Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => KISS en andere simpele elektronica => Topic gestart door: Brandy op 27 november 2010, 20:22:36 PM

Titel: Digitaal of analoog
Bericht door: Brandy op 27 november 2010, 20:22:36 PM
Beste lezers.
Ik ben een z.g. herintreder in het spoorweggebeuren anno 2010.
Ik heb ruim 50 jaar doorgebracht met modelbouw - verzamelen, stoomjachten, museumbanen, knutselen enz. Een uitstapje naar restauratie van oude auto's was bijzonder.
Nu heb ik een vraag omtrent de electrotechniek. Ik zal gaan besluiten om digitaal te gaan rijden. Echter uit een restbestand heb ik enkele kabelrollen verworven met een diameter van 0.75 mm. Is dit voldoende voor digitalisering of moet ik aan een grotere diameter denken?
Graag een reactie.  Brandy
Titel: Digitaal of analoog
Bericht door: Gerolf op 28 november 2010, 00:12:47 AM
Door kabels van 0.75 kan je best al wat stroom voeren. Als de afstanden en het aantal locs (=verbruikers) niet te groot zijn, zou dit geen probleem mogen geven.

ik heb je vraag verplaatst naar een meer geschikte rubriek [;)]
Titel: Digitaal of analoog
Bericht door: ToThePoint op 28 november 2010, 02:13:50 AM
Ikzelf gebruik flatcable. Dat heeft ook die sectie vermoed ik.
Ik heb wel de baan verdeelt in blokken en elk blok voorzien van aparte draden vertrekkende vanuit een centraal punt wat gevoed wordt door 2.5?.
Aangezien er per blok maar 1 trein tegelijk aanwezig is, kan de stoomopname nooit extreem hoog zijn. Dus geen probleem.
Als u per blok nog een extra draad voorziet voor stroomdetectie kan u met het digitaal gebeuren alle kanten uit. Het achteraf met PC rijden kan dan op meer eenvoudige wijze.
Titel: Digitaal of analoog
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 november 2010, 14:27:12 PM
citaat:
Geplaatst door Brandy

Beste lezers.
Echter uit een restbestand heb ik enkele kabelrollen verworven met een diameter van 0.75 mm.
Weet je zeker dat het een diameter is van 0,75mm? Of is het een doorsnede van 0,75mm2? Dat maakt nogal verschil.
Want 0,75mm diameter is maar 0,44mm2 doorsnede, en dat lijkt me wat te krap.