hallo ik ga net zoals erwin antwerpen centraal naamaken en regio dus is al men eerst foto van men baan plan ik ga c rails van marklin voor men baan gebruiken aub comentaren
imghttp://i1213.photobucket.com/albums/cc463/Delano_Provost/antwerpencentraalupdate16december2010.jpg?t=1292506564/img
geweldig ! maar we zien hier geen foto.
H?? , die wisselstraat ken ik precies.[;)]
Veel succes Delano.
dit is nog maar het begin ik moet nog een haven uittekenen een goederenloods rangeerstation een gewoon station enz op het plan wat je nu kan zien zijn de hoogtes verkeerd dus ik moet ze nog aanpassen [:D] morgen komt er een nieuwe foto update[:p] aub comentaren [8D]
citaat:
Geplaatst door ERVIN
H?? , die wisselstraat ken ik precies.[;)]
Veel succes Delano.
bedankt dat ik deze mag gebruiken van je [:D]
dit is al mijn voorlopige item list
(http://i1213.photobucket.com/albums/cc463/Delano_Provost/itemlist16december.jpg?t=1292510187) [:D]
Benieuwd naar dit nieuw mega-project.
Dat zal hier nen duit gaan kosten zulle...
Maar je kan 2 x de 18 cm vervangen door de nieuwe 36 cm.
Stond in M magazine.
Alvast succes
citaat:
Geplaatst door Paulogic
Dat zal hier nen duit gaan kosten zulle...
Maar je kan 2 x de 18 cm vervangen door de nieuwe 36 cm.
Stond in M magazine.
Alvast succes
bedankt voor de tip zijn deze sporen de 36 goedkoper dan die 18 ale kwa lengte en kwa prijs?
Je kan ook een overgangsrail kopen naar K-spoor en hier de meterrails van kopen.
Hoi Delano...
Indrukwekkend! Ik bemerk wel veel wissels die eigenlijk overbodig lijken. Je zou ns alle reiswegen moeten aflopen. Als je dat natuurlijk verkiest, geen probleem het is jouw budget[;)]
Succes met je verdere planning[:)]
Hallo Delano,
Een lovenswaardig project, als je dat voor mekaar krijgt! Maar ik merk dat je op 2 benen hinkt. Het is natuurlijk jouw plan, jouw baan, maar ik zou je toch willen aanraden om te kiezen tussen: proberen om de bundel realistisch na te bouwen, of: om een leuke, vereenvoudigde modelbaan te maken, ge?nspireerd op Antwerpen-C. Het tweede is het meest haalbare. In dat geval zou ik wisselstraten herleiden tot wat functioneel nodig is. Vergeet niet om ruimte voor perrons te voorzien, en in het geval van de opstelbundel onderaan, als je er naartoe kan rijden, ook een overloop toevogen om er terug van er kunnen weg rijden (zonder tegenspoor te moeten gaan).
In elk geval heb de nieuwsgierigheid van velen onder ons gewekt. Ik hoop dat we het vervolg van je project hier ook nog lang mogen blijven volgen.
hallo iedereen zoals beloofd een nieuwe update ik heb nu al aan 1 station gewerkt bovenaan en beneden de ruimte vergroot voor nog een station goederen loods rangeerstation en haven
(http://i1213.photobucket.com/albums/cc463/Delano_Provost/updat17december.jpg?t=1292594195)
(http://i1213.photobucket.com/albums/cc463/Delano_Provost/update17december2.jpg?t=1292594233)
en als laatste de item list
(http://i1213.photobucket.com/albums/cc463/Delano_Provost/itemlist17december.jpg?t=1292594263)
kort samengevat ik heb nog veel werk te doen
aub comentaren
citaat:
Geplaatst door evan
Hoi Delano...
Indrukwekkend! Ik bemerk wel veel wissels die eigenlijk overbodig lijken. Je zou ns alle reiswegen moeten aflopen. Als je dat natuurlijk verkiest, geen probleem het is jouw budget[;)]
Succes met je verdere planning[:)]
welke wissels van de wiselstraat ?
ik heb deze plannen van ervin ontvagen dus ze moeten wel juist zijn stuur anders je email door dan kan ik je de plannen eens toe sturen [:D]
citaat:
Geplaatst door Michiel
Hallo Delano,
Een lovenswaardig project, als je dat voor mekaar krijgt! Maar ik merk dat je op 2 benen hinkt. Het is natuurlijk jouw plan, jouw baan, maar ik zou je toch willen aanraden om te kiezen tussen: proberen om de bundel realistisch na te bouwen, of: om een leuke, vereenvoudigde modelbaan te maken, ge?nspireerd op Antwerpen-C. Het tweede is het meest haalbare. In dat geval zou ik wisselstraten herleiden tot wat functioneel nodig is. Vergeet niet om ruimte voor perrons te voorzien, en in het geval van de opstelbundel onderaan, als je er naartoe kan rijden, ook een overloop toevogen om er terug van er kunnen weg rijden (zonder tegenspoor te moeten gaan).
