Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: itchy op 04 oktober 2010, 22:01:54 PM

Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: itchy op 04 oktober 2010, 22:01:54 PM
Hallo! In afwachting van de komst van de M6 rijtuigen in H0 alvast een "modelspoor digitaal" vraagje.  Ik zou graag een stam M6'en nabootsen (? 7 rijtuigen, zonder stuurstand) met aan beide zijden een HLE reeks 26. Beide loks zijn gemotoriseerd en rijden in TS. Zoals in het echt dus. Zou dit problemen kunnen geven bij de digitale aansturing? Beide loks bevinden zich toch op zo'n twee meter afstand van elkaar op de baan.  Heeft hier al iemand ervaring mee?! Alvast dank..
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: Johan Poelmans op 04 oktober 2010, 22:35:27 PM
citaat:
Geplaatst door itchy

Hallo! In afwachting van de komst van de M6 rijtuigen in H0 alvast een "modelspoor digitaal" vraagje.  Ik zou graag een stam M6'en nabootsen (? 7 rijtuigen, zonder stuurstand) met aan beide zijden een HLE reeks 26. Beide loks zijn gemotoriseerd en rijden in TS. Zoals in het echt dus. Zou dit problemen kunnen geven bij de digitale aansturing? Beide loks bevinden zich toch op zo'n twee meter afstand van elkaar op de baan.  Heeft hier al iemand ervaring mee?! Alvast dank..


Normaal niet, dit is net zoals gewoon tractierijden bij digitaal. Alleen voor je software kan het belangerijk zijn dat de M6 rijtuigen eveneens gedetecteerd worden door je stroomdetectie. Mogelijks zal je anders ten onrechte een blok vrijgeven.
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: itchy op 04 oktober 2010, 22:57:05 PM
OK! Aan stroomdetectie ben ik nog niet toe... problemen voor later dus. Ik dacht meer aan een situatie waarbij ??n van beide loks even stroomloos zou komen te staan en de andere verder trekt/duwt... da's toch een andere situatie dan wanneer beide loks achter elkaar hangen. Ik zie in een bocht bv. dan al de M6'en van de sporen vliegen.
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: TreinTeLaat op 05 oktober 2010, 01:58:48 AM
Dit is een zeer interessante samenstelling!

Ik heb hier ook over nagedacht, enkel is het probleem om 2 locs van de reeks 26 te vinden.
Ik weet dat Mehano er uit heeft gebracht, maar enkel de 2623 is bij mijn weten volgens de hedendaagse uitvoering (p-trein met M6'en).

De andere 26's hebben zo precies een slabbetje aan hun nummer hangen (vooraan de loc, ander kleurschema, (zoals de mehano loc 2628 en 2633).

Daarbij komt dat Mehano een merk is dat stopt, en ik heb er nog geen gevonden ergens... (behalve superduur en met sound vind je ze nog...)

>> Maar als je er 2 hebt, dan is dit zeker de moeite waard! Het gaat zeker een prachtige stam zijn !

Digitaal gaat het geen problemen geven, want het is net hetzelfde als bij dubbeltractie met locs aan elkaar...
Je moet wel zien dat beide loscs even snel optrekken en afremmen !!! anders worden je rijtuigen tussen de locs 'mishandeld' en kan het leiden tot ontsporingen....
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: itchy op 05 oktober 2010, 07:17:10 AM
citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Ik heb hier ook over nagedacht, enkel is het probleem om 2 locs van de reeks 26 te vinden. Ik weet dat Mehano er uit heeft gebracht, maar enkel de 2623 is bij mijn weten volgens de hedendaagse uitvoering (p-trein met M6'en).
Tim, Mehano heeft naast de 2623 ook de 2611 uitgebracht in TP IV-V uitvoering. Dit is de info die ik na wat zoeken op de Mehano site heb gevonden:
CLASS 2611
Item: 53266 - DC
Item: 53268 - DC DIG. SOU
Item: 53267 - AC DIGITAL
Item: 53269 - AC DIG. SOU
Deze versies (dus de 2611 en 2623) komen het meest in de buurt van de grote voorbeelden voor de P-trein met M6'en; maar zijn niet helemaal identiek: o.a. het Magelan logo ontbreekt. Maar als je het niet te nauw neemt kan je eventueel ook de 2628 zoeken, ook een blauwe.
Of je kan de 2608 zoeken, zeer beperkte oplage van 94 exemplaren in TP IV-V uitvoering, uitgebracht voor het museum van Kinkempois [8D] (heb hem zelf ook niet hoor)
(http://img261.imageshack.us/img261/2292/img4712.jpg)
(foto ? lux161 van TMM forum)
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: Michiel op 05 oktober 2010, 12:33:27 PM
citaat:
Geplaatst door itchy

