Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: Dirky op 03 maart 2011, 20:30:40 PM

Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 03 maart 2011, 20:30:40 PM
IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110303001.jpg/IMG

iets ongebruikelijke manier om een plan te maken :)

ca. 1940 ergens aan de Duitse grens ('k weet wel nog niet welke kant van de grens :)). Station volgt een rivierke en ligt dus gedeeltelijk in een bocht.

Stationsgebouw staat achter het verste spoor.
Tussen het verste en het spoor ernaast komt een verhoogd platform.
De sporen ervoor liggen in een genre laadzone zonder verhoogd platform.
Het spoor helemaal vooraan leidt naar een kleine werkplaatst/kolenoplag.
Zowel Links als Rechts lopen de sporen samen naar een enkelspoor.

Lengte lijkt me OK voor iets langere treinen. Nu een BR17 met 12 wagons maar tot 20 kleine wagons moet mogelijk zijn (of 4 a 5 personenwagons).

Iemand hints om het aangenamer/realistischer te maken?

Lengte zal ongeveer 3 meter zijn (enkelspoor links naar enkelspoor rechts)
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Gerolf op 03 maart 2011, 21:53:01 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky
iets ongebruikelijke manier om een plan te maken [:)]
Origineel [8D]
Ik zou in elk geval een uithaalspoor niet vergeten, maar misschien is dat "buiten beeld" [;)]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 03 maart 2011, 22:08:23 PM
niet aan gedacht maar zal ik rechts moeten doen... daar gaat sowieso een spoor weg naar een industriezone. Links gaat het spoor weg door een smalle vallei...
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Paulogic op 03 maart 2011, 22:17:15 PM
Dit is de manier om een baan te proberen. Zoals we vroeger
op de vloer deden met dozen als huisjes, lego om bruggen te maken
en van alles en nog wat als scenery en passagiers. Off Scale
meestal maar wel leuk en leerrijk. Spijtig hebben we nu niet
allemaal de sporen om het nog op die manier te doen...

Succes alvast !!!
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 03 maart 2011, 23:04:14 PM
ik gebruik hier flex-spoor van http://www.flexgleise.de/preise.html

zeer goedkoop maar zeer lelijk [;)]

'k Ga die gebruiken voor een schaduwstation...
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: jacques timmermans op 04 maart 2011, 07:13:50 AM
Dirk,

Over de aftakkingen van het tweede en het eerste spoor, gezien vanaf de voorkant, naar een werkplaats cq. een kolenopslag heb ik toch mijn twijfels: een van beide aftakkingen is teveel.
Ik zou vanaf rechts gezien de eerste aftakking (van het eerste spoor) gewoon weglaten en deze vanaf het tweede spoor zoveel mogelijk naar rechts verplaatsen. Dit houdt wel in, dat je een DKW moet installeren, wat echter het rijplezier en -mogelijkheden verhoogt. Wel zou je ongeveer in het midden van het eerste spoor nog een linkse wissel kunnen leggen,zodat je zowel  naar links als ook naar rechts kunt rangeren. Deze constellatie werd en wordt in Duitsland bij kleinere stations nog zeer vaak toegepast; Alhoewel er steeds meer kleinere stations opgedoekt worden!

Jacques Timmermans
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 04 maart 2011, 08:58:11 AM
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110303002.jpg)

De eerste foto is niet helemaal duidelijk Jacques maar ik denk dat wat je bedoeld er ook ligt. Komende van rechts kan je vanaf spoor 3 met een L wissel over een DKW naar de BW. Op spoor 4 via een L wissel of net een stap verder via de DKW.

bedoeling is een "wachtende lok voor de BW" te kunnen parkeren...
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: ysbeer op 04 maart 2011, 12:02:05 PM
Ik heb hier een boek met 80 duitse station,als je wilt kun je dat wel van mij hebben.

80 spoorplannen met fotos
wim
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 04 maart 2011, 12:28:25 PM
graag Wim, ik stuur een PB [:)]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: vanmiegroet op 04 maart 2011, 14:15:53 PM
Of je kan de Vennbahn nadoen.
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 08 maart 2011, 22:21:18 PM
Heb eens gegoogled op Vennbahn en toch wel enkele mooie foto's gevonden mat taferelen die wel de moeite zijn om na te bouwen. Bedankt voor de tip Ruben!