In elk geval heb de nieuwsgierigheid van velen onder ons gewekt. Ik hoop dat we het vervolg van je project hier ook nog lang mogen blijven volgen.
wat bedoel je hier me ?
want ik begrijp je niet goed groetjes delano.[B)]
Met andere woorden: mij lijkt je plan een verkorte vorm van een oorsponkelijk langere sporenbundel. Door het inkorten van het sporenplan hebben een aantal wissels en rijmogelijkheden geen zin meer, want dubbel-op. Dus, rood is wat ik zou weglaten, groen zou ik toevoegen. Maar nogmaals, het is jouw, plan, jouw baan, je bent vrij om te doen wat je zelf leuk vindt. [;)]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/Sporenplan_Delano.jpg)
citaat:
Geplaatst door Michiel
Met andere woorden: mij lijkt je plan een verkorte vorm van een oorsponkelijk langere sporenbundel. Door het inkorten van het sporenplan hebben een aantal wissels en rijmogelijkheden geen zin meer, want dubbel-op. Dus, rood is wat ik zou weglaten, groen zou ik toevoegen. Maar nogmaals, het is jouw, plan, jouw baan, je bent vrij om te doen wat je zelf leuk vindt. [;)]
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/Sporenplan_Delano.jpg)
ja dat groen had ik ook in gedachten maar met het onderste deel ga ik me maar volgende week bezig houden ik heb ondertussen de overbodige wissels verwijderd straks zal ik nieuwe foto's uploaden
hallo iedereen weer een updat nu heb ik de peronen vergroot tot 6cm per peron ik heb ook al een groot deel 188 sporen verwiseld door 236 sporen
(http://i1213.photobucket.com/albums/cc463/Delano_Provost/update17december3.jpg?t=1292610189)
(http://i1213.photobucket.com/albums/cc463/Delano_Provost/update17december22.jpg?t=1292610223)
(http://i1213.photobucket.com/albums/cc463/Delano_Provost/itemnlist3.jpg?t=1292610252)
dat was het weer voor vandaag [:p]
citaat:
Geplaatst door delano
citaat:
Geplaatst door evan
Hoi Delano...
Indrukwekkend! Ik bemerk wel veel wissels die eigenlijk overbodig lijken. Je zou ns alle reiswegen moeten aflopen. Als je dat natuurlijk verkiest, geen probleem het is jouw budget[;)]
Succes met je verdere planning[:)]
welke wissels van de wiselstraat ?
ik heb deze plannen van ervin ontvagen dus ze moeten wel juist zijn stuur anders je email door dan kan ik je de plannen eens toe sturen [:D]
Voila Michiel heeft ze reeds al in het rood geplaatst. Das een pak minder uitgeven aan wissels[;)]
@Michiel, bedankt he[:D]
vandaag zal er waarschijnlijk geen nieuwe update komen ik moet vandaag studeren voor men laatste examen [:(!]
Je laatste???
Gelukzak ik heb nog 5 examens[:(]
morgen ga ik proberen een nieuwe update te maken .
ik beloof niks [:D]
enne de ??
Zeker heel veel ?'s
ik zal zo snel mogenlijk nieuwe update proberen maken[:D]
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet
enne de ??
Zeker heel veel ?'s
moet ik dat soms eens bereken ?[8D]
Als je een catalogus hebt lukt je dat zeker.
Ik heb eens mijn sporen die ik al heb eens samengerekent in winkelprijs en wat kreeg ik?
Bijzonder veel ?'s.
Nooit gedacht dat ik zo veel al had gespendeerd.
Prachtig project maar:
* wisselstraat die eenvoudiger en waarheidgetrouwer kan, maar aan u de keuze uiteraard.
* GELD: hier zit je al snel aan 2.000 EURO sporen, dat is niet buitensporig veel voor zo'n grote baan, maar niet iedere ezel kan zoveel geld sch**ten..
Maar je moet in eerste instantie je sporenplan aan de beschikbare ruimte aanpassen hè
citaat:
Geplaatst door delano
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet
enne de ??
Zeker heel veel ?'s
moet ik dat soms eens bereken ?[8D]
3684,08 volgens de webshop van marklin zonder verzending[:p]
let wel ondermeer de 188 en 172 en de wissels zijn stukken goedkoper te vinden via ebay dan de marklinprijs maar je zal waarschijnlijk niet onder de 3000 euro geraken.
Wanneer je echt een koopje kan doen wel hoor[;)]
Gewoon goed uitkijken wat je koopt.
beste
Ik denk niet dat je het bedrag kunt gaan uitreken dat kun je best niet doen.
Een hobby kost geld maar dat bijhouden beter niet doen.
Een kleine baan kun je al gemakkelijk over de 1000? gaan.
vindt wel een mooie baan.[;)]
Alleen jammer dat ik niet meer plaats heb [:(]
mvg
didier
Das waar, wanneer je begint te tellen val je achterover.
Hoi Delano
Prachtig sporenplan met veel mogelijkheden maar .....
Ik ben is in je profiel gaan kijken en daar staat een leeftijd van 14 jaar dan heb ik volgende bedenking :
Ga eerst voor een kleiner project dat niet zoveel kapitaalkracht nodig heeft want 3500 euro zomaar ineens uitgeven is echt veel geld[V].
En dan heb je nog maar enkel rails en wissels.[:(]
Je moet nog boosters , decoders en besturingsunit en klein materiaal bijrekenen dus dat plaatje loopt gemakkelijk op tot boven de 5000 euro ([}:)] kleine auto ).
