Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => Schaal N => Topic gestart door: n/a op 04 september 2005, 16:16:20 PM

Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 04 september 2005, 16:16:20 PM
Hallo Allemaal,

Met dit onderwerp wil ik absoluut geen "oorlog" tussen de schalen ontketenen maar juist het tegenovergestelde; een beter onderling begrip.
Zo af en toe zie ik stellingen langsvliegen op dit, en andere, forum of in vragen die via mijn website gesteld worden waarvan ik me dan afvraag; waar haalt men het vandaan?
We hebben allemaal belang bij het zich goed/beter ontwikkelen van de hobby en aangezien schaal N toch nog steeds zo'n 25-30% van de modelspoorders uitmaakt lijkt het me goed om een aantal mythes te ontzenuwen.
Nogmaals, dit is GEEN anti-H0 (of andere schalen) activiteit maar een poging tot corrigeren van misvattingen over N.

Een greep uit de beweringen die ik gehoord/gelezen heb:

= N kan niet gedigitaliseerd worden: Onzin natuurlijk, maar echt waar, het wordt nog steeds gezegd.
= N heeft beroerde rij-eigenschappen: Misschien waar 30-40 jaar geleden maar verder volstrekt achterhaald. Alles valt of staat met het correct leggen van een baan, ongeacht de schaal.
= N is te klein: Tegenvraag is dan; ten opzichte van wat? Als je in schaal H0 kunt werken en priegelen kun je dat ook in schaal N, zo groot is het verschil nou ook weer niet.
= N heeft te weinig keus: Gedeeltelijk waar, het assortiment N is inderdaad kleiner dan H0 maar echt niet beperkt tot 2 locjes en 3 huisjes. Trix en Fleischmann hebben een redelijk ruim assortiment, daarnaast zijn er nog vele andere fabrikanten..
= N is een uitstervende schaal: Geen idee waar men dat vandaan haalt, ik wijs slechts op de 25-30% modelspoorders. In het hele scala aan schalen zijn H0 en N de hoofdrolspelers welke qua aantal deelnemers gigantisch veel afstand nemen tot de rest.
= Oudere N locs zijn niet te digitaliseren: Soms zal het moeilijker zijn, maar meestal zal het zeker kunnen. Bij de overgrote meerderheid niet moeilijker dan in H0.
= N is geen lol aan: Tja, wat moet je daarmee? Ligt er maar aan wat je wilt. Lange treinen door een landschap rijden gaat in N juist heel goed op een beperkter oppervlak, een N-loc met zwaailichten, schijnwerpers en cabineverlichting uitrusten is lastiger zo niet onmogelijk.
= N is geen standaard: Er zit meer standaardisatie in N dan enig andere schaal (afgezien van Z), alles rijdt op en met alles.
= N wordt te klein als ik ouder wordt: Waarschijnlijk zul je meer problemen krijgen met onder je baan door te kruipen dan met het formaat van de locs. Een loeplamp doet dan wonderen.
= N is vaak beroerde kwaliteit: Geen idee waar men dit vandaan haalt.
= N is goedkoop: Was dat maar waar, helaas is N bijna net zo duur als H0 en heeft dezelfde prijsexplosie gezien als de andere schalen.
= N is duurder: Jawel, ook dat wordt beweerd. Soms zijn loc-decoders iets duurder dan de goedkopere H0-varianten omdat je grootte beperkingen hebt. Voor de rest zou ik niets anders kunnen verzinnen dat structureel duurder zou zijn.
= N is weggegooid geld: Waarschijnlijk doelend op een disfunctionerende 2e handsmarkt, ach, men moet nog maar eens op Marktplaats kijken. Voor de rest is het een hobby en geen oude-dag-voorziening.
= N kent geen zelfbouw: ga eens kijken op Meine N Welt (urlwww.meine-n-welt.de//url) of Project Dinges (urlhttp://home.kabelfoon.nl/~mdvb/dinges//url). Meer antwoord is niet nodig denk ik.

