pech gehad.
Maar we heben dan wel wat geleerd.
Als je ook wat wilt maken,begin met iets simpels en kleins,bijvoorbeeld een garagebox uit je omgeving,en dan steeds een stapje verder.
citaat:
Geplaatst door swarol
...en dan zeggen ze nog de klein mannen zijn met een treintje aan 't spelen[;)]
Om Boudewijn de Groot te citeren "een man blijft toch altijd een kind"
-> Maar ik ben daar alvast fier op [;)] [8D] [:D]