Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: Arnold-Layne op 01 oktober 2010, 09:17:13 am

Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Arnold-Layne op 01 oktober 2010, 09:17:13 am
Hallo allemaal,

Na lang afwezig te zijn geweest, weer terug met plannen voor een baan.
Ik zou graag een leuke baan willen, welke goed is opgezet, leuk aangekleed en de "speel-eigenschap" behoud.
Ik heb al wat zitten pielen en ben hierop uitgekomen. Het kan natuurlijk altijd anders, dus graag zie ik commentaar, advies, etc...:)

Schaal is H0 en tijdperk is III/IV in Duitsland in een niet bestaand gebied. Voornamelijk diesel(en wat stoom), maar de doorgaande sporen wil ik graag ook electrisch laten rijden.
Zoals te zien is er een redelijk formaat station en een industrie gedeelte(waarschijnlijk iets met olie en wat stukgoed). Rechtsboven van het station is nog een locloodsje te zien.
Het spoor wat rechts bij het station komt zou een goederenspoor voorstellen.

IMGhttp://img822.imageshack.us/img822/7232/layout6mettafel2.png/IMG

Het schaduwstation geeft me nog de meeste hoofdpijn en heb eigenlijk geen idee hoe ik dit het beste kan doen. Ik heb er een keerlus in gemaakt, welke ik zou gebruiken voor een eventuele stoptrein(station zou dan eindstation zijn). Denk dat het handig zou zijn om ook naar de andere kant een lus te hebben. Maar zoals te zien het oppervlak van de keerlus nu al groter dan het oppervlak van de bovenbaan :I
IMGhttp://img822.imageshack.us/img822/899/layout6schaduwstationzo.png/IMG

Ik hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven...;)
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Michiel op 01 oktober 2010, 09:50:52 am
Hallo Arnold,

je hebt een erg leuk plan uitgedokterd, met een hoop rangeermogelijkheden. Maar je had natuurlijk graag ook een kritisch blik gehad, hier is ie dan: [;)]

- je hoeft in een station niet tussen elk spoor een perron aan te leggen, om de 2 sporen is al voldoende.
- je dubbelsporige hoofdlijn zou je beter over de rechte wisselstand door het station laten lopen. Nu lopen ze over de afgebogen stand, en dus met beperkte snelheid te berijden.
- het diagonale spoor dat de bocht afsnijdt zou ik weg laten, en een eenvoudige overloop in of na de bocht in het hoofdspoor plaatsen.
- ik zou toch proberen om de opstelsporen kwa opstellengte te maximaliseren. Nu lijken ze me wat kort.
- voor en na je schaduwstation kan je overwegen om een extra overloop te plaatsen zodat je er ook treinstellen kan laten terugrijden.
- hou de bereikbaarheid van je baan in het oog. Vooral de hoeken kunnen erg problematisch worden. Maar ik weet niet welke de vrije randen zijn waar je bij kan.

Nogmaals, erg leuk plan waar je veel plezier mee kan hebben.
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Gerolf op 01 oktober 2010, 10:18:54 am
Mooi getekend, Daniel

De opmerkingen van Michiel wil ik bijtreden., en enkele toevoegen:
 - Je klimspiralen lijken me te stijl. Als ik je plan goed lees hebben ze een diameter van 90cm, dus een omtrek van minder dan drie meter. Zorg ervoor dat je een omtrek van minstens 4 meter voor het klimmende spoor hebt. Dat kan ook met een ovalen spiraal.
 - Je schaduwstation en de keermogelijkheid: wat dacht je van een hondebeen? Of eventueel een hondebeen waar de keerlus op ??n of andere manier gemeenschappelijk is?
 - Je opstelsporen even lang trachten te maken, en dat kan je door een "harp" na te bootsen.