Er zijn vast nog veel meer mythes. Reacties zijn dan vanzelfspreken heel erg welkom maar s.v.p. niet gaan afgeven op andere schalen want dat is helemaal nergens voor nodig.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: pahasoft op 04 september 2005, 19:09:29 PM
Hoi Henk,

Kan het alleen maar volledig onderschrijven. Ik rij zelf ook schaal N en digitaal!
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: Havoc op 04 september 2005, 20:23:33 PM
Naar gelang waar je gaat kijken hoor je die "klachten" over elke schaal. Niks van aantrekken, gewoon je zin doen.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: tonycabus op 05 september 2005, 22:45:57 PM
Precies!
Ik bewonder die kleine schalen, want die "mythes" houden inderdaad geen steek. Als je de baan goed onderhoudt zijn er nergens meer problemen te verwachte dan bij grotere schalen. En ook d??r geldt dat onderhoud een eerste vereiste is.
Maar zoals Johan ook al zei, 't is maar net wat bij jou zelf het meest in de smaak valt.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: janjozef op 06 september 2005, 08:55:26 AM
Eigenlijk heeft elke schaal voor en nadelen. Het noodzakelijke meer onderhoud voor N is wel waar een klein stofje is voor een O-baan een klein stofje voor N is dat een betonnen muur maar als ja BV maar 1m op 3m lengte hebt is dat bij O voor een toonkast juist groot genoeg in N bouw je een volledige baan. Dus dat ieder doet waar hij zin en plezier aan heeft. Technisch zijn ze allemaal evenwaardig, financieel, spijtig voor de N en Z rijders, zijn ze ook even duur enkel de nog grotere schalen zijn veel duurder.

Jan HO-rijder
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 06 september 2005, 17:44:05 PM
Jan,

Volgens mij heb je nu net de volgende mythe aangedragen [:D]
Een N-baan hoeft echt niet noemenswaardig vaker of steviger te worden schoongemaakt dan H0 hoor. Af en toe een ROCO-clean wagon laten meerijden is mooi zat.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: eric op 06 september 2005, 22:50:20 PM
Ikzelf begin een beetje jaloers te worden op de N spoorders.
Ideaal voor de klein behuisde.
Als je ziet wat voor prachtige banen, enz. deze mensen kunnen bouwen op weinig ruimte.
En van dat digitale, dat kan wel degelijk en het verbeterd nog eens de rijeigenschappen ook zoals bij alle andere schalen.

Moest ik van niks beginnen dan was mijn keuze vlug gemaakt



Groetjes,

Eric
H0 en LGB rijder)
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 04 november 2005, 22:27:13 PM
Hallo iedereen,

zoals je ziet ben ik nieuw hier op dit forum.
Onlangs is mijn passie voor miniatuurtreinen terug aangewakkerd,daar zit mijn zoontje ergens voor tussen,die ook enorm gefascineerd is door treintjes.
Toen ik een jaar of tien was,heb ik Marklin HO gehad,maar ook Fleischmann Piccolo.

Nu,om de draad terug op te pikken, ben ik er nog niet helemaal uit of ik verder ga met HO of schaal N.
Ik heb nog een HO-set Marklin met 4 locs van wel 50 jaar oud (modellen CM800(3000) en 3021),die ik nu liefedevol aan het restaureren ben: sleepcontacten,borstels,smering,verlichting enz...

Maar om eerlijk te zijn,schaal N fascineert mij het meest,vooral Fleischmann Piccolo.Vooral bij deze laatste zijn de spoortjes heel mooi opgebouwd met een bedding,wat men niet terugvindt bij andere merken.
Ik heb ook de vergelijking gemaakt met Minitrix: beiden hebben een mooi gamma,Minitrix misschien iets meer,maar als men de prijzen naast mekaar legt,is Fleischmann Piccolo toch een pak goedkoper dan Minitrix.

En om een hierboven vermelde mythe te ontkrachten dat schaal-N van beroerde kwaliteit zou zijn:Ik heb nooit problemen gehad met mijn vroegere N-set,integendeel.
Die liep altijd "als een trein".

