In het verleden vond ik ooit een andere site (dan degene die ik hierna vermeld) waar ertswagons van VTG, CAIB en de Belg.spoorwegen te vinden zijn, helaas vind ik die nu nietV meer.http://jos.treinspottingclubbelgium.be/#47.0
Kan iemand me helpen, alvast bedankt :)
Groeten Peter;)
Ik heb heel wat foto's ( van mijzelf) waar die wagons op te zien zijn , stuur ik ze via PM naar je door of zet ik ze hier??[:I]
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter
In het verleden vond ik ooit een andere site (dan degene die ik hierna vermeld) waar ertswagons van VTG, CAIB en de Belg.spoorwegen te vinden zijn, helaas vind ik die nu niet[V] meer http://jos.treinspottingclubbelgium.be/#47.0
Een andere site dan die je zelf linkt bedoel je?
citaat:
Geplaatst door Sicco
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter
In het verleden vond ik ooit een andere site (dan degene die ik hierna vermeld) waar ertswagons van VTG, CAIB en de Belg.spoorwegen te vinden zijn, helaas vind ik die nu niet[V] meer http://jos.treinspottingclubbelgium.be/#47.0
Een andere site dan die je zelf linkt bedoel je?
@ Sicco :Inderdaad wat verwarrend opgesteld, ik zoek inderdaad nog een andere site dan de vermelde ! Ik plaatste die als vermelding dat ik deze reeds kende !
Van de site die ik zoek zijn de foto's genomen in het Antwerpse (en ik dacht zelfs in rijdende toestand).
@Ervin, graag ! By the way hoe is het afgelopen met die 55 historie ?
Groeten Peter[;)]
Op flickr is wel een en ander te vinden, maar ik weet niet of je dat bedoelde.
Hoera, alvast teruggevonden,[:p] ik zocht of ertswagons van VTG, CAIB en B Cargo door elkaarreden of rijden. Toen deze foto's genomen werd was dit het geval, dus als ik zo rondrijdt doe ik de werkelijkheid geen geweld aan http://www.goederenwagens.nl/gallery3/index.php/type-f/Fals/Fals-BCargo/20050514_AntwerpenBerchem_IMG_8520[:p]
@ Sicco, bedankt voor het reageren en suggesties, maar helaas...[:)]
@ Ervin, bedankt voor de foto's, er waren wel een aantal interessante bij ![:)]
Groeten Peter
Graag gedaan Peter.[;)]
Ik heb een vraagje over de ertswagons van B-Models.
Blijkbaar hebben de verschillende modellen van VTG, CAIB, Xpedys door mekaar gereden.
De reeks 51 heeft deze wagons ook gesleept, ik heb maar enkele foto's gevonden waar deze loc een reeks ertswagons sleep, soms in dubbeltractie.
Nergens vind ik info over het aantal wagons die gesleept worden.
En de lengte van de sleep zal ook wel variëren naargelang de wagons vol of leeg zijn.
Iemand een idee van de lengte van de trein in enkel of dubbeltractie ?
Dat aantal wagons hangt af van diverse zaken:
- Welk baanvak? (Hellingen en zo)
- Welke loc? (Hoe sterk is die?)
- Hoeveel loc's? (nog meer Pk)
- Leeg of vol. (Meer of minder ton trein gewicht.)
Hé Mark,
als ik nu één locomotief van de 51 reeks gebruik om een vol geladen sleep ertswagons over een traject te slepen zonder hellingen, en de locomotief heeft volgens de technische fiche een normaal vermogen van 1145 kW, en een nominaal vermogen van 1435 kW(wat ze bedoelen met normaal en nominaal weet ik niet), hoeveel geladen wagons werden er dan achter gehangen, en wordt de sleep 2x zolang wanneer er 2 locomotieven in dubbeltractie werken ?
En wordt er altijd met het maximale aantal wagons gereden, of ook bv. maar 18 wagons als er toch 22 gesleept kunnen worden ?
Deze foto hieronder bedoel ik, die heb ik via google gevonden en is van een zekere Davy Beumer.
