Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: tonycabus op 25 november 2004, 15:56:19 PM

Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: tonycabus op 25 november 2004, 15:56:19 PM
Mijn auto moest voor expertise naar de garage, in Schaarbeek. Ikke dus met de trein terug. Da's sneller dan tram of bus, een kwartiertje maar. En dan terug, natuurlijk. En stel jullie voor dat het een L-trein was van Brussel-Zuid naar A'pen. Want wat stopt er in hemelsnaam nu nog in het Godvergeten gat Schaarbeek (vergane glorie!)?
Het was nog wat vroeg, de machinist liep dus even een blokje om en toen hij terugkwam vroeg ik of ik 'op den bok" mocht meerijden in zijn duikbril. En ja hoor, een vriendelijk man, geen probleem!
Zo heb ik dus eindelijk een (veel te kort) ritje in de vrij komfortabele stuurstand van een AMmeke kunnen maken.
Veel gezien? Nee, niet echt, w?l nog steeds enorm veel spoorvernieuwingswerken op de Noord-Zuidverbinding, en wissels die er verduveld versleten uitzien. Niet te verwonderen eigenlijk: het is het drukst bereden trajekt van Belgie.

Zijn er lezers (schrijvers?) die ook dergelijke ritjes ma(a)k(t)en?
Het zou leuk zijn als jullie daarvan ook je relaas doen hier!

Tony

Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: matti op 28 november 2004, 21:35:09 PM

    Ooit als 16jarige (bijna 10 jaar geleden dus) een ritje kunnen maken in de stuurpost van een 51er . Vertrokken vanaf de aansluiting van de goederenlijn van de waaslandhaven met de lijn 59 met een treinschakeling en een zware last aan de haak . Het geluid in de kabine was oorverdovend [:p]. De rit ging tot Antwerpen Schijnpoort en terug . Veel te kort naar mijn mening maar genoeg om voor altijd verkocht te zijn . Cockerill for Ever .


    [8]
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: diesels op 28 november 2004, 21:38:39 PM
De mooiste ervaring was in 1997, toen ik met bestuurder Dubois van Monceau in een ijzig koud en kletsnat Erquelinnes (zeven uur in de ochtend, eind december, graad of nul) mee mocht met tweemaal 59 met een zware goederentrein naar Jeumont en terug naar Monceau. Geweldige rit met de kleine monsters door de donkere en natte omgeving van lijn 130 [:I]
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: tonycabus op 29 november 2004, 11:01:38 AM
Verd.... gelukzakken!

Tony
--------------------

Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: n/a op 29 november 2004, 15:43:50 PM
Zou dat niet te organiseren zijn dat je in groep eens kan meerijden op een bepaald traject als je dat aan de NMBS vraagt? De forumrit?
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: tonycabus op 29 november 2004, 16:43:41 PM
Wordt een beetje veel voor een stuurkabine, niet Gerrit?
Heb je al eens gezien hoeveel mensen al aan dit forum deelnemen?
Met 55 man.....
Gewoon vriendelijk vragen aan de machinist, en als je op een goeie valt (de meesten dus!) mag je mee hoor!

Tony
--------------------

Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: mark7758 op 29 november 2004, 17:10:33 PM
Heren,
Zoals een aantal mensen weten heb ik dit jaar een bezoek aan het museum Kinkempois en het depot Kinkempois geregeld. Als toetje mocht iedereen meerijden (in kleine groepjes) op een reeks 77.
Vanwege de grote vraag voor herhaling zal ik volgend jaar opnieuw een bezoek regelen. Ik zal dan het ook hier aanmelden.
Ik beloof niets. Maar wie weet???
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: svvander op 11 december 2004, 13:07:37 PM
Marc,

En de anderen natuurlijk. Ik ben zeker wel ge?nteresseerd! Zelf ben ik ook bezig met de organisatie om eens een bezoek te kunnen brengen aan het seinwezen van A'werpen. (Familie van mijn vriendin werkt daar). Dit was vroeger zonder meer mogelijk. Maar tegenwoordig (die bureaucratie toch), moet hiervoor een aanvraag ingedient worden bij de dienst P.R. van de NMBS. Met als gevolg, vorige week antwoord gekregen; geweigerd! Reden: geen offici?le instantie.(club, vzw, etc...) Ik had dit geprobeerd te regelen voor ons "zusterforum"; modelspoorforum_Belgi?. Misschien moet ik het is proberen met de hulp van MSM???