Voor het station baseer ik me voorlopig op:

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/sporenplan2.jpg)

uithaalspo(o)r(en) bepaal ik maar als de omgeving iets beter bepaald is.
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 09 maart 2011, 22:11:43 PM
het geheel begint vorm te nemen:

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/plan3.jpg)

Het glooiend landschap wordt eerst helemaal uitgetekend om te kunnen bepalen hoe de baan kan opgedeeld worden in verschillende stukken die dan transporteerbaar zijn. Bedoeling is niet met rechte naden te werken maar eerder natuurlijke afbakeningen als scheiding te gebruiken. Iets meer werk maar wat dient 3D anders voor.... [:)]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: ToThePoint op 10 maart 2011, 18:08:06 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

ik gebruik hier flex-spoor van http://www.flexgleise.de/preise.html

zeer goedkoop maar zeer lelijk [;)]

'k Ga die gebruiken voor een schaduwstation...



Heb eens gekene op die site.
Interessant, maar ik vermoed dat het code 100 spoor is ?
Hebben zij code 83 ook ?
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Kautenbach op 10 maart 2011, 18:22:39 PM
mooi zo 3D , en mooi met dat dubbelsporige defileerbaanvak, ik begrijp alleen niet de opzet vh station, waarom ligt er een dubbelspoor naar het onderste spoor?
Is dat conform en reeel voorbeeld?
verder wel mooi ruim van opzet zo, niet teveel sporen en mooi van lengte, ben benieuwd naar het plan inclusief landschap enzo

groet, wim
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 10 maart 2011, 18:52:25 PM
idd code 100... geen 83 verkrijgbaar!

Wim, de onderste aftakking gaat naar een werkplaats. Via het dubbelspoor maak ik een wachtspoor om de volgende werkplaatskandidaat te laten wachten. Misschien komt daar de "waterkraan" wel. Realiteit? geen idee! Maar op de baan die ik als kleine pagadder op mijn slaapkamer had was er een identieke aftakking en die wil ik ergens nu ook. [:)]

Uithaalsporen komen er nog bij als ik meer zicht heb op de vorm van het oppervlak.
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 10 maart 2011, 21:54:29 PM
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/sporenplan4.jpg)

update:

De beide uitersten van de baan gaan de hoogte in om op die manier klimspiralen te verbergen die vanuit het schaduwstation komen dat onder het baanoppervlak kan liggen.

Ik vrees dat ik, mocht ik hieraan beginnen, eerst op cursus zal moeten bij Evan om te leren hoe rotsen te bouwen...[:)]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 10 maart 2011, 22:35:31 PM
en nu vanuit de andere hoek:

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/sporenplan5.jpg)
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Paulogic op 10 maart 2011, 22:45:38 PM
ziet er al goed uit... en als het niet lukt kan je ze
nog gebruiken als massagetafel... [:I]

Succes alvast met de vorderingen...
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 10 maart 2011, 23:07:32 PM
Voordeel van 3D ontwerp is dat je op voorhand kan weten of het al dan niet zal lukken! Voor een massagetafel zal dat sowieso wel iets te groot zijn... [:)]

ik zoek uit of dit bouwbaar is of niet. De tafel die je ziet is 1,5m breed en de maten van de buitenhoek 4,5m en 7,5m. Da's het grootste dat in mijn kot binnenkan en het zou moeten demonteerbaar zijn om op tentoonstellingen te staan. En het moet ook demonteerbaar zijn om de stukken te kunnen bouwen. Mijn armen reiken geen 75cm ver...

Voorlopig heeft mijn "Nederbrakel" sponsor de kraan dichtgedraaid en kan ik dus de fantasie toer op.

Als er iets start, start ook wel een nieuw draadje...
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Gerolf op 11 maart 2011, 01:00:31 AM
citaat:
Geplaatst door Paulogic
... en als het niet lukt kan je ze nog gebruiken als massagetafel... [:I]
[:D] [:D]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Paulogic op 11 maart 2011, 15:15:56 PM
4,5 op 7... heel mooie lengte om iets subtiel op te maken
Dirky.

