Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: Johan Poelmans op 17 november 2010, 21:45:25 PM

Titel: 'in fase' meerdere transfo's
Bericht door: Johan Poelmans op 17 november 2010, 21:45:25 PM
Heyla,

Hier en daar zie ik mensen die testen of hun meerdere transfos wel in fase zijn. Je hebt een gemeenschappelijke massa, en als je transfos in 'tegenfase' zijn, dan zou je spanning tussen 2 transfos een slordige 36V zijn ipv 0V (bij 18V transfos).

Nu mijn vraag: is dit eigenlijk nodig bij DCC boosters? Want ik dacht dat de polariteit van de railsync ook iets te maken heeft met de polariteit van de DCC op de rails?

Dus kortom: als de enige verbinding tussen 2 transfos de common ground is, en de occasionele wielen van mijn treinen die de overgang tussen 2 boosters kortsluit, moet ik dan letten op de polariteit van de 220V stekker wanneer ik die in het stopcontact steek?

Groeten,
Johan
Titel: 'in fase' meerdere transfo's
Bericht door: ysbeer op 17 november 2010, 23:19:26 PM
Nee ,de booster is een versterker (power) die gewoon op gelijkstroom werkt.
De wisselspanning die er ingaat via de trafo wordt gelijkgericht en dan is er geen probleem meer.
De soort (wisselspanning) die er uit de booster komt is de versterkte spanning uit de centrale.
2 kale trafo s parallel is zo ie zo al af te raden.

wim

Titel: 'in fase' meerdere transfo's
Bericht door: INFO op 17 november 2010, 23:35:57 PM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

moet ik dan letten op de polariteit van de 220V stekker wanneer ik die in het stopcontact steek?




Nee!!
Titel: 'in fase' meerdere transfo's
Bericht door: Johan Poelmans op 19 november 2010, 08:18:17 AM
Kort maar duidelijk antwoord, dank u ;)