Groeten
Sven
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: rgp op 11 december 2004, 15:04:15 PM
Dag,

het is idd spijtig van het antwoord, maar de reden is niet enkel de bureaucratie, maar ook de personeelskost en verzekeringskost maar vooral de "houding" van sommige "treinliefhebbers" in het verleden.  Deze laatsten zijn de grote boosdoeners !

Roland
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: Hapag Lloyd op 14 december 2004, 00:00:15 AM
Hoi ,

In principe is het verboden van buitenstaanders mee te nemen in de stuurpost.

Maar u kan altijd een aanvraag indienen bij de NMBS , maar het prijskaartje is niet goedkoop.

Groetjes ,

Tom.
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: Gerolf op 19 december 2004, 22:08:30 PM
Ook al is het verboden ...
Ik heb ooit eens meegereden met een diesellocje vanuit Essen naar Antwerpen Noord en terug. Bevriende medereizigers met contacten in de NMBS hadden dit voor mij geregeld.
Vooral het schommelen van het 3-assige locje (met een korte sleep goederenwagons), en het gebrek aan comfort voor de machinist destijds, zal ik nooit vergeten.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: Johnnytrein op 30 december 2004, 14:23:32 PM
Is er veel ruimte en vooral lucht in zo een stuurkabine want met mijn omvang ..........[:I].Misschien heeft de machinist dan geen plaats meer.[:p]
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: nmbs op 09 maart 2005, 15:21:26 PM
Toen ik 15-16 jaar was enkele keren met een 18 of 16 van Aachen naar Brussel Zuid en van Oostende naar Brussel Noord met de EC Memling.  Nu tien jaar later rij ik zelf, spijtig genoeg ni met een 18...  [:(!][V]
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: eibtrain op 09 maart 2005, 23:01:05 PM
Meerijden is nog niet gelukt, maar binnengaan ?n persoonlijke uitleg krijgen in de dispatching van Brussel Zuid heb ik onlangs w?l mogen meemaken.
Ik kan het garanderen; indrukwekkend is het wel! een drukte van jewelste,  oude en nieuwe techniek door elkaar, ong. 30 mensen die elk een deel van het geheel in het oog houden...
?n natuurlijk de ene trein na de andere (22 sporen!)
Uiteraard daar toch wel wat idee?n opgedaan om zelf een mini synoptisch bord te maken. Trouwens ook achteraan deze moza?ek geweest... onvoorstelbaar dat dit zonder enige vorm van digitale techniek werkt.

Ja, af en toe kan je professionele activiteit heel leuke kantjes hebben...

eibtrain
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: tonycabus op 10 maart 2005, 14:52:57 PM
Eibtrain,
Als ik het goed door heb komt de artikelenreeks "KIS" met zo'n "synoptisch bord" zonder zware digitale toestanden!
Hij kan het spijtig genoeg echter niet in ??n MSM-nummer beschrijven. Het wordt dus een leerzaam vervolgverhaal...

Tony

Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: eibtrain op 11 maart 2005, 21:41:59 PM
Beste Tony,

KIS is dus echt veelbelovend, ben zeker van plan om deze artikelreeks met meer dan gewone aandacht te volgen. Hopelijk wordt nu stilaan begonnen met "the real stuff", na de (overigens zeer heldere uitleg) over basiselektronica en het maken van een eenvoudige voeding...

Bedankt voor de tip!

eibtrain
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: hotshot op 17 maart 2005, 21:00:58 PM
Ik heb een aantal maanden geleden de rit naar huis vanuit Antwerpen mogen meemaken in de stuurstand van een Break. En inderdaad, tussen deze treinbestuurders zitten veel enthousiaste mensen die door hun "afzondering" niet vaak met anderen over hun beroep kunnen praten. Ze zijn vaak blij met een model-enthousiasteling die vol bewondering kijkt naar zijn werk en zijn toelichtingen opslorpt als een spons.

groeten
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: tonycabus op 18 maart 2005, 04:44:22 AM
Leefde gij nog? Gerolf zei me dat je "Marche en Bi?res" bent komen bewonderen...
En ik moet je nog steeds wat! Je bent toch nog niet verhuisd h? Kurt?