Inderdaad, 3D kan een heel ander licht schijnen op hoe het
er zou kunnen uitzien. Het is niet altijd gemakkelijk om iets
te visualiseren in een bepaalde ruimte. Ik kamp met mijn plan
omdat ik een schuin dak heb waar ik moet onder werken. Hoe lager
ik zou bouwen, hoe meer ruimte maar dan ook hoe minder
conformtabel. En ik heb nu al ongeveer een heel schetsboek vol
getekend met banen binnen een bepaald formaat maar kom steeds weer
bij dezelfde beperkingen qua hoogte. Mijn schaduwstation zou bijna plat op de vloer moeten liggen om een deftige hoogte over te houden.

Uw idee?n hier vind ik alvast heel inspirerend... volgende maal op
ontraxs heb je een pint (of 2 zelfs) van mij te goed.
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Michiel op 11 maart 2011, 15:52:00 PM
Hoi Dirk,

als ik zo de afmetingen op plan inschat, lijkt je station heel erg kort te worden. Totale lengte lijkt niet veel meer dan een meter, met 50cm perronlengte? De uitgelegde sporen van eerder blijken wel een stuk langer dan een meter. Jou kennende, ga je voor een heel realistische indruk van afwerking. Ik vermoed dat je de lengte van je station op je plan wat zal moeten aanpassen om een juiste indruk ervan te krijgen. Maar misschien is het allemaal maar vertekende schijn?

Persoonlijk zou ik mogelijk dat dubbelspoor niet helemaal tot op de linker vleugel laten doorlopen. Op zich loopt het wel lekker vloeiend, maar het lijkt me lastig te verklaren dat het 2x je stationsspoor kruist. Nu, je zal steeds een voorbeeld kunnen vinden waarbij het wel zo kan lopen. [;)]

En dan, om de verlatenheid van de rechter heuvel op het einde wat te doorbreken, zou ik overwegen om er iets smalsporigs te laten lopen; een trammetje, mijntreintje, toeristentreintje,... iets om het op te leven, maar ook weer niet opdringerig.

Ik elk geval wens ik je veel succes met de planning en de vormgeving van je baan. Ik merk wel dat je smaak en gevoel goed te pakken hebt. Dat beloofd voor de bouw! [8D]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: vanmiegroet op 11 maart 2011, 17:14:05 PM
al een mooi plan, maar kan je ook aan alles?
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 11 maart 2011, 20:47:05 PM
Michiel, van de eerste wissel naar de laatste wissel van het station is de overmeten maat 3,1m . De schets geeft een vertekend beeld omdat de "sporen" 25mm breed getekend zijn. Zie ook de allereerste foto in dit draadje. Daar liggen de sporen op een plaat van 2,5m.

Veel langer kan ik dat element niet maken want:
- de zone rechts moet industriesporen krijgen en mag dus vanwege diverse animatie niet te klein zijn.
- naar transport toe moet elk deel van de puzzel passen in mijn aanhangwagen (3,00m x 1,5m grondvlak) - of ik zal steeds een camionette moeten huren, dat kan natuurlijk ook!

Wat het dubbelspoor betreft zie ik niet direct een andere oplossing:

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/sporenplan6.jpg)

In mijn gedachten gaan het enkelspoor en het dubbelspoor beiden in de richting van een volgend "groter" station. Ze zullen niet meer "over" elkaar passeren dus uiteindelijk maar 1 maal zichtbaar kruisen.
De plaats waar ze in de heuvel verdwijnen moet verborgen zijn achter bvb een bos... Enkel rechts gaat het dubbelspoor zichtbaar in een tunnel.

Ruben,
De elementen zelf zullen bij de bouw aan alle kanten goed bereikbaar zijn. Enkel een ontsporing ergens in het midden kan een kleine ramp zijn [;)]


Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: vanmiegroet op 12 maart 2011, 12:43:06 PM
ah, OK.
Dan is het goed behalve die ontsporingen dan.
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Aart op 14 maart 2011, 23:58:29 PM
Hoi Dirk,

Uit wat ik van je op het forum gezien heb, weet ik dat je opbouwende kritiek op prijs stelt omdat je de werkelijkheid zo goed mogelijk wilt uitbeelden. Ik heb ooit eens wat colleges gevolgd over het ontstaan van landschap. Zoals jij het nu getekend hebt, zul je het in werkelijkheid niet tegenkomen.

