Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => SCHAAL I, IIm, 1/29 en tuinspoor => Topic gestart door: Dirky op 25 juni 2011, 22:20:07 PM

Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 25 juni 2011, 22:20:07 PM
Vraagje: Zijn er Belgische loks verkrijgbaar in spoor I?

thx
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: evan op 26 juni 2011, 02:06:03 AM
Hoi Dirky,

Marklin heeft een spoor 1 Type 64 uitgebracht mits enkele compromis.

Er zijn ook spoor 1 modellen van een minerva models:
http://www.minerva-train-models.be/

Er zijn nog enkele kleinserie fabrikaten, maar daar ben ik je het antwoord nog schuldig[;)]

Groetjes,

Evan[;)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 26 juni 2011, 08:55:48 AM
Thx Evan,

Die Minerva Models zijn dan wel op schaal 1/29? Waar Spoor 1 feitelijk 1/32ste is, niet?
Als ik surf op Spur 1 PUR is alles wel degelijk 1/32...

nogal verwarrend .... Vanwaar die 1/29?
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: evan op 26 juni 2011, 11:12:34 AM
citaat:
Geplaatst door Dirky

Thx Evan,

Die Minerva Models zijn dan wel op schaal 1/29? Waar Spoor 1 feitelijk 1/32ste is, niet?
Als ik surf op Spur 1 PUR is alles wel degelijk 1/32...

nogal verwarrend .... Vanwaar die 1/29?



Ik ben niet 100% zeker, maar ik geloof dat Hans van Minerva models Amerikaanse Bogies en zelfs chassis gebruikt.  Beter gezegd die van Aristocraft.  Deze treinen zijn op 1/29.  Zoals je weet zijn de chassis van vele oudere Amerikaanse modellen vergelijkbaar met die van Belgische loks.  Vb "Baldwin" loks enz.
De rijkwaliteiten zijn behoorlijk goed in functie van de prijs.
De meeste Amerkikaans fabrikanten hanteren 1/29 zoals USA trains en Aristocraft.  MTH Railking daarentegen is dan weer 1/32.

Als je nu 1/32 PUR wil rijden/bouwen zit er dan wel degelijk een verschil in de schaal, maar de spoorbreedte blijft.

Voor accesoires gebruiken we soms zaken uit de scheepsmodelbouw of Militaria 1/35.  Klein compromis dus, maar op rollend materieel zou ik dat niet gaan mengen...

Ben je geinteresseerd in stoom of diesel?  
Vanwaar de interesse?[:p]

Groetjes

Evan

PS In 1/32 schaal kan je dan ook nog rails en wielen in finescale kiezen.  Echt wel heel knap want dan is het "net echt".[:p]  Binnen 2 weken wordt mn BR50 van KM1 geleverd, maar toch niet in finescale.  Ik heb getwijfeld, maar als je ergens bij vrienden of kenissen te gast bent kan die lok dan moeilijkheden krijgen op conventionele banen en zelf zal ik niet al te snel een grote baan hebben[:D]
In de hobby is het net als het leven keuzes en compromis maken[;)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 26 juni 2011, 12:14:13 PM
Bedankt Evan? da?s al duidelijker!

Vanwaar die interesse?
Ik leef altijd in tweestrijd met mezelf. Moest er naast treintjes geen andere leven meer zijn, dan bouw ik zeker live steam zoals mijn naamgenoot (e.a.) hier op ?t forum. De droom om een type 64 op schaal 1/8 hier thuis te laten rondbollen zal wel voor minimum de volgende 15 jaar een droom blijven. Anderzijds ben ik de H0 schaal stillekes aan moe aan het worden omdat er teveel compromissen moeten gemaakt worden omdat ik ?net iets fijner? niet meer aankan.

Spoor 1 ligt ergens tussen beiden. Jouw draadje ?de uitdaging?, bewijst voor mij dat het veel gemakkelijker is op grote schaal details te leggen waar iedereen met het blote oog kan van genieten. Met H0 blijf ik mezelf overbluffen met macro-foto?s waar uiteindelijk niemand later wat aan heeft.

Gooi ik bij spoor 1 dan nog mijn (soms irritante) maniakale neiging voor natuurgetrouwe details, dan moet ik de PUR versie nemen?[;)]

Maar ja, nog niets beslist. Ben aan de informatieronde bezig? en we weten allemaal hoelang dat in Belgie kan duren h?![:D]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: evan op 26 juni 2011, 12:34:35 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

Bedankt Evan? da?s al duidelijker!


Spoor 1 ligt ergens tussen beiden. Jouw draadje ?de uitdaging?, bewijst voor mij dat het veel gemakkelijker is op grote schaal details te leggen waar iedereen met het blote oog kan van genieten. Met H0 blijf ik mezelf overbluffen met macro-foto?s waar uiteindelijk niemand later wat aan heeft.





Hier slaag je de nagel met de kop!

Je kan zowel opZ, N, HO, TT, O en 1 ver gaan in Detail, maar vanaf O en 1 is het comfortabel waarneembaar met het blote oog.
HO is ok om mooie sfeerbanen te creeren, maar details en realisme moeten het dan doen van de foto...

Succes met je keuze[;)]

Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 26 juni 2011, 12:49:06 PM
Dirky, jij bent nog niet klaar man. In je laatste post zit een tegenstrijdigheid waar je misschien zelf nog geen erg in hebt.

Langs de ene kant wil je altijd maar meer detail en net iets fijner en langs de andere live-steam. Wel daar zit een probleem. In live steam moet je nog meer compromissen sluiten dan in h0 tenzij het je enkel te doen is om een vitrinemodel te bouwen dat nooit rijdt. Zo zijn de wielen in live steam niet op schaal, zelfs geen finescale, laat staan pur. Ook leidingen, handgrepen van kranen, manometers, bouten en moeren, kranen etc zijn groter dan "op schaal" omdat ze moeten werken. Je kan geen perfect op schaal ketel maken en dan er een locomotief mee aandrijven. Je kan geen veiligheidklep op schaal maken en die echt voor die functie gebruiken. En zo verder. En je kan dan misschien wel die hele fijne details toevoegen, maar dan is transport en handelbaarheid een probleem.