De meeste onder ons zijn ook klein begonnen en hebben in de loop der jaren genoeg materiaal bijeengekregen om dan een groot project te beginnen.[:D]
Tevens is aan die leeftijd zo'n baan maken ( niet dat je het niet kan he ) geen goed idee , U zotte jaren moeten nog beginnen [:I], en wie zegt dat je er zal mee blijven verder doen[;)] .
Hier spreek ik uit ervaring , de meeste onder ons hebben ook voor een langere periode de hobby op de kant geschoven en later weer opgepickt .( meest voorkomende reden : huisje tuintje en kindjes en nog andere intresses )
Tevens zal je je baan ook nog moeten afbreken[V][:(] als je bij de ouders weggaat om een leven te beginnen met partner.
Vandaar mijn mening : prachtig plan , maar bezin eer je begin[;)]
( het is een hele smak geld voor ineens uit te geven ) en ga mischien voor iets kleiner waar je veel mee kan leren zodat je aan het grote project begint met veel ervaring.
Moest[8D] je leeftijd in het profiel niet correct zijn en een 30tiger plus zijn die weet wat hij wil , vergeet dan mijn hierboven geschreven bedenkingen en ga ervoor als het financieel ga.[;)]
Alvast succes met de beslissing die je neemt.
Ik blijf het volgen[;)]
Zelfs mijn minibaantje was een grote aanslag op mijn budget...
Voor een klein industrie emplacement heb ik een halfjaartje moeten klussen.
Dus voor jouw[}:)][}:)][}:)][}:)][}:)][}:)][}:)][}:)][}:)][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(].
Ik volg de redenering van Krispy ,het siert jullie dat je hem wil waarschuwen over het financieel plaatje , maar daar zal hij snel genoeg zelf achter komen , en dan is het niet aan ons om ons daar mee te bemoeien vind ik persoonlijk. , iedereen beslist zelf hoeveel of hoe weinig hij uitgeeft aan zijn hobby.
ach, het is niet verkeerd om te dromen, in elk geval heeft Delano? er wel de ruimte voor, daar ben ik al jaloers op, verder wel gelijk, alleen details al ? 5.000, dan nog rijdend materieel, huizen, scenery, wellicht nog gereedschap, andere hobbies/sporten ect ect ect. Ik heb overigens al vele tennishallen volgedroomd...
citaat:
Geplaatst door ERVIN
iedereen beslist zelf hoeveel of hoe weinig hij uitgeeft aan zijn hobby.
Ja Erwin , daar heb je volkomen gelijk in , dat spreek ik helemaal niet tegen , maar wil maar zeggen dat je aan 14 jarige leeftijd moet oppassen met zo'n grote plannen , je zult zelf ook wel weten dat men dan zeer wispelturig is en soms zeer onbezonnen dingen kan doen waar je later veel spijt van kan krijgen.
Daarom was mijn redenering van begin klein en zie wat er volgd.
Automatisch gaan de projecten groeien met der tijd.
Is Delano echt vastbesloten zal wel niemand hem kunnen tegenhouden
Volledig met je eens Krispy.[;)]
Ik zou eerder een klein station maken en verder uitbouwen met de jaren, gewoon plaats voorzien voor uitbreidingen etc...
Maar let op: je kan de rails 24188 en 24172 van Märklin kopen voor 1.90 euro, da's minder dan de 2.70 (denk ik) van de Märklin-site...
Perfecte locaties daarvoor zijn beurzen (bij uitstek de Modelspoorexpo in Mechelen), waar je zeer goedkoop kan kopen.
Ook in Duitsland vind je goedkope rails als je zoekt...
Maar begin beetje bij beetje en vraag zeker je vader voor wat geld voor hout en gereedschap enzo, hettis zijn huis toch...
En voor de rest, als je overal wat bijklust lukt dat wel...
Over 2 jaar ben je 16 en kan je ook gaan werken als student, dan kan je zo'n 2000 euro makkelijk verdienen per jaar door te gaan werken...
Natuurlijk, tegen dan gaat er een deel van dat geld beslist naar de meiskes en naar pinten op café..., maaa als je echt kiest voor je hobby, kan je gerust wat treinen kopen ook...
Naar een meiske oke maar niet noodzakelijk naar caf? en uitgaan hoor,
ik ben nu zestien en ga bijna nooit op caf?. Al moet ik wel toegeven dat ik niet al men geld aan mijn modeltreinen besteed.
Ik koop ook graag eens een ander hebbeding zoals een ipod ofzo.
op de beurs heb je ook flex-rail 2 rail maar dan hebben ze er een messing strip onder gedaan en dan kost het voor een set van 10 stuks van elk 90 cm 17,50 euro dan heb je weer 9 meter rails en zo kan je dat ook zelf maken bij de wissels. maar dan moet je wel afwijken van je c rails [:D] je kan dat ook alleen bij je station neer leggen op de lange sporen.
heey iedereen ik ga men tafel heel veel moeten verklijnen wegens onze verbouweingen die komen nu zal ik maar een tafel hebben van 6m op 8m best klein [B)]over het geld moeten julie zich niet zorgen maken ik werk voor men treinen rails enz en trauwens morgen wordt ik 15[:D]
ik zal dus alles moeten inkorten ik zal proberen tegen het ijnde van de vakantie een nieuwe update uit te brengen groetjes delano
Dat hoor ik graag [:D]
En 6m op 8m is niet klein.[B)]
Ik heb ongeveer 4op 4 en dit is al veel om afgewerkt te krijgen.
vandaag ben ik jarig dus ik ga vandaag niets doen behalve men plannen aanpassen[:D][8D][:)]
Gelukkige verjaardag, Delano [;)]
Proficiat met uw verjaardag en een heel leuke dag gewenst.