- Riviertjes liggen altijd in het laagste deel van een dal. En andersom gaat ook op: in het laagste deel van een dal ligt altijd een riviertje. Op plaatsen waar dit niet zo is, is er altijd een duidelijke reden, namelijk menselijk ingrijpen of de bodemgesteldheid(bijvoorbeeld kalkzandsteen)
- Hoofdinfrastructuur (wegen en spoorwegen) worden vrijwel altijd evenwijdig aan de rivier gelegd. De rivier heeft namelijk meestal een (relatief) vlak dal uitgesleten met een een vrij constant verhang (langshelling). Tunnels en bruggen zijn duur en er moet een goede reden zijn om ze te bouwen, anders vermijden de ingenieurs ze het liefst.

Jouw plan wekt de indruk dat je een paar 'leuke' heuvels en een riviertje rond je sporenplan gepoot hebt. Waarschijnlijk is dat ook zo ;-). Ik ben zo vrij geweest om zelf eens wat te schetsen aan een wat realisticher landschap. Hieronder het resultaat.

(http://i1094.photobucket.com/albums/i447/avanhell/sporenplandirk.png)

Centraal in het uit te beelden landschap ligt een wat breder dal met daarin een riviertje. De dubbelsporige hoofdlijn ligt daar grotendeels naast. De heuvel linksonder verbergt het feit dat het spoor niet verder het dal in loopt, maar afbuigt de heuvel in naar het schaduwstation. Rechtsboven is de aansluiting naar het schaduwstation op dezelfde manier weggewerkt. De gestippelde lijnen zijn de trac?s die gesuggereerd worden.
In het hoofddal, komen twee zijdalen (met riviertjes) uit. Waar de drie dalen samenkomen is een vlakte waarin het station ligt. Vanouds zijn dit ook locaties waar mensen gingen wonen en werken.
Ik zou er zelf voor kiezen om de aansluiting tussen de hoofdlijn en de zijlijn in het zicht te houden. De zijlijn gaat ??n van de zijdalen in. Omdat dit dal vrij steil oploopt heb je een realistische reden om je spoor een tunnel in te laten lopen.

Ik hoop dat je wat met mijn idee?n kunt.

Groet,
Aart
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Michiel op 15 maart 2011, 08:16:31 AM
Aart,

mooi ge?llustreerd, precies wat ik ook voor ogen had! [;)]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 15 maart 2011, 12:14:14 PM
Die kritiek stel ik zeker op prijs Aart.
Het dubbelspoor komt dan meteen ook dieper te liggen waardoor ik minder hoge toppen moet hebben om de daalspiralen te verbergen!

Zal een her-teken werkje worden voor ??n van de komende avonden...

bedankt en hou je vooral niet in als je nog zaken ziet die "anders" kunnen! [:)][;)]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Aart op 16 maart 2011, 12:35:56 PM
Hoi Dirk,

Wat ik getekend heb is een natuurlijk landschap waarin jouw sporenplan past. Eigenlijk zou ik nog een stap verder gaan en de vraag stellen: "Is het logisch dat dit spoor op deze plek in het landschap ligt?". Je moet je dan afvragen waarom er hier mensen zijn gaan wonen en waarmee ze in hun levensonderhoud voorzien.

In je eerste post situeer je je baan ergens aan de Duits-Belgische grens, de Ardennen dus. Voor mensen uit de polder is dat allemaal heuvels en bossen, maar daar is veel meer over te zeggen. De ondergrond van de Ardennen is behoorlijk divers, met leisteen, graniet, kalksteen enz. Elke steensoort heeft weer een ander landschap (glooiende of steilere heuvels) en andere begroeiing (bos, grasland, akkers).

In je plan heb je een spoorlijn en een station opgenomen. Maar een spoorlijn en station worden ergens voor aangelegd. Namelijk bewoning en nijverheid. We moeten ons dus afvragen waarom en waar in het dal, dat we getekend hebben, de mensen zijn gaan wonen. In het verleden gingen mensen daar wonen waar voedsel en water was. Aan een riviertje vinden we dus de oudste bebouwing. Alleen van landbouw en jagen in bossen gaat een dorp echter niet groeien tot een grootte waarbij later een station geplaatst wordt. Hiervoor is andere nijverheid of handel nodig. In de Ardennen springen er twee takken van nijverheid uit, namelijk bosbouw en mijnbouw. Die laatste weer opgesplitst in kolen en in steengroeves. Uiteraard hangt dat samen met het gesteente waaruit de ondergrond bestaat.