In deze dubbeltractie zullen het wel meer dan 22 wagons zijn denk ik.....
(https://c1.staticflickr.com/3/2531/3988399866_6a0a1c1b69_b.jpg)
Zoals ik aan gaf het hangt ook af van de lijn.
Antwerpen - Hasselt is redelijk vlak. Dus kan je 1 grote trein met 2 loc's trekken. Vanaf Hasselt naar Aken heb je meer hellingen dus dan 2 loc's voor de helft van de trein.
Zo had je ook de cokestrein van Kinkempois naar Luxemburg.
Klein lijstje van tonnage. (Dus wat mag 1 loc trekken. !!)
Lijn 42. Kinkempois - Gouvy.
Kinkempois Rivage 1700 ton. (1) 1800 ton.
Rivage Trois-Ponts 1600 ton.(2) 1840 ton.
Trois-Ponts Vielsalm 970 ton.
Vielsalm Gouvy 850 ton.(2) 920 ton.
Gouvy Troisvièrge (L) 900 ton.
Troisvièrge (L) Gouvy 950 ton.
Gouvy Trois-Ponts 800 ton.
Trois-Ponts Kinkempois 1900 ton.
(1) charge homogène / Homogene trein.
(2) charge homogène / Homogene trein. Bestaan uit vaste stoffen Bijv. erts, kolen enz.
Denk er ook om. Met wat voor snelheden men toen reed. De trein van Vielsalm naar Gouvy kwam niet boven de 25km/h uit. (Droog weer)
Zo iets duidelijker
https://www.youtube.com/watch?v=GLS8MtUkYfQ tellen maar ....... ;)
Ok, interessant, maar ik ben nog wat aan't zoeken....
Ik heb hier een foto van een B-Models wagon, klop het dat de wagon 27 ton weegt geladen, en dat er dus 19920 kg lading in mag ?
Dus als je op de lijn Gouvy Trois-Ponts max. 800 ton mag trekken, mogen er 800/27 = 29,63 dus eigenlijk 29 wagons achter 1 locomotief ?
Mag de sleep dan 2 x zolang zijn met 2 locomotieven ?
@ Peter, ik heb ze geteld hé ;)
(https://farm5.staticflickr.com/4528/38150865855_8455e81945_k.jpg)
ik meen gelezen te hebben dat 24 tot 26 kon, nooit een vermelding gezien van meer. 2 maal die trein zouden dan lege wagons moeten zijn maar kom je dan niet aan overschrijding trein/maximumlengte ? ;)
via google afbeeldingen met zoekfunctie nmbs reeks 51 :-\
Even corrigeren.
19,920 ton. Eigen gewicht van de wagon.
In het vakje van de gewichten zien je dat de wagon max. 60ton beladen mag worden. Dus 60+19,920 ton = 80 ton. Dus 1 loc mag 11,nog wat wagens trekken.
m.a.w lijkt een trein van 20 tot 24,...(met 2 te kunnen)te kunnen afhankelijk van het soortelijke gewicht van het ijzererts
wanneer je zoeken gaat naar ertstreinen gewoon 1 of 2 55, CFL 18 gebruiken; daar vind je meer foto/filmmateriaal over
Ah, ok, ik begin het te begrijpen.
Dus als je van Trois-Ponts naar Kinkempois rijdt, mag je 1900 ton trekken, dus dat is eigenlijk 23 geladen wagons.
Mogen er dan in principe 46 wagons achter een dubbeltractie, of is daar ook weer een beperking op.
We spreken toch allebei over 2 locomotieven van de reeks 51 hé, want hoeveel vermogen heb je nodig om die sleep te trekken.
Want bv. een loc van de 77 reeks heeft volgens de technische fiche een normaal vermogen van 1170kW, en een nominaal vermogen van 1150 kW.
Dus dit wijkt wel een beetje af van de reeks 51. Geregeld zag ik de 77 in tripeltractie in Begijnendijk passeren met Xpedys/B-Cargo kolenwagons, tussen Antwerpen en het Ruhrgebied denk ik, met een 20 tal wagons. Ik kan er naast zitten, het is al even geleden dat ze die dienst reden.