...Ik dacht meer aan een situatie waarbij ??n van beide loks even stroomloos zou komen te staan en de andere verder trekt/duwt... da's toch een andere situatie dan wanneer beide loks achter elkaar hangen. Ik zie in een bocht bv. dan al de M6'en van de sporen vliegen.

Ik heb het gevoel dat je hier inderdaad een probleem aankaart. Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Ik ben toch ook wel benieuwd naar praktische ervaringen op dit gebied. Wie durft? [:D]
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: ERVIN op 05 oktober 2010, 12:56:44 PM
Ik denk toch dat er hier problemen mee zouden kunnen komen , stel dat je een wisselstraat neemt , de eerste loc gaat daar toch een kleine vertraging oplopen , terwijl de achterste loc gewoon blijft doorduwen , ook stel ik mij de vraag als er " scherpe" bochten op je baan zouden liggen , de snelheid vermindert dan toch ook , weliswaar h??l miniem net als in bovenvermeld probleem met de wisselstraat , en dit terwijl ook hier weer de achterste loc , nog in een recht stuk spoor , gewoon blijft doorduwen !!!

Ikzelf heb het ook nog niet geprobeert , en ben dan ook heel benieuwd naar de resultaten.[;)]
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 oktober 2010, 12:58:01 PM
Als verlies van stroomafname een probleem geeft, dan kan je overwegen om de stroomafname van beide locs met elkaar te koppelen. Twee draden door de hele trein rijgen.
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: chef garde op 05 oktober 2010, 13:57:12 PM
Of van 1 van de 26's een dummy maken ...
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: itchy op 05 oktober 2010, 15:27:47 PM
citaat:
Geplaatst door chef garde

Of van 1 van de 26's een dummy maken ...

ja dat kan ook natuurlijk maar dat wou ik net vermijden omdat ik ze afzonderlijk ook nog wil kunnen inzetten voor goederentreinen etc.. Mannen, ik heb momenteel (nog) geen baan die naam waardig dus als er getest moet worden: wie kan/wil/durft? Het moet ook niet tegen 160 km/h gaan h?. [;)]
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: Paulogic op 05 oktober 2010, 16:26:07 PM
Tja een sync tussen 2 decoders zou een super uitbreiding zijn
in de toekomst. Dan regelt ??n decoder beide ...

Hint naar ESU, Uhlen.., Marklin, Fleishman, Vieschman,...
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: itchy op 05 oktober 2010, 18:52:55 PM
nu ik er aan denk: als je een meettrein wil imiteren zit je in hetzelfde geval (vooraan en achteraan een lok). Bijvoorbeeld 2x HLR77 met enkele Dms'en en een meetrijtuig. Sleep is wel korter dan. Misschien wil iemand met een grote baan dit wel eens proberen? [:o)]
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: Michiel op 05 oktober 2010, 20:00:52 PM
... of bijvoorbeeld een trein die een stevige helling op rijdt met 1 of 2 duwlocomotieven (zie einde van dit filmpje (//%22http://www.dailymotion.com/video/xc7xdi_fbn1920-anno-1920-een-impressie-van_lifestyle%22)) [:p].
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: itchy op 05 oktober 2010, 22:03:30 PM
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw
Een belangrijk ding is dat beide locs een gelijke snelheid hebben
Bedankt! Zou dat moeten lukken met de fabrieksinstellingen dan? Of is er nog wat afgeregel nodig sowieso? Ik heb twee dezelfde 21pin decoders van ESU (DCC) erin gestoken en ze rijden al vrij goed gelijk maar niet helemaal..
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: chef garde op 06 oktober 2010, 09:02:01 AM
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Ik heb de proef ooit gedaan met twee 26'ers met daar tussenin een hele sleep lege containerwagens van Mehano (je kent ze wel, diegene die iedereen te ligt vond en bij het minste uit de sporen liepen).