Vervolgens is deze nijverheid vrijwel altijd al ontstaan voordat de spoorwegen kwamen. De infrastructuur en bebouwing die daarbij hoort / hoorde, is terug te vinden in het landschap. Het spoor is daar in de meeste gevallen naast gelegd en de oude infrastructuur is blijven liggen.

Als ik met bovenstaande naar het plan kijk, zou ik aan de onderzijde van de hoofdrivier langs een verkeersweg opnemen. Het dorp is ontstaan rond de brug over het rechter zijriviertje. Bij de brug over het linker zijriviertje staan ook een paar huizen. De dubbelsporige hoofdlijn volgt de rivier en de verkeersweg. Ter plaatse van het dorp is er vanwege de bebouwing onvoldoende ruimte en gaat het spoor naar de overkant. Aan die kant is echter te weinig ruimte (een steile helling) voor het station (je hebt immers een logische verklaring nodig om je station aan een zijlijn te situeren en niet aan de hoofdlijn). Ook aan de linkerkant moeten de bebouwing en de heuvels het onmogelijk maken dat er aan die kant een aansluiting gemaakt wordt van het hoofdspoor naar het station (logische verklaring dat je station maar in ??n richting aansluit op de hoofdlijn).

Op bovenstaande manier krijgt een landschap een verhaal en krijgt alles vanzelf een logische plek. Natuurlijk is het maar een voorbeeld en voel je vrij om het aan te passen aan de thema's die jij wilt uitbeelden.

Groeten,
Aart
Ik ben benieuwd.
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Gerolf op 16 maart 2011, 18:12:41 PM
Goed verhaal, Aart, en helemaal terecht!
Als modelspoorders vertrekken we bij een ontwerp vaak van "de trein", terwijl alles wat er rond staat er veel eerder was !
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 16 maart 2011, 22:53:03 PM
Aart,
Je uitleg is inderdaad aanvaardbaar? Hoe ik dat alles in model moet brengen weet ik nog niet?

Mijn ontwerp is ontstaan aan de hand van volgende gegevens:
-   Plattegrond van het station zoals getekend. Dat wordt Proto87 uitgevoerd.
-   In het Zuiden en het Oosten zijn er verborgen daalspiralen naar het schaduwstation. Daar moeten heuvels zijn?
-   De hoofdlijn zou (zie rubriek denkpistes) voornamelijk grotere treinstellen laten paraderen in o.a. ook RP25?
-   Ik heb een model van een stoomkraan gemaakt (zie vroegere draadjes) die aan een wand graaft en wagonnen kan laden. Daarvoor heb ik een ruimte nodig van zowat 1m op 0,5m! Het herlaadmechanisme meet dan nog eens 0,2m op 0,5m verborgen in een wand langs de lange zijde
-   Er moet een stukje vervallen ambachtelijke zone zijn
-   Het dorp zelf zou maximaal een 25-tal huizen en een kleine kerk hebben.
-   De rivier kan geen transportfunctie gehad hebben omdat ik wat ?special effects? ga toepassen die beweging simuleren. Dus geen industrie langs de rivier.
-   Een zagerij is eventueel een optie maar geen noodzaak.
-   Dan rest er nog een straat (of meerdere) waar enkele voertuigen rondrijden met het ?Dirky Car System??

Mijn initieel plan liet iets meer ruimte toe door de hoger gelegen parade baan.  Als die nu wat dieper komt en weg van de Noord-West hoek verlies ik vrij veel ruimte? Het zal dus echt zorgvuldig moeten worden uitgetekend om als mijn ?dingen? op de voorziene oppervlakte te krijgen?

Ik ben ervan overtuigd dat je mij nog zal kunnen bijsturen!

alvast bedankt!

Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Aart op 17 maart 2011, 12:36:59 PM
Ik zal morgen proberen iets te schetsen met je gegevens. Is het eventueel aanvaardbaar als het station aan de paradebaan komt? De problemen zitten namelijk vooral in het feit dat je een station aan een enkelsporige zijlijn wilt combineren met een tweesporige paradebaan. Normaal gezien is dit onlogisch. De logische verklaring moet dan uit het landschap komen.