Gelukkige verjaardag[:D]
heeft er meschien iemand een voorstel hoe ik dit allemaal moet inkrimpen of delen weglaten de tafel is basis 6m en de lengte 8 m want ik ben er hier over aan het denken maar er komt me niets tebinnen
Ideetje: schrijf op wat je als thema wil en ga dan schrappen tot je overhoudt wat je het meest belangrijk vind. Je voorkomt dan dat je een 'kaartstaar' gaat leiden omdat je iets in je hoofd hebt (Antwerpen Centraal in dit geval) waar je niet vanaf kunt wijken. Er zijn nog 100000 andere thema's te bedenken en in mijn optiek is Antwerpen Centraal ?cht niet het meest leuke thema.
Proficiat met de verjaardag ! [;)]
Ik las in je berichtjes dat jij groter wordt en je baan kleiner ![}:)] [:)]Dit is alvast een goed begin voor een meer budget-vriendelijke baan !
Groeten Peter[;)]
Soms moet je maar eens elders gaan kijken. Hiervan zou je misschien een Belgische versie kunnen van maken. Een leuk baantje, maar met een heleboel speelmogelijkheden (sorry hoe leg je dat anders uit [:I])en je kan er eventueel nog iets aan toevoegen.
Kijk maar eens verder op dit forum en je zal zelfs baantjes tegen komen die in Mechelen ook aanwezig waren !http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=23881
Groeten Peter[;)]
Ps Laat eens wat weten wat je er van vond ?[?]
citaat:
Geplaatst door delano
heeft er meschien iemand een voorstel hoe ik dit allemaal moet inkrimpen of delen weglaten de tafel is basis 6m en de lengte 8 m want ik ben er hier over aan het denken maar er komt me niets tebinnen
Hoi Delano,
Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Je hebt de fout gemaakt die veel ontwerpers (niet alleen modelspoor) maken, namelijk te snel in detail uitwerken. In jouw geval dus precies waar alle rails, wissels enz. moeten komen. Nu blijkt het niet te passen en weet je niet waar je moet gaan schrappen. Ik denk dus dat je opnieuw moet gaan beginnen in plaats van je bestaande plan aan te passen.
Misschien biedt onderstaande je een voorzetje om je opweg te helpen. Ik heb de volgende keuzes gemaakt:
1. Antwerpen centraal als blikvanger
2. Vereenvoudigde wisselstraat
3. Een industrie / rangeergebied
4. Paradespoor voor wat langere treinen.
5. Nadruk ligt op binnenkomende en vertrekkende treinen. (Treinen rijden dus geen rondje, maar verdwijnen op verschillende plekken naar onderliggend schaduwstation)
Met deze gegevens heb ik wat geschetst in powerpoint. Een korte toelichting:
- Het plan is een U-vorm (de dikke zwarte lijnen geven de tafel weer en vullen precies de ruimte van 6 x 8 meter). Hierdoor kun je overal goed bij, maar wat belangrijker is, de baan lijkt hierdoor veel langer omdat er een optische scheiding is tussen beide kanten van de U.
- Voor het station met wisselstraten heb je al gauw 1,5 x 6,5 meter nodig. Die vult dus ??n kant van de U volledig.
- De blauwe lijnen stellen globaal trac?s voor. Uiteraard kunnen die uitgevoerd worden met meerdere sporen.
- Het industriegebied vult de andere kant van de U.
- Het paradespoor loopt vanuit het station over de hele U en verdwijnt pas rechtsboven naar het schaduwstation
- In de korte zijde van de U heb ik nu alleen het paradespoor en een plek voor bediening gedacht. Eventueel zou je hier nog een zijlijntje en een klein station kwijt kunnen.
- Op de tekening ontbreekt nog een schaduwstation. Dat zou ik pas gaan ontwerpen als je het ontwerp van de bovenbouw in grote lijnen klaar hebt.
(http://i1094.photobucket.com/albums/i447/avanhell/antwerpen.png)
Als ik jou was, zou ik op deze manier met vlekken en dikke lijnen uittekenen hoe je je ruimte van 6 bij 8 meter ongeveer wilt gaan inrichten. Daarna pas invullen hoe de rails en de wissels moeten komen.
Veel succes,
Aart
Dit kan een fantastische baan worden.[:0]
Ik zou rechts van antwerpen centraal wel een driehoek bouwen, omdat je anders geen doorgaand goederenverkeer kan hebben....
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans
Ik zou rechts van antwerpen centraal wel een driehoek bouwen, omdat je anders geen doorgaand goederenverkeer kan hebben....