Ter verduidelijking voor de twee laatste: Kijk eens naar de rechterkant van het onderste stuk van mijn sporenplan:
http://www.meb.gerolf.be/debouw/plannen/nplan0.htm

Oh ja, ik zou het nog bijna vergeten. Welkom terug [;)] [8D]
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Arnold-Layne op 01 oktober 2010, 11:58:31 am
Bedankt voor het commentaar en het advies.

Ik heb even de bovenbaan een beetje aangepast, zodat de doorgaande sporen rechtdoor lopen i.p.v. over de wissels.
(http://img823.imageshack.us/img823/2690/layout63zondertafel.png)

Ik zou het goederenspoortje wel willen houden eigenlijk. 't Lijkt me wel leuk dat het lijkt of ie ergens anders vandaan komt. Het was ook mijn bedoeling om de bovenste sporen uit een berg/heuvel te laten komen.

Ik zou alleen niet weten hoe ik de opstelsporen in het industrie gedeelte langer kan maken.

Over het schaduwstation...Gerolf, zou je misschien een schetsje kunnen maken hoe je het omschreef?
En de spiralen...euh...over hoeveel "etages" zou ik die moeten laten lopen? Een stuk of vijf/zes?
Ik heb trouwens nog niet nagedacht over de hoogte van de baan, maar er is wel genoeg ruimte aangezien het gewoon rechte muren zijn.
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Gerolf op 01 oktober 2010, 13:07:57 pm
Ik denk dat Michiel niet de industrie-opstelsporen bedoeld, maar die in het schaduwstation.
Je spiralen: elk verdiep is goed voor 10 cm, en met 30 centimeter heb je een behoorlijke ruimte om ondergronds iets te kunnen verhelpen.
Een schetsje wil ik wel doen, maar misschien moet je eerst eens kijken in MSM65 of op http://www.meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: TreinTeLaat op 02 oktober 2010, 03:45:46 am
Je plan ziet er goed uit, je hebt heel wat mogelijkheden.
Je zou het zelfs kunnen gebruiken als je een tijdperk V-VI baan maakt :)
Je baan heeft ook veel speelmogelijkheid, dus ziet er goed uit als je je wilt amuseren.

Je zou zelfs een Faller Car System kunnen installeren op je baan: je hebt de plaats er zeker voor en het geeft een meerwaarde :) (dat als tip)

PS: ik heb net dezelfde 'Eisenbahnplaner', is zeer handig ;)
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: SuSke op 02 oktober 2010, 18:20:16 pm
Arnold,
Als je de klimspiralen groter maakt door deze ovaal uit te voeren, kan je de keerlusproblemen misschien oplossen door enkele overloopwissels te plaatsen in het rechte stuk en gewoon terug te keren naar je schaduwstation.
Ook de draairichting van je onderste lus ligt eigenlijk verkeerd (je rijdt Duits, dus rechts), je rechterspoor zou het buitenste moeten zijn (idealiter).
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Arnold-Layne op 06 oktober 2010, 09:09:35 am
@ Gerolf: Ik had inderdaad al hier en daar op je site gelezen, maar kom er alsnog niet echt uit. Als je een schetsje zou kunnen maken, heel graag. Ben nog steeds nieuw in de wereld van schaduwstations[;)]

@ TTL: Bedankt voor 't compliment[:)] Het is trouwens "3D Modeltreinen 2.0".

@ Suske: Hoe bedoel je hij is verkeerd? Rechts is toch het buitenste spoor...althans. Hij komt rechts aan de buitenkant binnen in het schaduwstation.

Ik heb nog even zitten knoeien en kwam hiermee...vind 't er nog steeds niet echt logisch uitzien [B)]
(http://img440.imageshack.us/img440/6708/layout63schaduwstationz.png)
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Gerolf op 06 oktober 2010, 21:13:15 pm
Schetsje:

(http://www.meb.gerolf.be/msm/varia/arnold0.jpg)

zwart zijn je twee klimspiralen, hoe lichter de kleur, hoe lager het spoor ligt.
Je hebt dus een schaduwstatioon voor elke rijrichting op niveau "-1", en via de dubbelsporige keerdriehoek ook nog een lager gelegen kering (met eventueel schaduwstation) op niveau "-2".
Hoogte speelt geen rol, zei je, dus een derde klimspiraal ook niet ? [;)]
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: TreinTeLaat op 07 oktober 2010, 03:06:23 am
Gerolf zijn planning is wel goed gevonden, MAAR ik ben er heel zeker van dat het niet te ver<ezelijken is op de oppervlakte die ter beschikking is,
voor Gerolf's plan moet de baan minstens een meter breder zijn...