Een dorp van 25 huizen is te klein voor een station zoals jij getekend hebt. Dat betekent dat je de suggestie moet wekken dat het grootste deel van het dorp over de rand verder gaat. Maar dat moet lukken.
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: just4fun op 17 maart 2011, 13:12:15 PM
citaat:
Geplaatst door Aart

...
Een dorp van 25 huizen is te klein voor een station zoals jij getekend hebt. Dat betekent dat je de suggestie moet wekken dat het grootste deel van het dorp over de rand verder gaat. Maar dat moet lukken.


Volgens mij is dit niet echt een probleem. In den beginne bouwden ze een station meestal toch aan de rand van het dorp?
Zelfs Antwerpen-Centraal lag ooit aan de rand van 't stad [;)].
Paul
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Michiel op 17 maart 2011, 13:37:09 PM
Straffer nog, men ging een spoorlijn niet van dorpskom tot dorpskom laten slingeren. Een halte of station lag (en ligt) dikwijls kilometers van de werkelijk dorpskom.

Urbanisatie van het dorp gebeurde dan geleidelijk ook vanaf het station, wat een klein hoopje huizen naast het station volledig kan verklaren.

En, een wat groter emplacement plaatste men vroeger ook op strategische plaatsen waar men goederenaflossing en samenstelling kon doorvoeren voor de plaatselijk loskoeren, om met een caboteur te behandelen. Er moest hiervoor geen groot dorp in de buurt zijn.

Bon dit zijn gewoon een aantal persoonlijk reflexies. Want, Dirk, ik heb de indruk dat je nog een paar andere apen in je mouw hebt zitten! [;)]

En Aart, jouw manier van het verantwoorden van een spoorlijn, zint me helemaal. Het is een erg boeiende oefening om historie, geografie, cultuur en nijverheid de binden tot een verhaal en motivatie van het sporenverloop. Ik lees met veel aandacht en plezier je benadering van het probleem. [^]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Gerolf op 17 maart 2011, 17:26:14 PM
citaat:
Geplaatst door Michiel
Straffer nog, men ging een spoorlijn niet van dorpskom tot dorpskom laten slingeren. Een halte of station lag (en ligt) dikwijls kilometers van de werkelijk dorpskom.
Klopt helemaal. Dit had te maken met de "stinkende stomers", maar ook met de prijs van onteigeningen.
Binnen een vallei ligt dat natuurlijk wat moeilijker. Ook de spoorwegen zochten naar een aanvaardbaar trac?, en dat is langs de rivier, enkele meters boven het gemiddelde waterniveau.
Men kon moeilijk het station in een naburige vallei leggen. [:D] [;)]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 17 maart 2011, 20:39:59 PM
Het station mag echt niet aan het dubbelspoor komen. De lengte van het station laat volgens mij niet toe langs een drukker traject te liggen. Ik laat dan nog liever het dubbelspoor weg en zorg dan voor een aansluiting met een tram of zoiets.... Of ik zoek andere animatie [:)]
Als het station te "groots" toont voor een enkelspoor kan ik er wel nog een spoor van weglaten.

Het idee voor het dubbelspoor heeft twee achtergronden:
1. Het paraderen met minder mooi materiaal - en daarbij refereer ik naar omgebouwde oude Marklin loks. RP25 wielen eronder, hier en daar opsmukken, deftig verouderen... Daar er geen halte voorzien is op het spoor heeft ook niemand tijd om details te bekijken en te bekritiseren! En zo kan mijn archief ook nog eens de baan op [:)]
2. De baan moet op de baan (tentoongesteld worden). Alhoewel er toch wel wat speciale animatie komt vind ik "het nu en dan passeren" van een treinstel een leuke afwisseling...

