Hello iedereen
Ik ben een beginnend 'modelspoorder'
Ik heb dus nog geen aankopen gedaan, ga beginnen met het ontwerp van een baanplan.
Ik heb op het forum al een aantal baanplannen bekeken, maar er zijn nog een paar vragen ivm gebruikte begrippen.
Zoals een rangeerstation, schaduwstation, ...
Kan iemand mij deze uitleggen, of eventueel een link doorsturen
Thx
G4rc
Wel eerst en vooral hartelijk welkom!
Dit is de uitgelezen plaats om alles te weten te komen over "onze" hobby.
Daarom, wees vrij van te vragen naar believe!
Om te antwoorden op jouw vragen, zal ik al proberen om een voorzet te geven. De andere leden zullen dan wel aanvullen, wat ik niet juist of onvolledig uitleg.
Een rangeerstation, wordt in het grootbedrijf vooral gebruikt om de samenstelling van de treinen te verwezenlijken. De rangeerlocomotief (meestal in Belgi? een reeks 70,71,72,73,74,75,80 of tegenwoordig zelf ook een 77 of 78 reeks), zal ervoor zorgen dat samenstelling eenvoudig kan gebeuren, zonder dat de eigenlijke locomotief zal moeten "werken".
Het rangeren bestaat er eigenlijk in, om wagons in een bepaalde volgorde te "rangeren" (te sorteren of te lijnen dus), zodanig dat deze in een bepaalde volgorde aan de locomotief gekoppeld kunnen worden. Meestal zullen de nodige wagons opgehaald worden op verschillende sporen. In kleinere stations en industriegebieden, zal de machinist dit zelf doen of zal dit door een locotractor of locomotor gebeuren. Dit kan zelf telegeleid gebeuren.
De grotere stations, hebben hiervoor meestal hun eigen rangeerdiesels tot hun diensten.
Persoonlijk, vind ik dit aspect van het grootbedrijf het interessantste om in model uit te beelden. (ook qua speelmogelijkheid)
Over het schaduwstation, weet ik eigenlijk zelf weinig of niets. Ik vermoed wel, dat het om een stationsgedeelte zal gaan, dat voor het publiek niet zichtbaar is en waar de eventuele rangeerbewegingen kunnen gebeuren.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Een schaduwstation bestaat niet in realiteit enkel in modelbouw. Het is een plaats op (meestal onder of achter) uw baan waar ge treinstellen kunt laten stilstaan zonder ze van uw baan te moeten halen. Dit om niet continu op het zichtbare gedeelte met dezelfde treinen te rijden. Dus een stopplaats waar de kijker ze niet ziet staan.
citaat:
Geplaatst door janjozef
Een schaduwstation bestaat niet in realiteit enkel in modelbouw. Het is een plaats op (meestal onder of achter) uw baan waar ge treinstellen kunt laten stilstaan zonder ze van uw baan te moeten halen. Dit om niet continu op het zichtbare gedeelte met dezelfde treinen te rijden. Dus een stopplaats waar de kijker ze niet ziet staan.
Dan had ik het toch bijna juist he... [8D]
Een bijkomende vraag :
(ik wil ook een rangeerbundel / station opbouwen voor goederenverkeer).
Bestaan er "vuistregels" om dit soort van bundels op te bouwen ? waar moet je zeker op letten ? Wissels vooraan de bundel en wissels achteraan de bundel ? Met rangeerheuvel of zonder ?
Heeft iemands praktische tips ?
Benny
Kom kijken in Kinkempois. Daar kijk je uit over het rangeergedeelte van Kinkempois. En kan je vragen stellen.
Voor alles is er ergens een voorbeeld. Maar rangeerheuvels -alhoewel een schitterend thema- werken niet in modelbouw. Je kan doen wat je wil, maar ofwel wordt de heuvel veel te steil, stoppen de wagens halverwege, krijg je de sleep niet omhoog...
Hallo,
Voor rangeerbewegingen, die je uitgelegt zijn door Sven, kan je ook in een vroeger tijdperk een HLV (=stoomlocomotief) van de reeks 50,51,53,89,90,91,98,99(beide soorten) gebruiken.
Ook werd soms een G8.1 ofwel een type 81 of een P8 / type 64 gebruikt.
Schaduwstations zijn eigenlijk rustplaatsen [;)] voor treinsamenstellingen.