Even over dat programma:
Dat van jou is "3D Modeltreinen 2.0",
 ik heb de Duitse versie daarvan en die heet "3D Eisenbahnplaner Professional 5.0"
Dat is net dezelfde versie met dezelfde layout, enkel een andere taal :)
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Gerolf op 07 oktober 2010, 21:13:14 pm
citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Gerolf zijn planning is wel goed gevonden, MAAR ik ben er heel zeker van dat het niet te verwezenlijken is op de oppervlakte die ter beschikking is,
voor Gerolf's plan moet de baan minstens een meter breder zijn...
Zou kunnen, het is ook maar een schets om een idee te illustreren, he. Het vervolg is aan "Arnold" [;)]
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Arnold-Layne op 08 oktober 2010, 07:47:25 am
't Is inderdaad iets te groot opgezet, maar wel een goed idee om het schaduwstation over meer verdiepingen te laten lopen.
Ik ben nog even bezig geweest en zat te denken om het keerlus gedeelte en het opstelgedeelte op verschillende verdiepingen te doen, maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik de verdiepingen dan het beste aan de spiralen kan koppelen. Maar ik pruts nog wel wat verder [;)]

Bedankt in elk geval Gerolf...'t is wel een "eye opener".

@TTL: Ah ok...zo bedoel je. Je hebt dan wel een veel nieuwere versie. Is er nog veel verschil tussen de normale en de pro versie?
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: conducteur op 08 oktober 2010, 16:39:44 pm
Heb onlangs in een planneboekje in mijn handen gehad waarin een baan op twee niveau's met verschillende schaduwstations werd gebouwd, en men had alle spiralen boven elkaar gebouwd, de spiralen werden in elkaar verweven als het ware, er kwamen sporen bij, er gingen er weg, boven de spiraal van het schaduwstation naar het onderste niveau kwam een spiraal met twee drie sporen: een van het schaduwstation naar het bovenste niveau dat ook op de spiraal naar het eerste zichtbare niveau gaat en twee sporen van het zichtbare ook naar het bovenste enz.... erg goed gevonden, misschien kan dat hier ook handig zijn? Het was echt als het ware een kast van onder tot bovenaan gevuld met spiraal.
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: TreinTeLaat op 09 oktober 2010, 03:15:34 am
Het verschil met mijn professional versie 5.0 en jouw gewone versie weet ik niet echt, omdat ik niet echt weet hoe jouw versie in elkaar zit...
ik zie enkel dat het qua lay-out en functies gewoon ehtzelfde is.

op het internet heb ik eens wat opegzocht en voor vele zaken komt het wat op hetzelfde neer...
Ik weet niet in hoeverre jij een baan met meerdere verdiepen kunt maken en met kamera's kijken en allerlei soorten scenery en wagons kunt plaatsen...
in ieder geval, het sporenplan is het belangrijkste en kan bij alletwee de versies...
Waarschijnlijk is mijn versie ietsjes verder ontwikkeld, mijn versie dateert uit het jaar 2005.

Trouwens, een schaduwstation met meer verdiepingen kan handig zijn, als je de plaats hebt (en die heb je),

want je kan plaats voorzien om bij te bouwen in geval dat je wagenpark vergroot,
je kan veel overzichtelijker werken,
heeft nog veel andere voordelen ook...
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Arnold-Layne op 09 oktober 2010, 09:35:51 am
@ TTL: Dat dacht ik al inderdaad. Ik kan met deze versie ook wel scenery neerzetten en treinen laten rijden, maar 't is wel beperkt en erg onhandig. Verdiepingen kunnen ook gemaakt worden, maar wederom onhandig/omslachtig.