Het enige "minpunt" dat ik zou willen toekennen aan N-schaal is dat er minder detail is voor de technische letteropschriften op de voertuigen.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: Gerolf op 05 november 2005, 08:34:31 AM
Dag, 'Gizmo' - en welkom hier, trouwens!

In je bijdrage leek het alsof je denkt te moeten kiezen tussen Fleishman en Minitrix. Dat is niet waar hoor: het zijn combineerbare merken.
D?t is pas een voordeel van schaal N [;)]
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: Johnnytrein op 05 november 2005, 11:07:46 AM
Gizmo, als je die locs toch aan een onderhoudsbeurt onderwerpt zou ik ze ineens ook eerst reinigen.Ook het oude vet. Johnny
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: loco op 05 november 2005, 11:52:25 AM
Er is absoluut niets mis met N. Ik heb al prachtige realisaties gezien in deze miniatuur schaal. Denk maar eens aan MTE in Blankenberge. Laat ze maar zeggen. Elke schaal zal wel zijn voor en nadelen hebben. Probeer in schaal HO maar eens een landschap na te bouwen zoals Louise-Marie van de Club in Wervik.
En met de modellen kun je al net zo goed rijden als in alle andere schalen. Jammer dat N zo weinig aanhangers kent in Belgi?.
Loco
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 05 november 2005, 15:27:33 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Dag, 'Gizmo' - en welkom hier, trouwens!

In je bijdrage leek het alsof je denkt te moeten kiezen tussen Fleishman en Minitrix. Dat is niet waar hoor: het zijn combineerbare merken.
D?t is pas een voordeel van schaal N [;)]



Ik vermoedde al zoiets,maw kan ik dan locs van Minitrix op het spoor van Fleischmann laten rijden en omgekeerd ?
Dan is mijn keuze gemaakt!

Hoe zit het dan met die wagonkoppelingen,zijn die dan ook compatibel ?
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 05 november 2005, 16:53:56 PM
Gizmo,

Zo ongeveer alles wat je in schaal N koopt rijdt op en met elkaar (alleen de Engelsen hebben een iets afwijkende schaal 1:148).
De standaard N-koppeling werkt altijd, Fleischmann, Minitrix of andere, het maakt helemaal niets uit (alleen de Amerikanen gebruiken soms een andere koppeling).
Rails idem dito, het wordt een tikje lastiger als je rails van de verschillende fabrikanten door elkaar wilt gebruiken, kan wel maar dan heb je soms verloopstukjes nodig.
Nog een tip: Fl* en Mini* zijn niet de enige die rails maken, kijk ook bijvoorbeeld eens naar Peco code 55, hele mooie rails en superieure geometrie (geen haakse bochten zoals bij de andere[^]).
Zie ook mijn webstek.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 06 november 2005, 11:38:58 AM
Prachtig pleidooi voor schaal N. Funky!
Goed zo!
Te klein : Weet je dat er in Engeland tuinbanen in N gemaakt zijn en die rijden zeer goed!De meeste kletsen maar op zonder nadenken. En denken wat ze zelf niet hebben is slecht. Foei. Klein menskens zijn dat! En als ze nu dat alleen maar denken is het niets, maar soms scheeuwen ze hun onzin over de daken.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: Havoc op 06 november 2005, 12:22:21 PM
citaat:
Weet je dat er in Engeland tuinbanen in N gemaakt zijn


Soms een link naar een of andere site hierover? Dat wil ik toch wel eens zien.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: Roderik op 07 november 2005, 16:09:32 PM
citaat:
Soms een link naar een of andere site hierover? Dat wil ik toch wel eens zien.