Dat van die 1/29, daar is hier nog een draadje over: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=532

Als ik jou was zou ik nu al beginnen aan die 64. [;)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: 1op32 op 26 juni 2011, 13:29:15 PM
Dag Dirky,
klopt een handgreep op een HO lok heeft al snel de diameter van een kachelpijp eens met 87 vermenigvuldigd.
Om op uw vraag te antwoorden, je kan eenvoudig Duitse modellen ombouwen en omschilderen. Er hebben veel Duitse modellen in Belgi? gereden bv BR38, BR55, T9, BR50/52, V60, V36, T3, BR94, enz...
Modelbouw is ook ombouwen.



Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: ardjoena op 26 juni 2011, 14:15:27 PM
Dirky
Aan die 64 moest ge al lang bezig zijn [:o)]
Maar is schaal 1/11 niet groot en zwaar genoeg?
Nog niet gedacht aan een 23 op spoor 3,5 duim?
Een van de volgende weken den "Eddy" ne keer laten proeven hoe het is om met een kolenloc te rijden.Wie weet begint hij ook aan zo iets, een groot freesmachien heeft hij al.[;)]
Dirk
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Michiel op 26 juni 2011, 14:41:11 PM
Dirky,

Ik weet niets over spoor 1, schaal 1/29 en dergelijke. Maar misschien dat ik je als persoon een beetje beter ken, en weet dat je iemand bent dat voor een uitdaging gaat. Ik vrees eigelijk dat je met spoor 1 ook vrij snel met een "deja fait" gevoel gaat zitten.

Nogmaals, ik weet niet waar ik over spreek, maak ik weet wel dat jij die droom moet nastreven. Het onmogelijke proberen te realiseren, en iets unieks cre?ren, want ik weet dat jij de bagage, de vaardigheid, het inzicht en de vastberadenheid hebt om het waar te maken.

Ik zou zeggen, maak dat type 11 of 64 in schaal 1/8 of 1/11 of wat dan ook in life stream. Want ik vrees dat alle andere ondernemingen een beetje "wachten op..." zal blijken te zijn.

Als ik het helemaal verkeerd voor heb, mag je me dat rechtuit zeggen, hoor. geen probleem. En, ik heb het ook niet over een waardeoordeel betreffende een of andere schaal. Louter een persoonlijke reflectie of het realiseren van een droom... [;)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: vanmiegroet op 26 juni 2011, 15:54:54 PM
Als je belgische spoor 1 loks wilt, dan is ombouwen en zelfbouw de boodschap.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: eddy op 26 juni 2011, 16:37:22 PM
Ho, ho Dirk,
eerst leren gaan en dan lopen.Ge kent toch de bouwtijd van Wim zijn BR 64 spoor 5 duim.Dat is ne doorwinterde draaier en frezer en hij heeft er 10 jaar over gedaan.Als ik ooit aan een 5 duimer begin zal het iets simpel moeten zijn,ik zou graag resultaat zien na bv 2 jaar .
groeten eddy
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Kris op 26 juni 2011, 17:47:22 PM
Hallo,
Ik ben ook een zelfbouwer , ik bouw op schaal O (1:43.5) omdat dit doenbaar is en er veel onderdelen bestaan , wielen van slaters , motoren , reductiekasten , ....en de schaal is voldoende groot om
zelf details te vervaardigen
Voor live steam bouw ik aster loc's (spoor 1 1/32) prachtig om te bouwen ,ongelofelijk in zijn details  wel geen Belgische lok's en helaas erg prijzig
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 26 juni 2011, 21:29:14 PM
Toch wel mijn dank voor de reacties...[:)]

Live steam op grotere schaal zit er echt niet in omdat dergelijk project op zich teveel tijd vraagt en die tijd heb ik niet. Zeker niet de eerste 5 tot 10 jaar...
Met spoor 1 zou ik me ook kunnen uitleven. Draaien en frezen doe ik nu ook wel al meer dan 40 jaar en een wiel draaien op schaal 1/32 scheelt nu niet veel met een wiel op schaal 1/8.

Nog een argument: Een ander groot verschil tussen live steam en spoor1 en kleiner is de aanwezigheid van scenery. Met spoor 1 kan je nog van alles doen... een baan binnen ? la Evan z'n "uitdaging", of een baan in de tuin... of live steam!

Ben er dus nog niet uit wat het wordt [:)][;)]



Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Gerolf op 27 juni 2011, 10:50:16 AM
Ik begrijp je twijfel, Dirk. Ik zou ook "ooit" in mijn tuin een (misschien live-steam) traject willen, maar zit ook nog te twijfelen aan de schaal.
De scenery speelt voor mij een grote rol. Om de goede schaal-sfeer in een tuin op schaal na te maken wil zeggen kleinbladige plantjes, bonzai boompjes en zo.
Jouw "informatieronde" is dus ook voor mij geweldig interessant [;)]
citaat:
Geplaatst door Havoc
...Zo zijn de wielen in live steam niet op schaal, zelfs geen finescale, laat staan pur.
Waarom niet, Johan? Niet op schaal verkrijgbaar of niet te doen om zelf te maken of niet stevig genoeg of ... ?
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: 1op32 op 27 juni 2011, 11:00:19 AM
Dag Dirky,
ik heb ooit ook met het idee van een tuinbaan rondgelopen en wat mij van dit idee heeft doen afzien zijn zoals hier reeds geschreven de scenery.
De beperktheid aan materialen ivm weersbestendigheid hout, karton, lijmen en verven op waterbasis zijn uit den bose.
En het weer zelf, het aantal dagen goed weer zijn beperkt in ons land. Uiteraard heeft een tuinbaan ook zijn charmes en zijn voordelen!
Groeten,
Geert
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 27 juni 2011, 12:26:25 PM
In de grote spoorbreedtes(64mm, 89mm, 127mm en groter) rijdt men meestal op gewoon plat ijzer profiel, niet op schaal rails. En die liggen ook niet zo vlak als op gewone modelbanen. Komt nog bij dat voor bvb die wagens waar je opzit de belasting hoger is dan "op schaal". Daarom zijn die wielen groter dan op schaal (bredere banden, hogere flenzen).

Als je enkel in je tuin op jouw baan wil rijden dan kan het misschien wel.

Ik moet wel zeggen dat ik de obsessie van scenery niet begrijp.