Maar ja, we kunnen nog alle richtingen uit! En met Aart erbij denk in dat we nog niet aan het einde van ons latijn zijn... [;)]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Aart op 18 maart 2011, 22:28:39 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky


Mijn ontwerp is ontstaan aan de hand van volgende gegevens:
-   Plattegrond van het station zoals getekend. Dat wordt Proto87 uitgevoerd.
-   In het Zuiden en het Oosten zijn er verborgen daalspiralen naar het schaduwstation. Daar moeten heuvels zijn?
-   De hoofdlijn zou (zie rubriek denkpistes) voornamelijk grotere treinstellen laten paraderen in o.a. ook RP25?
-   Ik heb een model van een stoomkraan gemaakt (zie vroegere draadjes) die aan een wand graaft en wagonnen kan laden. Daarvoor heb ik een ruimte nodig van zowat 1m op 0,5m! Het herlaadmechanisme meet dan nog eens 0,2m op 0,5m verborgen in een wand langs de lange zijde
-   Er moet een stukje vervallen ambachtelijke zone zijn
-   Het dorp zelf zou maximaal een 25-tal huizen en een kleine kerk hebben.
-   De rivier kan geen transportfunctie gehad hebben omdat ik wat ?special effects? ga toepassen die beweging simuleren. Dus geen industrie langs de rivier.
-   Een zagerij is eventueel een optie maar geen noodzaak.
-   Dan rest er nog een straat (of meerdere) waar enkele voertuigen rondrijden met het ?Dirky Car System??



citaat:
Geplaatst door Dirky

Het station mag echt niet aan het dubbelspoor komen.
De lengte van het station laat volgens mij niet toe langs een drukker traject te liggen. Ik laat dan nog liever het dubbelspoor weg en zorg dan voor een aansluiting met een tram of zoiets.... Of ik zoek andere animatie [:)]
Als het station te "groots" toont voor een enkelspoor kan ik er wel nog een spoor van weglaten.

Het idee voor het dubbelspoor heeft twee achtergronden:
1. Het paraderen met minder mooi materiaal - en daarbij refereer ik naar omgebouwde oude Marklin loks. RP25 wielen eronder, hier en daar opsmukken, deftig verouderen... Daar er geen halte voorzien is op het spoor heeft ook niemand tijd om details te bekijken en te bekritiseren! En zo kan mijn archief ook nog eens de baan op [:)]
2. De baan moet op de baan (tentoongesteld worden). Alhoewel er toch wel wat speciale animatie komt vind ik "het nu en dan passeren" van een treinstel een leuke afwisseling...

Maar ja, we kunnen nog alle richtingen uit! En met Aart erbij denk in dat we nog niet aan het einde van ons latijn zijn... [;)]



Tjah Dirk,
Je maakt het er niet makkelijker op. Ik denk dat je moet gaan kiezen.

Allereerst je stoomkraan. Dit is een zogenoemde lepelbagger. Deze werd gebruikt voor het afgraven van zand, klei, grind en zacht gesteente. Als je deze op je baan wilt verwerken, dan kies je dus voor een landschap met zo'n ondergrond. Gezien je wens om je station te situeren aan de Duitse grens, zijn er denk ik een paar mogelijkheden:
1. bruinkoolwinning langs de Duits-Nederlandse grens. (zie bijvoorbeeld: http://www.heerlenvertelt.nl/2011/02/heerlen-toen-steenkool-en-bruinkool/
http://www.menckundhambrockarchiv.de/Ubersicht/Bagger/Bagger_bis_1920/Galerie/galerie.html
2. Mergelwinning / kalksteenwinning.
3. Graafwerkzaamheden in kalksteen. Bijvoorbeeld de aanleg van een spoorlijn waarvoor een deel van een heuvel afgegraven wordt.

In ieder geval heb je in al die gevallen een veel minder ruig landschap. Lage heuvels met glooiende hellingen. Wat ook opvalt is het vrijwel ontbreken van beken en riviertjes. Dit komt doordat deze gesteenten poreus zijn. Het water zakt in de bodem weg.

Voordat je kunt gaan schetsen, zul je dus een keuze moeten maken.

Wat je paradebaan en je station aan een zijlijn betreft. Als je die wilt combineren op ??n baan, dan moet je een goede reden hebben om het station niet aan de hoofdlijn te situeren (zoals ik eerder betoogd heb). Is een station aan een parallelspoor een idee. Een voorbeeld, in een plaats vlak bij waar ik woon, is Twello in de jaren 50 (zie http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_archief/gelderland/twello.html). Treinverkeer tussen Apeldoorn en Deventer kon op de dubbelsporige hoofdlijn doorrijden, terwijl het lokale boemeltje en de goederentreinen voor de veiling en de slachterijen via het parallelspoor naar het station en de los- /laadperrons konden.