Maar een sleep van tussen de 30 en 40 geladen ertswagons op een vlak traject met twee 51ers zou dus kunnen....
51's en 59's(bijna altijd,daarvoor ook al eens 60's) reden naar Ruien met 22 wagons kolenwagons langs mijn vroegere achterdeur ;)
Citaat van: ceuleer op 13 december 2017, 20:05:05 PM
Ik heb hier een foto van een B-Models wagon, klop het dat de wagon 27 ton weegt geladen, en dat er dus 19920 kg lading in mag
Een ledige wagen weegt in dit geval 19,92 ton.
Afhankelijk van de te berijden baanvakken mag de wagon maximaal beladen worden met de in het raster aangegeven tonnage:
In deze wagen variërend van 33 (A) tot 60 (C4) ton.
A,B en C staan voor maximale aslast; de getallen voor het toegestane maximale ton/metergewicht.
Een beladen wagen welke dus over een C4-baanvak vervoerd gaat worden kan max 79,92 ton wegen! (Wat niet geheel toevallig overeenkomt met 20-ton aslast voor een C-baanvak).
Groeten,
Edwin
Op lijn 42 was het maximaal 22 beladen ertswagens voor 2x 55/CFL 1800.
Ze reden dan zo snel tussen Vielsalm en Gouvy:
https://youtu.be/QHY2dp5Ae4c
Volgens mij dus nog geen 25km/u...
Dirk, ik heb er diverse gereden en echt boven de 25 km/h uitkomen was zeldzaam. :)
Citaat van: ceuleer op 13 december 2017, 17:11:40 PM
Ik heb een vraagje over de ertswagons van B-Models.
Blijkbaar hebben de verschillende modellen van VTG, CAIB, Xpedys door mekaar gereden.
De reeks 51 heeft deze wagons ook gesleept,
Hoi,
Houdt er wel rekening mee dat ertswagons met een Xpedys logo NIET samen gereden hebben met de reeks 51.
De reeks 51 was al buiten dienst gesteld toen Xpedys ergens 2005 (?) werd opgericht.
De verhuurfirma CAIB had wel al langere tijd ertswagons rondrijden, welke mogelijk getrokken zijn door de reeks 51.
Die kunnen sowieso dus goed in model samen rijden.
Van de verhuurfirma VTG durf ik niet te zeggen, vanaf wanneer zij ertswagons van VTG logo's voorzien hebben.
Ik kan me niet herinneren ze überhaupt ooit in normale ertsdiensten gezien te hebben.
Eerder als schutwagen / remwagen voor speciale transporten... Iemand wellicht foto's?
Leuk trouwens dat je mijn foto van de 5110+5102 vond!
Groetjes Davy
Citaat van: Brossel op 14 december 2017, 09:18:57 AM
Leuk trouwens dat je mijn foto van de 5110+5102 vond!
Groetjes Davy
Machtige foto davy.
Ik wist niet dat Brossel dezelfde Davy was. ;)
Hallo
Toen ik vroeger nog met goederentreinen reed waren de ertswagen altijd 20 stuks en de kolenwagens 22 stuks
En hoe waren de kolenwagens dan opgesteld tussen de ertswages? Ik zie op je filmpje soms 4 ertswagens dan een kolenwagen, dan bvb 5 ertswagens, 2 kolenwagens... enz geen structuur...
die wagons werden door elkaar gebruikt !
Citaat van: Snobby Crash op 22 september 2021, 21:42:50 PM
En hoe waren de kolenwagens dan opgesteld tussen de ertswages? Ik zie op je filmpje soms 4 ertswagens dan een kolenwagen, dan bvb 5 ertswagens, 2 kolenwagens... enz geen structuur...
Huh!? Nee dat zijn allemaal ertswagens in dit geval. Het feit dat niet alle wagens hetzelfde zijn wil helemaal niet zeggen dat er ineens wat anders in zit.... zou ook nogal onlogisch en onpraktisch zijn
in Luxemb.combinaties durfde al eens een Fal tss te hangen of verwar je met cokestreinen?
.