Eddy: een Mono op 5"? [}:)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: ardjoena op 27 juni 2011, 12:56:53 PM
Ik begrijp het ook niet , live steam en veel details gaan echt niet samen.Mijn spoor 1 baan in de tuin staat op 30 cm boven de grond om makelijker aan de loc's te kunnen foefelen en geloof mij een stoomloc is niet zoals een h0 . Op de rails zetten en rijden is niet altijd evident. Ge moogt u als ne crak noemen als ge een kwartier kunt rijden zonder er te moeten aan regelen.
Met een 3.5 duim en groter is het makkelijker , ge hebt de kolenschop ,blazer, bypaskraan en de regulateur bij de hand.[:D]
Als er iemand interesse heeft om ook ne keer te "proeven" van een kleine  5 duim , laat het weten dan spreken we ne keer af op een van de rijdagen in b.v.b. Deurne.( als het weer wat mee zit )
Dan kunt ge s'avonds de restjes kolen uit uw onderbroek schudden en de stoomolie uit uw haar wassen.[:o)]
Dirk
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: kurt10002 op 27 juni 2011, 21:44:16 PM
Awel maar eens je geproeft hebt van life steam blijft ge er toch door gebeten.[:)] Zo was dat toch bij mij het geval. Ik ben begongen door een aster te bouwen. Daarna ben ik groter begingen te bouwen het was wel een elektrische lok maar heb toen wel veel al bij geleerd. En nu ga ik binnenkort aan mijn volgende project begingen. Ja Dirk daar hebt ge wel gelijk in er zijn wel stoomloks als je er mee gereden hebt dat je helemaal kunt gaan wassen [:D]

Groeten
Kurt
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 27 juni 2011, 22:40:22 PM
Samenvatting:

Het pleidooi voor live steam is echt wel overtuigend! Maar...
Big scale Live steam zit er wegens tijdsgebrek niet in! Ook de factor "scale" is voor mij dermate belangrijk dat ik voorlopig geen genoegen neem met minder natuurgetrouwe loks om al te proeven van het grote gebeuren... Hoezeer ik het ook zou willen! En andere belangrijke factor is ook dat er geen live steam banen in de buurt zijn en ik steeds grotere verplaatsingen zou moeten doen... Een grote type 64 neem je, denk ik, niet mee op de fiets!

Brengt me dus bij spoor 1; Daar wil ik eens van proeven. Wat het wordt weet ik niet maar je ziet het wel onder de ene of de andere rubriek verschijnen... Misschien ga ik eerst nog een keer naar Sinsheim om te zien wat het allemaal voorstelt...

bedankt voor alle inbreng... en het draadje hoeft niet te stoppen. Er zijn wellicht nog belangrijke argumenten... [;)]

PS: ik heb de titel van het draadje een beetje aangepast aan de inhoud[:)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: conducteur op 27 juni 2011, 23:05:30 PM
Als ik nu zou beginnen met treinen, en een beetje meer ruimte heb dan ik nu heb, was ik zeker in spoor 0 begonnen. Volgens mij krijgt 1 'zware concurrentie' van 0, Zeker met Lenz wordt het goed betaalbaar (een lenz kost nauwelijks meer als een  Marklin stoomloc in H0, en zijn ook uitgerust met sound, elektrisch bedienbare koppelingen...). Enkele grote fabrikanten zijn samen met Lenz op de kar gesprongen (om er enkele te noemen: Brawa, Busch, Viessmann, Lenz, MTH,...), werken samen en dat zorgt volgens mij voor een groter aanbod, maar niets houd je tegen om echt alles zelf te bouwen in spoor 1.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: evan op 28 juni 2011, 08:27:01 AM
citaat:
Geplaatst door Dirky

Samenvatting:

Het pleidooi voor live steam is echt wel overtuigend! Maar...
Big scale Live steam zit er wegens tijdsgebrek niet in! Ook de factor "scale" is voor mij dermate belangrijk dat ik voorlopig geen genoegen neem met minder natuurgetrouwe loks om al te proeven van het grote gebeuren... Hoezeer ik het ook zou willen! En andere belangrijke factor is ook dat er geen live steam banen in de buurt zijn en ik steeds grotere verplaatsingen zou moeten doen... Een grote type 64 neem je, denk ik, niet mee op de fiets!

Brengt me dus bij spoor 1; Daar wil ik eens van proeven. Wat het wordt weet ik niet maar je ziet het wel onder de ene of de andere rubriek verschijnen... Misschien ga ik eerst nog een keer naar Sinsheim om te zien wat het allemaal voorstelt...

bedankt voor alle inbreng... en het draadje hoeft niet te stoppen. Er zijn wellicht nog belangrijke argumenten... [;)]

PS: ik heb de titel van het draadje een beetje aangepast aan de inhoud[:)]




Succes met je zoektocht naar je smaak en keuze!  Most je naar Sinsheim komen, kom gerust maar gedag zeggen[;)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 28 juni 2011, 12:22:12 PM
Tja, alles hangt een beetje af van je verwachtingen natuurlijk. Maar als ik je zo bezig hoor dan lijkt life steam voor jou een probleem. Je kan gewoon niet het ultra realistische achterna omdat het allemaal nog moet werken. En het strookt ook niet met je verwachtingen ivm scenery.

Blijft nog de keuze tussen 0 en 1. Daar zou ik voor 1 gaan. Spoor 0 is een ramp wat schaal betreft. Het zou 1/45 moeten zijn, maar uk en frankrijk spelen met 1/43.5, de us met 1/48 etc. Dus plannen overnemen kan je vergeten. En belgisch materiaal in spoor 0 is denk ik even zeldzaam als in spoor 1. Als je toch zelf moet bouwen kan je beter wat groter gaan en direct spoor 1 nemen. En als je toch ooit life steam wil proberen, dan is het gemakkelijker in spoor 1. Een 64 in 1/8 gaat inderdaad niet op de fiets, in spoor 1 daarentegen wel [:D]

Waarom niet een module voor spoor 1 waar hier ooit een draadje over geweest is?

Uiteraard allemaal mijn persoonlijke mening...
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: ardjoena op 28 juni 2011, 12:44:43 PM
Moraal van t'verhaal, eens je begint met klinknagels te tellen geraak je er niet meer van af.[:D]
Dirk
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 28 juni 2011, 13:12:28 PM
?k moet een klein beetje nuanceren Johan,

Ik begrijp best dat qua ?realisme? een groot verschil is tussen live steam en niet-live-steam als ik het zo kan noemen. Het zijn dan ook totaal verschillende werelden! Bij live steam draait alles om een werkende stoommachine. Bij al het andere is het beeld veel groter en komt er naast de trein een mooie sleep wagonnen en ook scenery aan te pas.