Wie een realistische ram wil hangt geen duwloc achteraan een goederentrein.  Ik lees dat het om een proef gaat, dus wil ik u zeker niet op de vingers tikken beste Bert!!  [;)]

Goederentreinen worden gesleept, rijden ze in TS, dan hangen de 2 (of 3) locs vooraan.  De redens hiervoor zullen experts wel uitleggen, ik dacht dat goederenwagens gewoon niet de nodige bekabeling hadden om de commando's van de voorste loc naar de achterste loc te sturen.

Reizigersmateriaal kan wel in TS rijden, zowel met 2 locs vooraan als aan elke kant een loc.  Dan is het mogelijk dat ze zowel vooraan of aan beide kanten allebei in dienst staan, ofwel dat ??n van de locs gesleept wordt.  

Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: ERVIN op 06 oktober 2010, 10:37:10 AM
Ballast-treinen , meestal enkel op de werf , rijden wel met deze samenstellingen hoor Chef Garde , ??n of twee locs vooraan , en ??n of twee locs aan de andere zijde van de sleep , ik zeg wel , op een werf , op volle baan heb ik zulk een samenstelling nog niet zien rijden.[;)]
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: Michiel op 06 oktober 2010, 10:49:34 AM
De onkruidverdelgertrein (weed-sweep of zoiets) rijdt ook met een locomotief aan elk uiteinde (een HLD 62/63, nee?). Mogelijk dat de loc aan de staart telkens gewoon wordt gesleept, dat weet ik niet.
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: chef garde op 06 oktober 2010, 10:56:18 AM
Had deze opmerking wel verwacht.  Ballasttreinen, werftreinen en de onkruidverdelger rijden idd met 2 locs, op elk uiteinde een exemplaar.  Maar zoals Michiel aanhaalt, telkens een gesleepte en ??ntje die trekt.
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: chef garde op 06 oktober 2010, 10:57:48 AM
citaat:
Geplaatst door Michiel

(weed-sweep of zoiets) => weedfree

uiteinde (een HLD 62/63, nee?) => klopt!

Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: ERVIN op 06 oktober 2010, 11:02:57 AM
[}:)] Als we ergens een tegenargument kunnen geven  ,zijn we er als de kippen bij h?!![}:)] ( grapje natuurlijk h? Chef [;)] )
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: OMC op 06 oktober 2010, 11:27:30 AM
De meest voor de hand liggende argumenten om met zowel aan front als einde van de trein met 1 of meerdere locs te rijden is om een frontwissel (omzetten van de loc) te voorkomen of om bv. een zware trein op te duwen. Verschil is dan wel dat in het laatste argument de loc en de laatste wagon niet gekoppeld zijn en dat beide locs bij opduwen tractie geven en bemand zijn. Dit voor grootspoor zijnde.

Voor HO denk ik dat het belangrijk is dat beide locs zeker op dezelfde snelheid zitten en dat zeker niet da achterste loc meer tractie geeft want anders gaat je stam M6'en rap een harmonica worden vrees ik [:D]
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: TreinTeLaat op 07 oktober 2010, 02:37:06 AM
Dubbeltractie kom je veel tegen eh..., je hebt ook 2x een 23 met een meettrein ertussen...(een half jaar geleden nog gezien)

> Maar even een vraagje: Wat is 'TS' waarover jullie het hebben ? (klinkt misschien dom dat ik het niet weet maar ik wil graag bijleren ) ;)

Zoals eerder gezegd door anderen, zou ik eerst eens testen zonder wagons ertussen en de beide locs goed afstellen op elkaar...

> Heb je al enig idee of je ze allebei hetzelfde adres gaat geven of je in het Central station of iets anders de functie dubbeltractie gaat gebruiken?