Tony

Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: n/a op 18 maart 2005, 21:51:44 PM
ik ken iemand die welleens mocht meerijden in een stuurpost toen er een koe werd aangereden. dat scheen niet zo'n fris gezicht te zijn[xx(]
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: nmbs op 20 maart 2005, 09:30:20 AM
Is niet plezant natuurlijk, maar er zijn ergere accidenten...
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: n/a op 03 april 2005, 21:09:47 PM
Ik heb als puistige tiener in de jaren80 verschillende interesante avonturen beleefd,zoals die keer in Vise,waar een blauwe 55 los ronkend stond te wachten voor een sein,ik mocht van de machinist de sporen oversteken,als het maar snel was,om een mooie dia te maken,plots vroeg de bestuurder,of ik zin had om aan boord te komen,nauwelijks boven,of we reden al.Verschrikt vroeg ik waar de reis heenging,daar ik uit Nederland kom en ik ook geen paspoort oid.bij me had,alleen maar m'n tienertourkaart,waarmee men voor 40 gulden 4 dagen lang,het ganse NS-net mocht berijden,zo was ik in Vise gekomen.(mocht eigenlijk niet.)
"Naar Maastricht,om de D-trein Amsterdam-Basel op te halen." zei de machinist.Ik was dus gerust.In Maastricht werd ik echter uitgenodigd om weer mee terug te rijden,nu met D-trein,naar Luik,ik kon m'n geluk niet op.Dit was m'n langste verblijf ooit op een 55.Ik heb dus toch een kaartje Luik-NL grens moeten kopen voor de terugreis per rode blauwe engel.






Richard6016
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: D_Loc op 03 april 2005, 23:12:31 PM
In 1991 heb ik eens meegereden in een 62'er tussen Neerpelt en Mol. Ik had eigenlijk gehoopt op een 55'er, die destijds speciaal waren overgeplaatst naar Hasselt. Verder hoopte ik ooit nog eens mee te kunnen rijden op lijn 42 in een 55'er maar zover is het helaas nooit gekomen, de kans dat het nu nog gaat lukken is wel heel erg klein.
In Luxemburg heb ik in 1994 in een Z2 (serie 2000) een cabine rit gemaakt van Kautenbach naar Wiltz en vice versa. Deze rit heb ik gefilmd.

Dirk
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: Bert op 14 april 2005, 18:33:21 PM
Allo
In 2000, toen ik 12jaar was, heb ik eens mogen meerijden met een AM96 van Oostende naar Kortrijk en terug. Tussen Oostende en Brugge kon ik dan nog eens mee in de stuurpost van een Thally's. 2jaar later mocht ik met dezelfde machinist nog eens meerijden, maar nu zijn volledige dienst op hetzelfde traject en hetzelfde type treinstel daar ik langs dit traject woon (in Torhout). In 2001 bezocht ik in het kader van 75 jaar NMBS, het station van Brussel-Zuid en ook het seinhuis. Dit was inderdaad indrukwekkend.Op de koop toe kon je dan nog voor redelijk prijsje een heen en terug reis maken naar de Franse grens met een Thally's.
Jammer genoeg had ik niet meer genoeg tijd om nog naar de stelplaats van Vorst te gaan die uitzonderlijk toegankelijk was voor het grote publiek.
De volgende dag deed ik een uitstap naar Adinkerke en kon ik vanaf Lichtervelde tot in Adinkerke meerijden in de stuurpost van een Break.
Voor ik het vergeet kon ik ook nog een zeer korte tijd meerijden in de stuurpost van een M4 stuurstandrijtuig, maar dat was als ik in het 4 de leerjaar zat(8jaar geleden). In dit zelfde jaar was er ook een soort van opendeurdag in een Thally's trein in Oostende.
In 2003, toen in Mariembourg het jaarlijkse stoomfestival plaatsvond kon ik van Charleroi tot in Mariembourg meerijden in de overbezette stuurpost van een 41 samen met nog verschillende andere treinliefhebbers.

Gegroet
Bert
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: n/a op 18 april 2005, 20:44:43 PM
Laatst iets grappigs gezien in Nederland. in Roosendaal (ongeveer 30 km boven Antwerpen) passeren een 25.5 met een sleep autowagons en een break stel elkaar. Als je niet beter zou weten, zou je zo denken dat je in Belgi? was.[:)]
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: Gerolf op 20 april 2005, 10:14:39 AM
Een 'varkensneus' is dus de bijnaam voor een 800-viertje, als ik het goed begrijp ... weer wat bijgeleerd. De gelijkenis is inderdaad treffend.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: n/a op 20 april 2005, 18:51:44 PM
een varken met een zonnebril op[;)]