Ik ben dus gisteren nog even aan het klooien geweest...
Eerste niveau, met keerlussen en doorrij mogelijkheid
(http://img828.imageshack.us/img828/2583/layout64schaduwstation1.png)

Tweede niveau, met opstelsporen
(http://img828.imageshack.us/img828/3105/layout64schaduwstation2.png)

Wat denken jullie ervan?
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Gerolf op 09 oktober 2010, 09:53:58 am
De omtrek van je klimspiralen moet echt groter. Tenzij je alleen met korte treintjes gaat rijden wordt de helling anders te steil.
Als ik het goed zie, heb je met dit plan geen schaduwstation waar je "kop" kan maken. Een trein die aan ??n kant inrijdt en er langs die kant terug uit moet komen, kan niet ingehaald worden door een andere.
Ik zou toch mijn schetsje eens opnieuw bekijken. Volgens mij krijg je het wel passend in je ruimte.
Je hebt bovendien meer rijlengte in je klimspiralen, en elke trein kan via een schaduwstation geparkeerd worden, doorrijden of keren.
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Arnold-Layne op 09 oktober 2010, 12:01:53 pm
Ha Gerolf,
Waarom moet de omtrek van de spiralen groter zijn? Is R1 en R2 niet genoeg?(Op m'n vorige baantje konden lange 1:87 wagons gewoon in beide richtingen langs elkaar heen op R1 en R2) Ik heb trouwens niet getekend hoeveel "gangen" de spiralen hebben. Maar het is dus niet de bedoeling dat de bovenbaan meteen aansluit op niveau -1 en niveau -1 op -2, maar er zouden nog gangen tussen zitten.

Wat bedoel je precies met "kop maken"?

En alle treinen kunnen nu toch van en naar het schaduwstation aan beide kanten en kunnen op twee plaatsen keren of doorrijden? Of zie ik het nu verkeerd? [:I]
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: SuSke op 09 oktober 2010, 12:26:09 pm
Koen, ik ben niet mee met je plannen. Geef even aan van waar je naar waar rijdt. Komje van de bovenbaan eerst in je schaduwstation en dan naar je keerlussensysteem of is het net andersom?

Je onderste spiraal ligt nog steeds met het stijgend spoor aan de binnenzijde en krijgt dan ook het grootste stijgpercentage.

Over de lengte van je spiralen moet je gewoon even rekenen:
een helling van 3% (3cm hoogteverschil per 1m spoorlengte) heeft om een hoogteverschil van 9cm (absolute minimum bovenkant spoor naar bovenkant spoor) een lengte nodig van 3m [9cm / 3cm/m].
De straal van je bogen moet dan minimaal 0,477m zijn [3m /(2xPI)].
Ik twijfel of een bocht R1 zo ruim is.
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Arnold-Layne op 09 oktober 2010, 22:03:57 pm
uhm...wie is Koen? [?]

Maar goed...'t gaat inderdaad van bovenbaan naar keerlus niveau en dan naar schaduwstation.

Over de onderste spiraal en stijgend spoor aan de binnenbocht. Hoe zou ik dit anders kunnen doen, aangezien de sporen op de bovenbaan wel weer juist uit moeten komen?