Een grote P8 of BR23 zie ik echt wel zitten, zelfs met alle noodzakelijke detailverschillen omwille van het feit dat het nog moet werken. Maar als ik voor live steam ga, wil ik geen trein-lookalike bouwen gewoon om een stoomtrein te hebben? Begrijp me echter niet verkeerd. Ik respecteer alle vormen van live steam!

De bouwtijd voor die grote dingen heb ik nu nog niet dus moet ik iets anders doen. En wat doe ik liefst? ?rivetten tellen?? Voor mij lijkt het proeven van een stukje Spoor 1 PUR dus een mooie uitdaging (sorry Evan dat ik de titel van je draadje herbruik).

Bij live steam loks ? de grote dingen dan ? heb ik ook wel best nog wat vraagtekens i.v.m. de bouwtijd. 10 jaar? da?s een mooi getal. Maar waarom duurt het zo lang? Is het niet zo dat de ene zelfbouwer er 10000 uren aan spendeert omdat alles met de hand gezaagd en gevijld wordt, en dat de andere hetzelfde laat laseren en met 2000 uren genoeg heeft? Ik zou bijvoorbeeld niet terugdeinzen om bestaande plannen te hertekenen in 3D ? wat ik beroepshalve veel doe ? en dan de stukken te laten laseren. Misschien zijn er nog ge?nteresseerden om een zelfde lok te bouwen?
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: prulleman op 28 juni 2011, 14:41:58 PM
ik zou gaan voor schaal O omwille van de betaalbaarheid en omdat je binnenshuis nog in staat bent om een boct te maken. bij schaal I moogt ge dat vergeten of ge moet u beperken tot de diesels van Marklin[}:)] met de grote stoomlocs van KMI en Kiss is de minimum straal 2,5m en  dat is het minimum.[B)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: evan op 28 juni 2011, 15:47:30 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky




?? Voor mij lijkt het proeven van een stukje Spoor 1 PUR dus een mooie uitdaging (sorry Evan dat ik de titel van je draadje herbruik).






Hey iedereen heeft een uitdaging nodig he[:D][;)]

Go For It!

@Prullejan

Dan moet je geen bochten maken he[:D][;)]

In ale geval als Dirky "Pur" gaat, is een realistische zichtbare bocht op O of 1 zowieso ver gegrepen qua ruimte...

Groetjes
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: eddy op 28 juni 2011, 19:13:53 PM
Sorry Dirky,
maar als men al zijn stukken gaat laten laseren en draaien,kan men evengoed een bouwpakket aanschaffen.En bv het chassis laten laseren,zal wel in uren schillen maar of dat de doorslag geeft op de totale bouwtijd,dat weet ik niet.Dirk heeft daar meer zicht op ,die weet wel waar de meeste tijd aan gespendeerd word.
groeten eddy
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: ardjoena op 28 juni 2011, 20:46:35 PM
Met het laseren van onderdelen wint ge inderdaad niet veel tijd.
Raar maar waar, dikwijls is het meer werk.Neem nu een drijfstang , als ge die laat laseren moet die meestal nog voorzien worden van geruimde gaten.Er moet nog een groef in gefreest worden en hij moet dunner gemaak worden.Opspannen is nu een probleem.
Bij een drijfstang begin ik met de gaten en frees met als referentie van die 2 gaten de rest weg .[:D]
Cnc Frezen heeft voordelen ,maar voor ons als modelbouwers???

Dirk
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 28 juni 2011, 22:46:17 PM
Geen probleem hoor Dirky, het is maar om gewoon alle kanten te belichten. Kwestie van geen misverstanden te veroorzaken of verkeerde verwachtingen te scheppen.

Maar je kan live steam ook in spoor 1 doen, met een "ander" realisme. Rivetten blijven rivetten, dat deel van het uitzicht kan je behouden. Maar met bvb wat compromissen wat de kabine betreft kan je dichtbij komen. Kan je prima wagens achterhangen, dezelfde als achter een electrische. Als je dan een "aangepaste" scenery errond zet dan kan je heel ver komen. Aangepast dan in de zin van bestendig tegen een stootje, geen electriek draden bvb vlak langs het spoor, niet tussen hoge bomen rijden enz, geen kale plank.

Je onderschat de tijd die je gaat steken in het maken van de plannen. Ik ben zelf begonnen aan een type 53 te tekenen en heb het opgegeven. Als je vertrekt van 1:1 plannen dan ben je eigenlijk een volledig nieuwe loc aan het ontwerpen. Je kan de dingen niet gewoon schalen. Enkele voorbeeldjes:
- een ketel moet voldoen aan de voorschriften om op een publieke baan te mogen rijden, het niet zomaar een schaalketel. Dat is een pak werk.
- je kan niet gewoon materiaal diktes schalen. Gewoon omdat het soms onhandelbaar dun wordt of gewoon om een standaard dikte te kunnen gebruiken. Maar als je dan rivetten wil tellen, dan ga je gewoon niet zomaar alles wat opschuiven, je moet aanpassen maar waar?
- en de moeilijkste vraag: waar stoppen? Vooral die laatste is echt niet simpel.
- en niet alle plannen passen bij elkaar... De plannen van de type 53 bvb bestrijken enkele 10-tallen jaren.

En onderschat de tijd niet die je in 3D werk steekt. In Brutus zijn vele avonden en luchpauzes ingekropen. En dan was het ontwerp al af, het was enkel overtekenen en ineenpassen. Je gaat misschien iets terugwinnen door laseren maar toch. Ik denk dat ik even lang teken aan een stuk dan Ardoenja nodig heeft om het te maken.

Die technieken zijn handig als je veel dezelfde stukken nodig hebt. Je tekent 1x en maakt 100 stuks. Of als het heel complex wordt of te groot/dik voor hobby machines.

En vergeet ook niet dat de meesten onder ons ook nog andere dingen doen in hun leven. Als ik 8h per week aan mijn hobby kan werken ben ik heel blij. De voorbije weken was het bros.

Zo'n look-alike heeft wel voordelen, ook nuttig om eens aan te denken. Sneller af, dat houdt de motivatie hoog. Je kan eens rijden terwijl je vastzit met bouwen aan de "echte" loc. Je moet er niet mee omgaan als een doosje eieren. Je kan eens iets proberen zonder teveel met de gevolgen te moeten rekening houden. trouwens look-alike is wel erg sterk gesteld. Er zijn een behoorlijk aantal locs die misschien geen voorbeeld hebben of er ver van afwijken maar je moet er al verdomd veel van kennen om dat te weten.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 29 juni 2011, 12:36:36 PM
Het is idd belangrijk van geen verkeerde verwachtingen te scheppen Johan. In het verleden heb ik mezelf al enkele keren ontgoocheld!