Richard6016
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: n/a op 23 april 2005, 17:06:07 PM
varkenneuzen zie je daar inderdaad dagelijks
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: Bert op 02 mei 2005, 21:04:26 PM
Als ik mij niet vergis zie je daar soms ook wel een duikbril(900).
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: Gerolf op 03 mei 2005, 10:16:11 AM
"Als ik mij niet vergis zie je daar soms ook wel een duikbril(900)."
De laatste tijd minder, het zijn vooral de 'varkensneuzen(800)" en de "klasiekskens(hebben die geen andere bijnaam?)"jawel: Halve Erwten!! die de lijn 12 domineren. Verder nog internationaal verkeer (Thalys en Benelux)
En natuurlijk een h??l bont goederenverkeer! Lijn 12 is zeker niet saai te noemen ...
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: n/a op 15 mei 2005, 20:17:36 PM
Gerolf, daar kan ik het volkomen mee eens zijn. Alleen uitermate jammer de de Benelux dienst bijna zeker en de Thalys helemaal zeker van de lijn verdwijnen in 2007. Roosendaal, al meer dam 150 jaar een internationaal station wordt dan een onopvallende stopplaats met mischien een stoptrein naar Essen of Antwerpen. In Nederland zijn er nu wel allerlei acties om de Benelux dienst te behouden. Dus het is niet helemaal zeker of deze wordt afgeschaft. Gelukkig zal het bonte goederenverkeer tussen Antwerpen en Rotterdam/Kijhoek behouden blijven.

Thijs uit Roosendaal
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: egwinds op 10 juni 2005, 23:20:07 PM
In 1984 heb ik een rit van Dinant tot in Lustin in de bestuurderscabine van de 5403 mogen meemaken.

Ik droom er nog van!
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: just4fun op 10 augustus 2005, 13:07:22 PM
Hallo,
deze morgen fietste ik, zoals steeds met nog bijna slaapdichte ogen, van Kontich, m'n woondorp, naar m'n werkstek, Duffel, langs de oude baan Antwerpen-Brussel en merkte ik een speciaal convooi op met de nodige flikkerlichten en waarschuwingsborden. Op een extra lange dieptelader stond zowaar een 'werktrein', iets als op bijgaande foto:
(http://i12.photobucket.com/albums/a229/ydk35qza/Werktrein.gif).
Hopelijk is het me gelukt op de foto (uit de Kibri-katalogus) te plaatsen [:)]. Het is dus niet exact deze werkloc die op de trailer stond, maar 'zoiets in deze aard', ik heb 's morgens m'n digitaal toestel niet bij me, anders had ik wel snel een kiekje gemaakt.
Maar mijn dag was wel al goed begonnen [:D].
Groeten,
Paul
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: Dreha op 23 augustus 2005, 17:38:06 PM
Heb in '92 ooit de kans gehad om met de 2244 van Leuven naar Mechelen mee te rijden. Ik herinner me nog zeer goed hoe de lok van links naar rechts schommelde (dit gebeurde soms vrij brutsk). Nadien heb ik ook nog eens de gelegenheid gehad om met de 6077 van TSP van Luik naar Mechelen te sporen. De lok zag zwaar af bij de uitrit van Luik (naar Hasselt).

Groetjes,

Dreha
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: eibtrain op 06 februari 2006, 20:49:41 PM
Afgelopen zaterdag is alweer een droompje uitgekomen: een uurtje op post gezeten op een "62er". Deze was als ingezet voor een werktrein. Toen de bestuurder uit zijn raampje keek heb ik gevraagd of ik even aan boord mocht. Ja dus!!!

Och mannen, het geluid van de 62 [:p], het gedurig aanzetten opduwen en stoppen... mooi geluid en beeld. Zeker als je je hoofd dan eens door het raampje steekt, en het dak kan zien, waar een vette rookpluim opstijgt...[:p][:p][:p]
Ondertussen met de bestuurder een zeer onderhoudende babbel over, wat dacht je, treinen!
Na een uurtje de machine samen afgezet (gebeurt bij de motor, niet vanuit de stuurcabine)en dan een fikse wandeling terug naar mijn wagen. maar dat had ik er wel voor over!!![;)]

spoorse groeten

Rik
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: Arnenys op 07 februari 2006, 18:38:31 PM
ik vind duikbrillen best cool :p ze waren altijd al mijn lievelingstreinen totdat de nog grappigere neus van de deense neuzen kwamen opduiken! was het speciaal om vanvoor in een duikbril te zitten? vergrootglas effect ofzo?
Titel: YESSSSSSSSSSS!!!!!!!!!
Bericht door: Bert op 08 februari 2006, 16:32:02 PM
Donderdag heb ik een volledig rondleiding gekregen in TW-Antwerpen. In een woord :indrukwekkend[8D]
Ik was daar voor mijn einwerk(bespreken van de elektrische locomotieven van de reeks 20).
Ik heb een volledige rondleiding gekregen in de 2150 en daar na nog in de 2004 die in de bundel stond.