Hmm...de spiralen zouden dus beter iets wijder kunnen zijn. R2 en R3 dan beter?
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: SuSke op 10 oktober 2010, 00:02:15 am
Oeps, was een misser. Moest natuurlijk Arnold zijn.
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: SuSke op 10 oktober 2010, 00:34:54 am
Arnold,
Ik even een poging gedaan om je plan een beetje aan te passen.
Je liep steeds vast in je keerlussen. Dat heb ik even aangepast en je spiraal gelijk omgekeerd. Kijk maar wat jeer mee kan doen.
Succes ermee.
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/probeersels/layout63zondertafel.png)

(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/probeersels/layout64schaduwstation1.png)

(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spoorplannen/probeersels/layout64schaduwstation2.png)
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: TreinTeLaat op 10 oktober 2010, 02:24:48 am
Hallo

Waar je sowieso op moet letten is dat je de afstand van wissels respecteert...,
om duidelijker te zijn:
ik denk dat je precies Märklin c-gleis hebt...
Je ziet dat de Engelse wissels niet perfect in het plaatje passen, het scheelt maar 1.5 cm , niet veel , maar let op:
je gebruik er bochten, en nog wel kleine bochten,
die 1.5cm maakt dat je bochten zodanig bij elkaar gaan lichen dat je gegarandeerd wel een  botsing hebt...
Ook is het niet direct goed om een wissel vlak na een bocht te leggen...
je kan dus beter bij de kruisingen met de Engelse wissels eens gebruik maken van de sporen 24077 en 24094, je zult zien dat dat probleem zo is opgelost (ik ken die spoornummers en hun 'inzetbaarheid' als geen ander, ik heb veel spoorplannen gemaakt en mijn baan 200 keer aangepast... :-) )

De aanpassingen die Suske maakte zijn wel goed, maar ik zou er toch mee opletten...
Je gaat een veel grotere kans hebben op botsingen..., vooral dan op het eerste tussenverdiep (waar de grootste aanpassing is),
trouwens door Suskes aanpassingen zijn de kruisingen met de Engelse wissels overbodig... omdat zijn 'aanpassingsgedeelte' al zorgt voor de doorrijmogelijkheid...

De bochten zou ik idd wel R2 -R3 maken, dat geeft sowieso beter resultaat en minder kans op ontsporingen...
Ook de 3 % -regel zou ik hanteren, om niet te stijl omhoog te gaan, je hebt de plaats ervoor dus op zich geen probleem

Nog een vraagje: je schaduwstation telt 8 plaatsen om te staan, heb je soms maar 8 treinen (stammen)..?
Indien je er meer hebt, is het beter om meer plaats in het schaduwstation te voorzien en eventueel afstelsporen te voorzien voor stammen die je buiten gebruik zet...
Titel: Nieuw huis, nieuw sporenplan...
Bericht door: Arnold-Layne op 11 oktober 2010, 08:00:23 am
@ Suske: Bedankt voor de aanpassingen! Als ik 't dan zo zie is het echt zo'n "oh ja! moment" [:)] Ik ga hiermee verder.


@ TTL: Het gaat om Fleischmann Profi rail [;)]
Hier en daar klopt het inderdaad niet helemaal lekker, wat ook komt door minieme verschillen tussen bijvoorbeeld rechte sporen van hetzelfde type. Het programma was bij deze versie denk ik gewoon nog niet accuraat genoeg. Jammer.

Je tips over de wissels na bochten...ik heb daar wel al over gedacht en weet dat het voot problemen kan zorgen, maar zag niet echt een mogelijkheid het te voorkomen. Je verliest een berg ruimte als je eerst een stuk recht spoor legt, zeker bij het station.

De 3% regel heb ik wel aan gedacht. Heb alleen niet genoeg "gangen" in de spiralen getekend, aangezien die over alle gangen hetzelfde zijn...maar inderdaad. De spiralen worden niet te stijl. Dat wil ik met de uiteindelijke bouw wel goed doen. Wel bedankt voor de tip [;)]

Over het aantal sporen in het SS. Ik heb nu inderdaad niet al te veel treinen en/of stammen, maar wil in de toekomst wel wat meer hebben. Ik loop op de ??n of andere manier alleen steeds vast in het SS. De sporen worden te kort of de bochten naar de spiralen kloppen niet meer...etc.[:I]
Er kunnen natuurlijk wel her en der (opstel)sporen tussen.

Al met al...dank voor de tips! Altijd welkom en ik ga wel proberen er iets mee te doen [;)]