Beroepshalve ben ik gegroeid van elektro-mekanier naar ontwerp-engineering met als specialiteit wat men noemt reverse-engineering. Van oude 2D plannen naar moderne 3D toestanden ligt me wel!
Nu moet ik wel de brainstorm rond tijdswinst door CNC (wat mijn inbreng betreft althans) stilleggen omdat ik nog geen plannen gezien heb van een grote BR23 of P8 of whatever... Ik kan dus ook niet inschatten welke winst er kan geboekt worden!

Iets verder in spoor 1:
Intussen ben ik op zoek gegaan naar spoor 1 voor rivettentellers. Blijkbaar worden er 3 normen gehanteerd. Je hebt Spur 1 PUR, PROTO 32 en uiteindelijk Gauge 1 Finescale. Er zitten helaas nogal wat verschillen op. Gezien de populariteit van PUR hier in Europa blijkbaar wel het sterkst vertegenwoordigd is ligt het voor de hand dat die keuze het beste lijkt.
Een ander groot voordeel van spoor 1 lijkt me de geringere kost van scratch-materiaal voor scenery. De factor 3 qua schaal laat toe grovere materialen te gebruiken...
En nog veel belangrijker is dat het gemakkelijker wordt om bewegende animatie te maken. De H0-kraan die ik ooit bouwde heeft bloed, zweet en tranen gekost om die op die schaal werkend te krijgen. 3x groter is veel gemakkelijker...

Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Kris op 29 juni 2011, 14:05:39 PM
Hallo,
Ik kan Havoc volgen in zijn uitleg , veel mensen denken dat een 3d tekening zo maar uit de computer rolt , het tekenen is nog niet het grootste probleem maar een tekening van een loc vanuit de originele plannen of 2 d tekeningen tekenen zodat het ook nog met de beschikbare middelen kan vervaardigd worden, en het nog op normale modelsporen kan rijden is een stuk moeilijker , het is zeer gemakkelijk om details te tekenen om daarna vast te stellen dat er bv freesjes van 0.2mm modig zijn om het te vervaardigen .
Mijn loc's in spoor O ( zie ooit zal het klaar zijn ) is ook altijd een compromis

kris
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 01 juli 2011, 23:04:13 PM
Vanavond de plannen van den H0 type 11 vergroot tot op 1/32 en aanpassingen gedaan waar nodig. In principe ga ik daarmee starten ??n van de komende dagen om de "spoor 1 feeling" te krijgen...

Ik open wel een nieuw draadje als de rit begint [:)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 01 juli 2011, 23:23:59 PM
citaat:
plannen van den H0 type 11


Plannen van de type 11 in h0? Waar komen die vandaan?
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 01 juli 2011, 23:29:20 PM
zie: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=9296

[:)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 03 juli 2011, 22:16:04 PM
Het lijkt me steeds moeilijker om ergens een knoop door te hakken...

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Type%2011/20110703014.jpg)

Als ik de grootte van spoor 1 bekijk (midden op de foto) dan is het duidelijk dat er veel meer details kunnen gemaakt worden dan op schaal 1/87 onderaan. Maar ook de manier van werken is anders. In plaats van bijvoorbeeld de cilinders in wit metaal af te gieten zoals op de P87 versie ben ik nu geneigd om de cilinders voor spoor 1 samen te stellen uit verschillende onderdelen. Maar kan ik dan niet evengoed schaal 1/16 bouwen (top)?

...de stap naar live steam wordt kleiner op die manier...[:)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Gerolf op 04 juli 2011, 10:27:54 AM
Die grote schalen lijken inderdaad aantrekkelijk, maar wat mij er aan tegenhoudt is het gewicht van die modellen, ?n het feit dat je erg veel plaats nodig hebt om een ovaaltje aan te leggen.
1/32 (of 1/29 ...) zou voor mij het maximum zijn. Ik zou denken dat je op die schaal ook kan live-steamen?
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 04 juli 2011, 12:22:44 PM
Live steamen gaat zeker op spoor 1. Dat zullen de kenners wel bevestigen... Maar da's dan niet de live steam waar men 3 wagonnen vol kinderen achterhangt.
Anderzijds is spoor 1 ook zowat het kantelpunt voor "al dan niet scenery". Een ovaaltje binnenshuis zie ik echter al niet meer zitten. Scenery buiten is zoals hier al aangehaald, in ons klimaat niet zo interessant. Als het binnen moet, een L-vorm met 1 enkele ruime bocht die bvb een klein industriezonetje verbindt met een kleine korte halte...
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: eddy op 04 juli 2011, 12:23:55 PM
Dat is geen probleem,ik ken iemand die een live steam in ho [:0]aan het maken is.
groeten eddy
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: ardjoena op 04 juli 2011, 12:34:48 PM
Dirky
Ik wil het niet nog moeilijker maken [:o)], maar we vergeten een spoor breedte , spoor 2 . Dat is 63.5 mm breed.Schaal 1/22
Daar ligt trouwens in Deurne zo een formaat
Dirk
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 04 juli 2011, 12:38:12 PM
Maar spoor 2 binnen? Voor de scenery kan je dan bijna beginnen metsen ipv huisjes lijmen.

EDIT: Dirky, als ik die foto zie, dan kan je beter doordoen in de grotere maat. Het chassis is toch bijna af [:D]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: bollen neus op 04 juli 2011, 13:38:14 PM
Modelbouw is steeds een gepast compromiese maken met wat kan en niet, dit telt in alle soorten van schalen bij treinen denk ik. En iedereen maakt nu ook wel een beetje naar zijn eigen kunnen en smaak dat maakt het ook zoveel prettiger om te bekijken en te lezen. Zolang er maar geen al te "grote" kemels dan in verschijnen en daar ben ik zeker van dat dit zeker niet zal gebeuren naar de reeds geziene modellen en de modellen waar nog naarstig aan gewerkt wordt.[:)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Michiel op 04 juli 2011, 13:46:13 PM
Dirky, nu toch nog alles open lijkt te liggen, stel ik je voor om live steam in schaal N te overwegen: lekker klein, veel scenery mogelijk, binnen rijden is geen probleem, mogelijk een wereldprimeur dus uniek... Wat wil je nog meer! [:D]

(Hmmm....als Brussel-Noord ooit klaar is, moet ik dat toch eens proberen. [:o)] )
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 04 juli 2011, 20:25:46 PM
citaat:
Als ik de grootte van spoor 1 bekijk (midden op de foto) dan is het duidelijk dat er veel meer details kunnen gemaakt worden dan op schaal 1/87 onderaan.