Dwz., je kan daar je gevormde treinsamenstellingen "tijdelijk" parkeren, zodat je de illusie krijgt dat een trein langer weg zit. [^]
Ook is dit een plaats waar, en de belangrijkste voorwaarde is dat deze open & bereikbaar is [B)] , zoals wij deze steeds gebruiken, in FREMO noemen wij dat "FIDDLE YARDS", waar je een nieuwe trein kan samenstellen. Wij doen dit ook met een locomotief, maar indien er tijdsnood is dan spelen wij ook wel eens voor hercules [:p] en verplaatsen dat nodige wagens en locs met de hand.
Hoop dat je hier iets mee kan doen.
Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi
citaat:
Geplaatst door Havoc
Voor alles is er ergens een voorbeeld. Maar rangeerheuvels -alhoewel een schitterend thema- werken niet in modelbouw. Je kan doen wat je wil, maar ofwel wordt de heuvel veel te steil, stoppen de wagens halverwege, krijg je de sleep niet omhoog...
Ik kan hier verder niets aan toevoegen en moet onze vriend Havoc overschot van gelijk geven.Rangeerstations zoals die in de werkelijkheid bestaan (Antwerpen Noord,Kinkempois,Monceau)zijn GIGANTISCH GROOT en zijn bijgevolg niet zo geschikt om als voorbeeld te dienen voor een modelbaan,en zeker niet in halfnul.En dat kan ook gezegd worden van het elders aangehaalde "ontwerp" Antwerpen Centraal PLUS Berchem.Dat niemand dat hier inziet! onbegrijpelijk.
Tenzij je kan beschikken over een sporthal,niet moet gaan werken,geen naaste famillie hebt ?n de superlotto gewonnen hebt.
Elke poging om zoiets na te bouwen kan alleen maar een karikatuur van het origineel als resultaat hebben.
Neem bv een rangeerheuvel:hoe een fabrikaant ook zijn best doet om een 100% juist op schaal zijnde model te maken op ??n punt zal hij niet slagen:het model de verkleinde MASSA van het origineel geven.
En daar draait het juist om bij het rangeren:massa ?n gewicht.
Met andere woorden :het is met geen enkel merk mogelijk (zelfs met verzwaarde wagons)om een realistisch heuvelbedrijf uit te beelden.
De moraal: zoek kleinere en "doenbare"voorbeelden om na te bouwen ,zoals die nota bene in MSM gepubliceerd worden.
Gerrit
Ik haalde, wat Gerrit hierboven net herhaalde van die "superprojekten", al aan. Al blijkt de man die Berchem & C? in gedachten heeft niet aan zijn proefstukje te zitten.
Beste Kevin, als je niet gefrustreerd binnen een paar jaar (of maanden) alles uit frustratie op een hoopje in de hoek wil gooien, begin dan in Godsnaam met een kleinschalig projekt.
Niet dat zoiets eentonig of saai hoeft te zijn! Maar je moet er het einde van kunnen zien, want d?n krijgt het zin wat groters aan te pakken. Want dan heb je de smaak beet.
Iemand die ook enorm goeie adviezen hierover kan geven is de eigenaar van de Mini Train Expo in Blankenberge. Jean heeft dat streepje genie extra om verrassende baantjes te ontwerpen waarop je niet moegekeken raakt, en die later nog in een groter projekt kunnen kaderen. Ga daar eens kijken en sla er eens een praatje met hem.
Maar mik nooit te hoog, man!
http://www.minitrainexpo.be/
Inderdaad TONY,ik ben niet aan mijn proefstuk toe,ik heb een groot haven en rangeerstation gebouwd,waar ik uren mee kan bezig zijn met het samenstellen van goederentreinen.Mijn volgende project word dus ANTWERPEN-CENTRAAL en BERCHEM!!!Het is niet mijn bedoeling om dit tot in detail na te bouwen,daar heb je inderdaad een sporthal voor nodig,maar ik zal wel 10 doodlopende sporen hebben met een redelijke wisselstraat,lange perrons(2,40m)en ook BERCHEM kan ik voor een deel namaken,alleen zal ik hier voor wel wat meer toegevingen moeten doen.Rochevalien,ik heb geen sporthal,ik moet net als de meesten van ons elke dag gaan werken,ik heb een hele lieve vrouw die mij veel steun geeft ivm mijn hobby en ik heb een schat van een dochter(3jaar),en die lotto die moet ik dringend gaan winnen!!!Maar g4rc ook ik ben ooit klein begonnen hoor,en daar heb ik ook jaren plezier aan beleeft.Groetjes ERVIN.