Goede opmerking. Gelijk even verwerkt en hulplijnen om de 1,0 m toegevoegd.
(http://i1094.photobucket.com/albums/i447/avanhell/antwerpen2.png)
citaat:
Geplaatst door Aart
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans
Ik zou rechts van antwerpen centraal wel een driehoek bouwen, omdat je anders geen doorgaand goederenverkeer kan hebben....
Goede opmerking. Gelijk even verwerkt en hulplijnen om de 1,0 m toegevoegd.
(http://i1094.photobucket.com/albums/i447/avanhell/antwerpen2.png)
dit ziet er zeer goed uit[:D] allen kan ik er niet zo goed aan uit[B)] zou je dit meschien wat willen uitwerken zodat ik dan via wintrack alles kan in geven dan is het wat duidelijker ? al die rails dat is dan toch dubbel spoor h? ?
groetjes delano en bedankt voor gelukkige verjaardag te zeggen[8D]
wat zijn de exate afemetingen an de tafel ik was zojuist begonnen al met wintrack maar hij vraagt hier groot de bennen van de u zijn die drie delen rail gaan die dan onder de taffel naar het schaduw station want dan moet er nog gedacht worden aan een afdaling ?
gelieve hier nog wat uitleg over te geven en het paradespoor is dat het lange spoor dat tot vanboven verdergaat gelieve gewoon verklaring van alle sporen[:I]want ik heb je al gezegd ik snap er niet veel van .
groetjes delano[8D]
Hoi Delano,
voordat je in en of ander ontwerpprogramma duikt zou je, naar mijn idee, beter eerst een meer concreet sporenplan uitwerken met potlood en papier. Dat schetst een hoop sneller; tekenen, gommen, verfrommelen en opnieuw. En zo doorgaan totdat je een sporenplan hebt dat naar je goesting is.
Daarna kan je met een ontwerpprogramma checken of alles past met boogstralen, doorrijhoogten en hellingspercentages.
't Is maar een voorstel natuurlijk. Want, doe vooral wat je tof vindt, daar gaat het om: genieten van een mooie hobby.
citaat:
Geplaatst door Michiel
Hoi Delano,
voordat je in en of ander ontwerpprogramma duikt zou je, naar mijn idee, beter eerst een meer concreet sporenplan uitwerken met potlood en papier. Dat schetst een hoop sneller; tekenen, gommen, verfrommelen en opnieuw. En zo doorgaan totdat je een sporenplan hebt dat naar je goesting is.
Daarna kan je met een ontwerpprogramma checken of alles past met boogstralen, doorrijhoogten en hellingspercentages.
't Is maar een voorstel natuurlijk. Want, doe vooral wat je tof vindt, daar gaat het om: genieten van een mooie hobby.
dat heb ik een paar jaar geleden toen ik een jaar of 8 was had ik een mehano startset toen tekende ik ook alles in potlood maar ik word daar gefrustreerd door want die bochten en al tekenen op maat vind ik moeilijk of bedoel je gewoon met de vrije hand schetsen dat is wel leuk groetjes delano[:)]
Inderdaad, gewoon met de losse hand schetsen. Bogen schat je, dat is niet zo moeilijk. Het gaat snel en je kan zo veel vlotter idee?n uitproberen. Je kan zo ook de beste varianten opzij houden en later met een ontwerpprogramma checken op haalbaarheid.
Hoi Delano,
Als ik jou was, zou ik de komende paar weken nog niet in een programma gaan ontwerpen. Voorgaande schetsen heb ik in powerpoint gemaakt. Ik heb het vandaag wat verder uitgewerkt. Totaal heeft me dat ongeveer een uurtje gekost. Dat gaat dus makkelijker en sneller dan op papier. Ik zal je de powerpoint mailen, dan kun je daarin verder schetsen.
Toelichting bij onderstaande schets (uit powerpoint dus):
- Verhoogde auto(snel)weg waar je spoor onder kan verdwijnen naar het schaduwstation.
- Groene lijnen zijn aansluitingen op schaduwstation
- Naast het station zou ik een aantal hoge kantoorgebouwen plaatsen. Hieronder kun je de helling naar je schaduwstation wegwerken.
- De korte kant van de U is wat opgevuld met wegverkeer. Een afrit van de autosnelweg gaat met een viaduct over het spoor naar het stationsgebied en naar het industrie.
De komende tijd zou ik als ik jou was besteden aan:
- Hoe groot worden de gebouwen precies (lengte, breedte en hoogte).
- Bekijk hiervoor voorbeelden in het echt. Bij het station staan een paar hoge (kantoren)flats die wel als voorbeeld kunnen dienen.
- Teken de lengte en breedte in de powerpointschets
- Zoek uit hoe breed de wegen in het echt zijn. Teken dat op schaal in de schets.
- Hoe ziet een afrit eruit?
- Hoe het viaduct bij de afrit?
- Hoe overbrug je het hoogteverschil in de wegen?
- Wat doe je met de ruimtes die nu nog wit zijn?
- Wat wil je met je industriegebied? (bijv. haven, containeroverslag van trein naar weg, industriegebouwen???)
- Hoe werk je de aansluiting naar je schaduwstation rechtsboven geloofwaardig weg?