Dirky, in elke schaal kan je details aanbrengen die je enkel met een macro lens kan zien. Ook in 1.

citaat:
stel ik je voor om live steam in schaal N te overwegen: lekker klein, veel scenery mogelijk, binnen rijden is geen probleem, mogelijk een wereldprimeur dus uniek...


Is al gedaan, zelfs in 1/240, dat is kleiner dan Z: http://www.zen98812.zen.co.uk/steam.html
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Michiel op 04 juli 2011, 21:08:49 PM
ONGELOOFLIJK!! [:0]

Tja, als het al gedaan is, is de uitdaging foetsi. [:D]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Gerolf op 04 juli 2011, 22:11:09 PM
[:0] OMG [B)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: jacques timmermans op 05 juli 2011, 07:34:29 AM
Dirk,

het ligt me al zeer lang op mijn tong, maar kan het niet voor me houden!

Zou je beter niet een project waarmee je al ver gevorderd bent afmaken, dan steeds weer met iets anders beginnen. Ik weet dat je je credo: "Perfecte modelbouw kan ook zonder financi?le uitgaven gerealiseerd worden" waar ik niets op tegen heb niet wilt verloochenen, maar telkens als je hiervoor staat - zoals bij voorbeeld de wielen voor jouw Belgische type 11 - haak je af, of begin je met iets anders. Op die manier zul je nooit iets kunnen realiseren.

Denk er goed aan, ik zelf spreek uit ervaring, dat hoe groter het schaalmodel wordt, des te hoger de uitgaven worden. Nu kun je me repliceren met: "Ik maak alles zelf" maar dan voorspel ik je, dat je je creatie nooit het niveau van een kleinserie model zal halen, omdat er hierbij technieken nodig zijn die voor een enkel individu gewoonweg niet haalbaar zijn. Dan spreek ik nog niet over de kosten: deze kunnen gemakkelijk de prijs van een tweede hands auto evenaren.

Jacques Timmermans
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 05 juli 2011, 10:13:12 AM
Zulke reacties heb ik graag Jacques... no problem!

Ik zit inderdaad op tal van onafgewerkte projecten. Ik kan echter niets definitief beslissen omdat mijn gewone leven (dat heb ik ook nog) nogal wat onverwachte wendingen heeft gekend de laatste jaren. Een jaar terug kreeg ik als 50-plusser mijn ontslag en dan valt wel het een en het ander stil... (Gelukkig ben ik weer aan de slag!)
Het enige wat ik nu als hobby wil is "me met modelbouwen bezig houden" tot er een betere kijk is op wat kan volgen. En daarvoor zullen er nog wel wat onafgewerkte dingen volgen... Ik weet nu stillekes aan wat ik kan voor 0 euro, en weet maar al te goed dat er voor andere dingen dan weer (veel) euro's zullen moeten rollen. Maar nu vandaag reserveer ik die euro's voor mijn definitieve keuze... en die komt, maar niet direct!
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 05 juli 2011, 20:37:35 PM
Eender waar ik naast me kijk als ik aan mijn pc zit zie ik onafgewerkte projecten. En dan? Bezig zijn op zich is ook best interessant en zinvol. Zolang je er leut aan hebt en bijleert is het voor mij prima.

Ik kan Dirky best volgen.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: ardjoena op 05 juli 2011, 22:20:30 PM
En iets van elkaar kan leren [;)]
Dirk
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Gerolf op 06 juli 2011, 10:28:21 AM
Ik volg Johan (en Dirky dus) helemaal. Ik heb hier ook een hoop dingen staan waar ik "tegelijk" mee bezig ben [;)]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: janjozef op 06 juli 2011, 11:44:45 AM
Wie heeft die niet staan, maar bij jouw Gerolf gaat dat om dezelfde schaal en meestal omdat je op stukken wacht, enz.. Ik heb de indruk dat Dirky met een hoop bezig is in een hoop verschillende schalen enkel omdat hij niet weet waar hij wil. Best zou zijn dat hij daar eens eerst over nadenkt, een beredeneerde beslissing neemt en er zich aan houdt.

Jan
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Steam.N op 06 juli 2011, 11:52:38 AM
Jan,

Het kiezen wordt soms wel vergemakkelijkt door eerst eens te proeven van technieken/schalen/enz.  Soms valt het mee, en wil je voort, andere keren besef je dat het je petje te boven gaat, of dat je eerst andere stappen moet zetten, en zet je een projectje in de ijskast.

Met allerhande uit te proberen heb ik hoegenaamd geen probleem (doe ik tot mijn schande ook).  Een ontdekkingsreis is leuk, soms frustrerend, meestal verrijkend.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 06 juli 2011, 12:31:18 PM
citaat:
Ik heb de indruk dat Dirky met een hoop bezig is in een hoop verschillende schalen enkel omdat hij niet weet waar hij wil. Best zou zijn dat hij daar eens eerst over nadenkt, een beredeneerde beslissing neemt en er zich aan houdt.


Je kan over zo'n zaken lang en veel nadenken, maar iets in je handen kunnen nemen help veel beter. Zelf ben ik bezig in Z, hOm, 0, 1, 3.5" en plannen in 5" en 0m. En dan heb ik het enkel over modelbouw. Eerlijk gezegd heb ik in geen enkel van die dingen al gevonden wat ik echt wil. Soms kan je ook niet kiezen wordt je gedwongen met verschillende dingen verder te gaan.

Bvb Z wil ik voordoen omdat ik ermee begonnen ben 35 jaar geleden. Is ook het enige dat bij mij binnen past. Dan zit je wel alleen in je hoekje te prullen. Live steam is veel leuker omdat je zelf kan bouwen. Daar is 1 dan weer handig omdat het transporteerbaar is dus kan je al eens ergens naartoe. Daartegenover staat dat 3.5" en 5" plezanter zijn om bouwen en daar kan je zelf mee rijden maar hoe vaak heb je daar de gelegenheid toe? Met elk van die schalen mis je wel de mogelijkheid om aan iets "groter" deel te nemen zoals een modulebaan. En dan begin je in nog een andere schaal.