Count me in !!! Is dat eigenlijk wel doenbaar? 1 misplaatst vogelpoepje of bloemblaadje op schaal G is geen probleem. Dat voelt je loc bijna niet maar als je dan schaalgewijs gaat kijken wat dat geeft in N: da's soms een hele hoop str*nt.
Ik denk wel dat het moet echt prachtig zijn om een vrij grote oppervlakte als een tuin te kunnen beslaan met N schaal. Denk maar eens aan de zeer lange slepen die zouden mogelijk zijn. Maar zijn de rails van bijvoorbeeld Peco hier op voorzien of zouden er speciale fabrikanten bestaan? Op wordt dat zelfbouw?
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 07 november 2005, 17:20:19 PM
Ik zoek een link op. In het tijdschrift Model Rail ( Engels en  volgens mij het beste op de modelbouwmarkt )is er ooit een reportage ervan geweest. Ik weet alleen niet meer in welk nummer. Ik zoek het op. Ik denk dat ik ook een video over tuinbanen heb waar die baan te zien is.
Frans Peeters van de Rifra bahn http://users.telenet.be/rifra/
heeft hiervan een dvd. HIj kan je waarschijnlijk wel verder helpen.
Succes!
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: loco op 07 november 2005, 22:09:02 PM
H? Messing,
Deze link doet me plezier.
Mooie foto's.
't Is dan wel geen N, maar LGB kan toch oh zooo mooi zijn.

Loco
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: janjozef op 08 november 2005, 08:22:34 AM
Ge krijgt bijna goesting uwen hof te vernieuwen

Jan
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 09 november 2005, 14:30:24 PM
Neem maar eens contact met Frans en als je die zijn tuinbaan ziet, nu die bijna klaar is, begin je te dromen van een een trein in de tuin. Ondertussen is Frans wel met een uitbreiding aan zijn baan bezig. Hij staat niet stil hoor!
Paul.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 11 november 2005, 18:24:43 PM
Sorry vrienden, maar ik heb de link nog niet terug gevonden van de tuinbaan in schaal N. Ik blijf zoeken. Ik heb wel al een dvd gevonden waar men schaal HO in de tuin heeft liggen.
In iedergeval heb ik de schaal N baan in de tuin gezien. Niet mijn ding, maar toch prachtig dat het kan en dat het feilloos functioneerde. Maar die Engelsen die kennen er wat van.
Groetjes,
Paul.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: TrainTechnology op 12 november 2005, 11:47:16 AM
Ik vind dit een prachtig pleidooi voor schaal N, heb er zelf ook ??n en ander van, maar als fervente verzamelaar van Belgisch materieel voel ik me bij N toch wel een beetje in de steek gelaten door de fabrikanten. Met een handjevol verschillende Belgische modellen moet je het maar doen...

Absoluut geen afbreuk voor de schaal, maar als er niet voldoende Belgisch materieel beschikbaar is, dan neemt het aantal Belgische ge?nteresseerden natuurlijk ook meteen sterk af. Chapeau voor zij die alles zelf (om)bouwen !

Heeft iemand ergens een overzicht van welke Belgische modellen er nu eigenlijk gemaakt zijn door zeg maar 'de grote fabrikanten' in N ?

Groetjes,
Mattias
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: marctje op 12 november 2005, 15:14:46 PM
er waren in N 2 type's 59 uitgebracht van Roco, er is een type 26 met badkuiptender van minitrix, arnold had 2 type 81, er is een type 80 van minitrix, er is een bolle neus van minitrix, er zijn de modellen van MTE op fleischmann basis, er is een type s3/6 met rookgenerator van arnold ( welke ik trouwens nog te koop heb staan) er zijn nordwagons van minitrix, er waren eurofima's van arnold (nog te koop bij MTE dacht ik), verborgh had omgebouwde fleischmann wagons railtour, ls heeft M4 uitgebracht, fleischmann, arnold er Roco hadden en hebben nog europ wagens, AEOS , FALS en nog die ik waarschijnlijk vergeten ben
groetjes
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: ANDY op 12 november 2005, 16:11:48 PM
citaat:
Geplaatst door marctje