Als je al deze vragen hebt beantwoordt en verwerkt hebt in de schets, zul je zien dat je ook al aanpassingen moet doen aan de trac?s van de sporen. Waarschijnlijk komen er onderweg wel meer vragen die je moet beantwoorden. Laat daarna de schets eens een paar weken liggen en kijk er dan nog eens naar of je nog steeds tevreden bent. Zo ja, dan ben je pas toe aan het ontwerpen van het spoor. Maar dan ben je wel een paar maanden verder.
Groeten en veel succes,
Aart
(http://i1094.photobucket.com/albums/i447/avanhell/Antwerpen3.png)
Die wisselstraat kan toch gerust een stuk kleiner?
Bwa, depends.... Ervin, hoe groot is jou wisselstraat voor Antwerpen Centraal? :D
Trouwens, In Ervin zijn baan zit een helling tussen de wisselstraat van het station in, en mogelijk heeft dat meegespeeld in de lengte ervan: goederen verdwijnen zo onder het station. In principe vind ik het opzet zoals het hier staat leuker: je hebt dan de driehoek zuidelijk van Antwerpen Centraal ook nagebootst, net zoals ie er echt staat. En je kan vanuit 2 richtingen naar je station rijden. Maar als je echt de plaats niet vindt, dan kan je Ervin zijn helling kopieren ;)
Trouwens, 2m30 (of zoiets?) is redelijk breed. Mijn treintafel is op zijn breedste punt 1m20, en ik ben al behoorlijk aan het sukkelen om vanachter rails af te werken. Ik wil niet weten wat er zal gebeuren als ik ga ballasten [xx(]. Nuja, van de andere kant: op 80 cm breedte krijg je geen driehoek gebouwd ;)
Mijn wisselstraat is 2.00 meter lang , en zo'n 30 cm breed , dit is wel al een oudere foto, ondertussen is alles nog een beetje beter afgewerkt h?.[;)]
Die 30cm is wel het gedeelte in het midden van de wisselstraat , het centrale gedeelte van de wisselstraat is dus zo'n 1 meter lang , maar daarna gaan de sporen en wissels uit mekaar , daar waar de 9 sporen richting kopstation gaan is 80 cm breed.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen2000.jpg)
Het sporenplan dat Aart getekent heeft is best dik in orde hoor, daar kan je mooie dingen mee nabootsen , ik ben wel benieuwd hoe je die driehoek electrisch moet gaan aansluiten , maar dat zal wel aan mij liggen, ik ben een echte leek op dat vlak.[:I]
@Erwin:
Hoe breed en lang is de overkapping van het station bij jou? Ik kwam op ruim een meter door in maps.google de breedte van de kap te schatten op 100 m. Met 1:87 kom ik dan op zo'n 1,20 m. Maar misschien is dat te ruim geschat.
En wat de electra betreft. Nog een vraagje waar Delano maar eens een paar nachtjes over moet gaan slapen...
@Johan:
Inderdaad ben ik de bereikbaarheid in mijn 'enthousiasme' een beetje vergeten. Delano had het anders al over een tafel van 8 bij 6. Dat vond zelfs ik te gortig ;-). Misschien toch niet een U-vorm, maar een E-vorm of een paar mangaten in het industriegebied en dan de poot bij het station een stuk smaller. Nog meer vragen voor Delano om eens een goed over na te denken. Mijn schets is vooral om hem een beetje op weg te helpen.. (En daarnaast wat vingeroefeningen voor mezelf omdat ik op dit moment ook aan het nadenken ben over een baanplan. Zie ook http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=11916)
Vandaag stond ik voor mn Werk op een dak in de Pelikaanstraat en moest ik aan dit draadje denken... ik had wel enkel mn GSM bij de hand voor foto's dus geen hoge kwaliteit.
Wisselstraat van 4 naar 6 sporen tussen de tunnelingang en de perronoverkapping voor A'pen Caal.
(http://i686.photobucket.com/albums/vv227/sirswitchalot/Afb0297.jpg)
Perronoverkapping vlak voor de feitelijke bekende rode Koepel...
(http://i686.photobucket.com/albums/vv227/sirswitchalot/Afb0298.jpg)
Misschien handig... de wisselstraat lijkt me niet zo complex meer als vroeger[;)].
Die van Erwin blijft wel adembenemend[:0]
Groeten,
Evan
citaat:
Geplaatst door evan
(http://i686.photobucket.com/albums/vv227/sirswitchalot/Afb0297.jpg)
Die bogen op de voorgrond zijn ook mooi om na te bouwen in model. Maar jah, ik weet niet hoe creatief Delano is..
die driehoek deed me meteen denken aan de inrit van de Haubtbahnhof van Frankfurt
http://maps.google.be/maps?q=frankfurt&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=Frankfurt+am+Main,+Duitsland&gl=be&ei=YrQkTcKWIoO3hQfzyomjAg&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=5&ved=0CEYQ8gEwBA
ja ik ben wel redelijk creatief maar hoe ik aan de bogen zou gaan beginnen moet ik nog eens denken hoor[:D]
groetjes delano
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Het sporenplan dat Aart getekent heeft is best dik in orde hoor, daar kan je mooie dingen mee nabootsen , ik ben wel benieuwd hoe je die driehoek electrisch moet gaan aansluiten , maar dat zal wel aan mij liggen, ik ben een echte leek op dat vlak.[:I]
Een driehoek is hetzelfde als een keerlus. En Wim Ros heeft die dingen met zijn xTreme keerlusmodule dus ontzettend simpel gemaakt ;)
Doet me er wel aan denken dat je 1 zijde van die driehoek lang genoeg moet maken voor je langste trein, omdat anders kortsluiting zal maken met je wagons.