Dus zelf met heel andere redenen kan je hierin verzeild geraken.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 20 juli 2011, 20:41:51 PM
Aangezien er de laatste 14 dagen niemand was om mij van de kaart te brengen ben ik stiekem enkele scenery stukken beginnen maken voor een eventuele PUR1 module of baan.[:)]

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/SPOOR1/20110706004.jpg)

Een deur. En wat voor een deur? Het plezante aan schaal 1/32 is dus wel degelijk dat je ongelofelijke details kan aanbrengen. In dit geval heeft de deur een werkende grendel. Voor niets nodig, maar het kan!

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/SPOOR1/20110717005.jpg)

Een volgend probeersel is de grijper voor een kolenkraan. Gemaakt van overschotten blik en messing. Hier en daar heb ik met lood de bak moeten verzwaren maar nu schept ie feilloos zand. Kolenbrokken gaat minder goed omdat er nu en dan eentje tussen de helften komt te zitten en de bak niet toegaat. Anderzijds ?valt? de bak in open toestand ook niet diep genoeg in die brokken en schep je dus te weinig op om goed te zijn. Aanvankelijk dacht ik een kolenbunker met kraan te maken maar aangezien dat niet helemaal naar wens werkt zal de kraan eerder op terrein moeten staan waar bouwmaterialen verschept worden. Alle ide?en welkom?


Helaas ben ik niet in Sinsheim geraakt maar samen met ?Dell? heb ik toch wel een beetje de spoor 1 wereld kunnen verkennen. Wat me het sterkst opvalt is hoe duur die dingen zijn. Scenery stukken van 1000 ? en meer?. Je hebt er wel minder nodig om een stuk baan te vullen maar toch; niet voor Jan en Alleman, dus echt kopen valt ook buiten mijn (budgetaire) interesse!

Wat lokomotieven en aanhang  betreft ga ik uitkijken naar tweedehands en misschien bouw ik zelf iets rollend, wie weet!
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 21 juli 2011, 12:12:33 PM
Dirky, als je dat allemaal kan en wat je al laten zien hebt in h0 dan kan je dat zeker in 1. Enig probleem dat je gaat hebben is je kunnen beperken tot waar je wil gaan.

citaat:
Gemaakt van overschotten blik en messing.


Adoenja heeft een concurent afvalverwerking [:D]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Gerolf op 21 juli 2011, 12:28:59 PM
't Zijn inderdaad heel knappe "probeer-bouwsels". Dat belooft [8D]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 22 juli 2011, 20:39:52 PM
Een kolenbunker; hoe het sowieso ook afloopt met de grijper, een kolenbunker met kraan blijft een aantrekkelijk iets.
Eerst heb ik een muur gemetst met Depron-steentjes:

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/SPOOR1/20110714001.jpg)

Vervolgens silicone-mal van gemaakt en het afgieten is begonnen. Ik ben er nog steeds niet aan gewoon hoe groot die bouwwerken (zullen) zijn [:)]

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/SPOOR1/20110722c001.jpg)
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: loco op 22 juli 2011, 23:09:57 PM
Dirky
Wat mij betreft mag je voor Spoor 1 kiezen. Wat je laat zien pleit voor voor je zin voor detail. Trouwens je geeft zoveel uit aan je hobby als je er voor over hebt. Met een klein budget pak je het inderdaad anders aan.
Wat de modellen betreft, die zijn inderdaad duur. maar als je uitkijkt, kan je ook koopjes doen waarvoor de prijs vergelijkbaar is met HO modellen. Ik heb onlangs nog een lok in schaal 1:32  gekocht voor 275 euro. Wel met een M?rklindecoder. Dus met werk aan de winkel en bijkomende kosten uiteraard. Locs die je kunt ombouwen naar Belgisch voorbeeld zijn er voldoende. En als het moet kan je er zelf ook eentje bouwen.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: evan op 23 juli 2011, 09:42:15 AM
citaat:
Geplaatst door Dirky

Ik ben er nog steeds niet aan gewoon hoe groot die bouwwerken (zullen) zijn [:)]





Heel groot![:D]
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: conducteur op 23 juli 2011, 10:36:35 AM
Ik dacht dat je in TT of N of Z of T ging beginnen[}:)] (dat eerste zie ik mij nog wel eens doen, dat heeft nog wat volume, en het kost niet zo gek veel. (120? voor Ho loc)
Zeer mooi!
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 23 juli 2011, 20:04:33 PM
Een volgend experiment:

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/SPOOR1/20110723a002.jpg)

De spaken zijn iets te grof...

Ik zoek naar een eenvoudige manier om spaakwielen te maken die dan achteraf kunnen gekopieerd worden.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: loco op 23 juli 2011, 22:33:13 PM
Probeer eens met papier. Ik heb ooit een model gezien van een  Nederlander die zelf zijn spaakwielen heeft gemaakt met papier. En geloof me. ze waren keihard en de man wist precies waarmee hij bezig was. Het model dat hij gemaakt had, was in schaal 0. Maar hoe hij ze heeft gemaakt ka ik je niet uitleggen. Het is een tip die je eens kunt uitproberen.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Gerolf op 23 juli 2011, 23:58:04 PM
Achteraf kopi?ren? Wil je zeggen met een mal en gietmetaal?
Ik twijfel er wat aan of metaal met een relatief laag smeltpunt hard genoeg zal zijn...
Ik zou de wielkransen afdraaien uit RVS of zo, en het binnendeel eventueel afgieten.
Vooral de "band" van het wiel moet naar mijn idee hard genoeg zijn om overmatig snelle slijtage te voorkomen.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: ardjoena op 24 juli 2011, 08:37:28 AM
Wielen gieten ? Nu wordt het interesant.[:D]
Probeer eens na te gaan of iemand ze in gietijzer wil gieten.
Dirk
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: PeterC op 24 juli 2011, 11:33:51 AM
Dirk,
In lang vervlogen tijden heb ik ook nog met de gedachte rondgelopen om op schaal 1/32? te beginnen omdat die wat aanleunde bij mijn 1/35? militaire modelbouw maar ik heb die gedachte niet uitgewerkt.
Ik heb wel nog wat documentatie over zelfbouw wagens voor spoor I (wel van de NS - maar als info wel bruikbaar).  Het zijn scans van fotokopies dus de kwaliteit is niet bijster.  Als je interesse hebt, stuur mij maar een mailtje.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 24 juli 2011, 11:34:45 AM
niet zooo slecht maar totaal onbruikbaar door vervorming:

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/SPOOR1/20110724a002.jpg)