Bedankt iedereen voor de vele info
Ik ga nu eens beginnen na te denken over het ontwerp van mijn baan
Nog een vraagje:
Ik heb 2 ruimtes ter beschikking voor een modelbaan
- In mijn bestaande bureau, deze is 5.4m X 3.2m
Hier kan ik dan klein beginnen
- Of een aparte kamer 6m X 3m
Hier kan ik dan kiezen of ik klein of groot begin
Maar als ik kies om in de bureau om klein te beginnen dan heb ik wel het probleem dat ik dit model later niet verhuisd krijg naar mijn 'hobby-kamer'
Thx
Je moet daarvoor eens enkel bedenkingen maken zul je ooit moeten verhuizen : bouw dan zeker geen vaste baan ook niet in iets dat je huurt morgen kun je mischien vliegen
Die tweede kamer is die voor altijd voor jou of tot de geboorte van een volgend kind. In modelbouw is 5 jaar uiteindelijk niets.
en denk eraan 6 op 3 is niet klein maar groot is iets anders wat ik wil zeggen probeer er niet teveel op te willen zetten als je wilt modelbouwen, wil je enkel modelrijden dan is dat iets anders.
jan
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Inderdaad TONY,ik ben niet aan mijn proefstuk toe,ik heb een groot haven en rangeerstation gebouwd,
Dat zou ik(en de anderen waarschijnlijk ook)wel eens willen zien!Zijn daar soms foto's van? of een web-site?
.Mijn volgende project word dus ANTWERPEN-CENTRAAL en BERCHEM!!!Het is niet mijn bedoeling om dit tot in detail na te bouwen,
Dat bedoel ik nu net:de koepel,de overkapping,de centers met al die torentjes,dat kan je toch niet weglaten,?!?Bij A'pen miniatuurstad hebben ze A'pen centraal KOMPLEET nagebouwd (het gebouw) en dat is al bijna 2 meter lang....
daar heb je inderdaad een sporthal voor nodig,maar ik zal wel 10 doodlopende sporen hebben met een redelijke wisselstraat,lange perrons(2,40m)en ook BERCHEM kan ik voor een deel namaken,
De aftakking naar Groenenhoek,naar Nederland ,de autosnelweg,de spoorlijn naar 'over het water'...weglaten???
alleen zal ik hier voor wel wat meer toegevingen moeten doen.Rochevalien,ik heb geen sporthal,ik moet net als de meesten van ons elke dag gaan werken,ik heb een hele lieve vrouw die mij veel steun geeft ivm mijn hobby en ik heb een schat van een dochter(3jaar),en die lotto die moet ik dringend gaan winnen!!!Maar g4rc ook ik ben ooit klein begonnen hoor,en daar heb ik ook jaren plezier aan beleeft.Groetjes ERVIN.
Toch nog sukses gewenst!!!
Gerrit
Ik denk wel dat voor mij het beste is dat ik klein begin.
En nadien naar iets groter overstap
citaat:
Geplaatst door g4rc
Ik denk wel dat voor mij het beste is dat ik klein begin.
En nadien naar iets groter overstap
Klopt. Altijd beginnen met een simpel ovaal (of cirkel). Eventueel met 1 zijspoor. Zo blijft het overzichtelijk.
Nadien kan je dan langzaamaan uitbreiden met nog een extra wissel, dubbelspoor, extra loc, overweg, enz...
Ik denk dat iedereen ooit zo begonnen is, ook ikzelf. Ondertussen heb ik nog steeds een ovaal, maar met een (in verhouding met mijn baan) groot station. En ja, soms vallen er ook nog wel gewonden op mijn baan. [:D][xx(]
Ik ben ook zo begonnen. Eerst simpel enkelsporig ovaal, dan een iets groter ovaal, een wissel met een zijstraat, een extra loc, nog een wissel en een zijstraat, een gedeelte dubbelspoor, heel de ovaal in dubbelspoor, nog groter, nog aftakkingen... en geen plaats meer![:D]
Voorzie genoeg ruimte en overweeg eerst wat je wil bereiken. Anders loopt het fout. Ik spreek uit ervaring.
Altijd beginnen met een ovaal ... sorry maar daar kan ik het niet mee eens zijn, jongens.
Een point-to-point baan is ook een mogelijkheid om klein te beginnen, maar laat niet toe om treinen op een eenvoudige wijze rondjes te laten doen, terwijl velen dat toch wensen.