Mijn voorstel zou dan zijn om dat rechtse verticale been (dat wat ik dus had voorgesteld ivm paradespoor) als enkelspoor te nemen, en iets langer door te laten schieten. Of waarom verdwijn je niet met 3 sporen naar onderen? 2 naar het station, 1 als verbindingsspoor. In de helling naar je schaduwstation heb je dan een korte wisselstraat die terug naar dubbelspoor gaat, kwestie van een goeie doorstroming te waarborgen.
Vergelijk het dan met de nieuwe verbinding in Leuven: de lijn Hasselt - Brussel gebruikte Leuven als kopstation, maar met de nieuwe (enkelsporige) verbinding is dit niet meer nodig.
Ander idee voor die driehoek, eentje dat geen keerlus heeft, en je toelaat om naar een smallere tafel te gaan:
Je splitst je kopstation in 2 richtingen zoals op de schets, maar de tak naar onderen verdwijnt tegen de backdrop achter de gebouwen. Hier zal dus geen trein rijden, maar geeft wat de illusie dat dat wel kan gebeuren. Tezelfdertijd zie je het 'bypass'-spoor van noord naar zuid een tunnel in duiken. Er is een beetje veel gebouwd in die driehoek, en dat bypass spoor is pas achteraf nodig gebleken. Vandaar dat een tunnel nodig bleek. Heb je meteen een goed excuus om naar je schaduwstation te rijden ;)
@Aart , de breedte van de koepel is 105cm , de lengte net iets meer dan 2.5 meter.
@Evan , knappe foto's man , ik blijf het allemaal erg indrukwekkend vinden, telkens ik in Antwerpen-Centraal kom is het steeds weer kippevel!!
Die boogjes gaan hier ooit ook nog komen , nu nog iemand vinden die voor mij van die prachtige kantoorgebouwen kan maken , want bij de bekende fabrikanten moet je ze niet gaan zoeken.[:(]
Maar nu terug naar Delano zijn baanplan h?.[;)]
citaat:
Geplaatst door Aart
Die bogen op de voorgrond zijn ook mooi om na te bouwen in model. Maar jah, ik weet niet hoe creatief Delano is..
Niet zo moeilijk, hoor:
(http://meb.gerolf.be/spoorweg/bm/nseine21.jpg)
[;)]
Ik wil nu niet moeilijk gaan doen Gerolf, maar why the f*ck heb jij blauwe pijlen aan je seinen hangen? Moesten die niet alleen als je sein aan de verkeerde kant van het spoor staan?
Is dat ook niet als er verwarring mogelijk is?
Mogelijk... (zo goed ken ik de regelementen terzake ook weer niet). Maar hier is geen verwarring mogelijk ;)
Als mijn geheugen me niet in de steek laat is die opmerking lang geleden al gemaakt en heeft Gerolf die borden verwijderd. Dit is dus een oude foto...
Naar aanleiding van de opmerkingen over de bereikbaarheid en met de maten die Erwin doorgegeven heeft voor de stationskap heb ik de schets nog een keer aangepast. Het stationsgebied is smaller gemaakt en het industriegebied breder. In het stationsgebied zijn 2 mangaten geplaatst om alles te kunnen bereiken.
De wisselstraat heb ik even lang gehouden. De perrons lopen namelijk nog verder door dan alleen onder de stationskap. Zie foto's van Evan. Verder ligt het accent bij dit deel van de baan op de treinen die het station binnenkomen en er vertrekken. Er is dus geen enkele reden om te beknibbelen op de lengte van de wisselstraat. In werkelijkheid is die namelijk nog veel langer.
Wat de problemen met de driehoek betreft, dit hangt ook af van hoe de baan gevoed wordt. Voor een baan die met bezetmelding werkt, heb ik een ideetje op basis van de Funky keerlusschakeling (zie elders op dit forum) die een veel kortere baanlengte nodig heeft (ordegrootte 4 ? 5 x loklengte + 1 wagonlengte). Ik zal dat binnenkort eens uitwerken en posten met de vraag of mijn idee klopt.
(http://i1094.photobucket.com/albums/i447/avanhell/Antwerpen4.png)
Dat idee voor de keerlusmodule liet me niet los, dus heb ik het gelijk even uitgewerkt (vandaar dat het wat laat geworden is). Zie http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3533&whichpage=5
Graag daar jullie reacties.
Mja, dat werkt identiek als Wim Ros zijn xTreme keerlus dingetjes. En dan moet je volledige trein in sectie C passen. Want als ie op B komt wilt de relais schakelen, en als ie op D komt ook. Als een trein dus langer is dan C, dan krijg je miserie. Zeker wanneer je volledig gedetecteerde treinen hebt (wel zo handig met trek-duw stellen), maar zeker niet alleen dan: een wiel kan C en D overbruggen bijvoorbeeld.