Om te laten gieten in gietijzer heb ik nog geen leverancier gevonden die interesse heeft voor kleine aantallen. Ik zal er dan waarschijnlijk een eerste set laten afgieten in brons. Welliswaar duurder maar naar stevigheid toe zeker OK. En... het kan per stuk!
De banden zouden dan RVS moeten zijn...
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Gerolf op 24 juli 2011, 21:00:47 PM
Het ziet er nochtans best mooi uit. Welk materiaal is dit?
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 24 juli 2011, 22:55:08 PM
"een" kunststof Gerolf waarvan ik hier nog wat liggen heb maar waarvan ik echt niet meer weet hoe het noemt. Ik weet enkel dat de kunststof een zeer geringe uitzettingsco?ffici?nt heeft en vooral voor "moedermodellen" gebruikt wordt. Je kan probleemloos zagen, vijlen, schuren...
Als ik er ooit moet kopen zoek ik wel uit wat het is... Dan verschijnt de naam hier wel!
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 29 juli 2011, 21:59:27 PM
Vandaag toegekomen:(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Rahmen2.jpg)

Bij HEBA in Duitsland heb ik de tekeningen besteld van de P8/BR38 met de bedoeling er een 3D model van te tekenen om dan later misschien een grootschalig exemplaar te maken...

Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: loco op 02 augustus 2011, 12:09:40 PM
Oei, om van deze tekeningen een model te kunnen maken moet je goede ogen hebben om het onderscheid tussen al deze lijntjes te kunnen maken.
Enig idee in welke schaal je dit model gaat uitvoeren?
Ik heb zelf ook een P8 staan die ik volgend jaar ga proberen te verbelgissen. Maar om zomaar van een tekening te beginnen lijkt me bijna een waanzinnig project. Ik wens je nietemin veel succes, en hoop de vorderingen hier te kunnen volgen.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 07 augustus 2011, 14:06:25 PM
Niet enkel goede ogen, maar om er een werkend en in elkaar te krijgen model van te maken ben je ook nog niet direct klaar.

Ik heb nog ergens iets liggen over het gieten van wielen in witmetaal. Voor electrisch aangedreven modellen moet dat lukken. Zal eens zien of ik het terugvind.

citaat:
De banden zouden dan RVS moeten zijn...


moeten??? Dat zou nu niet mijn eerste keuze zijn. Rotspul om mee te werken.

Dirky: zou je je verschillende projectjes niet een eigen draadje geven? Blijven ze beter te volgen en terug te vinden later.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Kris op 07 augustus 2011, 19:56:24 PM
Hallo,
ik zou wielen van slaters kopen ( vooral spoor o maar er zijn er ook een deel in spoor 1)

gietijzeren wielen bij http://www.markwoodwheels.co.uk


indien ze niet te vinden zijn in 3d uittekenen en frezen maar onderschat de freestijd niet

groeten kris
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 07 augustus 2011, 20:29:43 PM
@ Peter; de tekeningen zijn duidelijk hoor maar ik heb ze iets teveel verkleind op photobucket...

@ Havoc; zolang ik nog op drift ben smijt ik die zaken hier. Als er iets in gang wordt gestoken open ik zeker een nieuw draadje... en dat zal binnen een paar minuten wel het geval zijn [:)]

@ Kris; Ik heb intussen ook al gietijzeren wielen gevonden voor de type 11 voor spoor 1... Walsall Model Industries Ltd

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/SPOOR1/20110807005.jpg)
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 09 september 2011, 22:30:59 PM
overstappen naar spoor 1?

Na enkele maanden ben ik nog zo goed als nergens met mijn spoor 1 "spielerei". Ik ga er dan ook efkens de handrem op zetten en tussendoor enkel aan de stoomkraan verder werken. Er moet hoe dan ook ander gereedschap bijkomen in mijn werkplaats en enkele gezins-verplichtingen krijgen de nodige voorrang!

Dit draadje zal dan ook wel langzaam "inslapen"... tot er weer licht in de duisternis is ( = tot er voldoende euro's in het modelbouwspaarpotje zitten [:)])
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Havoc op 10 september 2011, 12:21:36 PM
citaat:
Na enkele maanden ben ik nog zo goed als nergens met mijn spoor 1 "spielerei".


Dat zou ik niet zeggen, die kraan ziet er een mooi project uit. Je moet toch ergens beginnen. De rest begrijp ik wel hoor.
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: PeterC op 10 september 2011, 13:19:51 PM
Dirk, ik ben al jaaaaren bezig met proberen en experimenteren in verschillende schalen en met duizend en ??n zaken...  En waar ik sta?  ...Terug met beide voeten op de grond (is een tijdje anders geweest [:(] ).  Maar alle grote zaken zijn uitgevonden met vallen en opstaan (en met heel veel tijd [;)] )
Doe je 'ding' en enkel het 'goed gevoel' erbij telt!
Titel: overstappen naar spoor 1? of...?
Bericht door: Dirky op 10 september 2011, 23:03:00 PM
Niet dat ik er zwaar aan til hoor!

Feitelijk heb ik me een verkeerd beeld voorgeschoteld door m'n gebrek aan ervaring en ook wel uit na?viteit. Van schaal 1/87 naar 1/32 is niet gewoon "x 2,7" maar "x 2,7 tot de derde macht" (3 Dimensies).
Ik geef je het voorbeeld waarmee ik dit beginnen inzien ben:
De arm voor de kolenkraan waar mijn grijpbak moet aan bengelen bestaat op 1/87 uit 4 hoofdliggers, enkele rechtopstaande profielen en dan diagonale verstevigingen. Op een H0 model volstaat dat duidelijk.
Als je dan de foto's bekijkt van echte BW Kohlekranen ( http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3624933 ) merk je een heel pak meer profielen, verstevigingen, dragers etc... in verwerkt zitten. Ik moet dus de fijne detaillering aanhouden over een object dat theoretisch ca. 20 keer meer volume heeft.

Dat houdt ook in dat de kostprijs in eenzelfde verhouding de hoogte ingaat... (voor de kraanarm kom ik vlug bij 120 euro en dan is er nog niets voor de wagen op rails waar het geheel moet opstaan)
...en daar ben ik voorlopig niet klaar voor.

Hoe zie ik het verder zelf:
De stoomkraan wordt verder gebouwd (daar zit weinig duur materiaal in) en over de komende maanden/jaren ga ik spullen verzamelen die in de 1/32 wereld passen. Als de voorraad voldoende is [:)] en de financi?n ook, dan waag ik wel een nieuwe sprong...