Een gevouwen hondebeen lijkt mij - ook voor relatief kleinbehuisden - een mooie tussenoplossing: toch niet t? klein, uitbreidingsmogelijkheden zat, eerder realistisch, continu verkeer mogelijk, ... ik heb zo ooit een baan gemaakt in een ruimte van 2,5 op 4 meter, en dat zag er niet slecht uit.
Ik heb het hier al vaker gezegd, maar ik vind dat je altijd moet beginnen met tekenwerk - en daar RUIM de tijd voor nemen.
Altijd is misschien niet de juiste uitdrukking akkoord. Beter beginnen met een ovaal, lijkt me een betere uitdrukking. Maar ieder zijn zin.
Een baan van 2.5 op 4, is al geen klein baantje meer he. Ik ben begonnen op een multiplex-plank van 1 op 2. Nu zal het een baan worden van 3 op 3 , misschien niet zo groot, maar toch groot genoeg.
De vraag is wat ge wilt doen treintje rijden of een modelbaan bouwen. Bij treintje rijden neem dan een ovaal of hondenbeen, kunt ge een trein op zetten en laten rijden. Als ge een modelbaan wilt bouwen is een segmentbaan iets makkelijker. Ge kunt klein beginnen en altijd blijven groeien, en ge kunt ten allen tijden overal vlot aan zoder op uw baan en overal tussen te moeten kruipen. Maar zoals gerolf zegt overdenk het eerst goed wat ge gaat maken.
Jan
A.S. Zaterdag in Luik op het depot kan je zien wat er buiten is en praten met forum genoten, Mensen van andere clubs en spoorwegmensen.
Kan je met een kladblok en een glas cola discusieren wat de beste oplossing is voor je. Ideeetje?
citaat:
De vraag is wat ge wilt doen treintje rijden of een modelbaan bouwen. Bij treintje rijden neem dan een ovaal of hondenbeen, kunt ge een trein op zetten en laten rijden.
Dus als ge interesse hebt in treinen die rijden, dan maakt ge geen modelbaan? Kom nou!
Voor mij is het simpel, een leuke baan, hoeft geen dure, grote of heel fijn uitgewerkte baan te zijn. Als ik me maar kan bezighouden met het verbeteren en het rijden.
Verbeten? Je bijt er toch niet in? [:D]
Sorry typfoutje... aangepast [;)]
een goede baan moet inderdaad niet groot zijn maar een baan is wel nooit af. Er kunnen altijd nog verfraai?ngen bij.
Jan
Ik heb de idee van Gerolf indertijd gevolgd. Eerst heb ik mij toch meer dan een jaar beziggehouden met het uittekenen van een plan. En wel met potlood en passer en gommen. Dat op zich was al een uitdaging. Ik ben dus niet begonnen met een ovaal maar had al een vaag idee in het hoofd hoe het er moest uitzien. Nu, met vallen en opstaan begint de baan stilletjes aan zijn vorm te krijgen. En nog steeds verander ik soms van scenery-gedachte op sommige plaatsen. Zo blijven we gezond bezig.
Opgelet he; ik zeg niet dat het altijd zo begint (met een ovaal dus). Ik denk dat de meeste modelspoorders, het virus al vastkregen als kind. De meesten, zoals ikzelf, zullen toen niet de plaats en de centjes gehad hebben om er een hele baan mee te maken. Maar stilletjes aan, stukje per stukje...
Wat niet uitsluit dat ik soms nog, in het geniep dan, een ovaaltje leg om een nieuwe loc te testen! [:D][;)]
een ovaaltje is niet alleen goed om een loc te testen, een nieuwe loc moet ge ook steeds een half uurtje los rijden. Met een punt tot punt baan wordt dat iets moeilijker.
Jan
citaat:
Geplaatst door janjozef
een ovaaltje is niet alleen goed om een loc te testen, een nieuwe loc moet ge ook steeds een half uurtje los rijden.
Om die reden heb ik ook een 'losse' ovaal op een aparte plaat. Daarmee test ik ook de snelheid van een loc bij een bepaalde spanning. Meestal rijden ze te snel, en zo kan ik de loc dan, indien nodig, wat temperen
Ik heb alleen dat ovaaltje, voorlopig toch
Jan
Ik heb inderdaad ook nog een ovaaltje liggen waarop ik dan de loc's kan programmeren. Aangezien ik er nog maar drie heb is het nog niet versleten. Maar het is mede door dit forum dat ik die rocorails vanuit de startersset hiervoor gebruik.
Ge ziet waarvoor dit hier allemaal goed is, nietwaar!
Groeten,
Marc