Maar dat hoeft echt geen groot ontwerpprobleem te zijn. Je kan de wisselstraat zo ontwerpen dat je keerlussporen (of dat nu enkel of dubbelspoor is maakt niets) iets verder in de straat doorlopen, of met 4 sporen onderaan verdwijnen. Geeft tegelijk nog een iets drukkere look ;)
Waarom is er hier eigenlijk een keerlusschakeling nodig? De baan wordt toch opgebouwd met M?rklin C-rails. Of heeft Delano ondertussen gekozen voor het 2 rail systeem?
Geert
Goed gezien, Geert [:)] [;)]
Ok?
een heel domme vraag, gaat het c-rail worden of gaat hij voor tweerail??
Ik dacht dat hij voor c-rail ging.
En als dit zo is, is dit een indrukwekkend c-rail project.
@Geert: Ik was even kwijt dat hij C-rail heeft, maar het was ook alleen naar aanleiding van deze driehoek dat ik er over ben gaan filosoferen. Met C-rail heeft Delano inderdaad geen keerlusmodule nodig.
@Johan: Nee het is een aanpassing op de xtreme keerlusmodule. (bovenaan staat de xtreme, daaronder mijn voorstel) De xtreme schakelt alleen de polariteit om. In mijn voorstel worden er secties stroomloos geschakeld. Hiermee voorkom je dat spoorstaven met verschillende polariteit kortgesloten worden.
Verdere discussie over mijn voorstel voor keerlusmodule graag op http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3533&whichpage=5, dan houden we dit draadje een beetje schoon.
Een overdekt kopstation is mooi, maar bedenk wel dat je locomotief met zijn sleep ook probleemloos achteruit moet kunnen rijden. En vermits je ruimte voorziet tot 2,5m voor zulke treinen, denk ik eerlijk gezegd dat dit wel eens problemen kan geven.
Zelf overweeg ik ook om een overdekt station te bouwen. (8 ? 10 sporen 3meter lang) De constructie die ik in gedachten heb bestaat uit een reeks oude velgen van fietswielen. Deze velgen zaag ik dan middendoor zodat je twee halve cirkels krijgt. Hierover buig ik dan een plexiglas plaat van enkele mm dik die ik bevestig met poprivetten via de openingen van de spaken in de velg. Het is maar een idee dat ik ooit eens wil uitwerken?.
Geert
Als je een beetje realistisch wil zijn, verander die 'verhoogde autoweg' in een 'verlaagde autoweg' (zoals de echte ring rond Antwerpen)
Geert
@ Geert: Dan gaat je dak wel lekken... Hoe krijg je die poprevetten waterdicht? :D
@Geert: verhoogte autowegen komen minstens evenveel voor, het is gewoon een kwestie van hoe je niveaus liggen... En dit geval is de verhoogde autoweg ideaal om een spoor te laten verdwijnen ;)
ok bedankt voor de tip ik heb het al verwijderd zou er meschien iemand willen uitzoeken hoe hoog en breed de bovenlijdingen zijn van somerfeldt?
gerolf en evan willen jullie je ractie op men verwijderde ding ook verwijderen ?[:D] Is gebeurd
Dat vind je ergens in hun cataloog. Ik geloof 125mm hart op hart (van de kolommen). Doe daar de breedte van het profiel nog bij, en ik heb mijn stroken op 145 gezaagd ;)
IK heb het van de week nog opgezocht, aangezien ik net de eerste stroken hout aan het leggen ben waar ooit bovenleiding op moet komen. De rest was dieseltractie :p
school is terug bezig [B)][:(!][xx(][V]
nu kan ik minder bezig zijn met men treinen .
nog achtweken en het is weer krokus .
aan het plan dat aart getekend had zou er meschien wel iets veranderd moeten worden .
dat er teminste tocht 1 doorstroom verbinding is met aftaking naar schaduw station .
groetjes delano[:D][:)]
heey iedereen het is weer slecht wer buiten in men trein ruimte is het vochtig dus heb ik noodgedwongen alles moeten inpakken .
want men sporen begonen al te stinken naar roestend metaal .
dus ik ga weer eventrjes meten wachten tot alles in orde i .
zijn er nog mensen die dit probleem hebben of heeft gehad ?
groeten delano[:)]
Delano , lees nu eerst toch eens wat je geschreven hebt , en post dan je bericht , hoe wil je nu een deftig antwoordt krijgen als je zulk een war-taal schrijft!![xx(]
citaat:
Geplaatst door delano
heey iedereen het is weer slecht weer buiten en in men trein ruimte is het vochtig dus heb ik noodgedwongen alles moeten inpakken .
want men sporen begonen al te ruiken naar roestend metaal .
dus ik ga weer eventjes moeten wachten tot alles in orde is .
zijn er nog mensen die dit probleem hebben of heeft gehad ?
groeten delano[:)]
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Delano , lees nu eerst toch eens wat je geschreven hebt , en post dan je bericht , hoe wil je nu een deftig antwoordt krijgen als je zulk een war-taal schrijft!![xx(]
ik heb het verbeteeterd onderaan .
groeten delano