De 2611 en zelfs de 2608, eveneens de 2623 wil ik wel (allee, 2 van deze locs voor zo'n P-trein... (Magellan-logo is niet belangrijk...)..
Probleem is dat je tegenwoordig die locs niet meer vindt (zeker niet in AC)...
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 oktober 2010, 09:50:53 AM
TS is treinschakeling. Oftewel, de locs zijn elektrisch doorverbonden en worden vanuit de voorste bediend.
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: itchy op 07 oktober 2010, 12:24:09 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

TS is treinschakeling. Oftewel, de locs zijn elektrisch doorverbonden en worden vanuit de voorste bediend.

correct en dus niet zoals het op wikipedia staat (daar is TS synoniem met DT of dubbeltractie) !
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: bellejt op 07 oktober 2010, 12:39:28 PM
Als je in Gent komt zie je soms een koppeling van twee trek en duwstellen rijden waarbij aan weerzijden een loc reeks 1300 hangt.Is een raar gezicht daar in het midden de wagons met bestuurderscabine aan elkaar zijn gekoppeld.Ze rijden echter wel zo rond.Je kan ze eigenlijk nu in model ook zo laten rijden.
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: itchy op 07 oktober 2010, 13:22:33 PM
of nog vreemder, recent gezien ik dacht te Brussel Zuid: twee stammen HLE 27 + M6 met stuurstand aan elk uiteinde... met beide loks in het midden van de trein!!!
citaat:
Geplaatst door bellejt

Als je in Gent komt zie je soms een koppeling van twee trek en duwstellen rijden waarbij aan weerzijden een loc reeks 1300 hangt.Is een raar gezicht daar in het midden de wagons met bestuurderscabine aan elkaar zijn gekoppeld.Ze rijden echter wel zo rond.Je kan ze eigenlijk nu in model ook zo laten rijden.

Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: chef garde op 07 oktober 2010, 14:01:43 PM
citaat:
Geplaatst door bellejt

Als je in Gent komt zie je soms een koppeling van twee trek en duwstellen rijden waarbij aan weerzijden een loc reeks 1300 hangt.Is een raar gezicht daar in het midden de wagons met bestuurderscabine aan elkaar zijn gekoppeld.Ze rijden echter wel zo rond.Je kan ze eigenlijk nu in model ook zo laten rijden.



Dat klopt niet, ivm 13.  Het zijn 27's, uitgerust met een GF-koppeling (GF = George Fischer).  Het zijn telkens rammen van 5 rijtuigen M6 (inclusief stuurrijtuig) en een loc 27, die kunnen gekoppeld worden.  Ze rijden op de relaties Knokke/Blankenberge - Tongeren/Genk, alsook op de relaties De Panne/Kortrijk - Landen.

De frequentste rijwijze is loc27-ram M6-loc27-ram M6, maar er zijn ook combinaties mogelijk zoals loc27-ram M6-ram M6-loc27 ?f ram M6-loc27-loc27-ram M6.  

Qua koppelingen ziet het er als volgt uit:  
(GF)-loc27-(trekhaak/beugel)-M6B-(trekhaak/beugel)-M6B-(trekhaak/beugel)-M6A-(trekhaak/beugel)-M6BD-(trekhaak/beugel)-M6BDX-(GF)

Snappie????  Just op de kop en op de staart heb je een GF-koppeling, onderling is alles met trekhaak en beugel verbonden.  GF-koppeling is zowel een mechanische, pneumatische als elektrische koppeling.  GF staat op bepaalde elocs 27, am96, break, sprinter, bepaalde stuurrijtuigen M6, desiro's, MW41

Motorstellen als een tweeledig stel en een AM800 hebben een AH-koppeling (Atlas-Henricot), dat is enkel een mechanische koppeling.  Lucht en elektriciteit moeten dan onderling via kabels en slangen nog verbonden worden door de schouwer of rangeerder.

Als laatste heb je de trekhaak en beugel die op alle elektrische en diesellocs voorkomt (tenzij ze vervangen werden door GF zoals bij sommige 27's) en op alle rijtuigen.  Dit is ook enkel een mechanische koppeling.  Wederom wordt lucht en stroom dan via aparte kabels en slangen verdeeld.  Ook hier is een schouwer of rangeerder nodig.
Titel: 2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen
Bericht door: itchy op 10 oktober 2010, 11:41:26 AM
Bedankt voor de reacties, als ik het hier zo lees moet dat allemaal wel meevallen mits wat afgeregel... positief nieuws dus. Laat die M6'en maar komen!