Ik heb ook even wat geschetst op basis van:
- kalksteengroeve met smalspoor prominent aan de linkeronderhoek van de tafel
- Doorlopende paradebaan van links naar rechts over de modelbaan
- Stationsgebied aan parallelspoor midden op de tafel
- Lage glooiende heivels
- Klein dorp met verspreid staande huizen aan de rechterkant(agrarische omgeving, het station staat er ivm de steengroeve)
- Een boomgroep of gebouw verhult aan beide kanten van de tafel dat het spoor niet rechtdoor de tafel afrijdt, maar de heuvel induikt naar het schaduwstation.
- GEEN riviertje.

(http://i1094.photobucket.com/albums/i447/avanhell/sporenplandirk2.png)
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Aart op 18 maart 2011, 22:48:17 PM
Nota Bene,
Ik heb ook je stukje over Proto87 en RP25 gelezen. In het plan dat ik getekend heb, komen er dus vier wissels met Stub-Switch bovenop de tafel. Lijkt me echter geen probleem om die een beetje aan het oog te onttrekken met een gebouwtje, een boom oid.
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 19 maart 2011, 22:56:08 PM
Dank je voor het denkwerk Aart.

Nu, in geen geval komen er stubs zichtbaar opgebouwd. Dan laat ik nog liever het mix-idee varen. Het station wil ik ook niet tot op de achtergrond verplaatsen. Bij een breedte van 1,5m wordt de kijkafstand te groot.

Efkens laten rusten... er komen zeker weer nieuwe ide?en.
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 22 maart 2011, 21:27:30 PM
In het boek dat ik van Wim (ysbeer) kreeg staan enkele mooie stations lay-outs. De foto op de omslag vond ik meteen "het meest karakter hebben"!
En uiteindelijk lijkt de omgeving van Troisvierges station in Luxemburg best te lijken op wat ik wil...

http://www.wageral.nl/cornelysmillen/cornelysmillen.htm
http://www.rail.lu/garetroisvierges.html
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Aart op 22 maart 2011, 22:23:47 PM
In ieder geval al leuke sfeerplaatjes. Ik ben benieuwd hoe je dat gaat vertalen naar een plan op je tafel.
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Dirky op 23 maart 2011, 12:18:33 PM
Aart,

ik ga zeker niet nabouwen wat er op de foto's te zien is maar refereer enkel naar de omgeving. Sterk glooiend landschap, een tunnel kan er dus best bij... Station moet kleiner zijn!
Het dubbelspoor laat ik wellicht achterwege en misschien kan een 3de spoor de functie van parade overnemen. Hoofdspoor verdwijnt dan achter de heuvels, 3de spoor gaat de tunnel in...

'k ga zeker nog een beetje meer googlen.... [:)]
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Peter op 23 maart 2011, 12:55:04 PM
Een leuk gegeven, en zelden te zien op modelsspoorbanen is de trein (normaalspoor) die door het dorp/stadje rijdt. Zo is er niet ver van de grens (ong. 20 km) het stadje Olef, vlakbij de Olef-talsperre. Hier rijdt/reed de trein door het stadje, en wel zo dat van een huis de hoek moest afgeschuind worden tot de hoogte van de rijtuigen. ik moet er nog ergens foto's van hebben liggen.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/2006img0198tn4.jpg)

Edit: foto toegevoegd (niet van mij)
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Michiel op 23 maart 2011, 14:49:35 PM
Het is een zijsprong, maar de foto hierboven laat me onmiddellijk denken aan de tijd dat, 150 jaar geleden, een spoorlijn door de straten dwars door Brussel liep, van Noord naar Zuid, met de conducteur voorop lopend met bel en rode vlag (of lantaarn 's nachts) om het gevaarte aan te kondigen. In 1871 werd dit afgeschaft wegens te gevaarlijk.
(http://fbn1920.be/fbn1920/anno1920/FBN1920_GeschiedenisLoopjongen.jpg)
Titel: Station aan de Duitse grens
Bericht door: Peter op 30 maart 2011, 18:43:45 PM
Ook vandaag nog rijdt er regelmatig een trein door Olef. Als bewijs hiervan, onderstaande foto.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/DPlokinOlef.jpg)