er waren in N 2 type's 59 uitgebracht van Roco, er is een type 26 met badkuiptender van minitrix, arnold had 2 type 81, er is een type 80 van minitrix, er is een bolle neus van minitrix, er zijn de modellen van MTE op fleischmann basis, er is een type s3/6 met rookgenerator van arnold ( welke ik trouwens nog te koop heb staan) er zijn nordwagons van minitrix, er waren eurofima's van arnold (nog te koop bij MTE dacht ik), verborgh had omgebouwde fleischmann wagons railtour, ls heeft M4 uitgebracht, fleischmann, arnold er Roco hadden en hebben nog europ wagens, AEOS , FALS en nog die ik waarschijnlijk vergeten ben
groetjes




Hoi Marctje,

LS Models heeft K4 wagons uitgebracht en geen M4 wagons [:)]
Verder kan ik ook nog melden dat Arnold ook nog een type96 al ooit heeft uitgebracht!

Groeten
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: Roderik op 13 november 2005, 14:02:42 PM
Als je gaat kijken op http://www.spurweite-n.de en kijkt bovenaan bij Spur-N-Datenbank. Op die pagina kan je alles ingeven wat je maar wil weten. De maatschappij, de fabrikant, het tijdperk, ... en je krijgt een lijst met alle modellen. Let wel alles is veel gezegd. De kleinere fabrikanten (zoals LS Models, en dan spreek ik op een internationale markt) staan er (nog) niet op vermeld. Het handige is zelfs de link naar Ebay. Als je een model kiest, staat er onderaan de geopende fiche een lijstje van modellen die op Ebay te koop staan.

Probeer het eens uit. Werkt heel goed.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 23 november 2005, 20:32:32 PM
Hoezo geen zelfbouw?
kijk maar op:

http:/www.lahntalbahn.info

Dit is een N-spoorbaan die vol zit met details die niet te koop zijn maar zelf gebouwd moeten worden.

Groet.
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: Frank_N op 22 oktober 2006, 20:17:41 PM
Heel erg laat misschien, maar toch meen ik een reactie te moeten plaatsen [8)]

In het modelspoor kun je net zover gaan als je zelf wil.
Er zijn banen op 1,5 vierkante meter die er "aanstekelijk" uitzien.
Ook zijn er grote banen die waarschijnlijk nooit "af" komen. Waar leg je je eigen "lat"
Dan is er nog de vraag of een aanschouwer van je inspanningen op een juist niveau de zaak in kan schatten. Het is me overkomen dat ik tegen iemand zei bezig te zijn met modelspoor. Zijn eerste reactie was: Digitaal he!! Persoonlijk denk ik dat digitaal een interessant onderdeel is van modelspoorderij, doch geen doel.
Het gaat er mi om, zinvol bezig te zijn met een hobby waarbij de beoefenaar van zeer veel markten thuis moet zijn. Of ermee bezig is zich de benodigde vaardigheden bij te brengen. De gebruikte schaal is dan ondermeer een onderdeel van die beslissing.
Persoonlijk denk ik dat je in  de H0 schaal beter gedetaileerde treinen kunt vinden en zelf dingen zou kunnen maken dan in de N schaal. Maar: Er zijn ook N freaks die erg fraaie dingen maken (zie bv: http://www.fine-scale.de/ Of wat dacht je van: http://martin3500.tripod.com/
Zelf bezig met een baantje van net ietsje meer dan 2 vierkante meter, heb veel info gevonden op dit forum en allerlei website's. Gisteren te Mechelen nog veel "lotgenoten" ontmoet, en erg fraaie dingen gezien.
Ik zie wel waar mijn N schip strand...........
Frank
Titel: Mythes over schaal N
Bericht door: n/a op 12 januari 2007, 20:56:36 PM
helemaal mee eens ik vindt H0 wel de mooiste schaal maar heb niet genoeg ruimte dus de keus is N-spoor of niets nou dan maar N-spoor
en nou ik er mee bezig ben denk ik als ik meer ruimte heb nog steeds N-spoor hou (kan je nog meer bouwen)
Gr. Rob